DOF ex spleis, ny tråd, 18.06 !!!

davan
DOF 18.06.2018 kl 09:26 58591

Fin dag å fylle på med dof aksjer! Snur snart, da er det deilig å sitte med
mange aksjer. Brasil er nøkkelordet for dof! følg med!
Redigert 18.06.2018 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Kontur
25.06.2018 kl 12:56 4805

Enig med Skipssjefen der. Løsningen er at tonnasje må bort. Jeg ser selv på fra her jeg sitter på 3 båter som har ligget i opplag i lenger tid. Og det skjer og vil fortsette å skje. Gammel tonnasje forsvinner. Samtidig er det nesten helt slutt på nybygg. Fra en overkontrahering uten like til dagens stopp. Det tar tid for markedet er i balanse igjen, men vi nærmer oss. I mellomtiden gjelder det å plukke seg ut rederier med de beste utsiktene hva rett sammensatt flåte angår samt hvor langt de har komt i sin restrukturering både rent operativt, men også finansielt. Der mener jeg DOF har gjort en god jobb og derfor har jeg stor tro på DOF. Men der er helt sikkert flere selskaper som vil gjøre det godt fremover i et voksende marked for all del.

Trodde det var over og ut for deg (SS) på denne tråden :-)
Redigert 25.06.2018 kl 13:14 Du må logge inn for å svare

Det var bare til det ikke gjelder lengre - hehe!
Blir for dumt å lese alt som skrives her, og det blir for dumt når man ikke mangler kritisk innsikt. Kan umulig bare være "hallelujah" innlegg her.
Lett for at folk ikke får med seg begge sider av en sak, og kjøper for dyrt og må være med ned igjen!

SS
5198
25.06.2018 kl 13:18 4873

Ikke missforstå, ratene hopper selvfølgelig mye. Sommeren er den klart beste tiden for skipene som går i spot så det er helt riktig.
Men den dagen ratene har kommet seg, alle er sikre på at markedet blir bra fremover og alle selskapene innen denne bransjen er trygge så har kursen gått så mye at det ikke er så stor oppside igjen.
Bare det at DOF klarte å levere et plussresultat mener jeg er et kvalitetsstempel.
Neste år på denne tiden mener jeg ting virkelig har gått seg til, jeg ser nå en veldig økt leteaktivitet over hele verden. Denne mener jeg blir sterkere en det de fleste i dag klarer å se for seg og det vil igjen medføre at markedet kommer raskere i balanse en det analytikerne og investorene i dag ser for seg.

Kontur - ang siste setningen din - så bare nevner jeg alle som nå sitter med rederier fullastet med nyere båter, uten gjeld, og disse skal ikke bli god å konkurrere mot fremmover. Ingen tvil om hvem som kan legge seg ned i pris for å vinne oppdrag, den uten gjeld, eller DOF med 20 mrd i gjeld?

SS
JALLA
25.06.2018 kl 14:19 4807

Om ratene blir så pas bra at de som har båter i opplag kan skrote noen av disse når de tjener penger så vil det være bra. Har ikke SOFF en del båter som de ikke har råd til å skrote??
mozel
25.06.2018 kl 14:25 4797

Rederier fullastet med nyere båter, uten gjeld!!!
Finnes de i dette markedet, Jeg undres.

Finnes rederier som har kjøpt billige offshore båter, hvor kjøpene er gjort med EK - nytt for deg?

SS
Kontur
25.06.2018 kl 14:59 4708

At et selskap har gjeld behøver ikke bety at det er et dårlig case. En må jo se i balansen om eiendelene finnes. SOFF har vel omtrent dobbelt så mye gjeld, men mange flere båter. Spørsmålet er betjeningsevne.
Du tenker kanskje på Spetalen selskapet, de har lite gjeld, men en helt annen flåte enn DOF og ikke så ettertraktet i segmentet som jeg synes virker mest spennende nemlig Subsea.

Inntresann analyse fra Nordea, der de opererer med Shareholders equity
2017 – 3941 mill / 293 = 13.45
2018 – 4377 mill / 293 = 14.94
2019 – 4779 mill / 293 = 16.41
2020 – 5320 mill / 293 = 18.15
Den er fra april 2018 og du finner den med google søk DOF-ASA_commissioned-research_110418.pdf
davan
25.06.2018 kl 15:24 4695

Subsea blir garatert den delen av offshore som kommer best ut de nermeste årene. Her sitter dof i en gunstig possisjon. Skjer ikke mye før 2q, de må tross alt bevise noe før penga legges på bordet!!!
5198
25.06.2018 kl 16:19 4610

Kontur

SDSD er et selskap men er nok de Amerikanse ( etter Chapet 11) det tenkes på her. Har tenkt mye på det og det er jo et godt poeng at det nå er noen selskap som er nesten uten gjeld. Slik jeg har forstått dette er det mest supply i disse selskapene, selskapene har også ofte eldre og enklere skip. Er alltid det siste skipet det er behov for som bestemmer ratene ( samme som siste fatet bestemmer oljeprisen). Mener og tror at Norske rederier har spesialisert seg på nye, kompliserte,store og kraftige skip så slik jeg ser det er de i samme bransje som de Amerikanske men forskjellen er fremdeles ganske stor ( men det er jo noe å tenke på ja).

Ser også at DOF har en litt større omsetning i snitt en det SOFF har, tar dette som et lite tegn på at interessen for DOF i denne sektoren er ganske stor. Tror denne forskjellen vil vokse når analytikere og investorer igjen skal inn i denne sektoren.

Så over til SS

Dette er hva Nordea skriver 11.4.2018, bare ment som et lite svar til det med gjelden.

«DOF is well-positioned to take advantage of the emerging upturn in the subsea market. This, in combination with delivery of two newbuilds, will support solid EBITDA growth in the coming years, in our view. Furthermore, DOF's solid backlog provides earnings visibility and allows the company to reduce its net debt by NOK ~5bn (23%) and lower NIBD/EBITDA to 5x in 2020. If the market improves more rapidly than we forecast, though, net debt reductions will be considerably more»


Anbefaler folk å lese dette selv. https://nordeamarkets.com/wp-content/uploads/2018/04/DOF-ASA_commissioned-research_110418.pdf
Redigert 25.06.2018 kl 17:07 Du må logge inn for å svare

Caramba:

Når du går siste "runde" i kveld, så sier værmeldingen at det blåser opp til storm.
Sjekk fortøyningene på DOF skuta, og sett gjerne opp en spring eller to ekstra, samt en brest og gjerne dobble opp forut og akterut - det er viktig med gode fortøyninger når stormen kommer.

Så ikke bra ut over dammen i kveld, samt oljen. Hvordan takler DOF dette i morra?

Kan ikke få sagt hvor glad jeg er for å ha tatt mesteparten av kronene av børs pt.

SS
Belånt
25.06.2018 kl 23:53 4253

Med all respekt SS. Til og med du fikk vel med deg at DOF var råsterk i dag på en ellers trist dag på OSE. Det kan ha litt med at det kom en kjøpsanbefaling med kursmål 15 om jeg ikke husker feil. Og det kan være at det meglerhuset har noen kunder som skal akkumulere aksjer....

Olje er 80 cent høyere enn når vi closet og dow/dax futtene er også opp siden ose stengte.

Med mindre noe spesielt skal skje i natt eller morgentidlig åpner dette opp kl 09.00 og jeg tror at dette her kommer opp igjen til 9 kr ganske så fort med mindre markedet i sin helhet skal korrigere.

Må til slutt si til SS at jeg blir stum av beundring rundt din kapitalstyrke. Om du fortsetter med 110 % PR år i noen år til har du råd til like mange DOF aksjer som jeg har.

Lykke til alle sammen??

Har du like bra belåning på DOF aksjene som Helge lg Mons har på sine båter?? ?

Vi får se, godt mulig fortøyningene holder, men Caramba gambler neppe der. Han vet nødvendigheten av gode fortøyninger når det er stormvarsel ute på 16 og 2182 !

SS
Belånt
26.06.2018 kl 00:56 4197

Jeg sitter på 1/4 av min ek i dof og girer selvsagt ikke. Det er mer enn nok giring i DOF som selskap.

Mons og Hilde (CEO & CFO var forøvrig tungt i emisjonen og har vist at de har tiltro til caset). Mtp belåning aner jeg ikke hvordan de sitter, men jeg er nok helt sikker på at aksjekursen er viktigere for Mons enn for Helge......

Det var da en stor interesse for en aksje du ikke har Skippy von Dippy :)
Mye snakk om gjelden også ser jeg, da har du vell regnet deg frem til en fornuftig SOTP ? Eller er det EV/EBITDA verdier du roter rundt med nå? ...Uansett håper jeg du finner en verdi mellom 9,50 og 14,00, ellers bør du skifte batteri i kalkulatoren din ;)) Tar du med en x-faktor for bedring (ikke mega trend, bare en bedring) i markedet før 2020 bør du nærme deg en verdi på 19,00.

Du har jo tradet axa flere ganger opp mot 3 (nå 30), du har samme mulighet her til å trade opp mot 9. og er du heldig så er du med når det banker gjennom motstanden på 9,50. Husk positivt SL, du husker det, eller ;-P

5198
26.06.2018 kl 09:11 3979

Fundamentalt blir dette sterkere og sterkere for hver dag, kortsiktig kursmål 12 mnd 19 kr.

26/06-2018 09:00:11: (DOF) DOF Subsea contract awards
DOF Subsea has been awarded several contracts in the Atlantic region, securing
utilisation for the vessels Geosund and Skandi Skansen throughout Q2 and Q3.

The awarded works are all within the Subsea IMR Projects segment. The scopes
include seabed mapping, surveys, pipeline and structure inspection, light
construction and repair work.

One of the awards includes a Subsea Services Frame agreement in the UK with a
major North Sea operator. As part of this Frame Agreement DOF Subsea shall
undertake the 2018 Pipeline and Structure Inspection Campaign. The scope covers
inspection of subsea facilities, pipelines, and platform structures as well as
light construction and repair work.

Jan Kristian Haukeland, Executive Vice President for the Atlantic region stated:
"This is a real positive number of wins for the region, and for the company.
DOF Subsea is well placed to plan and provide strong, collaborative support for
our clients' projects in Survey and IMR."
Egard
26.06.2018 kl 09:14 3969

Da var det ny kontrakt til Dof Subsea, er det bare en båt igjen nå som er i opplag?
5198
26.06.2018 kl 09:24 3930

De har vel fremdeles 2-3 AHTS er i opplag mener jeg, men er ikke lenge før de har alt på vannet slik kontraktene drøsser inn nå.
Takknemlig om noen har en oversikt over skip fra DOF i opplag, Sysla er flinke men den listen er ikke helt oppdatert.

Det er vel bare Geograph, Skandi Texel og 2 stykk borti Asia såvidt jeg vet. Ellers er vel alt annet i full fart.

Leasing:

Tror jeg må sjekke batteriene i kalkisen, og bytte ut den der Ikea linjalen ?

Kanskje man klarer å få frem 14 på kalkisen da ?

SS

Ikke opplag for subsea segmentet. Ved utgangen av Q1 var dette status:
PSV: One vessel in lay-up
AHTS: Two vessels partly idle due to conversion new contracts

Her er det bare å kjøpe Skippy, med eller uten papirlinjal fra ikea ;)
Loddepuz
26.06.2018 kl 09:38 3901

det hva ein bra omsetning på dofen i dag. over 5 mil etter bare 40 min handel . får håpa kjøparsidå tar seg opp utover dagen.

Når det gjelder gjelda så går det riktig vei.
DOF Supply har redusert gjeld med 4,2 mrd siden restruktureringen i 2016, og med ~ 0,3 mrd i Q1 2018.
DOF Subsea har redusert gjeld med ~1,5 mrd siden restruktureringen i 2016 inkludert gjeld for 3 nye skip, og med ~1,1 mrd i Q1 2018

De to nybyggene som kommer i september 18 og i 2019 går direkte på 8 års kontrakter i Brasil.

De to 8års kontraktene på de nye båtene ble jo signert med Petrobras i boom tidene. Er det noen som vet om disse er blitt reforhandlet eller om de holder gode rater?

Jeg vet ikke om de er reforhandlet, men det ser ut som Nordea regner med det er signert med gode rater.
... Two new pipelay support vessels will join its fleet over the next year, securing solid EBITDA growth...
marco83
26.06.2018 kl 11:52 3710

De har blitt reforhandlet. Værste kontraktsmotpart i offshoreverden er Petrobras! Enorm risiko i certepartiene deres

Leasing: Gikk litt bedre når jeg tok i bruk paralellforskyveren, og nautikk passeren.

SS
5198
26.06.2018 kl 13:40 7354

I følge Sysla har nå DOF kun fire skip i opplag 3 stk AHTS og en PSV. Alle disse kan jo få jobb ved neste kontraktdryss.

Er du sikker på at Sysla er helt oppdatert?
5198
26.06.2018 kl 14:08 7306

Nei så absolutt ikke, kan godt være at de har færre i opplag.

Det skal være Atlantic, Texel, Emerald og Giant som ligger i opplag og ingen av de båtene har flyttet på seg på lenge i følge marinetraffic.com

ja, det var 6 i utgangen av Q1. Det er vel de 4 + geograph og en til.

den siste vil jeg tro er Geoholm
26.06.2018 kl 15:34 7155

Ihht. DNV skipsregisteret så er det 7 DOF fartøy som er "Laid up". De fartøyene det er snakk om er:

Geograph (Subsea) - Ligger på Bjånesøya (Storebø)
Geoholm (Subsea) - Siste AIS posisjon var Singapore (registrert 23/5-18)
Skandi Atlantic (AHTS) - Siste AIS posisjon var Singapore (registrert 30/12-17)
Skandi Emerald (AHTS) - Ligger i Singapore
Skandi Giant (AHTS) - Siste AIS posisjon var Singapore (registrert 28/9-17)
Skandi Niteroi (Subsea) - Fonseca (Rio de Janeiro)
Skandi Texel (PSV) - Bjånesøya (Storebø)

Som kanskje flere vet så ble det i DOF ASA 2017 Årsmeldingen opplyst at "Geoholm (Subsea) awarded a contract with Tehcnip FMC at the Prelude Field in Australia". Jeg har ingen informasjon som skulle tilsi at denne kontrakten er kansellert. Det jeg vet er at Geoholm gikk i opplag den 21.05.2018 ihht. DNV GL. Grunnlaget for å gå i opplag ER TROLIG for å kunne redusere mannskap, spare på forsikring mv., mens fartøyet venter på å starte opp kontrakten den er tildelt. Geoholm har gjennomført alle nødvendige survay frem til i dag (neste runde er først i begynnelsen av august d.å. hvor den årlige hovedklasse, dp sys. mv. skal gjennomgås), så fartøyet kan tas ut av opplag øyeblikkelig.
5198
26.06.2018 kl 15:53 7127

I det minste viktig å få subsea skipene ut på kontrakt , ser det er skrevet litt om supply i dag https://e24.no/pluss/kommentarer/boerskommentar/boerskommentar-liten-grunn-til-aa-hamstre-supplyaksjer-etter-ratehopp-i-spotmarkedet/24379416

Litt misvisende når 50% av flåten til DOF er subsea

Noen som kan forklare hvorfor det jevnt over ligger 1 million flere aksjer på selgersiden, hadde dette vært reelt hadde kursen blitt kjørt rett ned. Kan vel heller ikke bare være roboter for da ville disse fra tid til annen skiftet side.
Redigert 26.06.2018 kl 16:19 Du må logge inn for å svare