Letter of Awards in SE Asia

JahMason
MSEIS 19.06.2018 kl 09:07 26904

https://newsweb.oslobors.no/message/453995

Per-Christian Grytnes, CEO comments:
"We are delighted to win this project which further strengthen Magseis'
position as the industry leader with our MASS Modular technology".

The contract will commence in Q3 2018 and last for approximately 3 months.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 19:29 7257

Skjønner ikke logikken med å følge de små «kanskje-aksjene» som EMGS og MSEIS når de store investorene ønsker likviditet og momentum. Og ikke minst når dere see hva som har blitt meldt fra PGS og TGS siste 6 måneder, og som viser det som burde være basic knowledge; oljeselskapene legger primært pengene igjen hos de gode, gamle selskapene som bestandig har levert kvalitet, ikke de små spillerne.
Matsern og andre må gjerne mene at MSEIS er mye bedre enn PGS av titalls grunner, men det generer ikke mye avkastning hvis det er strategien man legger til grunn...
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
09.07.2018 kl 20:10 7228

Mye tøv som blir servert på disse fora. Hvor mye gikk Mseis i pluss i q1/18 og hvor mye gikk Pgs i minus?
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2018 kl 20:31 7216

Verdens største oljeselskap Saudi Aramco velger MSEIS, og ikke små spillerne...
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2018 kl 20:45 7201

Das kapital. Det er korrekt at de er selektive, og det er ikke positivt for de store volum-selskapene som PGS og PLCS
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 20:52 7187

Igjen, man må gjerne lete etter gode argumenter for å eie disse odde småaksjene fremfor de store, men det er en ganske så stusselig opplevelse å lese de halvt desperate kommentarene og linkene som legges ut for å prøve å overbevise, mest trolig seg selv, med at kursen går bare jeg får postet nok hausseinnlegg på Hegnar...

Et godt eksempel er en EMGS-tråd hvor et og samme nick har postet 12 - 13 innlegg på rad for å fortelle hvor fantastisk EMGS og teknologien er...
Om PGS og TGS finner man nesten ikke innlegg, men hvordan har kursene gått?

Disse kursene drives av fundamentalen, investorer som kjenner markedet, kan regne og ikke minst har lært seg å forstå hva som er akseptabel risiko eller ei.

Jeg sier ikke at EMGS og MSEIS har svake teknologier eller kan skape verdi for kundene. Track recorden til EMGS i Barentshavet er helt rå! Men på dette stadiet i syklusen, hvor oljeselskapene fortsatt er ganske reserverte og ikke pøser på (de kjøper late sales fremfor å inngå kontraktsarbeid), så er ikke de små selskapene verdt risikoen. De brenner cash, se på EMGS med to emisjoner på 2.50 NOK på ett år, og min påstand er at frem til den dagen oljeselskapene fortsatt kniper igjen, og i hvert fall ikke kaster penger i retning frontier-områder, skal man holde seg til bluechips med volum.
Seismikk er bestandig først ut av gropen når oljen turner opp, men det betyr ikke at man kan kaste pil blant seismikkaktørene og være sikker på bulls eye uansett hvem man havner hos.

Tiden kommer nok for både MSEIS og EMGS, men det går minst ett år til før investorene ser på disse. I mellomtiden er det høy risk og «gode» ( les dårlige..)
muligheter for flere emisjoner.

Jeg har ikke TGS i min portefølje, kun PGS, ene og alene fordi jeg tror på det å være eier av stål i oppgangstider.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2018 kl 21:01 7171

De store selskapene handles av personer som ikke følger med, men som bare følger flokken. Volumet er i tillegg stort på grunn av roboter, noe som ytterligere trigger flokken til å handle.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 21:08 7162

Okey, det må du gjerne mene, og har du såpass med innsikt og forståelse burde du i hvert fall ha utgangspunkt godt nok til å kaste deg på denne «idiot-bølgen» fremfor å jobbe mot den.... Er vel ikke særlig god strategi å jobbe mot alle robotene hvis de kan skape en særdeles god avkastning på porteføljen!

Men ikke misforstå meg her, jeg mener du tar 100# feil i din argumentasjon, og dette illustrerer veldig godt poenget mitt ovenfor. Og i sum er børs et konstant null-sum-spill; noen må tape for at andre skal tjene, så fortsett taktikken.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2018 kl 21:18 7149

Det gjelder å være inne før flokken kommer. I små selskaper blir det helt rå avkastning. Det er slik jeg har mangedoblet pengene mine på børs.

I begynnelsen var det et par hundre views, nå er det flere tusen
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/864/view
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
09.07.2018 kl 21:51 7122

Prosentvis avkastning er mer verdt enn likes og views. Jeg har lest alle innleggene om både EMGS og MSEIS, har fortsatt ikke latt meg friste til å gå long i noen av de. Tynne ordrebøker, hardt prøvede balanser og teknologi som frister kun når letebudsjettene svulmer over og må brukes opp i løpet av fjerde kvartal for å ikke bli avspist kommende år...

Ja, de små kommer også tror jeg, men hvordan du kan tro på det som tidligere forfektet min påstand om at oljen skal fortsette opp og ikke ned skjønner jeg ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
JahMason
09.07.2018 kl 23:22 7053

MSEIS sin balanse er ganske grei, selskapet har cash. Ordrebøkene er dog tynne og glipper Saudia er det ikke mye å vise til.
Selv mener jeg ting tar litt lengre tid nå som oljeselskapene er mer selektive. Jeg har også nære kilder som sier det er stor aktivitet og oljeselskapene trår på gassen. Kontraktene som blir meldt er det siste man ser, det ligger mye arbeid, møter og regnestykker bak en endelig kontrakt. Tror det vil komme flere kontrakter i Juli (til alle selskapene) inkl. Magseis. Så får vi gjøre opp status mot slutten av November. Litt skuffende at det kun er kommet en så langt, men vi er bare halvveis i 2018! Forlengelse i Røde Havet gir egentlig selskapet alt det trenger ut året, så selvfølgelig håper vi på en fortsettelse der :)
Virker også som flere her glemmer at MSEIS tjener penger også Q2. Det blir pluss på bunnlinjen også i Q2! Ikke umulig med pluss i Q3 heller, vi får se nå i Juli. Regner ikke med at noen tar ferie før backlogen ser bedre ut!
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2018 kl 23:50 7035

"letebudsjettene svulmer".. haha.. Det er stikk motsatt.
Oljeselskapene har fokus på optimalisering (MSEIS) og nye letemodeller (EMGS) nå fremover. Skiferoljen lurer konstant i bakgrunnen, oljemarkedet er fullstendig endret. Det er en illusjon å tro at markedet for streamere skal tilbake der det var før nedgangen i oljeprisen.

På norsk sokkel går det i retning mer bruk av EM data
19 juni 2018, kort tid etter petroleumdirektoratet delte ut lisenser

"We are very pleased with the results of the 24th licensing round. A considerable number of the awarded licenses have CSEM as a work commitment which underscores the value and mature position of CSEM in the exploration workflow." says Christiaan Vermeijden, CEO of EMGS.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
10.07.2018 kl 00:51 7012

Matsern, ettersom det er underinvestert såpass drastisk (organisk RRR tilnærmet 0 i 2017) fra 2015 til i dag så er det heller ikke tid for å gamble på ny teknologi. Vinnerene i første runde blir TGS, PGS, WG, CGG (ser ut som selskapet sakte men sikkert stabler seg på beina) og SPU (sistnevnte min personlige favoritt grunnet attraktiv prising og eksponering mot Brasil og Afrika - når det er sagt så er TGS best in class selvsagt, men det betaler man også for). I neste runde er det kanskje duket for EM i større grad. OBS-en vil nok vokse stødig, men ser ikke at det vil ta over for streamer.... Uansett, først må det letes - raskt! Da er det godt å ha multiklientdata som hyllevare :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2018 kl 01:50 6983

Det er lov til å klamre seg til håpet om streamer comeback, men foreløpig ser det ut til at TGS bare soper inn billige mc data. Kontraktsmarkedet er fortsatt elendig. PGS tapte 40 mill dollar i Q1. Kanskje de går i null i Q2, men det er uansett for svakt når TGS sin omsetning har skutt i været. Det tyder på stor konkurranse. Jeg ser ingen annen utvei enn at PGS og PLCS må refinansiere på nytt i 2018
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2018 kl 02:01 6981

Når det gjelder saudi kontrakten, har saudi aramco evaluert forskjellige leverandører tidligere. De kom frem til at magseis var den eneste brukbare, siden geologien er så krevende. Jeg vil si det er 90% sjans for ny kontrakt til magseis i rødehavet. I tillegg til saudi, er egypt også interessert i den type tjenester i rødehavet.

«After rigorous analysis lasting almost a year, all the technologies delivered promised results — but one stood out for its efficiency and data quality: the Marine Autonomous Seismic System (MASS). »

«So successful was the technology that it eventually cut costs of the acquisition by 40%. 3-D seismic operations were now viable in the Red Sea. For Saudi Aramco, it was all systems go.»

http://www.saudiaramco.com/en/home/news-media/news/mapping-the-red-sea.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
10.07.2018 kl 09:42 6876

Virker logisk at de markedene Matsern mener er fremtiden har aksjekurser som faller i oppadgående markeder for både børs og olje, mens vi som klamrer oss til tapersegmentene ser bare bedre og bedre tall i våre porteføljer.

Men bare for å ha avklart noe veldig elementært, og som jeg nesten er redd for at du har misforstått;
Du vet forskjellen på en PW og en positiv PW??

Og til din orientering; de har kommet fra streamermiljøet som du mener er dømt nedenom og hjem. Du har fryktelig mange glipper i din argumentasjon. Det gjør ikke noe for min del, jeg vet hva jeg vil eie og ikke minst ikke eie, men det beviser at markedets verste fiende er ofte en selv og ens egen stahet og forelskelse i aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2018 kl 10:54 6834

Det blir fryktelig løst, når du bare slenger ut at jeg har huller i argumentasjonen uten å spesifisere.
Selv PGS tjener ikke penger med bedret etterspørsel. Hvordan forklarer du det? De tapte 40 mill dollar sist kvartal
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
JahMason
10.07.2018 kl 15:04 6732

Jeg mener Magseis er et godt kjøp under 20kr. Det er skuffende at det ikke er meldt noen kontrakter i Q2 annet enn denne i SE Asia som allerede var kjent under Q1. Grunnen til at det uteblir kontrakter er jeg uviten om, men mistenker at ting tar lengre tid enn vanlig og at det handler mest om pris. Det ligger en del tenders ute i Juli og det er ikke i nærheten utdelt halvparten av det beløpet som ble oppgitt i Q2 presentasjonen. Så det er absolutt på overtid når det kommer til kontrakter. Jeg har tatt en kjempe bet her og hvis dette ikke går veien taper jeg store penger, så jeg er jo litt skuffet over at det ikke er kommet noe enda. Men det er litt tidlig å ta tapet for min del og jeg vil gjerne ha med meg halvårsrapporten før jeg vurderer å selge meg ut. Uavhengig av kursen - Vi får vente å se om det skjer noe :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
10.07.2018 kl 15:13 6722

Jeg synes det er fantastisk at kursen går ned, da kan jeg plukke disse gullaksjene til en rimeligere og rimeligere penge! Koser meg med fallende kurs! ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
JahMason
10.07.2018 kl 15:23 6712

Det kan jeg tenke meg. Jeg sitter godt i minus med et snitt på over 18-19kr med over 40`tusen aksjer. Så jeg sitter litt på gjerdet kjøpe/hold. Må vente å se hvordan ting utvikler seg :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
10.07.2018 kl 15:46 5545

Har bare 23k aksjer jeg da! hehe
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
10.07.2018 kl 18:08 5478

Matsern:

Jeg mener du kommer med løse argumenter når du prater streamere og PGS / TGS ned når de begge har kommet med positive PW’s dette året. Jeg finner ikke logikk i å mene at detter er feil nisje når selskapene overgår forventningene i markedet to kvartaler på rad.

Du har også tidligere argumentert for at oljeprisen skulle ned på 60-tallet og ikke over 80 slik jeg argumenterte for. Det er helt greit for meg at man finner argumenter for at prisen skal ned, men i den sammenhengen trekke frem at dette vil øke etterspørselen etter tjenestene til MSEIS og EMGS viser storyen gang på gang er feil. Det hender at CEO snakker varmt om det på sine conferencecalls, men det vises ikke i ordrebøkene.

Det blir som med rigg: så lenge utnyttelsen er under 85% får man ikke skviset ratene helt opp dit riggeierne ønsker det. Nå som oljeselskapene fortsatt holder igjen på letebudsjettene går den avsatte kapitalen til de gamle traverne enn de ferske aktørene. Som nevnt overfor tror jeg dette kommer til å smitte over på EMGS og MSEIS når kapasiteten blir presset på streamere, men det går nok kjapt et år til før det skjer. Ergo mener jeg risikoen er på nedsiden da det brennes cash hver dag så lenge man ikke får utnyttet det man har tilgjengelig av noder.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2018 kl 20:06 5426

Det ligger mange streamerskip i opplag. Markedet støvsuges for billig MC-data fra pressede selskaper som PGS. Ingenting tyder på snarlig opptur for selskaper som eier skip med streamere. Noen få oppdrag har det blitt, men ikke på nær så mange som kreves for at ratene skal komme opp på et levelig nivå. Oljeprisen er skjør, det er større nedside der enn oppside nå. OPEC vil produsere mer, det vil slå kraftig ut på oljelagrene utover høsten når høysesongen er over.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
10.07.2018 kl 20:54 5403

Man står fritt til å investere i det selskapet man har mest tro på. Jeg for min del har valgt å investere 35000 aksjer i Mseis, og puster fortsatt rolig. Grunnen til dette er at markedet for seismikk/leting etter olje er nødt til å øke, ellers vil flere oljeselskaper snart få nedgang i sin produksjon.
De siste årene har de prioritert stabile utbytter, og skåret til beinet på alle utgifter, inkl. det å sikre fremtidig produksjon. At valget falt på Mseis skyldes først og fremst at de alt har stabile inntekter, en sunn balanse og nylige innsidekjøp for flere titalls millioner, til kr 18,- pr aksje. Det siste viser at ihverfall ledelsen i selskapet har ståltro på teknologien som er utviklet. Minuset i det siste er selvsagt at en del har blitt utålmodig pga lite nytt fra selskapet mhp nye kontrakter. Jeg tror den tålmodige blir rikelig belønnet, og sitter derfor. Det eneste jeg er redd for, og det er ikke selskapsspesifikt, er at vi skal få en større generell markeskorreksjon når det gjelder aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
10.07.2018 kl 21:04 5387

Det scenarioet kommer ikke til å skje, lagrene er på vei ned, og land som Venezuela, Angola og Iran kommer ikke til å komme tilbake med det første. Jeg tenker Bank of America får rett; vi kommer til å se 120 USD fatet, og den dagen vi passerer 90 USD skal jeg legge en mill i potten både i EMGS og MSEIS, ikke før.
Å tro at oljen kan holdes nede når man fant påviste reserver tilsvarende en måneds etterspørsel i 2016 og en uke i 2017 sier alt om underinvesteringene i bransjen.
Det er også derfor PGS og TGS selger i bøttevis med data, fordi oljeselskapene må finne mer olje skal de kunne henge med i racet fremover.

Og igjen svikter argumentasjonen din.
Hadde TGS solgt sine data på «billigsalg» hadde det kommet en profit warning av den negative sorten, ikke positiv!
Skjønner ikke hvordan du klarer å respondere deg frem til dine argumenter rundt dette... Har du noen gang vært på innsiden av en salgsbedrift som selger varer / tjenester i det frie markedet, eller kun vært ansatt i stat / kommune?

Når man melder om sterkere salg og inntekter enn hva markedet forventer to kvartaler på rad så er det IKKE fordi de gir fra seg data billig, det er fordi etterspørselen er sterk og lønnsomheten stiger.

Når man ikke skjønner så primære forutsetninger for drift og overskudd skjønner jeg at man blir sittende på sidelinjen med feil aksjer, og håpe på noe som ikke skjer.

Jeg kobler meg av denne tråden nå, og håper for andre leseres del at man klarer å skjønne så primære basics i et marked drevet av tilbud og etterspørsel at de ser essensen i dette.
Krysser fingrene for at også EMGS og MSEIS får ta del i denne oppgangen, og at dere klarer å profittere på argumentene dere finner passende for at det skal skje. For noen vil det i så fall dreie seg mer om flaks enn dyktighet....

Ha en fin sommer, oljen er i 80 USD mot slutten av neste uke.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2018 kl 21:26 5364

Hvorfor dere PGS-aksjonærer henger i MSEIS tråden forteller alt. De harde fakta forteller at PGS ikke tjener penger selv om se selger masse fra biblioteket sitt. Hvorfor har de fortsatt flere skip i opplag tror du, de er desperate og selger billige data. Oljeselskapene bryr seg ikke om en temporær høy oljepris på over 100 dollar. Oljeprisfallet sitter friskt i minnet, de satser på optimalisering og leting i modne områder tett tilknyttet eksisterende infrastruktur.

Når du har kniven på strupen, er det ikke du som sitter med makten. Slik er maktforholdet i dag, PGS må bare ta til takke med det oljeselskapene er villig til å gi. Regninger må betales innen fristen, det må være en viss kontantstrøm for å kunne holde PGS-skuta flytende.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
10.07.2018 kl 22:22 5331

Til de som ikke allerede har lest denne:
http://www.saudiaramco.com/en/home/news-media/news/mapping-the-red-sea.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
10.07.2018 kl 22:35 5317

Historisk ROIC i PGS er svak. Veldig svak. Der har vært et par år med ekstrem lønnsomhet, men i snitt har det nok
vært verdiødeleggende for aksjonærene.

Jeg er likevel enig med Sidelinjens betraktninger. Jeg var en periode i PGS, men syntes den med dagens prising ikke er like attraktiv lenger. Skuta må i så fall snus.

Videre er jeg helt enig i at man ved å investere i ren OBS nå kanskje m er litt forut for markedet. Dette mener jeg kan være svært gunstig på sikt, men man må være tålmodig (men likevel ikke miste sunn skepsis). Det er alltid ekstremt krevende å time et marked - så gradvise aksjekjøp ettersom bedriften utvikler seg tilfredsstillende er trolig den mest rasjonelle investeringsstrategien.

Jeg liker Magseis, men selskapet er ennå svært sårbart. Generelt er det også farlig å være avhengig av én teknologi. Denne kan alltid utkonkurrere. Streamers er ikke spesielt truet mtp leting. Så all haussing rundt "streamers død" viser manglende bransjeforståelse helt enkelt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2018 kl 22:41 5307

Dere følger tydeligvis ikke med. OBS kost har gått fra 100.000 dollar per km2 til 25.000 km2 med Magseis sin teknologi, og de jobber med å kutte kost ytterligere. En av TGS sjefene har uttalt på en konferanse SPBM1 markets oljekonferanse at kostnaden må ned mot 10-15.000 dollar før det blir aktuelt som multi-client. Dit kommer Magseis, spørsmålet er når, det kan gå raskt...
Redigert 20.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare