Estimater for Q1 19 og Q4 20.

Restplassno
NAS 11.12.2019 kl 13:45 48529

Har gjort EBIT-estimater for Q4 og Q1. Ganske enkelt opplegg, men det forklarer en del om hva som skjer når man nå reduserer kapasiteten grovt i vintermånedene.

Sommerkapasitet: I sommerhalvåret vil man nok se en mer beskjeden kapasitetsreduksjon, hvor jeg antar at kostnadene totalt sett reduseres, mens totale inntekter ligger omtrent på samme nivå som i fjor. Dette pga en tilsvarende økning i RASK. Relativt liten kapasitetsreduksjon i de beste 6 mnd pga guiding om kun -10% ASK i 2020; man kan med andre ord ikke redusere 27% alle kvartaler, slik som man har gjort i november. Jeg ser for meg at dårlige mnd blir redusert kraftig, mens gode mnd reduseres 0-10%.

Uansett, her er min spådom for Q4 og Q1.

Oktober: -0,187 mrd

November: - 0,743 mrd

Desember: - 0,027 mrd

Forutsetter her 23% reduksjon i kapasitet i desember og ikke 27%, og samme økning i RASK som i november. Dette pga relativt sett høyere etterspørsel som jeg forutsetter gir noe høyere betalingsvilje ved redusert kapasitet i desember mot november.

EBIT Q4 19: - 957 millioner. Mot - 1,786 mrd i fjor.
Tapte i fjor i tillegg -1,8 mrd på jet fuel hedging. Det er rimelig sikkert at man unngår dette tapet i år med dagens oljepris!

Regner 23% større tap i Q1 mot Q4, slik det var i Q4 18 mot Q1 19 = - 1,177 mrd i Q1 2020.

Q1 19 vs Q1 20 = -2,263 mrd ---> -1,177 mrd. Reduksjon på 1,174 mrd.
Q4 18 vs Q4 19 = -1,786 mrd ---> -957 mill. Reduksjon på 829 mill.

Totalt sett: -2,004 mrd

Norwegian beveger seg altså fra ~ -4 mrd i driftsunderskudd, til ~ -2 mrd i driftsunderskudd i disse to drittkvartalene.

De halverer dermed driftsunderskuddet. Etter all sannsynlighet er dette også det eneste underskuddet de vil ta i 2020. Med 5-10% kapasitetsreduksjon i Q2 og Q3 og et spisset rutenettverk vil man sitte igjen med i alle fall 2 mrd etter skatt og renter, tipper jeg. Dette selv om MAX ikke kommer tilbake på markedet i 2020. Cargo vil nok utligne rentekostnader sånn omtrent, slik som i 2019.

Norwegian må altså ut med om lag 2 mrd for å gjennomføre Q4 og kommende Q1.

Disclaimers:

Regner ikke med flysalg etc, og forutsetter at max ikke er tilbake før en gang etter at Q1 har passert.

Regner heller ikke med kostnader i forbindelse med endring av rutenettverk for vinterprogrammet, men går utfra at dette er nøye planlagt og ikke særlig kostbart.


ØNSKER ALLE VELKOMMEN TIL Å KOMME MED INNVENDINGER ELLER EGNE ESTIMATER. Vennligst ikke kom med lektor-aktige oneliner-innspill om dommedag eller gull og grønne enger, de kan holde seg i andre tråder.

Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
TomW
11.02.2020 kl 18:59 5344

Er nok ikke mange som godtar 110 kr om slike resultater blir en realitet
Nybraaten
11.02.2020 kl 19:22 5349

NAS i 110kr.......? Lyder ikke så realistisk foreløbigt, kunne være fantastisk men nej. 75 kr i 2020 tror jeg mere på, hvis alt klapper. Og nej NAS bliver ikke solgt i 2020
Restplassno
11.02.2020 kl 19:27 5363

Kan godt se for meg 100 kr etter 2020 er tilbakelagt med 2,5 mrd i overskudd.
Slettet bruker
11.02.2020 kl 19:34 5330

Hvorfor er det alltid slik i Nas at om den går opp en krone eller to så skal den til 90-110 eller 295 for den saks skyld?
Redigert 11.02.2020 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.02.2020 kl 19:37 5324

jeg har vel snakket om børsverdi 15 mrd etter 2020 så lenge jeg har hatt bruker på dette forumet.
Nybraaten
11.02.2020 kl 20:02 5231

Rest, Ved godt at du har en større baggrundsviden omkring NAS, som ingen andre har her på forumet. Dine indlæg viser stor indsigt, som jeg læser med største interesse. Tror bare ikke, som dig, at NAS kan vende skuden så hurtigt. Ud fra dine estimater og beregninger, gør du også mig til en drømmer, så håber du får ret i alt hvad du tænker
Redigert 11.02.2020 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Investor92
11.02.2020 kl 20:08 5205

Tror det blir fantastiske 2 dager i møte før en liten korreksjon på fredag. Lover godt i hvertfall :)

Restplassno, jeg setter stor pris på dine innlegg. Jeg har lest og fulgt en del av det du har skrevet. Som flere her vil jeg takke for tiden du bruker på å gi informasjon til oss andre. Ha en riktig god kveld!
Restplassno
11.02.2020 kl 20:21 5136

Skal si dere smigrer i kveld! Takk! Gjør en del arbeid med dette så fint at noen setter pris på det, annet enn meg selv. Det er selvsagt ikke noen fasit som presenteres, så ta det med en klype salt. Ha en god kveld dere og.

Jeg vil si at alt ikke står på EBT og EBIT i kommende kvartalstall. Om disse blir -1,5 mrd EBT får bare være. Selv om jeg håper på at man kommer under -1 mrd etter skatt i alle fall. Mye kommer til å skje det neste året tror jeg. Men alt det er vel skrevet nå!
Nybraaten
11.02.2020 kl 20:25 5134

Tak Rest, hvis alt går i opfyldelse, giver jeg champagne i København. God aften til dig
Artige
11.02.2020 kl 21:03 5014

Henger meg på her og takker restplass for gode innlegg.
Hva tror dere kursen blir med gode tall Q4 og hvis de skulle komme med Boeing avtale samtidig? Men lite trolig at den kommer enda.
gbkvinlog
11.02.2020 kl 21:04 5098

Enig! Det ligger mye innsats bak her. Flere veldig gode skribenter rundt Nas. Synes å være ganske få tullinger også på flere av trådene. Bra for en saklig diskusjon
Restplassno
11.02.2020 kl 22:00 5060

A-HA!

Geir Karlsen sier i Q3-presentasjonen at man har solgt unna en del fly i høst, hvorav tre av disse vil bli levert i Q1 2020.

12 fly er solgt for levering etter Q3. Da er det 9 NG-er som går ut i Q4, hvis ikke jeg tar helt feil. Regner med dette styrker likviditet med nærmere 6-700 millioner i så fall, og håper på en resultateffekt på nærmere 2-300 mill (uten at jeg vet særlig mye om hvordan jeg skal regne ut den andelen).
Restplassno
11.02.2020 kl 22:29 4972

Og for å følge opp videre, solgte Norwegian 2 stk A320neo og ett boeing 737-800 i Q1.

Her lister jeg opp tre leads, så får dere se om dere er enige:

1. Norwegian solgte to airbus-fly i Q1, disse skal ha hatt en cash-effekt på 26 millioner USD og en positiv equity-effekt, som det heter.

2. Norwegian solgte ett Boeing 737-800 i Q1 ifølge Q1-rapporten. Usikker på likviditetseffekt, men regner med 10-12 millioner USD som vanlig. La oss si 12, for å legge oss på den pessimistiske siden.

3. Geir Karlsen sier at Norwegian hadde 25-30 millioner USD i gevinst på flysalg ila Q1-presentasjonen.

25-30 millioner / 38 millioner = er en resultateffekt-andel på 65-78%.

Dvs at håpet mitt om 2-300 mill i resultateffekt på 6-700 millioner i likviditet, ikke er særlig usannsynlig. Det er langt bedre enn ventet.

La oss nå være litt optimistiske og si at ni fly selges for snittpris på 11 mill usd i likviditetseffekt i Q4.

11 mill usd x 9 stk = 99 mill usd = ~900 mill NOK.

Dersom likviditetseffekt er så mye som 900 mill NOK, vil resultateffekt være mellom 550 mill og 700 mill NOK.
Redigert 11.02.2020 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Grønland
11.02.2020 kl 22:39 4939

Det er noen som sier at det en kan forvente 30-50% resultateffekt av likviditetseffekten. Men har ingen ytterligere dokumentasjon på det.
Hvis din andel er mer rett så er det jo totalt USD 60-70 mill for flysalg q4/q1
Restplassno
12.02.2020 kl 00:47 4901

Det er vel ikke umulig, men jeg tør ikke å påstå det på så tynt grunnlag.

Men la oss si at Q4 i utgangspunktet (uten noen av effektene jeg har snakket om) kommer inn på et underskudd på rundt 1,2 mrd (det er vel omtrent mitt worst case scenario) på bakgrunn av trafikktall og guidet CASK, ancillary på 18% osv. Hvis flysalg gir en resultateffekt på 600 mill, trenger man ikke rare justeringen på CASK og/eller ancillary for at året skal gå i null. Da holder det at ancillary er 20% og at MAX-kostnader regnes bort fra snittCASK for 2019 på 0,435, for at året er smått i pluss.

Det kan også hende at CASK er høyere enn ventet, flysalg gir liten resultateffekt og man har kun et noenogfemti bagasjer til 750 kr stk i ancillary-inntekter ;) Det får vi nesten se, men resultat for hele året blir mindre en 1 mrd i underskudd i alle fall, det føler jeg meg rimelig trygg på.

Men ja, hvis det stemmer med resultateffekt over 500 mill taper man i alle fall atskillig mindre penger enn MAX har kostet, og dermed går man med et brukbart MAX-justert overskudd.

Og man kan jo lage konspirasjonsteorier og spørre seg hvorfor man selger så mange fly akkurat i Q4!
Redigert 12.02.2020 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
12.02.2020 kl 06:29 4776

42 kr i dag, 50 i morgen og indikativt bud på mandag...
Redigert 12.02.2020 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
EliotS
12.02.2020 kl 07:55 4658

Restplassno - Tak for en meget flot gennemgang og diskussion av estimeret regnskabstal.

Jeg har gennemgået dine vurderinger og jeg har ikke nogen svage punkter jeg har identifuceret.

Hvis udfald bliver I midten av hvad du har regnet deg frem til så må kreditvurderingene også endre sig.
gbkvinlog
12.02.2020 kl 08:35 4565

Altså hva må q4 hente inn for å gå i 0?
Obxserver
12.02.2020 kl 08:51 4476

Spørsmålet er hva skjer hvis NAS går i 0 YTD 2019? Jo, kursen vil da eksplodere.
Bearwizard
12.02.2020 kl 08:56 4445

Vi er ikke i minus etter Q3. Tallene finnes i Q3 rapporten (se investor relations). Vi ligger på 263 mill i pluss etter Q3, og det er derfor jeg tror (som tidligere skrevet) at vi for året 2019 ender opp med grønn bunnlinje (jeg antar +100-200 mill)
Restplassno
12.02.2020 kl 10:33 4223

Takk for det :)

Jeg har funnet et svakt punkt selv.

Jeg har regnet ancillary som andel av inntekter og ikke per passasjer, og pga at rask har økt såpass, har også gj.snittlig billettpris steget en del. Det betyr at 18% ancillary forutsetter rundt 12% prosent vekst i ancillary. Dette så man i Q2 og Q3 omtrent, så jeg er ikke bekymret, men bare sier det :)
Restplassno
12.02.2020 kl 10:38 4205

Jeg må også si at jeg ikke TROR det blir null på bunnlinjen, men at resultatet blir svært bra relativt sett, med et overkommelig underskudd for året.

Og så KAN det jo hende at man går i null.
Kantarell
12.02.2020 kl 10:41 4193

Meget bra jobbet Restpl.
Noen som har innsikt i Sas-reklamen og kan forklare hvorfor den ble fjernet mtp. ulike tolkninger..
Restplassno
12.02.2020 kl 11:31 4077

Den konvertible obligasjonen på ca 1,5 mrd kan konverteres på kurs 50.

Årlig rente: 6,75%

Utløper november 2024.

Man betaler altså 100 millioner årlig på denne obligasjonen. Jeg er veldig glad for at denne kan konverteres på kurs 50, og håper det skjer snarest.

1. Det vil få ned rentekostnader.
2. Man kvitter seg med en obligasjon som henger over likviditeten med sin forfallsdato.
3. Man betaler 1,5 mrd i aksjer, mot sletting av 1,5 mrd i gjeld, uten at man trenger å utsette likviditeten for mer enn nødvendig.

Det er ingen grunn til å frykte kursras, selv om kursen sannsynligvis detter på kort sikt ved konvertering. Sissener er vel en av bondholderne (usikker på dette) og han er nok kanskje interessert i å beholde aksjene videre dersom det konverteres. Selskapet kommer uansett sterkere ut av konvertering pga sletting av svært rentebærende gjeld, og dersom markedsverdi faller med 1,5 mrd etter konvertering er det jo penger på gata i så fall. Så ulogisk kan vel ikke aksjemarkedet være. Eller, jo, det kan jo det.
Redigert 12.02.2020 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Ignoranceisbless
12.02.2020 kl 13:19 3933

Hvordan fungerer den konvertible obligasjonen i praksis? Må hele obligasjonen på 1.5mrd konverteres på en gang, eller kan den konverteres litt etter litt?

Eventuelt må hver deleier i obligasjonen konvertere 100% av sin andel?

Hva skjer da? Obligasjonseiere får aksjer for beløpet på obligasjonen fordelt på aksjer til kurs 50kr, hvorpå dissa kan selges med en gang i det åpne markedet? (Alternativt beholdes for videre oppgang)

Sissner jr påstod på Hegnar TV at 50kr ville fungere som ett tak inntil obligasjonen ble innfridd. Men jeg ser for meg at vi må passere 50kr med god margin for at obligasjonseiere begynner å konvertere (for å beholde). Hvis obligasjonen kan stykkes opp, vil de vel begynne å konvertere/selge idet 50kr passeres?
Restplassno
12.02.2020 kl 13:36 3920

Vet ikke helt om obligasjonseiere eller Nas bestemmer dette. Men ser for meg alt blir konvertert på en gang. Sikkert noen her som sitter i den obligasjonen som vet svarene på spm dine!
Sdrawkcab
12.02.2020 kl 13:46 3871

Vil legge til her at Sparebank har analyse ute for sin kunder. De estimerer netto resultat for 2019 på minus 1,573 millioner. Tror selv det blir til minus men tror nok at det går greit å slå disse forventningene.
Ignoranceisbless
12.02.2020 kl 13:49 3856

Vi får satse på at 2020 blir året alt snur til det positive, og at obligasjonseierne blir løst inn. Liker ikke helt dette Max opplegget, men nå er forhåpentligvis ruteprogrammet kraftig barbert i forhold til i fjor, og det er liv å håpe det kommer noen gode nyheter ifm erstatning fra Boeing.
EliotS
12.02.2020 kl 14:08 3789

Den konvertible obligation konverters på følgende måde:

Hver obligationsejer kan konvertere en, flere eller alle sine (gjenstående) Konvertible Obligationer til aktier i selskabet når som helt i perioden fra og med 4. dec 2019 og til og med 10. forretningsdag før forfladsfristen.

Det er altså hver enkelt obligationsejene som bestemmer hvad de gøre og de er ikke tvunget til at gøre det ved kurs 50 NOK. Det er en mulighet.

Se punkt 4 c i Generalforsamlings protokollen.
Restplassno
12.02.2020 kl 14:13 3751

Takk for utførlig oppklaring!

Det er bra, da det ikke fører til altfor stor utvanning samtidig. Regner med de fleste obligasjonseiere egentlig er interessert i å sitte med obligasjonen når kursen er over 50 kr, da risiko nok er lavere ved en slik kurs da det er et tegn på at Nas har kontroll, og de er jo tross alt in it for the interest rate.
Redigert 12.02.2020 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
Sdrawkcab
12.02.2020 kl 14:30 3682

Jepp estimat for hele 2019. Forstår ikke helt hvordan de klarer å komme seg frem til det tallet. Selv med null forbedring fra siste Q4 kommer vi oss bedre ut av det enn det.
Restplassno
12.02.2020 kl 14:56 3591

Da var konsensus ute:

Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ventes å legge frem et driftsresultat på -1.109 millioner kroner for fjerde kvartal 2019.

Det viser gjennomsnittet av estimater Infront har hentet inn for TDN Direkt blant fire analytikere.

Omsetningen estimeres til 8.901 millioner kroner i kvartalet, mens ebitdar ventes utgjøre 487 millioner kroner.

Deltagere: DNB Markets, HSBC, Nordea Markets og Pareto Securities.
Bearwizard
12.02.2020 kl 14:58 3591

Og de kaller seg analytikere...? En blind mann med kjeppen sin "ser" at det estimatet er helt hinsides....
Restplassno
12.02.2020 kl 15:33 3466

Jeg vet ikke hva dere har kommet frem til, men jeg får inntekter på mellom 8700 og 9000, litt over 9000. Vanskelig å se at det gir et driftsunderskudd (ebit) på -1100.

Da skal det ha skåret seg for alvor med CASKen, og det er i så fall ikke olja sin skyld. For den ligger som guidet rundt 630/mt etter hva jeg kan se. Hvis de mener EBT på -1100 er det vel et greit estimat, dog med litt muligheter for forbedring dersom flysalgene har hatt effekt.

Noen som kan hjelpe meg med å forstå -1100 ebit?
Redigert 12.02.2020 kl 15:40 Du må logge inn for å svare