PHO - forløsning eller midlertidig opptur?

Londonmannen
PHO 29.11.2019 kl 08:19 1910

Ja, si det. Men faktum er at etter en relativt lang periode der kursen har svirret mellom kr 30,- og kr 60,-, så har kursen nå nådd kr 80,- i løpet av vel en uke. En forventet opptur for mange, overraskende sterk for andre og uventet for atter andre. Det spekuleres i hvorfor kurs og omsetningsvolum har tatt så voldsomt av. Kan det være oppkjøp på gang, er det større investorer som posisjonerer seg, eller er der informasjon som er lekket ut til personer som ennå ikke skulle ha den?

Jeg tror det er rimelig klart at den siste tids opptur ikke skyldes aktivitet av kun småinvestorer. Til det er volumet alt for høyt. I tillegg er det tydelig at flere av aktørene benytter roboter i stor stil. Med høyt volum og tildels små poster går omsetningen i rasende fart og kursutslagene gjennom dagen er uvanlig store. Men faktum er at kursen har klatret fra 50 tallet og sluttet i går på kr 80,- i løpet av relativt kort tid.

Dette har ganske sikker resultert i flere av investorene som har sittet i PHO i lengre tid, er blitt satt på sidelinjen. En del sitter nok der fortsatt. Og bakgrunnen er at det har vært opplest og vedtatt at så snart aksjkursen i PHO kommer opp mot kr 60,- så kunne man gå ut i trygg forvissning om at kursen gradvis ville falle tilbake mot 50 tallet, i beste fall tuche nedom 40-tallet. Ja, så regelmessig har dette bært at det ble ansett å være en smart måte å trade PHO på. Inntil dette skjer. Denne gangen stanset ikke kursen på kr 60,-. En del gikk nok ut da kursen fortsatt opp mot 70-tallet og flere av oss forventet at nå, nå kommer korreksjonen. Men den gjorde ikke det. I går endte kursen på kr 80,-.

Jeg spår det er mange som nå befinner seg på sidelinjen, som gikk ut på høyt 50 nivå, 60 og 70 tallet. Investorer som ikke gikk ut fordi de hadde mistet troen på PHO, men som trodde fullt og fast på at de skal kunne kjøpe seg inn igjen på et lavere nivå enn det de gikk ut på. Men ettersom kursen stiger og stiger øker også deres frustrasjon og redsel for å måtte kjøpe seg inn igjen på et nivå betydelig høyere enn det de gikk ut på.

Vel, det tror jeg de har all mulig grunn til å frykte. Det skjer mye positivt rundt PHO for tiden. Daglig kommer det ut nye videosnutter av urologer som lovpriser BLC teknologien, nye høyt rangerte sykehus anskaffer BLC og sykehuskjeder som Kaiser må innse at de mister pasienter dersom de ikke følger med i utviklingen. Kanskje ikke så rart at KS nå går ut og fremholder BLC som ny SoC innen blærekreftbehandling i USA. Og da vet alle som har brukt noen minutter på å sette seg inn i BLC at vi snakker om minst 40-60% av et enormt marked i USA. Da er det kanskje heller ikke så rart at noen begynner å snakke om oppkjøp. For det må være rimelig klart at et selskap som skal supplere et stadig voksende antall scope med Cysview til et stadig økende antall behandlinger PR scope, vil bli en gullgruve. Og når denne gullgruven blir priset som et hellebrudd i Alta, da må ingen bli overrasket om PHo fremstår som en særdeles fristende godbit for flere.

Så er der grunn til å tro at aksjkursen skal falle tilbake til 50/60 tallet? Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror derimot at PHO er i ferd med å komme inn i det samme eventyrlige sporet som NANO fulgte gjennom 2016. Og da vil oppturen fortsette i lang tid, rett nok med mindre set backs, som i går formiddag. Men for meg synes det som om siste uke er starten på en reprising av PHO, styrt av større aktører med økonomiske muskler langt større enn den vanlige PHO aksjonær.

Lykke ril og nyt oppturen! Sitter du på sidelinjen, så bør du tenke deg godt om før du bestemmer deg for å bli sittende. Og tro ikke at det å begynne å spamme ned forumet med negative innlegg vil ha nevneverdig påvirkning på de kreftene som nå tydeligvis er sluppet løs.
Slettet bruker
29.11.2019 kl 08:35 1827

Greit innlegg, men sammenligningen med Nano er mindre bra. PHO er en grei og OK aksje, men nå er det inntjeningen som bestemmer, og her er nok forventningene skrudd noe høyt. Og sett over tid så er ikke stigningen all verden. Det er tross alt mange aksjer som går og kan gå mye mer
Londonmannen
29.11.2019 kl 08:42 1776

Glem hvilket selskap jeg sammenligner med, det kunne like gjerne vært HospiTel fra høsten 1999. Poenget er sporet kursutviklingen hadde, et spor som formelig gikk rett til værs og der flere investorer ble hektet av underveis, delvis pga høydeskrekk og delvis lurt av se gseøv da de trodde de skulle være smarte gjennom å utnytte topper og bunner. Det gikk veldig galt for mange. Selv forsøkte jeg det samme i Algeta med tragisk utfall. Jeg skal ikke gjøre samme feilen i PHO. Dumper i veien fremover, det må vi regne med. Med det er hovedretningen man må være opptatt av og i tilfellet PHO, så er det opp. Økende antall scope, økende brukerfrekvens på hvert scope og økende salg av Cysview vil nødvendigvis gjøre bunnlinjen blåere og blåere. Innen ett PR kan de første utbyttene treffe kontoene våre. Gi PHO tid og det blir stoooort.
HrDuck
29.11.2019 kl 08:42 1767

Enten så misforstår du Merida eller så har jeg feiltolket caset noe enormt. Når LM snakker om potensielt 40-60% av markedet og du sier at mange aksjer kan gå mye mer.... Om jeg legger inn 40% markedsandel i min modell så får jeg et årlig PHO resultat som er høyere enn hele verdien av PHO i dag. Og det er kun basert på markedet i US. Er det feil i min modell eller kan det være at du ikke har full oversikt?
SomSa
29.11.2019 kl 09:18 1618


Mest sannsynlig er oldefaren også priset i aksjekursen nå. Ny aksjonærliste vil vise hvem har kjøpt aksjen og pumpet opp kursen, håpefulle NONere eller store investorer.

Londonmannen
29.11.2019 kl 09:24 1571

Dersom det er flere større investorer som etterhvert har fått samme syn på BLC som KS forfekter, så tviler jeg på at de ser en kursoppgang fra kr 60,- til kr 80,- som en oppumping, snarere som starten på en reprising.
Computum
29.11.2019 kl 09:50 1462

Ingen tvil om at hele sektoren har hatt "noen dager i solen" nå. Det gjelder ikke spesifikt PHO. Dette skyldes makroforhold. Bekymringen for en børskorreksjon har avtatt og risikoviljen har økt. Vi får glede oss over det så lenge det varer.
Slettet bruker
29.11.2019 kl 09:59 1403

PHO:SKAL PRESENTERE PÅ NALS-KONFERANSEN I NEW YORK
Oslo (TDN Direkt): Photocure skal holde en presentasjon på Nordic-American Life Science (NALS)-konferansen i New York den 5. desember, og presentasjonen vil bli avholdt av konsernsjef Dan Schneider, ifølge en melding fredag.

LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
trigger1
29.11.2019 kl 10:18 1311

Pho er ikke dyr. Oppgangen representerer en lenge etterlengtet reprising.
Salbei
29.11.2019 kl 11:21 1162

Nå går vi mot 90! :-)