Letter of Awards in SE Asia
https://newsweb.oslobors.no/message/453995
Per-Christian Grytnes, CEO comments:
"We are delighted to win this project which further strengthen Magseis'
position as the industry leader with our MASS Modular technology".
The contract will commence in Q3 2018 and last for approximately 3 months.
Per-Christian Grytnes, CEO comments:
"We are delighted to win this project which further strengthen Magseis'
position as the industry leader with our MASS Modular technology".
The contract will commence in Q3 2018 and last for approximately 3 months.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37
Du må logge inn for å svare
Neste store trigger er båt nr 2 og kontrakter knyttet til denne. Har de 2 båter med full utnyttelse tipper jeg kursen vil stige til 30-40 kr.
Marketwatch
29.06.2018 kl 20:11
10068
Er bra du er optimist. Jeg synes utviklingen i aksjekursen har vært begredelig. Mens seismikk har vært vinneren på Ose hittil i år,
har mseis omtrent stått stille. Det må også tilføyes at tildeling av kontrakter er omtrent fraværende, med unntak av rødehavet.
Dette er rart, da jeg forstod det slik at den betydelige emisjonen i vår skulle benyttes til utrustning skip to, da man ventet
snarlige kontrakter. På slutten av dagen idag var det tydeligvis en større aksjonær som vill ut, han gikk foreløpig helt ned til kr 16,80 for å få solgt.
Det er nå på tide det skjer noe i selskapet, ellers er det nok flere som blir utålmodig
har mseis omtrent stått stille. Det må også tilføyes at tildeling av kontrakter er omtrent fraværende, med unntak av rødehavet.
Dette er rart, da jeg forstod det slik at den betydelige emisjonen i vår skulle benyttes til utrustning skip to, da man ventet
snarlige kontrakter. På slutten av dagen idag var det tydeligvis en større aksjonær som vill ut, han gikk foreløpig helt ned til kr 16,80 for å få solgt.
Det er nå på tide det skjer noe i selskapet, ellers er det nok flere som blir utålmodig
uritse
29.06.2018 kl 21:18
10034
Er litt uenig der faktisk. Aksjen faller på lav omsetning om dagen og det er ingen ting som sier at det var en større aksjonær som vil ut.
Marketwatch
29.06.2018 kl 21:58
10017
Dersom du ser på omsetningsloggen så lå det inne en aksjonær som viste åpent at han vill selge 3211 aksjer (åpen ordre), som også ble omsatt i flere omganger, han lå derfor tydeligvis inne med et betydelig større antall (i skjult ordre). Om han er ferdig med å selge vites heller ikke.
Får de en forlengelse med Saudi er vel inntektsguidingen på 100 mill dollar for 2018 allerede innen rekkevidde. Noen som har oversikt her?
Odi.1
01.07.2018 kl 15:45
9793
Ledelsen legger nok merke til denne labre handelen og interessen som har vert her etter at aksjen begynte å handle på OB.
En måned er passert snart, og det har vel knapt nok vært så elendig omsetning i MSEIS som i denne perioden.
Så kan en jo tenke på hva vitsen med å flytte på dette var??, det har tross alt kostet penger det også , som ledelsen må forklare seg over.
Siden presentasjonen er det kommet en kontrakt i Asia, som selvsagt er positivt, men aksjekursen er gått ned på den meldingen, det er urovekkende.
Uansett sitter jeg HOLD , noe salg blir det ikke da jeg tror vi har noe meget spennende rundt hjørnet :))
( legger til grunn hva ledelsen har presentert ; og de siste årets resultater )
En måned er passert snart, og det har vel knapt nok vært så elendig omsetning i MSEIS som i denne perioden.
Så kan en jo tenke på hva vitsen med å flytte på dette var??, det har tross alt kostet penger det også , som ledelsen må forklare seg over.
Siden presentasjonen er det kommet en kontrakt i Asia, som selvsagt er positivt, men aksjekursen er gått ned på den meldingen, det er urovekkende.
Uansett sitter jeg HOLD , noe salg blir det ikke da jeg tror vi har noe meget spennende rundt hjørnet :))
( legger til grunn hva ledelsen har presentert ; og de siste årets resultater )
Redigert 01.07.2018 kl 15:52
Das Kapital
01.07.2018 kl 20:12
9726
Utviklingen i aksjekursen er verken overraskende eller urovekkende i seg selv. At volumet ikke er høyere enn det var Axess er heller ikke merkelig ettersom det ikke er kommet noen som helst nyheter å handle på. Kontrakten som er meldt er en 3 mnd. Utgjør ingen vesentlig forskjell. Volumet vil komme så snart det er ny informasjon å handle på.
Redigert 01.07.2018 kl 20:13
JahMason
01.07.2018 kl 23:01
9670
Jeg sitter også helt stille med mine aksjer, ingen planer om å selge før kursen er godt over 25kr. Omsetning, volum og kursstigningen kommer når en selskapet lander en større kontrakt! Disse avtalene på 3-5 mnd liker jeg godt i mellomtiden :) Viktig å få sendt noder ut i arbeid. Det er jo litt av konseptet, så vi er nødt til å lande noen slike kontrakter også, noe vi nettopp gjorde for to uker siden. Vente vente
Odi.1
04.07.2018 kl 08:31
9672
Spennende hva de drar opp av hatten, må vel være noe rett rundt hjørne?
JahMason
04.07.2018 kl 20:58
9571
Jeg har ikke registrert noen "større" kontrakter blitt utdelt enda, så jeg antar det fortsatt er mange som venter. Det er nok ikke like mange større kontrakter som blir delt ut som før nedturen, så det er naturlig at det tar litt lenger tid å lande avtaler for 12-18 mnd når det er mange om beinet. Uenigheten står som regel alltid på pris, majors/big Oil vil ha det beste (mseis) til lavest mulig pris.
Som selskapet selv kommuniserte og analytikere var enige i, stiller Magseis godt posisjonert til å vinne en fair andel av jobbene. Burde være rett rundt hjørnet! :)
Som selskapet selv kommuniserte og analytikere var enige i, stiller Magseis godt posisjonert til å vinne en fair andel av jobbene. Burde være rett rundt hjørnet! :)
Marketwatch
04.07.2018 kl 21:41
9531
Bør absolutt komme noe nå. Ref. uttalelse i outlokk for q1 2018, skrevet av ledelsen 9/5-18, der ble det opplyst at de ventet
kontraktsinngåelser innen utgangen av q2.
kontraktsinngåelser innen utgangen av q2.
Den siste kontrakten de fikk, var ikke det den som ble "avlyst", den som de fikk LOI på, men seinere meldte at ikke ble noe av?
I såfall er det gledelig at de ble endige.
Ser nå at det var NE Asia de fikk LOI på og SE Asia de fikk kontrakt
I såfall er det gledelig at de ble endige.
Ser nå at det var NE Asia de fikk LOI på og SE Asia de fikk kontrakt
Redigert 04.07.2018 kl 23:43
21 juni - upstream
ExxonMobil in Owowo seismic contractor hunt
high resolution, 3D and 4D ocean bottom node (OBN) seismic data over Oil Mining Licence 139 and Oil Prospecting Licence 223. Located in 650 metres of...oil-bearing sandstone reservoir, it was established that Owowo was the largest Nigerian oil discovery for 12 years. The OBN survey is expected to begin...fixed term with a one-year extension option. The area the OBNs will cover is expected to be about 250 square kilometres while the sea-surface survey area
ExxonMobil in Owowo seismic contractor hunt
high resolution, 3D and 4D ocean bottom node (OBN) seismic data over Oil Mining Licence 139 and Oil Prospecting Licence 223. Located in 650 metres of...oil-bearing sandstone reservoir, it was established that Owowo was the largest Nigerian oil discovery for 12 years. The OBN survey is expected to begin...fixed term with a one-year extension option. The area the OBNs will cover is expected to be about 250 square kilometres while the sea-surface survey area
jrb82
06.07.2018 kl 19:18
9317
Her er vi nok under 16 kroner igjen ila. neste uke... Trist, men sant.
JahMason
06.07.2018 kl 19:45
9305
Bare å vente, jeg ser det ligger masse tenders med deadline første halvdelen i Juli. Jeg tror på selskapet og legger til grunn at de har kontroll!
Faller kursen slik du frykter, skal jeg kjøpe mer. Jobber med likviditeten, men jeg har ferie så ting tar tid. Kjempe bull fortsatt og selskapet lever fortsatt pluss på bunnlinjen gjennom Q2 og inn i Q3. Snart avklaring i Saudi-Arabia også :) Plutselig smeller det!
Faller kursen slik du frykter, skal jeg kjøpe mer. Jobber med likviditeten, men jeg har ferie så ting tar tid. Kjempe bull fortsatt og selskapet lever fortsatt pluss på bunnlinjen gjennom Q2 og inn i Q3. Snart avklaring i Saudi-Arabia også :) Plutselig smeller det!
jrb82
09.07.2018 kl 09:41
9072
Solgt ytterligere 20.000 aksjer i dag. Endelig en dag det går an å selge litt mer enn 1000 aksjer før og etter lunsj. Ikke happy i det hele tatt over backlog p.t.
Kjøper evt., tilbake til høyere pris hvis kontraktssituasjonen bedrer seg.
Kjøper evt., tilbake til høyere pris hvis kontraktssituasjonen bedrer seg.
JahMason
09.07.2018 kl 09:48
9073
Håper du kjøper deg inn igjen før kursen løper - backlog vil bedre seg :)
Marketwatch
09.07.2018 kl 10:10
9194
JahMason: Bygger du utsagnene på noe konkret, eller er det bare tro og håp?
TGS har ikke skip, de kan utnytte den store konkurransen blant selskaper med streamere som feks plcs og pgs til å kjøpe billig.
At TGS tjener så mye og PGS så lite, forteller om helt urealistiske forventinger til streamer
At TGS tjener så mye og PGS så lite, forteller om helt urealistiske forventinger til streamer
Odi.1
09.07.2018 kl 11:05
9134
har faktisk påvirket aksjen lite ett så relativt salg, det er da meget positivt mens en venter på en positiv melding :)
Har minst til Januar som target for denne, og tror vi vil bli belønnet med å sitte rolig.
Har minst til Januar som target for denne, og tror vi vil bli belønnet med å sitte rolig.
JahMason
09.07.2018 kl 11:58
9092
Marketwatch: Utsagnene bygger selvfølgelig på tro, mens det konkrete er fra Q1 rapporten og tenders og markedsaktivitet. Teknologien er anerkjent og selskapet er veldig spennende og godt posisjonert. Problemet tidligere har jo vært at selskapet ikke har kunne tatt jobb siden det eneste skipet har vært bundet til en kjempe god avtale med SaudiAramco. Så lenge MSEIS akkumulerer cash så er ikke kursen spesielt viktig pt. Men de er nødt til å bygge bedre backlog.
Q4 - 17 står det at skip 2 ikke var med i anbud før Q4 - 18. Men dette endret seg jo allerede Q1 - 18 fordi leasing av båt (LOI) ligger klart. Det vi som aksjonærer må huske på er at selskapet ønsker å være mobilt og ha lave kostnader. Nettopp derfor er leasing av MASS Noder i forskjellig størrelser vel så viktig som disse lange kontraktene på 12-18mnd. Det står også at Røde Havet forlengelse skal avgjøres i Q2 og vi er nå inne i Q3. Så her vil vi få en avklaring snarlig. Samtidig som selskapet selv mener de er vel posisjonert for tenders som også skulle avgjøres i Q2. Nå er vi som sagt i Q3 og ting vil komme fortløpende fremover. Gitt at vi vinner noen anbud :)
Q4 - 17 står det at skip 2 ikke var med i anbud før Q4 - 18. Men dette endret seg jo allerede Q1 - 18 fordi leasing av båt (LOI) ligger klart. Det vi som aksjonærer må huske på er at selskapet ønsker å være mobilt og ha lave kostnader. Nettopp derfor er leasing av MASS Noder i forskjellig størrelser vel så viktig som disse lange kontraktene på 12-18mnd. Det står også at Røde Havet forlengelse skal avgjøres i Q2 og vi er nå inne i Q3. Så her vil vi få en avklaring snarlig. Samtidig som selskapet selv mener de er vel posisjonert for tenders som også skulle avgjøres i Q2. Nå er vi som sagt i Q3 og ting vil komme fortløpende fremover. Gitt at vi vinner noen anbud :)
Marketwatch
09.07.2018 kl 12:14
9079
Takker for svar. Ja, jeg har også lagt merke til at de er litt på etterskudd med avtaler i forhold til outlook meldt i q1 presentasjonen.
jrb82
09.07.2018 kl 12:41
9047
Det er ingen tvil om at selskapet sliter med å finne jobb til båt nummer to. Det er mye over et år siden daværende CEO uttalte at ny båt var "Rett rundt hjørnet". De to siste emisjonene på 15 og 18kr. har vært for å finansiere denne båten.
Jeg mener at selskapet gjør helt riktig i å vente med å lease inn og utstyre båt nummer to når de ikke har jobb til den, men det bekymrer meg at de ikke klarer å sikre kontrakter. Nodelageret vokser, og selskapet er klare for flere og større operasjoner, men kontraktene glimrer fortsatt med sitt fravær.
Dersom Magseis mister Saudi-jobben, står de mer eller mindre på bar bakke:
SB1M Seismic: “Quality has become expensive or fully valued, while other names are non-investable” several investors indicated. All investors we met agreed on our PGS graph showing poor ROCE over time, while a few believed that may change with the new CEO. We continued to push hard on Spectrum as our favourite. Many agreed. We discussed Magseis in some of our of meetings, where the main topics were rumours about Magseis losing the extension in the Red Sea with Saudi Aramco, and also below-expected number of contracts announced the past months. We agree, and see downside to our NOK 30 target price if the company loses the important Red Sea extension.
Den andre siden av saken er imidlertid at Magseis tjener godt med penger på alle operasjoner de utfører, så oppsiden er ikke ubetydelig dersom kontraktsmeldingene skulle begynne å renne inn.
Jeg mener at selskapet gjør helt riktig i å vente med å lease inn og utstyre båt nummer to når de ikke har jobb til den, men det bekymrer meg at de ikke klarer å sikre kontrakter. Nodelageret vokser, og selskapet er klare for flere og større operasjoner, men kontraktene glimrer fortsatt med sitt fravær.
Dersom Magseis mister Saudi-jobben, står de mer eller mindre på bar bakke:
SB1M Seismic: “Quality has become expensive or fully valued, while other names are non-investable” several investors indicated. All investors we met agreed on our PGS graph showing poor ROCE over time, while a few believed that may change with the new CEO. We continued to push hard on Spectrum as our favourite. Many agreed. We discussed Magseis in some of our of meetings, where the main topics were rumours about Magseis losing the extension in the Red Sea with Saudi Aramco, and also below-expected number of contracts announced the past months. We agree, and see downside to our NOK 30 target price if the company loses the important Red Sea extension.
Den andre siden av saken er imidlertid at Magseis tjener godt med penger på alle operasjoner de utfører, så oppsiden er ikke ubetydelig dersom kontraktsmeldingene skulle begynne å renne inn.
JahMason
09.07.2018 kl 13:03
9018
Dette er jo investorer som er redde for at forlengelse i Røde Havet skal glippe fordi den er lagt ut på anbud. Men det er ingen hold i ryktene, det ville vært ulovlig informasjon. Tidligere har både selskapet og Saudi Aramco uttalt at det er MSEIS som gjelder pga kvalitet og teknologi, vil nok tro at jobben blir utført billigere nå som alt er på plass og det ikke er noen kostnader knyttet til en forlengelse. Men jeg er helt enig, glipper Røde Havet i Q3, vil selskapet måtte jobbe hardt for hente inn de pengene andre steder. Vi får vente å se :)
Edit: Blir det en forlengelse i Saudia vil jo et kursmnål på 30kr gi en enorm oppside! Avgjøres nå i Juli
Edit: Blir det en forlengelse i Saudia vil jo et kursmnål på 30kr gi en enorm oppside! Avgjøres nå i Juli
Neste melding vil nok dreie seg om forlengelsen med Saudi Aramco. Får de en forlengelse her, noe de høyst sannsynlig vil gjøre, har de masse tid til å lande gode kontrakter for båt 2. Og ikke gjøre som PLCS og PGS, som selger seg billig for å overleve.
Das Kapital
09.07.2018 kl 18:03
8880
Jeg trodde det var høyest sannsynlig med full backlog for 2018 innen Q2. Det kommer nok ingen større kontrakter i juli, så her må man innfinne seg med at kapasiteten står ubrukt gjennom store deler av Q4 2018 og Q1 19. Båt nr 2 utsettes nok til slutten av 2019.
Budsjettene til oljeselskapene er (høyest sannsynlig) strammere enn Magseis har lagt inn i sine kalkyler. Kontraktene kan inngås med vilkår som ledelsen i Magseis aksepterer tidligst oktober/november når budsjettene for 2019 behandles og vedtas. De budsjettene blir mye hyggeligere for hele bransjen enn 2018-budsjettene som er satt på grunnlag av oljepris på USD 55 per fat (: oljeselskapene bader i fri CF som ikke kan settes i arbeid!
Hørte forresten CEO i TGS forrige uke snakke om hvordan TGS håper i 2019 å komme i en situasjon der man kan velge mellom prosjekter. I dag er situasjonen den at man sier "ja" til alt. Skulle gjerne sett Magseis gjøre det samme (sagt ja til alt). Heldigvis eier jeg en god slump TGS-aksjer også da :)
Budsjettene til oljeselskapene er (høyest sannsynlig) strammere enn Magseis har lagt inn i sine kalkyler. Kontraktene kan inngås med vilkår som ledelsen i Magseis aksepterer tidligst oktober/november når budsjettene for 2019 behandles og vedtas. De budsjettene blir mye hyggeligere for hele bransjen enn 2018-budsjettene som er satt på grunnlag av oljepris på USD 55 per fat (: oljeselskapene bader i fri CF som ikke kan settes i arbeid!
Hørte forresten CEO i TGS forrige uke snakke om hvordan TGS håper i 2019 å komme i en situasjon der man kan velge mellom prosjekter. I dag er situasjonen den at man sier "ja" til alt. Skulle gjerne sett Magseis gjøre det samme (sagt ja til alt). Heldigvis eier jeg en god slump TGS-aksjer også da :)
Har du hørt på tull. Skal man følge den logikken der, vil et oljeselskap med fleksibel økonomistyring ta rotta på konkurrentene. Klart at de ikke er så bakstreversk. Oljeselskapene har hamstret billig streamerseismikk. Derfor økningen i TGS sine inntekter.
Das Kapital
09.07.2018 kl 19:16
8816
Hele bransjen holder igjen og må være selektive. Dette er ikke tull, men rett fra primærkilden som er i kontakt med de største spillerene hver dag...
Men det stemmer at det er viss fleksibilitet - denne fleksibiliteten går til multiklientdata som gjør at man får tilgang til informasjon i dag. Magseis selger jo som kjent ikke MC-løsninger pt.
Men det stemmer at det er viss fleksibilitet - denne fleksibiliteten går til multiklientdata som gjør at man får tilgang til informasjon i dag. Magseis selger jo som kjent ikke MC-løsninger pt.
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 19:29
7472
Skjønner ikke logikken med å følge de små «kanskje-aksjene» som EMGS og MSEIS når de store investorene ønsker likviditet og momentum. Og ikke minst når dere see hva som har blitt meldt fra PGS og TGS siste 6 måneder, og som viser det som burde være basic knowledge; oljeselskapene legger primært pengene igjen hos de gode, gamle selskapene som bestandig har levert kvalitet, ikke de små spillerne.
Matsern og andre må gjerne mene at MSEIS er mye bedre enn PGS av titalls grunner, men det generer ikke mye avkastning hvis det er strategien man legger til grunn...
Matsern og andre må gjerne mene at MSEIS er mye bedre enn PGS av titalls grunner, men det generer ikke mye avkastning hvis det er strategien man legger til grunn...
Marketwatch
09.07.2018 kl 20:10
7442
Mye tøv som blir servert på disse fora. Hvor mye gikk Mseis i pluss i q1/18 og hvor mye gikk Pgs i minus?
Verdens største oljeselskap Saudi Aramco velger MSEIS, og ikke små spillerne...
Das kapital. Det er korrekt at de er selektive, og det er ikke positivt for de store volum-selskapene som PGS og PLCS
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 20:52
7401
Igjen, man må gjerne lete etter gode argumenter for å eie disse odde småaksjene fremfor de store, men det er en ganske så stusselig opplevelse å lese de halvt desperate kommentarene og linkene som legges ut for å prøve å overbevise, mest trolig seg selv, med at kursen går bare jeg får postet nok hausseinnlegg på Hegnar...
Et godt eksempel er en EMGS-tråd hvor et og samme nick har postet 12 - 13 innlegg på rad for å fortelle hvor fantastisk EMGS og teknologien er...
Om PGS og TGS finner man nesten ikke innlegg, men hvordan har kursene gått?
Disse kursene drives av fundamentalen, investorer som kjenner markedet, kan regne og ikke minst har lært seg å forstå hva som er akseptabel risiko eller ei.
Jeg sier ikke at EMGS og MSEIS har svake teknologier eller kan skape verdi for kundene. Track recorden til EMGS i Barentshavet er helt rå! Men på dette stadiet i syklusen, hvor oljeselskapene fortsatt er ganske reserverte og ikke pøser på (de kjøper late sales fremfor å inngå kontraktsarbeid), så er ikke de små selskapene verdt risikoen. De brenner cash, se på EMGS med to emisjoner på 2.50 NOK på ett år, og min påstand er at frem til den dagen oljeselskapene fortsatt kniper igjen, og i hvert fall ikke kaster penger i retning frontier-områder, skal man holde seg til bluechips med volum.
Seismikk er bestandig først ut av gropen når oljen turner opp, men det betyr ikke at man kan kaste pil blant seismikkaktørene og være sikker på bulls eye uansett hvem man havner hos.
Tiden kommer nok for både MSEIS og EMGS, men det går minst ett år til før investorene ser på disse. I mellomtiden er det høy risk og «gode» ( les dårlige..)
muligheter for flere emisjoner.
Jeg har ikke TGS i min portefølje, kun PGS, ene og alene fordi jeg tror på det å være eier av stål i oppgangstider.
Et godt eksempel er en EMGS-tråd hvor et og samme nick har postet 12 - 13 innlegg på rad for å fortelle hvor fantastisk EMGS og teknologien er...
Om PGS og TGS finner man nesten ikke innlegg, men hvordan har kursene gått?
Disse kursene drives av fundamentalen, investorer som kjenner markedet, kan regne og ikke minst har lært seg å forstå hva som er akseptabel risiko eller ei.
Jeg sier ikke at EMGS og MSEIS har svake teknologier eller kan skape verdi for kundene. Track recorden til EMGS i Barentshavet er helt rå! Men på dette stadiet i syklusen, hvor oljeselskapene fortsatt er ganske reserverte og ikke pøser på (de kjøper late sales fremfor å inngå kontraktsarbeid), så er ikke de små selskapene verdt risikoen. De brenner cash, se på EMGS med to emisjoner på 2.50 NOK på ett år, og min påstand er at frem til den dagen oljeselskapene fortsatt kniper igjen, og i hvert fall ikke kaster penger i retning frontier-områder, skal man holde seg til bluechips med volum.
Seismikk er bestandig først ut av gropen når oljen turner opp, men det betyr ikke at man kan kaste pil blant seismikkaktørene og være sikker på bulls eye uansett hvem man havner hos.
Tiden kommer nok for både MSEIS og EMGS, men det går minst ett år til før investorene ser på disse. I mellomtiden er det høy risk og «gode» ( les dårlige..)
muligheter for flere emisjoner.
Jeg har ikke TGS i min portefølje, kun PGS, ene og alene fordi jeg tror på det å være eier av stål i oppgangstider.
De store selskapene handles av personer som ikke følger med, men som bare følger flokken. Volumet er i tillegg stort på grunn av roboter, noe som ytterligere trigger flokken til å handle.
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 21:08
7377
Okey, det må du gjerne mene, og har du såpass med innsikt og forståelse burde du i hvert fall ha utgangspunkt godt nok til å kaste deg på denne «idiot-bølgen» fremfor å jobbe mot den.... Er vel ikke særlig god strategi å jobbe mot alle robotene hvis de kan skape en særdeles god avkastning på porteføljen!
Men ikke misforstå meg her, jeg mener du tar 100# feil i din argumentasjon, og dette illustrerer veldig godt poenget mitt ovenfor. Og i sum er børs et konstant null-sum-spill; noen må tape for at andre skal tjene, så fortsett taktikken.
Men ikke misforstå meg her, jeg mener du tar 100# feil i din argumentasjon, og dette illustrerer veldig godt poenget mitt ovenfor. Og i sum er børs et konstant null-sum-spill; noen må tape for at andre skal tjene, så fortsett taktikken.
Det gjelder å være inne før flokken kommer. I små selskaper blir det helt rå avkastning. Det er slik jeg har mangedoblet pengene mine på børs.
I begynnelsen var det et par hundre views, nå er det flere tusen
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/864/view
I begynnelsen var det et par hundre views, nå er det flere tusen
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/864/view
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 21:51
7337
Prosentvis avkastning er mer verdt enn likes og views. Jeg har lest alle innleggene om både EMGS og MSEIS, har fortsatt ikke latt meg friste til å gå long i noen av de. Tynne ordrebøker, hardt prøvede balanser og teknologi som frister kun når letebudsjettene svulmer over og må brukes opp i løpet av fjerde kvartal for å ikke bli avspist kommende år...
Ja, de små kommer også tror jeg, men hvordan du kan tro på det som tidligere forfektet min påstand om at oljen skal fortsette opp og ikke ned skjønner jeg ikke.
Ja, de små kommer også tror jeg, men hvordan du kan tro på det som tidligere forfektet min påstand om at oljen skal fortsette opp og ikke ned skjønner jeg ikke.
JahMason
09.07.2018 kl 23:22
7267
MSEIS sin balanse er ganske grei, selskapet har cash. Ordrebøkene er dog tynne og glipper Saudia er det ikke mye å vise til.
Selv mener jeg ting tar litt lengre tid nå som oljeselskapene er mer selektive. Jeg har også nære kilder som sier det er stor aktivitet og oljeselskapene trår på gassen. Kontraktene som blir meldt er det siste man ser, det ligger mye arbeid, møter og regnestykker bak en endelig kontrakt. Tror det vil komme flere kontrakter i Juli (til alle selskapene) inkl. Magseis. Så får vi gjøre opp status mot slutten av November. Litt skuffende at det kun er kommet en så langt, men vi er bare halvveis i 2018! Forlengelse i Røde Havet gir egentlig selskapet alt det trenger ut året, så selvfølgelig håper vi på en fortsettelse der :)
Virker også som flere her glemmer at MSEIS tjener penger også Q2. Det blir pluss på bunnlinjen også i Q2! Ikke umulig med pluss i Q3 heller, vi får se nå i Juli. Regner ikke med at noen tar ferie før backlogen ser bedre ut!
Selv mener jeg ting tar litt lengre tid nå som oljeselskapene er mer selektive. Jeg har også nære kilder som sier det er stor aktivitet og oljeselskapene trår på gassen. Kontraktene som blir meldt er det siste man ser, det ligger mye arbeid, møter og regnestykker bak en endelig kontrakt. Tror det vil komme flere kontrakter i Juli (til alle selskapene) inkl. Magseis. Så får vi gjøre opp status mot slutten av November. Litt skuffende at det kun er kommet en så langt, men vi er bare halvveis i 2018! Forlengelse i Røde Havet gir egentlig selskapet alt det trenger ut året, så selvfølgelig håper vi på en fortsettelse der :)
Virker også som flere her glemmer at MSEIS tjener penger også Q2. Det blir pluss på bunnlinjen også i Q2! Ikke umulig med pluss i Q3 heller, vi får se nå i Juli. Regner ikke med at noen tar ferie før backlogen ser bedre ut!
"letebudsjettene svulmer".. haha.. Det er stikk motsatt.
Oljeselskapene har fokus på optimalisering (MSEIS) og nye letemodeller (EMGS) nå fremover. Skiferoljen lurer konstant i bakgrunnen, oljemarkedet er fullstendig endret. Det er en illusjon å tro at markedet for streamere skal tilbake der det var før nedgangen i oljeprisen.
På norsk sokkel går det i retning mer bruk av EM data
19 juni 2018, kort tid etter petroleumdirektoratet delte ut lisenser
"We are very pleased with the results of the 24th licensing round. A considerable number of the awarded licenses have CSEM as a work commitment which underscores the value and mature position of CSEM in the exploration workflow." says Christiaan Vermeijden, CEO of EMGS.
Oljeselskapene har fokus på optimalisering (MSEIS) og nye letemodeller (EMGS) nå fremover. Skiferoljen lurer konstant i bakgrunnen, oljemarkedet er fullstendig endret. Det er en illusjon å tro at markedet for streamere skal tilbake der det var før nedgangen i oljeprisen.
På norsk sokkel går det i retning mer bruk av EM data
19 juni 2018, kort tid etter petroleumdirektoratet delte ut lisenser
"We are very pleased with the results of the 24th licensing round. A considerable number of the awarded licenses have CSEM as a work commitment which underscores the value and mature position of CSEM in the exploration workflow." says Christiaan Vermeijden, CEO of EMGS.
Das Kapital
10.07.2018 kl 00:51
7227
Matsern, ettersom det er underinvestert såpass drastisk (organisk RRR tilnærmet 0 i 2017) fra 2015 til i dag så er det heller ikke tid for å gamble på ny teknologi. Vinnerene i første runde blir TGS, PGS, WG, CGG (ser ut som selskapet sakte men sikkert stabler seg på beina) og SPU (sistnevnte min personlige favoritt grunnet attraktiv prising og eksponering mot Brasil og Afrika - når det er sagt så er TGS best in class selvsagt, men det betaler man også for). I neste runde er det kanskje duket for EM i større grad. OBS-en vil nok vokse stødig, men ser ikke at det vil ta over for streamer.... Uansett, først må det letes - raskt! Da er det godt å ha multiklientdata som hyllevare :)
Det er lov til å klamre seg til håpet om streamer comeback, men foreløpig ser det ut til at TGS bare soper inn billige mc data. Kontraktsmarkedet er fortsatt elendig. PGS tapte 40 mill dollar i Q1. Kanskje de går i null i Q2, men det er uansett for svakt når TGS sin omsetning har skutt i været. Det tyder på stor konkurranse. Jeg ser ingen annen utvei enn at PGS og PLCS må refinansiere på nytt i 2018
Når det gjelder saudi kontrakten, har saudi aramco evaluert forskjellige leverandører tidligere. De kom frem til at magseis var den eneste brukbare, siden geologien er så krevende. Jeg vil si det er 90% sjans for ny kontrakt til magseis i rødehavet. I tillegg til saudi, er egypt også interessert i den type tjenester i rødehavet.
«After rigorous analysis lasting almost a year, all the technologies delivered promised results — but one stood out for its efficiency and data quality: the Marine Autonomous Seismic System (MASS). »
«So successful was the technology that it eventually cut costs of the acquisition by 40%. 3-D seismic operations were now viable in the Red Sea. For Saudi Aramco, it was all systems go.»
http://www.saudiaramco.com/en/home/news-media/news/mapping-the-red-sea.html
«After rigorous analysis lasting almost a year, all the technologies delivered promised results — but one stood out for its efficiency and data quality: the Marine Autonomous Seismic System (MASS). »
«So successful was the technology that it eventually cut costs of the acquisition by 40%. 3-D seismic operations were now viable in the Red Sea. For Saudi Aramco, it was all systems go.»
http://www.saudiaramco.com/en/home/news-media/news/mapping-the-red-sea.html
Fra Sidelinjen
10.07.2018 kl 09:42
7091
Virker logisk at de markedene Matsern mener er fremtiden har aksjekurser som faller i oppadgående markeder for både børs og olje, mens vi som klamrer oss til tapersegmentene ser bare bedre og bedre tall i våre porteføljer.
Men bare for å ha avklart noe veldig elementært, og som jeg nesten er redd for at du har misforstått;
Du vet forskjellen på en PW og en positiv PW??
Og til din orientering; de har kommet fra streamermiljøet som du mener er dømt nedenom og hjem. Du har fryktelig mange glipper i din argumentasjon. Det gjør ikke noe for min del, jeg vet hva jeg vil eie og ikke minst ikke eie, men det beviser at markedets verste fiende er ofte en selv og ens egen stahet og forelskelse i aksjer.
Men bare for å ha avklart noe veldig elementært, og som jeg nesten er redd for at du har misforstått;
Du vet forskjellen på en PW og en positiv PW??
Og til din orientering; de har kommet fra streamermiljøet som du mener er dømt nedenom og hjem. Du har fryktelig mange glipper i din argumentasjon. Det gjør ikke noe for min del, jeg vet hva jeg vil eie og ikke minst ikke eie, men det beviser at markedets verste fiende er ofte en selv og ens egen stahet og forelskelse i aksjer.
Det blir fryktelig løst, når du bare slenger ut at jeg har huller i argumentasjonen uten å spesifisere.
Selv PGS tjener ikke penger med bedret etterspørsel. Hvordan forklarer du det? De tapte 40 mill dollar sist kvartal
Selv PGS tjener ikke penger med bedret etterspørsel. Hvordan forklarer du det? De tapte 40 mill dollar sist kvartal
Dublinmannen
10.07.2018 kl 14:19
6976
Helt enig! Very strong buy!
JahMason
10.07.2018 kl 15:04
6947
Jeg mener Magseis er et godt kjøp under 20kr. Det er skuffende at det ikke er meldt noen kontrakter i Q2 annet enn denne i SE Asia som allerede var kjent under Q1. Grunnen til at det uteblir kontrakter er jeg uviten om, men mistenker at ting tar lengre tid enn vanlig og at det handler mest om pris. Det ligger en del tenders ute i Juli og det er ikke i nærheten utdelt halvparten av det beløpet som ble oppgitt i Q2 presentasjonen. Så det er absolutt på overtid når det kommer til kontrakter. Jeg har tatt en kjempe bet her og hvis dette ikke går veien taper jeg store penger, så jeg er jo litt skuffet over at det ikke er kommet noe enda. Men det er litt tidlig å ta tapet for min del og jeg vil gjerne ha med meg halvårsrapporten før jeg vurderer å selge meg ut. Uavhengig av kursen - Vi får vente å se om det skjer noe :)
Dublinmannen
10.07.2018 kl 15:13
6937
Jeg synes det er fantastisk at kursen går ned, da kan jeg plukke disse gullaksjene til en rimeligere og rimeligere penge! Koser meg med fallende kurs! ;)
JahMason
10.07.2018 kl 15:23
6927
Det kan jeg tenke meg. Jeg sitter godt i minus med et snitt på over 18-19kr med over 40`tusen aksjer. Så jeg sitter litt på gjerdet kjøpe/hold. Må vente å se hvordan ting utvikler seg :)