Norwegian og sikring av drivstoff 2020
Foreløpig har ikke NAS sikret seg for noe neste år, men de vurderer det fortløpende, i følge Geir Karlsen (e24). Hvilke frister er gjeldende til å måtte bestemme seg ... ? Dette er hva de andre flyselskapene har gjort:
Sikringsnivåer i luftfarten
Ryanair: Har sikret 90 prosent av drivstoffbehovet for 2020
Wizzair: Har sikret 80 prosent av drivstoffbehovet for 2020, og skal minimum sikre 50 prosent av behovet for de neste tolv månedene.
Finnair: Sikrer vanligvis mellom 90 og 60 prosent av drivstoffbehovet for de neste seks månedene.
Southwest Airlines: Har sikret 58 prosent av drivstoffbehovet i 2020.
EasyJet: Har sikret 74 prosent av behovet frem til april, og 68 prosent av behovet frem til oktober.
AirAsia: Har sikret 73 prosent av behovet for 2020.
SAS: Sikrer vanligvis 40 til 80 prosent av forventet drivstofforbruk det neste året.
Lufthansa: Har som mål å sikre opp til 85 prosent av drivstoffet sitt.
Sikringsnivåer i luftfarten
Ryanair: Har sikret 90 prosent av drivstoffbehovet for 2020
Wizzair: Har sikret 80 prosent av drivstoffbehovet for 2020, og skal minimum sikre 50 prosent av behovet for de neste tolv månedene.
Finnair: Sikrer vanligvis mellom 90 og 60 prosent av drivstoffbehovet for de neste seks månedene.
Southwest Airlines: Har sikret 58 prosent av drivstoffbehovet i 2020.
EasyJet: Har sikret 74 prosent av behovet frem til april, og 68 prosent av behovet frem til oktober.
AirAsia: Har sikret 73 prosent av behovet for 2020.
SAS: Sikrer vanligvis 40 til 80 prosent av forventet drivstofforbruk det neste året.
Lufthansa: Har som mål å sikre opp til 85 prosent av drivstoffet sitt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.12.2019 kl 09:58
9896
Jeg liker at de spiller imot samtlige flyselskaper og ikke hedger, noe som over tid vil lønne seg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
EliotS
08.12.2019 kl 09:58
9876
Tak for en fin oversigt over jet fuel hedge for de andre aktører.
Hedge på brændstof tror jeg er en av de støreste risici som Karlsen tager. Men jeg tror at hans gamle erfaring fra Frederiksen spiller en vigtig rolle her. Men så vidt jeg kan se så har Norwegian haft stor fordel av ikke at have hedge igennem 2019. Så er spørgsmålet om hvordan udviklingen i olieprisen bliver i 2020.
Hedge på brændstof tror jeg er en av de støreste risici som Karlsen tager. Men jeg tror at hans gamle erfaring fra Frederiksen spiller en vigtig rolle her. Men så vidt jeg kan se så har Norwegian haft stor fordel av ikke at have hedge igennem 2019. Så er spørgsmålet om hvordan udviklingen i olieprisen bliver i 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
EliotS
08.12.2019 kl 14:04
9657
Hvis man ser under "total operating expenses" i Q3 19 regnskapet kommer der følgende:
- Personnel expenses 1.700,0
- Aviation fuel 3.600,6
- Airport and ATC charges 1.197,0
- Handling charges 1.579,7
- Technical maintenance expenses 747,6
- Other operating expenses 1.169,6
- Other losses/(gains) -249,9
Total operating expenses excl lease, depr. and amort. 9.744,6
Aviation Fuel er stor post og hvis der kan flyttes procenter på denne så rykker det voldsomt. Det er højt spil men også meget at vinde.
- Personnel expenses 1.700,0
- Aviation fuel 3.600,6
- Airport and ATC charges 1.197,0
- Handling charges 1.579,7
- Technical maintenance expenses 747,6
- Other operating expenses 1.169,6
- Other losses/(gains) -249,9
Total operating expenses excl lease, depr. and amort. 9.744,6
Aviation Fuel er stor post og hvis der kan flyttes procenter på denne så rykker det voldsomt. Det er højt spil men også meget at vinde.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
08.12.2019 kl 14:11
9628
Litt søkt sammenligning kanskje, men med denne typen sikring som med fastrente på bolig, vinner som regel flytende.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
08.12.2019 kl 14:29
9571
Boligrenta og oljeprisen blir som kjøtt og grøt, - kan slettes ikke samenliknes, der boligrenta gjerne er politisk styrt nasjonalt, mens oljeprisen også påvirkes av geopolitiske og naturrelaterte forhold.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
08.12.2019 kl 17:56
9374
Hva har vært lønnsomt, sikre eller ikke?
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
08.12.2019 kl 18:01
9348
Sentralbank og politikk er uavhengige.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.12.2019 kl 20:06
9169
gbkvinlog skrev Hva har vært lønnsomt, sikre eller ikke?
Det hadde vel omtrent ikke blitt kriseemisjon om ikke de hadde sikra i fjor.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
EliotS
08.12.2019 kl 21:25
9052
Men de har vel tjent i 2019 sammenlignet med konkurantene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
08.12.2019 kl 22:09
8966
Ja, de har tjent på å ikke hedge i år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Epona
26.12.2019 kl 13:34
8443
Er det for sent - eller har Norwegian hedget drivstoff for 2020? Interessant å vite, fordi "Prisen for et fat nordsjøolje (brent spot) stiger torsdag morgen 0,24 prosent til 67,36 dollar.
– Oljeprisen fortsetter å vise styrke på slutten av året, støttet av en kombinasjon av endelig progresjon i handelsavtalen mellom USA og Kina, Opec-enigheten i desember og bremsende skiferaktivitet, sier strateg Stephen Innes i AxiTrader til nyhetsbyrået Reuters.
– Alt det peker på en sterkere utvikling for oljeprisene i første kvartal enn noen hadde tenkt for to måneder siden, legger han til.
Så langt i år er oljeprisen opp 24,4 prosent.
Den steg blant annet noe da oljekartellet Opec og dets samarbeidsland tidligere i desember ble enige om å kutte dypere i oljeproduksjonen sin."
(E24.no)
– Oljeprisen fortsetter å vise styrke på slutten av året, støttet av en kombinasjon av endelig progresjon i handelsavtalen mellom USA og Kina, Opec-enigheten i desember og bremsende skiferaktivitet, sier strateg Stephen Innes i AxiTrader til nyhetsbyrået Reuters.
– Alt det peker på en sterkere utvikling for oljeprisene i første kvartal enn noen hadde tenkt for to måneder siden, legger han til.
Så langt i år er oljeprisen opp 24,4 prosent.
Den steg blant annet noe da oljekartellet Opec og dets samarbeidsland tidligere i desember ble enige om å kutte dypere i oljeproduksjonen sin."
(E24.no)
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
26.12.2019 kl 18:22
8168
Slik jeg forstår det tipper ekspertene høyere oljepris, de samme tippet det i fjor også og bommet. Mer råolje må foredles til mer brukervennlige drivstofftyper for å forsvare dagens volum og mye av dette må over på energiproduksjon. Det blir nevnt at mindre penger blir reinvestert i nye brønner og vedlikehold da det er større krav fra eiere om utbytte etter retningsendring til grønnenergi.
Alt i alt, det er mindre kapital som blir igjen i eget livsløp og oljeaksjer blir mer og mer upopulært, vanskelig å hente inn nye penger. Oljeprisen må opp for å forsvare produksjon, samtidig som flere land legger på brukerskatt.
Jeg tipper lavere oljepris med mindre det kommer store kutt fra store produksjonsland. Små nasjoner som Norge vil trolig pumpe ut maks før det grønne skiftet spiser opp oljemarkedet.
Alt i alt, det er mindre kapital som blir igjen i eget livsløp og oljeaksjer blir mer og mer upopulært, vanskelig å hente inn nye penger. Oljeprisen må opp for å forsvare produksjon, samtidig som flere land legger på brukerskatt.
Jeg tipper lavere oljepris med mindre det kommer store kutt fra store produksjonsland. Små nasjoner som Norge vil trolig pumpe ut maks før det grønne skiftet spiser opp oljemarkedet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.12.2019 kl 20:18
8027
Tror også på lavere oljepris. Tror Russland eller saudi selger billigere etterhvert og blåser i opec.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
26.12.2019 kl 20:45
7961
Det blir nok drivstoffsmell i Q4 samt Q1. I tillegg til Max og dreamliner-smell. Her blir det enda en emisjon og utsettelse av lån. Synes det ser griseskummelt ut for nas, vil tippe ned nye 5% i morgen
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.12.2019 kl 20:56
7918
Du har fortsatt ikke redegjort for hvordan du ser for deg at Nas skal bruke opp 6 mrd på noen mnd, drekkapilsen. Drivstoffsmell er variabelen du nevner som ikke er regnet inn i dagens drift. Du ser for deg drivstoffsmell på 60-70% over dagens oljepris da, eller? Fra og med i morgen omtrent? Du må huske at det kun er 3 mnd til du spår emisjon.
Og det at du tror det blir drivstoffsmell i Q4 som resulterer i emisjon, det sier vel sitt om hvor fryktelig uvitende du er.
Og det at du tror det blir drivstoffsmell i Q4 som resulterer i emisjon, det sier vel sitt om hvor fryktelig uvitende du er.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
27.12.2019 kl 17:51
7453
En liten bommert der ja.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Epona
27.12.2019 kl 18:06
7412
Norwegian gikk i pluss mens OSE var i minus. Du bommet der, pilsen. Bedre blir det ikke på mandag for deg, så fortsett du med drekka pilsen din.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
27.12.2019 kl 18:18
7378
Tror all pilsdrikkinga har ført til at han blander sammen aksjer...mulig han mente at det var DOF som skulle ned i dag...(der han forøvrig er bull..hvilket sier noe om innsikten)
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Epona
03.01.2020 kl 06:56
6872
Hva med Donald, Iran og oljeprisen? Den eskalerer så det holder ... 🤕🤭
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Investor 33
03.01.2020 kl 07:30
6745
Åpner man bare oljekranene så faller prisen. Nok med olje i verden idag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
EXTrader
03.01.2020 kl 08:03
6623
På sikt skal Oljeprisen NED :-) Dette er kun støy
Oljeprisen stiger kraftig etter iransk general drept: – Nesten umulig å overdrive komplikasjonene av denne hendelsen
www.dn.no
En general i den iranske revolusjonsgarden er drept i et rakettangrep mot hovedflyplassen i Bagdad. Dette har sendt oljeprisen kraftig høyere i natt.
https://www.youtube.com/watch?v=3N1Tkcb96Ms
Oljeprisen stiger kraftig etter iransk general drept: – Nesten umulig å overdrive komplikasjonene av denne hendelsen
www.dn.no
En general i den iranske revolusjonsgarden er drept i et rakettangrep mot hovedflyplassen i Bagdad. Dette har sendt oljeprisen kraftig høyere i natt.
https://www.youtube.com/watch?v=3N1Tkcb96Ms
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
03.01.2020 kl 08:49
6476
Tror også at olja skal ned. Det er overskudd så det holder, tilbudet vil stige når prisen stiger på lang sikt og stabilisere slike sjokk evt krig med Iran vil utløse.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
stud_trd
28.01.2020 kl 11:49
5909
Noen som kan forklare hvorfor det relativt store fallet i oljeprisen ikke hjelper på NAS kursen sammenlignet med f.eks SAS ? NAS har vel knapt sikret seg i forhold til drivstoff, og bør jo ha store besparelser sammenlignet med sine konkurrenter ? Corona hypen slår vel sånn passe likt ut for flyselskapene, selv om NAS ikke en gang flyr til Kina meg bekjent ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Epona
28.01.2020 kl 12:23
5836
I dagens situasjon blir ikke drivstoff kursdrivende, det er virus for alle penga.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
03.02.2020 kl 15:01
5436
Blir spennende å se hva som skjer når de åpner i USA.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Restplassno
03.02.2020 kl 15:05
5405
"Hans Jørgen Elnæs
@hjelnaes
Jet fuel margins drop 34% in january, to lowest level since 2010.
This is good news for airlines, in particular those with low or 0% fuel hedge exposure, like Norwegian.
If demand for jet fuel continue its trend, pressure on price will be maintained ."
https://mobile.twitter.com/hjelnaes/status/1224254043377127424
https://uk.reuters.com/article/us-china-health-jetfuel-idUKKBN1ZX0PA
@hjelnaes
Jet fuel margins drop 34% in january, to lowest level since 2010.
This is good news for airlines, in particular those with low or 0% fuel hedge exposure, like Norwegian.
If demand for jet fuel continue its trend, pressure on price will be maintained ."
https://mobile.twitter.com/hjelnaes/status/1224254043377127424
https://uk.reuters.com/article/us-china-health-jetfuel-idUKKBN1ZX0PA
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Fred55
03.02.2020 kl 15:31
5316
Og kursen går ned, da skjønner en at intet hjelper. Ser ikke ut som noen er villig til å ta sjansen i NAS. Noen store. Kan absolutt være tiden for det nå på slike nivåer. Ligger nesten 14% under det en kunne kjørt en rep emisjon på. hm der røk trolig den muligheten for NAS å hente inn 280 millioner, men ikke sikkert de trenger det. Så mye besparelse på drivstoff og mye annet under oppseiling. Tror vi kan se ett par dager frem så snur det tildels kraftig :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
ryans hedge..
Kostnader for drivstoff er ventet å stige med 440 millioner euro for helåret 2020, og kostnader ekskludert drivstoff er ventet å øke med 2 prosent.
Selskapet opplyser at de har hedget 90 prosent av drivstoffkostnadene for helåret 2020 til en kostnad på 71 dollar pr fat (bbl), og hedget 90 prosent av drivstoffkostnaden for helåret 2021 til 61 dollar pr fat.
Kostnader for drivstoff er ventet å stige med 440 millioner euro for helåret 2020, og kostnader ekskludert drivstoff er ventet å øke med 2 prosent.
Selskapet opplyser at de har hedget 90 prosent av drivstoffkostnadene for helåret 2020 til en kostnad på 71 dollar pr fat (bbl), og hedget 90 prosent av drivstoffkostnaden for helåret 2021 til 61 dollar pr fat.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
04.02.2020 kl 20:43
4756
Da hedger vi Norwegian 90% for 2020/2021 til 54 dollars!
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
100x
05.02.2020 kl 06:57
4414
Hva om oljen skal ned i 20 dollar først? Er ikke veldig smart å hedge helt enda da....
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
05.02.2020 kl 07:27
4353
Hva om den går til 80?
Tror NAS har en ypperlig mulighet nå...
Tror NAS har en ypperlig mulighet nå...
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Epona
06.02.2020 kl 11:25
3938
« SEB fremhever videre at Norwegian i noe tid nå ikke har sikret deler av selskapets drivstofforbruk, men at de nå har økt drivstoffsikringen på attraktive nivåer sammenlignet med konkurrenter. Meglerhuset anslår at selskapet nå har sikret 30-40 prosent av drivstofforbruket de første ni månedene av året til en pris på 570 dollar tonnet, mens de fleste konkurrenter har sikret deres drivstoffkostnader til priser som ligger 20 prosent høyere.
SEB konkluderer videre med at Norwegian i hvert fall i januar ikke ble påvirket av koronavirusutbruddet.
"Etter vårt syn bør Norwegian være relativt godt posisjonert med tanke på effekten av epidemien. Flyselskapet har bare noen få destinasjoner i Asia, og de er i Thailand. I mellomtiden har prisen på olje falt vesentlig, noe som gir Norwegian en klar fordel sammenlignet med rivaler som har sikret mesteparten av deres 2020-drivstoffkjøpet på mye høyere nivåer", skriver meglerhuset.
Også Arctic Securities viser til at trafikktallene til Norwegian for januar var bedre enn forventet. Norwegian har ved utgangen av januar hedget 434.000 tonn drivstoff i år, noe meglerhuset anslår utgjør 26 prosent av drivstofforbruket.»
SEB konkluderer videre med at Norwegian i hvert fall i januar ikke ble påvirket av koronavirusutbruddet.
"Etter vårt syn bør Norwegian være relativt godt posisjonert med tanke på effekten av epidemien. Flyselskapet har bare noen få destinasjoner i Asia, og de er i Thailand. I mellomtiden har prisen på olje falt vesentlig, noe som gir Norwegian en klar fordel sammenlignet med rivaler som har sikret mesteparten av deres 2020-drivstoffkjøpet på mye høyere nivåer", skriver meglerhuset.
Også Arctic Securities viser til at trafikktallene til Norwegian for januar var bedre enn forventet. Norwegian har ved utgangen av januar hedget 434.000 tonn drivstoff i år, noe meglerhuset anslår utgjør 26 prosent av drivstofforbruket.»
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Sann
06.02.2020 kl 11:52
3856
Ja dette er svært positivt for utviklingen videre. Billigere drivstoff en konkurrentene er sikret i 9 måneder fremover samt at Corona epedemien har liten innvirkning på Nas pga at hovedvekten på flygninger er utenom asia. Alt ligger til rette for en hyggelig Q4 presentasjon og med en erstatning i milliard størrelse liggende i luften lover dette bra for kursutviklingen fremover. Skal ikke se bort fra at selskapet når gamle høyder fremover medmindre et oppkjøp er på gang. Spennende tider nå...
Redigert 20.01.2021 kl 23:43
Du må logge inn for å svare