Tankperlen med mest utbytte

Lamps8
ADS 04.12.2019 kl 19:59 33690

Ser at mange har fokus på FRO, HUNT og OET her inne og at en tankaksje glemmes litt. Skal ikke si mye svada, men la tallene gjøre jobben.

Eier 3 scrubberinstalerte VLCC med break-even 15 000 usd day.

La oss si at gjennomsnittlig rater for 2020 er 50 000 usd day.

(50000-15000)*3*365*9,15=350 000 000 NOK.

Antall aksjer 23 390 300

Potensielt utbytte per aksje i år 2020 er 350 000 000/23 390 300=15 NOK.

Dagens kurs 25 NOK, dvs 60% direkteavkastning i 2020, dvs kursen antakelig på et helt feil nivå.

Anbefaler alle tankfrelste og IMO2020 opplyste til å ta en ekstra god titt på denne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 10:56 3681

Det du sier er at om du ikke er interessert i hva en bransjeekspert har å si, det er langt mer interessant å høre om synsingen til mannen i gata? Om du hadde vært på et medisinsk forum så ville du ikke hørt på legen der inne, men mye heller en fyr som har lest noe et eller annet sted og synser om det? Smart!
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 11:00 3676

Det skrives svært få artikler som kritiserer én spesifikk leverandørs scrubbere, så nei. Du kan velge å tro hva du måtte ønske. Jeg har personlig ingen ting å vinne eller tape på dette, men jeg hadde selv satt pris på å få vite alt om caset til selskaper jeg investerer i og spesielt fra en bransjeekspert som kan uttale seg utover hva som står i en avis.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 11:15 3638

Stålkvalitet ja. Du mener stålet ikke tåler 2 år med drift? Det argumentet tviler jeg på noen her tror på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 11:49 3600

Dette var snakk om et spesifikt prosjekt der de leverte med for lav kvalitet, noe som vitner om lav seriøsitet. Utover dette, nei 316 stål holder ikke i to år i en scrubber. Det holder ikke 3 mnd en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 11:51 3598

La oss heller diskutere det vesentlige, fremfor en avsporing som vi ser i de siste innleggene.
Det Interessante er hvordan tankmarkedet blir fremover med kursutviklingen og utbytter hos ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 11:51 3600

Googlet litt.. Clean marine slår seg sammen med FMSI.. lurer på hvorfor de gjør det om FMSI er bare møkka?
Nei, jeg forholder meg til fakta og kundelisten til FMSI sier i grunnen det meste...
Se vedlagte linker:)

Clean Marine AS and FMSI today announced that the companies have entered into a term sheet pursuant to which they will effect a business combination (the “Merger”) to create a leading provider of exhaust gas cleaning systems (“EGCS” or “scrubbers”). The combined entity, which will operate under the name Clean Marine, will provide a fully integrated offering, including Original Equipment Manufacturer (OEM) expertise, significant capacity, fast production times, project management and global after-sales services. It will also offer financing to its customers through affiliated companies.

About Clean Marine
Clean Marine is dedicated to emission cleaning and is recognized as a supplier of highly flexible and competitive marine exhaust scrubbers. The company’s research and development started already in 2004 and it has pioneered and delivered hybrid and open loop multi stream scrubbers to customers worldwide.

About FMSI
FMSI designs, manufactures, commissions and services exhaust gas handling systems. Its OEM heritage spans more than two decades, and the company is trusted by some of the leading shipping and trading companies. FMSI’s 40,000 sq.m. state-of-the-art design and manufacturing facility is situated in Batam, Indonesia.

https://www.fmsiservices.com/

https://cleanmarine.no/clean-marine-and-fmsi-announce-intention-to-merge/
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 11:52 3601

Regner med ledelsen i selskapet sjekker ut hva de kjøper før de skriver kontrakt. Dette er storm i et vannglass. Om stålet ikke holder 3 mnd en gang vil det komme svære erstatningskrav mot leverandøren med de ratene som er nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 11:59 3631

https://mobile.twitter.com/sam_eckett/status/1173882487979876352

Selv dette nådde ikke media på en måte der scrubber maker ble nevnt. For ordens skyld så er ikke dette FMSI.
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:01 3799

Det gjorde det også. I tillegg til at FMSI aldri mer får levere scrubbere til Hyundai-gruppen, som er verdens største skipsverft.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:05 3783

Clean Marine kjøpte FMSI fordi det var en enkel og billig måte å skaffe seg et godt scrubbertårn på, samt flere referanser. Selve designen på tårnet til FMSI gir god mening. Det gjør ikke tårnet som CM hadde, men de har god teknologi på øvrige deler i systemet samt en solid organisasjon. Derfor ga det mening å implementere FMSI sitt scrubbertårn i deres øvrige teknologi. Dette ble gjort lenge etter at ADS kjøpte sine systemer fra FMSI.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 12:19 3739

Du får fortsette å bekymre deg over dårlig stålkvalitet mens vi andre håver inn store utbytter de neste årene, med eller uten scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 12:21 3731

Hva er Frontline sin interesse i dette selskapet hvis de, ifølge deg, har en historie med å lage dårlige scrubbersystemer ? Har du noe mer dokumentasjon å vise til for å underbygge din påstand ? Jeg også fant den twitter videsnutten din i tillegg til denne artikkelen fra Gard som påpekte noe scrubberproblematikk; http://www.gard.no/web/updates/content/28519122/learning-as-we-go-challenges-with-the-use-of-exhaust-gas-scrubbers Men det skrives ikke mye om dette så enten er det underrapportert eller så e r det rett og slett ikke så mange tilfeller av scrubberproblemer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:21 3727

Jeg sitter tungt inne i Hunter, så jeg bekymrer meg ikke det minste. Du får fortsette å velge aksjer som ikke er blant de beste fordi du ikke gidder å høre på folk som faktisk kan noe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 12:24 3719

Frontline kjøpte seg inn veldig tidlig fordi de ville sikre egne leveranser. Dette viste seg å være en feil avgjørelse, da kvaliteten på systemene var så dårlig at de heller kjøpte systemer fra Alfa Laval og Wärtsilä.
Scrubberproblemer er grovt underrapportert da hverken maker eller reder ønsker at dette skal komme ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 13:03 3651

Frontline er tydeligvis ikke enig med deg .. Hvorfor skulle de da øke eierandelen fra 20 til 29 prosent i et selskap som produserer dårlige varer.. Det finner jeg helt usannsynlig og igjen mener jeg at fakta er det man skal forholde seg til ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:12 3627

De kjøpte ut mannen som startet dette selskapet pga uenigheter (for å si det pent). Den dealen tjente han svært lite på.
Jeg forholder meg til fakta, forskjellen på mine fakta og dine er at du googler deg frem til det noen har giddet å skrive, mens jeg vet hva som foregår bak overskriftene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 13:19 3612

Jeg hører først og fremst på selskapet og de som kommer med fornuftige argumenter. De som argumenterer utfra at de prøver å få flere over i et annet selskap ignorerer jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:24 3597

Hvilke av mine argumentet og opplysninger er ikke fornuftige?

Jeg gir da 100% faen i hvor du og alle andre er investerte, forumet her beveger ikke kursen stort uansett.

Jeg trodde at et forum var nyttig for å dele informasjon som ikke nødvendigvis kommer frem i overskriftene på aviser, men tok tydeligvis feil.

Tror du at Fredly og Spetalen investerer basert på hva som sto i DN i går eller tror du de tar valgene sine basert på input fra bransjeeksperter og egen ekspertise?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 13:26 3590

Virker som du bryr deg veldig mye, slik som du spammer denne tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 13:37 3560

Problemet her er at du er en anonym som hevder noe det virker å være veldig vanskelig å få bekreftet. Leser fra conference call med Frontline sjefen i forbindelse med Q3 27/11 at de er veldig fornøyd med scrubberne sine så langt og fremhever hvordan eierandelen i FMSI gir de "great access" til scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 13:39 3553

Fins mer seriøse forum som for eksempel Xtrainvestor. Du kan fremme dine synspunkter der under fullt navn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:45 3535

Så langt jeg kan se så er mitt «spam» i denne tråden den eneste informasjonen av verdi som du ikke får noe annet sted.
Rederne ringer meg når de trenger hjelp i forhold til scrubbere, men for all del, en haug synsere på forumet som aldri har sett en scrubber vet jo best.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 13:53 3511

Å servere påstander kan alle gjøre.. sannsynliggjøre dem derimot, det er det verre med. Der sliter du Ole86.. Ettersom jeg ikke kunne noe om scrubbere så falt det meg naturlig å Google. Det er gjerne det man gjør når man lurer på noe ;) Dessuten forventer du vel ikke at man skal ta argumenter på et anonymt forum for god fisk uten videre? Troverdigheten til forumdeltakere viser seg etter hvert uansett.. Så om det viser seg at ADS raser i kurs pga dårlige scrubbere så har du dine ord i behold. Vi får se...
Her kommer mer fakta:

“FMSI has gained market share since our initial investment, and we are pleased to see our ownership stake in the company increase. Setting aside potential financial benefits, our ownership in FMSI has allowed Frontline to source high specification scrubbers on short notice, which we believe will present a challenge to many owners as the deadline for sulphur emissions compliance approaches.” – Frontline Ltd, January 2019

Link: https://6c57f4fc-8059-44d4-865d-ba4e8e95c99a.filesusr.com/ugd/ce1faa_71b6a431787a49e0b5c3b138ca95b263.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 13:59 3494

Det Frontline skriver der høres jo selvfølgelig nøyaktig ut slik en eier av et selskap skal høres ut.

Jeg vet det jeg vet og handler ut fra det. Jeg bryr meg nada om hvilke selskaper du sitter i og har ingen ting å tjene eller tape på å påstå det ene eller det andre.

Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Vikingfk
12.01.2020 kl 14:01 3489

Når vil neste utbytte komme

Størrelse!
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.01.2020 kl 14:15 3453

Er ikke så veldig interessert i dine posisjoner jeg heller.. Men scrubberproblematikken du tok opp er jo interessant nok ettersom en VLCC med scrubber drar inn 24.000 dollar mer pr. dag enn de uten.. men er scrubberne ute av drift blir jo regnestykket annerledes for å si det forsiktig.. Men kvaliteten på scrubberne tror jeg faktisk rederne (eks. Frontline) har kontroll på, de er jo ikke idioter heller..
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 14:27 3431

Mulig jeg er naiv, men jeg har såpass tiltro til Frontline sjefen at jeg ikke tror han står og åpenlyst juger om at scrubberne fungerer bra om så ikke er tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Bullen
12.01.2020 kl 15:14 3353

Man bør ikke ta for gitt at det Ole86 skriver, men det er også ufornuftig å ignorere det.. Det bør ikke være vanskelig å ta tak i dette og undersøke nærmere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Simo
12.01.2020 kl 15:44 3299

Brukt hele går kveld og dagen idag for å prøve å finne noe som kan bekrefte det Ole hevder. Nettopp fordi jeg vil ha klarhet i alt som kan være en risiko for min posisjon. Men jeg har til gode å finne noe.

Dvs. noe spesifikt om FMSI scrubbere. At det kan oppstå scrubber problemer er åpenbart. Som med alt annet maskineri.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 15:48 3290

Det er fordi du tror alt er å finne bare man googler noe. Prøv å finne ut hvem som leverte scrubbersystemet i denne videoen og hva som gikk galt: https://mobile.twitter.com/sam_eckett/status/1173882487979876352

Det bør jo være kjempeenkelt, i følge din logikk. Her har man jo på film at noe har gått skikkelig galt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 15:56 3263

Hvis dette er dramatisk, virker det ikke som du har jobbet på båt.... har selv seilt til sjøs i noen år og er utdannet maskinist.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 15:59 3256

Despite persistent rumours that engine failure was scrubber related, they insist it wasn't. Also, that ship has a 6 cylinder engine and the video shows an 8 cylinder engine.They also tell me they have a different engine manufacturer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:04 3238

En dusj av svovelsyre i maskinrommet. Heeeelt udramatisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:06 3231

Dette er jo åpenbart ikke en engine failure. Du leser kommentarene under videoen med folk som heller ikke har klart å Google seg til svaret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:07 3220

Dette er FMSI sin scrubber som brenner på HMD:

https://imma.gr/86436xee453

Link gjerne til en artikkel der det står omtalt. Det bør jo være kjempeenkelt å finne.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
12.01.2020 kl 16:17 3202

Du har ETT eksempel på en scrubber failure og hevder dette er et vanlig problem? Leverandøren vil da selvsagt gjøre utbedringer for at dette ikke skal skje igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2020 kl 16:21 3186

Hvor kommer lekkasjen fra og hvordan vet du det ? Tid, sted ......... rapport ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:26 3174

Nei, jeg ga ett eksempel og jeg hevder ikke at dette er et vanlig problem. Jeg delte dette mest for å få noen her inne til å forstå at det finnes folk med langt mer informasjon enn det man kan google seg til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
12.01.2020 kl 16:29 3168

Lekkasjen kommer fra pipingen under scrubberen på discharge-siden. Dette var en feil som oppsto da automasjonen til systemet ikke var skrevet godt nok og man fikk en situasjon der pumpene gikk samtidig som overbordventilene var stengt. Pumpene var startet med jumpers og by-passet dermed failsafe i automasjonen.

Jeg har ingen rapport å vise til, men jeg jobber med dette og kjenner de som arbeidet med feilen som oppsto på dette skipet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
12.01.2020 kl 16:38 3141

Hva skjer her inne??
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare