Tankperlen med mest utbytte

Lamps8
ADS 04.12.2019 kl 19:59 27793

Ser at mange har fokus på FRO, HUNT og OET her inne og at en tankaksje glemmes litt. Skal ikke si mye svada, men la tallene gjøre jobben.

Eier 3 scrubberinstalerte VLCC med break-even 15 000 usd day.

La oss si at gjennomsnittlig rater for 2020 er 50 000 usd day.

(50000-15000)*3*365*9,15=350 000 000 NOK.

Antall aksjer 23 390 300

Potensielt utbytte per aksje i år 2020 er 350 000 000/23 390 300=15 NOK.

Dagens kurs 25 NOK, dvs 60% direkteavkastning i 2020, dvs kursen antakelig på et helt feil nivå.

Anbefaler alle tankfrelste og IMO2020 opplyste til å ta en ekstra god titt på denne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
ruda
10.01.2020 kl 09:09 4390

De har så gode rater at de sannsynligvis vil sitte igjen med mere penger netto enn Hunt. Anbefaler å laste til ripen
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Ole86
10.01.2020 kl 09:23 4340

Hva begrunner du dette med? De vil i et best case scenario ha like gode rater som HUNT. De har langt høyere driftskostander enn HUNT, som har topp moderne eco skip med førsteklasses scrubbersystemer. Hvordan skal ADS kunne sitte igjen med mere penger netto enn HUNT?
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare

ADS trenger så til de grader å bekymre seg over rateverdikollaps. Det er jo den eneste «verdien» i selskapet i sin helhet. Og de har ikke så god tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare

ADS har 15000 usd/d i BE utgifter, HUNT har 19000 usd/d.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.01.2020 kl 10:10 4208

Skrapverdien ligger vel på en tikroning pr aksje. Trekk fra det på kursen og betal i praksis 22 kr for 40-50 kr. Det må vel kunne kalles et godt kjøp ;)

Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
Ole86
10.01.2020 kl 10:26 4153

Det stemmer, men du har ikke tatt høyde for hele bildet. Hunter har 15 000 usd/d eco savings og 13 000 usd/t scrubber savings (i praksis er scrubbersavings ca det dobbelte av dette med dagens spread på HFO og VLSFO). Tar man høyde for kun eco savings så ligger allerede Hunter langt bedre an. Tar man høyde for at nedetiden på scrubbersystemene til ADS antagelig kommer til å være ganske stor så har man et veldig mye bedre case i Hunter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare

Må ta høyde for at ADS er priset til 750 mill mens HUNT er priset til 3,5 mrd og da. Og hva med gjelden? For all del, HUNT er bra. Men ADS har etter min mening større oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
awkward
10.01.2020 kl 11:54 3786

Det er plass til mer enn én pengemaskin i dette markedet.

Klart HUNT vil ha bedre netto per båt.
Noe annet ville vært galskap med tanke på nybygg vs Frontline rester fra 2002.
Men det er det markedet vi ser idag ADS er et nydelig timet spill på.
Tre år med profittmaksimering, for deretter å skrape båtene.
Om ikke bullmarkedet fortsetter utover dette, og de prøver seg på er reklassifisering.

Å kjøre en direkte sammenlikning mellom selskapene blir helt feil. Men begge har hatt utrolig god timing, og begge har en voldsom oppside i dagens marked.

Som skrevet over her, man kjøper 40-50 kroner (en god del mer om markedet holder seg en periode, noe analytikerne nå forventer) for 32 kroner. I tillegg får man skrapverdi på alt fra 8-14 kroner aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare

selvfølgelig er HUNT priset høyere da de har dobbelt så mange båter som er splitter nye. Rar sammenligning.

Men ja, ADS er priset lavt det også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
awkward
10.01.2020 kl 14:33 3620

Se der ja! Var det resten fra Norda som gikk på 31,6 nå for noen minutter siden?

240 000 aksjer i et jafs.

De hadde 1 500 000 i starten av desember, og hadde solgt 500 000 innen starten i januar.
Ikke umulig at det er de som omsider er ute nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
10.01.2020 kl 14:40 3598

Ja mulig de er ferdig nå, jeg satser på det og fortsetter å kjøpe om noen vil kaste mere ned til meg!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
NOELLE
10.01.2020 kl 15:00 3551

men størst utbyttepotensiale i ADS, og Okeanis var slutten av året. Alt innen tank er er verdt kjøp nå :) ADS ser jeg på som sikreste doblingskandidat + største utbyttene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 15:39 3260

Hjelper ikke med nye moderne, skip når ingen er interessert i dine tjenester som ved ratekollaps. Da sitter du der i ei smørje med skip som stuper i verdi og du har masse gjeld du ikke tjener nok å betjene. ADS har derimot skummet bullmarkedet og sender skipene sin til skraping for ett siste utbytte på skrapverdien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 15:41 3255

Hvorfor synser du meningsløst om at scrubbersystemene til ADS er dårlig? Forhold det til at de fungerer som de skal inntil noe annet skulle være tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
11.01.2020 kl 16:00 3220

Jeg har jobbet med scrubbersystemer siden før de første scrubbersystemene var installert på skip. Derfor kan jeg «synse meningsløst» rundt dette på samme måte som en lege kan «synse meningsløst» rundt hva som feiler sine pasienter.

Aksjonærene vil aldri få vite om systemene fungerer eller ikke. Det er ikke i ADS sin interesse å gjøre dette offentlig. Man vil kun merke det på bunnlinjen all tiden scrubberne har nedetid og de må seile på VLSFO.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 16:19 3191

Scrubberproblemer er selvsagt noe å holde under oppsikt, men inntil det viser seg at etterinnstallerte scrubbersystemer ikke er så effektive som de skal har ikke jeg noen motforestillinger om å eie ADS.

Dersom etterinnstallerte scrubbere virker så dårlig hvorfor innstallere de da? Sitter du på bransjehemmeligheter som ingen andre er klar over?
Scrubbere er en stor investering og det er merkelig om de selskapene som installerer disse ikke har gjort hjemleksen sin.

Enn så lenge bare synsing på HO.

Som du sier så vil det vises på bunnlinjen om de må brenne VLSFO fremfor HSFO så dette er ikke noe de kan skjule.

Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
11.01.2020 kl 16:32 3161

Jeg snakker ikke om scrubbere generelt, jeg snakker om FMSI scrubbere (som ADS har) spesielt.
FMSI har levert scrubbere til HMD som brant ombord mens de fortsatt var på yard. De har også levert scrubbere av langt dårligere stålkvalitet enn det som trenges og enn det som har vært spesifisert i spec fra reder. Dette er scrubbersystemer av dårlig kvalitet og det er sannsynlig at ADS vil ha mye problemer med de.

Ja, ADS kan ikke skjule en dårlig bunnlinje, men de vil selvsagt ikke gå ut og si at det er pga dårlige scrubbere. Dette ville være å senke verdien på egne skip og å gjøre investorer bekymret.

Jeg bryr meg nada om du ikke velger å investere pengene dine det du får best avkastning, men det er jo dumt å benekte at det finnes skjær i sjøen bare for å overbevise seg selv om at man har gjort det rette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Simo
11.01.2020 kl 16:46 3133

Takk for oppklaring. Jeg legger det på minnet og følger situasjonen. Bare glad for å være obs på eventuelle skjær i sjøen.
Scrubberproblematikk er en av risikoene ved ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
olaha
11.01.2020 kl 19:22 2993

Vel og bra med HUNTER og ADS, men hvorforf ikke ta en titt på HAFNIA ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
RLB76
11.01.2020 kl 19:30 2969

Hva legger du i dårlige scrubbere, er det dårlig virkningsgrad eller hyppig systemsvikt?? Vært fint om du utdypet påstanden
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
11.01.2020 kl 20:58 2870

Ole på 86
Du snakker som om Norges rikeste mann skulle være en tulling!!!
Nå må du gi deg, prøv deg på en annen tråd, Fro for eksempel hehehe som bruker scrubbere fra FM.
JF er en stor aksjonær i Fro Gogl Sfl Ads som alle har scrubbere fra FM. Du har spesielt misforstått Ads som kun skal leve 3 år +, hva med garantier?
Men får du havari på din 17 år gamle bil så setter du, etter din synsing inn en ny motor, mens alle andre ville kjøpt en brukt!!!
Ja jeg har erfaring fra scrubbere.
Hilse gammel chief som startet sin karriere på tidlig 70 tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.01.2020 kl 22:23 2756

@KåreJapan
Er det klassing som blir for dyr som gjør at tankskip skrotes når de er sånn omtrent 20 år ? Hvor gamle kan tankskip bli ?
(Har seilt som maskinbestning på båt)
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
11.01.2020 kl 23:05 2692

Opp til deg om du velger å følge mine råd eller ikke, men jeg har designet scrubbersystemene til mange av de største rederiene i verden (deriblant flere av skipene til FRO). Jeg sitter kanskje på noe mer info enn du gjør. Ja, det finnes garantier, men de dekker som regel ikke fuel costs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare

Oil majors har restriksjoner på max 20 år for skip de charterer. Derfor vanskelig å trade de etter de er 20. Også dyr klassing og cap1. Fuel economics er en annen ting da de eldre damene er vesentlig mer tørste en mer moderne skip. Markedet skal ha ganske stålbull utsikter for at man investerer i en 20års klassing med cap1. Men alt er mulig, bare se på NAT
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
RLB76
12.01.2020 kl 07:46 2465

Nå blir jo anlegget overvåket og svake punkter modifisert evt inspisert oftere. Og som Japan sier så er det i dette tilfellet kun snakk om få år levetid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.01.2020 kl 07:55 2457

Man kan ganske lett får flere ganger børskurs i utbytte i ADS. Hvis ratene holder seg høye. For 2020-21 ser det iallefall ekstremt lyst ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
awkward
12.01.2020 kl 08:20 2409

La det være sagt, ADS ville tjent svært gode penger på gammel fuel også med disse ratene.

Men nå er systemene sylferske, så ville gitt dem noen måneder før man hang seg for mye opp i bekymringer rundt drift.
Det vil evt svi hardt for leverandøren.
Hold dette gående i tre år, så har man enorm avkastning.

Ellers, India skal doble import fra US.
Antar det meste vil gå med VLCC rundt Cape.
Det er noen flotte ruter!

https://mobile.twitter.com/htTweets/status/1216107514267414529?s=19
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ratta
12.01.2020 kl 08:23 2400

Takk for dine innspill Ole, hvor lenge siden er din erfaring med feens scrubbere? Og har du andre kilder , linker som underbygger dine synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Bullen
12.01.2020 kl 08:48 2371

Ole86
Det ser ut som om Fro bruker samme scrubbere som ADS?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.01.2020 kl 08:54 2355

Man kan lett lage bekymeringer av så mangt! Man får bare stole på at selskapene FRO, ADS m.fl vet hva de gjør ( noe de selvfølgelig har mye bedre ekspertise til enn noen her på forumet , som plutselig er nervøs, eller tar opp en for tiden ikke -eksisterende problematikk )
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:29 2230

Fro har scrubbere fra mange forskjellige leverandører. De eier ca 50% av FMSI og tross for eierskap i FMSI velger de ofte andre leverandører.
Du tror at rederiene har bedre peil enn noen andre på scrubbere. Det er veldig feil. Det er leverandørene selv som har best greie på sin teknologi og nå har dere en leverandør på forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:29 2231

Jeg har kontinuerlig erfaring fra å jobbe direkte med dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ratta
12.01.2020 kl 10:35 2201

Men altså ingen andre kilder , linker som underbygger dine synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 10:46 2172

Jeg er ikke særlig imponert over det du skriver, på noen måte.
For min egen del har jeg aldri nevnt forhold knyttet til arbeid på et diskusjonsforum, da jeg ser på det som useriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 10:48 2162

En leverandør av scrubbere på forumet.. Så flott da.. og selvfølgelig med negativ omtale av en konkurrent.. Har jeg hørt det før? Nja, bare et par-tre ganger kanskje :)))
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:54 2142

Jeg har jobbet som leverandør før. Nå er jeg uavhengig, men jobber fortsatt med IMO2020 og scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare