BIOTEC VIL SELGE UT WOULGAN!

Slettet bruker
BIOTEC 02.12.2019 kl 17:40 8899

Årets nyhet fra Biotec: Nå vil man kvitte seg med Woulgan.

Det er jo helt utrolig, men det var nettopp mitt forslag kl. 13.02 før idag på en annen tråd: Les her: https://finansavisen.no/forum/thread/62075/view/1240799

Jeg ante ikke at det skulle komme en melding i e.m., men det er trydelig at Biotec nå har tatt til fornuften og innser at Woulgan er og blir et tapsprosjekt. Desverre!

Mitt forslag er å selge Woulgan til Calanus.

_____________________________________________________________________________

Biotec Pharmacon changes its strategic direction and invites shareholders to an information update presentation
02 December 2019

Tromsø, Norway, 2nd December 2019 – Biotec Pharmacon (OSE: Biotec) has decided to focus its future on the enzymes business and holds an investor update presentation on 10th December.

Seek a new owner for the wound care – Woulgan®
Drive profitability through the enzymes business (ArcticZymes)
Sales activities in Animal and Consumer health integrated under ArcticZymes.

Biotec has for several years invested in innovative wound care treatments under the tradename Woulgan®. The response from the addressed markets to the clinical benefits of using Woulgan® are positive. Despite relentless efforts, Biotec cannot create commercial success with limited resources and marketing power. Consequently, the company has decided to stop further development of Woulgan® and search for a new product owner. The company will engage an external business development consultant to assist in this process. In the meantime, Biotec will continue to fully support existing customers and prepare itself to be transaction ready.

Jethro Holter, Interim CEO of Biotec Pharmacon said:
“In supporting the new direction, the Company will undergo a structural reorganisation ensuring the appropriate level of resources are allocated to the respective businesses. Also, unnecessary costs will be eliminated with the intention of driving the Group to profitability during 2020.”

Biotec will focus on organic and inorganic growth opportunities in ArcticZymes. The goal is to strengthen its position as a global leading supplier and one-stop-shop of innovative enzymes in high-growth molecular biology market segments.

The animal and consumer health businesses are a profitable part of the company and will be integrated under ArcticZymes because of similarities in driving commercial relationships and supply deals. Furthermore, the adjuvant part of the business will focus towards a future licensing agreement.

Dr. Marie Roskrow, Chairman of the Board said:
“Despite the company’s considerable efforts over the last years to create commercial success for Woulgan, revenues have not materialised according to expectations. After evaluating future options, it’s evident that we cannot drive this business into profitability, therefore we have made this difficult decision to seek a new owner for the product.”
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Eankee
02.12.2019 kl 17:46 5816

Hvordan vil markedet reagere på dette? Får vi en etterlengtet opptur eller siger vi enda lenger ned i gjørma??
SomSa
02.12.2019 kl 17:59 5750


'"Seek a new owner for the wound care - Woulgan "

Lykke til, Biotec har forsøk dette i årevis, enkleste er å legge ned hele satsingen med en gang.
Slettet bruker
02.12.2019 kl 18:04 5712

Når selskapets udugelig ledelse sammen med et meeeeeget tvilsom styret har klart å kødde det til med et så fint produkt som Woulgan, så klarer de å kødde til hva som helst. Derfor er mitt råd: Stay away. Husker ikke hvor lenge siden det er at jeg gikk ut, men det er lenge siden og jeg kan skrive under på at jeg angret på det et sekund.
Slettet bruker
02.12.2019 kl 18:20 5627

Endelig lægges Woulgan ned. Den helt rigtige beslutning. Firmaet mister ikke noget, for der var ikke noget at vinde. Woulgan blev aldrig profitabelt.

Alle har gået og sagt, at AZ ville have en markedsværdi på minimum 500 MNOK uden Woulgan til at drive forretningen ned. Nu får vi at se, om de får ret. Svært at sige, hvordan markedet reagerer. Vi kan både stige og falds kraftigt i morgen.
issis
02.12.2019 kl 18:27 5575

Det blir nok stigning svakt avventende til 10.desember.
Bare å krysse fingrene for at det kommer noe mer konkret på presentasjon.
På sikt er det kun mulig at denne stiger
Slettet bruker
02.12.2019 kl 18:29 5545


Javel, du angret vel IKKE et sekund, mente du kanskje.

Jeg tror dette var det eneste sunne trekket fra Biotec. Woulgan har svekket resultatet i åresvis. Det har pågått et pølsebodsalg på den ene siden av bygget, mens den andre siden har kunnet by på hypermoderne produkter som ligger langt fremme i verdensmålestokk.

Nå kan man fokusere på det lønnsomme på en helt annen måte og kanskje trekke seg selv oppover etter hvert. Men til det behøves det en annen ledelse som kan kommunisere med markedet på en helt annen måte enn det som har vært praksis til idag.

Jeg tror det var klokt å spisse virksomheten med salg av det lønnsomme slaget.
Slettet bruker
02.12.2019 kl 18:33 5523

Woulgan har været en kæmpe joke, men spørgsmålet er, hvor meget det skuffer eller begejstrer markedet at det “teoretiske potentiale” bliver frasolgt?

Jeg tror i virkeligheden, at vi vil se fald indtil det bliver mærkbart demonstreret, at regnskaberne bliver bedre som resultat af frasalget. Men det kan også være, at vi ser en mild rekyl opad, nu hvor virksomheden aktivt satser på det, de kan finde ud af. Det bliver en spændende handelsuge vi går i møde.
JosefK
02.12.2019 kl 18:42 5474


Det er company makeren SAN som er utslagsgivende her tenker jeg. Det har ligget i kortene at de treffer et segment som drar opp inntektene og gjør selskapet mindre avhengig av thermo fischer.

Det blir litt rart men jeg tror dette blir helt greit. Å levere API til woulgan vil kunne ha tilsvarende oppside som å holde hele verdikjeden uten å ha tilsvarende risiko.
illuminati
02.12.2019 kl 18:44 5458

Det er mulig dette har vært S&N sin strategi fra dag en, kjøpe hele dritten for glansbilder ned veien, ingenting vil overraske fra den kanten. Det er jo litt synd på TO etter all jobben han har nedlagt på FB med klipp og lim.

Å legge ned WB uten engang å ha forsøkt en annen prispolitikk er ganske spesielt, med de har vel igjen søkt råd hos S&N hva som er best strategi. Da håper jeg de rydder skikkelig i tillegg til at de fjerner alt daukjøttet i Beta Glukan delen av selskapet. Det er ganske mange der som burde tilbakebetalt lønna de har mottatt for siste tiår, hele forskningsavdelingen for å nevne noen.
Redigert 02.12.2019 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 18:48 5423

Ja spændende at se, om TO sælger sig ud, nu hvor han ikke længere kan bruge alle døgnets vågne timer på at komme med ligegyldige opslag om Woulgan. Er spændt på, hvad hans reaktion bliver.
Jan Raa
02.12.2019 kl 19:11 5352

Forslaget er så idiotisk både teknologisk/industrielt og strategisk at det er til å gremmes over. Jeg sier ikke mer i denne omgang, bortsett fra at jeg "gratulerer" selskapet med å ha holdt det gående med et tonedøvt styre, grådige ledere, naive aksjonærer og en valgkomité som ikke begriper en døyt. Woulgan kunne ha vært en suksess om ikke denne kombinasjonen av høyt betalt " kompetanse" hadde fått spillerom. Jeg advarte TO for 3 år siden om hva som kom til å skje hvis ikke eierne tok til vettet. Men til ingen nytte. Skal det sittende regimet få lov å ødelegge resten av selskapet, eller skal det foretas full utskraping av den "kompetente" inkompetansen som atter en gang vil ha konsulenthjelp for å foreslå idioti?
Slettet bruker
02.12.2019 kl 19:45 5238

Jan: Du tænker simpelthen, at BIOTEC bare skulle have drevet “pølsevogn Woulgan” videre uden resultater år efter år? Nej tak. Ud og væk med det, der ikke kan stå - fokus på det, som tjener penge = AZ.
Gjern
02.12.2019 kl 20:02 5177

Endnu engang vælger jeg at fokusere fremadrettet nu da vi endelig fik 'katten ud af sækken'.
Det mest spændende og afgørende efter min mening til mødet den 10. er nyt om den flerårige forretningsplan fra Hother for udviklingen og dermed lønsomheden af AZ-produkterne, der startede hele denne strategi ændring ved q3-mødet i bestyrelsen.
Det bliver efter min mening afgørende for kursudviklingen om denne virker troværdig på vi investorer.
Jeg glæder mig til at høre nærmere og da jeg ikke kan være med den 10. beder jeg om, at I der skal med på mødet holder fast i, at vi skal vide mere om den, hvis det ikke kommer af sig selv.....
Jan Raa
02.12.2019 kl 20:14 5133

Woulgan er blitt til en "pølsevogn" - ikke på grunn av produktets forutsetninger men på grunn av blind tro på kostbar "ekspertise" - og fokus på egen økomisk vinning. En pølseselger med folkevett og sunn skepsis ville garantert ha lyktes bedre enn Devine -- og pøleselgeren ville ikke komme på å kreve bonus.
Slettet bruker
02.12.2019 kl 20:22 5096

Enig - produktet er blevet totalt forkert håndteret, og det har været pinligt at se på sidden Fase III-skandalen (en dårlig container - helt ærligt...). Jeg er som investor kun interesseret i aktiekursen - og den tror jeg, vil stige fremover, nu hvor Woulgan ikke længere tynger regnskabet.
bj111
02.12.2019 kl 20:47 5011

I de rette hender er woulgan og den teknologien av meget høy verdi. Dette er Den første store innrømmelse av at strategien fra dag 1 med woulgan har vært feilslått. Den neste innrømmelsen kommer når prisen for woulgan kommer, det blir sikkert så og si ingenting de får for det og skulle ikke overraske meg om det er det nye selskapet til de famle Biotec traverne som får woulgan, Rørstad er vel med der, en av de få som virkelighet tjent mye på woulgan. Det værste er om de selger det til SN for ingenting noe som heller ikke vil overraske meg. Dette selskapet var ryddig en gang i tiden men det er vel snart 20 år siden. De siste 10 har det gått fra ille til værre og skandalen er nå komplett. Aksjekursen kan rett nok løfte seg noe på dette men potensialet reduseres til 10 kr når woulgan er gitt bort for si en million norske kroner.
oppturen
02.12.2019 kl 20:56 4973

Ny AZ guider vel overskudd på 10 mill i 2020 omsetning på 50 mill. Pe på 25 kurs 5 ?
2025 omsetning på 150 mill og overskudd på 100mill ??
Pe på 15? Kurs 30 ?
bj111
02.12.2019 kl 21:01 4962

Hvor får du 2025 tallene fra? En våt drøm eller noe selskapet har guidet?
oppturen
02.12.2019 kl 21:05 4962

Se på CMD fra 2016, og også fra tidligere Q rapporter. Senest for 1 år (Q3 2018) siden estimerte man fra 10-20 nye kunder med årlig kjøp fra 1-3 mill iløpet av neste 3 år(medregnet i år og vi har vel fått 2-3 til nå i år) og dette er bare for SAN HQ
Redigert 02.12.2019 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
bj111
02.12.2019 kl 21:19 4909

Tja vi får se, kan ikke si jeg har noen tro på at Biotec skal nå markedsverdi opp mot noen milliard på svært mange år selv om en forutsetter at de gjør alt rett. Så langt har de fortrinnsvis gjort alt feiloversettelse fra tidligere Rethro men han går vel ut om han ikke får beholde CEO posten og inn kommer en Lien liknende figur.
Markedet for enzymer er stort men komplisert og kompliserte markeder trenger rett kompetanse noe de ikke har hatt på woulgan men på AZ. Spørsmålet er om de nå beholder den kompetansen i AZ og at AZ får drive uten innblanding noe som er årsaken til deres suksess. Lien og styret avskrev i sin tid AZ, betegnet det som et håpløst prosjekt og overlot alt til Rethro. Derfor lyktes de.
illuminati
02.12.2019 kl 21:26 4880

Jan,

WB ble klassifisert i USA som et medical device 1, og kan selges til gud og hvermann uten restriksjoner, hvorfor var det ikke mulig å reformulere WB "litt" å søke ny klassifisering, sertifisering som medical device 1 tar 1 - 2 mnd. med prioritert sertifisering. Senk prisen til 60 kroner og pøs den ut via webshop. Om WB hadde vært priset som all annen biogel tror jeg WB hadde blitt foretrukket i de fleste instutisjoner også i Norge. Er det noen her inne som har prøvd WB og som ikke ville ha lagt inn en ordre på 10 tuber (600 kroner) uten å blunke, 3000 kroner er skivebom som alt annet de har foretatt seg.
bj111
02.12.2019 kl 21:31 4844

Selvsagt hadde dette vært mulig men du vet hvem som skulle ha ågerpris på WB. To av de ansvarlige får trolig WB på billigsalg nå og da vil du finne annonser over alt kanskje med Jan Raa som forteller om det.
Slettet bruker
02.12.2019 kl 21:42 4799

Aktiekurs på 10 NOK? I’ll take it any day.
Slettet bruker
02.12.2019 kl 21:43 4796

Med Woulgansatsingen avviklet, er det null behov for framtidig kapitalisering, og Biotec har ikke lengre noenting på børs å gjøre. Jeg tenker markedsoppdateringen også inkluderer forslag om delisting.
Med et åpent spørsmål om ekstra kortsiktig behov for cash tilknyttet sluttpakker, fallskjermer, etterlønn, bonuser etc
Jan Raa
02.12.2019 kl 21:43 4805

Det nåværende styret mener åpenbart at betaglukaner til dyre- og humanhelse hører hjemme under et rendyrket ArctiZymes. Det er komplett nonsens. Sektorene berører ikke hverandre. Noen må forklare styret hva de er satt til å forvalte. Avanserte molekylærbiologiske produkter i samme sekk som fortilsetting? Hvordan kan woulgan selges ut fra råstoffkilden til produktet og fra proseeslinjen frem til SBG-produktet. Partikulært betaglucan som renses i Tromsø er råstoffet i en integrert prosess. Jeg lurer på om styreleder har sett med egne øyne hva det dreier seg om, og om hun i så fall har forstått hva hun har sett.
Jan Raa
02.12.2019 kl 21:43 4916

Det nåværende styret mener åpenbart at betaglukaner til dyre- og humanhelse hører hjemme under et rendyrket ArctiZymes. Det er komplett nonsens. Sektorene berører ikke hverandre. Noen må forklare styret hva de er satt til å forvalte. Avanserte molekylærbiologiske produkter i samme sekk som fortilsetting? Hvordan kan woulgan selges ut fra råstoffkilden til produktet og fra proseeslinjen frem til SBG-produktet. Partikulært betaglucan som renses i Tromsø er råstoffet i en integrert prosess. Jeg lurer på om styreleder har sett med egne øyne hva det dreier seg om, og om hun i så fall har forstått hva hun har sett.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
illuminati
02.12.2019 kl 21:49 4881

Jeg er helt enig i at noe måtte gjøres, men med et styre uten eierinteresser tar de enkle veien ut av uføret, styrehonoraret er det samme okke som så hvorfor anstrenge seg mer enn nødvendig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 21:56 4851

DTT: Det må du lige forklare - hvorfor har AZ ikke noget at gøre på Børsen uden Woulgan..?
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
oppturen
02.12.2019 kl 21:57 4842

Tror det hadde vært en mye bedre løsning å:
1. Solgt ut 50-80 % av BG i eg eget selskap ( hentet 50 mill i emisjon) beholdt BG kompetansen under samme paraply og søkt kommersiell partner.
2. Biotec fusjonert med datter AZ og overtatt AZ navnet. Aksjonærene hadde fått et attraktivt selskap med rikelig fremførbart underskudd og som gjekk i pluss med stor vekst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
oppturen
02.12.2019 kl 21:59 4831

Ironi og galgen humor røde hane. Hvorfor være børsnotert når en ikke lenger forbruker penger :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 22:02 4806

Ah ja, så forstår jeg, tak :)

AZ kan skabe aktionærværdi - det kan Woulgan ikke. Alt andet er for mig bare støj :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
FAR100
02.12.2019 kl 22:07 4778

først bruker de 5-10 år og flere millioner til å utvikle et produkt. så legges alt på is og kastes ut. denne skal ned
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 22:23 4721

15-20 år, og 200mill ++++

Men til gjengjeld kommer vi til å spare mye penger på smørebussen og smøreteamet til Lien. Det var en gang der kapasiteten til Liens spesialutdannete smørekorps var eneste begrensningen på salget av Woulgan.
Det var iallfall det Lien opplyste om;-))
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 22:27 4707

Woulgan skal ned - AZ skal op. Markedet sætter ikke kursen efter fortiden, de sætter den efter troen på fremtiden. Omkostninger falder, omsætning stiger, AZ skaber grønne tal. Måske den skal ned, måske den skal op, men et fornuftigt marked sætter kursen højere, nu hvor skod-satsningen Woulgan er væk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 22:27 4704

Jan Raa:Tilgi meg, men jeg forstår ikke dette.

Woulgan har gått med underskudd i nesten alle år. Ja, gjerne på grunn av dårlige ledere, men underskuddet har befestet seg, og salget har vært elendig. Uansett årsak, vil jeg påstå.

Utfra et samfunnsmessig, økonomisk og humanistisk synspunkt er det vel tross alt bedre at man avhender hele denne delen og sørger for at nye koster påtar seg oppgaven med å utvikle gelen videre, til beste for menneskeheten? Og selvfølgelig, til en akseptabel pris som avgjøres av markedet.

Alternativet ville være å la hele produktet dø en langsom død.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
FAR100
02.12.2019 kl 22:31 4682

ikke glem flere emisjoner for å skaffe million lønninger til ledelsen og deres underholdning
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 22:32 4678

Argus: Fuldstændig korrekt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
bj111
02.12.2019 kl 23:18 4588

Var vel ikke så vanskelig å forstå hva Jan mente men det innlegget. Woulgan er beta glukan og skal de selge teknologien bak woulgan så selger de ut betaglukan delen og da er vel det med animal produktene. Dette henger vel sammen og Styret som fatter slike beslutninger som i dag bør se helheten i selskapet ikke bare woulgan. De kan legge nes woulgan satsingen slik den er i dag da den er en fiasko. Reprise produktet og lansere det på andre arenaer/markeder og de kunne faktisk tjent penger på det ganske fort om de hadde ønsket det. Dette har mange sagt i flere år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 23:30 4551

Det er vel forhåpentligvis KUN rettighetene begrenset til Woulgan-formuleringen som de skal prøve å selge ut??? Hvis ikke så er de idioter hele gjengen...
Istedenfor å prøve å selge, kan de istedenfor dumpe prisen betraktelig, hvis ikke det gir effekt, foreslår jeg at de rett og slett gjør Woulgan-formuleringen tilgjengelig for ALLE... Det hadde vært en fin "takk for sist" gave til S&N... Da kan hvilket som helst selskap prøve seg med Woulgan uten begrensninger og forhåpentligvis er det noen som lykkes og vil dermed rasere store deler av sårdelen til S&N..
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Computum
03.12.2019 kl 00:36 4466

Regner med det blåses liv i aksjonsgruppen igjen. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare