NAS: - Trafikktall for november 2019

Epona
NAS 05.12.2019 kl 08:10 6671

Finansavisene fokuserer selvsagt på det negative, slik de umiddelbart kan tolke det uten å ha peil, men:

For Norwegian er det gode nyheter at begge fortsatt utvikler seg positivt.
Inntekten per passasjer per kilometer (yield) steg med 12 prosent i juni til 0,37 kroner, målt mot samme måned året før.
Inntekt per sete per kilometer (rask) steg med 18 prosent i juni til 0,31 kroner.

Så får man se hvirdan markedet tolker dette framover.

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2019 kl 08:13 5870

Inntekten per fløyet passasjerkilometer (yield) økte samtidig med 12 prosent til 0,37 kroner. Et annet inntektsmål, inntekten per tilgjengelig setekilometer (Rask), økte med 18 prosent til 0,31 kroner.

Norwegian opplyser at fyllingsgraden var på 83,0 prosent i november, opp fra 78,8 prosent i samme periode i fjor.

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Restplassno
05.12.2019 kl 08:13 5842

Rask økte 18%. Fy faen så bra!
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Norviking
05.12.2019 kl 08:13 6179

Hva får deg til å tro at man leser det negativt ?
Jeg lærte å lese for mange år siden og har ikke glemt den kunsten ennå.
Jeg leste artikkelen i Finansavisen som positiv
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
president84
05.12.2019 kl 08:15 6120

Selvfølgelig vinkler de dette negativt. Shortermafia!
Rask økte med 18 % og yield steg med 12 prosent knallbra! Alle vet jo hva nedgangen i passasjerer skyldes!
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Søndre
05.12.2019 kl 08:17 6064

Kapasiteten er redusert med 23 % ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Epona
05.12.2019 kl 08:22 5985

Ja, i finansavisen.no er det positivt, men resten av røkla fokuserer på at det er færre passasjerer. Hva skulle en tro når fly har blitt solgt?
Heading e24:
"Nå: Kraftig passasjerfall for Norwegian"
Heading dn.no:
"Enormt passasjerfall for Norwegian ... "
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
EXTrader
05.12.2019 kl 08:28 5893

Dette er god forbedring ! Med tanke på hva nas har vært igjennom med Max flyene og RR motorene!

Inntekten per fløyet passasjerkilometer (yield) økte samtidig med 12 prosent til 0,37 kroner som er et godt tegn på forbedring i driften (Rask), økte også med 18 prosent til 0,31 kroner som igjen viser at noe har skjedd 😀 fyllingsgraden er også opp på 83,0 prosent i november som er opp fra 78,8 prosent i samme periode i fjor.
Dette viser en god forbedringer i alle ledd og er en knall bra rapport fra Karlsen 🥇🏆

Dette signaliserer at de har kun et formål ! Og dett er å drive et lønnsomt flyselskap ✈️

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Norviking
05.12.2019 kl 08:34 5800

Leser man mer enn bare headingen til DN så er den artikkelen kjempepositiv etter mitt skjønn
E24 skal leses nå :)

Sånn
Nå har jeg skumlest E24 også
Jeg leser den artikkelen positivt også jeg da.
Tabloidoverskrifter skal man drite i. Det er for å få flere klikk
Begynner man å lese så skjønner man fort hva som ligger bak og hvilken super jobb Geir Karlsen har gjort og nå gjør for å få Norwegian til å fly høyt igjen
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Epona
05.12.2019 kl 08:44 5630

Helt enig i det. Det forteller bare at overskrifter selger bedre enn innhold.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.12.2019 kl 08:44 5614

Enig, Norwegian leverer etter "strategi lønnsomhet fremfor vekst".

Veldig bra signaler fra selskapet, imponerende også når man iaktar grepene som nå tas i et voldsomt tempo.
Den opprydningen Norwegian nå hat tatt de seneste månedene samt de strategiske grepene de har tatt (og det er mange) så er selskapet nå i en så striglet skikk at
dette vil påvirke bunnlinjen fremover dramatisk.
Tror på at et bud kommer på selskapet kommer på bordet innen rimelig tid.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Herman*
05.12.2019 kl 08:51 5519

Det overrasker meg at markedet ikke verdsetter disse grepene i større grad. Forstår meg ikke på utviklingen i aksjekursen: De har levert JV, landet samarbeidsavtale med Jet Blue, kuttet ulønnsomme ruter, solgt tapssluket i Argentina, kuttet faste kostnader, solgt fly med gevinst, utsatt låneforfall på obligasjonslån osv. 37kroner..???
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
EXTrader
05.12.2019 kl 09:08 5340

Som jeg skrev her inne i går !! Så er det noe som ikke stemmer !

Media er kjente for å vinkle informasjon og her ser vi to gode eksempler på denne manipuleringen.
Ikke rart Nas sender ut sine egne presse meldinger i håp om at informasjonen kommer riktig ut 🧾

Hvilken agenda har disse mediene ?Det lurer jeg på ? For noen må være kjøpte å betalte her jeg syntes dette er kritikkverdig og utrolig dårlig journalistikk.

Fake news kaller jeg dette, for slikt slett arbeid burde rett å slett blitt rapportert.

Legg merke til hvordan de spinner dette negativt !!! Bare overskriften er negativt ladet ! De klarer heller ikke skrive alt som står i pressemeldingen.
Tidligere så spant de på at ledelsen ikke hadde fly erfaring. Nå unnlater de med vilje å ikke skrive om dette.

Les og døm selv ! Dette stod det om Marty i Nas sin pressemelding.

Marty St. George har mer enn 30 års erfaring fra kommersiell luftfart. Han var inntil nylig kommersiell direktør i det amerikanske flyselskapet JetBlue Airways. Han har også hatt sentrale roller i United Airlines og US Airways, med ansvar for ulike kommersielle funksjoner som inntektsstyring, ruteplanlegging og markedsføring.

Dette er E24 sinn elendige versjon.

https://min.e24.no/a/4qQew9

Dette er presse meldingen fra nas.

https://media.no.norwegian.com/pressreleases/marty-st-george-ny-kommersiell-direktoer-i-norwegian-2950585

——————————————————



Dette er DN sin spinn på dette, hvor salget nesten blir fremstått som et tvangs salg og ansettelsen står i samme artikkel, og blir skrevet /viklet som at hun overhode ikke ønsker å fortsette i Nas ! Se forskjellen på kompetanse nivået til disse to ?! Dette er nøye planlagt.


https://www.dn.no/staticprojects/annonsorinnhold/nets/svindeljegeren/

Her er Pressemeldingen.

https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-selger-argentinsk-datterselskap-til-jetsmart-airlines-2950535

Er disse mediene eiet av samme selskapet ? Siden de klarer p surre det til på denne måten ? For det skremmer jo den vanlige mann i gata til å selge på slikt slett journalistikk !!!!
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Epona
05.12.2019 kl 09:12 5271

100% enig med deg. Det er påfallende og lite seriøst å benytte slike headinger med ett mål for øyet: å tjene egen sak, ikke å publisere faktiske nyheter.

VG refererer direkte til e24 med overskriften: "Siste: Kraftig passasjerfall"

Utrolig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
tradingstock
05.12.2019 kl 09:23 5177

Last opp jenter!
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
EXTrader
05.12.2019 kl 09:30 5126

Takk ! Da er jeg ikke den eneste som ser det samme her ! Det er samme eiere på alt og de har en agenda virker det som ! Trist
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Hartepool
05.12.2019 kl 09:33 5096

Journalistene skriver hva de skriver, ingen gjennomtenkt artikkel etter så få minutter,så det er uvesentlig.
Tallene var solide.
Selskapet gjør det riktige.
Desembertallene blir og bedre .
A4 blir helt ok med god fart inn i 2020.
I fjor tapte selskapet nesten 2 milliarder på hedg i tillegg til alt annet.
Nå er hedgen null.
Shorterne ser at det ikke blir noe stort fall, de følger etter Marshall Wace og gir opp
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
EXTrader
05.12.2019 kl 09:36 5068

Jeg syntes aksje kursen gjenspeiler seg i informasjons flyten fra disse mediene ! Så jeg tror dette er kjøpt å betalt for 😡😡😡😡
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Vorge
05.12.2019 kl 09:36 5062

TV 2 melder hvertfall «Færre passasjerer men økt lønnsomhet»

Jeg synes tallene ser bra ut, og husk også meldingen fra Argentina i går etter børsslutt. Jeg synes det ser ut som om dette er i ferd med å bli en pengemaskin - og det i et raskere tempo enn mange hadde trodd for bare noen måneder siden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2019 kl 09:38 5035

Lavere guiding fra SAS for neste kvartal presser kursen. Dette kan være gode nyheter for NAS ettersom selskapet allerede har forberedt for lavere etterspørsel ved å redusere kapasiteten. Sammen med salg av ulønnsomme enheter og bedre nøkkeltall på drift kan dette gavne kursen i NAS på to måter; i) bedre lønnsomhet i NAS, og ii) positiv drift i kursen på grunn av inngåtte spread-handler mellom SAS-NAS som nå trolig vil avvikles (dvs. Selg SAS vs Kjøp NAS). Time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
EXTrader
05.12.2019 kl 09:48 4962

Nå ser jeg dette i et annet lys !

Dette er kritisk 🤯🤯🤯🤯😡

Selskapet ble grunnlagt av Christian Schibsted i 1839 da han startet en liten virksomhet som boktrykker i Oslo. Schibsted overtok eierskapet til Verdens Gang i 1966, da avisen var i finansielle problemer. I 1988 ble det til da familieeide selskapet gjort om til aksjeselskap og det ble opprettet ulike datterselskaper.

Konsernet ble børsnotert i 1992. Kristin Skogen Lund har vært konsernsjef siden 1. des 2018. Tidligere konsernsjefer er Kjell Aamot (1989-2009) Rolv Erik Ryssdal (2009-2018).

Schibsted ASA ble i 2015 eid blant annet av:[3]

Blommenholm Industrier AS (eid 60,1 % av Stiftelsen Tinius opprettet av Tinius Nagell-Erichsen) (25,1 %)
Folketrygdfondet (6,1 %)
Deutsche Bank AG (3,8 %)
JP Morgan Chase (3,5 %)
Goldman Sachs (2,7 %)
UBS AG (2,6 %)
The Northern Trust Company (2,5 %)
State Street Bank and Trust Company (2,0 %)
JP Morgan Chase (1,6 %)
Morgan Stanley & Co (1,4 %)
State Street Bank and Trust Company (1,3 %)
UBS AG (1,2 %)
Clearstream Banking (1,2 %)
The Northern Trust Company (1,1 %)
The Bank of New York Mellon (1,1 %)
Morgan Stanley & Co International (1,0 %)
State Street Bank and Trust Company (0,9 %)
Selskapets aksjer inngikk da i OBX-indeksen.

Vedtektsreglene i Schibsted ASA gjorde at Stiftelsen Tinius har negativ kontroll over konsernet.[4]

I 2017 hadde Schibsted ASA hadde en omsetning på 16,9 milliarder kroner og et resultat på 2,6 milliarder kroner (EBITA)[5].

Kristin Skogen Lund har vært konsernsjef i Schibsted siden 1. desember 2018.[6] Finansdirektør er Ragnar Kaarhus.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Restplassno
05.12.2019 kl 10:25 4841

Får man samme forbedring i desember går man vel fort i null i et ellers uheldig år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Bartender
05.12.2019 kl 11:31 4703

Danske Bank hever kursmål til 55 kroner. (DN)
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
EXTrader
05.12.2019 kl 11:38 4671

Dette var nokk et skudd i baugen for Schibsted kommunistene i det norske media ✈️📊📈
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2019 kl 11:42 4653

Dersom Norwegian skal få oppleve en positiv vinklet artikkel i finans pressen, tror jeg de må klare passasjervekst på ruter de ikke flyr lenger. Noe sier meg at når kapasiteten er redusert med 27% og passasjertrafikknedgangen er på 23% gis det rom for å tolke tallene positivt. Når fyllingsgraden øker med 4,2% betyr det faktisk at flere reiser med Norwegian (vel å merke om man regner de rutene man faktisk flyr). Når hver passasjer (som det har blitt flere av) legger igjen 12% flere kroner, er vel ikke en omsetningsnedgang på 300 mill et direkte tap i hvert fall.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
EXTrader
05.12.2019 kl 11:43 4639

Skal bli artig å se hvor lang tid det tar for E24 å måtte skrive om dette !?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2019 kl 15:04 4456

Dette ser absolutt ikke bra ut..
Trafikktallene raser, og faller i en urovekkende fart..
Fremtiden ser dystert.
NAS skal vel ned til 33 mot årsskifte..
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Epona
05.12.2019 kl 15:23 4387

Selg ved gode nyheter, kjøp ved dårlige ... er det det som er tonen ... https://aksjelive.e24.no/instrument/NAS.OSE
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
golf`ern
05.12.2019 kl 16:31 4244

Endte i minus jo.....
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Epona
05.12.2019 kl 20:40 3964

Merkelig nok endte det i minus i dag også, men kanskje det er noe i det at en bør selge ved gode nyheter og kjøpe ved dårlige.
Kanskje kan denne herren hentet fra amerikanske JetBlue Airways gjøre vei i vellinga og sørge for enda lysere utsikter?
https://check-in.dk/norwegian-henter-direktoer-fra-amerikansk-flyselskab/
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Restplassno
05.12.2019 kl 23:43 3717

La meg komme med en interessant observasjon:

November er måneden for tap for alle flyselskaper. Nas gjør tapet minst mulig med to grep her:

1. De skrur ned kapasiteten, og man plukker nok rutene som koster mest, og tjener minst.

2. De øker inntjening med 18% per ASK, som er vanvittig bra!

Kostnadene reduseres totalt sett, mens inntjening per enhet øker. Både på kostnadssiden og inntektssiden gjør Norwegian vintertapet mindre med disse grepene.

Inntekter er 1918 millioner i år, mot 2200 i fjor.

Kostnadene for 2018 var 3641 millioner, resultat på minus 1441 mill sett vekk fra alt annet (og forutsatt samme kostnadsnivå i 2018 som i 2019, dette var egentlig 0.01 høyere i fjor enn i år)

Kostnader 2019 blir 2661 mill for 2019, altså én mrd lavere selv om man gir 2018 ett øre lavere kostnadsnivå per ASK på 0.43.

RASK*ASK 18 - CASK 19*ASK 18 = - 1,41 mrd for November før ancillary of diverse

RASK*ASK 19 - CASK 19*ASK 19 = -0,743 mrd
for november 19 for ancillary og diverse.

Nas -0,743 mrd før ancillary i nov 2019, -1,41 mrd før ancillary i Nov 2018. November altså med en positiv forbedring på over 650 millioner bare i november. Det utgjør en tredjedel av fjorårets Q4 driftsunderskudd, for å sette dette i perspektiv. Og november er virkelig svarteper av disse tre mnd. Ved å skru ned trafikken 27%, har man redusert tapet i november med 47%.

Legger man samme forutsetninger for desember, blir dette meget pent. Uten at jeg har regnet på det blir rask for desember i så fall 0.36 og med 0.06-0.07 i ancillary som man kan vente seg denne mnd, vil desember faktisk kunne gå i null - mot minus rundt 700 mill etter ancillary i fjor. Fortsetter dette inn i januar-mars vil man få et
ALTFOR LITE underskudd til å kunne måle seg med overskuddet man vil sitte med fra Q2-Q3, og heretter er det bare å glede seg til et 2020-regnskap uten røde tall på bunnlinjen.

I tillegg har ancillary I år steget 15-20, dette kommer i tillegg og bare denne øknkngen utgjør 3-4 prosent av totale billettinntekter.

For en fantastisk snuoperasjon vi er vitne til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2019 kl 00:32 3637

Interresant observasjon Restplassno👍 Noe som vil trekke ned estimatene er alle engangskostnadene ved nedleggelse/omlegging av ruter. Tilrettelegging av emisjon og obligasjonslån. Det kostet vel 200 mill bare å blidgjøre obligasjonseierne. På plussiden kommer salget av NAS Argentina uten at jeg aner hva det kan ha brakt inn og som du nevner, ancillary og cargo. Break Even i år og et kanonår neste år !! 🎉🎉
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.12.2019 kl 07:01 3460

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/geir-karlsen/kraftig-passasjerfall-bedre-lonnsomhet/2-1-718585

Danske Bank anbefaler kjøp av Norwegian-aksjen og har et kursmål på 55 kroner. Aksjen står torsdag formiddag 38,5 kroner. Dersom Stenshall får rett, vil dette bety en stigning på over 40 prosent.

55 kr er baset på kursmål i dag. Her kommer mye nyheter fremover.
Det jobbes på høygir i Norwegian, er mektig imponert.

Akkurat nå har shortere et grep om aksjen, tror NAS kan ende opp som nyttårs rakett.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2019 kl 09:38 3202

Blir vel trigget til å fly høyt når JV signeres ved årsskiftet?
Eller oppkjøp fra Kina?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2019 kl 11:39 3080

I følge børsmelding 05.12.19 er det et tap på 24 mill. Knyttet til kontrakter og opsjoner hittil i kvartalet pr. november, inkludert en gevinst på 86 mill. knyttet til urealiserte sikringsposisjoner. Dette betyr at det er et tap på 110 mill og en gevinst på 86 mill som gir i sum et tap på 24 mill. Er det noen som vet mer i detalj hva tapet og gevinsten er ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2019 kl 12:54 2962

For de som vil ta en titt på novembertallene i fjor: https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=465131&attachmentId=176625&obsvc.item=1 I 2018 var de en kapasitetsøkning ASK på 34% med en passasjer trafikkøknining RPK på 26%, load factor ned 4,9% mot 2019 ASK ned 27% RPK ned 23%, load factor opp 4,2%. Merkelig at dette er tall fra samme flyselskap egentlig 🤩 Jeg konkluderer med at årets tall, prater bedre med hverandre, er bedre venner og «Endring av fokus» blir et aldri så lite «understatement»
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
omac
06.12.2019 kl 13:06 2928

Nå er det billige "emisjonsaksjer" å hente, ingen vits å vente på 40 kroner i januar når du kan kjøpe for 37 i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Epona
06.12.2019 kl 13:09 2923

Sundberg skriver bak betalingsmur "Børskommentar: Det mest interessante tallet i Norwegians trafikktall er minus 27 %
Norwegian bedrer lønnsomheten fordi de kutter ruter. Det kan gi de mange fly å selge, når Boeing 737 Max-flyene kommer i luften."
Og som sluttkommentar i artikkelen: "Norwegians aksjonærer bør be julenissen om gode Boeing 737-Max-nyheter til jul."

Sant så sant. MAX flyene når de blir operative er lett å selge, med bra profitt. Det er nok tatt med i planene framover når det gis klarsignal for opplufting.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Herman*
06.12.2019 kl 21:56 2646

Norwegian på CNN nå i kveld (Første flyselskap som blir med på dette FN programmet)
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
lypeders
06.12.2019 kl 22:14 2597

Blir det ikke oppgang l morra så forstår jeg ingenting.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare