Estimater for Q1 19 og Q4 20.


Har gjort EBIT-estimater for Q4 og Q1. Ganske enkelt opplegg, men det forklarer en del om hva som skjer når man nå reduserer kapasiteten grovt i vintermånedene.

Sommerkapasitet: I sommerhalvåret vil man nok se en mer beskjeden kapasitetsreduksjon, hvor jeg antar at kostnadene totalt sett reduseres, mens totale inntekter ligger omtrent på samme nivå som i fjor. Dette pga en tilsvarende økning i RASK. Relativt liten kapasitetsreduksjon i de beste 6 mnd pga guiding om kun -10% ASK i 2020; man kan med andre ord ikke redusere 27% alle kvartaler, slik som man har gjort i november. Jeg ser for meg at dårlige mnd blir redusert kraftig, mens gode mnd reduseres 0-10%.

Uansett, her er min spådom for Q4 og Q1.

Oktober: -0,187 mrd

November: - 0,743 mrd

Desember: - 0,027 mrd

Forutsetter her 23% reduksjon i kapasitet i desember og ikke 27%, og samme økning i RASK som i november. Dette pga relativt sett høyere etterspørsel som jeg forutsetter gir noe høyere betalingsvilje ved redusert kapasitet i desember mot november.

EBIT Q4 19: - 957 millioner. Mot - 1,786 mrd i fjor.
Tapte i fjor i tillegg -1,8 mrd på jet fuel hedging. Det er rimelig sikkert at man unngår dette tapet i år med dagens oljepris!

Regner 23% større tap i Q1 mot Q4, slik det var i Q4 18 mot Q1 19 = - 1,177 mrd i Q1 2020.

Q1 19 vs Q1 20 = -2,263 mrd ---> -1,177 mrd. Reduksjon på 1,174 mrd.
Q4 18 vs Q4 19 = -1,786 mrd ---> -957 mill. Reduksjon på 829 mill.

Totalt sett: -2,004 mrd

Norwegian beveger seg altså fra ~ -4 mrd i driftsunderskudd, til ~ -2 mrd i driftsunderskudd i disse to drittkvartalene.

De halverer dermed driftsunderskuddet. Etter all sannsynlighet er dette også det eneste underskuddet de vil ta i 2020. Med 5-10% kapasitetsreduksjon i Q2 og Q3 og et spisset rutenettverk vil man sitte igjen med i alle fall 2 mrd etter skatt og renter, tipper jeg. Dette selv om MAX ikke kommer tilbake på markedet i 2020. Cargo vil nok utligne rentekostnader sånn omtrent, slik som i 2019.

Norwegian må altså ut med om lag 2 mrd for å gjennomføre Q4 og kommende Q1.

Disclaimers:

Regner ikke med flysalg etc, og forutsetter at max ikke er tilbake før en gang etter at Q1 har passert.

Regner heller ikke med kostnader i forbindelse med endring av rutenettverk for vinterprogrammet, men går utfra at dette er nøye planlagt og ikke særlig kostbart.


ØNSKER ALLE VELKOMMEN TIL Å KOMME MED INNVENDINGER ELLER EGNE ESTIMATER. Vennligst ikke kom med lektor-aktige oneliner-innspill om dommedag eller gull og grønne enger, de kan holde seg i andre tråder.

Redigert 11.12.2019 kl 13:46 Du må logge inn for å svare

Har noen forresten et anslag på cash-beholdning etter flysalg, JV og emisjon? På forhånd takk :)

Du ønsker altså også en ny emisjon velkommen utpå nyåret? Jeg er av samme oppfatning, vinteren er blytung i flyindustrien, og det ser heller ikke ut til at det konvertible lånet kommer til å tilføre mer penger i kassa, da kursen holder seg lav. Med -2 milliarder i løpet av vinteren er nesten hele siste emisjon borte.
gbkvinlog
11.12.2019 kl 14:30 17997

De trenger jo åpenbart ikke ny emisjon i overskuelig fremtid.

Er du ærlig talt villig til å ta en debatt med meg om emisjon er aktuelt på nyåret?

Ok, så du sier at -2 mrd ila vinter vil utløse ny emisjon slik jeg forstår deg.
La oss late som at vi aldri gjorde en emisjon, vi ser mao bort ifra emisjonspengene.

Norwegian hadde 3 mrd cash ved utgangen av Q3.

NOFI-penger a 400 Mill kommer i desember.

Flysalg av 11 stk fly annonsert etter Q3 vil ha en kontanteffekt på 1100 mill.

Etter dette JV som vil gi en kontanteffekt på mellom 5-10mill$ per fly, altså samlet 1,2-2,5 mrd kroner.

Forutsatt at man ikke selger flere fly eller andre inntekter, som RR/Boeing-erstatning, vil man med 2 mrd i underskudd i vinter sitte igjen med - følg nøye med nå -

mellom 3.7 og 5 mrd!

OG DETTE ER FØR emisjonspengene i det hele tatt er regnet inn. Man trenger med andre ord ikke å røre emisjonspengene. I tillegg vil capex være drastisk redusert.

Hvordan blir det så emisjon med 2 mrd i underskudd i vinter?
gbkvinlog
11.12.2019 kl 15:03 17812

Enig. Akkurat det virker helt 100 sikkert at ikke skjer.

Høyere fuelkost, JV gjelder nye fly(airbus) som kommer for levering(dvs lite å si for resultatet i q4 og q1). Max-flyene er utsatt igjen. flyskam i sverige, reduksjon av flyreiser i norge. Langdistansesatsingen er en katastrofe. De er en askesky eller streik unna konk, de har ingen ting å gå på.

Nas er ikke et sted å sitte for de som vil sove godt.

Takk for nok et meget tendensiøst innlegg. Så du sier at Nas ikke sitter igjen med mer etter Q1 20 enn hva de satt igjen med etter Q3 19, selv før emisjon er regnet inn?😏

Hadde du forsøkt å forklare deg med tall mot tall, i stedet for kun ord mot tall hadde det vært litt enklere å forstå synspunktet ditt, tror jeg. Bare et lite tips.

Tror du ser selv at du er ute på svært tynn is. Jeg har heller ikke fått noen forklaring på ditt forrige innlegg om at man vil behøve emisjon ved underskudd på 2 mrd. Eller, la oss si 4 mrd.
Redigert 11.12.2019 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
4info
11.12.2019 kl 15:35 17621

Du er på sporet av noe mht tallene du viser, men jeg vil tro at de ligger på den forsiktige siden vedrørende est. driftsresulat for Q1 (i positiv forstand). Med hensyn tatt til usikkerheten omkring FX, Fuel, og Ancilliary+Cargo vil likevel de tallene du jobber med gi mening. Det som imidlertid ikke gir mening er å føre dialog med nettroll. Lykke til.

Takk :) tenker det er greit å sette trollene på plass, slik at de som er mer ukritiske eller vet lite om selskapet ikke går i fella av å høre blindt på disse.
gbkvinlog
11.12.2019 kl 16:49 17423

Nei, det er ikke for alle med aksjer. Og om du synes det er for risky bør du jo holde deg unna. Ikke alle har mage til dette, og det er ikke ment som noe negativt. De som derimot har det tror jeg absolutt vil vinne her på sikt. Selskapet har jo sagt de er fullfinansiert for 2020, så en emisjon er svært lite trolig. Da må noe eksepsjonelt skje. Jeg tror man tar sett den siste emisjonen i Nas, iallefall på lenge.

Alene om salgsanbefalingen

Av Norwegian-analytikerne er det kun Karl Johan Molnes i Norne Securities som har salgsanbefaling, med et kursmål på 40,26 kroner, til tross for at aksjen stengte på 37 kroner onsdag.

Molnes oppdaterte analysen på Bloomberg den 25. januar. Finansavisen har kontaktet analytikeren for å høre om han fremdeles har en salgsanbefaling på aksjen, uten å få svar. Etter all sannsynlighet har Molnes sluttet i dekke Norwegian-aksjen.

EliotS
11.12.2019 kl 23:26 16883

Jeg syntes også det værd i denne sammenhæng at tage højde for posten “Recievables” i Q3. Sammenlign med 18 Q3 eller end of year 18. Interessant når cash beholdningen er mere eller mere den samme mellem 18 og 19.

Dere ser vel selv på kursutviklingen at markedet ikke har tro på nas uten enda flere justeringer? Ja, potensialet er enormt, men at de kommer over humpa er ingen selvfølge. En liten incident og selskapet må hente penger igjen.

Jeg er klar over at flere ikke har troen ja, gitt dagens kurs. Og det er her jeg mener gevinsten ligge - at mange tenker som deg. Men jeg tror, fra hva du skriver, at du har langt å gå før du har samme innsikt som meg selv og mange andre som tror på selskapet. Leser du deg opp, kan det hende du ser det samme som meg :) ikke meningen å høres hoven ut, men du overbeviser ingen med måten du argumenterer på.
Redigert 12.12.2019 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
EXTrader
12.12.2019 kl 10:49 16289

Nedgang i olje prisen kan vise seg å gi store fordeler for nas, da de ikke har hedget drivstoff ✊🏼

Det internasjonale energibyrået IEA har torsdag publisert sin månedlige oljemarkedsrapport for desember.

Her holder IEA fast på anslagene for veksten i den globale oljeetterspørselen for dette og neste år, på henholdsvis 1 million fat per dag i 2019, og 1,2 millioner fat per dag i 2020.

Siden forrige rapport har Opec og allierte blitt enige om å utvide produksjonskuttene med 500.000 fat til totalt 1,7 millioner fat per dag.

Som følge av dette har IEA redusert sine utsikter for olje produsert utenfor Opec til 2,1 millioner fat per dag, fra tidligere 2,3 millioner. Byrået viser til lavere produksjon fra deltakerne i Opec+-avtalen, og svakere utsikter for Brasil, Ghana og USA.

Men til tross for de dypere kuttene fra Opec, og de nedjusterte utsiktene for produksjonen, tror IEA fremdeles at markedet kommer til å være overforsynt i starten av det kommende året.

«Likevel, med våre uendrede utsikter for etterspørselen, kan det fortsatt være et overskudd på 700.000 fat per dag i markedet i første kvartal 2020», skriver IEA.

I november lå de globale oljelagrene stille på 101,36 millioner fat om dagen, ned 1,2 millioner fat fra samme måned året før, skriver byrået.

Spurte IR om Boeing i går, svaret var:

"Hei,
Vi kan ikke si annet enn at vi forhandler og har en god dialog

Hilsen
Tore Østby"
EXTrader
13.12.2019 kl 11:58 15836

Bra jobbet Restplassno 👍 Takker for info

Men det er da trist å se aksjen falle på denne måten 😤 og jeg fatter ikke at Karlsen ikke kan klare å få denne over emi prisen på 40 ? Hadde han gitt ut info ang, dette hadde vi vært langt over 40 k 😤🤥

Karlsen har "solgt skinnet" før og gjør det nok ikke igjen, ref JV på Q2-presentasjon. Det må ta den tiden det tar, og så får man heller en skikkelig boost når nyheten kommer, tenker jeg ;)

Verdt å få med seg siste podcastintervju med Geir Karlsen. Han sa det at trenden man så på trafikktallene i november ser ut til å fortsette inn i desember-januar-februar. Dermed kan man jo tenke seg at det scenariet jeg har skissert over her kanskje vil holde vann, og at man reduserer driftsunderskudd i vintersesongen med 50% mot 2018. Totalt vil reduksjonen være enda større, med mindre man driter seg fullstendig på oljehedhe nok en gang.
Redigert 20.12.2019 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Epona
24.12.2019 kl 09:45 15072

Det er ennå et par børsdager igjen før nyttår, tvi tvi, - blir det en innspurt som sier Boeing? God Jul 🌞

Det kommer en melding som gjelder Boeing, men hva meldingen inneholder og når den kommer holder jeg meg langt unna å spå 😀


Riktig god jul!

Lager et innlegg for å gi folk en pause i debatten om erstatning kommer i morgen, på fredag, eller neste uke 😀

Trafikktall slippes i morgen kl 08.

Tallene denne vinteren vil være med på å definere hvor vellykket snuoperasjonen til Norwegian er. Vi har allerede mange svar fra de siste seks måneders trafikktall. Syv-åtte trafikktallslipp frem i tid fra i dag, vil man ha mange svar. Man vil bla vite om Norwegian kommer til å gå -2, +2 eller +4 mrd i overskudd i 2020.

Desembertallene er siste tall i fjerde kvartal.

En ting er i alle fall sikkert, det skal mye til for å sende oljeprisen kraftig opp. Som en analytiker skrev, om ikke rakettangrep på Irans nr 2 og diverse andre gnisninger får olja over 70, hva må da til?

RASK på 0.32-0.33 er innenfor, og regner med ASK faller med 20-30%, skal vi følge utviklingen fra forrige måned til en viss grad. Enhetsinntektene øker, totale kostnader reduseres --> underskuddet reduseres. Ser ut til at dette er strategien for vinterhalvåret.
Sann
07.01.2020 kl 05:36 14220

Irans eneste kraftige reaksjon uten å få i fanget et saftig militært svar fra USA vil være å stenge Hormuzstredet for en kortere eller lengre periode. Derfor er sannsynligheten for en oljepris mellom 80-100 kr svært sannsynlig i nær fremtid.

Stenging av hormuz rammer Iran i stor grad også, så den sannsynligheten er nok ikke altfor høy, du.
Epona
07.01.2020 kl 07:49 14038

Nå er vel temaet her Norwegian og ikke geopolitiske forhold som kan ramme både den ene og den andre. Børs er bingo og alle som opererer på Børsen er en del av bingoen. NAS vil levere og vise avtaler og tall som holder vann, også i disse urolige tider.

Riktig. Og temaet her er trafikktallene og kvartalsrapportene. Alle verdens mulige teorier og spekulasjoner finnes i øvrige tråder. Tre minutter, så har vi de!

Da er fasit her.

ASK ned 25%
RASK 21% FORBEDRET TIL 0.36.

Dette er helt vanvittig, vanvittig bra, faktisk enda større forbedring enn tallene som sjokkerte media for en mnd siden. Det blir utvilsomt en god dag i dag.

FYLLINGSGRAD OPP 5%
PUNKTLIGHET OPP 2.7%

Jeg har ønsket å se på hva som vil være den kostnadsmessige konsekvensen av at max-groundingen skulle fortsette ut året. Begynner så smått her.

Jeg ser for meg lave kostnader for leasing i Q1 og Q4, moderat i Q2, høye kostnader i Q3.

Som jeg har skrevet i et annet notat er ruteprogrammet i år tilsynelatende tilpasset situasjonen hvor man planlegger max tilbake etter påske. Kan anta at groundingen har en kostnad på rundt 400 mill per kvartal, slik man omtrent hadde i 2019 (1 mrd fra Q2-Q4). Vil tro man er mer tilpasningsdyktig this time around, men man vet aldri. Greit å estimere litt for høyt. Q1 løper små direkte kostnader pga grounding, vil jeg tro, da kapasiteten ser ut til å være tatt ned rundt 25% siden november og jeg går ut ifra at man fortsetter slik gjennom Q1.

Så, la oss si at Q2 og Q3 går 400 mill hver i kostnader for leasing og øvrig rot som skapes av max-grounding. Deretter regner jeg med kapasiteten taes ned i Q4 om grounding fortsetter. 800 mill totalt. La oss nå si at det beløper seg til 1 mrd, for å skyte enda høyere.

Norwegian hadde kostnader på ca 43 mrd i 2018. 1 mrd for max-grounding i 2020 er 2,3% av dette. Forutsatt CASK på 0,435 med grounding, ville CASK være 0,425 uten grounding.

Dette er omtrent samme som et oljeprisfall på ca 7-8%, for å sette det i perspektiv.

Jeg kommer tilbake med et estimat for resultat i 2020 med og uten grounding om en stund!
Redigert 20.01.2020 kl 10:28 Du må logge inn for å svare

Oljeprisen ned over 13% fra 71 USD. Det gir en besparelse på omtrent 3% av Norwegians totale kostnader selv etter at fuelhedge-andelen er regnet vekk.

Et slikt fall i olje utgjør over 1,3 mrd lavere kostnader ila ett år - det er antakeligvis det dobbelte av hva Max-grounding kommer til å koste i år.

Og oljefallet har ikke stoppet enda.

Limer denne inn her til mitt eget arkiv:

2019 kan faktisk kanskje ende såvidt i pluss, til tross for et grusomt Q1 som hang igjen i tidligere vekst-fase, 1mrd på max-grounding og 300 mill på RR-tull. Det kan være resultateffekten fra flysalgene gjort etter Q3 som blir tungen på vektskålen. Aner ikke leveringstid på disse eller hva res.effekt er i forhold til likviditetseffekten (på godt over en mrd), men klarer disse flysalgene, samt de 400 mill fra NOFI-salg som kom i desember å dra inn 4-500 mill i resultateffekt, bør man kunne øyne grønne tall. Tenker bare høyt her, ingen fasit.

Noen som vet hvor stor resultateffekt flysalgene har sammenlignet med likviditetseffekten?
Epona
23.01.2020 kl 17:52 12600

Det regnes og det kalkuleres i samtalene med Boeing, der Geir Karlsen er "sjefsforhandler". Overskriften til dn.no nå henger jo selvsagt ikke på greip som vanlig, men innholdet er bedre: https://www.dn.no/luftfart/norwegian/boeing/boeing-737-max/norwegian-risikerer-ny-smell-for-leie-av-reservefly-i-sommer/2-1-743507

Har sett over Q4 nå! Mye spennende å ta tak i. Skriver snart.
EliotS
26.01.2020 kl 10:57 12263

Drekkapilsen - Pengene fra det konvertible lån er gået i kassen hos Norwegian. Så hva er det du snakker om?
Grønland
26.01.2020 kl 12:27 12078

Har sett over flysalg i Q4. Det er utenom JV, som først får effekt fra Q1 20.
- 18.10- 5 Boeing 737. Levering q4 og q1, likvideffekt ca. USD 50 mill
- 01.01 - 1 Boeing 737. Levering q4. likvideffekt USD 15 mill
- 05.11 - 6 Boeing 737. Levering q4 og q1, likvideffekt USD 55 mill.

Kan ikke finne hvilket resultateffekt salgene utgjør, har tatt en rask titt på Q3 for å se hva salgene i Q3 utgjorde i res. effekt, men finne ikke umiddelbart. Det hadde to flysalg i q3.
Redigert 26.01.2020 kl 12:27 Du må logge inn for å svare

Har også sett på dette. Men tror ikke flyets bokførte verdi etter avskrivninger ligger tilgjengelig, og salgspris er vel heller ikke kjent. Kun likvideffekt. Så det blir umulig å regne ut. IR bekreftet for meg at det vil ha en positiv resultateffekt. Dette er også bekreftet i artikler som omhandler flysalget. Naturlig nok en god del mindre enn cash-effekt. Jeg ser for meg at denne summen ikke er ubetydelig, men vanskelig å anslå. Det får bli en positiv overraskelse :)

Men, valutagevinst på flyene går vel i alle fall rett i resultatet:
https://e24.no/boers-og-finans/i/rAOnbR/norwegian-selger-nok-et-fly-faar-137-mill-inn-paa-konto

Etter at gjelden på flyet er betalt regner Norwegian med å bokføre en mindre salgsgevinst i regnskapet og at de vil sitte igjen med rundt 15 millioner dollar (137 millioner kroner) etter at gjelden på flyet er nedbetalt.

"Det er noe mer enn de 10 til 12 millioner dollarene Norwegian-sjef Geir Karlsen har opplyst at selskapet pleier å få for 737–800-flyene ved salg."

---> de har altså fått 3-5 mill USD mer enn hva som er vanlig videresalgsverdi. Dersom man kan regne 3 mill USD per fly på bunnlinjen blir dette jo meget bra.

"– Dette salget viser at markedet for pent brukte 737–800 NG er sterkt, mye påvirket av at Max-flyene til Boeing står på bakken og at også Airbus er forsinket i leveransene av sine A320-fly, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair."

"Han påpeker at en sterk dollarkurs slår positivt inn i Norwegians regnskap (som er i kroner) når fly selges og at han forventer at det blir annonsert flere salg etter hvert som vintersesongen nærmer seg."

--> dollarkursen var vel rundt 9.20 når det nevnte flyet ble solgt. Mao et svært lukrativt tidspunkt å selge på, da både høy etterspørsel fra leasingselskaper og valutakurs gir gunstige utslag i salgspris.
Redigert 26.01.2020 kl 12:53 Du må logge inn for å svare

NOFI-aksjene på 400 mill har vel også en resultat-effekt forresten. Ble solgt 15% over markedsverdi.
EliotS
26.01.2020 kl 12:49 12054

Restplassno - Mange gode regskabsmæssige betragtninger ovenfor. Tak!

Ikke noe problem! Takk for at du deler interessen. Skriver om Q4 innen noen timer.