NIKOLA TRE en helelektrisk lastebil ? eller udugelig journalist?

OZZY
NEL 07.12.2019 kl 14:19 3355

https://topgear.nl/autonieuws/nikola-tre-vrachtwagen-die-400-km-ver-komt/

Nikola Tre er en lastebil som kommer 400 km langt
Driver elektrisk fremtid for lastebilindustrien?
Redaksjonell TopGear 06/12/19 - 18:01 0
forrige
Nikola TreExpandNikola TreExpandNikola TreExpandNikola TreExpandNikola TreExpandNikola TreExpandNikola TreExpandNikola TreExpand
neste
1/7
forrige
neste
Reisen fra Maastricht til Leeuwarden er mer enn 320 kilometer. En helelektrisk lastebil med en rekkevidde på 400 kilometer er kanskje ikke engang så ubrukelig som den høres ut. Hvis det tar lang tid å laste av varene. Det du ser over er Nikola Tre - faktisk en elektrifisert Iveco S-Way. Merket samarbeidet med Italdesign - du vet, superbilen Zerouno på 1,5 millioner euro.
NIKOLA-TREEN ER MER ENN ENDRE DETS UTSEENDE
Nikola Tre (ikke det beste navnet, men det betyr ganske enkelt "Nikola 3") får sin juice fra et batteri på 720 kWh, som mater en elektrisk motor på 653 hk og 1800 Nm. Det begynner å høres mer ut som gaten til Italdesign. Han får en rekkevidde på 400 kilometer, men vi har ikke hørt noe om lastetidene. Så om det virkelig er egnet for lange reiser er ikke klart ennå. Tesla Semi bør nå dobbelt så mange kilometer.
På innsiden er Nikola Tre smart satt sammen. Det er to store skjermer, en for alle ansiktene og en for omtrent alt annet. Det sentrale infotainmentsystemet, innstilling av klimakontroll, speil, høyde på fjæringen, navigasjonen, lydanlegget, og du kan se 360-graders kamerasystem, sammen med en omfattende diagnostikk. I følge Nikola vil de første leveransene starte i 2021. Er elektrifisering fremtiden for lastebiler?
Redigert 19.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Hellboy
07.12.2019 kl 15:03 3249

Nikola TRE er jo forsåvidt helelektrisk. Men hydrogenelektrisk. Ikke batterielektrisk som den ubrukelige journalisten tror.....
kaliber
07.12.2019 kl 15:07 3229

H2 brukes for lading av batteriene for p få økt rekkevidde, 1000 miles.
Hellboy
07.12.2019 kl 15:14 3199

Ehm... Kaliber. Les denne og prøv på nytt: https://no.wikipedia.org/wiki/Brenselcelle
Ray_m
07.12.2019 kl 15:33 3142

Nikola Tre kommer i første omgang som helelektrisk, det ble vel annonsert via Twitter av Nikola selv
Hellboy
07.12.2019 kl 15:43 3110

ray_m du er klar over at en hydrogenbil er en elektrisk (alternativt helelektrisk) bil ?

Men det er brenselcellen som lager elektrisitet om bord i stedet for at man har lagret elektrisitet i et batteri.

Og det er jo bare å se på Nikolas sider, så ser man at TRE er en helelektrisk bil basert på å være HYDROGENELEKTRISK.... https://nikolamotor.com/tre#motor-features.

Hvorfor tror nordmenn at om en bil er elektrisk så er den basert på batterier?
uopplyst
07.12.2019 kl 15:44 3096

Dette er flaut, men det er bare å innse at min forståelse for mye teknisk er sterkt begrenset. Jeg liker å forstå hva jeg bruker penger på. Kan noen på en forståelig måte (i kortform) forklare følgende. Hva betyr det at at bil blir drevet hydrogenelektrisk? Må det et vanlig batteri til men forskjellen er bare at i stedet for å lade i kontakten på veggen benyttes hydrogen til å lade batteriet? Hvor mye betyr dette for NEL? Er dette en stor greie for NEL?

På forhånd takk!



Hellboy
07.12.2019 kl 15:54 3053

Takk for linken. Har ikke sett at det er nyheter om at de skal levere en batterielektrisk versjon først i Europa. Og på Nikolas hjemmesider er det kun referanse til hydrogenelektrisk versjon. Mulig det er litt for nytt til at de har oppdatert siden
OZZY
07.12.2019 kl 15:56 3051

helelektrisk er kun med batteri.
hydrogenelektrisk er når strømmen går innom batteriet før det går til elmotorene. dette er en nødvendighet på hydrogenelektriske biler på samme måten som med en dynamo på en fossilbil. dynamoen lager strøm som går til batteriet som går videre til alt av ting i bilen som er elektrifisert.
JA dårlig journalistikk. journalisten burde ha fått med seg at de kommer først som helelektrisk(mens NEL har nok med å levere stasjoner til USA) for derigjennom å levere til Europa.
Redigert 07.12.2019 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Ray_m
07.12.2019 kl 16:04 3020

De annonserte det forrige uke, var store evnt og det ble streamet live kl 21.30(husker ikke hvilken dag det var). Har ikke sett det selv..
oophus
07.12.2019 kl 16:47 2918

De første produktene ut vil være batteri-elektrisk. Det er jo hovedkomponentene i portefølgen her. Men selve produktet er designet slik at man kan erstatte store deler av batteriet med hydrogentanker og brenselceller. Så det å teste BEV før FCEV er helt naturlig og nødvendig.

720kWh batteripakke holder altså for 400 km
125 kWh batteripakke + 60kg hydrogen holder for 800 km.
Slettet bruker
07.12.2019 kl 17:20 2848

Hele poenget med Nikola Tre er at den elektriske (kun batteri) er dønn lik den som får rekkeviddeforlenger (altså hydrogen på tanken).
Samme plattform (Iveco sin) på begge.
Så kan man velge rekkevidde....
Dvs. elektrisk eller elektrisk med hydrogen rekkeviddeforlenger.
Redigert 07.12.2019 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2019 kl 17:37 2809

Så när det som skrivs i aviser ikke passar nels akajekurs då er det journalisten det er fel på?

Heldigvis er detta ikke kina, vi har pressfriheten og sanningen skal segra!
kentove
07.12.2019 kl 18:43 2731

får se om det blir mer mineraler til batteri igjen når kina nå satser på bev, siden de eier brorparten av gruvene, både i afrika og i eget land.. håper for guds skyld norge går for fc mtp rekkevidde, og at infrastrukturutbygging vil koste sinnsyke summer i vårt landstrakte land.. mitt lokale mdg er dog fan av bev, tiltross for det etiske og miljøfiendtlige aspektet.. snakk om klovneparti, bompenger og bev er liksom løsningen, mens jeg derimot går for h2 i stål, gjødsel og transport, og i tillegg investerer i imo2020, som gjør 1000 ganger mer for miljøet enn hva mdg greier lire av seg
Slettet bruker
07.12.2019 kl 18:53 2704

Hadde også en prat med en fra MDG (en av høvdingiene fra Buskerud) han sa at helelektriske biler var fremtiden. Hydrogen "var bare noe kineserne drev med". Var lite intr. i en videre prat om hydrogen.
oppvigår
07.12.2019 kl 19:32 2628

Dagen er ikke langt unna, da de må innse denne tabben med batterisatsingen. Rart at ingen større aktører tar dette opp. Det blir samme historien, som med dieselen.
Det begynner å bli en del tabber, og urett mot enkelt individer, som våre politikere, og embetsmenn har gjort de siste ti-årene
-Krigsseilerne.
-Nordsjødykkerne
-Nav (EØS sine regler tilsidesatt, og som har medført at folk er fengslet, lidd store økonomiske tap, mange har sågar fått større problemer, og man skal ikke se bort fra at enkelte har tatt sitt liv i denne fortvilelsen.)
-Skattevesenet i dette Nav kaoset.
Hvordan i all verden skal man ha tiltro til den såkalte maktelite i vårt land? De er så kammeraderlig av seg, og vi er dumme hvis vi tror at de skal få fingeren ut, og gjøre noe med satsingen på hydrogen. Kan nesten se ut som de er hjernevasket i denne elbil satsingen, og at de tviholder på oljeeventyret, som egentlig er over.
Ser vi at noen tar ansvar? Nei, man må kjempe med nebb og klør for å oppnå ens rett.
Beklager denne utblåsingen på en lørdags kveld, men det er så mange som sitter med enorm makt, og som bruker den galt.
omans
07.12.2019 kl 20:37 2522

Er vel sånn de er. Innsnevra og uopplyst, drevet av "fanatisme" Blir artig når OL begynner til sommern. Japsene har forberedt dette lenge, hydrogensamfunnet. "Utstillingsvindu"

Når IEA nå brenner for hydrogen, bør det ringe i bjelle også for MDG. Finansinstitusjoner klargjør samarbeidsavtaler mhp finansieringer.


Japsene forøvrig overbeviste

https://autoweek.com/article/green-cars/toyota-really-believes-hydrogen-fuel-cells-are-future-heres-why
Redigert 08.12.2019 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2019 kl 20:28 1822

Nikola Motors Inc har bekreftet at Nikola Tre blir først levert som fullelektrisk. Den kommer i år 2021. Nikola Tre FuelCell/H2 kommer i år 2023 (hydrogenelektrisk)