Verdien av NAS

yuppie
NAS 23.11.2017 kl 11:05 5970

P.T er NAS verdsatt til 6,9 milliarder, og trekker man ut NOFI (ca. 3,1 milliarder) er NAS verdsatt til 3,8 milliarder.
Listepris på en Dreamliner er vel noe varierende - men har lest at en 787-8 koster ca 260 MUSD. Ingen betaler listepris, men la oss si 150 MUSD for å gjøre det enkelt og mer realistisk. 150MUSD tilsvarer ca. 1,3 milliarder. NAS verdsettes med andre ord til prisen av 3 dreamlinere.
Noen som tror dette er interessant oppkjøpscase for andre flyselskap som må vente 5 år på nye dreamlinere ?
Redigert 20.01.2021 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
clanz
23.11.2017 kl 20:08 5820

Du må ta med gjelden man får med på kjøpet også... såvidt jeg vet ca. 18-19 mrd. Får kjøpt noen dreamlinere for den prisen...

NAS har følgende fly (31.12-17):

7 Dreamlinere
45 Boeing 738
6 B 736 Max

Tenker at flyene er verdt omtrent like mye som gjelden... 18-19 mrd. Så det er brandet, markedsposisjonene og veksten som er priset idag.
Hvor er Norwegian om 5-10 år?? I det perspektivet er selskapet fair å kjøpe nå.
Record
24.11.2017 kl 09:23 5643

Hadde ikke regnet med å få Black Friday pris på også NAS :-) Må vel vær oversolgt deluxe nå :-)
Titleist
25.11.2017 kl 16:00 5423

Alle flyene som NAS har i bestilling er verdt MYE mer enn hva NAS er forpliktet til å betale. Bare her ligger det MILLARDVERDIER som ikke er priset inn i dagens kurs. NAS er latterlig billig. Hvorfor tror dere Kjos kjøpte for 200 MNOK til kurs 240 nylig..??? Han er vel den som kjenner selskapet og situasjonen best av alle..
Stat oil
25.11.2017 kl 20:22 5359

Enig med mye av det du skriver om Nas. Kjos vet nøyaktig hva han gjør. Det at roboter jobber ræva av seg for å få ned kursen en krone på lavt volum ler jeg bare av. Når Nas går nå snart, så sitter mange igjen med skjegget i den berømte postkassa. Spørsmålet er ikke om Nas rally men om når det skjer.
Søndre
28.11.2017 kl 09:40 4999

Jeg viser til innlegg på det gamle forumet.
25.1.2012 bestilte Kjos og Kise 220 fly fra Boeing og Airbus. Flyfrabrikkene var i problemer ift ordrer.
NAS fikk gunstig finansiering fra Exportfinans og amerikasnke myndigheter, og en rabatt på flyene på
40 %. NAS var først i køen, og ift dagens priser kan det innebære en rabatt på 50 %. De nye flyene har
en besparelse på 30 % med tanke på drivstoff. Her er det snakk om milliardbesparelser. Deler av de nye flyene
skal leases ut eller selges. Selges deler flyene og med en 50 % rabatt fra listepris 2017, vil NAS ha en fortjeneste
på 30 milliarder. Jeg viser også til at NAS har hentet 150 piloter fra Ryanair, insidekjøp, Argentina, sterk passasjerervekst
og at f.eks SAS må hente penger ved emisjoner osv.
Record
28.11.2017 kl 09:51 4974

Det er vel akkurat den emisjonen de hadde håpet å skulle dekke seg inn på , selv om den skulle komme må den være stygg for å dekke 40 % av aksjene , de sist med har det blitt investert meget i kurspleie ,dett må vel også hensyntas :-) Jeg kjøper litt hele veien , begynner å få mange aksjer nå , så den kan snart snu for min del :-)
Søndre
28.11.2017 kl 11:12 4892

På bakgrunn av bl.a insidekjøpet har jeg vanskelig for å tro på emisjon i NAS.
Kjos og Kise har full kontroll.
Ser vi på flykjøpene i Boing og Airbus, kan man jo etterhvert begynne å regne på kursen på NAS.
Slettet bruker
07.12.2017 kl 07:36 4552

... bestilt på et tidspunkt etterspørselen og konkurransen ikke var så beinhard som nå. Bare bestillingene i seg selv kan ha en stor egenverdi og være ettertraktet for andre aktører.
Det er shorterne med Hegnar i spissen som ønsker NAS dit pepper'n gror.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/Spaar-dypere-nedtur-for-Norwegian
espetalen84
07.12.2017 kl 14:18 4273

Er det slik at alle som sitter short i NAS er nødt til å dekke den inn før nyttår?