NEL ASA (Hydrogen)..Kursutviklingen er en skandale

Slettet bruker
NEL 21.06.2018 kl 09:46 31040

Nel har falt - 11% så langt i år, og dette til tross for at de har landet en kontrakt på 2 demo stasjoner til Nikola, kontrakt til Sør-Korea, og en kontrakt til Sverige (SSAB). På en 3 års horisont har Nel steget kun 55 % og AKER BP har steget 478 % på 3 år.
Ledelsen i Nel har forklart markedet at de leverte ut tilbud for kr 10 milliarder i år 2017. Men utfra tre meget tamme kontrakter så langt i år,ser det dessverre ut til ledeslen i Nel ikke klarer å dra i land kontraktene. Aksjen har falt i verdi etter de signerte med Nikola...Hvem hadde trodd det?
Nel åpnet ifjor sin nye store fabrikk i Herning (DK). Hvorfor informerer ikke ledelsen i Nel markedet om produksjonskapasitet i Herning? Ledelen er helt taus.
Nel jobber vel på spreng med å produsere de to demo pumper til Nikola??...så da er ledelsen i Nel tause som østers. Andre hydrogenselskaper og Hex lander store kontrakter. Hvorfor er Nel ASA helt fraværende?
Dagsomsetningen til Nel på OSE nå om dagen kr 6-8 mill er en skandale. Omsetningen er som en middels pølsebod.
Tradere rømmer denne aksjen som kun går sidelangs og ned... Noen aksjonærer tar tapet og finner andre aksjer hvor ledelsen i et børsnotert selskap leverer.
De finner andre aksjer som gir avkastning på investert kapitel.
De proffe aksjonærer som kjøpte aksjer fra insidere til kurs kr 3.45,- for sum kr 144 mill i desember 2017 er mildt sagt oppgitte over kursutviklingen.
Investorer er skuffet over at NEL ikke leverer som forventet. Markedet blir rett og slett lei av å vente.
Løkke har lover et overskudd og +resultat i siste Q4 i år. Det skal jeg like å se. Det hjelper lite med en backlogg på ca kr 250`mill, hvis ikke de klarer å vise at de leverer nye kontrakter. De har ansatt mange nye og kostnadene øker. De har kjøpt nabobygget på Notodden for å kunne produsere flere pumper til lave kostnad pr pumpe. De ønsker å øke antall skift på fabrikken på Notodden. Men denne veksten koster mye hvis de ikke lykkes med å dra inn de store fiskene.
NEL ASA kjøpte tidligere USA selskapet Proton Onsite for ca kr 600 mill.
Har ikke Proton Onsite (som Nel har eid i fjor og i hele år) levert en eneste ny kontrakt til NEL ASA i år?? Vinne ikke Proton nye kontrakter i California? Hvorfor ikke?
Jeg reiser nå kritikk til ledelsen i NEL. Det er de som skal levere kontrakter til selskapet. Det er de som skal levere kursdrivende kontrakter. Det leverer ikke CEO Mr. Løkke og hans medarbeidere. De har skuffet markedet så langt i år.
Dagens kurs på under kr 3,- er en skandale. Dagsomsetningen til NEL i dag etter 40 minutter er skarve kr 800.000,- Dette er ingen tjent med. Børsmyggen ELEMENT har nå en høyere dags omsetning enn Nel...
Hvor lange skal vi vente på at ledelsen i NEL leverer varene? Løkke har vel en årslønn på ca kr 4 mill + bonuser + aksjeopsjoner. Da bør han og hans medarbeidere også levere og sørge for at investorer får en kursvekst på investert kapital.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
mozel
24.06.2018 kl 11:48 8691

Det virker som de får tilgang av ordrer til fabrikken i Danmark, men det er stille når det gjelder Notodden og PEM.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2018 kl 12:20 8631

Elvoquest:
Ja stemmer det, vi ser jo ofte at den reagerer kraftig opp for så å falle ned igjen.
Vi har også hatt noen større og mindre innsidesalg etter slike oppganger.
Men nå er vi på hovedlista (selv om det ikke ser sånn ut på volumet om dagen), så en oppgang etter en potensielt stor kontrakt kan bli solid.
Men samtidig kanskje lettere å kvitte seg med store volumer også. (Inside-spøkelset)...:))

Edit: trykkleif.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2018 kl 12:55 8575

Mozel

De har ganske sikkert jobbet på spreng med ordren på 7 stasjoner fra California.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2018 kl 13:07 8542

Etterpå begynner de nok med produksjonen av de 2 teststasjonene som skal leveres til NIKOLA i Q4-18 og Q1-19.
Har NIKOLA begynt å bygge truckene som skal teste disse stasjonene enda? Det er bare noen måneder til den første teststasjonen skal leveres og da bør disse semitruckene være ferdig til omfattende tester både på kjøreegenskaper, kjørelengder og tester av trykktanker blant mye annet.
Noen som vet hvem som skal levere trykktankene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Framtia
24.06.2018 kl 13:28 8495

Anhauser skal ta i bruk et begrenset antall trucker i 2019, så tidslinjen er rimelig stram...Da blir "10000- kroners" spørsmålet! Hva skal Nikola gjøre dersom Nel blir underkjent!?? Dere skjønner hvor jeg vil...Dette er bare et spill for galleriet! Nel vil basert på sin teknologi kunne garantere at utstyret vil fungere som forventet! Viss ikke er dette vinn eller forsvinn for Nel sitt vedkommende, noe som jeg anser som direkte usannsynlig! Kontraktene kommer, noe som er klinkende klart! Skulle noe annet bli utfallet skyller jeg aksjene ned i do...
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
oppvigår
24.06.2018 kl 14:02 8433

Hvorfor er ikke de norske politikerne mer på offensiven i dette grønne skiftet? Mange vil skylde på at det er om å melke mest mulig ut av oljen, før man må innfri sine mål i det grønne skiftet. Det er bare det at det grønne skiftet går raskere enn forventet. Når man klamrer seg til det at det må være godt nok at man ligger på topp 5, når det gjelder hydrogenstasjoner per innbygger, så er det forståelig hvorfor vi ikke er kommet lengre i Norge.

https://www.tuev-sued.de/plants-buildings-technical-facilities/news/germany-had-the-highest-increase-of-hydrogen-refuelling-stations-worldwide-in-2017

When looking at the number of hydrogen refuelling stations per inhabitant, Germany ranks fourth behind Denmark, Norway, and Japan, closely followed by Austria.
På norsk:
Når man ser på antall hydrogenstasjonstasjoner per innbygger, ligger Tyskland fjerde bak Danmark, Norge og Japan, tett etterfulgt av Østerrike.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2018 kl 20:59 8058

Framtida:
Haha
Helt enig i den!!!
Sånn jeg vurderer det også.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2018 kl 10:51 7675

Gode hydrogennyheter fra Sør-Korea løfter opp Nel i dag: Mandag meldte Sør-Korea at de vil investere 2,34 milliarder dollar, tilsvarende 19 milliarder kroner, innen 2022 mot å utvikle hydrogendrevne biler og relatert infrastruktur.
- Myndighetene i Sør-Korea er svært interesserte i vårt utstyr, da det er kompakt og da produktene våre ikke er prosjektbaserte, sier han til TDN Direkt mandag.

Videre har sørkoreanske myndigheter opprettet et eget dedikert selskap, som inkluderer blant annet Hyundai Motor Company og Korea Gas Corporation, som skal arbeide for å installere hydrogenstasjoner i de store byene og på motorveiene.

Løkke sier at Nels virksomhet Nel Korea, som de i disse dager overtar full kontroll over, er en del av dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2018 kl 10:55 7661

Dette er meget positive signaler fra Sør Korea, men igjen ser vi at markedet ikke umiddelbart går bananas i Nel. Dette fordi det ikke kommer signerte kontrakter.
Det er så mye positivt som skjer innen hydrogen satsingen globalt, men Nel må snart lande noe konkret og håndfast med høy verdi nå for at markedet skal respondere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2018 kl 16:07 7436

Dette var dagens svært dårlige nyheter: Tiltross for at Hydrogenmarkedet vokser, så viser NEL seg frem i dag ved å prestere å falle kurs. Det er helt utrolig at ledelsen i NEL ASA kan fortsette å se denne nitriste aksjekursutviklingen for selskapet. Jeg tror ledelsen trenger nye ledere som kan close avtaler, og som driver kursen oppover. Ikke nedover....Hvor er de konkrete tallfeste kontraktene??? RT 2,92 er en skandale.

Dette var dagens gode nyheter:
Mandag meldte Sør-Korea at de vil investere 2,34 milliarder dollar, tilsvarende 19 milliarder kroner, innen 2022 mot å utvikle hydrogendrevne biler og relatert infrastruktur.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2018 kl 16:14 7417

Lorden,
Ingen grunn til panikk, imens antar jeg at du gleder deg over utviklingen i Apcl og NAS, var jo de aksjene som tross alt gjorde børslivet ditt lystig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2018 kl 16:49 7330

Ja er det ikke rart at NEL ikke ble tildelt kontrakter for den summen allerede i dag. Hvis det er så ille, så er det bare å selge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
optimist68
25.06.2018 kl 17:35 7219

Kontraktene kommer. Slapp av
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
really
25.06.2018 kl 23:03 6974

Hvor mange er det med ADHD på denne tråden?
NEL skal tape mye penger før de kommer til å tjene noe særlig, det skal være emisjoner og innsidesalg, gjelden skal øke og til slutt, kanskje, blir aksjonærene rikelig belønnet. Som i alle oppstartselskaper. For i hydrogenstasjonmarkedet er NEL en oppstartbedrift. Selv om de har en svært lang industrihistorikk. Men det kan jo komme noen pump’n dump underveis, slik det ofte gjør i slike hypede selskap.

Det vil ta en del år før hydrogen blir stort, og hvorfor skulle Norge gå foran? Vi er langt fremme i dag med stasjonene vi kan telle på en hånd eller to. Men vi ser iniativene, Sør Korea, California og Frankrike går foran. Men om det tar 5 eller 10 år før hydrogen blir stort? Det blir ren gjetning. Men at det blir stort er det mye som tyder på. Spørsmålet er bare om NEL blir en del av det, eller om andre teknologier overtar, eller om lavkostprodusenter i Korea og PRC overtar. NEL har høy kvalitet og høy kostnadsbase. Det går bra i små volumer der kvalitet er avgjørende, men går det bra på hydrogenstasjoner?
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2018 kl 23:34 6905

Rally!

Dust, du bommer så det holder, gidder ikke engang å rette deg.

Gå og lek med stevepic, eletrocity og junior...

Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2018 kl 23:36 6895

Yieldmaker,
Er det meg du kaller Elveblest?
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2018 kl 00:02 6213


Beklager, du er uskyldig her :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2018 kl 06:56 6053

2,34 miljarder dollar er ingenting, ikke ens en bilmodell idag. Volvo 850 kosta 17 miljarder kronor att ta fram 1991. Det er kun småpenger i hydrogen idag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2018 kl 09:22 5820

Nel i rødt i dag og...Gjjjesp...Hvem hadde trodd at det gikk an å kjøpe NEL for kr 2.80,- den 27.juni 2018??

Jeg håper ledelsen i NEL forstår og ser flukten fra aksjen NEL. Ledelsen er avhengig av investor tillit i markedet. Den tilliten svekkes sannsynligvis for hver dag Nel synker.
Mange tunge investors gikk inn på kurs kr 3.45 i des 2017. Sum aksjekjøp for de/oss var ca kr 144 mill aksjesalg fra insidere i Nel pga dansk skattesystem for aksjeeiere i NEL. Siden har kursen bare gått sidelangs og nedover.
Dette er en meget skuffende kursutvikling for alle Nel aksjonærer som var long i Nel.
Nå har vinnere i Nel vært short. Hvem skulle trodd det?
Hvorfor leverer ikke Nel sin ledelse markedet som forventer nye kontrakter som kan drive kursen oppover igjen??

PS:
Hildur NOK sine fake news har admin slettet også her. Så da vet dere det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
abroker
27.06.2018 kl 11:09 5693

Kr. 2,80 nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Gobo
27.06.2018 kl 12:02 5598

Jeg er long i caset NEL og gleder med stort over NELs posisjon i markedet. Jeg anser det som meget usannynlig at ikke kontrakter blir undertegnet fremover, men det kan ta tid ifølge Løkke.
Når det gjelder Nikola har de opparbeidet seg mange ordrer på lastebilene sine og disse kjøperne forventer nok å se hydrogenstasjoner poppe opp etter hvert, At Nikola nå, etter å ha bestilt teststasjoner for mange millioner, skulle droppe NEL virker usannsynlig. De fester nok sin lit til NEL sin erfaring og teknologi og en ny runde med teststasjoner m.v. med ny leverandør synes helt fjern. Min toning av det som har vært kommunisert rundt dette er at det snarlig kommer kontrakt som forutsetter at stasjonene funker etter avtalen, ikke rent upraktisk å ha med i enhver avtale... Videre synes NEL å ha mye annet spennende på gang, eks, i SK. Kursen er nå meget lav - har i så måte hørt om en taktikk mot sik shorteraktivitet, og det er å holde seg unna salgsknappen, det er visstnok det verste shorterne vet. Mine aksjer får de ikke før Dovre faller eller på kurser langt over 5,-... .
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2018 kl 12:13 5580

Den 11.juni kostet en NEL aksje kr 3.15. Alle i finansmarkedet forventet at NEL skulle stige på en snarlig kontrakt..Det gjorden den ikke. Den falt og falt..I dag står den i kr 2.82. Det har vært lønnsomt å shorte NEL de siste 14 dager. Gevinst er tatt.
Jeg håper den snur, da tiden er inne for å laste opp NEL på bunnfiske - for en snarlig opptur. Men er skeptisk til dato 30.juni...Ledelsen i NEL bør komme med en fet kontrakt på få dager....Ellers kan vi få en ny dipp nedover...
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Wanker
28.06.2018 kl 08:13 5363

Ta kritikken din mot ledelsen og stikk opp i rumpa di!
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
tore2k
28.06.2018 kl 08:14 5355

Nel ASA: Awarded multi-billion NOK electrolyzer and fueling station contract by Nikola
(Oslo, 28 June 2018) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) has been awarded a contract for delivery of 448 electrolyzers and associated fueling equipment to Nikola Motor Company (Nikola) as part of Nikola’s development of a hydrogen station infrastructure in the US for truck and passenger vehicles. Under the multi-billion NOK contract, to be deployed from 2020, Nel will deliver up to 1 GW of electrolysis plus fueling equipment. The company reiterates a potential major expansion of the production capacity at Notodden to accommodate the contract order.
“We are immensely proud of announcing this 1 GW electrolyzer contract with Nikola for the exclusive delivery of 448 electrolyzers and supporting fueling equipment as part of their groundbreaking development of a hydrogen station infrastructure across the US. The multi-billion NOK contract is by far the largest electrolyzer and fueling station contract ever awarded. It will secure fast and cost efficient fueling of Nikola’s fleet of hydrogen trucks, delivering support to major customers like Anheuser-Busch, as well as a growing fleet of Fuel Cell Electric Vehicles. We look forward to working with Nikola on developing the world’s largest, most efficient network of low-cost hydrogen production and fueling sites,” says Jon André Løkke, Chief Executive Officer of Nel.
Nikola and Nel announced late 2017 an exclusive partnership aimed at developing low-cost, renewable hydrogen production and fueling sites as part of a nationwide network of hydrogen stations, supporting Nikola’s vision of replacing the current fleet of diesel trucks in America with zero-emission hydrogen trucks.
“The future for zero-emission trucks has never been brighter. Nel’s electrolyzers are efficient and reliable, making them a natural backbone for our station infrastructure. We’ll begin fleet testing the Nikola hydrogen electric semi-trucks in 2019. The first two stations will be installed in Arizona and California depending on permit timelines. The next 28 stations will be installed on each route outside of Anheuser-Busch’s Breweries or their distribution centers. Each station will produce 700 bar and will be compatible with class 8 trucks and consumer cars. This is an incredibly exciting time and we have now contractually set in motion the largest network of hydrogen in the world,” says Trevor Milton, Chief Executive Officer of Nikola.
Under the contract, Nel will deliver 448 electrolyzers and supporting fueling equipment to Nikola, the rollout is expected to start in 2020. The contract includes an initial order for a pre-engineering package of around USD 1.5 million, where Nel will develop a station design, including electrolyzers, specifically made for fast fueling of Nikola trucks. Nel will continue to work, in collaboration with Nikola, to finalize the detailed station design and other technology elements to be deployed for the commercial stations. Nikola has already placed an initial order amounting to more than USD 9 million for two demo-stations for which delivery will commence towards the end of 2018.
Early in May, Nikola announced that Anheuser-Busch has placed an order for up to 800 Hydrogen-Electric Powered Semi-Trucks. To support the Anheuser-Busch fleet of trucks, Nikola and Nel would need to deploy around 28 stations. This order volume alone will have a revenue potential for Nel of more than USD 500 million.
The electrolyzer stacks will be manufactured in Norway and fueling equipment in Denmark. However, other supporting components and sub-systems will be sourced locally in the US to reduce costs and minimize transportation needs.
“We’re looking at a total contract volume which is many times higher than the current annual production capacity at Notodden. While we have not reached any conclusions on an expansion to accommodate the order, we want to reiterate our plans to develop the Notodden facility into the world’s largest electrolyzer stack manufacturing facility, aiming at a cost reduction of around 40 percent,” says Løkke.
ENDS
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
tore2k
28.06.2018 kl 08:14 5348

Går ballistisk i dag!
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Solberg
28.06.2018 kl 16:25 5074

Det er litt pussig hvordan enkelte i etterkant av en kursnedgang alltid har solgt og gått short mens de snakker ned aksjen helt frem til den stiger markant, for da har de i etterkant selvsagt kommet inn med en lav inngang og har tjent millioner...
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 16:33 4999

Det er nok bare jug og pølsevev fra enkelte.
De som alltid ser i bakspeilet og trader ut/inn på høyest og lavest er troll.
De hadde ikke brukt HO forum iallefall :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare