Oslo eneste storby i pluss i november : +0,3%

noprofit
04.12.2019 kl 12:15 3235

Som sagt tidligere dette viser hvordan Oslo er totalt løsrevet fra resten av Norge, og med rekordhøye ferdigstillelser beveger markedet seg i Oslo fremdeles i positivt terreng.

Ganske sikker på at dette fortsetter inn i 2020 (utenom desember ), og begrunnelsen for det vil være fremdeles høy sysselsetting, lave renter, økt sentralisering (særlig Oslo), greie lønnsoppgjør, mindre nye boliger til markedet.

Jeg mener å ha sett i lang tid fra høsten 2018 at markedet har sagt men sikkert blitt mer og mer presset, og at dette slett ikke er noe kjøpers marked som mange har hevdet.

Til og med Macic må krype til korset.
Redigert 19.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
paneldata
04.12.2019 kl 19:39 3116

Hvorfor skal sentralisering øke?
Hvorfor skal lønnsoppgjørene bli bedre nå? Store grupper har opplevd redusert reallønn de siste årene.
Baltazaris
04.12.2019 kl 20:02 3084

Sentraliseringen øker over hele Europa og det har vært en trend en lang stund, kan ikke se noen grunn til at den skal stoppe med det første.
Du har rett i at mange har hatt reallønnsnedgang etter mange magre lønnsoppgjør, men det var brukbart i fjor og kanskje det fortsetter?
Redigert 04.12.2019 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
noprofit
04.12.2019 kl 22:12 3017

Sa aldri at det skal bli bedre lønnsoppgjør men snarere greie, dvs ca 3%

Når d gjelder sentralisering så sier j bare se på fakta. Oslo er vel den byen flest flytter til, og hvorfor skulle dette nå stoppe opp???
noprofit
04.12.2019 kl 22:14 3007

D er sagt i flere år at nå går d nedover (Svensker IG polakkene flytter ut) og at det bygges for mye og for dyrt men hva skjer, jo boligene går unna som varme hvetebrød.....
Slettet bruker
06.12.2019 kl 13:47 2829

Oslo er ingen storby.

Det bor mer folk i en middels bydel i en middels by i Europa enn i Olso.
noprofit
06.12.2019 kl 15:58 2791

Jada detta kan du.....

og de fleste storbyer i Europa er bydeler i verdens største storbyer

og så regner jeg med at faren din er mye sterkere enn faren min...... :)

paneldata
06.12.2019 kl 17:45 2741

Jeg tror sentralisering i Europa er veldig vanskelig å sammenligne med sentralisering i Norge.

Reisebehovet er mindre nå enn før. Motivene for at folk og bedrifter skak klumpe seg tett sammen er faktisk betydelig redusert med internettrevolusjonen, jmf kjøpesenterdøden.

pedro1
06.12.2019 kl 17:54 2725

På samme som man ikke trenger arbeidkraft i bygdene til jordbruk og foredling lenger Paneldata. Se til Sverige så skjønner du hvilken vei det går....altså fortsatt kraftig sentralisering.
Baltazaris
06.12.2019 kl 17:58 2718

Du har rett men ikke rett allikevel :). Det burde egentlig vært desentralisering pga av internettrevolusjonen men det motsatte har skjedd. Folk vil faktisk klumpe seg sammen og liker anonymiteten store byer gir. Det et akkurat det samme I hele Skandinavia og resten av Europa.
Redigert 06.12.2019 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2019 kl 19:45 2660

Det er boligmangel i Norge
paneldata
06.12.2019 kl 21:00 2615

Det er mange år siden aktivitet i landbruk var arbeidsintensivt, så det er en sentraliseringsprosess som konkluderte for lenge siden. Nåværende prosesser handler om at om du skal selge mat, hvitevarer, klær eller hva som helst annet, så er det noe du med fordel kan gjøre på bygda nær en motorvei.

Anonymitet får du i Drammen, Ski, Lillestrøm og Sandvika også.
pedro1
06.12.2019 kl 21:09 2603

Hvor vil du bo Paneldata, hvis du kan velge ?
paneldata
06.12.2019 kl 21:41 2580

Romslig, 20 min fra sentrum av Oslo, med dobbel garasje, et par hundre mål tomt for litt rallycross-kjøring med kompiser, epletrær litt utsikt, og stor terrasse.
Slettet bruker
06.12.2019 kl 23:19 2538

Interessant. Skjønner at Oslomarkedet ikke er så spennende å følge med på med de preferansene..
Redigert 07.12.2019 kl 03:01 Du må logge inn for å svare
paneldata
07.12.2019 kl 09:11 2444

Hehe. Jo priser her og der henger sammen.
Krækknissen
07.12.2019 kl 09:53 2425

I år stiger innbyggertallet i Oslo med 10500. Beregninger fra samfunnsøkonomisk analyse viser at det vil bli bygd 8500 boliger de tre neste årene. Sentraliseringen trenger altså ikke øke for at det skal bli underskudd på boliger. Tvert i mot må sentraliseringen falle kraftig for å unngå boligunderskudd.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/vQyMXp/boligbyggingen-i-oslo-ned-60-prosent

SSB om lønnsvekst:
"Gjennom oppgangskonjunkturen har lønnsveksten tatt seg opp. Etter en rekordlav vekst i gjennomsnittlig årslønn på 1,7 prosent i 2016 økte lønnsveksten til 2,8 prosent i 2018. For 2019 venter vi at lønnsveksten tar seg ytterligere opp til 3,4 prosent. Selv om energiprisene er på vei nedover, noe som isolert sett bedrer lønnsomheten for virksomhetene gjennom lavere kostnader, vil lønnsomheten i de neste årene reduseres som følge av svakere internasjonale konjunkturer. Rommet for ytterligere økt nominell lønnsvekst virker begrenset og vi legger til grunn at lønnsveksten holder seg rundt 3,5 prosent i årene 2019-2021 før den blir litt lavere i 2022. "

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/rentetoppen-er-trolig-nadd
paneldata
07.12.2019 kl 10:56 2383

Det er som høna og egget det med befolkningsvekst i Oslo. Rekordhøyt nivå på ferdigstilte betyr økt befolkning om de fylles opp.

SSB tallene betyr jo lav reallønnsvekst i forhold til hva vi er vant med de siste tiår. 3,5 nominell lønnsvekst må ses i forhold til prisveksten
Slettet bruker
07.12.2019 kl 16:23 2292

Til og med boligpessimisten Jan Ludvig Andreasen har nå kommet frem til at boligprisene i Oslo vil stige.

-----------

Finland er på mange måter et foregangsland, med noen av verdens beste barneskoler, hyggeligste folk, lykkeligste befolkninger, og med en sentralisering som enhver kosmopolitt vil beundre. Boligprisene stiger i Helsinki, men faller i resten av Finland. Det til tross for at beste boligslånsrenter er godt under én prosent.
Noe liknende holder på å skje her i Norge.

https://jansblogg.eika.no/2019/12/det-norske-boligmarkeds-helsinki-prosess/
paneldata
07.12.2019 kl 22:29 2195

Om man flytter fra landsbygda til suburbia, så er det sentralisering. Trenger ikke flytte til Oslo sentrum.

Felles for alle byer i verden med store innbyggertall er at de regner suburbia som en del av byen. Koko regional politikk i Norge, gjør at Oslo ikke kan sammenlignes med verken Helsinki, Stockholm eller London
Slettet bruker
08.12.2019 kl 13:05 2047

Kunne vært interessant å høre litt nærmere om "koko regionalpolitikk" i Norge i forhold til Sverige......som gjør at Oslo ikke kan sammenlignes med Stockholm.. Jeg har alltid oppfattet det som om Sverige har en enda sterkere avfolking av distriktene enn Norge ? Opplys meg gjerne paneldata........
Redigert 08.12.2019 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
paneldata
08.12.2019 kl 14:22 2010

Kator,
Din oppfatning av om avfolkningen av landsbygda i Sverige er akkurat den samme som min. Dessverre har man i Norge valgt å sløse bort store deler av vår felles formue på å forsinke avfolkningen av landsbygda.

Når det gjelder hvordan sentralisering påvirker folketallene i sentrale byområder, så er det imidlertid et annet viktig element som er avgjørende, nemlig hvordan en storby avgrenses i forhold til områdene rundt byen. Oslo og Bergen er klemt inne mellom sjø, og fjell/vernet natur (nordmarka) samt nabo kommuner. Denne inneklemtheten skiller faktisk Oslo og Bergen fra London, Stockholm, Helsinki. Mens flytting fra landsbygda til London og Helsinkis suburbia øker befolkningen i disse byene, så fører ikke sentralisering i Norge, dvs flytting fra landsbygda til Follo, Bærum, lørenskog og skedsmo til at befolkningen i Oslo øker.

Derfor vil vedvarende sentralisering i Norge i tiårene som kommer helt fint kunne skje, uten at Oslos befolkning øker i det hele tatt.
Den koko reginoale politikken i Norge består i å opprettholde regionale inndelinger som ikke er egnet til å løse fellesoppgaver som transport og offentlige tjenester som helsetjenester mm.

Det har ført til vansker med leveranse av transporttjenester mellom Oslo og Akershus i en mannsalder. Follo har ikke skikkelig tilgang på sykehustjenester, og har faktisk lengre reisetid enn folk på helgelandskysten.....


Slettet bruker
08.12.2019 kl 14:36 1994

Enig i en god del av dette Paneldata... Men det er et paradoks at Oslos befolkning har økt med 35% siste 20 år, mens Akershus i samme periode har vokst med 25%. Til tross for nesten ubegrensede geografiske muligheter til vekst i Akershus. Tipper ganske mange sa akkurat det samme som deg i 1999....Jeg er jo av den grunnleggende oppfatning av at om folk kunne velge ville de bodd sentralt og ikke i Hurdal eller på Kolbotn. Men mange av oss kan ikke velge helt fritt....derfor endte blant annet jeg i Akershus..I min verden er det svært store muligheter for befolkningsvekst i Oslo - blant annet ved at småindustri/lagerlokaler etc. flyttes ut til Akershus. Ensjø og Løren er klassiske eksempler på en slik transformasjon. Økern og Ulven er neste områder ut....mitt tips er at sentrumsnære næringsområder som Alnabru/Bryn i øst og Skøyen/Filipstad i vest også vil få mye mer boligbebyggelse om noen år...ingen mangel på områder å bygge nye boliger på - det står nok mer på politisk vilje...
Redigert 08.12.2019 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
paneldata
08.12.2019 kl 18:18 1898

Ja, Kator. Oslo har vokst raskt. Det betyr ikke at det må/bør/kan fortsette på samme måte.

At alle vil bo sentralt om de kunne velge mener jeg er uriktig. Oslo fører til en ekstrem sortering av folk, som mange fler enn meg mener det er usunnt å vokse opp i.
At man har råd betyr selvsagt ikke at man flytter til bygdøy, frogner eller en av åsene.
Slettet bruker
08.12.2019 kl 18:26 1883

Vel - jeg er ganske sikker på at det fortsetter slik med press mot Oslo - og (litt mindre) press mot Akershus. Men som jeg har nevnt i en annen tråd er over 50% av befolkningsveksten i Norge i disse 2 fylkene siste år. Så kan man diskutere om det er "bør" være slik. Jeg har stor tro på at folk skal bestemme selv hvor de vil bo..Forøvrig mener jeg ikke "alle" når jeg sier det med at folk vil bo sentralt. Men folk flest..Men nå bygges det veldig mye mer i Akershus enn i Oslo - og har ikke noe tro på at det blir stående veldig mye tomt i Akershus om noen år. Så Akershus vil få vekst i befolkning.....men mange områder her vil få en litt stusselig prisutvikling i mange år fremover tipper jeg. Ihvertfall i forhold til Oslo. Men egentlig ikke noe poeng å diskutere hva som vil skje - tror ikke vi blir enige om det (smil) - vi får se om 2-4 år.
Redigert 08.12.2019 kl 19:01 Du må logge inn for å svare