Estimater for Q1 19 og Q4 20.

Restplassno
NAS 11.12.2019 kl 13:45 48525

Har gjort EBIT-estimater for Q4 og Q1. Ganske enkelt opplegg, men det forklarer en del om hva som skjer når man nå reduserer kapasiteten grovt i vintermånedene.

Sommerkapasitet: I sommerhalvåret vil man nok se en mer beskjeden kapasitetsreduksjon, hvor jeg antar at kostnadene totalt sett reduseres, mens totale inntekter ligger omtrent på samme nivå som i fjor. Dette pga en tilsvarende økning i RASK. Relativt liten kapasitetsreduksjon i de beste 6 mnd pga guiding om kun -10% ASK i 2020; man kan med andre ord ikke redusere 27% alle kvartaler, slik som man har gjort i november. Jeg ser for meg at dårlige mnd blir redusert kraftig, mens gode mnd reduseres 0-10%.

Uansett, her er min spådom for Q4 og Q1.

Oktober: -0,187 mrd

November: - 0,743 mrd

Desember: - 0,027 mrd

Forutsetter her 23% reduksjon i kapasitet i desember og ikke 27%, og samme økning i RASK som i november. Dette pga relativt sett høyere etterspørsel som jeg forutsetter gir noe høyere betalingsvilje ved redusert kapasitet i desember mot november.

EBIT Q4 19: - 957 millioner. Mot - 1,786 mrd i fjor.
Tapte i fjor i tillegg -1,8 mrd på jet fuel hedging. Det er rimelig sikkert at man unngår dette tapet i år med dagens oljepris!

Regner 23% større tap i Q1 mot Q4, slik det var i Q4 18 mot Q1 19 = - 1,177 mrd i Q1 2020.

Q1 19 vs Q1 20 = -2,263 mrd ---> -1,177 mrd. Reduksjon på 1,174 mrd.
Q4 18 vs Q4 19 = -1,786 mrd ---> -957 mill. Reduksjon på 829 mill.

Totalt sett: -2,004 mrd

Norwegian beveger seg altså fra ~ -4 mrd i driftsunderskudd, til ~ -2 mrd i driftsunderskudd i disse to drittkvartalene.

De halverer dermed driftsunderskuddet. Etter all sannsynlighet er dette også det eneste underskuddet de vil ta i 2020. Med 5-10% kapasitetsreduksjon i Q2 og Q3 og et spisset rutenettverk vil man sitte igjen med i alle fall 2 mrd etter skatt og renter, tipper jeg. Dette selv om MAX ikke kommer tilbake på markedet i 2020. Cargo vil nok utligne rentekostnader sånn omtrent, slik som i 2019.

Norwegian må altså ut med om lag 2 mrd for å gjennomføre Q4 og kommende Q1.

Disclaimers:

Regner ikke med flysalg etc, og forutsetter at max ikke er tilbake før en gang etter at Q1 har passert.

Regner heller ikke med kostnader i forbindelse med endring av rutenettverk for vinterprogrammet, men går utfra at dette er nøye planlagt og ikke særlig kostbart.


ØNSKER ALLE VELKOMMEN TIL Å KOMME MED INNVENDINGER ELLER EGNE ESTIMATER. Vennligst ikke kom med lektor-aktige oneliner-innspill om dommedag eller gull og grønne enger, de kan holde seg i andre tråder.

Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
04.02.2020 kl 08:03 5921

Det ser ut som januar og november historisk er sammenlignbare måneder (måneden før og etter julemåneden). I november 2019 kom yield inn på 0.37 og RASK på 0.31. Det ser ut som det er en viss prisøkning i markedet, og med fortsatt kraftig redusert ASK er det grunn til å tro at kabinfaktoren blir bra (jeg satser på 85%). Basert på dette tror jeg (det blir jo tro her...) at vi får følgende tall på torsdag (2019 tall i parentes):

Yield: 0.38 (0.35), opp 8%
RASK: 0.32 (0.26) opp 23%

Jeg lar meg gjerne overraske igjen slik jeg ble i november og desember..:-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.02.2020 kl 09:35 5792

Er ikke RASK-tallet ditt litt høyt til å være 12% over 0.26? 0,26x1.12= ~0,29 er det ikke?

Enig alt du skriver over det! Kabinfaktor opp 5% og også yield opp en god del. Håper selv på en RASK mellom 0,30 og 0,31.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.02.2020 kl 10:15 5660

Klarte ikke å la være å lage et anslag for 2020. Det er jo helt magisk når man legger litt optimisme til.

Samtlige kvartaler CASK 0,39, ancillary 20%.

-20 mill EBIT Q1 (15% RASK, 20% redusert kapasitet)
2,260 mrd EBIT Q2 (5% RASK, -5% kapasitet)
3,512 mrd EBIT Q3 (5% RASK, -5% kapasitet)
1,664 mrd EBIT Q4 (0% RASK (15% som ventet i 2019), 0% kapasitet (-15% kapasitet som ventet i Q4 2019)

I tillegg til billetter og ancillary har jeg lagt på Cargo, reward og tredjepartsinntekter à 300 mill i mnd. Interest expense vil beløpe seg til 2-3 mrd.

Resultat før skatt (EBT):

7,416 mrd - 2,4 mrd interest expense

Resultat før skatt (EBT)= 5,01 mrd

Da snakker vi aksjekurs godt over hundrelappen og fortsatt P/E på 3.

Noen må gjerne si hvor jeg har regnet feil - det ser jo helt vilt ut. Men dette er nok forklaringen på et godt år:

- Kapasiteten på vinteren er tatt ned da man ikke lenger vil kjøre sommerprogram på vinteren. Vinteren har negativ driftsmargin og lavere kapasitet gir lavere tap. Tas ned også noe på sommer, men relativt lite; flere lønnsomme ASK i forhold til ulønnsomme ASK.

- Kostnaden som er regnet med er 0,39. Dette er nesten utelukkende besparelser fra uhedget fuelpris som er lagt inn, så jeg mener dette er et aktuelt estimat så lenge oljeprisen ligger rundt 58 USD/fat i snitt.

Det er kanskje litt vel optimistisk å anta at olja ligger slik hele året, men det er nå slik det er per i dag og jeg forholder meg til det. Og man kan jo også regne med at Next klarer å ta ut en del besparelser i 2019, det har jeg ikke regnet inn i særlig grad.

Norwegian har inntekter på 40-45 mrd på ett år om ikke jeg husker feil. Så som vi ser er det ikke mer enn små driftsforbedringer i form av CASK, økt RASK eller ancillary som skal til, før man får et solid underskudd. Jeg tror i hvert fall 2-3 mrd er grei skuring i år. 5% endring i kostnader eller inntekter utgjør 2 mrd.

Da sier det seg selv at 30% reduksjon i fuelkostnader, som utgjør nesten 10% av totale kostnader, utgjør masse (4 mrd over ett år faktisk).
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
04.02.2020 kl 11:17 5513

Du har helt rett Restplass; her gikk det fort i svingen: Riktig tall for økning i RASK er 23%. Har rettet det nå i hovedinnlegget. Bra du er våken!
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Restplassno
05.02.2020 kl 21:04 5203

Da sier jeg meg svært godt fornøyd med 0.29-0.30 i morgen, samt 20-25% passasjernedgang. Er også fornøyd med 0.28, men siste to trafikktallmåneder i betraktning er det lov å håpe.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Investor 33
05.02.2020 kl 22:50 4943

Spiller ikke noe rolle om det er gode tall eller dårlige tall imorgen.
Kursen opp og så ned par dager senere ved gode tall. Kursen ned og så opp en måneds tid senere ved dårlige tall. NAS kursen vil ligge mellom 34-40 frem til mai/juni måned uansett utfall.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
05.02.2020 kl 23:13 4867

Hva skjer i mrg? Er vel den 13. det kommer tall?
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Restplassno
05.02.2020 kl 23:19 4853

Trafikktall for januar i morgen.

Jeg bryr meg ikke så mye om kursen kortsiktig, investor33, men det har absolutt noe å si for hva kursen vil være på lengre sikt enn de neste dagene/ukene. Men det måtte jo være inderlig kjipt for prognosen din om RASK er supre 0.31 i morra og kursen ender over 40 kr allerede i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
EliotS
06.02.2020 kl 07:05 4626

Jeg kan se at der er normalt kl. 8.00 at Norwegian slipper trafik-tallene. Så om en time har vi fakta.

De plejer også kommentere på jetfuel. Interessant hvis vi også kan se litt fakta her.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Restplassno
06.02.2020 kl 08:02 4453

FOR NOEN TALL
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
06.02.2020 kl 08:02 4461

Jeg traff rimelig godt på RASK Restplass :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
06.02.2020 kl 08:04 4282

RASK 0,32!!
Alltid positiv
06.02.2020 kl 08:06 4203

Hvor finner dere tallene?
Grønland
06.02.2020 kl 08:11 4064

Imponerende! For noen tall, det er utrolig artig. Og dette er bare starten. Og i vintermånedene.
Slettet bruker
06.02.2020 kl 08:14 4021

Den som sitter på hendene i dag er meget lykkelig om 168 timer.
Sann
06.02.2020 kl 08:16 4021

Restplassno skrev FOR NOEN TALL
Ja da skal Nas langt opp i dag. Det var dette mange hadde håpet på og oppgangen i går skyldes. Da står Q4 på tur med nytt løft for Nas. Kommer erstatningen i tillegg nå er Nas raskt over 50 igjen. Veldig bra utvikling dette..
Restplassno
06.02.2020 kl 08:17 4001

* ASK ned 29% altså, som vi så i de to siste mnd i fjor. Tydelig at strategien er å fly et hardt sommerprogram og et rolig vinterprogram for å få flere "profittkilometer" relativt til "tapskilometer".

** Yield opp 15%, fyllingsgrad opp nesten 5% - som gir RASK opp 22%, herregud...!

*** Norwegian har også satt en hedge på fuel på ca 30% av forbruket i Q1 etter hva jeg kan se. Hedgen er satt på 577, dagens pris i europa er omtrent 545. Det er vanlig med en ganske raus premium på slike hedges, så dette må sies å være en god hedge. Ikke bare pga at de har truffet på et lavt nivå, men fordi det sikrer lavere kostnader enn konkurrentene selv om oljeprisen skulle bevege seg opp mot 80 usd. Ved oljepris under dagens, vil norwegian spare dobbelt så mye som det vil bli bokført tap på hedgen. Så dette er kanon i mine øyne, især nå som coronaen har roet seg litt i media.

Jeg gir disse tallene en score på 8.5/10! Det kan nesten ikke bli bedre.

GRATULERER MED DAGEN!
Redigert 06.02.2020 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
pysaok
06.02.2020 kl 08:23 3888

Det er ikke fantastisk. De har inngått hedge på Jet-fuel, som de allerede har tapt 104 millioner kroner på hittil i første kvartal. De har nok en gang hatt uflaks og hedget en haug med jet fuel som de kunne fått mye billigere hadde de ventet til for eksempel nå. Men ellers er det jo bra :) Det kan jo vise seg at jet-fuel hedgen ikke blir så verst etterhvert, vi får vente å se.
Redigert 06.02.2020 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
_atlas_
06.02.2020 kl 08:23 3907

Vilken härlig läsning idag :) 2020 är Norwegians år!
Bearwizard
06.02.2020 kl 08:39 3736

Hedgen er satt på et bra nivå. Så vidt jeg kan se tilsvarer det en oljepris på under 60$ fatet....og det har jeg skrevet i en tidligere post at jeg synes er bra (og langt under konkurrentene). Sett sammen med dagens trafikktall som er svært gode (beklager at jeg bommet litt på yield og kabinfaktor..he he), så er utsiktene for 2020 gode. Flott start på året!
TomW
06.02.2020 kl 08:45 3682

Det "tapet" er nok allerede tatt inn igjen etter gårsdagens og dagens utvikling.

Men det er bedre med tap på hedgen enn gevinst. Nas hedger kun 30 %, mao så er det mer lønnsomt å ligge i "tap" på hedgen.
Dette har ikke noe med uflaks å gjøre, dette er en godt satt hedge. Man kan altid være etterpåklok å si de kunne ventet litt til, men faktumet er at de har ventet bra lenge med å sette denne så tenker det var greit de tok den der de gjorde
Herman*
06.02.2020 kl 08:50 3623

Og hvordan tror dere markedet reagerer på tallene i dag?
Nybraaten
06.02.2020 kl 08:52 3618

Lukker i 42
omac
06.02.2020 kl 08:54 3607

Tror og den lukker på 42, men den kommer og til å sprette rett opp i 42 fra start
Restplassno
06.02.2020 kl 08:57 3577

Vet du, pysaok, at der tar du feil, tror jeg.

Artikkelen under beskriver american airlines sin argumentasjon for å ikke hedge fuel - de forklarer at man på 60 usd per fat må betale en 10 usd premium, altså over 15%, for å hedge jetfuel.

Norwegian har nok hedget denne rundt 55-56 usd per fat, noe under dagens oljepris. De har et tap på 105 mill, men det skal man være glad for - det betyr at de har hatt en mer enn dobbelt så stor gevinst i besparelser på enda lavere oljepris.

Mens konkurrentene uansett er hedget fra 60-90% på nesten 20% høyere fuelpris!

https://viewfromthewing.com/american-airlines-brilliant-not-hedge-fuel/
Redigert 06.02.2020 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Fred55
06.02.2020 kl 09:06 3511

Ja imponerende og gode tall. Gjenstår nå hva roboter gjør og ikke minst markedet generelt. Har klart å innfri 10 månder på rad etter ny strategi. Samtidig vet vi at mye er under oppseiling ang kvartalstall om 1 uke. Rep emisjonen avlyst på riktige tidspunkt og bra er det. Så nok selv hvordan dette ville gå og kjenner til tall som kom i dag og om 1 uke + erstatning. Og da lurt å fjerne rep i forkant slik de gjorde. Vi små har fått gavepakken og kunne handle for under kr 40.
'Ser ut som alt er gjort riktig. Sitter vel rundt 6,2% short som trolig vil forsøke endel inndekking i morgen og over helgen. Sikkert ikke i dag for å ikke å presse kursen oppover. Tipper vi tar litt av i dag før vi letter til uken tirsdag/onsdag. Dekker en short i morgen kommer ikke dette frem før mandag etter kl 15.00 om jeg husker rett.
Uansett spennende og kjekt at de som har lekt med tall resultater traff bra. Godt gjort :-)
Hilsen fullastet som ikke selger i dag selv om den stiger mye.Hvor mye er usikkert men skal nok endel % opp om ikke noen legger inn motsatt press.
Herman*
06.02.2020 kl 09:14 3465

Litt skuffende åpning etter så gode tall.
Sann
06.02.2020 kl 09:36 3353

Veldig bra, fikk lastet opp mer nå. Skal opp betydelig fremover. Mange som sikkert er skremt av tidligere fall og ikke satt seg inn i de gode triggere som ligger der på både kort og lang sikt.
omac
06.02.2020 kl 09:40 3352

Vi får trøste oss med at alle shortposisjonene er -14.38 M på 39,80
Fred55
06.02.2020 kl 11:21 3214

Avslappende forhold til at vi ikke stiger mer i dag ( så langt)
Som NAS sa så har snittet siden 06.11.19 og til her om dagen lagt på ca 39.40. Og som det skrives over er mange shortere snitt på rundt 39,80. Da rimelig klart at vi skal slite med å komme stabilt over 40 tallet. Siste emisjonen var også på 40 blank. Naturligvis er det en sperre der. Vi ser enda de faste postene fra maskiner på 175 aksjer og andre faste som ligger og manipulerer og styrer.
Nå etter 10 månder med gode trafikktall vi kjenner til at trolig vil 4 Q bli veldig bra vi vet mye er under oppseiling og klart. JS har begynt å bli irritert over Boeing og at en ikke kommer i mål der. Truer med airbus avtalen fremfor Boeing. Når han har gått ut i media med dette. Blir han nærmest nødt å følge opp og ta ett valg om ikke altfor lenge. Ryker Boing og max flyene og en endrer til Airbus vel da tror jeg boeing får en større utfordring en NAS og spesielt om det havner i retten med en av de største Max kundene.
Summen av alle disse tingene gjør nok at flere og flere begynner å se mer mot NAS, da tenker jeg større investorer/fond og lignende. Om en har troen er det nok rundt disse tider en bør ta valget om en vil være med på hele oppturen. Når noe slikt vil skje skjønner nok også shortere at de må dekke inn og først når en ser den effekten vil det begynne å rykke i NAS. I første omgang må en stabilisere seg bra over 40 blank og det på store volumer. Så i dag at omsetningen etter ca 20 minutter var passert 24 mill kr. Mange som kom inn på 30 tallet sikrer seg nok i det sjuktet.
Sitter selv long og er overbevist om at fler og fler kaster seg over NAS. Så lykke til så får en heller være litt mellomfornøyd med dagens utvikling og heller se litt langsiktig og dagen er enda ikke over :-)
gbkvinlog
06.02.2020 kl 11:35 3183

Markedet venter nok til neste uke. Ikke så mye å kjøpe på dette akkurat denne gangen da man får en langt viktigere rapport om kort tid. Tror det er grunnen til en relativt beskjeden oppgang på så gode tall. Sitter selv i Nas og håper:-) neste uke vil gi mye mer detaljer om Next, kanskje om kompensasjon og om de leverer overskudd i 2019. I tillegg får vi nok mer lys på kassabeholdningen og om kredittkortselskapene slipper mer opp nå. Dette, samt trolig mye mer.
Slettet bruker
06.02.2020 kl 13:10 3073

Børskommentar: Norwegian-tallene er oppsiktsvekkende gode😃
Det er fullt mulig å regne seg frem til scenarioer som kan gi en inntjening for Norwegian som gjør dagens aksjekurs rørende billig.

https://e24.no/boers-og-finans/i/g7Obj1/boerskommentar-norwegian-tallene-er-oppsiktsvekkende-gode
Longline
06.02.2020 kl 13:27 3027

Flere som synst de har hvert oppsiktsvekkende gode komentarer fra FA,DA og E24.På høsten i fjor var jo de dommedag når der kom noe nytt fra NAS,,Har hørt lite fra Tor,,er vel noen andre som har tatt over,,tror de gikk litt over stokk og Stein en stund😝