Biotec: Strategi opdatering 10.12 kl. 14

Gjern
BIOTEC 05.12.2019 kl 20:42 17275

Så kom invitationen til den længe ønskede og lovede opdatering endelig.

Præsentation lægges ud kl. 14 ved starten.

Der er jo også et udestående med afholdelse af extra gen. forsamling med valg af nye bestyrelsesmedlemmer, men det kommer måske også med som en plan herom, selv om der ikke står noget om det.

Jeg forventer en hel masse af det møde, så nu håber jeg de endelig lever op til det......

Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
repsol
11.12.2019 kl 15:59 4789

Ja klarer dem og få til noe av det samme som Genovis i Sverige har fått til så kan det bli greit )

Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 16:02 4842

Den tro tjener:

Tøver jeg? Det er dine ord.

1.) Meldingen om strategiendringen ble offentlig den 02.12.2019, Jørgensen gikk av cirka to uker før det. Var styret beslutningsdyktig? Vel, dersom Jørgensen deltok i styrevedtaket, har selskapet unnlatt å melde det med en gang slik man plikter å gjøre i viktige saker. Og ble vedtaket fattet etter at Jørgensen gikk av, er vedtaket ugyldig. Så da er det bare å finne ut når vedtaket ble fattet og om vedtaket er gyldig eller ikke.

2.) Jeg henviser til meldingen over, ikke gårsdagens presentasjon som jeg ikke har hatt tid til å høre på ennå. Men det er mulig du synes dette er enkelt, jeg synes det ikke. Les:

December 10, 2019
ArcticZymes is pleased to announce a new and novel member of the Salt Active Nuclease (SAN) portfolio; M-SAN High Quality. The new SAN enzyme builds on the highly demanded SAN High Quality nuclease serving the bio-manufacturing market segment. While SAN HQ is designed to work in the high salt concentration range, M-SAN HQ has been developed to offer the optimal solution for removal of nucleic acids at physiological salt conditions. High activity at physiological salt conditions is very relevant in many bioprocessing and biomanufacturing workflows in which currently available nucleases are ineffective. Thus M-SAN HQ can help avoid unnecessary steps in the workflows and by doing so increase efficiencies and the utility of the enzyme.

“We are excited to expand our product portfolio within the bio-manufacturing markets where our unique technologies can have a major impact. The new edition to our SAN products can greatly help both new and current customers” says Dr. Jethro Holter, Interim CEO, Biotec Pharmacon.

ArcticZymes is currently developing an ELISA-kit for M-SAN which is expected to be launched within 2020. Prototypes of the kit will be made available for testing by key customers prior to launch. M-SAN will be available for shipping from January 2020. Request a quote today here or by contacting your local Business Development Manager.
To learn more about M-SAN, visit the technology page, or check out the brochure.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
illuminati
11.12.2019 kl 16:15 4813

Repsol,

Sårgel kjempene som du skriver vet at hydrogel brukes på nesten alle sår, det kreves ingen bevis opp mot SOC, for hydrogel er per definisjon SOC. Hydrogel fra forskjellige leverandører brukes flittig, pris er nesten eneste avgjørende faktor til suksess. Vi vet at produksjonskostnadene for WB er på ca 1 EUR per tube, med en pris på 50 til 60 kroner per tube ville WB konkurrert med alle kjente hydrogel. Det var dette S&N fryktet, hydrogel markedet er på flere milliarder per år. Liens første anslag på pris var 60 kroner per tube til sluttbruker og massemarkedet var målet. Med en slik pris vil det bli en haug med penger til både disbtrubitør og Biotec sa han, men dette ville selvfølgelig ikke S&N være med på. Grunnen var selvfølgelig at første linje produktet “hydrogel” ville tatt livet av en masse spesialprodukter i andre linje.
WB I rette hender til riktig pris og klassifisering har helt klart en fremtid, vi får håpe at Biotec kjenner sin besøkelsestid og kanskje vrir dette om til en ren produksjonsavtale av WB med et lite påslag, selv 30% på topp av kost kan bli til betydelige summer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
fisker65
11.12.2019 kl 16:50 4774

Altså helt ærligt, forstår ikke mange siger de er glade for beslutningen om at sælge Woulgan også selv om det bliver for 25/30 mill, hold da kæft en gave til køberen, hvor mange mill har det ikke kostet at nå så langt, og skabe et af muligvis verdens bedste sår gel, det eneste de skulle var at sænke prisen, til de der 50/60 kr pr tube, man burde kunne sagsøge Lien og S&N for dårlig drift og dårlige råd med forsæt, og så sælge et milliard produkt for småpenge til lønninger,🙄 hvis ikke de udlicensere og procent betaling til Biotec så er de godt nok tabt bag en vogn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
rufus01
11.12.2019 kl 17:54 4698

Hvis du tror at jeg er glad for skrinleggingen av woulgan, så tar du helt feil. Det er intet annet enn tragisk og ett stort feilsteg slik jeg ser det. Men nå er tydeligvis besluttningen fattet, og da må man forholde seg til det. Gleder meg uansett over at fremtiden ser lys ut for AZ og salg av ensymer. Mtt håp er at vi igjen kan se enn positiv utvikling i aksjekursen. Mislykket woulgan satsing har effektivt drept all stigning i kursen påtross av at resten av selskapet har levert greit.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Gjern
11.12.2019 kl 17:58 4690

Argus, Jørgensen gik den 23. oktober efter det møde, hvor strategiændringen blev besluttet og 2 bestyrelsesmedlemmer gik en måned senere efter næste møde.
Og til alle der skriver om en mulig pris for Woulgan, ingen af Jer ved jo hvad prisen bliver. Selvfølgelig er det ikke klogt at sige offentlig hvilken pris man er tilfreds med, før man går ud i markedet.
I øvrigt er det gavnligt hvis man hører webcasten i sin helhed. Så kan diskussionen blive mere konstruktiv.

Selv fik jeg først mulighed for at høre den nu og det gjorde mig glad at høre den.
Målrettet strategi med tilvalg og fravalg som bliver godt begrundet og endelig blev 6 års forretningsplanen for AZ gennemgået. Det lød meget troværdigt og perspektiver er spændende for en aktionær.....
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
illuminati
11.12.2019 kl 19:40 4594

fisker65,

Det holder ikke å senke prisen alene siden et MD III vil stoppe WB i massemarkedet. En liten reformulering gjerne med en ny forpakning og en ny EU klassifisering MD I sammen med en pris på 60 kroner tuben er suksess oppskriften, samme oppskrift vi hadde før S&N kom inn i bildet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
bj111
11.12.2019 kl 20:01 4561

Ser repsol legger seg tre ganger så høyt som hva jeg tenker. Tipper 10 millioner og kjøperen er enten calanus eller SN. Ikke mange andre som kjenner til Woulgan. Skulle ikke forundre meg om Lien har fått en Panama bonus av SN for den fremdragende jobben han har gjort. Del to utløses vel når SN får woulgan og blir det calanus så sitter Lien i styret der. Blir kjøperen en annen og pris minimum 250 millioner så kan man si ok men ingen grunn til å juble.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
fisker65
11.12.2019 kl 20:42 4517

Illuminati
OK men det burde vel ikke være det store problem, alt andet end S&N eller et andet selskab får WB for en slik, Jan Raa må føle sig taget ved næsen, for Woulgan må være hans livsværk, som de har rævekørt, uhyggeligt den slags foregår stadig uden det får konsekvenser, så godt et sår gel er rystende det ikke sælger i spandevis Idag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
illuminati
11.12.2019 kl 22:55 4405

bj111,
Jeg har alltid trodd at SL ble lønnet av S&N for så dum går det ikke an å bli uten en masse motivasjon i form av smøring. Om WB havner i lomma på noen i nærheten av SL sin krets eller S&N er dette komplett, ingenting forundrer. At WB har livets rett er det vel ingen som ikke er enig i, neste kapittel blir spennende å følge med på.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2019 kl 11:24 4233


Gjern: Da er det avklart!

Og jeg synes ikke det gjør saken bedre at strategibeslutningen ble tatt over en måned før den ble offentliggjort. I mellomtiden har en drøss med ansatte, enkeltaksjonærer (internt i selskapet) og andre blitt orientert om den nye strategien uten at den store hopen av aksjonærer har fått den samme informasjonen. Altså kan man anføre at det har siget inn innsideinformasjon i de kanaler som ikke alle har tilgang til.

Det er slikt som skader enda mer Oslo Børs sitt - fra før - dårlige ry.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Gjern
12.12.2019 kl 12:06 4196

Argus, den manglende information til markedet generelt og risikoen for forskelsbehandling, er jeg enig med dig i er et stort problem.
Det var også en vigtig del af min argumentation overfor Oslo Børs, da jeg skrev og bad om at få aktien sat på pause.

I øvrigt kom invitationen til orienteringsmødet jo 2 hverdage efter min klage til børsen, så måske har de fået at vide at nu skulle markedet orienteres ellers ville den blive pauset ?

Det får vi aldrig at vide, men nu ser jeg fremad og glæder mig til at følge de realiserer planerne for AZ :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Computum
12.12.2019 kl 12:36 4162

Vi har hatt diskusjon på annen tråd om forumets påvirkning på kursutvikling (kjøp/salgsvilje). Spesielt i aksjer med lav omsetning kan det virke som om det som skrives kan påvirke handelen. En undersøkelse (se link) finner holdepunkter for at aksjer kan påvirkes av hva som skrives på forumet.
Om dette stemmer er det ikke rart om Biotec-aksjen sliter. For her må det være rekordmange som "vil selskapet til livs".
Blant andre har Argus nærmest gjort det til en lidenskap å kritisere det meste selskapet foretar seg og stille ledelse og styre i et dårligst mulig lys.
Jeg er jo enig i at mye av det passerte kan kritiseres. Selskapet har nå gjort strategiske veivalg og legger bak seg det som ikke fungerte. Både styreformann og CEO virker svært proffesjonelle og jeg har tillit til at de har fulgt spillereglene. Jeg mener tiden er inne til å slutte å være bakstreverske, og ihvertfall gi den nye strategien en sjanse.

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140678
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2019 kl 15:09 4058


Det er helt riktig at jeg har vært særdeles kritisk til selskapsledelsen.
Fordi den har gjort så mange feilvurderinger og feilbeslutninger opp gjennom tidene at den ikke har fortjent noe annet.

Og vi som har stått bak kritikken har også fått rett i de fleste situasjonene.

Nå gjenstår å se hva som skjer med Woulgan og de neste kvartalsresultatene før jeg friskmelder selskapet.
Husk at det sitter igjen flere av de som dannet den harde kjerne mens Lien og co. herjet selskaqpet. Dersom de tar flere feilbeslutninger, slipper d eikke unna.

Det er altfor mange aksjonærer som har vært servile.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Computum
12.12.2019 kl 15:17 4043

Styret består nå av:
Dr Marie Ann Roskrow
Volker Wedershoven
Ingrid Skjæveland
Marit Sjo Lorentzen

Nye navn for meg. Hvem er det du mener "av den harde kjerne" som sitter sentralt og som kan ta feil beslutninger nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2019 kl 17:07 3961


Styreleder Roskrow har sittet en stund nå. Hun har oppnådd svært lite, etter min oppfatning. Hun fortsatte med den samme strategien med Jørgensen. Men hun gjorde en så dårlig figur i forbindelse med ledersskiftet nylig, at hun viste særdeles dårlig lederskap!

Ellers var det ikke styret først og fremst som var i mine tanker med det jeg skrev over, men andre som har sittet i selskapsledelsen eller i nærheten av denne.
De som har sittet nær både Lien og hans styreleder, Thorsen, har også endel av ansvaret for at det gikk galt med beslutningene.

Tilhører man en ledelse, må man være villig til å si ifra når ting går galt. I stedet har det vært musestille utad med hva som har skjedd i selskapet. Det skulle aldri vært akseptert. For eksempel husker jeg at jeg kritiserte finansdirektøren/informasjonsleder for flere år siden for manglende kommunikasjon med markedet. Det er ikke blitt noen bedring med dette siden jeg fremsa min kritikk.

Dersom man skal ha ansvaret for kommunikasjonen i et børsnotert selskap, må man stille betingelser til styret og daglig leder for hva som behøves. Får man ikke gehør for dette i ledelsen, skal man ikke påta seg en slik stilling. Kommunikasjon skal og må være en integrert del av en ledelsesstruktur. Det har aldri Biotec forstått. Der lever man som om en ledelse kan gjøre hva den vil overfor markedet. Det er greit om man driver et privat firma, men ikke et børsnotert selskap. Her er aksjonærene en viktig bit for at selskapet skal drives godt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2019 kl 17:19 3949

Jeg vil gi deg et lite, men viktig eksempel på hvordan selskapet har vært drevet slik det ikke burde:

En aksjonær som har fortalt sin historie her på HO nylig, opplevde en spesiell situasjon med Lien da han var daglig leder. Aksjæren stilte et kritisk spørsmål til Lien.
Lien valgte, i stedet for å besvare spørsmålet, å løpe av gårde uten å gi noe svar. Han stakk av!

Etter at aksjonæren første gang meddelte dette på HO, skulle dette ha vært snappet opp av infomasjonsansvarlig som så skulle konfrontert Lien med saken. (Jeg mener å ha lest dette også for flere år siden).

Deretter skulle vedkommende på en eller annen måte søke å besvare spørsmålet eller gi en forklaring på hvorfor Lien stakk av. Når han ikke gjorde det, satt alle leserne på HO igjen med inntrykket av at Lien er en pussig person som opptrer slik man ikke bør som dalig leder. Senere har flere av oss sett de samme symptonene i de overføringene som har vært ved kvartalspresentasjonene: Noen ganger avvisende, arrogant og keitete!

Resultat: Mange av oss fikk etter hvert et inntrykk av og gav beskjed om at Biotec ble drevet av feil person.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Gjern
12.12.2019 kl 17:36 3963

Argus, jeg er altid meget direkte og nu synes jeg du skal holde op med at grave rundt i alt det gamle fra fortiden.
Det interesserer ikke mig længere og jeg gætter på at mange andre her har det på samme måde.
Fik du set webcasten fra nutiden og dermed oplevet selskabets 2 nye hovedpersoner og hvad er så dit indtryk derfra eller bruger du al din tid i fortiden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Jan Raa
12.12.2019 kl 17:48 3945

Ingrid Skjæveland var styremedlem da Thorsen og Lien herset som de ville med selskapet og styret. Jeg la ikke merke til at hun hadde innvendinger mot noe disse karene foretok seg i den korte tiden jeg hadde innsyn bak murene. De ansatte bør stille henne en del spørsmål nå som hun har vært delaktig i å sage over den grenen hun selv sitter på - woulgan.
Redigert 20.01.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2019 kl 17:53 4019

Diamanta, nå fortsetter du å tøve.

Roskrow har aldeles ikke utrettet lite. Hun har derimot utvist langt framtreden handlekraft, og tar tak i hva hun opplever som det største problemet i Biotec.
Det er helt nøyaktig hva vi har etterlyst i alle disse årene. Handlekraft. Forståelse av hvor skoen trykker, og deretter gjøre noe med det.

Fasiten, om det hun gjør er riktig, får vi i løpet av «noen» kvartaler.
Da, og først da, kan du dømme eller fordømme henne.
Men uansett, og i motsetning til gnom-pikkene som har sittet fram til nå, tar hun grep og iverksetter handlinger. Jeg har (som nevnt) valgt å gi damen tillit, foreslår at du og lar hun prøve seg.
Så får du heller kjølhale henne om et par-tre år, dersom du mener hun fortjener det da.

JanRaa, kanskje Ingrid Skjæveland har vært med på å redde Biotec fra den visse død. Det kan noen ganger fortone seg dramatisk å beskjære en prydbusk, men ved å fjerne døde grener, kommer busken alltid sterkere og flottere tilbake. Noe måtte uansett gjøres. Forøvrig skal det bli spennende å se om det finnes noen som er villig til å satse videre på Woulgan. Jeg har mine tanker om akkurat det....
Redigert 12.12.2019 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2019 kl 18:09 3994

Jan Raa: Jeg går utifra at Ingrid S. Skal representere samtlige ansatte og ikke kun sine egne oppfatninger og meninger..
At hun velger å godta salget av Woulgan og på sikt avvikle størstedelen av bbg-satsingen er nok ikke lett for verken henne eller de berørte.. Hun har vel kanskje innsett at noe må gjøres dersom resten av selskapet skal overleve.. Noe også flertallet i styret har funnet ut.
Jan Raa
12.12.2019 kl 18:38 3962

R-offe. Jeg også innser denne siden av saken. Men ..
illuminati
12.12.2019 kl 19:08 3928

Noe måtte skje som DDT påpeker, og endelig er det noen som bruker kniven isteden for å løpe til aksjonærene etter mer penger.
Hun hadde to valg, enten kvitte seg med AZ for om mulig redde WB, eller satse videre på AZ. Nå skal ikke et styre gamble med aksjonærenes verdier, å velge bort AZ ville vært gambling. Jeg har lest meg opp på Dr. Marie R og hun har helt klart vært ute en vinterdag før, og som DDT skriver dommen må vente. Hun vil nok være meget forsiktig i valg av partner/kjøper for WB, enhver med litt sens vil være forsiktig med koblinger mot fortid.
Det er flere muligheter for WB/SBG, men ingen seriøs vil ta i dette uten et 100% eierskap og rettighet til produktet, men det er fortsatt en mulighet for at produksjonen av råstoffet blir værende i Biotec. Vi er tilbake til arbeidsro, en kan håpe at den betyr noe denne gang.
Fiskestank
13.12.2019 kl 11:12 3681

Det er mye å si om denne presentasjonen. Det minnet om stolte skolegutter som legger frem prosjektoppgaven sin. Naivt og tynt.

Men det kom frem noe svært viktig for aksjonærene.
Strategiendringen ble meldt 2. desember. Roskrow bekreftet at et enstemmig styre vedtok strategiendringen. Dette er en beslutning som må ha umiddelbar publisering, slik at styremøtet må ha vært 2. desember.
Da besto styret av tre medlemmer og var ikke beslutningsdyktig.
Her har man altså besluttet en relativt vesentlig strategiendring i et styret som ikke er beslutningsdyktig. Det er en skandale.

Det er betenkelig at største aksjonær tydeligvis synes dette er helt OK - for reagerer gjør han ikke.
Her har man eiere og et styre som ikke bryr seg om å representere alle eierne og å styre selskapet i tråd med lover og regler.

Jeg har solgt mine aksjer. Andre får tape på Biotec i fremtiden. En slik konstellasjon kan en ikke ha tillitt til.
Redigert 13.12.2019 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Begam
13.12.2019 kl 14:57 3568

Enig - med den nye strategi har man gjort Biotec helt Uinteressant for investorer på børsen - med et mål på 100 mill i løbet af tre år og en vækstrate på 20-25 % skal man have mere end ualmindelig tålmodighed for at investere i selskabet. Især når der forestår væsentlige investeringer er det svært at forestille sig en fornuftig værdiskabelse i mange år frem.
En ellers meget tålmodig investor der dog også har valgt at sælge ud nu - ærgerligt men Woulgan var guldægget der skulle have gjort Biotec til et værdigt investor objekt. Ønsker dog Biotec og deres investorer alt godt i fremtiden
Redigert 13.12.2019 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Computum
13.12.2019 kl 15:36 3519

Har du ikke solgt før, så er du ganske treg i oppfattelsen. Woulgan har vært "en klamp om foten" i flere år. Nå letter byrden og selskapet går i pluss kommende år. Tid for å kjøpe.

Mcap på 230 mill. og 100 mill. omsetning med skyhøy profitt bør gi en boost til aksjekursen.
Redigert 13.12.2019 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
oppturen
13.12.2019 kl 15:52 3494

Rentes rente er ren magi.
20% salgsvekst etter at en går i pluss og hvor alt kommer som overskudd er meget bra.
Investeringer i AZ vil ikke tynge resultatet i lang tid.
La oss nå se ved Q3 2020 om Holter leverer :-)
rufus01
13.12.2019 kl 16:08 3465

Det er vel bare og gratulere med salg nær hva jeg tror er bunnen. Ser man på siste presentasjon er det ingen grunn til at kursen skal betydelig ned fra dette nivå. Snarere tvert imot, hvis de leverer i nærheten av hva de forespeilet vil vi se en pen stigning fremover. Og det er sannelig på tide!. Takk for laget Fiskestank, syns allerede jeg kjenner at stanken har lagt seg! :)
Slettet bruker
14.12.2019 kl 19:30 3184

Tok konsekvensen og kjøpte noe igår og på torsdag så får vi se, men tenker at det kan komme en opptur her også snart etter avklaringer
ketle homeowner
14.12.2019 kl 20:25 3145

Jeg synes det generelt er så lite å glede seg over i Biotec. Bare det at ledere kommer og går, bråk om styreposisjoner, osv.... ja, nei man får ikke noe godt helhetsinntrykk. Men et argument kan kanskje være at man bør kjøpe når alt ser mørkt ut..
Redigert 14.12.2019 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2019 kl 21:10 3110

Fra tid til annen kan det være en smart strategi, enig i det.
riskypick
14.12.2019 kl 21:28 3086

Biotec er helt OK priset synes jeg. Denne kursen tror jeg ikke kommer til å fly høyt neste året. Med tolmodighet derimot kan det bli en vinner på sikt. Først må woulgan ut,deretter skal det kunne bli blå tall. Klarer man da vekst og sørge for at noe av veksten går helt ned til net profit linjen vil det på et eller annet tidspunkt skje noe.
Slettet bruker
14.12.2019 kl 21:33 3080

Norske biotec aksjer er overvudert!
Slettet bruker
14.12.2019 kl 21:41 3060

Noen meglerhus som dekker selskapet?
Finner bare gamle anbefalinger samt Simplywall.st som har kursmål 48.
riskypick
14.12.2019 kl 22:11 3036

Det tror jeg neppe. Jeg kjenner ikke til noen hvertfall. Har heller ikke lest analyser om biotec.
Slettet bruker
15.12.2019 kl 02:07 2962

Der har aldrig været gode analyser af BIOTEC. Simplywall er fup.
oppturen
15.12.2019 kl 08:25 2891

Det har stort sett vært bare håp og tro å analysere på.
AZ derimot har visst stabil vekst, så snart omorganisering er ferdig og en ser nytt kostnadsnivå blir det enkelt å komme med en analyse.
Jeg kan hjelpe litt :-)
Total kostnad i dag ca 60 mill for hele Biotec.
Totalkostnad for AZ er i dag ca 32 mill + konsern ca 5 mill.
BG alene har da 23 millg av dette utgjør Woulgan satsingen trolig ca 16 mill i året.
Tipper etter omorganisering får vi BG til rundt 15 mill og ca i break Even.
Tipper AZ ender med kostnader på 40 mill inklusive konsern.
Kostbasen blir da 55 mill i året Fra 2020 av. BG går i ca null mens AZ får inntekter på 49 mill i 2020 og disse vil stige med 22% årlig fremover.
Overskudd i 2020 blir da 9 mill. ( omsetning 49 + 15)
Overskudd i 2021 blir da 20 mill (omsetning 60 + 15)
Overskudd i 2022 blir da 33 mill ( omsetning 73 + 15)
Overskudd i 2023 blir da 49 mill ( omsetning 89 + 15)
Overskudd i 2024 blir da 70 mill ( omsetning 110 + 15)
Dette blir tall forutsatt ren organisk vekst

Så vet vi at «overskudd» vil AZ bruke til å kjøpe opp andre virksomheter for å akselerere vekst. Første oppkjøp planlagt vår 2020. Ytterligere 2 oppkjøp før 2023.
Så da kan vi trolig stryke mye av overskuddet for 2020 og 2021.
Kan vi håpe på at på grunn av uorganisk vekst vil vi få 2024 tallene allerede i 2023? Oppnår da å være «one stop» leverandør og ha videre salgsvekst på over 20%
Kostbasen må trolig justeres noe opp ved oppkjøp, kontor base i Europa etc. Men legger vi til grunn dobling av kostbasen etter 3 oppkjøp vil den nye kostbasen i 2023 da være 80 mill for AZ inklusive konsern + 15 mill BG ( uendret)
Kostbasen konsern 2023 blir da 95 mill omsetning 125 mill og overskudd 30 mill. PE på 20 gir mcap på 600 mill og kurs på 12.

Overskudd i 2024 blir da 60 mill ( omsetning 155 + 15) PE på 20 gir mcap på 1.200 og kurs på 24

Overskudd i 2025 blir da 95 mill ( omsetning 190 + 15) PE på 20 gir mcap på 1.900 mill og kurs på 38.

Så kommer det an på om selskapet når sine mål og når markedet eventuelt vil se dette.
Holter regnet vel med fortsatt 23-24 % vekst også etter dette.

Redigerte fra utgangaspunkt på 45 mill i salg til 40 mill i salg fra AZ i 2019.
Redigert 15.12.2019 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
oppturen
15.12.2019 kl 08:40 2880

DTT når tror du aksjonsgruppa blir blåst liv i igjen 😂

Rentes rente eller snarere % av % er magisk og spesielt når dekningsbidraget for produktene er på 99% og en har passert kost basen for drift.
Redigert 15.12.2019 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2019 kl 09:58 2837

Ja, tenk. Det er hva vår hovedaksjonær kunne bidra med;-)) Det er over nå, og blir ikke bruke mer tid på det der. Forhåpentligvis får Roskrow ryddet skikkelig opp, saget av døde grener og røsket vekk ugress og røtter som ikke har noe der å gjøre. Hun har en tøff jobb foran seg.

Du «glemte» Woulgan. Med mindre du ikke tror salget/avhendingen innbringer noe som helst. Isolert sett, og «i en annen tid» har utvilsomt Woulgan verdi, også kommersiell verdi, men om Biotec evner å profittere på dette, er litt i det blå. Engangsinntekter riktignok, men «kan» komme på plussiden i analysen.
oppturen
15.12.2019 kl 10:12 2817

Når det gjelder salg av Wolgan tror jeg det er enklere å få solgt SBG som en tilleggs komponent i større selskapers Hydrogel. I såmåte kan Woulgan brukes til Markedsføring ( bevis på at det fungerer) Tenk om plutselig alle ville ha SBG i sin hydrogel.
Våte drømmer skal man forøvrig ikke regne for mye på men av og til kommer de til virkelighet.

Se bare på Petter Pilgard, plustselig forlovet med pin up plakaten han hadde på veggen som ten-åring. :-)

Frustrerende å få vite at hadde AZ ansatt 2 personer mer for 2 år siden ville kalkulert salg i dag vært på 10 mill mer.
2019 ville da endt i +
Ditto vil en fortsatt hemming av utvikling trolig føre til halvert omsetning om 5 år. Jeg tror ny strategi er riktig i form av at det satses på AZ.
Når det gjelder BG/Woulgan kan alternativ til nedskalering/salg være å kjøre på tomgang/ dvale i 4-5 år til økonomien tillater mer satsing.
Redigert 15.12.2019 kl 10:57 Du må logge inn for å svare