LPG Markedet 2020
Her kan folk se prisen på LPG Baltic Futures:
https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html
I skrivende stund ligger qutoes på
2019-12: $67.000
2020-01: $74.000
2020-03: $70.000
2020-06: $60.000 (opp fra $57.000 for noen dager siden.)
2020-09: $61.000
2020-12: $64.000
Dette må sies å være svært lovende for året som kommer. Cleaves securities melder at markedet allerede har vendt seg mot januar og at vi i teorien kan få rater opp mot $122.000, så det blir spennende å se hva de vil ligge på fremover. Tenkte vi kunne samle diskusjonen om rater i èn tråd, så slipper vi det mylderet av BW LPG og Avance trådene som ligger i lista nå. Også blir det mulig å sammenlikne endringer i futures med det som er forventet nå.
https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html
I skrivende stund ligger qutoes på
2019-12: $67.000
2020-01: $74.000
2020-03: $70.000
2020-06: $60.000 (opp fra $57.000 for noen dager siden.)
2020-09: $61.000
2020-12: $64.000
Dette må sies å være svært lovende for året som kommer. Cleaves securities melder at markedet allerede har vendt seg mot januar og at vi i teorien kan få rater opp mot $122.000, så det blir spennende å se hva de vil ligge på fremover. Tenkte vi kunne samle diskusjonen om rater i èn tråd, så slipper vi det mylderet av BW LPG og Avance trådene som ligger i lista nå. Også blir det mulig å sammenlikne endringer i futures med det som er forventet nå.
Redigert 20.01.2021 kl 14:39
Du må logge inn for å svare
Lakabodl
13.12.2019 kl 01:12
2074
spanande utsikter, men har høyrt at Avance for eksempel ikkje oppnår baltic rater? er dette villedande info, eller stemmer dette? Kva rater er i så fall gjeldande?
Jeg tror IMO2020 påvirker gjennomsnittsratene for hvert enkelt selskap.De oppnår nok full rate på de båtene som frakter,mens de som er i dok trekker totalen ned.
kodenavn
13.12.2019 kl 08:40
1845
Fordi skipene sluttes noen uker før reisen begynner, og reisen varer mange uker, vil oppnådd rate ligger under Baltic i et stigende marked. I et fallende marked vil det være motsatt, da vil oppnådde rater være bedre enn meldte Baltic-rater.
Muggost
13.12.2019 kl 09:20
1699
Helt hvordan det fungerer vet jeg ikke, men ratene har steget jevnt og trutt siden i sommer. Nå er januar raten allerede på 75500, opp fra de 74 jeg skrev i går, så uansett om de oppnår denne prisen eller ikke vil det bli pene resultater fremover. Verdt å merke seg er også at sommeren 2021 har futures steget fra 51000 til 54700! Ingen tvil om at det sektoren vil gjøre det bra de neste 2-3 årene
Redigert 13.12.2019 kl 09:21
Du må logge inn for å svare
Bettil
13.12.2019 kl 09:23
1681
Husk at disse tallene fra CME group er USD pr tonn, ikke dollar per dag, viktig å ikke sammenligne epler og pærer.
Dermed er Jan futuren USD 75,5 per tonn, ikke USD 75.500,- per dag.
Dermed er Jan futuren USD 75,5 per tonn, ikke USD 75.500,- per dag.
Redigert 13.12.2019 kl 09:27
Du må logge inn for å svare
Ling
13.12.2019 kl 09:47
1613
Enig Bettil.. Dessuten synker ratene når en kommer til den måneden en er inne i. F. eks. var ratene per tonn for desember i 2. oktober 74000 dollar og 2. november var ratene for desember 78500 dollar. Nå er de altså 67000 dollar for desember. Ikke for å ødelegge dagen, men slik er det. Uansett er ratene veldig gode og det blir bra utbytte for q4 også.
Muggost
13.12.2019 kl 09:50
1608
Takk for den oppklaringen, det var jeg faktisk ikke klar over! Det er jo en ganske vesentlig forskjell! Finnes det noen måte å regne det om på? Feks så har Avance skip på ca 83.000 m3. Hvor mange kg LPG får man inn på en kubikkmeter? Men prisen som er oppgitt på CME group: Det står jo Freight Route Quotes - men du sier altså at prisen oppgitt der ikke har noe med frakt å gjøre? Fint om du kan utdype litt - det er tydelig at jeg har misforstått noe her.
Bettil
13.12.2019 kl 10:05
1554
https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures_contract_specifications.html
Står litt mer her. Jeg leser den selv til vanlig, men siden det uansett er vanskelig å vite hvor mye de får lastet, hva slags rater kontrakter inngås på, hvilke ruter de ulike selskapene seiler til enhvert tid etc, så bruker jeg det heller kun som en av flere indikatorer for forventninger til markedsutviklingen fremover. Som verktøy for å estimere hva slags rater selskapene i praksis oppnår til enhver tid tror jeg ikke det er særlig godt egnet.
Står litt mer her. Jeg leser den selv til vanlig, men siden det uansett er vanskelig å vite hvor mye de får lastet, hva slags rater kontrakter inngås på, hvilke ruter de ulike selskapene seiler til enhvert tid etc, så bruker jeg det heller kun som en av flere indikatorer for forventninger til markedsutviklingen fremover. Som verktøy for å estimere hva slags rater selskapene i praksis oppnår til enhver tid tror jeg ikke det er særlig godt egnet.