Rec - fullstendig uten tillit

sologmåne
REC 06.12.2019 kl 16:27 5604

Er dette en villet strategi fra største eier?
Har aksjer i Rec og har stor tro på aksjen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
sologmåne
06.12.2019 kl 21:49 4688

@questi?
Slettet bruker
06.12.2019 kl 23:14 4599

Hadde det ikke vært for at selskapet er lovpålagt å gi ut kvartalsresultater hadde aksjonærene kun hørt fra selskapet i forbindelse med innkallingen til generalforsamlingen. Markedskommunikasjon er så og si ikke-eksisterende i dette selskapet. Om det er en villet strategi eller ikke får folk gjør seg opp en mening om selv, men jeg har vanskelig for å tro at et selskap av denne størrelsen ledes av idioter.
Celsius
07.12.2019 kl 00:08 4835

REC er naturligvis ikke ledet av idioter.

REC har heller ikke aksjonærer som er idioter.

REC har derimot en hel haug exaksjonærer som ikke skiller gull fra gråstein og som er framtidas idioter.

REC er, for oss andre, GULLkalven som produserer verdens billigste, reneste og grønneste silisiumprodukter på kloden som ikke forstås av idioter.

REC står snart i 20 kroner, men jeg forestiller meg at ingen aksjonærer selger under 40 kroner fra 2025 med mindre de er idioter.
Hammers
07.12.2019 kl 00:57 4770

Nei, ingen selger aksjer for under 40 i 2025.
I 2025 er det ingen som vet hva REC er for noe!

Hilsen Hammers........som lurer på hvem som EGENTLIG er idioten her inne!
Slettet bruker
07.12.2019 kl 08:02 4610

Dette er bare flåseri basert på tro, håp og kjærlighet og er blottet for realisme. Noe må gjøres med ledelsen om dette selskapet skal kunne klare seg og i det hele tatt eksistere i 2025.

Blir for dumt å si at det er aksjonærene som ikke ser gullet når alt annet tyder på at det faktisk er gråstein de har så lenge situasjonen er som den er nå. Alle andre påstander om batterier og andre alternativer er tankespinneri fra forumet og har i svært liten grad vært kommentert av selskapet selv. Hvis REC selv vet at de blir en viktig brikke innenfor batteriteknologien så ville alle oppegående ledere benytte enhver anledning til å få frem dette. I stedet mumles det noen få setninger hver 3. måned og media med flere får annledning til å sværte omdømmet til selskapet og aksjen ytterligere. Jeg lurer egentlig på hva TT faktisk gjør for de 15 millionene han får årlig? Er det betaling for 4 generiske PowerPoint-presentasjoner?
Slettet bruker
07.12.2019 kl 08:26 4579

Enig ... Bare man havde købt nogle flere aktier til denne urealistiske lave kurs vil man sige til sig selv næste år ....
Slettet bruker
07.12.2019 kl 09:11 4506

« Alle andre påstander om batterier og andre alternativer er tankespinneri fra forumet og har i svært liten grad vært kommentert av selskapet selv.»

Det var faktisk TT selv som serverte oss denne muligheten i 2018, og at «let’s say in two or three years» kunne det bli til noe skikkelig. Allerede har det vært testet med silan til anoder på RECs egen fabrikk, og de har hatt 20-30 produsenter som har vært interessert i et fremtidig samarbeid.

Så, nei, dette er ikke tankespinneri funnet opp av aksjonærene, men informasjon selskapet selv har servert oss. Jeg mistenker at du vet dette selv også, men liker å krydre med litt usannheter her inne. Som en del andre.
questi
07.12.2019 kl 09:12 4494

Så lenge JUM har aksjen kan man stole på at han vil REC vel :)

JUM er mindre opptatt av lav kurs enn oss andre, siden han ikke har som intensjon å selge sin aksjer i REC for å tjene penger..
Måten de store tjener penger på er jo som kjent like ofte å ta selskapet av børs og selge hele selskapet.

JUM er heller ikke så ondskapsfull at han aktivt manipulerer aksjen ned, men han har ikke motforestillinger dersom andre gjør jobben for ham. Egentlig tror han ser på med aksjonærerene i REC som tafatte, sytete gratispassasjerer som ikke har vilje eller evne til å bidra ved emisjoner (ref: "I REC tar vi de aksjonærene vi får"). Det finnes måter å tjene penger på i enhver situasjon for de store... De som gir bort sine aksjer frivillig er ikke hans sak.. Når REC er tilstrekkelig billig, og tiden er moden, feks når salgssummen for Butte er avgjort, vil JUM slå til.

Dersom kursen på et selskap er unormalt høy (veldig dyr aksje) lønner det seg for storeier å selge aksjeandelene på børs.
Dersom kursen på et selskap er unormalt lav (veldig billig aksje) lønner det seg for storeier å selge bedriften utenfor børs.
Redigert 07.12.2019 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Celsius
07.12.2019 kl 09:38 4440

Godt poengtert grabein og questi.

Det er, for å si det på fransk, fullstendig "hjernedødt" å ikke forstå at REC vil gjenoppstå som fugl Fønix i løpet av de 3 nærmeste år.

I påvente av RECs deltakelse i SolarRevolusjonen tåler selskapet å ligge i STABILT SIDELEIE, med Butte som den store garantist for at Moses Lake (og senere 49 % Yulin) trigges når underskudds-kullselskapene i det gulsotede land er stengt ned for godt takket være internasjonale renhetskrav som vil bli stilt ved import av solpaneler til alle siviliserte land (og de usiviliserte land som ikke kan unngå presset) - og det kan gå svinaktig fort.

Husk at EU er avtaker av mer enn hvert tredje solpanel fra Kina. Hvor mange måneder vil det ta før Kinamann får klar beskjed om at EU ikke lenger vil ha sota panel....
Alternativt oppstart av full egenproduksjonslinje (med fri RECimport av polysil der US og EU inngår frihandelsavtale)....

Så kan de utenforstående idioter (dokumenterbart natt som dag) fortsatt labbe forstyrra rundt på perrongen.
Redigert 07.12.2019 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2019 kl 10:19 4384

Jeg er en av mange som sikkert er "hjernedød" i og med at jeg ikke tar det for gitt at REC får verdensdominans og står i 300kr om noen år.

Det meste du presenterer i ditt innlegg er eget tankespinneri og ting du tar for gitt. Nå har selskapet selv sagt at Butte må selges og prisen er det ingen her som vet hva blir. Tror jeg ville avventet jubelen før vi får vite prisen for den kan fort være en del alvere enn folk tror. Du tar det også for gitt at EU kommer til å stille krav til ren produksjon i Kina og du sier til og med at det kan gå svinfort. Du virker ikke å ha noe kjennskap til forholdet mellom vesten og Kina når du sier noe som dette. EU er IKKE i noe posisjon til å begynne en handelskrig med Kina for å si det slik.
Slettet bruker
07.12.2019 kl 10:25 4368

Må si du har god kjennskap til hva JUM tenker og gjør. Kjenner du ham personlig?

"Egentlig tror han ser på med aksjonærerene i REC som tafatte, sytete gratispassasjerer som ikke har vilje eller evne til å bidra ved emisjoner".
Disse emisjonene er et resultat av elendig ledelse fra den ledelsen han selv som styreleder har valgt ut. Det er forståelig at aksjonærene ikke ønsker å være med når de til stadighet ser at disse emisjonene ikke bedrer situasjonen.
Slettet bruker
07.12.2019 kl 10:31 4357

Du har helt rett i det du skriver, men for alle som har noe kjennskap til industri og marked så skjønner man at det er en lang vei å gå fra disse uttalelsene fra TT og til man dominerer batterimarkedet slik som mange tar for gitt at REC vil gjøre innen bare noen får år. Det er poenget mitt.
Hadde dette vært på trappene burde selskapet presentert en foretningsplan som forteller aksjonærene (som faktisk eier denne sjappa) hvordan fremtiden ser ut. Jeg tror derimot ikke den er så åpenbar som mange her mener. Ref. hejernedød.
Celsius
07.12.2019 kl 10:38 4346

Gonorema.

Det (eneste) som er korrekt i din betraktning er at du inngår i sortimentet på perrongen.

Du forsterker der ditt " kandidatur" ved dag og natt å vandre rundt i et indre mørke hvor du ikke forstår at verden har oppdaget risiko for at det finnes noe som kan se ut som klimatiske endringer.

Du forstår ikke en gang at verden, med EU, ikke vil ha produkter hvis opprinnelseskjede tilintetgjør Moder jord.

Og du later attpåtil som om du ikke har forstand til å fatte at EU ikke skulle ta kampen opp mot gulsottede paneler fra ulandet Kina.

Gonorema, joda, du trer inn i rollen som amøben på perrongen.

Du holder som vanlig heller ikke ord. Du har kringkastet natt og dag om at du har blokkert meg, og ved første anledning sender du et par mongosvar på mitt ene innlegg. Sikter du deg inn mot presidentstolen over there....

Hvor mye tapte du på din investering i REC egentlig. Du la aldri fram de virkelige tall. I likhet med rottenicket Tompengpung er du antagligvis blakk.
Slettet bruker
07.12.2019 kl 10:44 4333

Hvorfor blokkeringen har forsvunnet vet jeg faktisk ikke. Du skrev jo en haug av innlegg til meg i forrige uke som ble blokkert og jeg ikke fikk sett.

Joda, verden har oppdaget klimatiske endringer. Spørsmålet er hvordan man skal løse disse problemene. Å sette en stopper for utviklingen i Kina tror jeg ikke bedrer situasjonen, selv om europeere da får strømmen sin fra "rene" paneler. Løsningen IMO er kjernekraft og om noen år tror jeg at folk innser at dette er den desidert beste løsningen på disse problemene.

All historie viser at EU legger seg på ryggen for Kina, så nei jeg tror ikke EU kommer til å stille så veldig strenge krav.

Resten av innlegget ditt viser bare hvilken type du er og hvorfor det ikke er noe poeng i å diskutere med deg.
Celsius
07.12.2019 kl 10:47 4316

Gonorema

Du har helt rett ( -altså i det som går fram av din siste setning ).....
Slettet bruker
07.12.2019 kl 10:48 4309

Da setter vi på blokkeringen igjen og håper at det fungerer bedre denne gang.
Celsius
07.12.2019 kl 10:50 4304

Takk Gonorema, takk.

Vi får bare krysse fingrene for at du løser denne, for deg, vanskelige IQ-test.
Kvike11
07.12.2019 kl 10:58 4281

Shorter, sparbank1, hermantud, e24, og Blackrock m.m er dem der for formuer til at forsvinde på borsen.
Aldrig har jeg set mangen til manipulering og ingen gør noget ved dette.
Det gælder mange andre aktier så som NAS, der får på en på snuden hvergang de fremlægger tal af E24, ikke så sært at netaviser har dårlig indtjening for hvem vil betale for så dårlig journalistik.
Nok om fjolser.
REC er fanget i handelskrigen , og man kan læse at andre kan producerer kan sælge samme produkt langt under REC produktions pris.
Vil det sige alle andre er blevet dygtigere eller er de så dumme de lader sig presse af hinanden og ikke tjener penge, men sætter penge til hvergang de handler.
Det vil hurtigt få en ende, så godt at REC ikke er med i det kampløb.
Man skal ikke glemme at REC har den mest moderne fabrik stående på stand by, til en pris af 1 milliard dollar.
Tror at 2020 bliver et super år for REC, alle vil have solenergi og batteri biler som jeg tror de er ved at udvikle i samarbejde med Government i USA.
Har selvfølgelig mange aktier i REC til højere snit pris men vil supplerer yderligere inden nytår.
Strong buy
Hvor kan man finde hovedet og hale i det.
Sa2ri
07.12.2019 kl 11:05 4260

"Nå har selskapet selv sagt at Butte må selges og prisen er det ingen her som vet hva blir."

Dette er kanskje det viktigste akkurat nå, at ingen vet hva prisen blir mens enkelte spekulerer i ulike fantasipriser, og hva dette resulterer i etterpå. SB1M kom med en oppdatering på markedet denne uken, hvor de blant annet skriver følgende om REC (funding kandidat):

"Gitt svekkede utsikter, ser både vi og REC det som usannsynlig med en pris på mer enn 300 MUSD (EV/EBITDA 8) for Butte." Som de skriver så ser de, og REC, det som lite sansynlig at prisen blir mer enn 300 MUSD. Det stemmer dårlig med enkelte sin oppfatning her inne. I tillegg sier SB1M dette:

"Et salg av Butte for MUSD 300 vil bare gi NOK 1.3/aksje vs. kurs på NOK 2.4. En pris på 300 er EV/EBITDA på 7 ganger siste 4 kvartalers EBITDA – men 10 på de neste 4?"

De har naturlig nok også et regnestykke som underbygger denne påstanden/kursen ved salg til 300 MUSD.

Ønsker med dette alle en riktig god helg.
fattigstakkar
07.12.2019 kl 11:11 4247

Fikk du med deg q3-presentasjonen og hvor mye tid TT brukte på å snakke om batterier? https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/e90a8646-e099-4359-94a2-9816fbe11b0e

Husker jeg ikke feil poengterte du selv at Bosch var nevnt på disse slidene.
Kvike11
07.12.2019 kl 11:17 4229

tydeligt at se hvem der gerne vil shorte denne aktie og måske er ansat i en net avis..
REC er snart på vej med batteri løsning, bare vent og se..
De samarbejder vel med nogle af de dygtigste i verden omkring udvikling
Strong buy
Slettet bruker
07.12.2019 kl 11:18 4219

Ja jeg minnes en TT som knapt vet hvordan et batteri fungerer. For all del, batterier er på trappene, men synes det er for tidlig å ta for gitt at REC blir en del av dette.
fattigstakkar
07.12.2019 kl 11:21 4206

Jeg har nøkterne forventninger til pris på Butte. Er godt fornøyd med 300musd. Men hvordan får du 300musd til å gi 1,3NOK per aksje? Det er 280mill aksjer og det gir 9,6 kr per aksje. Etter betaling av obligasjonlånet på 110 + en kompensasjon for å innfri tidligere på kanskje 10musd, blir det 5,8.

Du baserer deg sikkert på Hermanrud:
"Trekker men fra gjeld, nedstengningskostnader og cash burn fra Moses Lake og andre forpliktelser, for så å legge til kontanter og andre eiendeler, så kommer meglerhuset frem til en verdi på 1,7 kroner per aksje gitt at skattekravet faller bort. Når skattekravet riskes som en coin flip (50/50), så kommer Hermanrud & co frem til en verdi på 1,3 kroner per aksje, så fremt Butte selges for 300 millioner dollar."

Som du ser tar de for gitt at ML skal holdes i liv en stund uten inntekter for deretter å stenges ned med ytterligere kostnader for det. Det kan selvfølgelig skje, men de tar for gitt at worst case vil skje. Men enda mer oppsiktsvekkende er at de åpenbart trekker fra RECs "forpliktelser" som må vise til avdrag på Yulin, uten å verdisette Yuling nesten i det hele tatt i verdien av selskapet.

Jeg har laget et regneark basert på utregingen til Meyer, som jeg fikk fra deg. Grunnen til at han kommer fram til det latterlig lave kursmålet der, er at han trekker fra 5xoverhead cost for REC = 115musd. Hvis Butte selges i løpet av et par måneder og ML legges ned, slik Meyer forventer, er det ingen grunn til å ha en stor adiministrasjon og salgskontor. Ved en avvikling av selskapet, bortsett fra en passiv eierandel i Yulin, vil det gi en kurs på 5kr, eller 4 kr ved tapt skattesak.

I dette regnestykket er RECs eierandel i Yuliin priset til latterlig lave 15musd
Redigert 07.12.2019 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
kongkveite
07.12.2019 kl 11:22 4200

Er vel også sagt at Butte ikke MÅ selges dersom ikke pris er god nok...
Slettet bruker
07.12.2019 kl 14:56 4000

Der skal ikke meget IQ til at shorte en aktie... Måske derfor nogle kaster sig over dette ...
Sa2ri
07.12.2019 kl 15:24 3960

"Men hvordan får du 300musd til å gi 1,3NOK per aksje?"

Det er ikke jeg som har kommet med dette tallet - det er det SB1M som har gjort. Ser man på beregningen deres så stemmer det derimot ganske bra med en kurs på 1,3. Hva er det så de tar med, tenker kanskje du og andre? Vel, denne gangen får hverken du eller andre regnestykket. De som er kunde hos SB1M kan få tak i dette og legge det ut dersom de ønsker å dele.
Sa2ri
07.12.2019 kl 15:26 3956

Det krever nok både mer IQ og baller å shorte en aksje enn å vedde på oppgang. Husk at den som shorter kan miste det man har satset, og litt til, dersom det virkelig går til helvete for et slikt veddemål.
Sofafilosof
07.12.2019 kl 15:53 3909

Det skal heller ikke mye IQ til å forstå at RECs reviderte businessmodell ved å cashe inn Butte og satse på bl a oppgradering av ML betyr at det skjer ting i kulissene som vi vanlige akjonærer ikke har tilgang til. Det er i alle fall ikke et lønnlig håp fra ledelsen om snarlig avvikling av handelskrigen som skal redde en slik gjenreisning av ML. De har selv sagt at prisene på poly må opp, i tillegg til at kinatollen må fjernes, før gjeninntredning i Kina kan bli aktuelt. Slikt tar tid... Om man da ikke tar Xi's nylige direktiv om å avvikle 10-20.000 zombie-fabrikker alvolig denne gangen. Da kan balansen på polymarkedet fort snu seg til RECs fordel.

Jeg ser på denne "Kina-porten" som urealistisk på 1-2 års sikt. Så det må være andre ting som underbygger ledelsens fokus på ML igjen. Senest ved Q4 får vi nok mer innsikt.

Forøvrig mener jeg Fattigstakkars regneark har mer informasjonsverdi enn SB1M-analysen, som har blitt avkledd sine svakheter/feil flere ganger. Blant annet gjennom egen melding fra ledelsen selv både i forkant av Q3 og på selve Q3-dagen.
Redigert 07.12.2019 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
stockwalker
07.12.2019 kl 17:50 3785

(FA idag)
Tysk solgigant med nedskrivning på 750 millioner euro
Det er ikke bare REC Silicon av de vestlige silisiumprodusentene som sliter tungt. Denne uken tok tyske Wacker Chemie en nedskrivning på 750 millioner euro.
Slettet bruker
07.12.2019 kl 18:02 3759

Så forstår jeg bedre at i har svært ved at skelne fantasi fra virkeligheden... Short grimme ansigt er den manipulation der følger med... Falske analyser og ukorrekte beregninger ... Det virker som en brist i barndommen... Det er yderst risikabelt at shorte Rec Silicon...
fattigstakkar
07.12.2019 kl 18:21 3725

Blackrock shorter REC for å presse ned kursen og legger inn et bud på hele selskapet:

https://www.pv-tech.org/news/blackrock-keen-on-ci-pv-storage-as-new-renewable-fund-hits-record-close
fattigstakkar
07.12.2019 kl 18:27 3713

Tolker deg som at du har sett regnestykket. Og om Sparebank1 har snev av troverdighet kan de umulig å ha endret det mye på en måned. De legger inn kostnader i regnestykket som om REC skal drive som nå i fem år, og samtidig priser de inn 0% sannsynlighet for at de vil lykkes med å få inntekter fra noen av investeringene. Hvis man konkluderer med at alle investeringer et selskap gjør er penger ut av vinduet og at verdiene forsvinner ut av selskapet så fort investeringen er gjort, er det ikke vanskelig å komme fram til lavt kursmål.
questi
07.12.2019 kl 18:30 3709

Det er forklaringen til hvorfor de shorter REC uten å heve penga! :)
Målet er seff å kjøpe opp REC .. ikke fra JUM men av de som blir lurt! :)
Slettet bruker
07.12.2019 kl 18:46 3681

Tompengpung:
REC er naturligvis ledet av idioter.
REC har en haug med aksjonærer som også er idioter.
REC har derimot en hel haug exaksjonærer som skiller gull fra gråstein.
Håper du har ordnet med åpen retur til Emma hjort, da det selvfølgelig ikke er aksjonerer som selger under kr 40,-
Her er det jo ingen selgere, her er det bare kjøpere som kjøper av kjøpere! 🕳️🏃🤥


Redigert 07.12.2019 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2019 kl 19:36 3610

Hvis det sker, så er det den største børs skandale .... Support gruppen der dagligt arbejder med at handle aktien ned ..." Kun købere der handler med købere" som nogle mener. Finanstilsynet har ikke været gode nok, men det kan være at de er våget op efter min henvendelse
Slettet bruker
07.12.2019 kl 20:26 3512

Snabben, det skjer selvfølgelig ikke. BlækRock er ikke så dumme at de kjøper 🐱 i 💰.
Er nok alt for mange ☠️ i 🗄️ til at dette kan bli en realitet.
BlækRock shorter skakkjørte selskaper, de kjøper dem, ikke.
Har ubekreftede nyheter som går på at Torvald Tåke skal opptre som 🤡 i BlækRock sitt julebord nå til helgen.
Torvald opptrer jo som 🎅 hele året ellers, så ikke så rart at han blir bedt med på julebord. 🤥💸💣💥
milk
08.12.2019 kl 01:31 3280

Celsi" er på plass med sine injurierende utsagn....
Slettet bruker
09.12.2019 kl 09:24 2578

Jum må nok være den store idioten som pøser på med flere hundre millioner kroner på et noe høyere kurs, mens på disse lave kurser, holder seg unna med å laste mer..?
Forstå det dem som kan..
Ellers må det være den innkompetansen som ledelsen har, og fraværet av strategisk handlekraft.