Estimater for Q1 19 og Q4 20.

Har gjort EBIT-estimater for Q4 og Q1. Ganske enkelt opplegg, men det forklarer en del om hva som skjer når man nå reduserer kapasiteten grovt i vintermånedene.

Sommerkapasitet: I sommerhalvåret vil man nok se en mer beskjeden kapasitetsreduksjon, hvor jeg antar at kostnadene totalt sett reduseres, mens totale inntekter ligger omtrent på samme nivå som i fjor. Dette pga en tilsvarende økning i RASK. Relativt liten kapasitetsreduksjon i de beste 6 mnd pga guiding om kun -10% ASK i 2020; man kan med andre ord ikke redusere 27% alle kvartaler, slik som man har gjort i november. Jeg ser for meg at dårlige mnd blir redusert kraftig, mens gode mnd reduseres 0-10%.

Uansett, her er min spådom for Q4 og Q1.

Oktober: -0,187 mrd

November: - 0,743 mrd

Desember: - 0,027 mrd

Forutsetter her 23% reduksjon i kapasitet i desember og ikke 27%, og samme økning i RASK som i november. Dette pga relativt sett høyere etterspørsel som jeg forutsetter gir noe høyere betalingsvilje ved redusert kapasitet i desember mot november.

EBIT Q4 19: - 957 millioner. Mot - 1,786 mrd i fjor.
Tapte i fjor i tillegg -1,8 mrd på jet fuel hedging. Det er rimelig sikkert at man unngår dette tapet i år med dagens oljepris!

Regner 23% større tap i Q1 mot Q4, slik det var i Q4 18 mot Q1 19 = - 1,177 mrd i Q1 2020.

Q1 19 vs Q1 20 = -2,263 mrd ---> -1,177 mrd. Reduksjon på 1,174 mrd.
Q4 18 vs Q4 19 = -1,786 mrd ---> -957 mill. Reduksjon på 829 mill.

Totalt sett: -2,004 mrd

Norwegian beveger seg altså fra ~ -4 mrd i driftsunderskudd, til ~ -2 mrd i driftsunderskudd i disse to drittkvartalene.

De halverer dermed driftsunderskuddet. Etter all sannsynlighet er dette også det eneste underskuddet de vil ta i 2020. Med 5-10% kapasitetsreduksjon i Q2 og Q3 og et spisset rutenettverk vil man sitte igjen med i alle fall 2 mrd etter skatt og renter, tipper jeg. Dette selv om MAX ikke kommer tilbake på markedet i 2020. Cargo vil nok utligne rentekostnader sånn omtrent, slik som i 2019.

Norwegian må altså ut med om lag 2 mrd for å gjennomføre Q4 og kommende Q1.

Disclaimers:

Regner ikke med flysalg etc, og forutsetter at max ikke er tilbake før en gang etter at Q1 har passert.

Regner heller ikke med kostnader i forbindelse med endring av rutenettverk for vinterprogrammet, men går utfra at dette er nøye planlagt og ikke særlig kostbart.

ØNSKER ALLE VELKOMMEN TIL Å KOMME MED INNVENDINGER ELLER EGNE ESTIMATER. Vennligst ikke kom med lektor-aktige oneliner-innspill om dommedag eller gull og grønne enger, de kan holde seg i andre tråder.

Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
stud_trd
04.03.2020 kl 12:47 1767

Fun fact vedrørende Norwegian, priser og "tomme" seter. Min påskeferie fra Trondheim til Lisboa med Norwegian, er i dag litt over dobbelt så dyr som da jeg bestilte i januar. Om Corona effekten skulle føre til kanselleringer i stor stil, ville jeg anta at jeg i dag skulle fått samme tur til maksimalt samme pris som i januar, helst rimeligere ? Tror Norwegian er bra posisjonert med de kutt de allerede har gjort i rutene, men blir spennende å se. Lykke til i morgen ! ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:19 Du må logge inn for å svare

Jeg har og vært inne og kikket litt på priser, og det er ingenting som før. Oslo - Bergen for 779,- på det aller billigste stort sett i lavpriskalenderen, mener å huske 399 og 499, til og med 299,- for ikke mange år tilbake. Hadde vært veldig kult å se tall på dette om noen har gjort innsatsen. Vet det er en livecnn som har litt fokus på dette, stemmer ikke det?

Som alltid grundige analyser fra deg Restplass. Jeg tror imidlertid at du bommer på RASK. Februar i fjor var relativt dårlig med Yield på 0.32, Load på 81.5% og RASK på 0.26. Yield i år blir langt høyere (ref 0.40 i januar). Med utgangspunkt i at februar er en "dårligere" måned enn januar (yield 0.35 i januar og 0.32 i februar i 2019) så mener jeg det er realistisk å få inn Yield på 0.38. Det blir en kraftig nedgang i ASK som du skriver, og derfor bør det være mulig å øke load faktor fra 81.5% til mellom 83 og 84 %. Dersom Load øker til 83.5% vil det gi RASK på 0.32 som tilsvarer en økning på 22% fra 2019. Time will show (soon!)

Det hadde vært utrolig bra, bearwizard! Det er overhodet ikke utenkelig, men jeg blir positivt overrasket om det skjer! Prøver imidlertid å ikke shoot for the moon ;) så jeg slipper å bli skuffet om RASK ramler inn på 18%, for å si det sånn.
04.03.2020 kl 14:01 1603

Stemmer restplass, utifra billett salg ser jeg ingen panikk, og prisene har faktisk steget.
Jeg har handlet i disse dager. Vi får se om det var smart i mai.

Da er fasiten her:

ASK: -22%

Yield: 15%
Load factor: opp 0.2 pp

RASK: 15% økning

Det ble som forespeilet. Lavere reduksjon i ASK og noe lavere økning i RASK. Omtrent samme ratio mellom ASK-reduksjon og RASK-økning som i de tre foregående mnd. RASK i toppsjiktet av det jeg håpte på. Jeg er veldig godt fornøyd med dette.

Jeg likte også svært godt DETTE:

The company has decided to cancel 22 long-haul flights between Europe and the U.S. from March 28 to May 5. Norwegian has a limited number of flights to Northern Italy and other regions heavily affected by the virus. In addition, the company has a higher share of leisure traffic, which seem less affected than business traffic. The company has also already reduced its capacity by up to 15 percent in 2020. Norwegian is monitoring the developments closely and is continuously evaluating additional changes to its schedule.

Kort oppsummert:
- Lite berørt av business-kutt (her får nok SAS derimot svi ordentlig på pungen)
- Norwegian har lite ruter til Nord-Italia og andre områder som er virustunge.
- De har allerede kuttet kapasitet og trenger ikke å kutte ytterligere inntil videre (som vi allerede har spekulert i her på forumet)

Dette var jaggu godt nytt. Kursen er imidlertid umulig å spå fra dag til dag, men for oss lang haulere vil jeg si dette var et godt steg i riktig retning og god kommunikasjon fra selskapet.

Vekst til lønnsomhet fortsetter!

Du traff godt med prognosene dine Restplass. Jeg synes at yield er bra, litt skuffet over load factor (gitt ASK ned 22%), men totalt sett ok tall. Guidingen er jeg også fornøyd med..og så får vi se hvordan "markedet" tar disse tallene
4info
05.03.2020 kl 09:00 1181

Gode tall og balansert melding til markedet om kansellerte flighter. At guiding fravikes er bare naturlig. Det som kan prege markedet nærmeste tiden er priskonkurranse om de rutene som ikke påvirkes nevneverdig av virusfrykt og offentlige/private tiltak. Der bør NAS og andre lavprisselskaper komme best ut ettersom de har et kostnads-fortrinn. Men det vil presse marginene i en overgangsfase. La oss håpe dette legger seg om en måned eller to.
Herman*
06.03.2020 kl 00:41 887

Snakket i kveld med en bekjent som er flyvertinne i NAS, og flyr Europa Rundt. Hun hevder flyene er fulle, så får vi se hvor lenge det varer.

Himmel og hav, oljeprisen ned over 6% i skrivende stund. Tipper utslaget i jetfuel blir enda kraftigere. Blir spennende å følge over neste uke. Har et regneark som vil anslå omtrentlig snittpris for Q1 når den tid nærmer seg :)