..57

Randers
REC 03.12.2019 kl 14:03 2656


Var det innen ca 20 Januar 2020 at Kina MÅ hoste opp noe nytt rundt straffetollen ?

..rart om de opprettholder 57 - men samtidig hjelper det ikke med en halvering heller.
Og å håpe på 0-5% nytter ikke , så lenge handelskrigen pågår(?)
Redigert 19.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2019 kl 14:26 2609

Ja, det er vel riktig som du sier at "vurderingsperioden" for straffetollen må vurderes på nytt med tanke på forlenging. Er kostpris pro kilo omkring 8 USD kan man jo ikke en tollsats være særlig høyere en 10%. Men det er vel vanskelig å spå om prisutviklingen. Jeg tror at mye av prisfallet i stor grad skyldes dumping fra lagre av produsenter som er på vei ut av markedet, bedre med 7 dollar en null. Men jeg vet det jo ikke.

Hva kineserne kommer til å gjøre er ikke godt å si. Hva Trump gjør er i allefall umulig å si.....
fattigstakkar
03.12.2019 kl 14:33 2581

Randers,
Hyggelig at noen av gamlingene fortsatt husker REC :) Hvis Fase1 er undertegnet innen den tid er det vel sjanse for at tollen kuttes eller reduseres kraftig for å skape positivitet i videre forhandlinger. Det betyr tross alt ikke veldig mye for kineserne med de polyprisene som er nå. Men det vil nok også avhenge av utviklingen på den amerikanske tollen på moduler.
Sa2ri
03.12.2019 kl 17:18 2413

Tror det er mulig å finne svar på spørsmålet ditt i denne tråden (husker ikke helt detaljene rundt dette).

https://finansavisen.no/forum/thread/11281/view/280130/0
Randers
03.12.2019 kl 17:44 2304


Nei, det står nok ikke noe om akkurat dèt i den tråden. Men jeg mener å huske du eller Nemi la ut noe da
resultatat kom på nyåret 2019, sammen med info om forlengelse på inntil ETT år av 57 (?)

-I kommentaren min der, som du linker til - ligger kurs under krona. Skal vi under krona nok en gang ?

Hva tror du ? ..hvis uten batterier eller et gunstig utfall på straffetollen.........
Slettet bruker
03.12.2019 kl 17:57 2267

Innlegget er slettet
Dette er nok småsparernes våte drøm nå ja, men JUM har andre planer.
Slettet bruker
03.12.2019 kl 18:29 2181

Jeg opererer med langt perspektiv på potten jeg har i rec. Og i det totale bildet er rec en relativt liten del av porteføljen.

Men likevel... nå presses kursen på rec så lavt at den mer paranoid anlagte delen av hjernen undres om det ligger en rå agenda bak:

La oss si kursen skvises ned mot kronen så småaksjonærene sitter med store papirtap og lite fri kapital, hvorpå de største eierne (med kapitalreserver) får i stand en ekstraordinær GF med formål å vedta en stor emisjon - et beløp tilsvarende hele eller flere ganger dagens børsverdi - for å f.eks. løse ut 34% resterende i JV + bekoste upgrades på ML (de kan kalle det tilrettelegging for batterimarkedet).

I en slik godzillaemisjon ville alle småaksjonærer som ikke har råd til å kjøpe emisjonsaksjer tilsvarende beløpet de allerede eier X1 eller X2 eller X3++, se sin eierandel skrumpe inn til en brøkdel.

Mens JUM har cash til å overtegne, og ender opp med skyhøy eierandel ved å vanne ut eksisterende aksjonærmasse som ikke har økonomi til / ønske om å spytte inn mer penger...

For min del er cirka 200.000 kroner investert i rec nå redusert til litt over 30.000 kr papirverdi. Hvis jeg NÅ i et tenkt tilfelle får et emisjonsprospekt på 3-gangeren dagens børsverdi... der jeg kan beholde min eierandel men det koster meg da altså kr 90.000 i kjøp av nye emisjonsaksjer - eller jeg kan bruke kr 0,- og la meg utvanne og sitte igjen med bare 1/4 av eierandelen jeg hadde...

...da er begge alternativene svært dårlige for den jevne småsparer, mens de med økonomiske muskler kan øke sin eierandel effektivt.

Jeg håper dette bare er litt paranoia, og at majoritetseierne IKKE tenker i disse banene. Det ville vel gjort dem til spedalske blant investorer i overskuelig framtid.

Uansett blir det vel til at jeg vekter opp i rec nå fremover, hvis kursen havner ned på 1-tallet. Det frister å få ned snittet, og det der ut som det kan bli alvorlig billig å snitte ned nå.

Den langsiktige casen har i alle tilfelle en betydelig oppside i mine øyne - emisjonsparanoia eller ei.
Slettet bruker
03.12.2019 kl 18:29 2176

Dobbeltpost, nettverksfeil.
Redigert 03.12.2019 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.12.2019 kl 20:55 1988

Jeg mener å huske at vi diskuterte dette for ca. ett år siden, men må lete litt for å finne det som ble lagt ut. Det kan ha vært meg, men Nemi (som du nevner) var også på i den perioden med mye god info. Det er mulig det var et par andre også som kom med noe om dette, men husker ikke i farten hvem.

Når det gjelder kursutviklingen for REC fremover så har kronen - den med hull i - en solid magnet godt plantet midt i "bulls eye" (tror jeg). Jeg blir ikke overrasket dersom 2,00 brytes denne uken, og da er det plutselig ikke lang vei ned til 1,00 så får vi se om det er noe motstand på det nivået hvis vi kommer ned dit. Vi har sett hvor fort det kan gå når det kommer nyheter som ikke passer de som sitter i aksjen. Denne uken (nyhet forrige uke) har det at REC ikke lengre er en del av hovedindeksen (fra og med 1. desember: https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Om-Oslo-Boers/Nyheter-fra-Oslo-Boers/Data-Respons-inn-i-Hovedindeksen) resultert i at en del fond og institusjonelle som har aksjen nå må selge da de ikke har anledning til å sitte i aksjer som ikke er notert på hovedindeksen. Folk ønsker ikke å høre på denne type utspill for det passer ikke egen sits, men det er fakta som resulterer i et salgspress. I tillegg er det nok andre som "rydder" i bøkene før jul og tar tap de eventuelt måtte ha slik at de kan utnytte dette rent skattemessig.

Batterier kan godt komme, men jeg tror det tar tid. Dersom det blir batterier som blir satsingsområdet fremover, vil andre igjen også måtte selge da aksjen plutselig ikke lengre er relatert til sol og fornybar energi, noe som igjen er en av forutsetningen for at enkelte fond eier aksjen (så fremt de ikke selger nå ref. endringer i OSEBX).

Straffetollen løser ikke de utfordringer REC har da prisene på poly er svært lave, og de fortsetter å falle. På sikt kan dette selvfølgelig bli bra, men i det korte bildet er ikke dette en trigger av så store dimensjoner som enkelte vil ha det til (tror jeg).
Slettet bruker
03.12.2019 kl 21:26 1907

Er det ikke åpenbart at polyprisene ikke man fortsette å falle i all evighet? Kanskje det blir gratis? Med minder det er en løgn, REC har de laveste enhetskostnadene i bransjen.... Kina må stoppes, er det bare gale Trump som ser dette? Er Recs ledelse stokk dumme?
Sa2ri
04.12.2019 kl 09:07 1517

Kan jo nevne at Hermanrud er ute med sin månedsportefølje hvor REC, nok en gang, er funding kandidat med kursmål på 1,00 (ikke 1,70).
kongkveite
04.12.2019 kl 09:11 1490

Hvorfor hopper ikke EMI gjengen som gikk inn med millioner på 6,70 for ett par mnd. siden på toget ? Dette stinker ☠️☠️
XL11
04.12.2019 kl 12:02 1331

ROFLMAO!
Her ser vi straks krona og strutsene har fremdeles hodet godt gjemt i sanden.
REC er konkurs før jul.
Zorin
04.12.2019 kl 13:43 1197

Det beste vi kan håpe på er at straffetollen forsvinner hvis/når en "del 1" handelsavtale blir signert.