Yara - Credit Siusse vs DNB. Kursmålene spriker.

omans
YAR 22.06.2018 kl 18:34 2289

Dnb sa kjøp Yara når kurs var 360, med kursmål 440.
Sparebank1 nedgraderte dagen etter med kursmål 375.
Idag er det Sveitserne som nedgraderer til 325.
Dette er store sprik.
Forunderlig med så ulike tolkninger. Skuffende av markedet å gi etter for sveitsisk press idag.
Men teknisk så kan dagen idag ha vært bunn, ellers har f.eks DNB også noe å svare for mhp timinga...
Redigert 19.01.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Sørøya
22.06.2018 kl 19:34 2255

Enig. DNBs analyse av Yara virket godt gjennomarbeidet. Markedet er på vei opp og man skulle tro at Yara hadde et godt utgangspunkt. Litt uavklart rundt nye transportsatser i Brasil, men ellers burde det meste tilsi at vi skal opp. Har ikke lest analysen til Credit Suisse, men at Yara skulle gjøre det dårligere enn markedet ellers tviler jeg på.Dnb har imidlertid hatt noen andre rare anbefalinger i det siste bl. a på TRVX og KVAERNER der anbefalingene går helt i annen retning
Trader'n
22.06.2018 kl 21:45 2200

Husker en gang at DNB hadde kursmål på ca 250 på yara når den var på ca 280. Jeg lå på kjøp ca 320. Dreit i analysen og solgte med gevinst noen mnd senere og kursen kom aldri ned på 250 den gang.

Jeg ler
specc
23.06.2018 kl 00:24 2136

Dette er fordi man skal være evig skeptisk til hus og analytikere, samt andre artikkler og andre oppleste "sannheter".

Det er vanskelig fordi hjernen registrerer alt den leser og ser, men man må stole på en selv.
omans
23.06.2018 kl 08:11 2075

Nå er det ikke sikkert DNB tar feil enda, mhp kursmål. Men timinga for siste fremstøt var uheldig.
Kursmål på 440 ble fremsatt for flere uker siden og bør ses på med horisont. Det kan være midlertidige forhold som skaper det negative sentiment som aksjen er inne i. Tror ikke økte kostnader etter en streik bør ha all verden å si, mcap siden 360 er jo redusert betraktelig etter siste nedgang, og det vil alltid være overreaksjoner.
Nå er det ikke altfor lenge til q2 rapportering og guiding for H2 , som blir viktig hendelse for aksjen/selskapet. Det er mye støy som rammer en aksje sitt sentiment utenom kvartalsrapporteringer, men prisen og kvantum/volum på det man selger vs kostnadsbruk er essensielt, meninger og analyser fra hus er synsing.
Redigert 23.06.2018 kl 08:12 Du må logge inn for å svare