Renteheving kan gi «krakktendenser»

Hepp
21.06.2018 kl 08:57 18611

https://www.nettavisen.no/na24/sjefkonom-jan-ludvig-andreassen---renteheving-kan-gi-krakktendenser/3423425644.html

Dette er ikke tendens til krakk; det er fullt blodbad!
Forfatteren har selv tro på evigvarende japanske tilstander med nullrente. På vegne av alle som har lånt heeelt opp til taklampa, ikke tar avdrag fra sin lønnsslipp, og dermed får doblet sin boligutgift hvis renta treffer 4%, får vi håpe han har rett.

På vegne av egne barn som en dag skal ha seg noe å bo i, er det lov å håpe de ikke må ut med 15 årslønner og evig gjeld for få en liten innstegsbolig (som helt sikkert ikke spiser opp lånet med sin prisstigning)

Det er nesten umulig å spå (vel, å spå er lett, men å treffe...) aksjekursen til et enkelt selskap. Å spå i rente og valuta, to kaotiske system med uendelige variable og psykologi - vel, jeg ville ikke tatt en bråkjekk tone der... Men at boligmarkedet er ekstremt sensitivt for heving? We think so.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paneldata
21.06.2018 kl 14:53 12303

Boligbyggerens utsagn i artikkelen, «vi bygger ikke boliger som blir stående tomme» , er ikke helt sant. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på nye boliger som ble ferdig høsten 2017, og som fortsatt står tomme. Spørsmålet er om dette blir vanligere og synligere i neste halvår.

Oppgangen vi har sett i Oslo første halvår kan være «a bouncing dead cat»
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paneldata
22.06.2018 kl 07:55 12137

Dette prosjektet er ferdig i sommer.
Mange enheter er usolgt.

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=85055990&q=bjørnåsen

Her kommer det til å bli stående tomt ved ferdigstillelse.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
pedro1
22.06.2018 kl 10:03 12053

Hei Paneldata. Hvor langt ned må boligmarkedet for at du åpner lommeboka ? Er det i Oslo du vil bo ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paneldata
22.06.2018 kl 19:11 11915

Helt ærlig Pedro, så holder jeg meg utenfor boligmarkedet akkurat nå mest fordi jeg har et nært forestående, midlertidig opphold utenlands i forbindelse med jobb. Ville antakelig ikke kjøpt uansett markedssituasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
pedro1
22.06.2018 kl 22:25 11820

Okay, vi er nok alle farget av situasjonen vi er i. Uansett morsomt å følge bolig diskusjonene. Blir ingen diskusjon uten motpoler.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
pedro1
06.07.2018 kl 15:55 11469

....så stuper rentene igjen. Viktigste 10 åringen i Europa ligger nå på 0,28. Norske renter følge på. Ikke sikker på at boligrentene følger Norges Bank opp på første heving.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bankerått
07.07.2018 kl 19:14 11282

Det er ikke kun foliorenta som styrer utlånsrenta. Risikopåslaget har veldig stor betydning for utlån til publikum og bedrifter. Nå er den rekordlav, nesten null. Dersom det blir uro i finansmarkedene vil den skyte i været, og kan fint utgjøre +1 eller opptil +1,5% i forhold til dagens nivå. Tenker spesielt på hva som skjer hvis Italia dropper euroen neste år.

Når det gjelder evigvarende renter, dersom det blir handelskrig mellom EU og USA vil KPI øke. KPI vil uansett definitivt øke i Norge pga. utsikt til langt dyrere strømpriser pga. tilkobling til det europeiske strømmarkedet. Hvordan Norges Bank forholder seg til etterfølgende økt inflasjon, selv om økonomien ikke vil juble som følge av handelskrigen, er et interessant spørsmål. Teorien tilsier øk, men reelle hensyn sier la den være. Men bankene vil ikke finne seg i at gjelda blir spist opp, så de vil nok øke utlånsrentene uansett.

Det kommer høyere utlånsrenter uansett hvordan du vrir og vender på det. Konkurranse mellom bankene kan utsette dette noe, spesielt hvis færre tar opp lån. Imidlertid vil nok utlånsbegrensninger og egenkapitalkrav ryke hvis det blir krakktendenser i boligmarkedet. Da blir inntekten og jobbsikkerhet (betjeningsevne) avgjørende.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
pengex
07.07.2018 kl 19:46 11239

Stopper markedet, stopper byggingen. Så enkelt er det. Det har skjedd før. Alle de store utbyggerne har inntekter fra andre steder og nesten all arbeidskraft hos hovedentreprenør er innleie, så en stopp i boligmarkedet er null stress. Det er fortsatt mangel på boliger i oslo i forhold til veksten ,det er bare betalingsviljen/muligheten som stopper.
Prosjekter som vei, kjøpesentre og statlige prosjekter står for tur. Kjøpekraften i norge er extrem.
Så på det grunnlag kjøpte jeg inn i en ny enbolig rett på utsiden av oslo i år. Drabantbyer rundt oslo kommer til å få en enorm boost etterhvert. 3 mill kan fort bli 4 på 3-7 år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paneldata
07.07.2018 kl 19:52 11217

Du tror på kjøpesenterutbygging framover, Pengex? Hvorfor?
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bankerått
07.07.2018 kl 20:22 11160

Netto befolkningsøkning i Oslo i 1. kvartal 2018 er den laveste siden 1999. Frp, H og Ap er enige om å strupe innvandringen ytterligere og fødselstallene er lave. Regionreformens sentraliseringspolitkk vil gi utslag etter hvert men tar tid. Med mindre investorer eller kommuner kommer på banen med oppkjøp, evt. rike pensjonister med for mye penger, vil det bli jojo i markedet fremover, men nedgang i det store og hele. Men uansett så blir det kun en spekulativ boble med mindre befolkningen øker.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2018 kl 22:30 11070

SSB sin nedjusterte befolknings-fremskrivning (pr. 25.6.2018) for Oslo viser en forventet økning i befolkningen til 815.000 i 2040. Altså en økning på 140.000 innbyggere i løpet av drøye 20 år. Selv uten å korrigere for at enkelte boliger "skrotes" på grunn av for dårlig standard, riving i fob med utbygginger / nye boligprosjekter / veier / tog etc...betyr det at man trenger ca 3.500 nye boliger i året i byen for å ta unna den forventede befolkningsveksten - eller omtrent det som bygges i Oslo nå. Enhver må handle etter egen overbevisning, for egen del er jeg overbevist om at sentraliseringen mot de store byene vil gjelde også i årene fremover. Og aller mest Oslo. Terra Jan og andre kloke / store hoder har en annen overbevisning.....
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bankerått
08.07.2018 kl 12:18 10904

Hva prisene blir om 22 år blir nesten meningsløst for de som skal kjøpe nå, med mindre de vil bo der resten av livet eller ha leiligheten som en svært, svært langsiktig investering.

Men når det er sagt, disse framskrivingene til SSB ser jeg på som underholdning. For Oslo tar den feil før den har startet - bokstavelig talt. Den spår Oslos befolkning til å øke med 6780 innbyggere fra 1. januar 2018 til 2019. Med 1267 i 1. kvartal 2018 er vi allerede på etterskudd, siden folkeveksten er suverent størst i K1 og K3.

I 2016 var hovedalternativet deres 853.900 for Oslo i 2040. Nå altså 815.000.

Norges befolkning skulle nå 6 millioner i 2031. Nå har de utsatt dette til 2038/2039.

Skal jeg spå noe om prisene i 2040, så er jeg usikker om de blir høyere enn i dag, inflasjonsjustert. Verden står overfor svært store politiske og demografiske omveltninger. I Norge blir det færre i arbeidsfør alder, som kan bidra til å øke lønningene. Eldrebølgen vil være stort sett død. Automatiseringsgrad er en ukjent joker. Pengemengden kan snart ikke øke mer. I verden står eurosonen og WTO står overfor et sammenbrudd. På de 22 årene kan vi rekke å få tidenes krakk etterfulgt av en ny verdensorden på finansmarkedene og være på toppen av en ny høykonjunktur med ny babyboom. Evt. blir krakket så stort at boligprisene vil ikke rekke å komme opp på dagens nivå før i 2050+.

Blir i alle fall ikke stille i og rolig i båten og flate renter som Jan sier.

Kan legge til at Selvaag-sjefen la i en Hegnar.no podcast skylda på SSB for at de ikke har bygget nok boliger til 2015/2016 da prisveksten var absurd.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2018 kl 12:56 10853

Treplanker blir itte impregnert like gøtt slik som før.

Men je bestakk trehandleren og fikk en ekstra dipp i bassenget. Tipper den holder 20 år extra med det serru.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paneldata
08.07.2018 kl 21:50 10683

Sentraliseringen vil nok fortsette en stund til. Oslo trenger likevel ikke vokse mye selvom sentralisering fortsetter. Reisetiden for pendlere faller betydelig på grunn av bedre veier og bedre togforbindelser i alle retninger rundt Oslo. Follobanen gjør at det er raskere å reise fra Ski til Oslo sentrum (11 min) enn svært mange reiser internt i Oslo.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2018 kl 22:10 10650

Min oppfattelse er at det bygges alt for mye leiligheter i randsonen til Oslo - på plasser som Jessheim, Kolbotn, Ski mm. Når prisen for nye leiligheter på Kolbotn er omtrent det samme som på Grünerløkka er det noe som er helt feil i min verden. Og det med reisetid er et relativt begrep. De som vil bo i Oslo (mange i alderen 20-40) er mer opptatt av opplevelser og miljø - hva du kan gjøre på fritiden....i rusleavstand... Og at det går et tog en gang iblant til Kolbotn som bruker 12 minutter er ikke så interessant tror jeg - man vil rusle rundt og oppleve ting ---- Kolbotn torg eller Landerud senteret holder ikke. Det man burde gjøre var å bygge rekkehus / mindre eneboliger etc i randsonen. For unge familier. Det er det en stor mangel på. Og med en snittpris for alle eneboliger solgt i Oslo på MNOK 12 er det uoppnåelig for veldig mange familier. Dette markedet tror jeg bare blir større og større. Men i dette segmentet er det litt mindre å tjene for utbyggerne som prioriterer leilighetsprosjekter. Tror jeg....Mitt råtips - og det jeg har investert etter - er at sentrumskvalitetene bare blir mer og mer etterspurt i fremtiden...men jeg har heller ikke svaret........skulle jeg investert i noe i randsonen ville det vært et nytt kompakt rekkehus på 130-150 m2 - ikke leilighet. Men der er dessverre utleiemarkedet mye tyngre - så det er ikke aktuelt for min del. Men verdistigning neste 10 års periode tror jeg blir størst der....
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bankerått
09.07.2018 kl 03:15 10512

Enig i at det er behov for rekkehus og eneboliger i randsonene. Å sette opp 40kvadratmetre der er meningsløst.

De som er 20-40 år vil ofte i bo i sentrum, men det er en fase. De vil ikke være der hele livet. Man blir lei av Stockfleths på hjørnet etter noen år, selv om de lager god mocca. Norske byer er ikke så ulidelig spennende. Provinsielle tettsteder i europeisk sammenheng. Det er derfor jeg mener det er tullete å sammenligne Oslo med Paris sentrum og Manhattan, som flere har gjort på dette forumet.

Etter hvert vil de unge ha noe større, med nærheten til grøntområder og noe barn- og kattevennlig.

Prisen på små sentrumsleiligheter har nådd sin klimaks, for andre gang på kort tid. Blir mange av dem nå. Jeg skjønner egentlig ganske lite av den prisstgningen fra januar til mai i år. Trodde nedgangen som startet i april i fjor kom til å fortsette ut juni i år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
09.07.2018 kl 08:55 10756

Hm vel jeg er i målgruppen du snakker om og kjøpte i høst, og gamblet på at det ville flate ut. Jeg fullførte studier i våres og de fleste jeg kjenner hadde da allerede ordnet jobb den høsten og kunne potensielt ha kjøpt - men ventet grunnet usikkerhet i markedet. Samtlige sa "jeg venter til våren". Det satt ekstremt mange kjøpere "på gjerdet", så recovery overrasker meg ikke.

Samtidig, de aller fleste har mulighet til å kjøpe for mellom 3 og 4 mill. Dette er det beløpet som foreldre har mulighet til å hjelpe til med (hvertfall medianenn for hva de er komfortable med). Samtidig er et lån på 3 mill noe alle aleneboende førstegangskjøpere med utdannelse kan betjene. Faktisk er også renter og avdrag etter skatt + felleskost da gjerne rundt 15k som er det en del må ut med i leiemarkedet uansett. Hvorfor ikke kjøpe?

Kanskje har vi nådd et tak, men krakk tror jeg lite på. Yielden i Oslo er ikke urovekkende og jeg syntes leieprisene er lave - og fremdeles lønner det seg å kjøpe!! Så får vi se hvordan det blir med renten fremover, men mine utregninger viser at renteøkninger ikke vil dominere normal lønnsvekst mtp disponibel inntekt etter renter og avdrag, så utflating virker som en fornuftig prognose. Og når det gjelder etterspørsel i Oslo sentrum... Jeg studerte i Bergen og jeg kan telle på en hånd av folk jeg kjenner som ikke flytter til Oslo.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bankerått
09.07.2018 kl 10:22 10701

Du har rett at det var mange som ventet på «bunnen» og da prisene gikk opp i januar slang de seg på. En sannsynlig forklaring. De fleste av dem er nok ikke klar over at prisene går alltid opp i januar. Mange årsker til det som jeg ikke går inn på her/ Interessant at det skal så lite til for å snu markedet opp eller ned.

Det vil alltid lønne seg å eie fremfor å leie. Det vil aldri bli slik at det lønner seg å leie, for da vil det ikke lønne seg å leie ut. De to mekanismene må være i en slags balanse. (Hypotetisk så kan det «lønne seg» for begge hvis det blir ekstreme forskjeller i samfunnet, men det er ikke tilfelle i Norge). Nærmer vi oss et punkt der det ikke lønner seg å leie ut, dumpes utleieboligene på markedet, til noen finner ut det lønner seg å kjøpe og leie ut igjen. Vi så tendenser til det i fjor fordi egentlig lønner det seg ikke å eie og leie ut lenger, hvis du ser bort fra prisveksten, evt bare vil plassere cash et sted.

Ellers, best å kjøpe når prisene er på vei ned, har vært påpekt av mange her på forumet.

Prisnivået i Oslo har vært opprettholdt pga boliger har vært et knapphetsgode, spesielt i 2015/2016, og folk må ha en bolig. De må ikke ha andre ting. Hvis det ikke blir er knapphetsgode lenger, så er det ikke utenkelig at prisveksten de to årene blir reversert. Men antakelig ikke fullt og helt, fordi faller prisen 20% vil nok Tollefsen & co melde seg på med oppkjøp og bremse fallet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paneldata
09.07.2018 kl 11:26 10658

Kator og Bankerått,
Er enig i at det akkurat nå bygges for mye, og feil type boliger i randsonen.

Jeg tror ikke bunnen for Oslo og Norge er bak oss. Tror bunnen er litt fram, og litt, men ikke veldig mye dypere. Deretter tror jeg prisveksten blir ganske lav i l 4-5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
09.07.2018 kl 11:37 10619

Det vil alltid være knapphet i Oslo sentrum. Vil anbefale et søk på Finn under "sentrum"...
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paaskudd
09.07.2018 kl 11:58 10588

Bunnen var for et halvt år siden den, paneldata. Skal litt til for at Oslo faller over 10% ut året. Er nok mer ønsketenkning for deg som skal ut på boligjakt snart (formoder jeg). Du skulle slått til i desember som jeg anmodet deg om, da hadde du tjent (spart?) godt med penger allerede :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bankerått
09.07.2018 kl 13:36 10535

Nei det skal ikke så mye til.

Riktignok er det få visninger av sentrale boliger nå, men nå er det ferie, som sikkert alle her er klare over. Merker likevel en endring. For halvannen måned siden stod meglere med klikkteller i hånda. Nå husker de navnet ditt. 5-10 stk på visninger.

Som jeg skrev over, folkeveksten i Oslo er den laveste på 19 år. Det får konsekvenser på kort sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paaskudd
09.07.2018 kl 13:48 10511

De fleste som kjøper bolig, også i Oslo - kjøper for å bo. Man kjøper og selger i samme marked. Finnes ingen verdens grunn for at prisene skal falle en gang til på så kort tid, når landet går så det griner.

Da må norges bank bevisst forsøke og spolere boligmarkedet ved å pumpe opp renta i et drastisk tempo. - det er usannsynlig.

Korreksjonen kom i fjor, og det kommer neppe en ny en i nær fremtid. Historisk sett ser man sjeldent flere store korreksjoner flere år på rad.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bankerått
09.07.2018 kl 14:09 10481

Det har rett og slett med tilbud vs. etterspørsel å gjøre som alt annet.

Fra januar til april 2008 gikk også prisene opp før de fortsatte nedover i ett år til. Prisnedgangen startet i august 2007. Det er ikke sjeldent, falske positiver er ganske vanlige.

Bull trap er et velkjent økonomisk fenomen.

https://www.researchgate.net/figure/Main-Stages-in-a-Bubble-Rodrigue-nd_fig15_313661982

Sier ikke det blir så ille som på grafen (neppe), men kan hende vi er i return to «normal» -stadiet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
paneldata
09.07.2018 kl 17:25 10398

Ja, hvorfor kommer ofte en liten «dead cat bounce» etter at lufta har begynt å gå ut av ballongen?

Jo tror nok det har noe med at selv langsiktige kjøpere setter seg på gjerdet litt når det har blitt åpenbart at markedet er ved et vendepunkt.
Nå er vi der hvor mange ikke langsiktige kjøpere må erkjenne at de må legge inn et prisfall på boligen den første del av botiden. Det er for mange ikke et stort problem. Men det er ingen hastverk med kjøp. Kjøper har gooood tid å mye å velge mellom. Blir tregt i
Markedet ganske lenge framover...
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
09.07.2018 kl 17:56 10362

Men så har du den mest langsiktige av alle eiendomsinvestorer i Norge, Tollefsen, som kjøper med begge hender både 2017, 18 og 19.

Kjør!
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
09.07.2018 kl 21:01 10752

Bankerått (og Panel)
Orisveksten jab-april 2018 kom av to forhold:
1. Sesong,
2. Statistikkendring

Ad. 1. Prisene øker vanligvis med en handfull prosenter januar-april. Sesongjustert falt prisene.
Ad. 2. Man gikk fra og med januar 2008 over til å beregne P-Rom i stedet for BOA (boareal). P-rom er i gjennomsnitt 3-7% mindre enn det tidligere brukte BOA.
Herinne ble det til og med skrevet at meglerne gjorde denne endting for å skjule et prisfall.... (som om de skulle være interesserte i å få sine boliger til å se så dyre ut som mulig).
paneldata
09.07.2018 kl 21:26 10718

Onkel,
Mulig jeg spør dumt nå, men hva i alle dager har BOA->Prom i 2008 å gjøre med prisutvikling første halvår 2018?

Ser ikke sammenhengen.
Slettet bruker
09.07.2018 kl 23:35 10623

Nå er det bare å løpe i dekning jim rogers sier krakk ..han vet ikke når eller hvorfor bare at det kommer visst hehehehe lurer på hvor mye han har shortet...
noprofit
09.07.2018 kl 23:39 10603

Ganske feil. kjenner flere 40-50 + som bor i sentrum. Veldig mange flere enn før bor alene og de trenger ikke mer enn 40 kvm. Fornøyd med å leve livet i den eneste storbyen i Norge som dekker de fleste behov.
Onkel_S
09.07.2018 kl 23:46 10584

Paneldata,

Sammenhengen er nettopp at man ikke kan argumentere for en sammenheng i tilfellet 'dead cat bounce'.
'Økingen' jan-april 2008 var ikke noen dead cat bounce, men et utslag av statistikkomlegning og sesong.

Bankerått skrev ' ...er ikke sjeldent, falske positiver er ganske vanlige'.

Jeg går ut i fra (vurdert etter sammenhengen) at 'falsk positiv' betyr at markedet var kortvarrig positiv ubegrunnet - og ikke slik det var, at markedet var negativt sesongjustert og statistikkomlegning ga et kirtvarrig positivt bilde.
- selvom det naturligvis er falsk positiv. Bokstavelig.
Redigert 09.07.2018 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
2HB
09.07.2018 kl 23:46 10576

Liker slett ikke det jeg ser nå. Her er det bare å begynne å løpe.
pedro1
10.07.2018 kl 07:07 10471

Tull og tøys. Alle er i jobb og ingen sliter med lånene sine.Hva er det du ikke liker ??? Kommer renta MYE opp, så har du også sett en solid inflasjon, som igjen vil bidra til meget god lønnsvekst de neste årene (Ref SSB). PT så har alle førstegangskjøpere, så mye penger til overs at restaurantene er stappfulle vær eneste kveld i Oslo. Som ung i dag ville jeg vært bekymret hvis jeg kastet pengene ut i leiemarkedet,istedentfor å betale avdrag. Altså sparing til seg .selv. Tror ikke på kraftig oppgang, men iallefall ikke krakk.
paneldata
10.07.2018 kl 10:43 10360

Det er et avvik mellom byggekost og boligpriser som har blitt litt større enn det skal være på sikt.
paaskudd
10.07.2018 kl 12:23 10292

Du kommer med 1 enkelt eksempel på 30 år Bankerått. Det tyder vel nettopp på at det ér ganske sjeldent.
paaskudd
10.07.2018 kl 12:24 10283

Never mind, ser at Onkel har funnet en logisk årsak til det ene eksemplet. mao har du i praksis ingen gode eksempler på flere tiår.
paneldata
10.07.2018 kl 13:01 10250

Paaskudd,
Det sjeldneste fenomen av alle er «Flat boligprisutvikling». Dette er likevel en svært vanlig spådom fra eiendomsmeglere, ikke-laudable økonomer, evt økonomer som har studert andre steder enn de beste.
Das Kapital
10.07.2018 kl 13:36 10219

Paneldata,

Flat boligprisutvikling er sjeldent nettopp fordi byggekostnader er frikoblet fra priser på kort sikt. Når boliger svinger i verdi så er det eiendommen som svinger. Materialet er ganske lite volatilt...

Drar man resonnementet videre, så kan man si at byggekostnadene i dag ikke er spesielt relevante for boligprisutviklingen (utover normal inflasjon) - nettopp fordi det er tomten som er det verdifulle i byene. Og tro det eller ei så er det tomteknapphet i de attraktive områdene. Ikke bygger vi i høyden heller...

Mao, så lenge det er tomteknapphet og etterspørselen er sterk vil ikke byggekostnader være så viktig.
Redigert 10.07.2018 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
paneldata
10.07.2018 kl 13:51 10193

Jeg forstår at tomtepriser inngår. Byggekost ink tomtepris er lavere enn det utbyggerne forsøker selge for. Det er årsaken til stans i salget. Forskjell
Mellom salgspris og byggekost ( ink tomt ) kan ikke øke over lang sikt. Nå er marginene vært for store i bransjen og vi har fått overbygging. Det vil måtte komme en justering.

Overbygging er nok et større problem utenfor Oslo.
Das Kapital
10.07.2018 kl 15:59 10146

Hvorfor er tomteprisene for høye nå? Kan de ikke like gjerne ha vært for lave for 5 år siden?

Yield på utleieboliger er omkring 3,5 til 4 prosent. Det kan sies mye om Yield som et mål på dyrt vs billig, men under enkle forutsetninger er det kanskje et OK mål på realavkastning i eiendom. 4 prosent innebærer i så fall realavkastning noe under aksjemarkedet som jeg tenker er helt fair ettersom eiendom tross alt er sikrere kontantstrøm enn de fleste forretninger.
Redigert 10.07.2018 kl 16:00 Du må logge inn for å svare