Tankperlen med mest utbytte

Lamps8
ADS 04.12.2019 kl 19:59 33613

Ser at mange har fokus på FRO, HUNT og OET her inne og at en tankaksje glemmes litt. Skal ikke si mye svada, men la tallene gjøre jobben.

Eier 3 scrubberinstalerte VLCC med break-even 15 000 usd day.

La oss si at gjennomsnittlig rater for 2020 er 50 000 usd day.

(50000-15000)*3*365*9,15=350 000 000 NOK.

Antall aksjer 23 390 300

Potensielt utbytte per aksje i år 2020 er 350 000 000/23 390 300=15 NOK.

Dagens kurs 25 NOK, dvs 60% direkteavkastning i 2020, dvs kursen antakelig på et helt feil nivå.

Anbefaler alle tankfrelste og IMO2020 opplyste til å ta en ekstra god titt på denne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
riskypick
08.01.2020 kl 07:47 5520

Den ene båten er nå fixed har jeg hørt. Den andre er on subs ut dagen idag. Stratus den tredje båten er i slutningsposisjon til uka. Dette blir spennende! Noen som har rate på den som er fixed?
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
Quepasa
08.01.2020 kl 11:31 5372

ads page, 3.jan, fixed, ws130, tce$102' 46 days, laycan 19-20 jan
ads serenane, 2.jan, on subs, ws135, tce$100' 41 days, laycan 20-22 jan.
ads stratus, 21 nov, fixed, ws90, tce$40' 62 days. laycan 12.dec.

Alle tre altså klare for nye oppdrag slutten av feb, begynnelsen av mars.
Blir spennende å se "on subs" for disse nå. Det kommer gjerne noen uker i forveien.
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
spekulator
08.01.2020 kl 12:01 5326

ADS Stratus på vei til Singapore. ETA 14.01.2020.
ADS Page på vei til Oman ETA 18.01.2020.
ADS Serenade på vei til Fujairah ETA 18.01.2020.
Alt iflg. Marine Traffic.
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
spekulator
08.01.2020 kl 13:04 5223

Vi må vel også ta med at alle tre båtene er oppgradert med nye scubbere/rensing av eksos. D.V.S. billigere bunkers, og billigere tilgang til flere havner. Gamle båter med ny teknologi, Disse reglene ble gjort gjeldende fra 01.01.2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
awkward
08.01.2020 kl 16:05 5023

ADS Page bekreftet fully fixed nå ja. Pent!
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
ruda
08.01.2020 kl 16:16 4995

Da begynner klatringen på børsen
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
ruda
08.01.2020 kl 16:21 4990

Ser ut til at noen holder den fast på 32. Manipulering?
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
Gudrunyo
08.01.2020 kl 16:28 4971

Jeg håper du kødder nå
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
NOELLE
08.01.2020 kl 16:48 4938

Blir jo vanvittige utbytter av dette :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 10:44 4738

Har solgt Fro og kjøpt, kjøper Ads da denne er mer attraktiv videre framover ser det ut til!!!
Les igjen hva trådstarter skriver!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
09.01.2020 kl 11:56 4649

Her er det «bare» 23 000 000 millioner aksjer, kjøp og hold. Hvorfor vil noen selge på disse nivåene? Nesten så man burde blåst et forbrukslån og puttet i denne. På luksusfellen fikk studenter med lite inntekt over 2,5 millioner i samlet forbrukslån fra forskjellige banker, det hadde blitt en fin post.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 12:19 4606

Det er den minst likvide av alle tank aksjene
Utbyttet kan bli stort som du sier, men man må også ha mulighet å forlate om det krasjer
Selv HUNT er mye mer handel i enn denne
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Tobias
09.01.2020 kl 12:25 4608

Tankratene til himmels i dag.Selskapet kommer til å betale over 10-kroner i utbytte i år. med ratene vi ser nå..
Bedre case enn dette innenfor shipping finner man ikke.
Mega kjøpsanleding dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
nordnes
09.01.2020 kl 12:56 4561

Det med likviditet kan vel slå begge veier. En aksje som er lite likvid, kan gå en del om det kommer en positiv melding og folk skal inn i aksjen. Forøvrig er jeg helt enig med deg i det du sier om likviditet, og muligheten til å kunne selge seg ut om en aksje faller. Selv bruker jeg stop loss, og kjøper aldri større poster enn at jeg klarer å selge meg ut.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Tobias
09.01.2020 kl 13:08 4538

Ryker 32 nå , så blir det rally.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
spekulator
09.01.2020 kl 14:21 4460

Det ser ut som om det ligger en sperre på 32. Igår lå det ute en salgspost på 150000 på 32, denne ble plukket litt av, så forsvant den. Ser ut som samme strategi idag, skjønner ikke hvorfor.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
nordnes
09.01.2020 kl 14:28 4443

Les denne, her står sperre beskrevet;

https://finansavisen.no/forum/archive/thread/2081245/view
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 15:56 4336

Når de har lastet opp nok og tar vekk sperren så suser vi videre med andre ord? jaja, noen har mer peng enn andre...
Evt hvis kjøpspresset blir så stort at de må trekke sperren pga for mange solgte aksjer i forhold til det de får kjøpt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
spekulator
09.01.2020 kl 17:01 4300

Takker, her er det bare til å kjøpe mer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
awkward
09.01.2020 kl 18:29 4211

Nå er ADS Serenade-slutningen også Fully Fixed.
Tar meg en cognac for den
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
09.01.2020 kl 18:43 4198

Reinspikka magi
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 20:18 4100

Frontline er operatør og John Fredriksens SFL er største eier med 17,2% i ADS.
Da kan det bare gå en vei, opp opp opp!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Tobias
09.01.2020 kl 21:57 4015

Superbull artikkel i morgendagens FA om tankmarkedet. Ratetoppen kommer senere i år , og ratene vil holde seg meget sterke i 2021 også ifølge FA.
Jeg tror ADS vil doble aksjeverdien i 2020 samtidig som vi får et utbytte på over 10 kr.
Bedre kjøpskandidat enn dette skal man lete lenge etter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
09.01.2020 kl 22:04 3996

Mulig at ikke HUNT er ett bedre case en dette? Ja her er det lite gjeld, IMO på plass og gode rater. Men båtene vil etterhvert gå ut på dato, uten at jeg er noen ekspert. Men dette er helt klart en doblingskandidat. Men når ratefesten er over så det ikke mange verdier igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
09.01.2020 kl 22:29 3939

Det er sikkert mer en nok til alle.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 23:32 3837

Dette som er forretningsideen til ADS, skumme fløten de 2 årene her, etter 2022 skal de skrape båtene (pga alder) og betale ut stålverdiene i et siste utbytte.
Dette i tillegg til saftige kvartalsvise utbytter, gitt ratene som er per i dag kan vi forvente et sted mellom 15 og 30 kr per aksje i utbytte for året 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
09.01.2020 kl 23:33 3848

Har de uttalt denne strategien?
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 23:34 3841

ser det står en sak fra fearnley sec på forsiden til finansavisen.no nå, om hvilken tank aksje som er deres toppvalg. noen som ser hvilken det er?
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Etoor
09.01.2020 kl 23:39 3827

OET
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Lamps8
09.01.2020 kl 23:40 3826

Dagens rater gir 8kr utbytte i kvartalet, 32kr i utbytte i året. Vil nok ikke være så høye hele året, men vi får fort 25% av investeringen tilbake som utbytte etter Q1.

Hyggelig at folk har fått øynene opp for denne, mistenker at sperren på 32 kr må gi tapt i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
nordnes
09.01.2020 kl 23:41 3824

Her er noe av artikkelen, sitat;
«Shipping-analytikerne Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnley Securities holdt også et innlegg på Astrup Fearnley-konferansen.
– Det er tankaksjer vi er mest positive til og aksjene er fortsatt billig på ratene vi forventer i 2020, sier Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby.
Ifølge duoen gikk den gjennomsnittlige shippingaksjen meglerhuset dekker opp 60 prosent i fjor, og det var segmenter som hadde en kursoppgang på nesten 200 prosent.
– Vårt «top pick» er Okeanis Eco Tankers som i dag handles til 107 kroner. Vi mener at aksjen burde stå i rundt 150 kroner ved utgangen av året, sier Fjermestad.
Investor Øystein Stray Spetalen er Okeanis Eco Tankers tredje største aksjonær med rundt 1,6 millioner aksjer.»
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 23:49 3802

er det jeg har tenkt hele veien etter jeg mener å ha lest det i en rapport/nyhetsartikkel et sted, nå fant jeg selvfølgelig ikke den igjen.. korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått! Evt hvis ratene holder seg forbi 2022 så ruster de opp båtene for noen år til kanskje, men det gjenstår jo og se.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 23:51 3813

Takk!
Ads er som en sa over her, nesten for god til å være sann, men caset er helt sant. Så får vi se om børsene/markedet surner fra toppnivåene evt og drar med seg alt ned i driten, eller om børsene klarer å holde seg noelunde stabile gjennom året.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
d12m
10.01.2020 kl 00:27 3762

Ja

Dividend policy
All surplus cashwill be returned to shareholders by way of quarterly dividend payments
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
10.01.2020 kl 00:47 3741

Ja, det skjønner jeg. Men at de skal skrape båtene i 2022 og gi siste utbytte med penger fra stålsalget?
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
d12m
10.01.2020 kl 06:18 3667

I presentasjonen på Pareto sin o&g-konferanse ifjor så definerte de tidsperioden for selskapet til å vare til 2022

Se slide 3 og 9
https://www.adscrude.com/wp-content/uploads/2019/09/ADS_Crude_Carriers_presents_at_Pareto_Conference.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
NOELLE
10.01.2020 kl 07:49 3563

Helt sinnsykt gode tall. Utbyttene blir enormt store. Hysjjjjj....la oss få lastet opp i fred :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Baltisk
10.01.2020 kl 08:07 3511

ADS crude har uttalt strategien om å skrape båtene i utgangen av 2022 for å dekke resterende gjeld ja, du finner dette i investorpresentasjonene samt prospektet som ligger på hjemmesiden dems. Dette er i mine øyne en veldig bra ting, fordi da er vi på sett og vis hedget mot nedgangen i tank. Shipping og tankfart er ufattelig syklisk der skipsverdier kan både dobles og halveres i løpet av et par uker og måneder. Det markedet vi har idag kommer neppe til å vare i mange år, og når rederne begynner å bestille flere skip som følge av grådighet vil overkontraheringen føre til kollaps i rater og skipsverdier som følge, dette skjer gang på gang. Når ratefesten er over som du sier, så sitter ads igjen med et pent overskudd på driften og båter som er verdt skrapverdier. Når ratefesten er over så vil (dersom skipene ikke er blitt solgt under det gode markedet - noe jeg håper at de gjør) - så vil Hunter/OET sitte på enormt dyre skip i et marked der ratene er lave. ADS kjøpte båtene for 22,5 musd, i 2018 da skrapverdiene var 17musd - idag er skrapverdier rundt 14musd (men dette følger stålverdier mer enn ratemarkedet).

Uansett er det uhyre viktig at for å overleve i en så syklisk næring som shipping så handler det om å kjøpe stålet billig på bunnivåer som ads,hunter og okeanis har gjort og kvitte seg med båtene når markedet er bra, ellers risikerer man å bli sittende med dyre båter i dårlige markeder over lang tid. Shipping er litt slik at det er 20% gode markeder og 80% elendig marked. Fordelen med ADS er da at de ikke trenger å bekymre seg over et ratekollaps like mye, fordi skipene uansett skal skrapes til stålverdi og ikke skipsverdi.

Håper innlegget var litt oppklarende i forhold til hvordan shipping fungerer
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Ole86
10.01.2020 kl 08:59 3432

Jeg stiller meg positiv til Hunter og OET, men er ikke på langt nær så positiv til ADS. Til forskjell fra HUNT og OET har ADS skip med høye driftskostnader (inneffektive mtp bunkersforbruk) og elendige scrubbersystemer. En del av ratene vil spises opp av at de antagelig må seile mye på MGO/VLSFO.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare