Røkke inn, JUM ut

MorganKane
REC 11.12.2019 kl 11:38 2108

Dette var fantastiske nyheter. Røkke vil tilføre en uendelig mye høyere fleksibilitet i forhold til handlingsrom enn hva JUM hadde muligheter til de siste par år. For JUM var det helt uaktuelt med emisjon hvis ikke dette absolutt var siste løsning. For Røkke, hvis han ser det som verdiskapende på sikt, er en emisjon null problem. Ikke tvil om at dette må vurderes som et tvangssalg fra JUM sin side. Det reduserer den negative verdien av at han solgte til null. Uansett, dette blir mer enn oppveid av at en ekte industribygger tar over. Med mer fokus på miljø fra Aker, også fra Røkke personlig, tror jeg nå vi ser ett taktskifte i forhold til fornybarsatsningen der i gården. Han har ekstremt oppegående folk på laget. Kanskje først og fremst Kjus, men man skal heller ikke kimse av Nina Jensen som sannsynligvis har fått Røkke til å åpne øynene opp for ikke bare hva som kan være ekstremt lønnsomt fremover, men også hva som rett og slett er riktig. Hegnar lever i så måte i sin egen 1980-talls boble hvor alt er det samme som før og alltid vil være det samme som før. Hegnar er en dinosaur som verdsetter miljø og klima til absolutt 0. Nada. Niks. Det er trist. Verden forøvrig er imidlertidig på vei i en annen retning. Pga folk som Hegnar går det riktignok betydelig tregere enn hva vi trenger, men det kommer raskere og raskere. Og der ser Røkke, i likhet med meg, at REC er et enormt undervurdert aktiva som har flere ben å stå på. Spesielt potensielt, med en enorm utvikling/satsning på batterisiden. Med andre ord, dette er ikke et finansielt krumspring for bare å få tak i skattefordeler. Jeg er sikker på at Røkke har en bedre og mer langsiktig plan enn det. Planen blir fintjunet as we speak. Litt usikker på om vi hører noen detaljer fra den på denne siden av nyttår, men med kapital i ryggen finnes det et hav av muligheter. Når hovedstrategien blir kjent (det er neppe bare å vente på en handelsløsning) tror jeg vi kommer lett opp i 4-5 kroner igjen. Hvis det kommer andre nyheter som løsning på handelskrig og oppgang i Butte salg i tillegg så snakker vi raskt om to sifret aksjekurs. Med ett ble REC en av de store potensielle nyttårsrakettene.

Blir forøvrig spennende å se 20 på topp lista neste mandag. Endringer der kan få fart på omsetningen og dermed kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Odi.1
11.12.2019 kl 11:43 2090

Jumen har nok mye mer gevinst i dette en dere innbiller dere .
Disse 50-60 Mil aksjen som år ut og år inn ble shortet har nok levert inn noen dollar.
Og ikke glem han kjøpte enormt mye aksjer på , 82 øre , solgte dem til 1, 37 … gevinst...
Så tapet er nok mye mindre en det som blir hovedoppslag i Norsk Løgner media.

Og hvor mye Bond/obl har dem i BUTTE pantet ?? :)


Ser av overasket at den Tore "Propell" også sitter i styre til Aker Energy? har han vert der lenge, eller er dette nytt?
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.12.2019 kl 11:44 2056

Enig. Det jeg er veldig spent på er om REC har forpliktet seg til å selge Butte til en gitt pris, eller om det er mulig å komme seg unna det. Tror Butte er noe Røkke vil beholde. Tenk også på potensialet både i Butte, i ML for batteri og for å benytte hele opsjonen i Yuli når man har økonomiske muskler i ryggen. Jeg blir gjerne med på en emisjon her for å beholde verdiene i selskapet. Men anbefaler å ta høyde for dette så man ikke risikerer å bli utvannet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 11:46 2031

Hvis han har planer snakker han jo med gutta Boys. Kommer Spetalen og co inn her også og vil være med på planen bør vi se 5kr ganske kjapt. Gikk fra 5kr til 2 på nada.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.12.2019 kl 11:47 2020

Det tror jeg ikke stemmer. Gevinsten han tok på 1,37 er regnet med i artikkelen. At JUM har tjent mye på shorting er kun spekulasjon. Vi har aldri fått bekreftet at han har lånt ut, og uansett er det bare for lommerusk å regne. Det vi vet er at ESO lånte ut aksjene som de disponerte gjennom terminkontrakten med JUM. Jeg har ofte shortet intradag, og i perioder med stor etterspørsel har det ikke vært aksjer tilgjengelig. Hadde alle JUMs aksjer vært utlånt hadde det aldri skjedd.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 11:48 2002

Klart det kommer en emi. Røkke gidder jo ikke dra lasset alene. Bare sørge for å holde seg ute når nyheten kommer. De vil nok først prøve å pushe kursen opp litt først.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.12.2019 kl 12:11 1898

Jeg tror ikke man har bundet seg utover at dette er en gentleman agreement. Det er naturlig at slike ting blir kansellert med ny eier. Men se dette også fra motsatt side. Med ny eier, mer kapital i ryggen og dermed mindre presset så vil potensielle butte kjøpere måtte innse at de ikke bare kan henge på gjerdet og presse prisen ned. Og det er det jeg mener med økt handlingsrom. Dette er positivt på enormt mange måter. Det kan godt være at Butte blir solgt, men da til en høyere pris enn hvs JUM hadde klart.

Dorry, du tar feil i forhold til EMI. Jeg snakker om EMI for ekspansjon. Det kan/vil oppfattes positivt av markedet. For eksempel, Yulin er nå verdsatt til ca null av ulike analytikere. Med økt handlingsrom til å kjøpe de resterende 34% så øker også verdien på de 15% rec allerede har. Eventuelt for å invistere i Butte og ML for å fintjune produksjonen for nye markeder. Dette er noe JUM ikke har hatt mulighet til. De ulike mulighetene utforskes as we speak. Og økt handlingsrom og vilje til å skaffe kapital hvis man ser at det vil øke verdiene på sikt er svært positivt. Trust me!
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 12:19 1859

Det er en av hundre ganger det er positivt å sitte over når emisjon blir annonsert. Og REC er ikke den ene av hundre... Trust me!!
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Odi.1
11.12.2019 kl 12:28 1809

Jo vi hadde stor glede av emisjonen på 1,55 :)) ( kr 15.50 )
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
11.12.2019 kl 12:34 1773

Det er opplagte forskjeller mellom offensive og defensive emisjoner. Tipper førstnevnte kommer så fort Aker har klatret tilstrekkelig opp på top20... Dette var julekvelden på forskudd!
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Sann
11.12.2019 kl 12:37 1743

Røkke har aldri lykkes med bunnfiske før så det er jo fantastisk at det denne gang skal kunne snu et synkende skip opp kun med et navnebytte på en aksjepost på 20%. Kanskje en grunn for at det ble rekefiske i stedet for bunnfiske en stund men gamle synder er vonde å snu. Lykke til med alle sparepengene fremover...
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.12.2019 kl 12:39 1732

Dorry,

Sorry, I don't. Poenget er at REC har falt enormt fordi de ikke har hatt noe handlingsrom. Dette er nå endret. Det er positivt. Bare for å forsikre meg at vi ikke snakker forbi hverandre. Jeg snakker ikke om en kriseemisjon (det tror jeg ikke trengs). Jeg snakker om en emisjon, eller bare vissheten om at dette nå er en mulighet, for å skaffe kapital for å kunne gripe alle de nulighetene som er der. Well, time will show. Det eneste som er sikkert er at den strategien som Røkke legger frem etterhvert vil være gjennomtenkt og positiv for alle aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
mofi1
11.12.2019 kl 12:41 1714

Enig i at en emi kan komme, men hvor kjapt kan det skje? Er dette kjøpet kalkulert eller er det et mer eller mindre impulskjøp?

Selv solgte jeg alt på tirsdag, trengte å få skrevet av noe tap på skatten, men kan nå kjøpe tilbake flere aksjer enn jeg hadde. Spørsmålet er når er det lurt å gå inn igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 14:07 1542

Og der dundret vi ned i rødt. Driten er back on track..
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 15:06 1390

Support gruppen arbejder hårdt for ikke at skabe for positiv stemning..
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
kongkveite
11.12.2019 kl 15:17 1333

Herlig , nå snur det nordover.
Ny hovedaksjonær med muskler.Akkurat som når Fredriksen kjøpte restene av Pan fish for en slikk og ingenting.
Tipper gribbene som siklet rundt Butte må ta fugledansen på ny..går neppe på billigsalg nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare