Tankperlen med mest utbytte

Lamps8
ADS 04.12.2019 kl 19:59 33753

Ser at mange har fokus på FRO, HUNT og OET her inne og at en tankaksje glemmes litt. Skal ikke si mye svada, men la tallene gjøre jobben.

Eier 3 scrubberinstalerte VLCC med break-even 15 000 usd day.

La oss si at gjennomsnittlig rater for 2020 er 50 000 usd day.

(50000-15000)*3*365*9,15=350 000 000 NOK.

Antall aksjer 23 390 300

Potensielt utbytte per aksje i år 2020 er 350 000 000/23 390 300=15 NOK.

Dagens kurs 25 NOK, dvs 60% direkteavkastning i 2020, dvs kursen antakelig på et helt feil nivå.

Anbefaler alle tankfrelste og IMO2020 opplyste til å ta en ekstra god titt på denne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.01.2020 kl 20:25 1628

Ratene klatret litt igjen..
VLCC +5% to $69k/d
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 20:14 2251

Jeg tror det meste av oljetank går oppover, og i gårsdagens utgave av Finansavisen var børssintervuet om shipping og var med analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities. Og han sier at selv om de «har anbefalt å kjøpe aksjer i segmentet siden mai 2018, så har inntjening de siste månedene overgått selv våre optimistiske forventninger,» Haninsdal har stor tro på ADS og sier dette om de «Vi mener at dagens aksjekurser ikke fult ut reflekterer den sterke inntjeningen og de positive utsiktene for segmentet, og ser størst oppside i Okeanis Eco Tankers og ADS Crude Carrier, sier Hanninsdal»
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 19:33 2330

At sammenslåingen ble gjort ca på likt som installasjon har jo ingen ting å si for hvilken teknologi som sitter i ADS sine skip. De kontraktene og de tekniske spesifikasjonene ble gjort mange måneder før installasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
riskypick
12.01.2020 kl 18:56 2393

Ole
Fint med input,men reagerer litt på språket ditt(100% faen osv). Awkward sine betraktninger virker veldig riktig. Dessuten hevder du sammenslåingen med Clean Marine skjedde i lang tid før ads kjøpte sine scrubbere. Sammenslåing ble besluttet omtrent samtidig med ads scrubber installasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
ruda
12.01.2020 kl 18:34 2431

Satser på at ADS og HUNT er gode investeringer, så får 2020 vise om dette var riktige valg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
awkward
12.01.2020 kl 17:24 2546


Fint med innspill, Ole.
Men husk på at det fort kan fremstå mindre troverdig når man gjentatte ganger erklærer seg selv som ekspert, på et anonymt forum.

Når det er sagt, så er det nå enda godt at ADS ikke var først ute med scrubberne!
Ikke særlig uvanlig at nyutviklede produkter feiler på ett eller flere vis når de kommer ut i markedet.

Følgelig en god ting at andre selskaper enn ADS har vært ute som prøvekanin her. Ville vært en smule naivt å tro at utvikleren ikke har tatt grep i denne anledning. Spesielt med tanke på hva som er levert til FRO og andre.

Du fremstår i overkant biased, ikke unaturlig for en konkurrent, om du tror at det ikke er gjort utbedringer basert på nevnte funn.

Stol på meg, Ole. Jeg er nemlig en ekspert jeg også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 17:07 2594

Dette er ikke samme brann.

FMSI brannen var inni selve scrubberen, da de valgte å levere våtfiltre i plast.

Poenget jeg prøvde å vise er at man kan ikke finne info om absolutt alt på nett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 16:38 2646

Har da aldri hevdet at det er enkelt å finne noe informasjon om det du hevder. https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1129236/Marine-insurers-investigate-scrubber-incidents-amid-riskelevation-concerns Men jeg vet ikke om dette er den same brannen du viser til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
12.01.2020 kl 16:38 3147

Hva skjer her inne??
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:29 3174

Lekkasjen kommer fra pipingen under scrubberen på discharge-siden. Dette var en feil som oppsto da automasjonen til systemet ikke var skrevet godt nok og man fikk en situasjon der pumpene gikk samtidig som overbordventilene var stengt. Pumpene var startet med jumpers og by-passet dermed failsafe i automasjonen.

Jeg har ingen rapport å vise til, men jeg jobber med dette og kjenner de som arbeidet med feilen som oppsto på dette skipet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:26 3180

Nei, jeg ga ett eksempel og jeg hevder ikke at dette er et vanlig problem. Jeg delte dette mest for å få noen her inne til å forstå at det finnes folk med langt mer informasjon enn det man kan google seg til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 16:21 3192

Hvor kommer lekkasjen fra og hvordan vet du det ? Tid, sted ......... rapport ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 16:17 3208

Du har ETT eksempel på en scrubber failure og hevder dette er et vanlig problem? Leverandøren vil da selvsagt gjøre utbedringer for at dette ikke skal skje igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:07 3226

Dette er FMSI sin scrubber som brenner på HMD:

https://imma.gr/86436xee453

Link gjerne til en artikkel der det står omtalt. Det bør jo være kjempeenkelt å finne.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:06 3237

Dette er jo åpenbart ikke en engine failure. Du leser kommentarene under videoen med folk som heller ikke har klart å Google seg til svaret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:04 3244

En dusj av svovelsyre i maskinrommet. Heeeelt udramatisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 15:59 3262

Despite persistent rumours that engine failure was scrubber related, they insist it wasn't. Also, that ship has a 6 cylinder engine and the video shows an 8 cylinder engine.They also tell me they have a different engine manufacturer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 15:56 3269

Hvis dette er dramatisk, virker det ikke som du har jobbet på båt.... har selv seilt til sjøs i noen år og er utdannet maskinist.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 15:48 3296

Det er fordi du tror alt er å finne bare man googler noe. Prøv å finne ut hvem som leverte scrubbersystemet i denne videoen og hva som gikk galt: https://mobile.twitter.com/sam_eckett/status/1173882487979876352

Det bør jo være kjempeenkelt, i følge din logikk. Her har man jo på film at noe har gått skikkelig galt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 15:44 3305

Brukt hele går kveld og dagen idag for å prøve å finne noe som kan bekrefte det Ole hevder. Nettopp fordi jeg vil ha klarhet i alt som kan være en risiko for min posisjon. Men jeg har til gode å finne noe.

Dvs. noe spesifikt om FMSI scrubbere. At det kan oppstå scrubber problemer er åpenbart. Som med alt annet maskineri.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Bullen
12.01.2020 kl 15:14 3359

Man bør ikke ta for gitt at det Ole86 skriver, men det er også ufornuftig å ignorere det.. Det bør ikke være vanskelig å ta tak i dette og undersøke nærmere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 14:27 3437

Mulig jeg er naiv, men jeg har såpass tiltro til Frontline sjefen at jeg ikke tror han står og åpenlyst juger om at scrubberne fungerer bra om så ikke er tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 14:15 3459

Er ikke så veldig interessert i dine posisjoner jeg heller.. Men scrubberproblematikken du tok opp er jo interessant nok ettersom en VLCC med scrubber drar inn 24.000 dollar mer pr. dag enn de uten.. men er scrubberne ute av drift blir jo regnestykket annerledes for å si det forsiktig.. Men kvaliteten på scrubberne tror jeg faktisk rederne (eks. Frontline) har kontroll på, de er jo ikke idioter heller..
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Vikingfk
12.01.2020 kl 14:01 3495

Når vil neste utbytte komme

Størrelse!
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:59 3500

Det Frontline skriver der høres jo selvfølgelig nøyaktig ut slik en eier av et selskap skal høres ut.

Jeg vet det jeg vet og handler ut fra det. Jeg bryr meg nada om hvilke selskaper du sitter i og har ingen ting å tjene eller tape på å påstå det ene eller det andre.

Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 13:53 3517

Å servere påstander kan alle gjøre.. sannsynliggjøre dem derimot, det er det verre med. Der sliter du Ole86.. Ettersom jeg ikke kunne noe om scrubbere så falt det meg naturlig å Google. Det er gjerne det man gjør når man lurer på noe ;) Dessuten forventer du vel ikke at man skal ta argumenter på et anonymt forum for god fisk uten videre? Troverdigheten til forumdeltakere viser seg etter hvert uansett.. Så om det viser seg at ADS raser i kurs pga dårlige scrubbere så har du dine ord i behold. Vi får se...
Her kommer mer fakta:

“FMSI has gained market share since our initial investment, and we are pleased to see our ownership stake in the company increase. Setting aside potential financial benefits, our ownership in FMSI has allowed Frontline to source high specification scrubbers on short notice, which we believe will present a challenge to many owners as the deadline for sulphur emissions compliance approaches.” – Frontline Ltd, January 2019

Link: https://6c57f4fc-8059-44d4-865d-ba4e8e95c99a.filesusr.com/ugd/ce1faa_71b6a431787a49e0b5c3b138ca95b263.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:45 3541

Så langt jeg kan se så er mitt «spam» i denne tråden den eneste informasjonen av verdi som du ikke får noe annet sted.
Rederne ringer meg når de trenger hjelp i forhold til scrubbere, men for all del, en haug synsere på forumet som aldri har sett en scrubber vet jo best.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 13:39 3559

Fins mer seriøse forum som for eksempel Xtrainvestor. Du kan fremme dine synspunkter der under fullt navn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 13:37 3566

Problemet her er at du er en anonym som hevder noe det virker å være veldig vanskelig å få bekreftet. Leser fra conference call med Frontline sjefen i forbindelse med Q3 27/11 at de er veldig fornøyd med scrubberne sine så langt og fremhever hvordan eierandelen i FMSI gir de "great access" til scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 13:26 3596

Virker som du bryr deg veldig mye, slik som du spammer denne tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:24 3603

Hvilke av mine argumentet og opplysninger er ikke fornuftige?

Jeg gir da 100% faen i hvor du og alle andre er investerte, forumet her beveger ikke kursen stort uansett.

Jeg trodde at et forum var nyttig for å dele informasjon som ikke nødvendigvis kommer frem i overskriftene på aviser, men tok tydeligvis feil.

Tror du at Fredly og Spetalen investerer basert på hva som sto i DN i går eller tror du de tar valgene sine basert på input fra bransjeeksperter og egen ekspertise?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 13:19 3618

Jeg hører først og fremst på selskapet og de som kommer med fornuftige argumenter. De som argumenterer utfra at de prøver å få flere over i et annet selskap ignorerer jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:12 3633

De kjøpte ut mannen som startet dette selskapet pga uenigheter (for å si det pent). Den dealen tjente han svært lite på.
Jeg forholder meg til fakta, forskjellen på mine fakta og dine er at du googler deg frem til det noen har giddet å skrive, mens jeg vet hva som foregår bak overskriftene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 13:03 3657

Frontline er tydeligvis ikke enig med deg .. Hvorfor skulle de da øke eierandelen fra 20 til 29 prosent i et selskap som produserer dårlige varer.. Det finner jeg helt usannsynlig og igjen mener jeg at fakta er det man skal forholde seg til ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:24 3725

Frontline kjøpte seg inn veldig tidlig fordi de ville sikre egne leveranser. Dette viste seg å være en feil avgjørelse, da kvaliteten på systemene var så dårlig at de heller kjøpte systemer fra Alfa Laval og Wärtsilä.
Scrubberproblemer er grovt underrapportert da hverken maker eller reder ønsker at dette skal komme ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:21 3733

Jeg sitter tungt inne i Hunter, så jeg bekymrer meg ikke det minste. Du får fortsette å velge aksjer som ikke er blant de beste fordi du ikke gidder å høre på folk som faktisk kan noe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 12:21 3737

Hva er Frontline sin interesse i dette selskapet hvis de, ifølge deg, har en historie med å lage dårlige scrubbersystemer ? Har du noe mer dokumentasjon å vise til for å underbygge din påstand ? Jeg også fant den twitter videsnutten din i tillegg til denne artikkelen fra Gard som påpekte noe scrubberproblematikk; http://www.gard.no/web/updates/content/28519122/learning-as-we-go-challenges-with-the-use-of-exhaust-gas-scrubbers Men det skrives ikke mye om dette så enten er det underrapportert eller så e r det rett og slett ikke så mange tilfeller av scrubberproblemer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 12:19 3745

Du får fortsette å bekymre deg over dårlig stålkvalitet mens vi andre håver inn store utbytter de neste årene, med eller uten scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:05 3789

Clean Marine kjøpte FMSI fordi det var en enkel og billig måte å skaffe seg et godt scrubbertårn på, samt flere referanser. Selve designen på tårnet til FMSI gir god mening. Det gjør ikke tårnet som CM hadde, men de har god teknologi på øvrige deler i systemet samt en solid organisasjon. Derfor ga det mening å implementere FMSI sitt scrubbertårn i deres øvrige teknologi. Dette ble gjort lenge etter at ADS kjøpte sine systemer fra FMSI.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:01 3805

Det gjorde det også. I tillegg til at FMSI aldri mer får levere scrubbere til Hyundai-gruppen, som er verdens største skipsverft.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare