NEL ASA (Hydrogen)..Kursutviklingen er en skandale
Nel har falt - 11% så langt i år, og dette til tross for at de har landet en kontrakt på 2 demo stasjoner til Nikola, kontrakt til Sør-Korea, og en kontrakt til Sverige (SSAB). På en 3 års horisont har Nel steget kun 55 % og AKER BP har steget 478 % på 3 år.
Ledelsen i Nel har forklart markedet at de leverte ut tilbud for kr 10 milliarder i år 2017. Men utfra tre meget tamme kontrakter så langt i år,ser det dessverre ut til ledeslen i Nel ikke klarer å dra i land kontraktene. Aksjen har falt i verdi etter de signerte med Nikola...Hvem hadde trodd det?
Nel åpnet ifjor sin nye store fabrikk i Herning (DK). Hvorfor informerer ikke ledelsen i Nel markedet om produksjonskapasitet i Herning? Ledelen er helt taus.
Nel jobber vel på spreng med å produsere de to demo pumper til Nikola??...så da er ledelsen i Nel tause som østers. Andre hydrogenselskaper og Hex lander store kontrakter. Hvorfor er Nel ASA helt fraværende?
Dagsomsetningen til Nel på OSE nå om dagen kr 6-8 mill er en skandale. Omsetningen er som en middels pølsebod.
Tradere rømmer denne aksjen som kun går sidelangs og ned... Noen aksjonærer tar tapet og finner andre aksjer hvor ledelsen i et børsnotert selskap leverer.
De finner andre aksjer som gir avkastning på investert kapitel.
De proffe aksjonærer som kjøpte aksjer fra insidere til kurs kr 3.45,- for sum kr 144 mill i desember 2017 er mildt sagt oppgitte over kursutviklingen.
Investorer er skuffet over at NEL ikke leverer som forventet. Markedet blir rett og slett lei av å vente.
Løkke har lover et overskudd og +resultat i siste Q4 i år. Det skal jeg like å se. Det hjelper lite med en backlogg på ca kr 250`mill, hvis ikke de klarer å vise at de leverer nye kontrakter. De har ansatt mange nye og kostnadene øker. De har kjøpt nabobygget på Notodden for å kunne produsere flere pumper til lave kostnad pr pumpe. De ønsker å øke antall skift på fabrikken på Notodden. Men denne veksten koster mye hvis de ikke lykkes med å dra inn de store fiskene.
NEL ASA kjøpte tidligere USA selskapet Proton Onsite for ca kr 600 mill.
Har ikke Proton Onsite (som Nel har eid i fjor og i hele år) levert en eneste ny kontrakt til NEL ASA i år?? Vinne ikke Proton nye kontrakter i California? Hvorfor ikke?
Jeg reiser nå kritikk til ledelsen i NEL. Det er de som skal levere kontrakter til selskapet. Det er de som skal levere kursdrivende kontrakter. Det leverer ikke CEO Mr. Løkke og hans medarbeidere. De har skuffet markedet så langt i år.
Dagens kurs på under kr 3,- er en skandale. Dagsomsetningen til NEL i dag etter 40 minutter er skarve kr 800.000,- Dette er ingen tjent med. Børsmyggen ELEMENT har nå en høyere dags omsetning enn Nel...
Hvor lange skal vi vente på at ledelsen i NEL leverer varene? Løkke har vel en årslønn på ca kr 4 mill + bonuser + aksjeopsjoner. Da bør han og hans medarbeidere også levere og sørge for at investorer får en kursvekst på investert kapital.
Ledelsen i Nel har forklart markedet at de leverte ut tilbud for kr 10 milliarder i år 2017. Men utfra tre meget tamme kontrakter så langt i år,ser det dessverre ut til ledeslen i Nel ikke klarer å dra i land kontraktene. Aksjen har falt i verdi etter de signerte med Nikola...Hvem hadde trodd det?
Nel åpnet ifjor sin nye store fabrikk i Herning (DK). Hvorfor informerer ikke ledelsen i Nel markedet om produksjonskapasitet i Herning? Ledelen er helt taus.
Nel jobber vel på spreng med å produsere de to demo pumper til Nikola??...så da er ledelsen i Nel tause som østers. Andre hydrogenselskaper og Hex lander store kontrakter. Hvorfor er Nel ASA helt fraværende?
Dagsomsetningen til Nel på OSE nå om dagen kr 6-8 mill er en skandale. Omsetningen er som en middels pølsebod.
Tradere rømmer denne aksjen som kun går sidelangs og ned... Noen aksjonærer tar tapet og finner andre aksjer hvor ledelsen i et børsnotert selskap leverer.
De finner andre aksjer som gir avkastning på investert kapitel.
De proffe aksjonærer som kjøpte aksjer fra insidere til kurs kr 3.45,- for sum kr 144 mill i desember 2017 er mildt sagt oppgitte over kursutviklingen.
Investorer er skuffet over at NEL ikke leverer som forventet. Markedet blir rett og slett lei av å vente.
Løkke har lover et overskudd og +resultat i siste Q4 i år. Det skal jeg like å se. Det hjelper lite med en backlogg på ca kr 250`mill, hvis ikke de klarer å vise at de leverer nye kontrakter. De har ansatt mange nye og kostnadene øker. De har kjøpt nabobygget på Notodden for å kunne produsere flere pumper til lave kostnad pr pumpe. De ønsker å øke antall skift på fabrikken på Notodden. Men denne veksten koster mye hvis de ikke lykkes med å dra inn de store fiskene.
NEL ASA kjøpte tidligere USA selskapet Proton Onsite for ca kr 600 mill.
Har ikke Proton Onsite (som Nel har eid i fjor og i hele år) levert en eneste ny kontrakt til NEL ASA i år?? Vinne ikke Proton nye kontrakter i California? Hvorfor ikke?
Jeg reiser nå kritikk til ledelsen i NEL. Det er de som skal levere kontrakter til selskapet. Det er de som skal levere kursdrivende kontrakter. Det leverer ikke CEO Mr. Løkke og hans medarbeidere. De har skuffet markedet så langt i år.
Dagens kurs på under kr 3,- er en skandale. Dagsomsetningen til NEL i dag etter 40 minutter er skarve kr 800.000,- Dette er ingen tjent med. Børsmyggen ELEMENT har nå en høyere dags omsetning enn Nel...
Hvor lange skal vi vente på at ledelsen i NEL leverer varene? Løkke har vel en årslønn på ca kr 4 mill + bonuser + aksjeopsjoner. Da bør han og hans medarbeidere også levere og sørge for at investorer får en kursvekst på investert kapital.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
21.06.2018 kl 09:53
15963
Nøkkelen er tolmodighet
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Ikke glem at når Øystein Stray Spetalen(ØSS) var inne som stor eier i NEL - da passerte NEL kursen kr 5,20 i desember år 2015. Da var det en vill børsfest i NEL. Dagsomsetningen passerte Kr 100 mill på en dag (..flere dager).
ØSS var god som eier i NEL,og forøvrig var han med på å bygge opp Nel.
ØSS fikk også mye fin mediaomtale av Nel i finanstidskrifter og i nyhetsbildet. Idag er det helt mørkt. Lite mediaomtale. Så si ingen ting. Selskapet er dessverre så si usynlige i mediebildet. Men strøm og elbiler får masse oppmerksomhet også i nyhetsbildet. Hvorfor er ikke hydrogen og Nel synlige i media om dagen??. Det er nå de virkelig burde vært fremme i lyset. Hydrogen er jo fremtiden....
Nel var i des år 2015 verdt (børsverdi) neste dobbelt så mye som i dag. Nel var da uten substanser. Nå har Nel substanser og børsverdien har falt enormt. Det bør gi noen refleksjoner til ledelsen i NEL.
ØSS var god som eier i NEL,og forøvrig var han med på å bygge opp Nel.
ØSS fikk også mye fin mediaomtale av Nel i finanstidskrifter og i nyhetsbildet. Idag er det helt mørkt. Lite mediaomtale. Så si ingen ting. Selskapet er dessverre så si usynlige i mediebildet. Men strøm og elbiler får masse oppmerksomhet også i nyhetsbildet. Hvorfor er ikke hydrogen og Nel synlige i media om dagen??. Det er nå de virkelig burde vært fremme i lyset. Hydrogen er jo fremtiden....
Nel var i des år 2015 verdt (børsverdi) neste dobbelt så mye som i dag. Nel var da uten substanser. Nå har Nel substanser og børsverdien har falt enormt. Det bør gi noen refleksjoner til ledelsen i NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Stubben
21.06.2018 kl 10:07
15870
Nøkkelen ligger som du sier: Mediaomtale. Det er ikke mye fokus på dette selskapet i media. Det blir som Wankelmotoren, viktig å knekke slik at ikke fossil brennstoff tapte marked. Nu har vi et enerådende marked som baserer seg på batteri og da kan ikke Hydrogen få fokus i media.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Furuen
21.06.2018 kl 10:24
15756
Ja, det er surt å se røde tall, Lorden.
En kan bli desperat av mindre.
En kan bli desperat av mindre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
abroker
21.06.2018 kl 10:35
15691
Hydrogen er blitt alt for dyr for fremtiden dessverre?
Når El-bilene begynner å ha rekkevidder på 400 - 600km + + + samt har
null utslipp. (ikke som H2 bilene, som gjør frosne vinter veier speilglatte)
Så avspeiler nok NEL-kursen den korrekte verdien i markedet - dessverre.
Når El-bilene begynner å ha rekkevidder på 400 - 600km + + + samt har
null utslipp. (ikke som H2 bilene, som gjør frosne vinter veier speilglatte)
Så avspeiler nok NEL-kursen den korrekte verdien i markedet - dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Bjørka...Det er kun de harde fakta om dagens Nel. Nel faller og faller..også idag...Nå - nesten 2% og kurs latterlige lave kr 2.94,-
Jeg tåler røde tall, da jeg en en de her inne som sannsynligvis har tjent mest på NEL tradingen, da det var givende. Bikket en 7 siffret realisert fortjeneste i Nel. Det var good times. Nå er det bad times.
Jeg tåler røde tall, da jeg en en de her inne som sannsynligvis har tjent mest på NEL tradingen, da det var givende. Bikket en 7 siffret realisert fortjeneste i Nel. Det var good times. Nå er det bad times.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
abroker, personbiler er ikke det viktigste for Nel. Løkke har sagt dette 1000 ganger, når du fortsatt skriver som om hydrogen bare gjelder personbiler da må jeg bare konstantere at du ikke følger med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
21.06.2018 kl 10:45
15594
Lorden: Du skriver at børsverdien i des 2015 var nesten dobbelt så mye som idag. Det stemmer overhodet ikke. Selskapets verdi er idag eksakt den samme (2,9mrd) som da kursen traff 5,2 den gang. Selskapet har kapitalisert på verdiøkning i form av emisjoner. Det er altså langt flere aksjer i selskapet idag kontra den gang. Muligheten for raske emisjoner er også mye av grunnen til at selskaper gjør en IPO (børsnotering/ tilgang på kapital). NEL bruker ikke penger som en full sjømann og har idag en organisasjon som er godt rustet til det løftet verden skal gjøre innenfor NEL´s kjernevirksomhet.
Vær snill og ikke skriv hardt om ting du ikke kan. Dog, jeg forstår godt at mange er utålmodige - det er ikke jeg :)
Go hard - go long
Vær snill og ikke skriv hardt om ting du ikke kan. Dog, jeg forstår godt at mange er utålmodige - det er ikke jeg :)
Go hard - go long
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Stubben
21.06.2018 kl 10:46
15573
Ja, den viser ikke mye styrke for tiden..
Siste:2,922
Siste:2,922
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Sørøya
21.06.2018 kl 10:53
15493
Børsens kjedeligste for tiden?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Ledelsen bør vel servere en melding eller to nå i løpet av noen dager??...For i neste uke kan vi risikere å se at innsidere dumper ut en rekke Nel aksjer..
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
April 2017
As set out in the Announcement, the purchase price for Proton Onsite is USD 70
million on a cash and debt free basis and assuming a normalized working capital,
and will be financed through USD 20 million in cash and USD 50 million in new
shares of Nel valued at NOK 2.72 per share, in each case subject to certain
adjustment mechanisms described in the Announcement. The number of consideration
Shares to be issued have now been calculated and will amount to 147 659 456 new
Nel Shares (the "Consideration Shares"), and the board of directors of Nel have
on such basis, subject to closing occurring, approved the issue of the
Consideration Shares.
As set out in the Announcement, the purchase price for Proton Onsite is USD 70
million on a cash and debt free basis and assuming a normalized working capital,
and will be financed through USD 20 million in cash and USD 50 million in new
shares of Nel valued at NOK 2.72 per share, in each case subject to certain
adjustment mechanisms described in the Announcement. The number of consideration
Shares to be issued have now been calculated and will amount to 147 659 456 new
Nel Shares (the "Consideration Shares"), and the board of directors of Nel have
on such basis, subject to closing occurring, approved the issue of the
Consideration Shares.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Sørøya...Jeg støtter deg 100%. Nel er børsene kjedeligste aksje om dagen..
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Enig med deg 100%, Stubben...Styrken i Nel er borte..
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Ha, ha, lordi
Lordi, har solgt og forsøker å baisse. Dette taper du på....
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Wanker
21.06.2018 kl 16:50
14886
Høy omsetning og høy volatilitet er det eneste du ser etter i en aksje, og du prøver med postene dine å bidra til det.
Tidligere har du kommet med uærlige påstander om at NEL har produksjonskapasitet i Japan, deretter Sør-Korea. Nå skriver du at nabobygget på Notodden er kjøpt for å produsere flere pumper billigere. Det dreier seg ikke om å produsere flere pumper, men elektrolysører. Så igjen lyver du. Backloggen du oppgir stemmer vel heller ikke, men hvem er vel overrasket av dét?
Den gale haussingen er vel for å lokke høyt belånte low-information innvisstorer inn i aksjen?
Kanskje du og Larsson heller skulle bruke tida deres til å skrive en felles rapport om alle svakhetene til NELs ledelse og styre, mens langsiktige investorer som ønsker å være med på å bidra til å skape noe, kan få slippe støyen dere genererer.
Tidligere har du kommet med uærlige påstander om at NEL har produksjonskapasitet i Japan, deretter Sør-Korea. Nå skriver du at nabobygget på Notodden er kjøpt for å produsere flere pumper billigere. Det dreier seg ikke om å produsere flere pumper, men elektrolysører. Så igjen lyver du. Backloggen du oppgir stemmer vel heller ikke, men hvem er vel overrasket av dét?
Den gale haussingen er vel for å lokke høyt belånte low-information innvisstorer inn i aksjen?
Kanskje du og Larsson heller skulle bruke tida deres til å skrive en felles rapport om alle svakhetene til NELs ledelse og styre, mens langsiktige investorer som ønsker å være med på å bidra til å skape noe, kan få slippe støyen dere genererer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
En ting er tålmodhet,en annen ting er sauer. Enkelte nevner rene el biler er i førersetet - det er vel ikke noe rart pr.dags dato. Men norge er et annerledes land. Bare vent når det blir dyrere å kjøre rene el-biler enn diesel/bensin biler.Staten skal ha penger i kassa. Hvis samtlige her i norge skulle hatt rene el-biler..kan noen svare meg på om el-nettet vil holde,- og hva med prisen? Nå får de som fører en politikk her i norge våkne opp fra dvale.EU har innført nye regler for støvsugere pga. de gamle brukte for mye strøm..de ble derfor mer miljøvennlige...Men rene el - biler ...ja hva går de på!! det henger ikke på greip noe verdens ting.Hydrogen er tingen- det er det som er fremtiden,men den siste idiot har ikke våknet opp...eller for å si det sånn...regjeringen er redde for å miste for mye inntekter i stats-kassa si. Penger rår - miljøet driter vi egentlig i. Det handler kun om penger. Men hydrogen kommer ...men her må man ha tålmodighet. Er sååå lei av at politikere snakker om renere miljø...handling er det verre med...snakke er ikke noe problem,men for de fleste er ord til handling vanskelig. Men norge kan ikke redde verden alene - sånn som enkelte idioter trur. Hele verden på rene el- biler...den største idiot trur vel ikke det,men de fins..fy faen for en saue-gjeng.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Fra Rena til Rendalen gikk det opp fra 2.50 pr minutt til 4.00 kr pr. minutt på ladestasjonene. Hvorfor? de ble ikke brukt så mye. Så da går vi opp 60%...for en gjeng. ler..
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Ja det kan du si. Nå er det jo en smule forskjell på ett minutt og 1 KW da. men det er vel ikke så nøye.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Tja. Er du litt treg ? Det gikk opp fra 2.50 pr,min til 4.00 pr.minutt. Det står på svart og hvitt.
NRK
Nyheter Velg kategori
Sport
TV
Radio
Hedmark Velg distrikt
NRK Super NRK P3 Yr
Norge
Siste nytt Dokumentar Klima NRK Ytring
Prisauke på hurtiglading av elbilar skapar reaksjonar
Elbilforeininga reagerer sterkt på ein prisauke på 60 prosent på hurtiglading ved 35 ladestasjonar. Årsaka er liten bruk av ladestasjonane.
Hurtigladere
Hurtiglading blir dyrare på ein del ladestasjonar i Hedmark, Vest-Agder og Rogaland. (Illustrasjonsfoto)
Foto: Peter Tubaas, ABB
Bent Tandstad Journalist
Trond Lydersen Journalist
Publisert i går kl. 05:58 Oppdatert i går kl. 08:44
Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Google+
Del på epost
Det er snakk om 35 ladestasjonar på to strekningar. Det er riksveg 3 mellom Rena og Kvikne i Hedmark, og den andre er E39 mellom Mandal i Vest-Agder og Ålgård i Rogaland.
– Årsaka til prisauken er at få brukar ladestasjonane. Vi tapar pengar når nokon hurtigladar der. Vi jobbar for ein overgang til utsleppsfri trafikk, men vi kan ikkje tape pengar. Derfor aukar vi prisane, seier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Charge and Drive til NRK.
Tidlegare har det kosta 2,50 kroner pr. minutt for hurtiglading, men no er prisen sett opp til 4,00 kroner pr. minutt.
Effekttariffen
Petter Haugneland
Petter Haugneland er kommunikasjonsleiar i Norsk Elbilforening.
Foto: Norsk elbilforening
Og årsaka til at Fortum tapar pengar på ladinga, er den såkalla effekttariffen. Hurtiglading krev høg effekt, og tariffen er innretta slik at dette også gir høg avgift til nettselskapet. Elforeininga meiner innretninga på tariffen er gammaldags og ikkje tilpassa den nasjonale dugnaden som overgangen til elbil er.
Og avgifta er like høg uavhengig av å ladaren blir brukt 25 gonger i løpet av ein dag eller fem gonger i løpet av ein heil månad.
– Vi har peika på innretninga i effekttariffen i lang tid. Andre aktørar som Zero, Efo og NELFO har også vore kritiske til innretninga på nettariffen, seier kommunikasjonsleiar i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland.
Elbil-salget mot nye høyder
Vil gi borettslag ladetilskudd
– Dyrare enn fossilt drivstoff
Reint konkret meiner elbilforeininga at tariffane må endrast slik at hurtigladestasjonar som ikkje blir brukt så ofte i starten, ikkje går i minus på grunn av høge faste kostnader.
Han seier at med ein prisauke på 60 prosent, så blir det dyrare å lade elbilen enn å fylle bensin eller diesel ein del stader. Han er sterkt kritisk til at det blir dyrare å hurtiglade bilar i område av landet der utviklinga heng etter frå før.
Stian Mathisen seier han ikkje kan gå god for utrekninga til elbilforeininga, men minner om at det aller meste av lading skjer heime i garasjen.
– Der kostar det langt mindre enn på ladestasjonane, og såleis vil det framleis vere langt billegare med elbil enn bilar med fossilt drivstoff, seier han til NRK.
Elektrisk, hybrid, bensin eller diesel?
Publisert i går kl. 05:58 Oppdatert i går kl. 08:44
Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Google+
Del på epost
Villsvin
Frykter storinvasjon av villsvin
Reklameplakat Sonans
Trekker reklameplakat etter klagestorm
Mer om: Norge
Ålgård Skolekoprs holder konsert på Preikestolen
Desse turistane får ikkje tilbod om elbil-lading
Mer om: Elbil
Vraking av varebil
Vil fortsetja å kvitta seg med dieselbilar
Mer om: Bil og miljø
NRK anbefaler
Disse tidstyvene ødelegger arbeidsdagen
Blir kalt «regnestykkehelvete»
Advarer mot helseapper
Mye lest nå
Trekker reklameplakat etter klagestorm
Advarer mot helseapper: Amalie (23) loggførte kalorier i tyggis
Advarer mot villsvin-økning
– Vi tror de tre siktede vet hvorfor vi ikke finner den savnede
Eriksen-kanon holdt ikke – Danmark felt av videodømming
Mye delt
Ny nasjonalpark i Lofoten: – Det mest spektakulære kystlandskapet i verden
Kampen for Tim Daniel
Den er unik og kan bli helt avgjørende ved hjerteinfarkt
Alle sliter med å få tak i politiet – også politiet selv
Finnmark trosser Stortinget og regjeringen – boikotter sammenslåingen
SISTE NYTT
17:54:25Siste meldinger
17:44 Røde tall for Telenor og Equinor
17:39 EU bekymret for ungarsk lov
17:27 Amerikanere støtter Trump
17:10 – Frps boligpolitikk svikter unge
17:08 Har aldri sjekket pensjonen sin
16:59 Får ikke flytte hjem
16:38 Breiviks advokat: – Uholdbar
15:58 Danmark spilte 1–1 mot Australia
Følg nyhetsbildet akkurat nå
Norge
Villsvin
Frykter storinvasjon av villsvin
Reklameplakat Sonans
Trekker reklameplakat etter klagestorm
Politiutrykkning Gåsied Ålesund
Arrestert etter knivtruslar mot politimann
NRK Nyheter
Sentralbord: 23 04 70 00
Konstituert nyhetsdirektør: Marius Tetlie
NRK arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Klikk for mer informasjon.
Nyhetstips 03030
Kontakt
Om NRK
Kontakt NRK
Lisens
Publikum i NRK
Delta i NRK-programmer
Jobb i NRK
Presse
Hjelp
Brukerstøtte
Tilgjengelighet
Personvern
Informasjonskapsler (cookies)
Foreldrekontroll
Tjenester
Yr
NRK Skole
Radio.no
Produksjon
Eksterne produksjoner
Produksjonsfolka
Retningslinjer og design
Salg
Spons og salg
NRK Butikken
Til toppen
NRK
Opphavsrett NRK © 2018
Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal
NRK
Nyheter Velg kategori
Sport
TV
Radio
Hedmark Velg distrikt
NRK Super NRK P3 Yr
Norge
Siste nytt Dokumentar Klima NRK Ytring
Prisauke på hurtiglading av elbilar skapar reaksjonar
Elbilforeininga reagerer sterkt på ein prisauke på 60 prosent på hurtiglading ved 35 ladestasjonar. Årsaka er liten bruk av ladestasjonane.
Hurtigladere
Hurtiglading blir dyrare på ein del ladestasjonar i Hedmark, Vest-Agder og Rogaland. (Illustrasjonsfoto)
Foto: Peter Tubaas, ABB
Bent Tandstad Journalist
Trond Lydersen Journalist
Publisert i går kl. 05:58 Oppdatert i går kl. 08:44
Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Google+
Del på epost
Det er snakk om 35 ladestasjonar på to strekningar. Det er riksveg 3 mellom Rena og Kvikne i Hedmark, og den andre er E39 mellom Mandal i Vest-Agder og Ålgård i Rogaland.
– Årsaka til prisauken er at få brukar ladestasjonane. Vi tapar pengar når nokon hurtigladar der. Vi jobbar for ein overgang til utsleppsfri trafikk, men vi kan ikkje tape pengar. Derfor aukar vi prisane, seier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Charge and Drive til NRK.
Tidlegare har det kosta 2,50 kroner pr. minutt for hurtiglading, men no er prisen sett opp til 4,00 kroner pr. minutt.
Effekttariffen
Petter Haugneland
Petter Haugneland er kommunikasjonsleiar i Norsk Elbilforening.
Foto: Norsk elbilforening
Og årsaka til at Fortum tapar pengar på ladinga, er den såkalla effekttariffen. Hurtiglading krev høg effekt, og tariffen er innretta slik at dette også gir høg avgift til nettselskapet. Elforeininga meiner innretninga på tariffen er gammaldags og ikkje tilpassa den nasjonale dugnaden som overgangen til elbil er.
Og avgifta er like høg uavhengig av å ladaren blir brukt 25 gonger i løpet av ein dag eller fem gonger i løpet av ein heil månad.
– Vi har peika på innretninga i effekttariffen i lang tid. Andre aktørar som Zero, Efo og NELFO har også vore kritiske til innretninga på nettariffen, seier kommunikasjonsleiar i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland.
Elbil-salget mot nye høyder
Vil gi borettslag ladetilskudd
– Dyrare enn fossilt drivstoff
Reint konkret meiner elbilforeininga at tariffane må endrast slik at hurtigladestasjonar som ikkje blir brukt så ofte i starten, ikkje går i minus på grunn av høge faste kostnader.
Han seier at med ein prisauke på 60 prosent, så blir det dyrare å lade elbilen enn å fylle bensin eller diesel ein del stader. Han er sterkt kritisk til at det blir dyrare å hurtiglade bilar i område av landet der utviklinga heng etter frå før.
Stian Mathisen seier han ikkje kan gå god for utrekninga til elbilforeininga, men minner om at det aller meste av lading skjer heime i garasjen.
– Der kostar det langt mindre enn på ladestasjonane, og såleis vil det framleis vere langt billegare med elbil enn bilar med fossilt drivstoff, seier han til NRK.
Elektrisk, hybrid, bensin eller diesel?
Publisert i går kl. 05:58 Oppdatert i går kl. 08:44
Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Google+
Del på epost
Villsvin
Frykter storinvasjon av villsvin
Reklameplakat Sonans
Trekker reklameplakat etter klagestorm
Mer om: Norge
Ålgård Skolekoprs holder konsert på Preikestolen
Desse turistane får ikkje tilbod om elbil-lading
Mer om: Elbil
Vraking av varebil
Vil fortsetja å kvitta seg med dieselbilar
Mer om: Bil og miljø
NRK anbefaler
Disse tidstyvene ødelegger arbeidsdagen
Blir kalt «regnestykkehelvete»
Advarer mot helseapper
Mye lest nå
Trekker reklameplakat etter klagestorm
Advarer mot helseapper: Amalie (23) loggførte kalorier i tyggis
Advarer mot villsvin-økning
– Vi tror de tre siktede vet hvorfor vi ikke finner den savnede
Eriksen-kanon holdt ikke – Danmark felt av videodømming
Mye delt
Ny nasjonalpark i Lofoten: – Det mest spektakulære kystlandskapet i verden
Kampen for Tim Daniel
Den er unik og kan bli helt avgjørende ved hjerteinfarkt
Alle sliter med å få tak i politiet – også politiet selv
Finnmark trosser Stortinget og regjeringen – boikotter sammenslåingen
SISTE NYTT
17:54:25Siste meldinger
17:44 Røde tall for Telenor og Equinor
17:39 EU bekymret for ungarsk lov
17:27 Amerikanere støtter Trump
17:10 – Frps boligpolitikk svikter unge
17:08 Har aldri sjekket pensjonen sin
16:59 Får ikke flytte hjem
16:38 Breiviks advokat: – Uholdbar
15:58 Danmark spilte 1–1 mot Australia
Følg nyhetsbildet akkurat nå
Norge
Villsvin
Frykter storinvasjon av villsvin
Reklameplakat Sonans
Trekker reklameplakat etter klagestorm
Politiutrykkning Gåsied Ålesund
Arrestert etter knivtruslar mot politimann
NRK Nyheter
Sentralbord: 23 04 70 00
Konstituert nyhetsdirektør: Marius Tetlie
NRK arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Klikk for mer informasjon.
Nyhetstips 03030
Kontakt
Om NRK
Kontakt NRK
Lisens
Publikum i NRK
Delta i NRK-programmer
Jobb i NRK
Presse
Hjelp
Brukerstøtte
Tilgjengelighet
Personvern
Informasjonskapsler (cookies)
Foreldrekontroll
Tjenester
Yr
NRK Skole
Radio.no
Produksjon
Eksterne produksjoner
Produksjonsfolka
Retningslinjer og design
Salg
Spons og salg
NRK Butikken
Til toppen
NRK
Opphavsrett NRK © 2018
Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Da har NRK skrevet feil da vettø og det skjønte ikke du. Strøm blir solgt i KW. Men du en ting skal du, du er fryktelig intelligent. Alle andre er idioter, trege OSV. Ett lite tips er, Norge skrives med stor N ikke liten n
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Danny
21.06.2018 kl 18:24
14517
Her er det jo snakk om prisen forbruker må betale for å lade elbilen sin og da tar fortum betalt for den tiden du lader, altså pr minutt. Nisse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Hvor kan du lese strøm i artikkelen...kan du ikke lese? Jeg vet at Norge skrives med stor N ..din lille førskole lærer. smile.Kun latskap med Caps Lock...Men først må du lære deg å lese...egentlig rart jeg gidder å svare deg.. Å bruke energi på sånne som deg er liten vits.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Så da er det Feks KR. 4,00.- For Tesla og KR. 8,00.- For andre ? De har forskjellig lade tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Orker ikke mer av deg tja. Du forstår intet ...2+2=? Husk lade tid skrives ladetid. Idiot. over og ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Der ga du deg selv ett godt tips, jeg brøy meg nemlig å lese i gjennom etter din kommentar. Det er ikke NRK, som har skrevet dette. Det er el bil foreningen, gjennom NRK ytring. Litt forskjell det og hva har villsvin, bolig politikk, Ungarns flyktning politikk OSV. Kunne du ikke bare kopiert saken med saken å gjøre ? Nå har jeg aldri vært noe stave troll og du hadde flere skrive feil, i ditt tilfelle synes jeg det påkrevet. Natta.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Om hvem som har skrevet det? er det viktig? fy fasan...er det mulig tja? Det som er viktig er saken at det gikk opp fra 2.50 til 4. kr pr. minutt. Det er politikken hva de gjør ...men nå må jeg holde ord også...ellers er jeg helt idiot.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Altså at det IKKE er miljøet det handler om,men penger. Der ble jeg også en idiot som måtte plante det inn i hjernebarken din tja.Nå er det over og UT. LER
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Jævla gøy å stå et par timer i ladekø når enda større andel kjøper elbil, og hele Norge er på påsketur og helgeutfart.
Det blir i hvertfall ikke flere ladere uten høyere pris, hvis stasjonene allerede taper på ladingen til under 4 nok. Ladekøer kommer til å bli et helvete og ladefast blir det nye ordet på folkemunne. (Altså ladefast som i askefast, og ikke fast som «hurtig» på eng.)
La de jævla baissende navende sosialistiske skinkerytterne gremmes i sin egen berikende antirasistiskeverden, med skatte- og strømregning herfra til månen!!!! Miljøvennlig! Pøh. Det er vel ikke noe som gir mere butangass enn en salatspisende ho.. :-)
Glemt noe?
Det blir i hvertfall ikke flere ladere uten høyere pris, hvis stasjonene allerede taper på ladingen til under 4 nok. Ladekøer kommer til å bli et helvete og ladefast blir det nye ordet på folkemunne. (Altså ladefast som i askefast, og ikke fast som «hurtig» på eng.)
La de jævla baissende navende sosialistiske skinkerytterne gremmes i sin egen berikende antirasistiskeverden, med skatte- og strømregning herfra til månen!!!! Miljøvennlig! Pøh. Det er vel ikke noe som gir mere butangass enn en salatspisende ho.. :-)
Glemt noe?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
tjensen
21.06.2018 kl 20:01
14849
Herregud. Dette skal vi altså lese her inne. To som krangler som småunger og som neppe kan ha gått ferdig ungdomskolen med tanke på rettskrivning. Hva med å ta sjette klasse på nytt, eller fjerde kanskje. Nå må dere holde kjeft en gang for alle!
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
tjensen; Hold kjeft, dette har du ikke noe greie på. Hard diskusjon med harde fakta. Det er sånn livet er. Din mening er ikke verdt noen ting. Nu får du holde kjeft en gang for alle. Barnslige er vi alle,selv de som trur de er noe.Bruk småpengene dine på noe annet enn aksjer du tjensen,- ET GODT RÅD.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
oppvigår
21.06.2018 kl 21:07
14659
Hvem skal vi klandre? Kan det kanskje være traderne, aksjeeiere som ikke skjønner at hydrogen er fremtidens energi, eller er det noen som holder kursen nede? Det blir galt av deg Lorden, når du angriper ledelsen. De er i forhandlinger om kontrakter til flere milliarder kroner. De får henvendelser fra hele verden, og dette skal man behandle.
Når det gjelder Proton Onsite, så var det vel takket være deres teknologi at Nel er inne i Sør-Korea.
Har tro på at det snart kommer melding om stasjoner til Shell og Total. Nikola og Frankrike kommer til høsten. Sør-Korea????
Når det gjelder Proton Onsite, så var det vel takket være deres teknologi at Nel er inne i Sør-Korea.
Har tro på at det snart kommer melding om stasjoner til Shell og Total. Nikola og Frankrike kommer til høsten. Sør-Korea????
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
oppvigår
21.06.2018 kl 21:55
14545
Proton OnSite
@ProtonOnSite
34 min
34 minutter siden
Mer
Thank you to our partners who attended Nel Hydrogen's Annual International Partner Summit. The event was a success because of their participation, and we enjoyed collaborating with everyone.
#h2 #hydrogen #onsitegasgenerators @nelhydrogen http://bit.ly/2K7OEWA
@ProtonOnSite
34 min
34 minutter siden
Mer
Thank you to our partners who attended Nel Hydrogen's Annual International Partner Summit. The event was a success because of their participation, and we enjoyed collaborating with everyone.
#h2 #hydrogen #onsitegasgenerators @nelhydrogen http://bit.ly/2K7OEWA
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
oppvigår
21.06.2018 kl 21:58
14527
Proton OnSite
@ProtonOnSite
20. jun.
Mer
2017 Top Sales Award Presented to Arwadh: Congratulations to Arwadh Trading Company located in Riyadh, Saudi Arabia for being selected as the Top Sales Partner for Nel’s Industrial Electrolyzer division. #hydrogen #onsitegasgenerator #h2 #waterelectrolysis
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
oppvigår
21.06.2018 kl 22:02
14499
Nel Hydrogen
@nelhydrogen
23 t
23 timer siden
Mer
Nel Hydrogen Retweetet Proton OnSite
Thanks to the combined sales network we now have, we truly have a global offering, both in terms of products (PEM and alkaline electrolyzers in all sizes) and geography!
@nelhydrogen
23 t
23 timer siden
Mer
Nel Hydrogen Retweetet Proton OnSite
Thanks to the combined sales network we now have, we truly have a global offering, both in terms of products (PEM and alkaline electrolyzers in all sizes) and geography!
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Nå er NEL på børsen priset til ca 3 milliarder. I og med at selskapet ikke ennå leverer omsetning eller resultater å snakke om så er allerede noe forventning priset inn. Jeg synes egentlig det er ganske så sterkt at kursen holder seg rundt 3 nå som de store kontraktene begynner å nærme seg å være en smule på overtid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Danny
22.06.2018 kl 01:31
13834
Helt enig! Det er bare å se på kursen/børsverdien for 12 mnd siden og sammenligne med dagens verdi. Helt klart at kontrakter er priset inn, og i tillegg så er H2V delvis tatt ut av prisingen. Med delvis så mener jeg at det fremdeles er håp. Uansett så er jeg overbevist om at 3mrd er lite dersom Nikola, Asia og ikke minst H2V ++ kommer med noe håndfast og signerte avtaler snart. 10mrd vil ikke overraske meg da isåfall.
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
En diskusjon om elbiler for dere ta i et annet forum. Vi som tror på hydrogen ønsker hydrogendialoger her inne.
Nel starter dessverre som forventet i rødt i dag også pga kontrakts tørke og redusert dagsomsetning på skarve kr 169.000,- på 7 minutter. Rart ikke Nel faller mere, da tradere har tydeligvis forlatt NEL.
Hvorfor kommer ikke ledelsen i NEL ASA på banen med nye kontrakter??? Nå begynner det å haste. Tilliten i finansmarkedet svekkes for hver dag som går fra tause og mediefraværende NEL ASA.
Nel starter dessverre som forventet i rødt i dag også pga kontrakts tørke og redusert dagsomsetning på skarve kr 169.000,- på 7 minutter. Rart ikke Nel faller mere, da tradere har tydeligvis forlatt NEL.
Hvorfor kommer ikke ledelsen i NEL ASA på banen med nye kontrakter??? Nå begynner det å haste. Tilliten i finansmarkedet svekkes for hver dag som går fra tause og mediefraværende NEL ASA.
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
Lorden-broker etc...Det handlet generelt om hvordan poltikken vi fører ang. nullutslipp biler....Det vil si rene el-biler og hydrogen biler. Du har det samme gnålet hele tiden. Hvorfor kommer ikke ledelsen på banen med kontrakter? vet du ikke det,- så kan du putte små-pengene dine i en lotto-kupong.. De må vel ha noe å melde for å melde.
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
Framtia
22.06.2018 kl 09:31
13340
Lykke til med økt rekkevidde på de "nye" el- bilene i markedet! Virker ikke å være entydig positiv lesing...
http://m.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-og-forbruk-nissan-leaf-2018-mot-vw-e-golf/3423437542.html
http://m.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-og-forbruk-nissan-leaf-2018-mot-vw-e-golf/3423437542.html
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
Les Finansavisen i dag side 18 og 19. Stort intervju med cruisereder Torstein Hagen med snart 16 havgående cruiseskip og 70 elvecruiseskip. Han tror sterkt på hydrogen som drivstoff for fremtidens skipsfart. Han mener LNG er en blindtarm. Han henviser også til nylige godkjente brenselcelleløsningen for maritim industri fr Hex. Nel og PowerCell. Mye interessant lening for Nel interesserte.
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
Hydrogensatstingen i maritim sektor er supert for alle aktører. Men så langt i år har NEL ASA ikke flagget/børsmeldt en eneste maritim hydrogen kontrakt.
Nel faller også i dag ned - 2% så langt. Nel ASA sin negative kursutvikling i år - er rett og slett en skandale. Mange aksjonærer kaster kortene i Nel.
De nå mektig er lei den manglende levering fra selskapets ledelse.
Ceo i NEL ASA Jon Andre Løkke og Mr Simonsen, sine ord: At hos de er det hektisk - begynner dessverre å falle i gjennom. Det ser alt annet enn hektisk ut. Det ser dessverre meget slapt og søvnig ut. Da med tanke på aksjekursen. Gjeeesp....
Nel faller også i dag ned - 2% så langt. Nel ASA sin negative kursutvikling i år - er rett og slett en skandale. Mange aksjonærer kaster kortene i Nel.
De nå mektig er lei den manglende levering fra selskapets ledelse.
Ceo i NEL ASA Jon Andre Løkke og Mr Simonsen, sine ord: At hos de er det hektisk - begynner dessverre å falle i gjennom. Det ser alt annet enn hektisk ut. Det ser dessverre meget slapt og søvnig ut. Da med tanke på aksjekursen. Gjeeesp....
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
anderix
22.06.2018 kl 14:41
12947
Bare å plukke, spør du meg;-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
50 dagers burde ta godt i mot her på 2,90ish. Positivt om den så gjør.
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
anderix skrev Bare å plukke, spør du meg;-)
Hyggelig pris spør du meg,- la oss gå litt mer ned også..ler...Jeg er en hyggelig person som skryter av de dyktige...akkurat nå ringte jeg slakteren den biffen jeg kjøpte var mør som smør...det setter de pris på...verste jeg vet er folk som ikke vet hva de driver med,,,ellers er jeg hyggelig fyr...
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare
66% selgere og 34 % kjøpere i Nel ASA. Skuffende RT 2.92. Ikke rart den synker...og synker..
Idag ned - ca 2% igjen. Det er det triste faktum.
(ELE steg med + 4.29% idag. Så der skinner solen RT 3.13. Inn i går RT 3.03 En hyggelig gevinst ble tatt på RT 3,22 og på RT 3.13 idag.)
Idag ned - ca 2% igjen. Det er det triste faktum.
(ELE steg med + 4.29% idag. Så der skinner solen RT 3.13. Inn i går RT 3.03 En hyggelig gevinst ble tatt på RT 3,22 og på RT 3.13 idag.)
Redigert 20.01.2021 kl 23:19
Du må logge inn for å svare