Kr 0.945,- blir siste kurs i REC (REC Silicon) ila neste uke

Slettet bruker
REC 17.06.2018 kl 21:26 38712

Ja, nå har jeg sagt det: Kr 0.945,- blir siste kurs i REC (REC Silicon) ila neste uke.

Jeg tror vi går den veien, trist men sant.

Og jeg antar jeg kommer til å trade i REC på topper og bunner gjennom hele uken helt ned til Kr 0.945 :-) såfremt det svinger litt i løpet av dagene. Kommer ikke til å sitte inne i REC over natten.

Senere skal vi nok opp igjen kansje mot EMI nivå på 1,50 - men først en tur ned til 0.945,-
Redigert 21.01.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
puzzle
19.06.2018 kl 16:37 11860

JA vi ønsker den under krona, dette blir gull, herr skal det hamstres ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
19.06.2018 kl 16:42 11830

Green4y, jeg bruker også supplement av bear rec i perioder (mens resten av cash ligger i lomma). Hadde tenkt å ligge på "the dark side" ut dagen, men da de store kjøpspostene rundt krona ikke fordampet da kursen falt til et øre eller to over dette, så viser det at disse postene er reelle og ikke kunstig støtte lagt inn av storselgere. Dermed skiftet jeg syn igjen og begynte å reposisjonere den siste timen over til bull-siden. Mye nerver ute og går her rundt krona...
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2018 kl 17:37 11676

Sofiafilosof smart tenkt.

Selv er jeg veldig REC bull i oppgang, REC bear i nedgang..... med target på kr 0,945

Go middag
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2018 kl 20:39 11400

En hel masse idiotbaissere på disse tråder.

Bottom line. Ser vi 50 % oppgang omkring Q2 og deretter....?

Grunn til å TRO det, ja.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
strider1
19.06.2018 kl 22:33 11238

Har kjøpt meg opp nå når vi kom ned hit på krona, så da faller den nok rett ned til neste støtte. Pleier å være sånn...
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
skyfritt
19.06.2018 kl 22:41 11199

Hehe
"Der fikk jeg min 1,10 på plass :D YOHOOO!!!

Dere er faen meg en fantastisk gjeng av teknikere! :D Totalt lobotomert, men jævlig generøse folk :D"
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
sindree
19.06.2018 kl 23:05 11128

AB,

All historikk tilsier at vi får lavere asp i q2 sammenlignet med q1. Vi har fortløpende, i hvert kvartal jeg har fulgt med i hvertfall, sett at det har vært relativt grei korrelasjon mellom trendene man ser på sunsir, pvinsight og energytrend, og rec sin asp. Rec har ingen langtidskontrakter og ligger noen prosent under spotprisene for å kapre markedsandeler. Hvor mange prosent kan helt sikkert avhenge noe av spotprisene, men hvis man har fulgt med en stund skal man være være rimelig kjukk ihue hvis man tror at asp (for polysil av lik kvalitet) i q2 og q1blir jevnstore. Samtidig vet vi, ut ifra guidingen, at cashcosten øker med ca 50%. Hva sier dette deg? Jo, det er åpenbart at ebitda for ML vil slite skikkelig. Så spørs det om butte gjør at det blir positivt totalt sett. Jeg tror det, men det blir ikke i nærheten av hva vi fikk i q1.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
20.06.2018 kl 00:33 10970

Er nok i bunnen av kanalen,perfekt hadde det blitt hvis 95øre dukker opp.Vært 6 dager over dammen i rødt så følger REC denne er vi vel der om ikke lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 08:14 10685

@sindree

I presentasjonen til REC har de en oversikt over priser i Kina, priser i ROW og sin egen ASP. Der kan du se at volatiliteten i Kina er ganske stor på topp, mens REC sin ASP på bunn er relativt stabil og stigende. Hva Sunsirs, PVinsights og EnergyTrend viser er mindre relevant og det er data du må bruke med omhu. Det er REC sin ASP som er relevant. Om en Tier 3 produsent i Indre Mongolia dumper sitt varelager i konkurranse mot en Tier 1 i Kina, innefor det kinesiske markedet, er noe som REC kun indirekte blir marginalt påvirket av. REC sin ASP svinger mellom 11-13 $/kg. I 1Q18 vil revenues delt på salgsvolum gi omlag 12,7 $/kg. I 2Q18e hvor 1/3 hadde foreløpt allerede har REC guidet omlag 2800 MT i salg med omtrent samme ASP. Så er spørsmålet om de siste ukene i juni genererer et stopp i salgsvolum og fall i ASP. Her tar du altså å korrilerer hva som skjer med en Tier 3 som selger 6N i Kina med hva REC stabilet selger til Customer 1 i Taiwan. Mener du at det er direkte overførbart??? Er det ikke mer nærliggende å analysere markedet i Taiwan, kundene vi har der og det kundeforholdet som tilsier at kunden skal ha et relativt bestemt volum fra REC i 2018? Spørsmålet i Taiwan blir jo om kunden stanser produksjon og derfor reduserer innkjøpet sitt og at dette gjelder ut 2018. I ROW er det mer langtidskontrakter og oppstarten hos Wacker som påvirker i øyeblikket på hvor mye og hvilken ASP REC oppnår.

Dersom REC selger 2800 MT til 12.7 $/kg eller 11.7 $/kg så er forskjellen 2,8 MUSD i revenues. Dette tallet utgjør ikke 1.5 mrd kroner som vi har skrelt av fra 1Q18 til 2Q18. Siden RECs pris er lavere enn spotprisen så har ikke kunden andre steder å kjøpe inn fra. Kundene i Taiwan kjøper ikke poly fra Kina. Wacker sitt overskuddspoly har høyere pris. Her faller prisene primært fordi Wacker ikke klarer å opprettholde sin høye ASP og må sette ned sine priser - da faller gjennomsnittet i ROW tilsvarende.

Man må være nøyansert. Skal man drive spreadsheet-analyse må man forstå dens styrker og svakheter. Skal du bruke PVinsights og Sunsirs så må du hvite hvordan du skal bruke det. Hvis du ikke gjør det, bør du unngå å bruke det for da blir det misvisende. Sunsirs viser altså noen kontrakter fra noen kinesere, og tallet blir da en indikasjon som er relevant for disse kinesiske selskapene. Alle andre selskaper kan ha andre ordre med andre ASP. Kun en andel av poly omsettes på spot.

Dersom RECs kunder reduserer sin produksjon og demand etter FBR-granules, vil det bli dyrere for dem å lage wafer. Nå er vel målsettingen for Taiwan at få ned cash-cost og selge mer når kineserne sliter.

Så er det ikke slik at bare fordi vi snakker om handelskrig mellom USA og Kina, at REC får nye 57 % tariffer. Denne tariffen er snart 5 år gammel og har vært priset inn hundre ganger - stort sett med hver avisoverskrift eller innlegg her på forumet om den. Spørsmålet er da også motsatt, om USA og Kina kan bli enige om en løsning som gjør at tariffen forsvinner. Her har jeg i 5 år sagt at det er bonus om REC slipper 57 % tariff. Det har vært korrekt i 5 år og er stadig korrekt all den tid Kina og USA ikke er enige, og Kina forsetter med denne tariffen (som i utgangspunktet er noe permanent vi må forholde oss til).

Markedet har sesonger og variasjoner innenfor et år. Noen uker stanser det helt opp, mens andre uker øker det voldsomt igjen. Du blir sprø om du følger med på ukesstatestikkene på pris. De er ikke en nøyaktig gjengivelse av virkeligheten til REC. Det er snapshot over noen ordre hos noen selskaper og er best egnet til å få et inntrykk av trender. Du bør se på 2018 som sådan for det er årsresultatet som er viktig for oss, ikke hvor mye vi kjøper og selger en uke i juni.

I 2018 vil solar materials for REC ha et x antall salgsvolum og en gjennomsnittlig ASP. Du vil bli overrakset over hvor lite disse to variablene påvirkes av alle overskrifter som teknikere vektlegger. Jeg oppfordrer deg til å se nærmere på RECs tall fremfor å legge vekt på helt andre tall.

I 2Q18 har REC guidet bra for både Butte og Moses Lake. Vi får en reorganisering av balansen som følge av refinans. Vi tar vedlikeholdet nå for å øke fleksibiliteten i produksjon. Vi har demonstrert at vi kan ha cash-cost under 10 $/kg ved ML. REC nettosolgte fra varelager og frigjør da arbeidskapital. REC skal ikke betale JV-utgift dette kvartalet. Dermed tror jeg at både EBITDA og cash-genereringen ikke blir så gal i 2Q18 - og ligger over det de fleste forventer.

Dessuten ligger teknikerne nå så langt nede i aksjekurs at andre ganger vi hadde tilsvarende lave kurser så var det fordi markedet var skikkelig opprørt og "krisene" i REC fremstod om overhenge akutte. Hvilken krise er det egentlig vi har nå som tilsier dårligere kurs??? Jo, vi har en teknisk krise i TA-grafen som gjorde at en linje knakk! Ut over det står det bedre til med REC i dag enn det har gjort de siste 3 årene.

Alle som roper på kurser under 1 krone gjør det fordi de selv sitter på kjøpsknappen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 08:48 10582

RECs cash-cost på poly øker (1) fordi vi vedlikeholder og det koster selvfølgelig litt penger og må ses i den store sammenheng og (2) REC reduserer produksjonen slik at produksjonskostnadene ikke blir vesentlig høyere på høyere cash-cost.

Det er ikke nok å følge kun med på cash-cost. Du må også følge med på produksjonsnivået og så hva som blir totale produksjonskostnader. REC produserer som følge av vedlikehold mindre poly i 2Q18 men til en høyere pris som genererer produksjonkostnader som er svakt høyere enn i 1Q18. Dermed er vedlikeholdet godt absorbert i driften. Samtidig produserer REC mindre på et tidspunkt demand dupper, så det er god timing.

FBR Production x FBR Cash Cost = FBR Production Cost
1Q18e: 2620 mt x 11,1 $/kg = 29,08 MUSD {ratio 236}
1Q18: 3127 mt x 9,4 $/kg = 29,39 MUSD {ratio 333}
2Q18e: 2280 mt x 13,4 $/kg = 30,55 MUSD *inkludert vedlikehold {ratio: 170}


Vi ser at REC holder totale produksjonskostnader omkring 29-31 MUSD.
Det er ingen grunn til å bli hysterisk over at REC har høyere cash-cost i 2Q18 som følge av vedlikehold.
I 2018 har REC estimert 4 MUSD i CapEx på maintanance. Det skjer altså primært i 2Q18.
Ratio viser forholdet mellom produksjon og cash, jo høyere tall jo mer effektiv bruk av ressurser.


Å ta vedlikeholdet i 2Q18 viser seg også å være veldig god timing! De fleste av våre konkurrenter vil gå ut i vedlikehold nå i 3Q18 (eller før pga duppen).

Spørsmålet om hvem som selger under krona, handler om hvilken selger som skal sitte igjen med Svarte Per. Det er klart at de som har solgt på 1,01 ønsker at det er noen andre som skal ta SvartePer på 0,94. Men man er passe tjukk i hodet når man selger en aksje til krona bare fordi noen teknikere syns det er en strålende ide i øyeblikket. Et øyeblikk går fort over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
sindree
20.06.2018 kl 09:17 8363

AB,

Enig i at prisene i kina varierer i større grad enn asp til rec, men de korrelerer likevel relativt greit. I row er det enda sterkere korrelasjon. Også enig i at kundene i Taiwan vil prøve å få ned cashcost. Men da vil billigere polysil være en måte å få til det på.

Jeg er også enig med deg at nedgangen i rec sin verdsetting er for stor, men å påstå at dette bare er 'teknisk støy' blir rart. Riktignok er butte en ressurs som sannsynligvis har betydelig større verdi enn 1 krone, men hvis ML stadig drar resultatet ned (hvis polyprisene forblir lave) så er det naturlig at verdsettingen av ML blir negativ. Derfor trenger man ikke noen konspirasjonsteorier for å forklare dagens kurs. Jeg tror imidlertid at polyprisene skal noe opp igjen samtidig som cashcost skal kraftig ned igjen så et langsiktig negativt ebitda for ML er lite sannsynlig. Men å si at q2 (og sannsynligvis q3) blir likebra som q1 er feil. Og hvis man får folk til å tro det nå så blir mange skuffet når resultatet blir lagt frem. Igjen, man må vurdere om 33% nedgang i verdsetting er riktig i forhold til alt vi har sett den siste tiden. Jeg mener nei, jeg mener nedgangen har vært for stor, men det er ingen garanti. Det kommer an på hvordan man ser på fremtiden og hvordan man tror rec takler de utfordringer som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.06.2018 kl 09:26 8327

Nydelige og innsiktsfulle kommentarer, AB! Men synes du bommer på analysen av "teknikere". Pr definisjon så driver vel tradere 50:50 med salg og kjøp i tur og orden. De (vi) er ikke busemenn som kun gruser REC ned i kjelleren... Tradere bidrar sterkt til volatiliteten i aksjen, som vel er et gode siden volatilitet betyr både sterke nedganger OG oppganger? Så du burde rose tradere, som gir deg gode muligheter til å snitte videre nedover i ny og ne ;-)

Du "roser" stadig tradere siden de i sin idioti og mangel på fundamental innsikt (din analyse) gir deg disse mulighetene, men jeg mener tradere har et langt mer agnostisk og realistisk forhold til løpende risiko enn du presenterer ut fra ditt syn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 09:30 8305

Du demonstrerer kortsiktighetens problemer veldig godt. Man må vurdere om 33 % nedgang i mcap er riktig med det vi har sett den siste tiden? Utgangspunktet ditt er da mcap forrige kvartal. Men du stiller ikke kritisk spørsmål om den var riktig, du bare legger den som et premiss og så blir spørsmålet om teknikernes krakk er riktig eller ikke. Det blir følgefeil og sirkeldiskjoner som stadig snakker kursen ned.

Jeg ser ikke at teknikerne har troverdighet i spørsmålet om verdsetting i det hele tatt. De fleste her inne innrømmer glatt at de ikke aner noe som helst om REC og kun spiller på teknikalitetene. Og det er når man krasjer teknikalitetene at man får krakk som vi har sett i løpet av denne perioden. Markedspsykologi!

Aksjekursen er en subjektiv verdi basert på det aktuelle humøret til folk akkurat nå. Det er også avgjørende at en del teknikere trakk seg ut av REC for å spille på andre hester. Da er det færre hester som spiller på REC i øyeblikket. Er det relevant for verdsettelsen av REC at teknikere kjøper og selger aksjer fordi de har en personlig agenda? Er ikke det bare det tilfeldige møtepunktet mellom kjøpere og selgere på en markedsplass? Og hvem på markedsplassen tenker på eller har kapasitet til å mene så mye om verdsettelsen? Mange her følger jo bare strømmen av hva alle andre gjør.

Ville det ikke vært tilstrekkelig å f.eks. falle fra 1,55 til 1,35 i perioden? Er det mer korrekt at vi har falt til 1,00? Hvordan vurderer du egentlig dette når man ser totalt bort fra hvilke tall som ligger på bordet og utelukkende er metafysisk og basert på gamle utdaterte TA-grafer??? Hvorfor er ikke 3,50 mer korrekt utgangspunkt for et kursfall nå???


Hvis jeg legger fakta på bordet så er det klart at du må si deg enig i det. Men hvorfor bruker ikke folk fakta på bordet før de mener noe???

...............................

@sofa

Jeg har da sagt flere ganger at jeg elsker shorterne! De er mine favoritter!

Volatilitet er et symptom på at noe er galt hos teknikerne. En av grunnene til at jeg pratet oss ned fra 1,35 fordi teknikerne ikke hadde det tekniske grunnlaget til å selv holde kursen oppe og det ikke er long'ere som skal ta den regningen!


...............................

Vedtaket fra Kina om 57 % tariff på REC er snart 5 år gammelt. Fra 3Q15 ble også smutthullet lukket. Jeg har hele tiden sagt at tariffen er kommet for å bli, og det er ren bonus om partene blir enige om en løsning som avvikler den.

Er det slik at verdsettelsen av REC faller fordi vi diskuterer tariffen om og om og om og om og om igjen??? Hver gang det kommer en mediasak om tariff så er teknikerne i "sell off modus". Det er tross alt noe som har vært status quo over lang tid og som ikke endrer seg på hyppigheten av at vi psyker ut teknikere med å prate om det.

Er det relevant for REC om det også blir innført tariff på søyabønner eller aluminium?

Skal RECs aksjekurs falle jo hyppigere jeg nevner Kina-tariff med ord slik at teknikerne blir redde???
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
XL11
20.06.2018 kl 09:50 8226

Og akkurat nå bør man selge i dag, for nå går det nedover resten av dagen.
Ja, du leste det her først.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
sindree
20.06.2018 kl 09:54 8213

AB,

Enig med deg at det slett ikke er sikkert at 1,5 var riktig verdsetting ved q1, men la oss gjøre det litt enklere da og kun forholde oss til prosent. Fra rett før q1 resultatet; Hvor mange prosent redusert mcap mener du er riktig, gitt både nedgangen i markedet frem til nå, ulike løsninger rec har kommet med, og hva du tror skjer videre fremover. Kanskje presentere to scenarioer? Gjerne begrunn det med noen tall også. En vanlig verdsetting kan for eksempel være 8x ebitda.

Forøvrig var det ikke mye fakta i det du presenterte så usikker på hva du mener at jeg må ta til meg fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 10:18 8150

Sletter du deg selv Sofia :-)

Artig at denne tråden har blitt "en stor hit" her inne når jeg stadig får så mye pepper fra flere andre her inne. Artig.

"Kr 0.945,- blir siste kurs i REC (REC Silicon) ila neste uke" - jeg tror vi tester kr 1 for første gang i dag. Synd men slik er det.

Sofafilosof
I dag kl 09:39
128
Dette innlegget har blitt slettet
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.06.2018 kl 10:24 8120

Slettet innlegget siden jeg i farten ikke fant tilbake til kilden av den diskusjonen jeg refererte til...
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 10:27 8114

:-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 10:29 8101

Sjekk latterlig lave RSI som jo kan indikere at aksjen er oversolgt og er teoretisk sett et positivt tegn :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 10:33 8082

Advarsel - prisene kommer i dag
http://pvinsights.com/

Tabell fra forrige uke under.


PV Poly Silicon Weekly Spot Price
Item High Low Average AvgChg AvgChg%
PV Grade PolySilicon (9N/9N+) 14.55 10.80 12.620 Negative Change Sign-0.47 Negative Change Sign -3.59%
2nd Grade PolySilicon (6N-8N) 13.00 9.00 10.600 Negative Change Sign-0.47 Negative Change Sign -4.25%
PV Grade PolySilicon in China (9N/9N+) Visit here for more Poly-Si price Negative Change Sign %
PV Grade PolySilicon Outside China (9N/9N+) Visit here for more Poly-Si price Negative Change Sign %
Unit: USD/Kg more Last Update: 2018-06-13
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Mustanghegn6966
20.06.2018 kl 11:12 7973

Hva tenker dere om shorten som har økt den siste tiden? Er vel basert på de siste analysene. Ved fortsatt lav polypris framover er det kanskje ikke så sannsynlig at kursen snur før vi nærmer oss 19. juli og Q2 presentasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 11:23 7930

@sindre

Mellom kvartaler pleier teknikere stort sett å drive kursen ned for å så kjøre den opp om de forventer gode tall. Dette sier ingenting om verdsettelsen av REC, men handler om taktikk hos teknikere i det korte bildet. Som følge av det har jeg også taktikk. Jeg synliggjorde taktikken til teknikerne og stilte spørsmål om hvorfor vi skulle gidde å betale 1,35+ bare fordi teknikerne kjørte kursen ned og så forventet oppgang på gode tall - når vi andre allerede visste at det var gode tall. Vi skal da ikke betale mer enn det minste en tekniker kan tilby en aksje for. Så jeg torpederte tanken på 1,35 opp til 1,55 igjen - godt hjulpet av forflyttning til NAS. Dermed uteble en oppgang på gode tall og vi fikk lang tid med stagnasjon i kursen. Har dette noe med polysilikon eller REC å gjøre??? Nei, det er ren taktikk.

På 1,35 så jeg gode muligheter til å få aksjen betydelig billigere. Ettersom jeg var på kjøper'n så var det et fantastisk tidspunkt å prute på. Jeg pratet kursen nedover, mens teknikerne forsøkte å holde seg på 1,35 og snu det oppover. Jeg sa til slutt at de fikk dårlig tid om de drømte om å kjøre tilbake til 1,55 og at det var brudd på 1,30 og 1,20 som stod for tur. Teknikerne hadde ikke nok krefter til å snu det opp til 1,55. De hadde ingenting å mobilisere. Tiden tikket i mot dem. Så falt kursen noen øre nedover her og der som svekket hele psykologien. Vi fikk brudd. Jeg ropte 1,10 og 0,80. Dette har ingenting med polysilikon eller REC å gjøre... det har med teknikerenes og markedspsykologi å gjøre. En teknisk svakhet ble til et storm i et vannglass. Så fikk vi i tillegg en mediastorm om Kina og USA og endringer i Kina som skapte negative headlines som teknikerne ikke klarer å takle. Da er der det full sell-off. Det passer meg jo perfekt.

Nå sitter vi på krona og alle teknikere roper at det skal ned... fordi de vil i posisjon igjen. De selger ikke selv, men vil at noen andre skal selge under krona til dem. Dersom de ikke klarer det sitter de med svarte per i denne runden. Dersom de klarer det så er det de som selger som overtar rollen. I don't care who its gonna be! Mitt mål var å ødelegge teknikernernes taktikk med tekniske argumenter. Det lyktes veldig bra. Det har det gjort hver gang vi har vært under 1,20. Det er aldri en fundamental grunn til at man skal ha en så lav aksjekurs - det er utelukkende noe som står i hodet på teknikerne i øyeblikket. Da dyrker vi den tanken og får den til å blomstre. Det er et valg hvor lavt man vil selge en aksje for - og det er faktisk selgers oppgave å prate kursen opp. At folk går motsatt vei av hva som er logikk er noe vi utnytter på børs.

Aksjekursen i dag kunne fint vært 2,20 kr. Om du skal kvantifisere hvor mye et fall pga støy i Kina er verdt, så snakker vi noen få millioner fra eller til på revenues og ebitda for Moses Lake. Det har bittelitt betydning for marginen akkurat nå, og kan faktisk ende opp med å bli kompensert med et sterkere kvartal mot slutten av året. Som nevnt er det volum og ASP for REC alene som er avgjørende for årsresultatet til REC. Hva som skjer med alt annet er ganske så uvesentlig dersom ikke det genererer store fall i årsresultatet til REC. Andre polyprodusenter kan fint gjøre det elendig mens det går passe bra med REC. Det er ikke slik at dersom det går dårlig med en kinesiske Tier 3 så går det automatisk dårlig for REC også.

RECs ASP er ikke spesielt volatile men holder seg stabilt innenfor et leie som er svakt stigende. Med fall i Kina blir det en liten dupp fra toppen av det leiet. Den kinesiske oversikten er jojo. Nå er vi inne i et stup hvor kinesiske selskaper i hele verdikjeden har panikk. Da stopper kjøperne å kjøpe noen uker. Prisene krasjer. REC derimot har nok et jevnt salg mot sine kunder i Taiwan. De blir kanskje litt avventende akkurat nå som det stormer som verst og forsøker å prute litt på prisen, men RECs pris er allerede lavere enn det konkurrentene kan tilby. Det er ingen data per nå som tilsier at Taiwan kommer til å vesentlig kutte sin produksjon i 2H18. I 2018 får vi vekst fra 2017, om enn ikke like sterk som først håpet på. Mitt utgangspunkt har hele tiden vært 110 GW. Anslagene har variert kraftig fra 102 til over 120 GW. Alle kutt i Kina har historisk sett ført til enda kraftigere vekst. Modulpriser som faller til 0,25 $/watt fører til en eksplosjon i etterspørsel globalt sett. Det man ikke får solgt i Kina kan man da selge andre steder. Det er ingen på dette forumet (unntatt meg) som uansett hadde regnet med at man skulle installere omlag 100 GW i 2017 og øke i 2018 uansett. Alle tall ligger vesentlig over det analytikerne har spådd.

I det skjulte øker også REC sin produksjonskapasitet og effektivitet. REC opplyser at de har omlag 50 % drift i 2018 og at de estimerer 10,010 mt med FBR... på papiret er Moses Lake et anlegg med 16,000 mt men med oppgraderinger og økt effektivitet så vil full drift i dag dra dette betydelig høyere. REC konkurrerer på kapitalisme og mot tariff. Det er INGEN andre selskaper som klarer de tallene REC leverer i dag uten å jukse i regnskapet og motta store subsidier fra kommunistene.

Når markedet er inne i en shakeout så er det survival of the fittest, og REC er på toppen av den næringskjeden med lavest og mest effektiv drift. Siden vi har mindre skala enn f.eks. de største produsentene, så er vi heller ikke så sensitive om det blir et volumfall i Kina. De rammer kineserne i hovedsak.

Kursfallet i REC i denne perioden er trigget av taktikk og teknikk. Så har vi noe mediastøy omkring endringer i kinapolitikk som blåser over. Vi har alltid en eller annen form for katastrofe som teknikerne skal fokusere på. Det betyr ikke at det faktisk eksisterer katastrofer.

I USA gikk dere amokk på børs pga Trump. Men alle rapporter viser at markedet i USA i 1Q18 gjorde det bedre enn forventet og at det ikke er noe særlig krise. Solar trenger nemlig ikke offentlig støtte og overlever fint på ren kapitalisme. Det er Corporate America som driver solar i USA - ikke Washington og Trump.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 11:27 7912

Enig med deg Anton Berg - dette er geopolitisk støy som REC er dessverre rammet av.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 11:28 7906

Da har greeny kjøpt seg inn igjen ;)

...........................

Man skal velge sine kriser med omhu... dere fokuserer 100 % på Kina mens REC per i dag er utestengt fra Kina. Hvor mange linjer fra dramaqueens har det vært her om at Wacker startet opp Tennessee igjen?? Der påvirker jo ROW i mye større grad enn endringer i Kina. Kina eksporterer som kjent ikke et kilo med polysilikon til ROW. Dere har altså valgt å fokusere på feil krise! LOL
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 11:37 7862

:-) Anton Berg - nope, jeg har sittet short en periode nå. Reduserte denne i går med meget god gevinst. Fortsatt inne med 10% short og er ikke bull riktig enda. Må se PV insight prisene i dag før jeg kansje endrer mening.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
bug11
20.06.2018 kl 11:50 7822

Her:

*Please refer to Highest Price for contract price. Please refer to the lowest price for second-tier material.

Item High Low Avg Chg
Polysilicon Price out of China (Per KG) 14.90 11.50 13.500 (0 %)

Altså kan vi anta at REC selger for $13 per KG, noe som er i tråd med forventninger

https://pv.energytrend.com/pricequotes.html (klikk på priser utenfor Kina, siden REC ikke selger noe spesielle volum dit)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.06.2018 kl 11:52 7812

AB, synes du leser trader/teknikerinnleggene med et spesielt filter ;-) Jeg har meldt at jeg har hoppet fra bear til bull og motsatt flere ganger de siste dagene (og tatt ut bra gevinst på disse krumspringene), og igår flgget jeg bull igjen - som fremdeles gjelder for min del.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
XL11
20.06.2018 kl 11:52 7492

Spørs om ikke Greeny blir Griiiiini når han ser PV-tallene nå gitt.
Dette var blodrødt!
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.06.2018 kl 11:56 7484

Det store spørsmålet er nå om de fleste forventet fortsatt nedgang eller om dagens kom overraskende. Jeg tror det første. Det enda større spørsmålet er om denne oversupply/underdemand-situasjonen for poly snart er priset nok inn i RECkursen. Det vil vise seg utover dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 12:01 7461

Disse prisene er ikke bra for REC. Da er det bare å vente til nyheten om dette på Hegnar.

http://pvinsights.com/
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
bug11
20.06.2018 kl 12:49 7348

Hvorfor er dette så ille?

Ser ingen endringer fra forrige uke jeg, og ASP blir for REC liggende sånn ca på 13 dollar KG etter mitt syn.. Sikker noen som har andre kilder som kan presisere litt bedre

Her:

*Please refer to Highest Price for contract price. Please refer to the lowest price for second-tier material.

Item High Low Avg Chg
Polysilicon Price out of China (Per KG) 14.90 11.50 13.500 (0 %)

Altså kan vi anta at REC selger for $13 per KG, noe som er i tråd med forventninger

https://pv.energytrend.com/pricequotes.html (klikk på priser utenfor Kina, siden REC ikke selger noe spesielle volum dit)
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 13:12 7308

Renewables Now) 20/6- Annual solar power installations are expected to cross the 100-GW threshold this year, with some 621.7 GW of solar capacity set to be added by 2022, estimates trade body SolarPower Europe.

In 2018, the number of countries with annual solar power deployments of over 1 GW is projected to reach 14 from nine in 2017 and only seven in 2016, SolarPower Europe said in its Global Market Outlook for Solar Power 2018-2022 on Wednesday. In its medium scenario for the sector, it guides for 3.5% market growth to 102.6 GW of photovoltaic (PV) capacity additions in 2018, with a decline in China following recent subsidy cuts for the sector. New installations there are seen at around 39 GW in 2018.

The world’s cumulative installed capacity in this scenario is forecast to reach 505 GW, up 7% from SolarPower Europe’s earlier guidance. Meanwhile, the most likely scenario for 2021 is for cumulative solar capacity of 871 GW and “a terawatt era” in 2022.

“Solar is on a winning streak and on its way to become the dominant energy source of the 21st century," said SolarPower Europe’s President Christian Westermeier. The organisation’s CEO James Watson noted that countries need to make sure the “right regulatory frameworks” for solar and storage are in place so as to remove barriers for the growth of solar, adding that the imposition of solar import tariffs in some countries is destructive for the industry and will bring “unnecessary costs to consumers and society at large."

In 2017, the world added 99.1 GW and saw newly-installed PV capacity grow faster than any other power generation technology. Market demand was driven by China, which accounted for 53.3% of the new installations.

European installations last year totalled 9.2 GW, marking a 30% year-on-year rise, mainly thanks to Turkey. Additions from countries within the European Union (EU) came at 5.91 GW, against 5.89 GW in 2016, while the expected growth rate in those countries stands at 45% for 2018 and 58% for 2019. The upward movement will continue through 2020 due to the 2020 binding renewable energy targets for countries in the block.
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 13:25 7270

Jeg er rett imponert. Tenknikerne fikk PVinsights rett i fleisen men holder fortsatt krona :D
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
20.06.2018 kl 13:42 7224

Jeg har snittet ned litt i dag og økt beholdning, som jeg skal fortsette med så lenge handelen forblir det samme. Synes det er fint at vi er her nede, men det er tegn til utbunning. Merker også at forum deltakere på baisse siden har mindre og mindre å komme med.

Jeg regner med at resultatet den 19 juli blir som guidet, REC er pålitelig på denne måten. Jeg regner også med at tilbud siden på poly for REC blir ikke vesentlig endret. Nedside risikoen for REC er mindre en oppover siden. OG kurs blir kjørt opp igjen etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 14:07 7175

Hehe, det hjalpt med en liten peptalk og litt omvendt psykologi så fant teknikerne ut at de skulle selge aksjer under krona.


Det er idioti å selge aksjer på dette nivået. Husk det alle dere som ender opp med å selge. Kjøp dere et stempel og sett det i panna.


I øyeblikket får man i praksis betalt for å kjøpe aksjen. Den opprinnelige aksjonæren sponser da aksjen og noen i verdikjeden har tatt tapet. En real subsidiering av kjøper!
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2018 kl 14:09 7202

Da har vi RT på 0,9965.
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 14:17 7177

Jeg blir alltid fasinert av mennesker som oppriktig tror og mener at "markedet har alltid rett". Det er som å si at Gud eksisterer! Gud eksisterer ikke bare fordi veldig mange mennesker er religiøse og tror på eksistensen av en gud (eller flere siden ikke alle er enige om hvem som har rett). For meg er markedet summen av 90 % idioti og 10 % genialitet.

Akkurat nå ser vi eksempel på idioti. Hva for en person til å selge en aksje for under sin pålydende??? Hva slags utdanning har vedkommende? Er det utelukkende en shorter eller daytrader som tar høy risiko på å oppnå en bedre deal lengre ned eller er det en småaksjonær som har latt seg lure? Hvorfor konkurrere om å realisere tap - er det ikke meningen at man skal konkurrere om gevinster?


Det er deilig å sitte på tribunen når spillerne kaster aksjene sine opp på tribunen så og si gratis.
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
20.06.2018 kl 14:42 7095

@luky

Jeg må plukke litt under krona jeg også ;)

Siste kjøp på 0,9975 - ekstremt fornøyd med det! Nå får vi håpet det bare kan bli bedre, dette er sommersalget. Nå må selger finner enn annen som er villig til å selge for enda lavere for å kjøpe seg inn igjen... men da står jeg der også og plukker :D
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare
anderix
20.06.2018 kl 14:50 7081

Skremmende at de som vil selge til under krona, ikke engang får solgt! 0,9980 er opplagt for dyrt for en REC aksje akkurat nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:53 Du må logge inn for å svare