Smalahove

Slettet bruker
MIDDAG 11.12.2019 kl 00:05 894

Smalahøve er gulle gøtt gett. Har dere hatt i år se? Planlagt? Je har itte kjøpt inn enda gett. Noen tepps tell prødusent om man itte hølder smale sjøl og må kjøpe i bøtikk?
Redigert 11.12.2019 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 00:09 888

Svipp en tur tell Voss og kjøp rett fra hovedkvalitetskilden se
Samtidig kjøper du rei en dunk ekte vossaøl brygget på en låve der i traktene
Tell slutt: En kvikk rullekebab på Nesttun, best in town.
Zorin
11.12.2019 kl 00:49 869

I år blir det vegansk nøttestek med poteter og grønsaker til, samt en kremet pepper og soppsaus! Det er gulle gøtt - og så vegansk at Marie Lan har blir så rørt!
Hr.Suhr
11.12.2019 kl 01:30 854

Har alltid vært altetende og spist mye rart, men smalahovve ble nedtur.
Ble instruert av ei garva vestlandsdame så jeg mannet meg opp og gjorde
gode miner til slett spill.
Mulig jeg var påvirket av skrapesjuken som var ferskt tema den gangen, men tross
masse mørt kjøtt, og at jeg slapp å spise øyet, så ble dette for primitivt for meg.
Nei, det får være grenser.
Hodesylte og Syltelabber er annen måte å utnytte hele dyret på, men er iallfall
mer appetittlig enn fjeset på en sau.
Men dere vestlendinger har jo aldri vært helt god.
Veldig innful, men enestående på ølbrygging.
Slettet bruker
11.12.2019 kl 01:37 844

Hva har dette å gjøre i en smalahovetråd egentlig? Og je må nok skuffe deg, for den hvite sausen du skal ha tell dessert er itte vegansk se, så kom itte her å være moralsk overlegen.
Slettet bruker
11.12.2019 kl 07:10 805

Selvfølgelig har du vegansk mat på julaften, Zorin.
Slettet bruker
11.12.2019 kl 07:55 791

Har du grønnsaker som tilbehør, altså mat for eldre og tannløse, som feks tyttebær, surkål, rosenkål, erter, blomkål, gulrøtter osv ja da har du vel vegansk mat til jul.

Jo i julen kan også vegalninger også unne seg noe for å markere Jesu fødsel gett.

Men at det er ribbe, medister og hvite pølser som gjelder sammen med poteter og brun saus burde ikke overraske noen.
Zorin
11.12.2019 kl 11:47 762

https://www.nrk.no/mat/vegansk-festmiddag-1.14811888

Noe for dere kjøttfanatikere! På tide å bytte ut den feite ribba på 10 tusen kalorier, de uttørka kjøttpinnene med oversalta kjøttslintrer, samt fiskebitene du la i lut dagen før storkælldagen!

Og jo da! Brunsausen jeg lager er vegansk så det holder! Sopp og pepper er også ting!
Redigert 11.12.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 11:54 757

Det er arbeidsskye PK-ere med hvite små feminine puselabber og moralisme over hele fuglebrystet som trenger å utgi seg som veganere.
Ordentlige menn spiser rett av knoken mens de behandler sine kvinner med stor suffisans.
Ølkorka biter de av.

PS: Je vaks opp med en sladre-pingle som vi pleide å skyte baklengs inn i mål.
Han ble ligningsfunksjonær (sønnen er parkometervakt), og har nå erklært seg som veganer.
Redigert 11.12.2019 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 12:01 751

𝐃𝐞𝐭 𝐞𝐫 𝐢𝐤𝐤𝐞 𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥𝐥 𝐤𝐚𝐥𝐨𝐫𝐢𝐞𝐫 𝐢 𝐦𝐚𝐭𝐞𝐧 𝐞𝐥𝐥𝐞𝐫 𝐦𝐞𝐧𝐠𝐝𝐞𝐧 𝐩𝐫𝐨𝐭𝐞𝐢𝐧𝐞𝐫, 𝐤𝐚𝐫𝐛𝐨𝐡𝐲𝐝𝐫𝐚𝐭𝐞𝐫 𝐨𝐠 𝐟𝐞𝐭𝐭 𝐬𝐨𝐦 𝐚𝐯𝐠𝐣ø𝐫 𝐡𝐯𝐢𝐥𝐤𝐞𝐧 𝐯𝐢𝐫𝐤𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐦𝐚𝐭𝐞𝐧 𝐡𝐚𝐫 𝐩å 𝐤𝐫𝐨𝐩𝐩𝐞𝐧 𝐝𝐢𝐧.

Bearbeidet mat gir overvekt. Det er ikke antall kalorier i maten eller mengden proteiner, karbohydrater og fett som avgjør hvilken virkning maten har på kroppen din. Rene råvarer og mindre bearbeidet mat gjør kroppen slankere, selv med like mange kalorier.

I mange generasjoner har man fokusert på matens innhold av næringsstoffer. Man har veid og målt og predikert et reduksjonistisk syn på maten. Forbrukeren har lært seg å drikke juice for C-vitamin, melk for kalsium og jod, å spise fiske for nok omega-3 og enda mer brød for mer fiber. Mål om færrest mulige kalorier og minst mulig fett har resultert i terningkast 6 og nøkkelhull på magert og lett tross kunstige tilsetninger. Man har målt protein, karbohydrater og fett i gram og ikke hatt fokus på kvalitet.

Vi har kostråd for normalvektige, friske og fysisk aktive mennesker, mens de aller fleste ikke passer inn i den beskrivelsen. Inaktivitet, overvekt, stress, dårlig søvnkvalitet, fysiske og psykiske helseplager preger stadig flere. Livsstilsrelaterte lidelser som overvekt, type 2 diabetes, hjertekarsykdom og kreft rammer oss i stadig yngre alder. Det forskes på en svekket tarmbakterieflora, på lekk tarm, inflammasjon, autoimmun sykdom, depresjon og demens. En matvares verdi kan ikke måles i kalorier og gram, men i kvalitet.

Folkeslag som lever i pakt med naturen i ulike verdenshjørner kan holde seg slanke å friske på forskjellige matvalg. Noen grupper spiser mest planter som røtter, frukt og nøtter. Andre andre holder seg friske med kjøtt, fisk og innmat. Det de har til felles er at de spiser rene råvarer i sesong, beveger seg mer, stresser mindre og sover nok. De spiser mat uten innholdsfortegnelse. Disse gruppene har heller ikke jevn tilgang på mat, og de rekker å bli sultne før de spiser.

Et forskerteam ledet av Carlos Monterio ved Universitetet i Sao Paulo har studert hvordan industriell bearbeidelse kan endre matens egenskaper i våre kropper. De har definert sterkt industrielt bearbeidet mat som ultraprosessert med en egen NOVA-klassifisering (Monteiro 2018)

I observasjonsstudier er et høyt inntak av ultraprosessert mat koblet til overvekt, type-2-diabetes, metabolsk syndrom, hjerte-karsykdom, IBS, depresjon og flere typer kreft, samt økt total dødelighet. Nå viser også randomiserte studier at den ultraprosesserte maten virkelig kan få sin del av skylden for dette.

En randomisert, kontrollert studie gjennomført av den Brasilske forskergruppen med Carlos Monterio i spissen, testet nylig slik mat i en randomisert, kontrollert studie av friske, normalvektige kvinner (n=10) og menn (n=10). Testpersonene flyttet inn på forskningssenteret (NIH, amerikanske folkehelseinstituttet) og ble delt i to grupper. Halvparten fikk ultaprosessert mat og den andre rene råvarer med likt kalori-og næringsinnhold. Etter 2 uker byttet de og spiste den andre gruppens mat de neste to ukene. Forskerne hadde full kontroll på testpersonenes matinntak, aktivitet og søvn. Testpersonene kunne spise så mye de ønsket til hvert måltid.

Resultatet av studien viste at når du spiser ultraprosessert mat spiser du mer. Faktisk i snitt 500 kCal mer hver dag og legger på deg 1 kg på to uker. Ikke mye tenker du kanskje, men 1 kg annenhver uke betyr 2 kg i måneden og 24 kilo per år. På rene råvarer med likt kalori-og næringsinnhold så gikk testpersonene i snitt ned 1 kg på 2 uker, tilsvarende 24 kg på ett år.

En industriel bearbeiding av maten behøver ikke negativ. Les innholdsfortegnelsen og velg matvarer laget på gjenkjennbare råvarer med færrest mulige tilsetningsstoff. Styr unna matvarer der sukker, moderne hvete, stivelse, hvetegluten og billige raffinerte planteoljer preger innholdsfortegnelsen. Om den rå juicen eller ikkehomogeniserte surmelka skiller seg er det et kvalitetsstempel synes jeg. Ultraprosessert mat krever aromastoffer, smaksforsterkere, emulgatorer, fortykningsmidler og søtstoffer for smak og konsistens.

Ren mat smaker godt uten.
______________________________________________________

Så kos dere i jula med ribbe, pinnekjøtt, smalahove.......og surkål, rødkål, kålrabbistappe.
Både kjøtt og vegansk.
Zorin
11.12.2019 kl 12:04 747

Det eneste en rosastekt biff har bidratt til er høyt blodtrykk og stor "pondus".
Slettet bruker
11.12.2019 kl 12:09 743

Tvert imot, je er en intellektuell atlet med et voldsomt drag på damene.
Sånn erre bare for vårs storkæller.
Vi trenger itte kokketere med sjuke spisevaner se.
Zorin
11.12.2019 kl 12:44 725

Det som biff-etere ofte har ofte til felles er stor pondus, høyt blodtrykk, trang til råning i feit bil med wonderbaum, Vassenggutane og annen redneck musikk samt karsk på innerlommå, mens de som spier for eks. mye vegetar og vegansk tar vare på kroppen sin (min kropp mitt tempel og ikke som biff-eterne: min kropp min avfallsstasjon) med vann, frukt og grønt. Så her tar vi inn planteriket til vårt kosthold til nye høyder!
Redigert 11.12.2019 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 18:04 677

Stakkars menneske, jeg har hørt at det skal finnes fattigdom i landet, men ikke at det stod så dårlig til.
Noni
12.12.2019 kl 00:25 645

Er det noen som kan fortelle hva vegansk nøttestek er for noe. Er det stekte nøtter? Vi er da ikke verken kaniner eller
ekorn? Nøtter er godt i julen til knask.
Noni
12.12.2019 kl 00:35 635

Et kjøtt men med måte. Forskning viser at økning av kreft har sin rot i tilsetnings stoffene i all mat. Det er jo e-stoffer i
veldig mye mat, likeså Nitrit i alt kjøtt. Så ikke lull dere inn inn og tro at det er bare skremsel. Fisk har jeg ikke hørt
om, at er farlig.
Redigert 12.12.2019 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Hr.Suhr
12.12.2019 kl 00:43 627

Kodespråk veganere mellom. Tidens fariseere dette.
Vegansk nøttestek er omskriving for for flambert nøtteskrike.
Slettet bruker
12.12.2019 kl 02:08 607

Slakter elg og rein sjøl, ikke mye tilsetningsstoffer der. Holder meg unna sånn fjøslaks som de urbane spiser, den har en negativ effekt på hjerneutviklingen og er assosiert med autisme, AD/HD og redusert IQ. Merkelig at du ikke har hørt om dette, spist mye av sorten kanskje ?