Scatec - Ukraina vil trekke tilbake avtalte tariffavtaler

DRUGGER123
SSO 10.12.2019 kl 18:25 3010

Den norske Scatec Solar har stoppet byggingen av en solkraftstasjon i Kherson-regionen med en kapasitet på 65 MW på grunn av en mulig reduksjon i vilkårene før PPA.

http://reform.energy/news/norvezhskaya-scatec-solar-ostanovila-stroitelstvo-ses-v-khersonskoy-oblasti-moshchnostyu-65-mvt-iz-za-vozmozhnogo-sokrashcheniya-srokov-pre-ppa-13204


Scatec har gått stort inn i Ukraina det siste året. Denne informasjonen merkes godt på aksjekursen i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Avanceman
10.12.2019 kl 21:38 2798

At Ukrainske myndigheter ønsker å reforhandle inngåtte tariffer har vært kjent i markedet i omlag 1 mnd., i alle fall. Jeg diskuterte den gang problematikken med en representant for selskapet under et arrangement i Oslo. Det som ble uttalt fra denne var at om Ukr. myndigheter krever en lavere "feed-in-tariff" enn hva de opprinnelig var enige om, vil de bli nødt til å utvide avtalens varighet, for på den måten å kompensere for en lavere pris de første årene. I sum bør det tilsi = 0, mer eller mindre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.12.2019 kl 21:48 2763

Dette tror jeg kommer som en STOR overraskelse på markedet - selv om du sier at du kjente til saken!
Jeg har selv en tråd om SSO - der jeg advarer mot utviklingen - ut fra tekniske formasjoner!
Er denne nyheten forklaringen?

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Avanceman
10.12.2019 kl 23:42 2593

Interessant! Spørsmålet, om dette IKKE har vært kjent for andre, er jo om selskapet burde/skulle ha meldt dette til markedet i form av en børsmelding? Her er linken til en av artiklene jeg leste i Ukrainske Kyiv Post (engelskspråklig), datert 11. oktober:
https://www.kyivpost.com/business/a-battle-over-unaffordable-renewable-tariff-is-brewing.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
JordanBelfort
11.12.2019 kl 00:33 2522

For et tragisk skue.

Desperate forsøk fra alle slags kanter på å få presset kursen ned for gunstigere inngang.

Som i seg selv er meget forståelig, da veksten i solenergi er uten sidestykke og så enorm at den ikke er mulig å begripe for en liten menneskehjerne.

Men det en man derimot kan forstå er jo at SSO selvfølgelig ikke inngår kontrakter som plutselig bare kan reforhandles uten videre uten noen som helst kompensasjon for det.

Så det er bare til å ta det helt med ro.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Avanceman
11.12.2019 kl 00:47 2497

Tull, jeg har kun bragt fakta til denne tråden, og ikke noe annet! Ikke skal jeg selge de aksjene jeg har, ettersom jeg har tro på at SSO er en langsiktig og god investering. Ikke skal jeg kjøpe heller ettersom jeg har det antallet som passer min økonomi godt! Alle er vel interessert i så mye og korrekt fakta som mulig, med mindre man driver med "urent trav"....
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
COHO
11.12.2019 kl 05:03 2422

Fra Google Translate:

Den norske Scatec Solar har stoppet prosjektet for bygging av et solkraftverk (SES) i Kherson-regionen med en kapasitet på 65 MW på grunn av en mulig reduksjon i vilkårene for pre-PPA.

Dette ble rapportert til Energy Reform Agency av sjefen for Scatec Solar om forretningsutvikling i Ukraina Alina Sviderskaya på slutten av møtet i komiteen for European Business Association (EBA) om drivstoff og energi.

"Selskapet investerte fra 2 til 3 millioner euro i dette prosjektet, og det er nå helt stoppet," sa hun.

Som Sviderskaya forklarte at særlig endringene i lovgivningen som for øyeblikket er til behandling vedrørende utvikling av alternativ energi blir vedtatt, reduseres varigheten av foreløpige kontrakter, vil selskapet ikke ha tid til å fullføre igangkjøringen av prosjektet.

"I denne situasjonen vil Scatec Solar fokusere på grønne auksjoner," sa hun.

Samtidig bemerket Sviderskaya at selskapet ikke forventer å holde slike auksjoner i april neste år, som tidligere var planlagt, forutsatt at de kan finne sted tidligere enn høsten.

"Gitt at alle nå er opptatt med å restrukturere grønne tollsatser, tror jeg ikke regjeringen vil ha tid til å forberede hele regelverket for grønne auksjoner, så en mer realistisk tidsramme for dem er høsten 2020," sa selskapets leder.

Alina Sviderskaya understreket også at investorer forstår problemet med underskuddet til den statlige garanterte kjøperen og vurderer det foreslåtte lovforslaget som et kompromiss, men samtidig forventer stabiliseringstiltak fra regjeringen.

"Vi må snakke om en omfattende reform av energisektoren og strebe etter europeiske standarder og forpliktelser Ukraina har påtatt seg," understreket hun.

I følge Sviderskaya må regjeringen løse spørsmålene om målrettet subsidiering av befolkningen for strøm og kompensasjon for tap ved overføring av elektrisitet.

Som rapportert, 6. desember 2019, registrerte en gruppe folks varamedlemmer i Verkhovna Rada regningen nr. 2543 "Om endringer i noen lover i Ukraina om forbedring av investeringsklimaet innen fornybar energi". I henhold til lovforslaget gir lovforslag 2543 en frivillig reduksjon i størrelsen på den "grønne" taksten for eksisterende SES med 10%, nye - 15%, eksisterende vindparker - med 5%, nye - med 7,5% med utvidelse til 15 år fra datoen for inntreden operasjon.

I tillegg, i henhold til lovforslaget, forkortes byggetiden: før 1. april 2020 skal solkraftverk settes i drift, og innen 31. desember 2020 - vindparker som fortsatt er i drift under eksisterende forhold, frem til 1. september 2020 - solkraftverk og fram til 30. juni 2022 - Vindparker som samtykker til frivillig omstilling. Samtidig etableres en garanti for ufravikeligheten av størrelsen på den "grønne" taksten i 15 år etter idriftsettelse av en fornybar energistasjon for eiere av stasjoner som har sagt ja til omstilling.

I 2018 etablerte og kjøpte det norske selskapet Scatec Solar rundt et halvt dusin selskaper i Ukraina for å gjennomføre sine prosjekter for bygging av solkraftverk. Selskapet planlegger innen 2020 å bygge omtrent 400 MW kapasitet i Ukraina.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
COHO
17.12.2019 kl 09:41 1779

En liten pressekonferanse i dag med DTEK.
https://en.interfax.com.ua/news/press-announcement/630637.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
canarias
17.12.2019 kl 09:48 1755

Dette viser Scatec Solar er profesjonelle til fingerspissene, og en uhyre profesjonell ledelse
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
COHO
17.12.2019 kl 10:07 1707

Jeg tror vi ser at president Zelensky prøver å få bukt med korrupsjonen i landet og at han prøver å bekjempe oligarken https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rinat_Akhmetov som er eier av DTEK. DTEK allierer seg med «rene» Scatec Solar, som blir litt mer skitten. Det er kanskje profesjonelt, jeg vet ikke. I Ukraina må de holde tunga rett i munnen, for ikke å bli en del av spillet som foregår der.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
COHO
17.12.2019 kl 13:07 1574

Scatec Solar la inn et bud på EUR 0.0219 per kWh i Tunisia og vant. Jeg håper det er noe selskapet vil tjene gode penger på. Prisen på solceller vil fortsette å falle og effekten på cellene vil bli bedre. I Ukraina var tariffen på EUR 0,1502 per kWh, altså 7 ganger høyere enn på avtalen som nå er inngått i Tunisia.

Det er meget forståelig at ukrainske myndigheter vil prøve å senke denne ned mot samme nivå, selvom solforholdene i Ukraina er forskjellig. De ønsker derfor innføre et auksjonsbasert system på lignende måte som i Tunisia. Det blir sagt at systemet sannsynligvis ikke vil være i drift før høsten 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare