Tankperlen med mest utbytte

Lamps8
ADS 04.12.2019 kl 19:59 33714

Ser at mange har fokus på FRO, HUNT og OET her inne og at en tankaksje glemmes litt. Skal ikke si mye svada, men la tallene gjøre jobben.

Eier 3 scrubberinstalerte VLCC med break-even 15 000 usd day.

La oss si at gjennomsnittlig rater for 2020 er 50 000 usd day.

(50000-15000)*3*365*9,15=350 000 000 NOK.

Antall aksjer 23 390 300

Potensielt utbytte per aksje i år 2020 er 350 000 000/23 390 300=15 NOK.

Dagens kurs 25 NOK, dvs 60% direkteavkastning i 2020, dvs kursen antakelig på et helt feil nivå.

Anbefaler alle tankfrelste og IMO2020 opplyste til å ta en ekstra god titt på denne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 11:59 3634

https://mobile.twitter.com/sam_eckett/status/1173882487979876352

Selv dette nådde ikke media på en måte der scrubber maker ble nevnt. For ordens skyld så er ikke dette FMSI.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 11:52 3604

Regner med ledelsen i selskapet sjekker ut hva de kjøper før de skriver kontrakt. Dette er storm i et vannglass. Om stålet ikke holder 3 mnd en gang vil det komme svære erstatningskrav mot leverandøren med de ratene som er nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 11:51 3603

Googlet litt.. Clean marine slår seg sammen med FMSI.. lurer på hvorfor de gjør det om FMSI er bare møkka?
Nei, jeg forholder meg til fakta og kundelisten til FMSI sier i grunnen det meste...
Se vedlagte linker:)

Clean Marine AS and FMSI today announced that the companies have entered into a term sheet pursuant to which they will effect a business combination (the “Merger”) to create a leading provider of exhaust gas cleaning systems (“EGCS” or “scrubbers”). The combined entity, which will operate under the name Clean Marine, will provide a fully integrated offering, including Original Equipment Manufacturer (OEM) expertise, significant capacity, fast production times, project management and global after-sales services. It will also offer financing to its customers through affiliated companies.

About Clean Marine
Clean Marine is dedicated to emission cleaning and is recognized as a supplier of highly flexible and competitive marine exhaust scrubbers. The company’s research and development started already in 2004 and it has pioneered and delivered hybrid and open loop multi stream scrubbers to customers worldwide.

About FMSI
FMSI designs, manufactures, commissions and services exhaust gas handling systems. Its OEM heritage spans more than two decades, and the company is trusted by some of the leading shipping and trading companies. FMSI’s 40,000 sq.m. state-of-the-art design and manufacturing facility is situated in Batam, Indonesia.

https://www.fmsiservices.com/

https://cleanmarine.no/clean-marine-and-fmsi-announce-intention-to-merge/
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 11:51 3601

La oss heller diskutere det vesentlige, fremfor en avsporing som vi ser i de siste innleggene.
Det Interessante er hvordan tankmarkedet blir fremover med kursutviklingen og utbytter hos ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 11:49 3603

Dette var snakk om et spesifikt prosjekt der de leverte med for lav kvalitet, noe som vitner om lav seriøsitet. Utover dette, nei 316 stål holder ikke i to år i en scrubber. Det holder ikke 3 mnd en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 11:15 3641

Stålkvalitet ja. Du mener stålet ikke tåler 2 år med drift? Det argumentet tviler jeg på noen her tror på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 11:00 3679

Det skrives svært få artikler som kritiserer én spesifikk leverandørs scrubbere, så nei. Du kan velge å tro hva du måtte ønske. Jeg har personlig ingen ting å vinne eller tape på dette, men jeg hadde selv satt pris på å få vite alt om caset til selskaper jeg investerer i og spesielt fra en bransjeekspert som kan uttale seg utover hva som står i en avis.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:56 3684

Det du sier er at om du ikke er interessert i hva en bransjeekspert har å si, det er langt mer interessant å høre om synsingen til mannen i gata? Om du hadde vært på et medisinsk forum så ville du ikke hørt på legen der inne, men mye heller en fyr som har lest noe et eller annet sted og synser om det? Smart!
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:54 3193

Jeg har jobbet som leverandør før. Nå er jeg uavhengig, men jobber fortsatt med IMO2020 og scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 10:48 3213

En leverandør av scrubbere på forumet.. Så flott da.. og selvfølgelig med negativ omtale av en konkurrent.. Har jeg hørt det før? Nja, bare et par-tre ganger kanskje :)))
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 10:46 3223

Jeg er ikke særlig imponert over det du skriver, på noen måte.
For min egen del har jeg aldri nevnt forhold knyttet til arbeid på et diskusjonsforum, da jeg ser på det som useriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ratta
12.01.2020 kl 10:35 3252

Men altså ingen andre kilder , linker som underbygger dine synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:29 3281

Jeg har kontinuerlig erfaring fra å jobbe direkte med dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:29 3280

Fro har scrubbere fra mange forskjellige leverandører. De eier ca 50% av FMSI og tross for eierskap i FMSI velger de ofte andre leverandører.
Du tror at rederiene har bedre peil enn noen andre på scrubbere. Det er veldig feil. Det er leverandørene selv som har best greie på sin teknologi og nå har dere en leverandør på forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.01.2020 kl 08:54 3405

Man kan lett lage bekymeringer av så mangt! Man får bare stole på at selskapene FRO, ADS m.fl vet hva de gjør ( noe de selvfølgelig har mye bedre ekspertise til enn noen her på forumet , som plutselig er nervøs, eller tar opp en for tiden ikke -eksisterende problematikk )
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Bullen
12.01.2020 kl 08:48 3421

Ole86
Det ser ut som om Fro bruker samme scrubbere som ADS?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ratta
12.01.2020 kl 08:23 3450

Takk for dine innspill Ole, hvor lenge siden er din erfaring med feens scrubbere? Og har du andre kilder , linker som underbygger dine synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
awkward
12.01.2020 kl 08:20 3459

La det være sagt, ADS ville tjent svært gode penger på gammel fuel også med disse ratene.

Men nå er systemene sylferske, så ville gitt dem noen måneder før man hang seg for mye opp i bekymringer rundt drift.
Det vil evt svi hardt for leverandøren.
Hold dette gående i tre år, så har man enorm avkastning.

Ellers, India skal doble import fra US.
Antar det meste vil gå med VLCC rundt Cape.
Det er noen flotte ruter!

https://mobile.twitter.com/htTweets/status/1216107514267414529?s=19
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.01.2020 kl 07:55 3507

Man kan ganske lett får flere ganger børskurs i utbytte i ADS. Hvis ratene holder seg høye. For 2020-21 ser det iallefall ekstremt lyst ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
RLB76
12.01.2020 kl 07:46 3515

Nå blir jo anlegget overvåket og svake punkter modifisert evt inspisert oftere. Og som Japan sier så er det i dette tilfellet kun snakk om få år levetid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
reveneven
12.01.2020 kl 00:05 3670

Oil majors har restriksjoner på max 20 år for skip de charterer. Derfor vanskelig å trade de etter de er 20. Også dyr klassing og cap1. Fuel economics er en annen ting da de eldre damene er vesentlig mer tørste en mer moderne skip. Markedet skal ha ganske stålbull utsikter for at man investerer i en 20års klassing med cap1. Men alt er mulig, bare se på NAT
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
11.01.2020 kl 23:05 3742

Opp til deg om du velger å følge mine råd eller ikke, men jeg har designet scrubbersystemene til mange av de største rederiene i verden (deriblant flere av skipene til FRO). Jeg sitter kanskje på noe mer info enn du gjør. Ja, det finnes garantier, men de dekker som regel ikke fuel costs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.01.2020 kl 22:23 3806

@KåreJapan
Er det klassing som blir for dyr som gjør at tankskip skrotes når de er sånn omtrent 20 år ? Hvor gamle kan tankskip bli ?
(Har seilt som maskinbestning på båt)
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2020 kl 20:58 3920

Ole på 86
Du snakker som om Norges rikeste mann skulle være en tulling!!!
Nå må du gi deg, prøv deg på en annen tråd, Fro for eksempel hehehe som bruker scrubbere fra FM.
JF er en stor aksjonær i Fro Gogl Sfl Ads som alle har scrubbere fra FM. Du har spesielt misforstått Ads som kun skal leve 3 år +, hva med garantier?
Men får du havari på din 17 år gamle bil så setter du, etter din synsing inn en ny motor, mens alle andre ville kjøpt en brukt!!!
Ja jeg har erfaring fra scrubbere.
Hilse gammel chief som startet sin karriere på tidlig 70 tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
RLB76
11.01.2020 kl 19:30 4018

Hva legger du i dårlige scrubbere, er det dårlig virkningsgrad eller hyppig systemsvikt?? Vært fint om du utdypet påstanden
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
olaha
11.01.2020 kl 19:22 4044

Vel og bra med HUNTER og ADS, men hvorforf ikke ta en titt på HAFNIA ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 16:46 4182

Takk for oppklaring. Jeg legger det på minnet og følger situasjonen. Bare glad for å være obs på eventuelle skjær i sjøen.
Scrubberproblematikk er en av risikoene ved ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
11.01.2020 kl 16:32 4210

Jeg snakker ikke om scrubbere generelt, jeg snakker om FMSI scrubbere (som ADS har) spesielt.
FMSI har levert scrubbere til HMD som brant ombord mens de fortsatt var på yard. De har også levert scrubbere av langt dårligere stålkvalitet enn det som trenges og enn det som har vært spesifisert i spec fra reder. Dette er scrubbersystemer av dårlig kvalitet og det er sannsynlig at ADS vil ha mye problemer med de.

Ja, ADS kan ikke skjule en dårlig bunnlinje, men de vil selvsagt ikke gå ut og si at det er pga dårlige scrubbere. Dette ville være å senke verdien på egne skip og å gjøre investorer bekymret.

Jeg bryr meg nada om du ikke velger å investere pengene dine det du får best avkastning, men det er jo dumt å benekte at det finnes skjær i sjøen bare for å overbevise seg selv om at man har gjort det rette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 16:19 4240

Scrubberproblemer er selvsagt noe å holde under oppsikt, men inntil det viser seg at etterinnstallerte scrubbersystemer ikke er så effektive som de skal har ikke jeg noen motforestillinger om å eie ADS.

Dersom etterinnstallerte scrubbere virker så dårlig hvorfor innstallere de da? Sitter du på bransjehemmeligheter som ingen andre er klar over?
Scrubbere er en stor investering og det er merkelig om de selskapene som installerer disse ikke har gjort hjemleksen sin.

Enn så lenge bare synsing på HO.

Som du sier så vil det vises på bunnlinjen om de må brenne VLSFO fremfor HSFO så dette er ikke noe de kan skjule.

Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
11.01.2020 kl 16:00 4269

Jeg har jobbet med scrubbersystemer siden før de første scrubbersystemene var installert på skip. Derfor kan jeg «synse meningsløst» rundt dette på samme måte som en lege kan «synse meningsløst» rundt hva som feiler sine pasienter.

Aksjonærene vil aldri få vite om systemene fungerer eller ikke. Det er ikke i ADS sin interesse å gjøre dette offentlig. Man vil kun merke det på bunnlinjen all tiden scrubberne har nedetid og de må seile på VLSFO.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 15:41 4304

Hvorfor synser du meningsløst om at scrubbersystemene til ADS er dårlig? Forhold det til at de fungerer som de skal inntil noe annet skulle være tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 15:39 4309

Hjelper ikke med nye moderne, skip når ingen er interessert i dine tjenester som ved ratekollaps. Da sitter du der i ei smørje med skip som stuper i verdi og du har masse gjeld du ikke tjener nok å betjene. ADS har derimot skummet bullmarkedet og sender skipene sin til skraping for ett siste utbytte på skrapverdien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
NOELLE
10.01.2020 kl 15:00 4600

men størst utbyttepotensiale i ADS, og Okeanis var slutten av året. Alt innen tank er er verdt kjøp nå :) ADS ser jeg på som sikreste doblingskandidat + største utbyttene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2020 kl 14:40 4647

Ja mulig de er ferdig nå, jeg satser på det og fortsetter å kjøpe om noen vil kaste mere ned til meg!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
awkward
10.01.2020 kl 14:33 4669

Se der ja! Var det resten fra Norda som gikk på 31,6 nå for noen minutter siden?

240 000 aksjer i et jafs.

De hadde 1 500 000 i starten av desember, og hadde solgt 500 000 innen starten i januar.
Ikke umulig at det er de som omsider er ute nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
10.01.2020 kl 12:20 4794

selvfølgelig er HUNT priset høyere da de har dobbelt så mange båter som er splitter nye. Rar sammenligning.

Men ja, ADS er priset lavt det også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
awkward
10.01.2020 kl 11:54 4835

Det er plass til mer enn én pengemaskin i dette markedet.

Klart HUNT vil ha bedre netto per båt.
Noe annet ville vært galskap med tanke på nybygg vs Frontline rester fra 2002.
Men det er det markedet vi ser idag ADS er et nydelig timet spill på.
Tre år med profittmaksimering, for deretter å skrape båtene.
Om ikke bullmarkedet fortsetter utover dette, og de prøver seg på er reklassifisering.

Å kjøre en direkte sammenlikning mellom selskapene blir helt feil. Men begge har hatt utrolig god timing, og begge har en voldsom oppside i dagens marked.

Som skrevet over her, man kjøper 40-50 kroner (en god del mer om markedet holder seg en periode, noe analytikerne nå forventer) for 32 kroner. I tillegg får man skrapverdi på alt fra 8-14 kroner aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare