Kjetil Hestdal går av som CEO

snabel
PHO 26.06.2018 kl 15:14 43780

Photocure ASA: Kjetil Hestdal steps down as CEO

Oslo, Norway, 26 June 2018: Photocure ASA (OSE: PHO), announces today that President and Chief Executive Officer, Kjetil Hestdal, will step down effective 1 July 2018 as the company is entering a new growth phase with focus on global commercial development. The Board of Directors has initiated a search for his replacement and Chief Financial Officer Erik Dahl is appointed as interim CEO. Mr. Hestdal will be available to the company until 30 December 2018.

"Photocure has developed a leading position in the field of bladder cancer and is entering a period of accelerated growth, especially in the important U.S. market, were we have a strong commercial focus to leverage on the opportunities arising from the company's unique technology, products and excellent clinical results. Kjetil has been instrumental in developing the company to this stage with ambitions to become a leading bladder cancer company and we have jointly agreed that the time is right for a commercially experienced CEO to lead the company's next growth phase. I have enjoyed working with Kjetil and greatly appreciates his contributions to the company over two decades. We wish him all the best in his future endeavors", says Jan H. Egberts, Chairperson of the Board.

"As Photocure is entering a phase with vast growth opportunities and an ambition to expand the global commercial footprint, the timing is right to inform all stakeholders that I will not lead Photocure in the company's next era. I am proud of having been part of a company that has helped tens of thousands of bladder cancer patients in fighting their disease. Photocure is a great company with excellent people, world leading technology and products, and is perfectly positioned to be a true industry leader within the field of bladder cancer", says Kjetil Hestdal.

For further information, please contact:

Photocure
Jan Egberts
Chairperson of the Board
Tel: +31 614672518
Email: janegberts@aol.com
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
focuss
26.06.2018 kl 17:24 9434

Merlin
Det er ikke Hestdals jobb å vurdere hvem som skal være CEO. Det er styreformannens jobb og den har han nå gjort på det tidspunkt han fant riktig. Synes det er helt greit han ventet til nå.
Merlin
26.06.2018 kl 17:27 9420

La det være klart at avgangen til Hestdal er positiv for aksjonærene. Det må være lov å spekulere over årsaken.
Jeg har knyttet det til salgsutviklingen, mens andre ikke er enig, og mener det har ligget i kortene at Hestdals force ligger på det medisinske og ikke det kommersielle.

Ser en på skoprapporteringen ser den ut til å ha stoppet opp. Det virker i det minste underlig, men peker i den retning jeg nevner. Hvordan det går med introduksjonen av fleksiskop vet vi heller ikke. Er det godt mottatt eller ikke. Også noe vi vet mer om i løpet av halvannen måned.
focuss
26.06.2018 kl 17:32 9405

Regner med at Egberts har brukt litt tid på dette og at han allerede en del CEO kandidater på blokka. Kanskje bare en spesiell. Blir veldig spennende. Blir overasket om han er norsk. Sliter med å se god norsk kandidat i akkurat denne stillingen.
focuss
26.06.2018 kl 17:35 9383

Merlin
Nå har nettopp PHO klargjort hvorfor ikke Cysview. com ikke er hensiktsmessig for å vurdere antall scope utplassert.
Slettet bruker
26.06.2018 kl 17:39 9372

Ja focuss, tror vi trenger en USA basert.
focuss
26.06.2018 kl 17:40 9364

Sliter med å se at Egeberts hadde brukt begrep som accelerated Growth dersom han satt med info om at Q2 ble jævlig dårlig. Accelerated Growth begrepet er jo det begrepet jeg bruker i vurdering av potensialet til PHO.
liang
26.06.2018 kl 17:43 9356

I følge snøffelen så var der muligheter for at ved innsidekjøpet til styreformann var avgangen til hesdal kjent for vedkommende.
Slike prosesser tar vel tid vanligvis.

får vi flyttet selskapet til us med en ceo fra amerika og børsnotering over there.....:) ????
focuss
26.06.2018 kl 17:48 9344

Tåka
Blir det amerikansk CEO så lukter det Nasdaq. Da lukter det IPO og penger i kassa. Penger som betyr mer en hele market cap i dag, men også flere aksjer. Så blir det den nye CEOs oppgave å bruke de pengene for å maksimere vekst. Det er dette vi trenger andre enn Hestdal til.
focuss
26.06.2018 kl 17:55 9334

liang
Det tror jeg du kan ta som 100% sikkert. Men man kan ikke ta det som 100 % sikkert at en CEOs avgang vil gi kursvekst. Vel i de formuleringer som brukes av Egberts ser vel det også nærmest 100% sikkert. Den guidingen Egeberts gir i dagens melding er noe helt annet en PHO sin offisielle guiding.
Medisinmannen
26.06.2018 kl 17:56 9334

Det var på tide Hestdal måtte gå. Hanhar vært en katastrofalt dårlig leder!

Jeg tror styrelederen fikk øynene opp for selskapet og ble mer interessert etter å ha blitt eier. Så får vi håpe vår nye mann skal jobbe fra USA.
focuss
26.06.2018 kl 18:00 7161

MM
På en dag som denne tror jeg vi bør takke Hestdal for den muligheten han har skapt for oss. Frøet er lagt. Det frøet med sin vekstmulighet kan gjøre norgeshistorie.
Slettet bruker
26.06.2018 kl 18:13 7107

Etter dagens begivenheter tenker jag ingen er interessert i mitt tilbud om å vedde 10.000 kr som skal gå til Leger Uten Grenser, og setter en frist til fredag 20. juli 2018. Veddemålet gikk ut på at jeg vedder 10.000 kr på at PHO-kursen er over 50 ved utgangen av 2018, noe som synes ganske opplagt for mitt vedkommende.

Jeg oppfordrer allikevel folk på tråden til å gi penger til LUG
såpe i øynene
26.06.2018 kl 18:17 7084

Enig. Har gjort en god jobb i å få gjennomført det regulatoriske som sikkert er hovedfeltet. Ta i betraktning at alt dette har skjedd uten belåning eller emisjoner så er det godt gjort.Har sittet i selskaper som har sviktet på det området opp gjennom årenes løp. Nå er det videreføring av veksten i selskapet og fortsatt aksellerasjon i salg som gjelder.
focuss
26.06.2018 kl 18:30 7060

Hvis jeg kommer til å tjene noen 10 talls mill på Photocure så skylder jeg Hestdal en stor takk. Selvfølgelig også Vidar Hansson. Nå er ballen lagt på 11 meteren og det er bare for den nye CEO å sette den knallhardt i krysset.
SørenE
26.06.2018 kl 18:45 6991

Hej Norge

Tåka: oplys venligst hvor du har set at Q2 bliver dårligt -- Link

Medicinmand: du kan tage CEO pladsen -- du har så mange gode ider` :-)

Dansken
Stadig optimist
liang
26.06.2018 kl 19:04 6920

Det ville mildt sagt vært rart og ordlegge seg slik en gjør i dagens melding for så å presentere et dårlig Q2 resultat , ja direkte missvisende.
Der er jo visse spilleregler som skal følges mht selskapets komunikasjon til markedet/eiere.
focuss
26.06.2018 kl 19:10 6881

Hva ligger det egentlig i dette fra Hestdal, snakker vi Asia i tillegg til USA,Canada,Australia, Europa?
"As Photocure is entering a phase with vast growth opportunities and an ambition to expand the global commercial footprint, the timing is right to inform all stakeholders that I will not lead Photocure in the company's next era.


Kina japan India,korea Indonesia. Da orker vi ikke tenke aksjekurs. mer en nok med USA
Slettet bruker
26.06.2018 kl 19:51 6749

Små sjanser for at Pho-aksjen faller i morgen.
Markedet hadde bare 1 t og 20 min på å orientere seg etter meldingen i dag.
Traderne ser nå en god mulighet her, og jeg tipper det blir omsatt et sted mellom 300 og 500k aksjer i morgen.
clanz
26.06.2018 kl 20:17 6703

Bra timing å bytte CEO nå.
Si hva du vil men KH har levert på forskning og utvikling. Tenker han er fornøyd med sitt bidrag, og vil være enklere for en ny CEO å kutte forskningsfokuset og rette inn organisasjonen mot å tjene penger!! Dette innebærer også å kutte kostnader og evt. selge unna prosjekter om nødvendig.
bravi
26.06.2018 kl 20:30 6672

Tja, det er kanskje på tide å fylle på med litt mere aksjer. Burde ha gjort det når kursen var på 27-28 men lite å gjøre med det nå annet enn å vente til kursen kommer litt ned igjen. Merk at foreløpig har ikke selskapet positive tall å slå i bordet med, de har ikke engang fremvist skikkelig økende salgstall. Før den tid vil det være mulig å kjøpe billig. Snikk snakk er en ting, facts er noe annet.

Får bare si lykke til og takk for innsatsen til Hestdal. Han har god peiling på regulatorisk arbeide, ingen tvil om det, men noen stor salgsmannen er han kanskje ikke. Er ikke helt trygg på styreformannen, det kan komme et oppkjøp som Veritas Investment har fingrene borti, kommer det vil det antagelig skje før Photocure begynner å tjene penger, det er helt klart. For aksjonærene kan det bli brukbart men ikke mere enn det.
Er litt
Redigert 26.06.2018 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2018 kl 20:31 6654

SørenE

Eg mente at om et dårlig Q2 har fått hestdal til å gå av, så er det positivt om vi får inn en sterk USA leder.

Eg har ingen info om det er dårlig, eller det er annet bak.

Det eg vet er at Hestdal har fått flere e-poster med forslag for veien videre for pho. Og det er i fall fint at han trer tilside og lar andre drive frem salget.
Medisinmannen
26.06.2018 kl 21:45 6604

Takk SørenE. ??

Vi får heller håpe det blir en amerikansk kremmer, nå bør man bruke opsjoner.
Londonmannen
26.06.2018 kl 22:21 6560

Bravur
Har kjøpt meg inn på lavt 30 tallet og føler meg i dag meeeget komfortabel med en slik inngang. Litt underlig at oppturen i dag ikke ble sterkere enn det den ble. PHO må vel være å betrakte som den sikreste farmasi aksjen på OSE slik det ligger an nå. Produktet er godkjent for salg i USA, markedet som skal penetrerer er megastort og BLC Cysview er det beste alternativet som kan oppdrives.

Kan PHO ta 20% av markedet? Jeg vil heller spørre om de, med ny CEO med den rette bakgrunnen og kompetansen, kan unngå å ta mer enn 20% markedsandel. Her er det bare å holde på hatten i årene som kommer. Største risikoen for oss aksjonærer nå er vel at selskapet blir kjøpt opp og tatt av børsen før moroa virkelig begynner. Det ville vært surt.
Computum
26.06.2018 kl 22:27 6542

Største eier som har presset på? Han fikk ikke helt rett i sin spådom, ihvertfall ikke foreløpig: "- Hvis Photocure-direktør Kjetil Hestdal går av, vil aksjekursen stige 20 prosent øyeblikkelig, mener investoren."
https://www.nettavisen.no/na24/solgte-unna-for-millioner-rett-foran-resultatvarsel/3423321249.html
focuss
26.06.2018 kl 22:31 6533

Skal PHO få mindre enn 20% markedsandel må de nesten gå inn for det.
Medisinmannen
26.06.2018 kl 22:31 6518

Det er all grunn til å være optimistisk på vegne av Photocure nå. Jeg ser det som en selvfølge at den nye lederen skal sitte i USA som er og vil bli vårt desidert viktigste marked.

Finner man rette personen, kanskje vår styreformann allerede har kandidaten klar?, så kan dette bli utrolig bra. 20% markedsandel? Kan vi klare markedsandel som Tyskland eller enda bedre Danmark?

Da har vi endelig fått på plass et voksent styre!
såpe i øynene
26.06.2018 kl 22:44 6489

Kan jo håpe på at største eier kjøper seg opp til tidligere nivåer. Da vil den mest sannsynlig gå mye mer enn 20 %. Har vel en del høyere snitt enn dagens kurs.
Slettet bruker
26.06.2018 kl 22:46 6488

Computum

Det er vel en viss sjanse for at aksjen kan gå 20% f o m idag og 2 dager framover.
Ser ikke bort fra en 5-10% i morgen også.
Om ikke alltid, så er det ofte at 3-dagers regelen inntrer i en aksje med positiv undertone som i PHO nå.
I dag var det jo bare godt og vel en time å summe seg på i sommervarmen etter at meldingen kom som mange har ventet på i årevis.
Interessert
26.06.2018 kl 22:56 6955

Hestdal har tidligere sagt att hans mål er å bygge opp norsk biotek-industri. Kanskje har styret satt som mål å gjøre selskapet amerikansk. I hvert fall urologidelen. Tror ikke Hestdal vil være med over dammen. Jeg ser for meg att cevira etc blir spinn-off og cysview blir amerikansk. Tror avgangen må ses i sammenheng med en strategisk endring hvor cysview/hexvix skilles fra de øvrige produktene. Uansett er det positivt at styret endelig synes å være engasjert. Hestdal har i sin tid vært helt enerådende i selskapet og styret bare til pynt. Den tiden er forbi, og det skal vi være glade for. Hestdal, om ikke annet, sto han bak beslutningen om å satse i USA. Går det som vi forventer, skal han om ikke annet ha æren for en slik strategisk avgjørelse. Ellers virker det som Merlin ønsker flere aksjer. Det var fælt så negativ han plutselig ble. Fra selskapet er vi opplyst att satsingen i USA er fullt finansiert, ikke att vi får en emisjon om et år.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Magmania
27.06.2018 kl 01:17 6848

Er jo veldig enkelt å forstå hva som er på gang her. "Next era", det vil si takk til KH som har bidratt med sine medisinske kunnskaper, er imponert over han nå. Han har vært en god bidragsyter med å bygge opp selskapet. Men han kjenner sine begrensninger og gir ballen videre til en som kan få maksimalt utav det. En gledens dag og tyngden forsvinner fra photocure da ingen kunne forutse avgangen, bare håpe på at pho gjorde det som var riktig og dette viser at pho er på rett spor og klar for å vokse. Ser helst et oppkjøp før ny ceo er på plass, da dette kan tolkes som at ting er på plass og det er klar bane for noen andre å ta roret! Å synse om q2 blir helt latterlig da dette nok har ligget i kortene en god stund, men er selvfølgelig konfendensielt. Ler av dere som skal være smartere enn selskapene hele tiden.. ha litt tiltro til selskapet og styret så ser du nok at de har en plan, som nå!
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Jadaok
27.06.2018 kl 07:07 6761

Dette var ikke planlagt avgang. Da ville de hatt en arvtaker klar. Dette er for å være i forkant av elendige 2q tall. Jeg tenker ingen vekst fra q1. All vekst i q1 i år fra q1 i fjor skyldtes flere scop. Har det blitt kun en til scop i USA siden q1 i år? Det var kke bare bare å overbevise et marked at beta var bedre enn VHS. Det gikk som kjent ikke, og nå er det ny teknologi som rår. «Oppgang kommer» skriver man skal se på et selskap og tenke hvor det står om ti år. Helt enig. Men for meg er visibiliteten helt elendig i pho med patent utgått og null oversikt over annen teknologi i et marked hvor man forsker mye. Noen som tror q2 blir bra?
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
focuss
27.06.2018 kl 07:26 6742

"Photocure has developed a leading position in the field of bladder cancer and is entering a period of accelerated growth, especially in the important U.S. market,
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2018 kl 07:49 6713

Jeg tror salgsavdelningen har tatt opp bestillning på flexiscope seden de vart godkjend 16 feb..Men ikke kunnet
registrere dem før vid leverans som var tidligast 16 maj. Så det kan ligge an til en overraskelse, og trur vel Hestdal
og styret ikke var overens om strategin vidare. Men att det skall vare så vanskelig att førstå att scope må børsmeldes
eller komme på Q resultat er merkelig
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Computum
27.06.2018 kl 09:20 6642

Idag har ihvertfall "markedet fått summet seg" og vi har foreløpig en femøring i oppgang, men før jeg får skrevet ferdig er vi i minus. Så da får vi bare håpe at vi holder oss over 30,- gjennom sommeren.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
SørenE
27.06.2018 kl 09:36 6613

Hej Norge

Tåka: Ok :-)

Jadok: skal vi ikke vente med at dømme Q2 ude inde vi ser resultatet -- det er lige som alle tror det bliver dårligt -- tror i at alle sælgere ligger og sover hele dagen i US -- det kæmpe sælger korps må da sælge noget -- tror på vækst af samme skuffe som de sidste kvartaler + Flex sope oveni - det bliver ikke dårligt.

Hestldahl har helt sikkert fået et vink med en vognstang om at der er tid til regime skifte -- det passer så lige før Q2 -- havde det være om 2 måneder så havde det passet lige før Q3 -- mange konspirations teorier, men sandheden er nok et vink sammenholdt med at han ikke ser sig selv som den store organisator og økonomiske guru der kan skabe den fremtidige vækst med verdens bedste produkt, på verdens største marked.

Syntes det er længe vi skal vente til årets udgang inden man finder den rette -- mon ikke allerede de har en i kikkerten :-) -- håber

Dansken
Stadig optimist
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Belongterm
27.06.2018 kl 10:21 6588

Litt uklart for meg hva som har skjedd her. Trolig en kombinasjon av flere ting, men ser for meg ut som det også kan ha vært interne konflikter som har fått styreformannen til å ta grep.

Når Jeremy Bahr ble ansatt som Chief Business Officer for ca ett år siden skulle han også ha det kommersielle ansvaret for den europeiske virksomheten, og ble behørlig presentert som en del av ledergruppen på Photocure nettsiden. Bahr har en fantastisk CV,både mht utdannelse og arbeidserfaring innenfor kommersiell farmasi, og mange tenkte nok at han kunne være en verdig etterfølger for Hestdal, etter hvert som PHO gikk inn i en ny tilværelse som helkommersielt blærekreft selskap.

Siden har vi ikke hørt mer om Jeremy Bahr. Herrene Hestdal og Bahr har fortsatt holdt kvartalspresentasjonene, og til tross for at aksjekursen har vært svak og kritikken mot Hestdal har haglet blant annet her på forumet, har han ikke blitt benyttet til å sprite opp kvartalspresentasjonene med info om hvordan de har jobbet med kommersialiseringen i USA.

For noen uker siden bemerket jeg at Bahr var forsvunnet fra Management presentasjonen på Photocure.com. Samtidig kunne jeg på Bahrs LinkedIn presentasjon se at han fortsatt oppga å jobbe i Photocure. Jeg sendte da en melding til Hestdal og spurte om det var noe han hadde glemt å fortelle oss aksjonærer med hensyn til Bahrs posisjon i firmaet.

Jeg fikk et hyggelig svar som ikke besvarte spørsmålet, men jeg tenker at det her kan ha oppstått konflikter mellom en meget fremoverlent Bahr og de forsiktige/konservative herrene Hestdal/Dahl og evt. også i forhold til Grete Hogstad (VP Strategic Marketing). Bahr har helt sikkert fått en meget fet bonusordning for å starte i et lite selskap som Photocure, og dette kan være grunnen til at han synes å stå løpet ut.

Disse eventuelle ledelsekonfliktene (med en person som åpenbart har hatt mye å tilføre organisasjonen) kan vanskelig ha unngått styrets oppmerksomhet og kan ha bidratt til å åpne styreformannens øyne for at det trengs endringer på toppnivå.

For Hestdals del er det uansett veldig bra at han gir seg på topp, etter å ha gjennomført en reguleringsprossess i USA som gir PHO en posisjon ingen annen norsk farmasibedrift har vært i nærheten av.

Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Merlin
27.06.2018 kl 10:35 6567

Søk på Best bladder cancer treatment

Ta en liten kontroll. Hva finner man pr. i dag om Cysview, og henvisning til Cysview.com?
Realiteten er at pasienten ikke finner frem til Cysview som beste behandling ved å søke på internet!

Første oppslag er cancer.net. Ingenting om cysview

Neste er cancer.org. TURBT kommer opp. Ingenting om cysview

Så cancer.gov. Ingenting om cysview

curetoday.com Ingenting om cysview

mayoclinic.org Også der skal du lete lenge. Du kommer raskt til Cystoscopy.
Hva står det der?

To perform cystoscopy, your doctor inserts a small, narrow tube (cystoscope) through the urethra. The cystoscope has a lens that allows your doctor to see the inside of your urethra and bladder, to examine these structures for signs of disease. Altså heller ingen henvisning til Cysview.

Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Merlin
27.06.2018 kl 10:37 6561

Hva har Bahr gjort for å bedre aksess til cysview.com? 4 oppslag om dagen?
Det kan se ut til at Grete Hogstad (VP Strategic Marketing) nok også omgående bør ta hatten.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2018 kl 10:52 6498

Merlin

Ser ut som du kan få billigere aksjer i dag enn i går.
Da blir du vel fornøyd, eller venter du at kursen skal ned til 27 igjen?
Du minner meg ikke så rent lite om en skribent med nicket rischioso når det gjelder turbulens i menings-register og ytringer.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
focuss
27.06.2018 kl 10:52 6500

Merlin
Hvor viktig kan det være. Vi har 70% markedsandel i Danmark og 40% i Tyskland. Pasienter snakker med sine leger og leger henviser til sykehus. Legene er bedre informert enn at de må søke på Internett etter behandling vil jeg tro. Regner med at Photocure bedriver målrettet markedsføring.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare