Kjetil Hestdal går av som CEO

snabel
PHO 26.06.2018 kl 15:14 43764

Photocure ASA: Kjetil Hestdal steps down as CEO

Oslo, Norway, 26 June 2018: Photocure ASA (OSE: PHO), announces today that President and Chief Executive Officer, Kjetil Hestdal, will step down effective 1 July 2018 as the company is entering a new growth phase with focus on global commercial development. The Board of Directors has initiated a search for his replacement and Chief Financial Officer Erik Dahl is appointed as interim CEO. Mr. Hestdal will be available to the company until 30 December 2018.

"Photocure has developed a leading position in the field of bladder cancer and is entering a period of accelerated growth, especially in the important U.S. market, were we have a strong commercial focus to leverage on the opportunities arising from the company's unique technology, products and excellent clinical results. Kjetil has been instrumental in developing the company to this stage with ambitions to become a leading bladder cancer company and we have jointly agreed that the time is right for a commercially experienced CEO to lead the company's next growth phase. I have enjoyed working with Kjetil and greatly appreciates his contributions to the company over two decades. We wish him all the best in his future endeavors", says Jan H. Egberts, Chairperson of the Board.

"As Photocure is entering a phase with vast growth opportunities and an ambition to expand the global commercial footprint, the timing is right to inform all stakeholders that I will not lead Photocure in the company's next era. I am proud of having been part of a company that has helped tens of thousands of bladder cancer patients in fighting their disease. Photocure is a great company with excellent people, world leading technology and products, and is perfectly positioned to be a true industry leader within the field of bladder cancer", says Kjetil Hestdal.

For further information, please contact:

Photocure
Jan Egberts
Chairperson of the Board
Tel: +31 614672518
Email: janegberts@aol.com
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Computum
27.06.2018 kl 22:04 8545

"Historisk billig" eller riktig priset? Noen ganske få skribenter på Hegnar mener det første, markedet mener det siste. Jeg har vært borte hele dagen og regnet med at kursen var gått ned da jeg nå ikveld sjekket. Og det stemte, naturlig vis. PHO var et selskap med flere spennende produkter. Men det var før. Nå satses det på ET ganske kjedelig produkt. Om dette vil bli lønnsomt gjenstår å se. Jeg ville aldri kjøpt PHO idag. Men jeg sitter med mine aksjer året ut og håper enda å kunne selge med en liten gevinst.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
OleKyryliuk
27.06.2018 kl 22:08 8540

Merlin skriver
"Photocure har altså aktivert store mengder salgskostnader som immaterielle verdier. Etter min mening en helt uholdbar regnskapsføring! Salgskostnadene skulle vært tatt direkte til kostnad, og regnskapet skulle vist 15,5 mill. kr. dårligere resultat for første kvartal 2018."

Hvor finner du disse 15,5 millionene i salgskostnader tilhørende Q2 som du mener er ført som immaterielle verdier? Jeg finner en langt mindre endring som i hovedsak skyldes implementeringen av IFRS 15.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
focuss
27.06.2018 kl 22:10 8548

Computum
Hvis du ser på det å ha det beste produktet i et amerikansk 15 milliarders kreftmarked som et kjedelig produkt så synes jeg du skal satse annerledes., men undres hva du ser på som et potent produkt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
27.06.2018 kl 22:10 8533

Bullinvestor
Jeg har aldri funnet det interessant å kjøpe aksjer basert på historikken. For meg er det langt viktigere det som ligger inn i fremtiden. Hvis ikke blir det å operere i aksjemarkedet som å kjøre bile fremover basert på hva du ser i speilet. Det har aldri vært noe å anbefale.

Jeg har også i dag lastet opp med ytterligere flere PHO aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
focuss
27.06.2018 kl 22:28 8492

LM
Tror du vil få en flott reise i Pho nå. Som ellers i aksjemarkedet så må man ha noe tålmodighet, men horisonten er langt nærmere enn i Nano som for så vidt ikke engang har et produkt og bare kanskje noen gang får det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Merlin
28.06.2018 kl 00:16 8393

Ole:
Neg cash flow i kvartalet 18,7 mill. NOK
Resultat i kvartalet -3 mill.
Diff: - 15,7 mill.

Det renner altså ut mye mer penger enn resultatet viser.

Imm. rettigheter var for øvrig bokført med OVER 33. MILL nok pr. 31.12.17.

Du kan jo spørre selskapet om en detaljert gjennomgang av cash reduksjonen. For øvrig falt rest cash til 110 mill. NOK fra 169 mill pr. 1.1.2017. Det er en nedgang på 59 mill på 1 1/4 år. Fortsetter det med 18,7 mill i neg. cash pr. kvartal fremover holder ikke pengene lenge før kassen er tom. Selskapet har opplyst at de har brukt mindre penger på salg enn de har guidet (100 mill) og vil fortsette salgssatsningen. 110/18,7 tilsvarer under halvannet år.

Forlater Hestdal et synkende skip?
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 05:52 8324

Ja sån er det skall man bli en vinnare så koster det penger, det er någet vi vet alle.
Og selskapet har jo kommet hit og det koster.
Photocure har utviklet en ledende posisjon innen blærekreft og går inn i en periode med akselerert vekst,
spesielt på det viktige amerikanske markedet, hvor vi har et sterkt kommersielt fokus for å utnytte mulighetene
som følge av selskapets unike teknologi, produkter og gode kliniske resultater.

Og alt er jo bekreftet av Amerikanske myndigheter, så vi vet jo att veksten kommer.
Men om någen vil regne en krone hit og en krone dit, og dermed påstå att han vet någet. så er det opp til han.
Så får vi andre forholde oss til det selskapet og myndigheter seier som virker lite mer troverdige.

Alle forutsettninger ligger nu til rette for att det her skall bli meget bra. Det er enklare att vinne nær du har
dokumentert beste produkt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
SørenE
28.06.2018 kl 06:21 8307

Hej Norge

Merlin: du kan da ikke sammenligne Kebab med Cysview !!! -- der er trods alt nok flere der har brug for mad end at blive helbredt for Bladder kræft
Syntes i samme tider i Norge laver nogle mærkelige sammenligninger. Hestdhal skal åbenbart holdes nede i støvet og svines til i stedet for at give ham den ros og kredit for det verdens produkt han har skabt.

Dansken
Stadig optimist
Ps: Cysview hjemmesiden er da opdateret -- nu med et klik på klinikkers hjemmeside -- så noget gør de da
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Medisinmannen
28.06.2018 kl 07:24 8417

Merlin, avgangen til Hestdal kom sannsynligvis fordi flere har sett at Hestdal er en enorm brems. De som roser Hestdal for hans betydning ser ikke bildet. Photocure er i kommet dit de er i dag til tross for Kjetil Hestdal.

Q2 blir elendig. Forstår ikke hvorfor bløffmakere Merlin snur nå....tror ikke han på sine egne"regnestykker"?

Lederendring vil gi fart på salget.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Medisinmannen
28.06.2018 kl 07:57 8403

Merlin, avgangen til Hestdal kom sannsynligvis fordi flere har sett at Hestdal er en enorm brems. De som roser Hestdal for hans betydning ser ikke bildet. Photocure er i kommet dit de er i dag til tross for Kjetil Hestdal.

Q2 blir elendig. Forstår ikke hvorfor bløffmakere Merlin snur nå....tror ikke han på sine egne"regnestykker"?

Lederendring vil gi fart på salget. Endelig optimist.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Merlin
28.06.2018 kl 09:15 8342

MM du leser som vanlig ikke det som skrives: "Jeg tror likevel at 2q18 vil måtte bli prosentuelt mye bedre enn 2q i fjor. Men antagelig godt unna det kvantespranget Photocure trenger. I tillegg kommer høye salgskostnader. "

Jeg har også skrevet at dersom salget hadde tatt av, hadde ikke Hestdal gått av. Det er altså nyheten som gjør at jeg skifter mening om selskapet. Hestdals avgang viser etter min mening med all tydelighet at Photocure ikke får til det salget de har guidet. Det er min oppfatning. Og vennligst hold deg til sak, du tjener ikke på å være uhøflig.

Den nye lederen må ha god markedsforståelse. Men det vil ta tid å snu skuta Photocure, om det lar seg gjøre. 2Q18 vil vise hvem som får rett. Alt annet er spekulasjoner, la det være klart!
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Computum
28.06.2018 kl 09:40 8314

Vi får se hvilke salgs-resultater som oppnåes etter at 100 millioner i markedsføring er brennt av.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
28.06.2018 kl 09:41 8313

Jeg tror ivertfall avgangen har vært planlagt en god stund, og ikke har noe med Q2 å gjøre. De har jo ikke tallene fra hele Q2 enda.

Jeg tenker at planen har vært at Hestdal skulle være med til det regulatoriske rundt fda godkjenningen var i boks, og til lanseringen av de fleksible skopene.
Når det nå er på plass så er det naturlig med en kommersiell erfaren sjef.

Tidspunktet er jo også et naturlig "avgangspunkt" nå mot sommerferien.

Å hvorfor skulle styreformannen kjøpe 12,500 aksjer med egne penger, om Photocure er et "synkende skip"? ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
28.06.2018 kl 09:48 8299

Ganske sikkert mange skjær i sjøen fortsatt for Photocure, men mulighetene ligger der ganske åpenbart. Produktet er ihvertfall konkurransedyktig nok hvis man makter å eksponere det på gunstig vis i det enorme amerikanske markedet, og med Hestdal ute øker nok sjansene for nettopp det. Merlin har noen poenger, men det kan jo være at Hestdal selv har innsett sine begrensninger i forhold til fasen selskapet er på vei inn i.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Merlin
28.06.2018 kl 09:57 8276

>Jeg tror ivertfall avgangen har vært planlagt en god stund, og ikke har noe med Q2 å gjøre. De har jo ikke tallene fra hele Q2 enda.

Nei det har de ikke, men de har nok en bra peiling, så sent i kvartalet. Får Photocure en overraskende sterk stigning i Q2, ja da har jeg tatt feil. Svaret får vi 8. august.

Ut fra den dårlige kunnskapen for Cysview pasientene får ved å søke direkte på internet, og noe bedre har det ikke blitt i senere tid, er ikke Cysview noe pasientene etterspør. Det er helt opp til urologene. Og spørsmålet er om de har forandret syn på å bruke Cysview? Mye taler for det, refusjon osv, men hvor treg i endringer er egentlig urologene? Hva er det som holder Cysviewbruken igjen? Jeg har pekt på liggedøgn på sykehus som en mulig faktor, men hvem vet? Utstyret har jo sykehusene til langt heftigere bruk. Den nye lederen må finne årsaken, få endret oppfatningene og det som holder Cysviewsalget nede.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
28.06.2018 kl 10:57 8217

angående regnskapet, så forklarer Dahl det fra rundt 19 minutter ut i presentasjonen:
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=83489783

Endringen i q1-18 fra q1-17 er drevet av arbeidskapitalbevegelsene.
Endringen er hovedsaklig drevet av høy leverandørgjeld ved inngangen til året på grunn innkommende leverandørfaktura ved årsskiftet. Dette var drevet delvis av lagerinnkjøp, og også drevet av cysview fase 3 investeringer på slutten av året.

Han forklarer det også fra 37 min under Q&A

Håper det ga noen svar :)


Ser også at Medstar Georgetown oppdaterte siden sin for 13 timer siden, hvor de nå reklamerer for BLC, de er heller ikke oppført på cysview.com så vidt jeg kan se.
https://www.medstargeorgetown.org/our-services/urology/treatments/blue-light-cystoscopy/

Har de byttet fra google, til mapbox kart på cysview.com forresten? likte ivertfall oppsettet der bedre nå:)

Pasientinformasjonen på nettet kan bli mye bedre, men jeg har inntrykk av at det er økende når jeg ser inne på pasientforum som f.eks inspire.com

Litt ekstra reklame i et stort blad som menshealth skader heller ikke:
https://www.menshealth.com/health/a21933489/bladder-cancer-surgery/
"Sidoti's treatment plan began with Bacillus Calmette-Guerin injections, which creates an inflammatory response in the bladder to try to prevent the cancer from returning. He also underwent multiple surgeries to have the cancer manually removed. It didn't work. "It kept coming back after I had it done 2-3 times," says Sidoti.

His urologist sent him to the Cleveland Clinic, where they performed a blue light cystoscopy, a procedure that shows high and low-risk bladder cancer tumors under a blue light. The doctors found the cancer was spreading outside the bladder walls."

Men vi skal heller ikke glemme viktigheten av å jobbe opp mot KOL's, reklamering i faglitteratur og deltakelse på fagmesser. Jeg vil tro at sikkert 90% av pasientene og kanskje mer stoler på legens anbefalning, og gjør som han sier.
Derfor er det så viktig at klinikkene nå får dekket den ekstra utgiften en BLC prosedyre har i form av refusjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
28.06.2018 kl 11:05 8205

Hva vil egentlig en overraskende sterk stigning i Q2 være?
Hvilke forventninger har dere andre til Q2?
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
SørenE
28.06.2018 kl 11:10 8207

Hej Norge

BB: super info -- tak, urologer sandsynlig mere opdateret end Norske investorerne regner med !!!, dejligt at se reklamen for Sysview uden at være på .com :-)

Dansken
Optimist
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 11:13 8202

Ja det er klart att selskapet vet hvor mange av de nye flexiscopen som er solgt. Og det naturlige
er att sykehusen har ventet på dem da det var klart att de skulle komme til sommeren. De kjøper
ikke utdatert utstyr, og de kan ikke bruke utstyret før en de har det. Og liggedøgn vil Medicare
ha bort, det borde jo gått inn vid det her laget.

Og vil urologerne følge med i konkuranssen så er det bare att skaffe blålys. Da 70 - 80 % av all
cystoskopi kommer att skje med Flexiscope i Fremtiden.
Og da hjelper det lite vad du mener Merlin

Eg tror det er solgt/bestillt mange scope. Men de har haft kort tid att bruke dem så opp 30 %
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
focuss
28.06.2018 kl 11:43 8162

Merlin bommet jo grovt med sin forventning til Q1 og tror ikke hans vurderingsevne har blitt særlig forbedret siden det.Jeg ser det egentlig som ganske umodent å ha store forventninger for Q1 og også Q2. Næringslivet opererer ikke på den måten med tryllestaver. Ingen her har oversikt over detaljene i hvordan organisasjoner ingen kjenner jobber. Jeg tror veksten kommer i kvantesprang og jeg tror det første kvantespranget kommer i år og mange kvantesprang i 2019. Når markedet begynner å regne inn kvantesprang forventninger er noe annet. Det kan skje når som helst. Ett innsidekjøp med størrelse, en avisartikkel en uttalelse en ny aksjonær..det er et stort antall små og store begivenheter som kan starte prosessen. Vi har jo allerede en Top Cancer Doctor i USA som tror Cysview tar hele markedet. Den holdningen kan fort bre seg som brann i tørt gress. Å tro at lederskifte kommer som dårlig utvikling i Q2 er ikke til å tas seriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
28.06.2018 kl 12:00 8142

Jeg forventer ikke revolusjonerende resultater presentert på Q2.Det tror jeg ingen gjør, men jeg blir ik’e overrasket om de er betydelig bedre enn de vi fikk på Q1.
At ny CEO har mye å gripe fatt i kan vi ta for gitt. Men jeg tror nok det samme gjelder for ny CEO i NANO. For ordens skyld, jeg er investert i begge.

Men i begge selskaper er det fremtiden som er viktigst for meg, ikke selskapenes begredelige historie.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Computum
28.06.2018 kl 12:53 8101

Det triste er jo at det blir Dahl som skal holde neste presentasjon?
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
liang
28.06.2018 kl 13:35 8073

At driften viser overskudd vil muligens ha stor psykologisk effekt.

"Photocure har overskudd og tjener penger " slått opp i media er mitt ønske.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
focuss
28.06.2018 kl 13:46 8095

liang
Det har du rett i. Når Dahl ikke trodde på break even i år så snakket han USA, ikke Photocure.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 14:12 8056

"Det triste er jo at det blir Dahl som skal holde neste presentasjon?"

Ja, han er så tør at det støver når han åpner munnen.
Heldigvis er det ikke Q-presentasjoner Photocure skal leve av, så det tar jeg med knusende ro. Jeg er mer interessert i tallene, og de tror jeg blir bedre i Q3 eller Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Merlin
28.06.2018 kl 14:33 8045

BB skriver:

"angående regnskapet, så forklarer Dahl det fra rundt 19 minutter ut i presentasjonen:
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=83489783

Endringen i q1-18 fra q1-17 er drevet av arbeidskapitalbevegelsene.
Endringen er hovedsaklig drevet av høy leverandørgjeld ved inngangen til året på grunn innkommende leverandørfaktura ved årsskiftet. Dette var drevet delvis av lagerinnkjøp, og også drevet av cysview fase 3 investeringer på slutten av året.

Han forklarer det også fra 37 min under Q&A

Håper det ga noen svar :)"
---------------------------------------
Ved å gjøre en enkel regnskapsanalyse fra 1/1 til 31/3 2018 får man noen helt andre svar enn det Dahl kommer med.
Hovedendringen, som ikke er forklart i regnskapet, kalles Contract liabilities og er alene på over 9 mill NOK.

Her har altså Photocure brukt 18,7 mill NOK av sin restcash i 1Q18. Arbeidskapitalendringen i 1Q18 er derfor det som er det interessante. Og det er der posten Contract liabilities dukker opp fra intet. Noe er også ført som "contract costs". Resten er nedbetaling av kreditorer med 8,5 mill, som dermed ikke utgjør mer enn ca. halvparten av cashnedgangen.

Tas Contract liabilities med som current liability er det nesten ingen endring i arbeidskapitalen utover reduksjonen i cash. Cashreduksjonen skyldes dermed endring i langsiktige poster i balansen.

Endringen i balansen skyldes hovedsakelig regnskapsmessige endringer som ikke er bokført som kostnad i resultatregnskapet med ca. 11 mill. kr. Det er ført direkte mot egenkapital. Mao. Photocure har latt være å bokføre en kostnad på ca. 11 mill, og kalt det regnskapsendinger. Så vidt jeg har forstått skyldes det aktivering av salgskostnader. Egenkapitalen er redusert med 14 mill, ikke med 3 mill slik resultatregnskapet viser. Skikkelig regnskapspynting!
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 14:58 8018

Nå må du snart slute fable Merlin det blir før mye.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/Photocure-kuttet-tapene


Photocure melder om et resultat etter skatt på minus 3,0 millioner kroner i 1. kvartal 2018, mot minus 6,9 millioner kroner i samme periode året før.
Resultatet før skatt ble minus 7,5 millioner kroner, sammenlignet med minus 9,3 millioner kroner i fjor.

Driftsresultatet ble minus 7,3 millioner kroner, mot minus 10,4 millioner kroner året før.
Har du någre andre tall så ta det med Hegnar

De totale inntektene beløp seg til 40,7 millioner kroner, sammenlignet med 36,5 millioner kroner i 1. kvartal 2017.
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Merlin
28.06.2018 kl 15:14 8000

pafo >hotocure melder om et resultat etter skatt på minus 3,0 millioner kroner i 1. kvartal 2018

Hvordan forklarer du at egenkapitalen sank 14 mill i samme periode? Hvem fabler?
Redigert 21.01.2021 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 15:21 7699

Det finnes andre verdier en kontanter, Og 14 mil forsvinner ikke de finnes i regnskapet bare les.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
liang
28.06.2018 kl 15:42 7683

Enig med deg pafo.
En må forholde seg til de offesielle tallene.
Trekker en disse i tvil så må en på en overbevisende måte klargjøre og få medhold fra andre debatanter for sitt syn.
I verste fall beskylder en Photocure for triksing og ulovligheter i regnskapet og da blir det etter mitt hode temmelig useriøst.

Bedre blir det ikke når en trekker frem "emisjons-kortet".





Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
focuss
28.06.2018 kl 17:41 9808

Hva mener Photocure egentlig her?
"As Photocure is entering a phase with vast growth opportunities and an ambition to expand the global commercial footprint."

Jeg mener hva mener de med "expand the global commercial footprint". Vi er jo allerede i den spede oppstart med partner i Canada, Australia og New Zeeland. Mener de Japan, Korea, Indonesia, Kina, India, Russland????. Når de lykkes og anbefales av amerikanske myndigheter så kan jo det åpne mange nye dører?

Hvor stort kan dette egentlig bli. Er Egberts en kar med ambisjoner?
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
28.06.2018 kl 19:35 9743

Jeg går ut fra at tallene PHO har offentliggjort er reviderte og godkjent av selskapets revisor. I den grad man har tilgang til det komplette regnskapet og likevel vilnpåberope seg at revisor har godkjent et regnskap som er skjemmet med bevisste feil for å pynte på de faktiske forhold, så mener jeg politiet er rette instans å henvende seg til.

Inntil det kommer noe offentlig meddelelse som viser å Merlin sin beskyldninger er riktige, så forholder jeg meg til de tallene selskapet har offentliggjort. Og om Merlin ikke har belegg for å politianmelde selskapet for regnskapsvindel, så bør han legge ballen død. Nok sagt om den saken.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
focuss
28.06.2018 kl 20:27 9699

Dersom Egberts ønsker og ser muligheten for å utvikle Photocure til et selskap med globalt fotavtrykk så er det klart selskapet trenger en leder av format i internasjonal sammenheng. Å spekulere i at lederskifte kommer nå som følge av dårlig Q2 tall som Merlin tror blir rett og slett å tenke for smått.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
bravi
28.06.2018 kl 21:11 9656

Hvis vi tenker mere smått kan man forutse at kursen vil gå ned etter Q2 presentasjonen. Denne gangen kan enda flere enn tidligere ha alt for store forventninger og da blir bare skuffelsen og kursfallet enda større etter at Dahl på negativt og gørr kjedelig vis lirer av seg de skuffende tallene. Guidingen for 2018 har han allerede kommet med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
focuss
28.06.2018 kl 22:06 9626

Bravi
Man skal jammen være virkelig depressivt anlagt skal man bli deprimert av situasjonen PHO er i for tiden. Kursen i PHO har mangedobling foran seg. Med eller uten bra Q2. Spørsmålet er hvordan det kan unngås.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Merlin
29.06.2018 kl 00:28 9541

Nå blir vel ikke kvartalsrapportering godkjent av revisor? I et normalt regnskap skal det være symmetri mellom resultat og balanse. Det er det ikke for 1Q18 for Photocure, det er en differanse på 11 mill. Disse er forklart med endring av regnskapsprinsipper. Istedet for å debitere en utgiftskonto, er det debitert rett på fri egenkapital! Det skal svært mye til for å gjøre en slik bokføring og det skal behørig opplyses.

Og det viser seg da igjen ganske raskt i cash flow, som er mye dårligere enn resultatutviklingen. Ikke så lett å oppdage for den som tror regnskapet gikk minus bare 3 mill NOK, mens det altså er 14 mill.

Forklaringen er pakket inn langt nedimellom i en uforståelig note. Dette er ikke bra og virker villedende for aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 01:07 9524

Merlin

For meg er det ganske vanskelg å få tak på hva du egentlg vil med dine mange innlegg på forumet til langt på natt hver dag.
Det jeg har har fått ut av av dine innlegg i Farma-sektoren tidligere er en vanvittig haussing helt ut av alle proporsjoner. Når det nå går som de fleste aksjonærene har ønsket seg i årevis i Pho, så ser det ut som du har gått inn i en depreson. Hva ønsker du for Pho, billigere aksjer eller at det skal gå på dunken?
Dette virker manisk og helt uten mening for mitt vedkommende
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Merlin
29.06.2018 kl 01:46 9512

Jaja Oppgang. Ta mannen. Men negative saker skal ikke kommenteres, de er jo meningsløse? Og skal dysses ned. Kommentarer skal dessuten helst komme i vanlig arbeidstid?

Hvorfor forsøker Photocure å pynte på resultatet? Noen som forsøker å gå av med æren i behold kanskje? Men som ikke har hatt kontroll på kostnadene..

Jeg ønsker at facts kommer frem. Haussing? I biotech kan utrolige ting skje. Det skjedde positivt i Algeta, og bør kunne gjenta seg i flere av dagens børsnoterte biotechselskaper. Fordelen med internet er at der gjelder ikke vanlige arbeidstider, man kan gjøre innlegg når det passer en selv. Men du er kanskje 9-4 typen?

Photocure er i en mulig turn-around, men da må ledelsen levere. Å pynte på regnskapet er en avsløring som viser dårlig lederskap. Det er faktisk viktig informasjon for å bedømme ledelsen og selskapet. Du skal faktisk være glad for at noen forsøker å analysere det som skjer, helt gratis. Det er viktig at vi aksjonærer følger med, og kommenterer når vi ser positive og negative forhold. Vi er i ny æra der ikke lenger gammeldagse aviser er de toneangivende. Nå gjelder real-time og øyeblikkelig reaksjon! Vi skal være glade for at det finnes et forum som HO, som gir oss muligheten til å skrive fritt det vi ønsker. Det er svært mye å hente på forumet. Ikke minst meningsbrytningene mellom positive og negative innlegg er veldig interessante og kan gi masse god informasjon.

Kommentaren fra Vidar Hansson fra noen år tilbake kommer ikke til å slippe Kjetil Hestdal etter denne saken: Uten forkleinelse for sjøfolk: "Han bruker penger som en full sjømann". Det blir ikke bedre etter denne avsløringen. Selv om noe ble utdelt som utbytte, er mesteparten av pengene for Metvix brukt opp. Et produkt Photocure burde utviklet til aksjonærenes beste. Ettermæle for Hestdal: Han har vært en ulykke for aksjonærene!

Likevel, flott at han nå har fått til flexiscope og alle godkjennelser i USA, men det kommer jo mange år for sent! Hvorfor var ikke dette på plass for mange år siden? Photocure kunne blitt en fantastisk investering for aksjonærene. I stedet er kursen 1/7-del av topp, den gang forventningene var høye.

Jeg har påvist at markedsføringen er forfeilet, at pengene på salgsinnsats tydeligvis benyttes feil, at det ikke satses på brukerne, og at samarbeidet med brukerorganisasjonene ikke har vært god nok, til tross for det virkelighetsfjerne skrytet fra ledelsen i Photocure. Formidlingen av Cysview er langt fra opplysende nok om Cysview som beste behandling. Det er tragisk! En kjapp analyse hadde vist at markedet i USA virker annerledes i USA enn Europa, men det har ikke Photocures kommersielle ledelse fått med seg. De har opptrådt amatørmessing og brukt masse penger feil. Det er også påvist.

En ny leder må forstå alt dette, og reagere momentant, ellers er løpet kjørt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
focuss
29.06.2018 kl 05:45 9494

Merlin undres på hva PHO har brukt penger på. Til orientering så har de gjennomført det mest omfattende kliniske blærekreft studiet i USA\s historie som er kronet med applaus fra myndigheter, spesialister, pasientorganisasjoner og blærekreftpasienter. Sammen med samfunnsøkonomiske studier,pasient tilfredsstudier og annet arbeid så har det plassert Photocure med det produktet som er best for pasient og best for samfunnsøkonomi i et kreftmarked som er et av de mest kostnadskrevende i USA. I tillegg så er de godt i gang med å bygge salgs og markeds organisasjon som kan selge Cysview i USA alene for milliarder av kroner. Per år. Dette uten å trykke en eneste ny aksje og uten en krone i gjeld, men tvert imot med over 110 millioner kroner på bok. Det finnes Biotech selskap på OSE som Merlin er svært opptatt av som det er all mulig grunn til å være bekymret over kontantbehov for å komme i mål , hvor fremdrift er begrenset og kontantbruk svært høyt. Dersom Merlin virkelig er så opptatt av biotech selskap med økonomisk risiko så er det nesten komisk at det er PHO han kaster seg over. Ett selskap med problemfritt "balance sheet" og hvor temaet er om selskapet går overskudd i år eller om vi må vente noen måneder til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
focuss
29.06.2018 kl 05:59 9459

Merllin konkluderer:

"En ny leder må forstå alt dette, og reagere momentant, ellers er løpet kjørt."

Høres virkelig ut som det er Nano Merlin skriver om. Ett selskap som må betale en ny leder 20 millioner for at han i det hele tatt skal ta jobben. En leder som sterkt kritiseres for å nylig ha solgt siste selskap han ledet for skampris. Fulle sjøfolk sier Merlin. Det må virkelig være Nano han har i tankene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare