Tankperlen med mest utbytte
Ser at mange har fokus på FRO, HUNT og OET her inne og at en tankaksje glemmes litt. Skal ikke si mye svada, men la tallene gjøre jobben.
Eier 3 scrubberinstalerte VLCC med break-even 15 000 usd day.
La oss si at gjennomsnittlig rater for 2020 er 50 000 usd day.
(50000-15000)*3*365*9,15=350 000 000 NOK.
Antall aksjer 23 390 300
Potensielt utbytte per aksje i år 2020 er 350 000 000/23 390 300=15 NOK.
Dagens kurs 25 NOK, dvs 60% direkteavkastning i 2020, dvs kursen antakelig på et helt feil nivå.
Anbefaler alle tankfrelste og IMO2020 opplyste til å ta en ekstra god titt på denne.
Eier 3 scrubberinstalerte VLCC med break-even 15 000 usd day.
La oss si at gjennomsnittlig rater for 2020 er 50 000 usd day.
(50000-15000)*3*365*9,15=350 000 000 NOK.
Antall aksjer 23 390 300
Potensielt utbytte per aksje i år 2020 er 350 000 000/23 390 300=15 NOK.
Dagens kurs 25 NOK, dvs 60% direkteavkastning i 2020, dvs kursen antakelig på et helt feil nivå.
Anbefaler alle tankfrelste og IMO2020 opplyste til å ta en ekstra god titt på denne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28
Du må logge inn for å svare
reveneven
04.12.2019 kl 20:15
14898
Forskjellen er st skipene er så gamle at residualverdien om et par år er bortimot null. Satt på spissen må de tjene inn mer enn dagens kurs i løpet av kort tid for å forsvare dagens kurs. Der ligger forskjellen mot rederiene med moderne flåte hvor stålverdiene fortsatt er inntakt om 3 år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
dreamliner
04.12.2019 kl 20:27
14868
Skrapverdien per skip er $11 mill. som er betydelig mer enn null. Et skip på samme størrelse som var et par år eldre ble omsatt for en måned siden for ca. $30 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Lamps8
04.12.2019 kl 20:28
14850
Selvsagt, men denne super-sykelen som shippinganalytikerne ser for seg i tank vil neppe vare mer en 3 år, derfor kan dette være enn ideell investering i så måte.
Dagens skrapverdi på en VLCC er 16 500 000 usd per skip, netto gjeld er 37 500 000usd.
Slik at man kan tjene gode penger i 2020, 2021 og 2022 og skrape skipene etter dette.
Dagens skrapverdi på en VLCC er 16 500 000 usd per skip, netto gjeld er 37 500 000usd.
Slik at man kan tjene gode penger i 2020, 2021 og 2022 og skrape skipene etter dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
reveneven
07.12.2019 kl 00:11
14591
Det blir bare mer vanskelig med tiden å ikke skrape skip "grønt". Rederne vill unngå å komme på forsiden av FA/DN med overskrifter om strender i Inida/Bangladesh. Grønn skraping er vesentlig dårligere betalt. Man kommer ikke unna at residualverdien i ADS om 3 år når skipene er 20 år er svært begrenset. Oppsiden er større i f.eks OET hvor residualen er bevart.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
riskypick
07.12.2019 kl 03:32
14518
Verdien på en 20 år gammel VLCC er ca 23 musd. Net debt med siste RCF i er ca 31 musd. Burde være en god del cash til overs dersom man velger å kvitte seg med båtene ved neste intermediate ved 20 år. Båtene kan gå 2,5 år til. Jeg har tatt et bet her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
reveneven
10.12.2019 kl 23:48
14228
Dagens skrappris er rundt 350/ldt i India. Det gir en skrapverdi på 14 musd for ADS Page, ikke 23. Bangladesh noe høyere rundt 400/ldt, men tviler på at de ikke går til en minst en HKC approved yard som utelukker Bangla. Vi skal ikke lenger tilbake en til 2018 hvor skrap var nede på 150-200/ldt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
reveneven
10.12.2019 kl 23:51
14213
Skrap var 150-200 per ldt senest i 2018. Dette gir en skrapverdi på 6-8 musd på f.eks ADS Page. Ingen garanti at dagens stålpris holder seg høy i 3 år. Og nei den korrelerer ikke med tankmarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Simo
12.12.2019 kl 00:37
14037
Dette caset er ikke avhengig av skrapverdien til slutt. Det er bare bonus.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Betaler de kvartalsvis utbytte
Hva skjer med rederiet når båtene en gang hugges ?
Skal de bestille nye båter, eller blir selskapet oppløst?
Hva skjer med rederiet når båtene en gang hugges ?
Skal de bestille nye båter, eller blir selskapet oppløst?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Lamps8
12.12.2019 kl 20:21
14141
Ja, kvartalsvise utbytter.
3 år til ny klassing, Hvis tankmarkedet er bra og utsiktene gunstige gjennomføres sikkert ny klassing.
Hvis tankmarkedet ikke er der de ønsker så skrapes skipene, hvorvidt selskapet da oppløses eller de satser på et nytt prosjekt blir bare ren spekulasjon.
Viktigste å ta med seg er at man får ca 15kr utbytte per aksje fordelt på 4 kvartaler i 2020 med gjennomsnitts-rater på 50 000 usd og ca 20kr i utbytte hvis gjennomsnitts-raten blir 60 000 usd. Er vel rundt dette nivået shippinganalytikerne ser for seg ratene i 2020.
Så investerer man i denne, så får man pengene rask tilbake ved dagens prissetting av aksjen.
3 år til ny klassing, Hvis tankmarkedet er bra og utsiktene gunstige gjennomføres sikkert ny klassing.
Hvis tankmarkedet ikke er der de ønsker så skrapes skipene, hvorvidt selskapet da oppløses eller de satser på et nytt prosjekt blir bare ren spekulasjon.
Viktigste å ta med seg er at man får ca 15kr utbytte per aksje fordelt på 4 kvartaler i 2020 med gjennomsnitts-rater på 50 000 usd og ca 20kr i utbytte hvis gjennomsnitts-raten blir 60 000 usd. Er vel rundt dette nivået shippinganalytikerne ser for seg ratene i 2020.
Så investerer man i denne, så får man pengene rask tilbake ved dagens prissetting av aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Empire
14.12.2019 kl 13:18
13903
ADS vil nok aldri oppnå 50 000 Usd/day? Det blir litt samme historie som serveres på JIN trådene. Ved hver rapport lyser fakta mot aksjonærene, men mellom så hausses det over en lav sko, over rater de aldri vil oppnå.
I 2020 vil det f.eks være flere Tiers enn det er i dag, der skipene til ADS vil befinne seg i bunnen (selv med scrubber pga alder), der oppnådd inntjening for ADS vil være langt under oppnådd maks rater, som gjerne oppgis av ulike analytikere og her inne.
Jeg tenker at 27 000 Usd/day er meget bra for skipene til ADS og i toppen av hva man kanskje kan forvente for disse skipene i vintermånedene.
I 2020 vil det f.eks være flere Tiers enn det er i dag, der skipene til ADS vil befinne seg i bunnen (selv med scrubber pga alder), der oppnådd inntjening for ADS vil være langt under oppnådd maks rater, som gjerne oppgis av ulike analytikere og her inne.
Jeg tenker at 27 000 Usd/day er meget bra for skipene til ADS og i toppen av hva man kanskje kan forvente for disse skipene i vintermånedene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Realisten
15.12.2019 kl 09:42
13676
ADS Stratus ble sluttet til WS90 (ca 63k USD, ex idle) rett etter opphold på verft.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Empire
15.12.2019 kl 09:59
13646
Hvilken type kontrakt ble inngått for Stratus?
Det er netto summer jeg refererer til, jmf Ts sitt startinnlegg, noe jeg ser ikke kommer helt klart frem i mitt innlegg.
Det er netto summer jeg refererer til, jmf Ts sitt startinnlegg, noe jeg ser ikke kommer helt klart frem i mitt innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Realisten
15.12.2019 kl 10:14
13627
Har kun dette, som er offentlig info.
https://twitter.com/TankersInt/status/1197483996600557574?s=20
https://twitter.com/TankersInt/status/1197483996600557574?s=20
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
trutta
15.12.2019 kl 11:24
13550
Stratos fikk 39k inkl idle
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Empire
15.12.2019 kl 12:10
13508
Da må jeg spise mine ord ser jeg.
63 000 Usd/day eller i underkant av TCE 40 000 Usd/day inkludert venting.
Slå av 15 000 og ADS får omtrent 1,2M for denne turen.
Mener fortsatt at ADS aldri vil oppnå 50 000 Usd/day i snitt for 2020 ;)
63 000 Usd/day eller i underkant av TCE 40 000 Usd/day inkludert venting.
Slå av 15 000 og ADS får omtrent 1,2M for denne turen.
Mener fortsatt at ADS aldri vil oppnå 50 000 Usd/day i snitt for 2020 ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Simo
16.12.2019 kl 10:14
13300
Bare å ta en titt på VLCC fixtures appen så ser du skip på Ads sin alder som har fått laaangt over $50k dagen. Inkludert idle.
Noen grunn til at du mener ikke Ads skal klare det samme? Blir spennende nå som de skal begynne å slutte skip for neste kvartal.
I et stramt marked får alle gode rater, nye som gamle.
Noen grunn til at du mener ikke Ads skal klare det samme? Blir spennende nå som de skal begynne å slutte skip for neste kvartal.
I et stramt marked får alle gode rater, nye som gamle.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Lamps8
17.12.2019 kl 18:00
13059
Tror det er noen på denne tråden som er litt vel pessimistiske til ratene ADS kommer til å oppnå. Ser at en 2002 VLCC ble sluttet til 93 000 usd/day i dag og det er gunstig da Page og Serenade skal bookes om ikke mange dager.
Analytikerne spår rater på mellom 50-60 000 usd/day i 2020 og da er det ikke realistisk at ADS oppnår 27 000 usd/day i snitt. tipper et sted mellom 40-50 000 usd/dat vil bli fasiten, tiden vil vise. Selvfølgelig har du rett i at gamle skip for noe lavere rater i snitt en moderne skip, men tror forskjellen er noe mindre enn det du forespeiler.
Analytikerne spår rater på mellom 50-60 000 usd/day i 2020 og da er det ikke realistisk at ADS oppnår 27 000 usd/day i snitt. tipper et sted mellom 40-50 000 usd/dat vil bli fasiten, tiden vil vise. Selvfølgelig har du rett i at gamle skip for noe lavere rater i snitt en moderne skip, men tror forskjellen er noe mindre enn det du forespeiler.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
registrerer det samme som Lamps8,
Front Hakata 2002 bygd sluttet i går til 93 000 usd/dag.
Desh Vaibhav 2005 bygd sluttet i går til 123 000 inkludert idle days/78 000 eks idle days
Kalamos 2000 bygd!! sluttet også i går på 93 000 dollar per dag.
Så med mindre de er veldig dårlig til å forhandle i ADS så burde jo også de klare å slutte rater opp mot disse prisene.
Front Hakata 2002 bygd sluttet i går til 93 000 usd/dag.
Desh Vaibhav 2005 bygd sluttet i går til 123 000 inkludert idle days/78 000 eks idle days
Kalamos 2000 bygd!! sluttet også i går på 93 000 dollar per dag.
Så med mindre de er veldig dårlig til å forhandle i ADS så burde jo også de klare å slutte rater opp mot disse prisene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
trutta
18.12.2019 kl 09:38
12813
det er vel Frontline som forhandler og opererer?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Maran Castor 2001!! bygd VLCC sluttet i dag på WS 157. ex idle days 115 000/incl idle 123 000
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
spekulator
21.12.2019 kl 12:13
12300
Ser på marinetraffic at alle tre båtene er fullastet og på vei til forskjellige destinasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
DIL
21.12.2019 kl 12:56
12245
Siden det er Frontline som megler disse båtene vil de vel prioritere sine egne båter fremfor ADS sine, eller har de kontrakt på noe annet?
Hvis ratene holder seg slik de er nå vil nok direkteavkastingen bli vesentlig større enn den har vært til nå, men hvor mye mere?
Hvis ratene holder seg slik de er nå vil nok direkteavkastingen bli vesentlig større enn den har vært til nå, men hvor mye mere?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Hva skjer når slutningen ikke er kjent for markedet? ser at ads page fikk en ny tur nå. blir ratene kjent på et senere tidspunkt? eller må vi leve uten å vite det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Lamps8
02.01.2020 kl 11:05
11731
Usikker, men med tanke på tidspunktet for denne slutningen så er nok raten gunstig. Jeg mistenker at min beregning for 50 000 usd/day i gjennomsnitt for 2020 er et worst/case scenario, så kursutviklingen her skal nok bli hyggelig fremover.
Mitt realistiske kurstarget er 50.
Mitt realistiske kurstarget er 50.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Tenker at de sluttet et sted mellom 80 og 110 tusen kanskje, uansett veldig gode profitter når break even ligger på 15 tusen. Så kommer vel serenade og stratus med nye slutninger ila 2 første ukene av januar tipper jeg. da får vi nok vite detaljene og kan potensielt ha 3 båter som håver inn kontanter. Gleder meg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
geoinvestor
02.01.2020 kl 12:06
11596
Det sies 120k/dag på XI.
Indicative $ADS fleet status: PAGE discharged CH 27Dec, seemingly awaiting bunkers in Sing, STRATUS to disch ~10Jan in TW, SERENADE discharging TW. Would expect new fixtures to emerge shortly, at levels similar to ~7% of m.cap. per voyage(!)
https://twitter.com/jhannisdahl
Indicative $ADS fleet status: PAGE discharged CH 27Dec, seemingly awaiting bunkers in Sing, STRATUS to disch ~10Jan in TW, SERENADE discharging TW. Would expect new fixtures to emerge shortly, at levels similar to ~7% of m.cap. per voyage(!)
https://twitter.com/jhannisdahl
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
02.01.2020 kl 12:30
11559
Dette er tankaksjen å sitte på!
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
abben
02.01.2020 kl 13:52
11468
ADS Page 127 019 $ inc idle
Når en setter dette inn i regnearkene får en PE som nesten er vanskelig å tro.
Når en setter dette inn i regnearkene får en PE som nesten er vanskelig å tro.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
127 000 dollar dagen. ca 113 000 i rent overskudd per dag, i norske kroner blir det ca 1 million. PER DAG. gleder meg til de saftigste utbyttene ila sommeren
-40 kr aksjen i januar hvis de 2 andre båtene får samme rater?
-40 kr aksjen i januar hvis de 2 andre båtene får samme rater?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
ADS er virkelig aksjen å sitte på fremover dersom ratene holder seg! Nå er også kritikerne motbevist, de som mente at eldre båter aldri ville få rater høyere enn 50-60.
Utbyttene blir enorme og det vil selvsagt også dra kursen videre oppover! 🚀🚀
Utbyttene blir enorme og det vil selvsagt også dra kursen videre oppover! 🚀🚀
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
abben
02.01.2020 kl 15:00
11303
ADS Page: Status 127.019 $ FAILED
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Kjedelige greier. Blir spennende å se hva den lander på. 👌
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
50% opp i løpet av 6 mnd sier Hannisdal
Det vil bety enormt
Det vil bety enormt
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
geoinvestor
02.01.2020 kl 17:11
11026
ADS Page (2002) On Subs AG/Taiwan WS 135.00 (RV TCE USD 140K/day) CPC Jan 20-22 ADS Crude Carriers [+17 years old vessel]
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
ned fra 127 000 til 122 650 inkl idle days, var ikke store forskjellen. jeg tenker alt over 100 000 er voldsomt, så 122 000 er herlig hvis det går igjennom denne gangen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
ruda
02.01.2020 kl 17:38
10949
Adsc-me tjener mye penger, og har som formål å dele alt med aksjonærene. Mener at vi vil se en fin fremgang i dette selskapet fremover
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Helt enig, rater på over 100k er definitivt ikke priset inn i denne aksjen, så her er det mye å gå på. Tipper vi ser 40-tallet før påske 👌🚀
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
geoinvestor
02.01.2020 kl 17:46
6532
Er vel 140k/dag
$ADS Page on subs again, now to CPC at even higher rate than emerged earlier (failed). $140k/d for a 41-day RV equals EBITDA of $5.7m. Hypothetically, the 3 VLCCs could return annualized EBITDA of $154m & Net Profit of $131m vs EV ~$110m & m.cap of $81m. Wow!
https://twitter.com/jhannisdahl/status/1212770398871465984?s=21
$ADS Page on subs again, now to CPC at even higher rate than emerged earlier (failed). $140k/d for a 41-day RV equals EBITDA of $5.7m. Hypothetically, the 3 VLCCs could return annualized EBITDA of $154m & Net Profit of $131m vs EV ~$110m & m.cap of $81m. Wow!
https://twitter.com/jhannisdahl/status/1212770398871465984?s=21
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
stemmer, bare jeg som er usikker på hvilken man egentlig regner på. om det er inkludert eller uten idle days.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
geoinvestor
02.01.2020 kl 18:46
6463
Ratene er uansett helt ville. Om de får seile med alle 3 båtene på disse ratene i et helt kvartal vil de ha en inntjening tilsvarende ca. halve markedsverdien.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
Et enkelt (men dog veldig gøy 🤩) regnestykke basert på Q3-presentasjonen til ADS Crude Carriers:
ADS har en break-even på USD15000/dag.
En årlig snittrate på USD25000/dag gir en fortjeneste per aksje (EPS) på kr 4,23,- (ved 1USD=9 NOK).
En årlig snittrate på USD85000/dag gir en EPS på kr 29,50,-. Det tilsvarer nesten hele dagens aksjekurs!!!🥳🥳 Dette er selvsagt i den øvre delen av forventningsskalaen, men det er faktisk ikke umulig hvis IMO2020 sparker i gang oppgangssyklusen for fullt. 💪
Og bare for gøy; hvis de opprettholder en snittrate på USD140000/dag ville det gitt en EPS på 53 kr! 🤪🚀
Minner om at dagens aksjekurs er kr 30,60,- 🤷♂️🤓 Føler meg trygg på at det kommer en reprising her de neste månedene, når de to andre skipene også får lastet til rater over USD100 👏👏👏
ADS har en break-even på USD15000/dag.
En årlig snittrate på USD25000/dag gir en fortjeneste per aksje (EPS) på kr 4,23,- (ved 1USD=9 NOK).
En årlig snittrate på USD85000/dag gir en EPS på kr 29,50,-. Det tilsvarer nesten hele dagens aksjekurs!!!🥳🥳 Dette er selvsagt i den øvre delen av forventningsskalaen, men det er faktisk ikke umulig hvis IMO2020 sparker i gang oppgangssyklusen for fullt. 💪
Og bare for gøy; hvis de opprettholder en snittrate på USD140000/dag ville det gitt en EPS på 53 kr! 🤪🚀
Minner om at dagens aksjekurs er kr 30,60,- 🤷♂️🤓 Føler meg trygg på at det kommer en reprising her de neste månedene, når de to andre skipene også får lastet til rater over USD100 👏👏👏
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
ruda
03.01.2020 kl 10:51
6170
Ingen tvil om at dette er et godt investeringsobjekt. Det er bare å bli med på oppturen
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
geoinvestor
03.01.2020 kl 11:37
6119
Med urolighetene i midtøsten vil nok ratene bare eskalere videre oppover. Blir spennende å se hva de to siste skipene får på neste slutning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
geoinvestor
03.01.2020 kl 12:01
6068
TANK: ØKT MIDTØSTEN-URO KAN FØRE TIL RATEØKNING PÅ KORT SIKT -ANALYTIKERE
Oslo (TDN Direkt): De geopolitiske spenningene i Midtøsten har nådd et nytt høydepunkt etter USAs luftangrep som drepte to høyprofilerte iranske tjenestemenn. Analytikere ser mulighet for ytterligere rateoppgang i tankmarkedet på kort sikt.
Det fremgår av oppdateringer fredag.
Analytikerne Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnley Securities skriver at videre gjengjeldelse fra Iran virker sannsynlig.
"Selv om en stenging av Hormuz-stredet er usannsynlig i vårt syn, er risikopremiene selvfølgelig løftet, noe som potensielt trigger etterspørsel for lagerbygging. Som et resultat kan vi se ytterligere volumer i spill de kommende månedene, noe som vanligvis betyr høyere tankrater", skriver analytikerne i en kommentar fredag.
Pareto Securities-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder skriver videre at den initielle påvirkningen på tankmarkedet bør være positiv, men at kombinasjonen av høyere oljepriser og høye fraktrater over tid vil bli en trussel for oljeetterspørselen i Asia.
Analytikerne skriver at dette antar økte spenninger, flere ineffektiviteter som vil øke havn- og steaming-tiden, men ingen vesentlige forstyrrelser i oljeeksporten fra Persiabukten.
"På marginene bør dette føre til høyere flåteutnyttelse, og muligens også økt tonnmil samtidig som at atlantisk råolje blir enda mer attraktivt", skriver analytikerne i en rapport fredag.
Meglerhuset understreker derimot at det er et "tipping point", med høyere oljekostnader for asiatiske raffinerier som muligens kan bli en byrde som kan redusere aktiviteten.
I en kort kommentar til TDN Direkt skriver administrerende direktør Robert Hvide Macleod i Frontline at de opprettholder et svært høyt sikkerhetsnivå på de skipene de opererer i regionen.
DNB Markets skriver at hovedspørsmålet for oljemarkedet fremover er hvorvidt Iran vil sikte sin gjengjeldelse på spesifikke amerikanske interesser og personell, eller om man vil se en bredere eskalering som involverer oljefasiliteter og -infrastruktur i Midtøsten.
"Det er nærmest umulig å vurdere implikasjonene på mellomlang sikt for oljeprisen, men vår første tanke er at Iran vil sikte på spesifikke amerikanske interesser, og ikke oljeinstallasjoner eller -infrastruktur i vertsland", skriver meglerhuset i en oppdatering fredag.
Oslo (TDN Direkt): De geopolitiske spenningene i Midtøsten har nådd et nytt høydepunkt etter USAs luftangrep som drepte to høyprofilerte iranske tjenestemenn. Analytikere ser mulighet for ytterligere rateoppgang i tankmarkedet på kort sikt.
Det fremgår av oppdateringer fredag.
Analytikerne Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnley Securities skriver at videre gjengjeldelse fra Iran virker sannsynlig.
"Selv om en stenging av Hormuz-stredet er usannsynlig i vårt syn, er risikopremiene selvfølgelig løftet, noe som potensielt trigger etterspørsel for lagerbygging. Som et resultat kan vi se ytterligere volumer i spill de kommende månedene, noe som vanligvis betyr høyere tankrater", skriver analytikerne i en kommentar fredag.
Pareto Securities-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder skriver videre at den initielle påvirkningen på tankmarkedet bør være positiv, men at kombinasjonen av høyere oljepriser og høye fraktrater over tid vil bli en trussel for oljeetterspørselen i Asia.
Analytikerne skriver at dette antar økte spenninger, flere ineffektiviteter som vil øke havn- og steaming-tiden, men ingen vesentlige forstyrrelser i oljeeksporten fra Persiabukten.
"På marginene bør dette føre til høyere flåteutnyttelse, og muligens også økt tonnmil samtidig som at atlantisk råolje blir enda mer attraktivt", skriver analytikerne i en rapport fredag.
Meglerhuset understreker derimot at det er et "tipping point", med høyere oljekostnader for asiatiske raffinerier som muligens kan bli en byrde som kan redusere aktiviteten.
I en kort kommentar til TDN Direkt skriver administrerende direktør Robert Hvide Macleod i Frontline at de opprettholder et svært høyt sikkerhetsnivå på de skipene de opererer i regionen.
DNB Markets skriver at hovedspørsmålet for oljemarkedet fremover er hvorvidt Iran vil sikte sin gjengjeldelse på spesifikke amerikanske interesser og personell, eller om man vil se en bredere eskalering som involverer oljefasiliteter og -infrastruktur i Midtøsten.
"Det er nærmest umulig å vurdere implikasjonene på mellomlang sikt for oljeprisen, men vår første tanke er at Iran vil sikte på spesifikke amerikanske interesser, og ikke oljeinstallasjoner eller -infrastruktur i vertsland", skriver meglerhuset i en oppdatering fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35
Du må logge inn for å svare
awkward
03.01.2020 kl 14:59
6115
Skjult selger på 32 tom nå?
Redigert 21.01.2021 kl 07:53
Du må logge inn for å svare