Dagens kommentar 22.06.18

AntonBerg
REC 22.06.2018 kl 09:48 16658

Gjesp...

Mange ønsker aksjen ned til 0,94... men ingen gidder å selge seg ned dit selv. Shortere og teknikere øretriller småposter for å forsøke å dytte kursen ned øre for øre. Og sånn går nu dagan. Vi har nå 11 dager under 1,10 uten at vi har sett 0,94 eller 0,80... eller 0,60 eller 0,20. Det er faktisk litt skuffende med tanke på hvor hardt vi har jobbet for å skape støy. Vi har nå tusen nick som alle roper at det skal ned. Men ingen av de selger sine egne aksjer, eller så har de ikke aksjer å selge. Er det ikke rart? Grafen har flatet ut ved krona til tross for iherdig forsøk på å få det til å krakke videre. Folk som har aksjer må jo føle et enormt press på at de må selge sine aksjer, helst til 0,80. Slik er det jo med panikk... den starter svakt og så eskalerer den og man forventer et crescendo på slutten. I denne runden var det ingen som hadde panikk og ante ufred på 1,35 - men da vi hadde falt under 1,10 på vei mot krona var det død og elendighet hos panikkfulle høns.

Det er selvfølgelig idioti å selge sine aksjer under pålydende. Det er også idioti å selge sine aksjer på ekstremt lave kurser og det som grafisk sett blir en del av bunnen. Regelen er jo "kjøp på bunn!" Skulle man solgt i mai/juni skulle man gjort det for lengst da kursen var mye høyere. Man er ikke akkurat en smartass når lar seg rive med for å delta i en konkurranse om å selge på lavest mulig kurs, da har man misforstått et eller annet. Å komme sistemann ut døra er ikke noe man bør rope høyt om. Nå står alle teknikerne utenfor huset og roper på at du også skal komme ut slik at de snart kan begynne å løpe inn igjen. Det er nå færre aksjer tilgjengelig for traderne på vei inn enn det var for dem på vei ut. "Hei, jeg er siste man ut og traff bunnen med mitt salg!"... Flere long'ere har plukket dem opp på krona og vi plages ikke av støy. Vi kan sitte på gjerdet og la shorterne lempe ut småposter slik at kursen faller på null volum, og så snapper vi opp det volumet shorterne egentlig vil ha. Noen blir da stående igjen på perrongen med salg på bunn. Snillisme satt i system - det kalles TA.

..................................................

FBR
I perioden 1Q17-1Q18 var FBR produksjonen 12,506 MT og salget 13,965 MT
Dermed solgte REC 1459 MT mer enn de produserte.

I 2Q17 produserte REC 2,380 og solgte 2,372 MT.
I 2Q18e produksjonen satt til 2280 MT mens FBR salget er satt til 2800 MT.
Dermed regner REC med å selge 520 MT mer enn de produserer.

I 1H17 produserte de 4,796 MT og solgte 4,580 MT.
I 2H17 produserte de 4,583 MT og solgte 6,822 MT.
I 2017 produserte de 9,379 MT og solgte 11,402 MT.
De solgte 2,023 MT mer enn de produserte og 59,8 % av salget var i 2H17.

I 1H18e produseres det omlag 5,407 MT (+12,7 %) og selges omlag 5,363 MT (+17,1 %).

I 2018e er produksjonen satt til 10,010 MT og salget kan bli omlag 13,340 MT {dersom 5,363 MT i 1H18e utgjør 40,2 % av året}. REC selger da 7,977 MT i 2H18e. Alternativt må REC selge 6,039 MT i 2H18e for å selge likt med 2017 ot 6,822 MT i 2H17. I begge tilfeller selger REC mer enn de produserer. Salget må kollapse i 2H18 for at man skal gjøre det vesentlig dårligere enn i 2017.


Vi har hatt en bedre start på 2018 enn vi hadde på 2017. Det var et par tusen kriser i 2017 også som vi overlevde helt fint. Og dere kaller dere teknikere og sutrer og klager for små hickups.
Redigert 20.01.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Null
22.06.2018 kl 10:52 10275

Utfordringer er vel at det ikke er noen som kjøper heller til over 1,1
S¨å der er vi
Trigger er vel Q2 oppdatering neste, frem til da vil det være lite å ingen ting som skjer iREC.

Jeg har mange aksjer så det står ikke på ønsker ikke å vekte om angrer på at jeg ikke solgte på 1,5 , men jeg trodde ikke at det skulle bli 1,0 igjen

NULL
AntonBerg
22.06.2018 kl 11:08 10227

Det er med intensjon. Få teknikerne til å dumpe på lavt volum og tømme seg for aksjer. Aksjekursen gikk raskt ned fra 1,55 til 1,00 på relativt lite volum totalt sett. Da skal det også lave volumer til for å sende det raskt opp igjen. Ledig aksjer på vei opp er gevinstsikringsposter på det som teknikerne klarer å kjøpe nå. Vi har ikke hastverk for det er klokken som tikker mot de som selger.

Veien ned til krona igjen åpnet seg teknisk i forbindelse med tradingen i forkant av 1Q18-presentasjonen, stagnasjonen på 1,35 og overgang for mange til NAS. Dermed snudde det ikke opp igjen, men etterhvert falt det heller ned fordi kortsiktig aktører ikke har tid til å bli sittende med sine tradingaksjer. Da fikk vi et midlertidig oversupply av aksjer på vei ned til krona ved at alle andre satt på gjerdet. Jeg hadde heller ikke regnet med at vi skulle ned til krona, men måtte gripe muligheten når den først oppstod.

Du vil se 1,55 igjen dersom det er der du ønsker å selge. At du angrer på å ikke treffe den tekniske toppen som var på denne berg- og dalbaneturen betyr ikke at du ikke bare kan vente på neste tur.

Om du er rimelig ferdigkjøpt så kan du ta ferie og nyte livet!
Redigert 22.06.2018 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
22.06.2018 kl 11:43 10085

Jeg er ferdigkjøpt på 0,99... mitt neste kjøp vil være på 0,94... hvorfor er vi stadig på 0,99??? Er selgerne blitt veike?? Må ikke høre på meg når jeg sier at det er idioti å selge under pålydende... der må dere høre på alle de andre som sier at 1,00 er totalt overprising og at markedet alltid har rett i at kursen skal stupe... de har jo helt sikkert kanskje rett i det, mens jeg har totalt feil i at kursen vil gå opp igjen når denne bunnen er fullført ;p

Jeg har et snøre med en krok og en mark det står 0,94 på... ingen fisker her som vil bite???

Dette er jo gørr kjedelig å vente på :p
anderix
22.06.2018 kl 12:01 9994

Jeg får heller ikke noe napp;-) Vurderer å høye budet, men du kjenner meg, har en tendens til å kjøpe for tidlig så prøver å kontrollere meg;-)
Fjellaksjen
22.06.2018 kl 12:39 9836

Ok...Får bare vente. La inn nye 50k på 0.98 men gikk ikkje. Tilbyr dere 0.97 på mandag da. Eller må eg kapitulere og kjøpe for 1.02. Får jo 50% åkke som....
Odi.1
22.06.2018 kl 12:46 9809


Kjøp heller mellom 60 øre og 80 øre, SHORT 4 doblet seg på kun noen Uker. ops...ops...ops
Slettet bruker
22.06.2018 kl 12:59 9662

Odi1 var du på shorten også?
Odi.1
22.06.2018 kl 13:41 9519

Nei, holder ikke på med slikt. Kun egne midler.

SHORT REC:
108 776 861
4,25%


Utvikling : https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010112675


Gjett hvilken vei dette vil ta videre nå :) Just ask...
Redigert 22.06.2018 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Odi.1
22.06.2018 kl 13:51 9423

Hva er det igjen I kontant- kassen når :

De to lånene er betalt MAI/SEPT
+ Garantilånet og Skattekravet eventuelt må betales ???


Kontantkasse q1 + det nye lånet har en som utgangspunkt ,+ eventuelt ett lite resultat i q2 2018....

Døkk vil bli skremde...
Redigert 22.06.2018 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
anderix
22.06.2018 kl 13:55 9348

tok 25K til på 0,996 før lunch. Klarte ikke å vente Anton;-)
porander
22.06.2018 kl 14:02 9295

Alle har tydligvis startet på St.hans feiringen ....., ikke mange som tenker på Rec aksjer i ettermiddag . Tok noe på 0,99,- Men har egentlig nok Rec aksjer.
Spørsmålet alle vil ha svar på er hvor mye mer ned vi klarer og få den. Personlig hadde jeg ikke turt og gå inn med noe volum på shorthandel nå .

Må berømme de som tør og sette short under krona, det kan bli en dyr lærepenge ........,
Odi.1
22.06.2018 kl 14:04 9285

Det er jo ikke " vi" som får den ned, det er Short i REC, de gjør akkurat som de ønsker, og når noen kjøper nå , så gnir de seg i hendene. ( pungen)
porander
22.06.2018 kl 14:14 9203

Hvorfor pokker skulle shorterne gni seg i hendene om vi kjøper nå? Om vi kjøper nok, (mange aksjer) øker kursen raskt . Mye verre om vi dumper alt, da gnir de seg i hendene. Tror du har misforstått hele opplegget.
Odi.1
22.06.2018 kl 14:44 9081

Du får tro på det,porander , så tror jeg på min teori:)
halvpris
22.06.2018 kl 15:10 8963

De som selger NÅ er egentlig short som settes,og så håper de at småaksjonærer selger og SL utløses. Roboter styrer selgersiden.
Nå burde JUM startet kjøp av 5-10 mill aksjer, så hadde shorterne fått noe å tenke på.
Men det er av våre egne vi skal slite med i Rec.

God helg
Redigert 22.06.2018 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
anderix
22.06.2018 kl 15:12 8946

ingen aksjer til salgs her. vurderer 25K til på 0,95 om den går dit;-)
Odi.1
22.06.2018 kl 15:13 8916

Så lenge det ikke kommer noen kjempe gode nyheter, så kan de gjøre akkurat som de ønsker. ( Short )

Nå øket det ( SHORT ), samtidig med analyser på 80 øre ,NED 20% osv.. ,. Da er det enkelt å vite hva fasiten blir :)
AntonBerg
22.06.2018 kl 17:53 8551

Shorterne selger long'ere aksjer... smart shortere!!! De kan kjøpes tilbake til 1,55+ en gang til neste år eller året etter der.

Du er passe tett i pappen når du setter en shortposisjon på 1,00! Det er som å be om å tape pengene. Hvorfor shortert de ikke på 1,55??? Jo, fordi de kun leser det tekniske og fikk med seg at det var panikk hos teknikerne og da dukker alle shorterne opp som fluer som tiltrekkes møkk.
Odi.1
22.06.2018 kl 18:23 8432


"Gamle Erik" kjøper nok ikke mer rec før vi ser 60-80 øre ett sted.



Han har nok plassert alt i Bond og får en pen avkastning der i de neste årene, og det er den eneste måten å tjene penger på dette i lag med

trading leken på OB

Hammers
22.06.2018 kl 21:11 8208

Dobbelt......
Redigert 22.06.2018 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.06.2018 kl 21:16 8193

Som tidligere sagt (ved ca 1,08?), ja det var litt "lim" rundt 1,00. Dette ser nå ut til å slippe taket.
Da er det temmelig garantert 0,94/0,95 neste. En del lim - også her...….men spennende å se hva som DERETTER skjer.
Kommer en rekyl - eller fortsetter elendigheten. Er det frykt for handelskrig som ligger bak det brutale fallet fra 1,30 (da salgssignal ble bekreftet.
I så fall kan det hende at 0,94 brytes temmelig så kjapt - og "huldra" ved 0,62 raskt begynner å vinke og lokke i det fjerne.
Selvsagt med diverse humper på veien nedover. Men, først må 0,94 brytes som sluttkurs - med litt margin.
Spennende tider - og sikkert ganske så irriterende for de som aldri fikk ut finger'n på langt høyere nivåer (like under 1,30).

Hilsen Hammers
AntonBerg
22.06.2018 kl 22:45 8062

@hammers

Vi får smøre deg inn med glidemiddel istedenfor lim så det glir litt lettere neste gang... dette tok for laaaaaang tid. Selgerne har ikke lenger momentum og frykten. Nå sitter jo alle å forsøker å lokke selgerne ned til 0,94. Og vi har plukket en haug med short-aksjer som er lagt ut på krona.

En fun fact er at 0,62 Hammers er min strek i din tekniske graf... mønsteret den gangen var 1,20 - 1,00 - 0,80 - 0,60 - 0,80 - 1,00 - 1,20. Det er min signatur i TA-grafen. Det var tider det... skikkelig gøy å psyke ut teknikerne og overskriftene mine var "blodrøde" og alle hadde "konkurs" i fremre pannlapp. Selv i dag er det folk som tenker på "konkurs". 5 år senere sitter fortsatt du med linjalen din å trekker streker ned mot merke mitt. Funny funny.

Jeg tror originalen er slettet, men jeg viser tilbake til 0,60 i dette innlegget fra 2013. Så dere teknikere repeterer kun ei gammal LP-plate som det er hakk i om og om og om og om igjen med linjalen... og det verste er at jeg har skrevet deler av den sure musikken :p History tends to repeat itself. Det var like usakelig å gå under krona den gang hvor alle fryktet konkurs, som det er nå hvor vi strengt tatt ikke har noe å frykte. For fem år siden sa jeg at REC ville leve fortsatt i fem år til uten konkurs, og det var det INGEN som trodde på den gang - ergo krakket kursen.

http://hegnar.basefarm.net/thread.asp?id=2157871&filter=on
http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2154218

Som dere ser har jeg vært igjennom dette før... jeg lå et hestehode foran aksjekursen. Når vi kom mot sommeren 2013 steg aksjen mer og mer.

Eneste grunnen til at vi ikke er på 0,94 er fordi jeg var dum nok og ikke klarte å dy meg med å si det var idioti å selge under pålydende... alle vil ned til 0,94 men ingen har aksjer de vil subsidere og gi vekk til kjøper :p

Idag får man jo mye mer for aksjene. Man slipper 5 år med lidelse i mellom og kan hoppe rett inn i den fasen hvor selskapet er refinansiert og har effektivisert. Før 2012-2018 måtte vi vente på dette. Om vi ser REC i et 5 års perspektiv så er REC mye serkere i dag enn det var de siste 3 årene og 5 årene med ulike type utfordringer underveis. Kjøpere burde egentlig betale 3,00 i dag - ikke 1,00. MEN GLEM DETTE for det er en digresjon... det er Hammers og gjengen vi fokuserer på nå og 0,94 vi har i neonlys blinkende foran nesetippen deres for at akkurat DU skal bli fristet til å selge dine aksjer der. Lykke til!
Redigert 22.06.2018 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2018 kl 23:11 7973

0,94 kommer snart, vær du sikker Anton.
REC har holdt seg i live over krona pga. håpet om at "REC og sol er fremtiden", og at det plutselig skal komme en stor melding som sender den himmelhøyt...altså håp og ønsketenkninger..
Dette håpet er nå i ferd med å dø ut hos stadig flere når markedets realiteter slår de i trynet.

Det underliggende og store problemet til REC er at de er så skviset på marginer over hele linja, at de aldri vil bli noe stort vekst-case. De tjener helt enkelt ikke nok penger, og det er ingen bedringer i sikte. De vil ligge og surre og kun holde skuta flytende, og ikke skape de store verdiene dere håper på i uoverskuelig fremtid.
AntonBerg
22.06.2018 kl 23:19 7956

Nå har vi ropt 0,94 i en uke Coldman!!! Jeg venter stadig... Jeg er sterk tilhenger av 0,94 fordi jeg selv vil kjøpe der, så der har jeg en egoistisk særinteresse jeg deler med alle dere baissere og teknikere her inne. Rettskaffenheten derimot gjør at jeg også må si til selger at det er ren IDIOTI å selge meg aksjer på 0,94. Om det likevel er greit for selger, så er et strålende!

Nesten alle som selger på krona selger med tap. Vi ser shortere legger ut småordre for å forsøke å dytte kursen ned når det er null aktivitet. Det er ingen store volumer. Av de som har aksjer med kostpriser under krona fortsatt, så er det hardcore beinharde REC'ere som har vært ute en del vinternatter før og som nå vekter seg opp og ikke er redd dere teknikere i det hele tatt. Dere kan forsøke å skremme oss ned til 0,01 om dere vil det... men det er dere som må selge. Det er ingenting i denne verden som kan skremme meg til å selge en aksje under 1,20. Kortsiktige gamblere tømmer seg nå for aksjer til langsiktige strategikere. Det er også min lekegrind!

Det er morro at du nevner de underliggende og store problemene uten at du har kompetanse og kunnskap til å begrunne påstandene dine. For meg er det bare sløvt. Hver setning passer best inne hos et supperådsmåte for Hegnars baisser-nick-forening. Baissing uten innhold!

Skal du baisse må du se og lære av meg! Jeg kan baisse med å fortelle sannheten og synliggjøre svakhetene som er der teknisk. Når jeg baisser så krakker det! Når dere baisser så er det inneholdsløs babbel med poenger som overhodet ikke viser at du kan noe som helst om REC og solar, for om du hadde satt deg inn i tema hadde du ikke prestert å lire ut av deg så mye svada :p

Jeg forholder meg til RECs tall. Jeg håper ikke ut over det. Min oppfatning av hva mcap bør være er fundamentalt basert på hva selskapet leverer av tall. I dag ligger mcap-verdien betydelig under dette fordi vi har holdninger som du fremmer og TA-tradere som dominerer handelen på en liten markedsplass kalt Oslo Børs. Alle tradingfavoritter på OSE vil lide samme skjebne så raskt de mister momentum opp og blir upopulære. Det er populistisk trading og kursutvikling.
Redigert 22.06.2018 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.06.2018 kl 23:59 7873

AB.
For 475 år siden lanserte Kopernikus sin ide om at Jorden (og de andre planetene) roterte rundt SOLA. Ikke at alt roterte rundt jorden.
Så rett! Når jeg i dag leser dine innlegg begynner jeg å lure på om du er satt 475 år tilbake i tid.

At alt som skjer rundt REC og kursen dreier seg om hva du har skrevet, du KAN (av unyttigheter) om REC og at du styrer hele showet.
Enten må du være desperat, eller verdens største og mest selvopptatte egoist...….eller kanskje en blanding. At ALT roterer rundt DEG!!!
"Min strek i din graf", "min signatur", at DU psyket oss andre ut, "streker mot MITT merke".
Har det klikket for deg, eller har du fått "føling"? Kanskje på tide å ta seg en sjokoladebit - for å få blodsukkeret i balanse igjen?

Noe med det fine med TA er at systemet bygger på historikken - og andre traderes handlingsmåte i forhold til tidligere historikk.
Tror du JEG (eller andre) sitter og leser hva DU lirer av deg når vi kommer med våre langt mer treffsikre innlegg enn de du får fram?
Nei, vi forholder oss kun til hvordan dagens handel utarter seg i forhold til historikken. I grunnen et ganske så uslåelig system.
Vi snakker ikke om det fundamentale i det hele tatt. I hvert fall i utgangspunktet...….for vi har ikke noe fundamentalt å komme med.
Når DET er sagt; jeg har begynt å tenke på hva en evt handelskrig kan gjøre med det videre salget for REC. Det er fundamentalt.
Dette ligger utenfor TA, men en interessant tanke. Hvis en krig har dramatiske følger for REC tror jeg ikke 0,94 har en "sjans i havet"!
DA nytter det ikke å sitte å snakke om "ikke selg u/krona" - og hvor idiotiske teknikerne er. Da er det DU som er den største idioten!
Men for all del, JEG har da ikke peiling på REC - og hva som egentlig ligger bak dette voldsomme fallet ila kort tid.
Jeg registrerte bare i sin tid at man ikke burde eie aksjer etter 1,30...…...og har akkurat samme syn i dag.

Hilsen Hammers...…..som bare kan ønske deg (og dine disipler) en god tur videre!
Redigert 23.06.2018 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
guldlaksen
23.06.2018 kl 00:12 7844

Hvorfor mener du, Anton Berg, at REC står stærkere i dag, end for 3-5 år siden, når de nu skal betale 11,5% i rente på deres obligationslån frem til 2023?
Guldlaksen
Slettet bruker
23.06.2018 kl 00:44 7803

Jeg vil tro han mener det fordi gjelden er redusert med 2/3 i løpet av de siste 5 årene, og til tross for 11,5% rente går en stadig mindre porsjon av inntektene til å betale avdrag. Det er kjipere å betale 7 prosent rente på en million enn 11,5 prosent på 300.000.
Slettet bruker
23.06.2018 kl 07:03 7664

Igen noget fornuftigt om REC fra Antonberg, syntes selv det er vanvittigt at kursen kan falde så meget på så lille omsætning.
Syntes alle dem der råber kursen skal ned, skal sælge nu så de ikke taber mere, så kan vi andre få endnu flere billige aktier.
Ikke en dag på nettet hvor der ikke står noget om solenergi , fremtidens huse kommer alle med solenergi.
Kursen er faldet kunstigt, der har ikke været en negativ nyhed fra REC I år, kun fremgang
Strong buy.
John8
23.06.2018 kl 08:19 7882

Norskbulls hadde Bullish harami cross 20 juni, som da varslet mulig brudd på en Short anbefaling som har stått siden 31 mai.
Men bruddet kom ikke, og signalet er tilbake til Stay Short:

https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=REC.OL

Så da er det ytterligere en faktor som indikerer at vi skal videre ned.
Record
23.06.2018 kl 09:20 7803

Hammer, du ser vel deg selv i speilet når du omtaler AB ?
Bare du kjører samme løpet i TA , mens AB er fundamentalist :-)
AntonBerg
23.06.2018 kl 16:43 7480

Teknikere følger med på aksjekursen og dens momentum for å gå opp eller gå ned. I øyeblikket har 99 % av markedet øynene på tallet 0,94... utelukkende fordi det er et morro tall vi har vært på før. Hvem som skal selge aksjer på 0,94 er en annen sak, her forsøker alle å psyke ut sidemannen til å selge. Hvordan shorterne skal dekke inn 100 mill aksjer på 0,94 er et annet spørsmål, men det er bra at de har økt shorten sin under 1,10. Nå står de med buksa nede.

For de som ikke har lagt merke til det, det vil si alle tradere, så er mcap nå bare 2,5 mrd kroner. Det er ekstremt lite! I følge gurufokus er P/B nå 0,51. Det betyr at vi selger den regnskapstekniske bokverdien med 49 % rabatt. Dette skjønner jo ikke teknikerne hva betyr siden de har aksjeforståelse og dermed kan se bort fra alle tall som eksisterer i REC og heller da kursen på gefylen. Gefylen er da alltid rett.

I mellomtiden kan vi si tikk, takk... Ingen bør skryte av å selge aksjer på dette nivået. Og de som roper 0,94 er desperate på å komme seg inn igjen på en lav kurs de kan tjene tilbake tapene sine på. Å selge er et aktiv valg man tar, det er ingen som tvinger noen til å selge. Og som nevnt er det mye småposter som er lagt ut av shorterne i vakumet under 1,10 ned til krona. Nå forsøker de og vil forsøke hardere på å få den ned til 0,94 uten å ofre for mye aksjer selv og få småaksjonærene til å lempe ut.

Fra tidligere har jeg ALDRI opplevd at alle som vil ha aksjer under krona har fått ønsket volum. Det er få aksjer som er omsatt under dette nivået og man skal være en ganske aggressiv kjøper om man skal ha større volumer. Det er ikke nok aksjer til salgs under krona til at alle kan få drømmen sin oppfylt.

På vei tilbake er det primært gevinstsikringsaksjer som vil være tilgjengelig opp mot 1,35 igjen - gevinstsikring på det lille volumet som har kjøpt siden vi falt under 1,35.
AntonBerg
23.06.2018 kl 16:47 7468

@record

Jeg er det man populært kaller fundamentalist. Jeg er også det man kaller en value investor. Derfor koser jeg meg ekstra nå.

Value investing is an investment strategy where stocks are selected that trade for less than their intrinsic values. Value investors actively seek stocks they believe the market has undervalued.

Warren Buffett is the most famous value investor.


En tekniker tror ikke på at en aksje kan være underpriset. Teknikeren tror til enhver tid at aksjen er riktig priset. For meg er en P/B på 0,51 en attraktiv grunn til kjøp, mens for teknikeren er det et verdiløst tall. For meg er økende revenues, stigende EBITDA og økt cash-generering attraktiv grunn til kjøp, mens for teknikeren er det verdiløse tall.

Teknikeren sverger til TA-grafen. TA-grafen baserer seg på to verdier (kurs og volum) og forutsetter at disse verdiene er korrekt generert av oss fundamentalister slik at teknikeren slipper å løfte en finger for å tjene penger. Men når alle i markedet er teknikere så er det ingen fundamentalister igjen til å generere data til TA-grafen. Da er det kun teknikere som genererer data til TA-grafen, hvor man får en negativ spiral. Som value investor venter jeg til teknikerne da driver aksjekursen så langt ned at den blir kraftig "undervalued".
Redigert 23.06.2018 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2018 kl 17:11 7423

Jeg stoler på at solenergi er fremtiden og har sterk tru på Rec. En børsverdi på 2,5 milliarder er altfor lavt, tatt eiendeler og prod i betraktning. I tillegg er det et høyteknologisk firma. Helt utrolig at kursen er på disse lave nivåer. Såvidt jeg husker er Butte alene verdsatt til 3,5 milliarder. Det gleder meg at jeg kan investere på disse lave nivåer. Men hva er det baisserne ser som ikke jeg ser? Hvor er egentlig risikoen ved å hamstre Rec på disse lave nivåene? Det må da være annet enn TA som ligger til grunn?
Redigert 23.06.2018 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
23.06.2018 kl 17:43 7376

Nå har faktisk aksjonærene i REC en regnskapsteknisk equity på 511,4 MUSD av totalt 838,9 MUSD. Det er ETTER at vi har nedskrevet gigantiske verdier her og der og snart ikke har mer igjen å nedskrive utover ordinære nedskrivningsplaner for utstyr og maskiner.

I dag er 511,4 MUSD som altså aksjonærene regnskapsteknisk har i verdi verdt 4,1 mrd kr (USD@8,09). Nå kommer da REC i løpet av årene også til å nedbetale kreditorene eller sette i gang nye investeringsprosjekter. Normalt skal markedsverdien være høyere enn selskapsverdien på 6,7 mrd kr dersom selskapet er finansiert. Nå er altså markedsverdien bare 2,5 mrd kr (310 MUSD).

Nå hadde vi ekstremt høy CapEx fra gamle dager som vi har nedskrevet kraftig i regnskapet. Anleggene Butte, ML og andel av Yulin har imidlertid ikke mistet sin verdi. Alle anleggene er hver for seg anlegg som koster over 10 mrd kr å bygge om man er en konkurrent. Den reelle verdien av REC er høyere enn det en sterkt nedskrevet regnskapsteknisk verdi tilsier.

REC driver heller ikke bare med polysilikon. Alt handler derfor ikke om polypriser og poly-tariff. Det er Butte som er lokomotivet i REC. ML går som kjent på 50 % drift med overskudd i øyeblikket. Det er her det er mulighet å øke til 100 % på sikt. Ofte vil vekst-case være noe invetorer ser etter.

Assets til REC har som nevnt blitt sterkt nedskrevet. Vi hadde høy CapEx å skrive ned noe alle visste fra 2010. Samtidig har REC skrevet vekk governmental grants og tax assets den siste tiden - usikre poster. Vi står altså ikke igjen med så mye som er voldsomt oppblåst eller usikkert. REC skriver ned omlag 20 MUSD i kvartalet på maskiner og utstyr. Nå begynner vi å komme i en situasjon hvor REC drar inn så mye penger igjen at man går i pluss også regnskapsteknisk. EBIT var bare -5,1 MUSD i 1Q18. Dette er et tall som er interessant for revisorer og folk som er opptatt av gevinster i 20-årsperspektiver. Historisk har EBIT vært blodrødt når regnskapet har blitt kraftig hamret på.

Så er det mye støy omkring REC. Folk fokuserer på de rareste ting. Mange har ikke kunnskap om hva de egentlig mener noe om. Vi ser f.eks. 11.5 % rente være en diskusjon som sammenblandes med konkurs. Det slenges ut negative påstander uten begrunnelse i hytt og gevær. Og folk flest tror på dette. Teknikere har ikke noe valg enn å tro på hva som er trendy å synse i øyeblikket.

REC er refinansiert... allerede i mars/april. De fleste her trodde REC aldri ville bli refinansiert men heller gå konkurs. Nå hadde vel teknikerne gitt REC en høyere aksjekurs i dag om vi heller hadde valgt konkurs ;)

Undertiden har jeg alltid sagt at REC ikke vare i noen finansiell fare for mislighold eller konkurs, og at det hele enkelt kunne løses med en BOND2023. Og jammen ble det en BOND2023. Da bør teknikerne starte på friske ark fordi gamle myter viste seg å være falske. REC er i dag et helt nytt selskap etter refinansieringen. 2018 blir en forbedring fra 2017. Da er det absurd av teknikere å stadig vende tilbake til gamel tradingpatterns fra 2012 som er gjentatt i loop de siste 5 årene.

Vi kommer helt sikkert til å krangle om dette og ha en jojo-kurs de neste 5 årene. Da kan det være lurt å vekte seg opp på bunn.
Redigert 23.06.2018 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2018 kl 18:13 7329

Veldig bra oppsummering av verdiene, AB, mange takk! Verdien av fabrikkene burde tilsi en aksje kurs som ligger mellom 8 og 9kr. I tillegg har Rec sin teknologi en verdi. Hvor høyt anslag kan vi gi verdien av teknologien? Jeg husker TT fortalte at teknologien var videreutviklet siden de lisensierte denne til Yulin. Veldig interessante verdier vi kan komme fram til. AB, hva tror du er strategien til TT er siden han ikke fremhever verdiene slik at vi vanlige aksjonærer kan forstå dette?
Redigert 23.06.2018 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
23.06.2018 kl 18:24 7312

Vel, jeg syns ikke det er hensiktmessig å snakke om 8-9 kr med det markedet og den børsen vi har.

Men at aksjen kunne tradet mellom 3-5 kr nå hadde vært mer i takt med realitetene.

Markedet har tradet opp på 5 kr med all den kunnskap vi har i dag og alle de frykter som har vært kjent lenge. Nå er vi jo forbi mye av det vi før måtte gå å vente på. Det er BOND2023 som er den primære gjelden i selskapet nå og som altså skal betales eller refinansieres i 2023. Det er 5 nye år til. Vi kan ikke være på krona i 5 år til når vi ikke skal gå konkurs.

Teknikerne oppfinner jo ikke noe vi ikke allerede vet fra før. Det teknikerne gjør er å ta alt ut av kontekst og gange det opp 10000 i syklus etter syklus etter syklus. Det endrer jo ikke realitetene. Til slutt har teknikerne gått så mye til en retning at de er ute av kurs og må korrigere mot polen igjen.
Redigert 23.06.2018 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2018 kl 18:39 7273

Skjønner hvordan du resonnerer, men hvis en aksjeanalytiker hadde publisert en artikkel om reell Rec verdi er jeg ganske sikker på at aksjekursen ville vært høyere enn 5kr. Tar vi i betraktning verdien av teknologien til Rec ville vi sett ennå høyere aksje verdi. Det har jo vist seg at folk ønsker et enkelt budskap. Hvis en autoritet sier 8kr så tilpasser kjøp/salg deretter. Derfor mener jeg at dette er interessant. Hvem er det som tør å verdsette Rec sin teknologi?
Redigert 23.06.2018 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Petersen2
23.06.2018 kl 19:08 7236

Heldigvis er inntektene fra butte en god del høyere enn fra Moses lake. En Asp på under 10 kr er ikke levbart for noen produsenter så bare ett spørsmål om tid før den går opp noe
AntonBerg
23.06.2018 kl 19:27 7628

Siemens har en cash-cost på 13-14 $/kg eller mer om de ikke har eget kraftverk eller blir sterkt subsidiert.

Dette rammer kineserne. Hadde folk vært fornuftige hadde man sett fordelen av at Moses Lake nå er i ROW. Så må man analysere ROW-markedet og der er det helt andre dynamikker. Så er det ikke slik at REC hver dag møter på sine 9 kunder og lurer på hvem faen de er og hvor mye de vil kjøpe akkurat nå eller i 2018. De har et mye mer forutsigbart forhold hvor de har forventninger til hverandre ut året. Timingen når man tar et volum kan variere, men i løpet av året har produsentene en target de skal oppnå og da trenger de et volum med polysilikon uansett. De får det ikke billigere i ROW av andre enn REC. En kineser med 6N til 10 $/kg i Kina får ikke eksportert og det er en Tier 2 eller 3 som forsøker å bli kvitt poly på varelager for å konvertere til cash. Det er ikke sammenlignbart.

RECs ASP kan falle som følge av støy generelt og innkjøpet hos kundene kan bremse litt i en periode før det returnerer. Dermed kan ASP som er omlag 12,7 $/kg i 1Q18 falle litt i snitt i 2Q18. Merket at REC selv forventer omtrent flat utvikling og de to første månedene var gode.

Så analyserer vi ikke dette på dags og ukesbasis slik som daytradere ofte gjør. Det er kvartalsrapporten og enda viktigere årsrapporten som er selskapets diplomer på hva de har prestert. Skal man tolke Pvinsights må man ha en begrunnelse på hvordan det påvirker kvartalsrapportene og årsrapporten. Det er jo ingen her som klarer å gi en slik begrunnelse... for alle begrunnen alt med TA-grafen.

REC har lenge hatt en ASP mellom 11-13 $/kg. Det klarer vi oss helt fint på nå som spotprisen i Kina er volatile. Prisene i ROW er mindre volative, og ASP til REC har vært svakt stabil stigende selv med turbulens i Kina. Se grafen i presentasjonen for 1Q18.

Hvor lenge noen kan dumpe et varelager på elendige priser er et midlertidig fenomen hos de aktører som jobber kortsiktig. Historisk er det i Kina konkursene skjer. REC lever fint i 2018. Men det kommer traderskallene her inne ikke til å skjønne før om 2-3 år at det gikk passe bra i år.
Redigert 23.06.2018 kl 19:37 Du må logge inn for å svare