Estimater for Q1 19 og Q4 20.

Restplassno
NAS 11.12.2019 kl 13:45 48540

Har gjort EBIT-estimater for Q4 og Q1. Ganske enkelt opplegg, men det forklarer en del om hva som skjer når man nå reduserer kapasiteten grovt i vintermånedene.

Sommerkapasitet: I sommerhalvåret vil man nok se en mer beskjeden kapasitetsreduksjon, hvor jeg antar at kostnadene totalt sett reduseres, mens totale inntekter ligger omtrent på samme nivå som i fjor. Dette pga en tilsvarende økning i RASK. Relativt liten kapasitetsreduksjon i de beste 6 mnd pga guiding om kun -10% ASK i 2020; man kan med andre ord ikke redusere 27% alle kvartaler, slik som man har gjort i november. Jeg ser for meg at dårlige mnd blir redusert kraftig, mens gode mnd reduseres 0-10%.

Uansett, her er min spådom for Q4 og Q1.

Oktober: -0,187 mrd

November: - 0,743 mrd

Desember: - 0,027 mrd

Forutsetter her 23% reduksjon i kapasitet i desember og ikke 27%, og samme økning i RASK som i november. Dette pga relativt sett høyere etterspørsel som jeg forutsetter gir noe høyere betalingsvilje ved redusert kapasitet i desember mot november.

EBIT Q4 19: - 957 millioner. Mot - 1,786 mrd i fjor.
Tapte i fjor i tillegg -1,8 mrd på jet fuel hedging. Det er rimelig sikkert at man unngår dette tapet i år med dagens oljepris!

Regner 23% større tap i Q1 mot Q4, slik det var i Q4 18 mot Q1 19 = - 1,177 mrd i Q1 2020.

Q1 19 vs Q1 20 = -2,263 mrd ---> -1,177 mrd. Reduksjon på 1,174 mrd.
Q4 18 vs Q4 19 = -1,786 mrd ---> -957 mill. Reduksjon på 829 mill.

Totalt sett: -2,004 mrd

Norwegian beveger seg altså fra ~ -4 mrd i driftsunderskudd, til ~ -2 mrd i driftsunderskudd i disse to drittkvartalene.

De halverer dermed driftsunderskuddet. Etter all sannsynlighet er dette også det eneste underskuddet de vil ta i 2020. Med 5-10% kapasitetsreduksjon i Q2 og Q3 og et spisset rutenettverk vil man sitte igjen med i alle fall 2 mrd etter skatt og renter, tipper jeg. Dette selv om MAX ikke kommer tilbake på markedet i 2020. Cargo vil nok utligne rentekostnader sånn omtrent, slik som i 2019.

Norwegian må altså ut med om lag 2 mrd for å gjennomføre Q4 og kommende Q1.

Disclaimers:

Regner ikke med flysalg etc, og forutsetter at max ikke er tilbake før en gang etter at Q1 har passert.

Regner heller ikke med kostnader i forbindelse med endring av rutenettverk for vinterprogrammet, men går utfra at dette er nøye planlagt og ikke særlig kostbart.


ØNSKER ALLE VELKOMMEN TIL Å KOMME MED INNVENDINGER ELLER EGNE ESTIMATER. Vennligst ikke kom med lektor-aktige oneliner-innspill om dommedag eller gull og grønne enger, de kan holde seg i andre tråder.

Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.01.2020 kl 20:16 6216

Hva med 2021? Hva er utfallsrommet her? 3-6 milliarder?
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
26.01.2020 kl 19:50 6258

Det er for øvrig disse tallene som gjør at jeg ikke er spesielt opptatt av at NAS selges....
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
26.01.2020 kl 19:35 6252

Normalt for lavprisselskap har historisk P/E ligget på rundt 10. Den verdien har sunket i det siste og typisk ligger den rundt 8 nå. Overført til NAS kan man jo tenke seg følgende; 2 milliarder i overskudd 2020 (E)...gir en pris på 16 milliarder som tilsvarer en aksjekurs på over 80...(avhengig av antall aksjer i selskapet og det er som vi vet noe usikkert om dagen...:-))
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
_atlas_
26.01.2020 kl 19:02 6285

Intressant läsning och tack för att ni delar era tankar!
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 18:51 6324

Mange takk for at dere deler dette! Selv holder jeg på med å lage et eget oppsett.

Hva tenker dere om EPS/PE 2020/2021/2022?
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 18:50 6301

Yderst fornuftig tilgang til situstionen. Jeg foretekker at se på konservative beregninger og estimater.
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.01.2020 kl 15:46 6471

Takk for tilbakemelding. Ja, det har blitt politikken min etter at jeg så DNBs hårreisende trafikktallprognose i sommer, hvor de spådde noe helt urealistisk. Reaksjonen ble at man gikk ned på egentlig gode trafikktall. Etter dette har jeg tenkt at jeg for mine egne estimater legger to og to sammen og gir et konservativt estimat, og så gjør jeg rede for flere positive variabler som jeg ikke har tall på, men som jeg har god tro på. Slik som jeg gjorde over her.

Feks tror jeg også at CASK vil være lavere enn 0.435, men det er det som er guidet, så da regnet jeg med 0.435 og så gir jeg en liten appendix I slutten. Og så får man heller få seg en positiv overraskelse. I praksis betyr det jo lite. Trafikktallene har vi fått og de er knallgode for sesongen. Grønt eller rødt blir såpass lite at det nok blir mest symbolsk. Det er dog hyggelig å gi finanspressen et grønt 2019, tipper det betyr en del for sentimentet.

Men at flysalg bidrar med 100-300 mill, lavere CASK bidrar med 75-150 mill og at ancillary ligger 200 mill over det jeg har beregnet, skal man ikke se bort ifra. Det vil i så fall dra hele 2019 i grønt. Men jeg ønsker ikke å ta seieren på forskudd og vil heller skyte litt lavt og få en positiv overraskelse.

Jeg har også skutt noe lavt på det positive fordi jeg regnet med noe lavere renter enn tidligere i kvartalene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
26.01.2020 kl 15:26 6425

Hei Restplass; du har alltid vært forsiktig med dine estimater...ser vi på trafikktall prognosene dine (RASK) ligger du alltid på den konservative siden, mens jeg har vært noe mer optimistisk (og vi har ligget for lavt begge to :-)). Igjen er du forsiktig..jeg tror ikke på CASK på 0.435...den vil ligge lavere så langt jeg kan bedømme det. I tillegg er du som du selv sier svært konservativ når det gjelder ancillary..jeg antar at vi i snitt vil ligge på over 20% for de tre månedene i Q4 (basert på historikk og nylig innførte tiltak). Min prognose er derfor (som jeg også har sagt tidligere) et lite underskudd i Q4, men at vi havner i 0 for 2019 totalt sett. Jeg har selvsagt de samme usikkerhetene i mine beregninger som du har i dine....

For øvrig takk til deg for innsatsen du legger ned i postene dine :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.01.2020 kl 15:01 6462

Forutsetter her CASK 0.435 som guidet for 2019, ancillary på 18%:

Med kun inntekter fra billettsalg og ancillary lander jeg på -781 mill I Q4.

I tillegg kommer mellom 3-500 mill i andre inntekter --> tredjeparts inntekter, inntekter fra reward, og cargo.

Målt opp mot et underskudd på nærmere 4 mrd i Q4 året før, ser det rimelig bra ut. Om vi trekker vekk det skrekkelige fuelhedge-tapet, har man redusert underskuddet med over 1 mrd.

Ifølge mine beregninger blir det et resultat på mellom -700mill og -1000 mill i Q4 EBT.
Tipper EBIT lander på rundt -400 og at dette i hvert fall dobles når rentene legges på, altså til rundt -900 mill.

Man kommer altså ikke unna overskriften "Norwegian blødde penger i Q4" i landets tre største økonomitidsskrifter!

Sammenlagt med de tre øvrige kvartaler i 2019 er summen et underskudd på 5-600 mill før dette pyntes med et skattefradrag på 150 mill. Ikke verst, hensyntatt 1 mrd i max-utgifter, et grusomt Q1 som omtrent spiser hele Q3-overskuddet og et år med store endringer i rutenettverk. Rolls Royce har vel også pallplass i dette.

Min store drøm er vel rundt -2 mrd Q1 og Q4. Da er man sikret et greit overskudd i 2020 vil jeg tro. Det ser ut til at Q4 kommer til å levere sin del av avtalen.

Noen refleksjoner som ikke er tatt med i beregningen:

* Jeg tror ikke selskapet har særlige max-kostnader disse tre mnd. Kapasiteten ASK er ned med en større andel enn max-flåten utgjør. Vil tro denne ask-reduksjonen også rommer flyene som blir solgt i Q4, og at man ikke trenger innleie av denne grunn.

---> men! Max-kostnadene er regnet inn i CASK på 0.435 for hele året, og jeg tror sannsynligvis at CASK for Q4 isolert sett ligger litt lavere. Dette fordi max-innleie øker "snittCASK" for hele året med 0.01. Godt mulig man kan få en hyggelig overraskelse på 100 mill her. Det er også færre avlysninger og erstatninger pga at man har nok fly i denne perioden, vil jeg tro.

* Ancillary-beregningene mine er ikke altfor optimistiske på 18%. Denne var 21.5% i Q1 i fjor, og 19,7% i Q4 18. Hver prosentendring i ancillary utgjør over 70 millioner, så dersom man klarer ancillary på 20-22% vil naturligvis resultatet endres betydelig.

* Og til sist vet vi at det blir en resultateffekt av flysalg gjort i Q4. Jeg vet ikke hva denne effekten blir, men tatt i betraktning det som er dekket ovenfor er det åpenbart at dette vil være en betydelig sum, muligens nærmere 50-100 mill kun i valutagevinst.

Det er altså flere usikre variabler her som kan slå positivt inn. Samtidig er det mulig rentekostnader er noe høyere enn jeg har anslått, her er jeg ikke særlig dyktig.


Et lite pek inn i 2020:

In other news, var jetfuel per 24.jan 573.90. Norwegians guiding for 2019 var 629 USD, altså 9% lavere. Det betyr en 3% reduksjon i CASK i Q1 om det skulle holde seg.

Litt uoversiktlig, men tror folk ser at dette i stor grad er svært forbedret drift, lovende og også svært spennende. Jeg har gjort tallene mine mer omtrentlige og unøyaktige enn de opprinnelig var for å gi litt spillerom til at det er mye jeg ikke vet eller kan ta høyde for da jeg ikke sittet på mer data enn det som står i rapportene.

Det er en ørliten mulighet for at 2019 faktisk kan gå i pluss, men jeg tror ikke dette. Tipper man går smått i underskudd, uten at cashbeholdningen blir skremmende mye avspist. Og dette mener jeg er svært bra. Nå må man levere i Q1 og deretter levere lavere kostnader ELLER høyere rask i sommer. Satser på at Next allerede da har gjort synlige forbedringer i førstnevnte.
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 12:59 6549

Ble ikke nofi regnskapsført ved salg, men oppgjør delt opp- så kun likvidmessig effekt i q4?
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 12:58 6536

Det bør være en regnskapsmessig effekt på salg av fly, spes nye fly som er kjøpt i en større avtale, men selges enkeltvis videre. Men også pga. den bokførte verdien
Ellers sett det samme som deg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.01.2020 kl 12:54 16095

Ikke noe problem! Takk for at du deler interessen. Skriver om Q4 innen noen timer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 12:49 16096

Restplassno - Mange gode regskabsmæssige betragtninger ovenfor. Tak!
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.01.2020 kl 12:34 16083

NOFI-aksjene på 400 mill har vel også en resultat-effekt forresten. Ble solgt 15% over markedsverdi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.01.2020 kl 12:31 16100

Har også sett på dette. Men tror ikke flyets bokførte verdi etter avskrivninger ligger tilgjengelig, og salgspris er vel heller ikke kjent. Kun likvideffekt. Så det blir umulig å regne ut. IR bekreftet for meg at det vil ha en positiv resultateffekt. Dette er også bekreftet i artikler som omhandler flysalget. Naturlig nok en god del mindre enn cash-effekt. Jeg ser for meg at denne summen ikke er ubetydelig, men vanskelig å anslå. Det får bli en positiv overraskelse :)

Men, valutagevinst på flyene går vel i alle fall rett i resultatet:
https://e24.no/boers-og-finans/i/rAOnbR/norwegian-selger-nok-et-fly-faar-137-mill-inn-paa-konto

Etter at gjelden på flyet er betalt regner Norwegian med å bokføre en mindre salgsgevinst i regnskapet og at de vil sitte igjen med rundt 15 millioner dollar (137 millioner kroner) etter at gjelden på flyet er nedbetalt.

"Det er noe mer enn de 10 til 12 millioner dollarene Norwegian-sjef Geir Karlsen har opplyst at selskapet pleier å få for 737–800-flyene ved salg."

---> de har altså fått 3-5 mill USD mer enn hva som er vanlig videresalgsverdi. Dersom man kan regne 3 mill USD per fly på bunnlinjen blir dette jo meget bra.

"– Dette salget viser at markedet for pent brukte 737–800 NG er sterkt, mye påvirket av at Max-flyene til Boeing står på bakken og at også Airbus er forsinket i leveransene av sine A320-fly, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair."

"Han påpeker at en sterk dollarkurs slår positivt inn i Norwegians regnskap (som er i kroner) når fly selges og at han forventer at det blir annonsert flere salg etter hvert som vintersesongen nærmer seg."

--> dollarkursen var vel rundt 9.20 når det nevnte flyet ble solgt. Mao et svært lukrativt tidspunkt å selge på, da både høy etterspørsel fra leasingselskaper og valutakurs gir gunstige utslag i salgspris.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 12:27 16121

Har sett over flysalg i Q4. Det er utenom JV, som først får effekt fra Q1 20.
- 18.10- 5 Boeing 737. Levering q4 og q1, likvideffekt ca. USD 50 mill
- 01.01 - 1 Boeing 737. Levering q4. likvideffekt USD 15 mill
- 05.11 - 6 Boeing 737. Levering q4 og q1, likvideffekt USD 55 mill.

Kan ikke finne hvilket resultateffekt salgene utgjør, har tatt en rask titt på Q3 for å se hva salgene i Q3 utgjorde i res. effekt, men finne ikke umiddelbart. Det hadde to flysalg i q3.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 10:57 16311

Drekkapilsen - Pengene fra det konvertible lån er gået i kassen hos Norwegian. Så hva er det du snakker om?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.01.2020 kl 10:38 16379

Har sett over Q4 nå! Mye spennende å ta tak i. Skriver snart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Epona
23.01.2020 kl 17:52 16653

Det regnes og det kalkuleres i samtalene med Boeing, der Geir Karlsen er "sjefsforhandler". Overskriften til dn.no nå henger jo selvsagt ikke på greip som vanlig, men innholdet er bedre: https://www.dn.no/luftfart/norwegian/boeing/boeing-737-max/norwegian-risikerer-ny-smell-for-leie-av-reservefly-i-sommer/2-1-743507
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.01.2020 kl 16:25 16835

Limer denne inn her til mitt eget arkiv:

2019 kan faktisk kanskje ende såvidt i pluss, til tross for et grusomt Q1 som hang igjen i tidligere vekst-fase, 1mrd på max-grounding og 300 mill på RR-tull. Det kan være resultateffekten fra flysalgene gjort etter Q3 som blir tungen på vektskålen. Aner ikke leveringstid på disse eller hva res.effekt er i forhold til likviditetseffekten (på godt over en mrd), men klarer disse flysalgene, samt de 400 mill fra NOFI-salg som kom i desember å dra inn 4-500 mill i resultateffekt, bør man kunne øyne grønne tall. Tenker bare høyt her, ingen fasit.

Noen som vet hvor stor resultateffekt flysalgene har sammenlignet med likviditetseffekten?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.01.2020 kl 10:09 17163

Oljeprisen ned over 13% fra 71 USD. Det gir en besparelse på omtrent 3% av Norwegians totale kostnader selv etter at fuelhedge-andelen er regnet vekk.

Et slikt fall i olje utgjør over 1,3 mrd lavere kostnader ila ett år - det er antakeligvis det dobbelte av hva Max-grounding kommer til å koste i år.

Og oljefallet har ikke stoppet enda.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.01.2020 kl 10:26 17521

Jeg har ønsket å se på hva som vil være den kostnadsmessige konsekvensen av at max-groundingen skulle fortsette ut året. Begynner så smått her.

Jeg ser for meg lave kostnader for leasing i Q1 og Q4, moderat i Q2, høye kostnader i Q3.

Som jeg har skrevet i et annet notat er ruteprogrammet i år tilsynelatende tilpasset situasjonen hvor man planlegger max tilbake etter påske. Kan anta at groundingen har en kostnad på rundt 400 mill per kvartal, slik man omtrent hadde i 2019 (1 mrd fra Q2-Q4). Vil tro man er mer tilpasningsdyktig this time around, men man vet aldri. Greit å estimere litt for høyt. Q1 løper små direkte kostnader pga grounding, vil jeg tro, da kapasiteten ser ut til å være tatt ned rundt 25% siden november og jeg går ut ifra at man fortsetter slik gjennom Q1.

Så, la oss si at Q2 og Q3 går 400 mill hver i kostnader for leasing og øvrig rot som skapes av max-grounding. Deretter regner jeg med kapasiteten taes ned i Q4 om grounding fortsetter. 800 mill totalt. La oss nå si at det beløper seg til 1 mrd, for å skyte enda høyere.

Norwegian hadde kostnader på ca 43 mrd i 2018. 1 mrd for max-grounding i 2020 er 2,3% av dette. Forutsatt CASK på 0,435 med grounding, ville CASK være 0,425 uten grounding.

Dette er omtrent samme som et oljeprisfall på ca 7-8%, for å sette det i perspektiv.

Jeg kommer tilbake med et estimat for resultat i 2020 med og uten grounding om en stund!
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.01.2020 kl 08:07 17978

Da er fasit her.

ASK ned 25%
RASK 21% FORBEDRET TIL 0.36.

Dette er helt vanvittig, vanvittig bra, faktisk enda større forbedring enn tallene som sjokkerte media for en mnd siden. Det blir utvilsomt en god dag i dag.

FYLLINGSGRAD OPP 5%
PUNKTLIGHET OPP 2.7%
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.01.2020 kl 07:57 18041

Riktig. Og temaet her er trafikktallene og kvartalsrapportene. Alle verdens mulige teorier og spekulasjoner finnes i øvrige tråder. Tre minutter, så har vi de!
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Epona
07.01.2020 kl 07:49 18102

Nå er vel temaet her Norwegian og ikke geopolitiske forhold som kan ramme både den ene og den andre. Børs er bingo og alle som opererer på Børsen er en del av bingoen. NAS vil levere og vise avtaler og tall som holder vann, også i disse urolige tider.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.01.2020 kl 07:27 18187

Stenging av hormuz rammer Iran i stor grad også, så den sannsynligheten er nok ikke altfor høy, du.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Sann
07.01.2020 kl 05:36 18284

Irans eneste kraftige reaksjon uten å få i fanget et saftig militært svar fra USA vil være å stenge Hormuzstredet for en kortere eller lengre periode. Derfor er sannsynligheten for en oljepris mellom 80-100 kr svært sannsynlig i nær fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.01.2020 kl 00:58 18419

Lager et innlegg for å gi folk en pause i debatten om erstatning kommer i morgen, på fredag, eller neste uke 😀

Trafikktall slippes i morgen kl 08.

Tallene denne vinteren vil være med på å definere hvor vellykket snuoperasjonen til Norwegian er. Vi har allerede mange svar fra de siste seks måneders trafikktall. Syv-åtte trafikktallslipp frem i tid fra i dag, vil man ha mange svar. Man vil bla vite om Norwegian kommer til å gå -2, +2 eller +4 mrd i overskudd i 2020.

Desembertallene er siste tall i fjerde kvartal.

En ting er i alle fall sikkert, det skal mye til for å sende oljeprisen kraftig opp. Som en analytiker skrev, om ikke rakettangrep på Irans nr 2 og diverse andre gnisninger får olja over 70, hva må da til?

RASK på 0.32-0.33 er innenfor, og regner med ASK faller med 20-30%, skal vi følge utviklingen fra forrige måned til en viss grad. Enhetsinntektene øker, totale kostnader reduseres --> underskuddet reduseres. Ser ut til at dette er strategien for vinterhalvåret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
24.12.2019 kl 10:23 19078

Det kommer en melding som gjelder Boeing, men hva meldingen inneholder og når den kommer holder jeg meg langt unna å spå 😀


Riktig god jul!
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Epona
24.12.2019 kl 09:45 19142

Det er ennå et par børsdager igjen før nyttår, tvi tvi, - blir det en innspurt som sier Boeing? God Jul 🌞
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.12.2019 kl 07:47 19486

Verdt å få med seg siste podcastintervju med Geir Karlsen. Han sa det at trenden man så på trafikktallene i november ser ut til å fortsette inn i desember-januar-februar. Dermed kan man jo tenke seg at det scenariet jeg har skissert over her kanskje vil holde vann, og at man reduserer driftsunderskudd i vintersesongen med 50% mot 2018. Totalt vil reduksjonen være enda større, med mindre man driter seg fullstendig på oljehedhe nok en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.12.2019 kl 14:05 19804

Karlsen har "solgt skinnet" før og gjør det nok ikke igjen, ref JV på Q2-presentasjon. Det må ta den tiden det tar, og så får man heller en skikkelig boost når nyheten kommer, tenker jeg ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
EXTrader
13.12.2019 kl 11:58 19914

Bra jobbet Restplassno 👍 Takker for info

Men det er da trist å se aksjen falle på denne måten 😤 og jeg fatter ikke at Karlsen ikke kan klare å få denne over emi prisen på 40 ? Hadde han gitt ut info ang, dette hadde vi vært langt over 40 k 😤🤥
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.12.2019 kl 09:32 20042

Spurte IR om Boeing i går, svaret var:

"Hei,
Vi kan ikke si annet enn at vi forhandler og har en god dialog

Hilsen
Tore Østby"
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
EXTrader
12.12.2019 kl 10:49 20369

Nedgang i olje prisen kan vise seg å gi store fordeler for nas, da de ikke har hedget drivstoff ✊🏼

Det internasjonale energibyrået IEA har torsdag publisert sin månedlige oljemarkedsrapport for desember.

Her holder IEA fast på anslagene for veksten i den globale oljeetterspørselen for dette og neste år, på henholdsvis 1 million fat per dag i 2019, og 1,2 millioner fat per dag i 2020.

Siden forrige rapport har Opec og allierte blitt enige om å utvide produksjonskuttene med 500.000 fat til totalt 1,7 millioner fat per dag.

Som følge av dette har IEA redusert sine utsikter for olje produsert utenfor Opec til 2,1 millioner fat per dag, fra tidligere 2,3 millioner. Byrået viser til lavere produksjon fra deltakerne i Opec+-avtalen, og svakere utsikter for Brasil, Ghana og USA.

Men til tross for de dypere kuttene fra Opec, og de nedjusterte utsiktene for produksjonen, tror IEA fremdeles at markedet kommer til å være overforsynt i starten av det kommende året.

«Likevel, med våre uendrede utsikter for etterspørselen, kan det fortsatt være et overskudd på 700.000 fat per dag i markedet i første kvartal 2020», skriver IEA.

I november lå de globale oljelagrene stille på 101,36 millioner fat om dagen, ned 1,2 millioner fat fra samme måned året før, skriver byrået.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
12.12.2019 kl 00:41 20796

Jeg er klar over at flere ikke har troen ja, gitt dagens kurs. Og det er her jeg mener gevinsten ligge - at mange tenker som deg. Men jeg tror, fra hva du skriver, at du har langt å gå før du har samme innsikt som meg selv og mange andre som tror på selskapet. Leser du deg opp, kan det hende du ser det samme som meg :) ikke meningen å høres hoven ut, men du overbeviser ingen med måten du argumenterer på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
11.12.2019 kl 23:43 20878

Dere ser vel selv på kursutviklingen at markedet ikke har tro på nas uten enda flere justeringer? Ja, potensialet er enormt, men at de kommer over humpa er ingen selvfølge. En liten incident og selskapet må hente penger igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
11.12.2019 kl 23:26 20968

Jeg syntes også det værd i denne sammenhæng at tage højde for posten “Recievables” i Q3. Sammenlign med 18 Q3 eller end of year 18. Interessant når cash beholdningen er mere eller mere den samme mellem 18 og 19.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.12.2019 kl 22:02 21130

Alene om salgsanbefalingen

Av Norwegian-analytikerne er det kun Karl Johan Molnes i Norne Securities som har salgsanbefaling, med et kursmål på 40,26 kroner, til tross for at aksjen stengte på 37 kroner onsdag.

Molnes oppdaterte analysen på Bloomberg den 25. januar. Finansavisen har kontaktet analytikeren for å høre om han fremdeles har en salgsanbefaling på aksjen, uten å få svar. Etter all sannsynlighet har Molnes sluttet i dekke Norwegian-aksjen.

Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare