Hva er egentlig nytt

Goldsmith
IDEX 28.11.2019 kl 16:34 12488

Etter at Idex bunnet ut på 50 ære, har aksjen gått som en kule og snuser på en krone. Det er 100% økning på ca 20 dager. Ikke dårlig.
Men er dette tuftet på noe mer en vill spekulasjon.

I starten av november dukket togrøveren Keith opp fra valgkomiteen og kjøpte ut Woodford, Investco og kjøpte seg godt opp i emisjonen. Nå har Keith med hoff plutselig 110 millioner aksjer, og mer blir det nok når hele emisjonen er satt. Samtidig har bjellesauene hans tatt noe småtterier, og flere har allerede solgt seg ned - slik som Sundt og Skorstad. Allikevel går aksjen.

Det er helt åpenbart en fordel å ha en aksjonær som satser og klarer å få finansiert selskapet. Men selskapet er ikke oppkapitalisert i tilstrekkelig grad. Allerede i 2Q 2020 må selskapet ut med kollektbøssen igjen. Det er ikke lenge til. Keith har også sett dette og det er ikke utenkelig at han satser på at "noe skjer" i mellomtiden slik at det resterende kapitalbehovet kan dekkes på høyere kurser om med enda høyere interesse.

Er det sannsynlig? Da må selskapet begynne å levere.
Noen partneravtaler og noen sertifiseringen er absolutt mulig at selskapet klarer å produsere. Til og med noen små access control kontrakter. Men leveranser av sensorer til betalingskort. Det er nok lite trolig at kommer i gang - selv på kontraktsnivå - før selskapet trenger mer penger.
En sertifisering fra f.eks Bejing Card Test Center er ikke noe mer enn en jaktlisens. Kortprodusenten har sørget for at deres kort med IDEX sensor tilfredsstiller f.eks Union Pays krav. Men kortprodusentene har ingen ordre fra banker.
Så langt har ikke Idex meldt om en eneste sluttkundetest blant bankkunder. Samtidig har Fingerprint meldt om 19 slike tester over hele verden. Stan sa at Idex har gjort ti sluttkundetester på 3Q call'en, men ingen av disse er meldt. Alt annet blir meldt. Her er det opplagt noe som ikke stemmer. Men en innsalgstid mot banker på kanskje 6- 18 måneder, ligger produksjonsordre langt frem i tid, og lengre enn for Fingerprint Card.
Keith inntreden endrer ikke på disse fundamentale fakta.

Hans inntreden har kun endret på forventningene og muligheten til finansiering. Men på ett eller annet tidspunkt så innhenter virkeligheten både selskapet og investorene. De fleste vil oppdage at de ikke var bjellesauer og at nettopp de sitter igjen med skjegget i postkassa!

Inntil det skjer, kan det bli morro. Verden vil bedras! Nå er det ingen som tenker realiteter bare utopiske forventninger. Bare husk å trekk fallskjermen i tide!
Redigert 20.01.2021 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
14.07.2021 kl 22:24 5031

Det viste seg at ingen ting var nytt. Ikke så uventet. Men verden bedras. De som kjøpe på 50 øre har kunnet selge over 3 kroner - selv om selskapet har fortsatt som før med å levere fine løfter og mange piloter og ingen inntekter eller ordrer.
Nå har luften gått ut av ballongen kan det se ut som - nok en gang. Får vi se null eller klarer selskapet som vanlig å fylle kassen en gang i oktober/november?
Goldsmith
03.12.2021 kl 12:29 4774

Nå har det gått to år og fasiten er klar – ingen ting var nytt – selskapet gjør akkurat det samme som før: Idex spyr ut pressemeldinger med lite viktig innhold, de gjør emisjoner en til to ganger i året – nå er nettopp årets høstemisjon unnagjort, og de leverer ingen håndfaste kontrakter som sannsynliggjør at selskapet vil kunne levere sensorer til kort som banker utsteder.

La oss se litt på hva som har skjedd siden slutten av 2019. Idex har lovet at «volume production» skal komme i gang for kortsensorer siden 2015, med oppstart i 2016. Deretter har Idex gjentatt dette budskapet med jevne mellomrom – uten at noe har skjedd. I januar 2019 gjorde selskapet den «siste emisjonen» på NOK 4/aksje som skulle ta de til lønnsomhet. Etter 2019 har de annonsert flere «volume production orders». Det begynte med den x’te annonseringen av Bloomberg ordren i februar 2020. Deretter har det kommet flere pressemeldinger fra oktober 2020 om «volume production orders». Resultatet er at omsetningen i 2020 og 2021 (estimat) ender på USD 1 og USD 2.7 millioner – altså ingen ting. Et interessant faktum er at ordren på 300,000 sensorer til Zwipe i oktober 2020 fremdeles ikke er oppfylt.

I markedet har det vært 20 offentlige piloter med biometriske kort. Samtlige er gjort med Fingerprint Cards teknologi. I Europa har tre banker gjennomført kjente piloter. NatWest i UK testet kortet på sine kunder i 2019 og fortsatte inn i 2020. De har konkludert med å ikke tilby produktet. De satser på mobilbaserte løsninger med ansiktsgjenkjenning. I Frankrike har både Credit Agricole og BNP Paribas gjennomført piloter og bestemt seg for å lansere premium produkter med tilleggskostnad til vanlig kortavgift. I BNP Paribas snakker de om 15,000 kort – altså ingen ting. Alle tre bankene bruker Fingerprint Card sin løsning.

Men det mest interessante er hvor betalingsmarkedet totalt sett går; – det går mobilt. Også kortmarkedet. Mobilen kan nå levere ulike typer betalingsløsninger -også kort. Jeg har kort på mobilen og kort som hardware løsning er en fortidsløsning som vil avvikles over tid. Kort vil fortsette å eksistere, men som en digital løsning via mobilen. Det betyr at det som så ut som et fremtidsprodukt i 2015 er teknologisk overflødiggjort før det kommer ordentlig i bruk. Det er litt uheldig for Idex som vil oppleve at deres løsninger aldri, eller bare for en kort periode, kommer i bruk.

I desember 2015 – rett før selskapet lovet «volume production orders» i 2016 – var selskapet på høyden av sin markedsverdi med NOK 5 milliarder i markedsverdi. Nå er verdien utrolige NOK 3.5 milliarder – etter 6 år uten levering av en eneste kjent pilot eller avtale med en bank – samtidig som markedsvinduet har kommet og gått. Det er ufattelig.
Knot
03.12.2021 kl 12:42 4730

Har du for mye fritid ?
Mulla3
03.12.2021 kl 12:50 4708

Du for jo ha kort på alle duppedittene dine. Jeg forstår det slik at i ditt hode er du et speilbilde av verden. Det finnes hus som tar i mot sånne. Plukk ned speilet hjemme.
IDEX har noe som banker verden over har bruk for pga svindel.
iTRADER09
04.12.2021 kl 13:39 4466

Dere som Idex troende kan jo bare lese den lukkede tråden til "heiltfint" så får dere bare trosbekjennelser uten vantro innlegg som forsøker å fortelle hvordan andre ser på fantasien om et kort med sensor.
Redigert 04.12.2021 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2021 kl 13:55 4437

Du kan jo lage en egen tråd også. Så har vi en positiv og en negativ tråd. Så må jo hver enkelt ta sitt valg om en ønsker å ta risikoen det er å kjøpe aksjer basert på egne vurderinger, og ikke hva som blir skrevet inne på et forum.
iTRADER09
04.12.2021 kl 14:01 4420

Jeg synes dette er en grei "negativ" tråd, startet for to år siden. På et tidspunkt hvor den tidens Idex troende mente at H1 2020 var tidspunktet fingerkortene skulle selge i bøtter og spann.

Den gang var det Annalyst, IFA, Andres9ls1 mfl som som ledet menigheten med sterke trosbekjennelser og hatefulle innlegg mot dem som våget og påpeke at det var en fantasi. Nå har heiltfint, kaunis mfl tatt over den rollen, men ellers er det lite som har endret seg. Idex selger fortsatt nær 0 og menigheten tror det neste halvåret skal det selges i bøtter og spann.
Redigert 04.12.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
21.12.2021 kl 11:49 4031

Spennende. Hvis banker verden over har bruk for løsningen - som i ulike versjoner har vært klar i flere år - så tenker jeg at beviset på det må være en fremragende markedsaksept. Så:

Helt konkret - hvilke banker bruker Idex sin løsning?

Tar i mot den lange listen med takk
Redigert 21.12.2021 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Klokavskade
21.12.2021 kl 12:32 3953

Tenker at det blir en emisjon til og en sesong til med solkrem før det skjer noe salg her.
poki
21.12.2021 kl 12:37 3943

https://www.redeye.se/research/829901/zwipe-adding-a-second-leg?utm_source=note&utm_medium=email

Zwipe recently announced its entrance into access control, an area it has been active in historically. Redeye brings its view to the news, having researched the market and discussed with experts within Zwipe. We are also increasing our valuation and see exciting times ahead.

The opportunity

We have not counted with anything outside payment cards in our valuation meaning new business lines bring additional potential. However, just because the company signals its entrance into a new business doesn’t automatically lead to a re-valuation. We need to analyze the potential and the competitiveness of the product first. We know from the start that Zwipe has a competitive product within payment cards where it caters to the highest standards of security, functionality and cost. Many have been surprised that the company has been able to apply an existing product to a different use case, i.e., the payment card and access control card are the same physical product (hardware). We also know that there is a genuine interest in the product as the global giant HID Global wouldn’t have been interested otherwise. The product is also in the evaluation phase with the data center expert Raritan, a subsidiary of the global system integrator LeGrand. We are encouraged by the innovative capabilities of Zwipe and wonder if it is working on even more meaningful ideas at an early stage.
Goldsmith
21.12.2021 kl 13:23 3861

En mulighet.
En annen mulighet er at det utspiller seg som for sensorer til mobiltelefoner; Idex får null i markedsandel.
En tredje mulighet er at dette markedet blir et bitte lite marked, mens kortmarkedet går digitalt.
Uansett så kan man fastslå 3/4 år etter Credit Agricole's lansering at markedsaksepten ikke synes å være noe å skrive om!
Sente
21.12.2021 kl 14:20 3773

Merkelig å skrive 3/4 år når du kunne sagt 9 måneder siden. Lanseringen av kortet var tross alt i April, så 9 måneder er ikke langt unna.
Eller mener du piloten som ble gjort i 2019?
At kortmarkedet blir digitalt er like realistisk om å tro at kontanter forsvinner.
Markedaksepten kan bli bedre når det kommer billigere kort på markedet. F.eks, kort med LED indikatorer blir fort for dyre.
Goldsmith
21.12.2021 kl 15:20 3687

Er ikke 3/4 år = 9måneder?? Da er vi vel enige?

Mht kortmarkedet er nok min hypotese annerledes enn din.

Jeg tror kortmarkedet blir hovedsakelig digitalt, dvs at kortet vil ikke finnes som egen "hardware" men som digital applikasjon.
Det betyr ikke at fysiske kort vil forsvinne, men at andelen fysiske kort vil gå betydelig ned og bli en liten andel over tid.
Det er allerede digitale kortapplikasjoner som brukes og jo lengre nord i Europa du kommer, jo mer utbedrede er disse.
Jeg kan nevne at både NatWest og Societe Generale - som begge har prøvd ut biometriske kort, har (så langt) gått for andre løsninger som inkluderer digitale kort.

Markedsaksepten for biometriske, fysiske kort tror jeg aldri blir særlig høy. Nå i begynnelsen retter man kortet mot Premium kunder - som stort sett er eldre kunder. Disse kundene skal betale enda mer for å få bruke biometriske kort. Dette er ikke kunder med stor innovasjonsiver - og nå skal de betale for å være "early adapters". Det lukter ikke suksess.
Yngre kunder har allerede startet med mobilbetaling og det blir fremtiden i mange forskjellige former avhengig av land og verdensdel. Digitale kort blir en av mulighetene som har fremtiden foran seg.

Spennende å se hva du mener Sente


Sente
21.12.2021 kl 21:52 3484

Jeg mener du er noe pessimistisk i dine spådommer. 😊
Utfordringen er at vi prøver å spå fremtidens potensielle marked basert på kort og sensor som er 2+ år gamle. Disse kortene har/hadde aktive inlay og flere komponenter enn SE og sensor, som selvsagt øker prisen betraktelig.
Når da Idex (og FPC med BioSE) kommer med sensor som trenger mindre komponenter i kortet snakker vi om en betydelig pris reduksjon på komponenter. Jeg tror denne pris reduksjonen vil øke aksepten for biometrisk kort fremover.
At kortmarkedet blir mobilt tviler jeg veldig på. Selv i et high tech land som Norge betaler de fleste med kort enda og vi har hatt mobile betalingsløsninger her noen år.
Litt interessant info her om mobil betaling: https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/11/10/7764904/hvorfor-er-norge-en-sinke-pa-mobilbetaling-i-butikkene
«I Europa er andelen (mobilbetaling i butikk) bare litt over 7 prosent.» Hvorfor er det slik, 7 år etter Apple pay kom og kortene skulle «utryddes»? Jeg mener folk ønsker et fysisk element i betalingen. Folk ønsker å være koblet til banken, direkte via kortet. Dette stoler de på.
Personlig har jeg bruke Google pay i snart 2 år og skjønner ikke hvorfor folk gidder bære rundt på både kort og mobil, men jeg respekterer deres valg. 😊
Redigert 21.12.2021 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Ruda9
22.12.2021 kl 20:54 3153

Det tar tid å endre folks vaner, så det er bare å vente... Blir nok et hopp i kursen første kvartal 2022
Goldsmith
28.07.2022 kl 22:08 2449

Etter to år og 8 måneder må det vel ha skjedd mye i dette selskapet. Tipper at de nå er verdensleder i et milliard kort marked.
Kan noen spydspisser i menigheten gi oss detaljene?
ibyx
28.07.2022 kl 22:25 2421

Ikke fast medlem, men stikker innom etter noen «gudstjenester» av og til og kjøper en kopp kaffe til et par hundre kroner.
Den er i det minste relativt likvid. Verre er det med parhesten Zwipe. Den er ren farse og burde vært tatt av børs.
🙃😳🚀💥

Sagt på en annen måte. Det hviler en stadig større svart sky over IDEX (og Zwipe). Jo lenger tid de har fått på seg til å vise sin berettigelse uten å levere dess verre er det. Et kraftig nedspinn vil alltids kunne avføde en solid rekyl for den heldig timede kjøper (som under coronavåren). Men avgrunnen kan også bli endelig. I den spenningen ligger muligheten å tjene noen kroner.
Idex har egentlig gått ganske flatt siste 3 måneder. Avgrunnen er dog høyst nærværende.
Uten nyheter skal den lenger ned. Hvis da ikke hele techsegmentet løftes på forunderlig vis…
Redigert 28.07.2022 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
vulkan
29.07.2022 kl 10:41 2314

Du kan ikke ta fra IDEX at det faktisk går fremover, saktere enn lovet dog...
F.eks har de i år fått kommersielle kunder med kortutstedelser. Et kvantesprang vil jeg si.
Derved slått fast at teknologien virker og markedet eksisterer. Så spørs det da om markedet er stort nok til at forretningsmodellen vil gi penger på bok...
Ikke et sted å sette alle sparepengene, men 1 av 10 aksjer å ha i en spennende vekstportefølje.
Mulla3
29.07.2022 kl 11:24 2282

Det må da være lov til å bli motløs når en sitter med en aksje som har falt 70,99% på 8 mnd. Hva driver de med. Kan umulig ha som mål å tjene penger.
Wrold
29.07.2022 kl 11:25 2281

Mulla 3 vi snakkes om en måned elle to😉
Goldsmith
25.05.2023 kl 12:28 1616

Ja, hva er egentlig nytt?

Det er lettere å svare på hva som ikke er nytt.

Igjen skal underet skje i andre halvår. Da kommer kontrakter, inntekter og alt annet som er bra.

Det er ufattelig å se hvordan dette selskapet tiltrekker seg stadig nye småinvestorer uten kunnskap eller historieforståelse - som lar seg lure.
Et herlig skue
Clay Allison
25.05.2023 kl 12:58 1541

Du må da veldig vondt mellom øra, når du gleder deg såpass over andres tap.
Goldsmith
30.05.2023 kl 14:09 1267

Takk for et innsiktsfullt bidrag!

Veldig interessant at IDEX kun hentet 10-11 millioner dollar. Det er 4.5 mnd drift max. Da skal de ha god tro på fremtiden for å forsvare å ta den type finansieringsrisiko i dagens ruglete og usikre marked!
Den type fremtidstro har selskapet signalisert før - uten at den har materialisert seg.
iTRADER09
30.05.2023 kl 15:05 1185

Må ha mer enn tro på framtiden om en tror at Idex ikke må ha en ny emisjon i Q4. Må tro på noe overnaturlig.
De har penger til 4-5 måneders drift, litt avhengig av hvor mye mer kuttene virker. Produksjons-pipen er minst 5 måneder lang så alt det Idex skal levere før kassa går tom igjen er allerede produsert eller bestilt, og Idex har ikke hatt kapital til å bestille nok til å øke inntektene vesentlig i Q2 og Q3.

PS! Dette er ikke en oppfordring til å selge eller vente til neste emisjon med å kjøpe e.l. Om Idex skulle få en stor virkelig stor og troverdig ordre med konkrete leveringer så tror jeg det enkelt kan kjøres en større emisjon for å få nok arbeidskapital, og kursen i en slik emisjon kan til og med bli over 0.85.

Jeg tror ikke det vil skje, jeg ser ikke noe "pull" fra markedet i det hele tatt. Bankene har ikke bedt om dette produktet, og sluttbrukerne vet ikke engang om det. Selskap som Idemia og Gemalto pusher dette for å kunne få bedre ASP for kort-produktene sine, men de har hatt lunken respons så langt. Men det kan jo være at bankene plutselig forstår at de ønsker dette produktet.

Redigert 30.05.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
rosgun
30.05.2023 kl 15:26 1131

Dere er helt ute å kjøre…. skjønner ingen at alle avtalene genererer og viser interessen for biokort?
rosgun
30.05.2023 kl 16:09 1064

Du sprer drit- på tide å tørke opp…. Nå må du stoppe og baisse no så jævl….

Begynner å bli irritert på alt tullpratet ditt jeg altså.

Kan du finne en annen aksje å snakke ned. Du er så sær og vrir alt det positive til negativt bare for shorten din….

Bare tullball alt sammen- og ja, du er på hele tiden så av samme grunn shorter du, men det holder nå. Nå kan du og Ibux ta en dispril🐤

Hvorfor i helvete går den under emisjoskursen- jo det er dere som skal då folk til å selge….

Aksjen får opp 30% på en dag hvis dere vil
Redigert 30.05.2023 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
tobo581
30.05.2023 kl 16:27 1031

Hei alle kranglefanter. Personlig bryr jeg meg ikke så veldig om Idex vaker på 0,83 en stund. Når reelle salg genererer inntekter, vil den gå til "riktig" nivå.
At den presses nedover nå kalles markedskrefter. Fint for de som vil inn eller som har shortet. Litt ørkenvandring for oss andre. Og noen øretradere..
Tiden vil vise hvem som får rett. Det bryr jeg meg heller ikke om.
Redigert 30.05.2023 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
30.05.2023 kl 16:35 992

Det beste signalet om hvor interessant for bankene og kundene dette produktet har, får vi fra erfaringene til BNPParibas og Societe General. Paribas lanserte biometriske kort i Juni 2021. De har også lansert ulike former for digitale betalingsløsninger.
Siden har vi hørt lite om biometriske kort og dets kundesuksess hos Paribas!

Jeg tror det sier mye.

Jeg tror også at det sier en del om interessen at IDEX banknyheter stort sett er fra uga buga land eller små nisjebanker. Det er den veien dette må ta - det kommer ikke til å skje via store aktører i store markeder. Det betyr også at dersom det blir en suksess - så ligger suksessen langt frem i tid!
Redigert 30.05.2023 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Sente
30.05.2023 kl 17:13 912

Nja, tror ikke BNP Paribas og SG er gode eksempler med tanke på at kortene deres koster så mye.
En bedre "case" blir FAB Share og Sella siden disse kortene er gratis for kundene.
Idex sin Turnkey kan også bli spennende siden Idex kontrollerer mer av kosten i denne løsningen.
rosgun
30.05.2023 kl 19:50 751

Hva er nytt:
1 mill bestillt
Omsetning øker, ca 40 mill i året (Next landet en avtale nylig på 250 mill)
Markeder etterspør biokort overalt
Emisjon utført- penger nok til Q2