Skrubber

Slettet bruker
FLNG 28.06.2018 kl 16:50 6754

https://min.e24.no/frontline-gar-for-skrubbere-konomisk-veldig-attraktivt/a/wEQXj4
Det er helt utrolig med den kursen. De nye LNG skipene har skrubbere og ratene er høye. Kina kjøper LNG i bøtter og spann, innsiden har kjøpt ogTrump har roa seg litt og det ser ikke så hakkandes galt ut i USA i dag. Men OK har ikke solgt en eneste aksje, bare å bite tenna sammen og holde å se hva som skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
larserne
28.06.2018 kl 17:03 6706

Brukte litt av krigskassen og økte på 12,45 idag..
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 17:18 6673

LNG-skipene til Flex LNG går på LNG. De trenger ikke scrubbere, men LNG vil brukes mye mer som drivstoff. Det er helt rent jamf. HFO.

Dette med scrubbere og endringene i henhold til IMO er kanskje den største muligheten vi har sett innen skipsfart. Flex LNG & Hunter er to selskaper som er veldig attraktive i dette segmentet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 17:48 6632

Nå leste jeg for en stund siden, at de kom med skrubbere, uten å huske hvor det kom fra. Det spiller forøvrig ingen rolle, de tilfredsstiller alle nye krav og skipene går 24/7 på høye rater og bedre blir det. https://www.flexlng.com/fleet-list/ Se på USA nå (17.55) Opp så det holder, Håper de som har solgt i dag, brenner fingra godt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 18:56 6566

Det spiller en stor rolle, selv om det selskap er IMO 2020 Compliant så vil kostnadene være helt enormt forskjellige for rederier, men det gjelder primært i VLCC, Tørrlast og Container. Her vil de med scrubbere ha en stor fordel, innenfor LNG så kjører de fleste skipene på LNG. Prisen på LNG er noe mer kompleks, som kan leses mer om her:

http://www.golng.eu/files/Main/20141017/MTLNG_Klaipedos%20uostas_2014.10.17/PDF/Gas%20prices%20(%20$%20per%20tonne%20)%20today%20and%20going%20forward%20Sund%20Energy%20Oct%202014.pdf

FLNG har ikke blitt handlet i USA siden 21 Juni, såvidt jeg kan se og siste gikk på $1.6
Veldig spennende med engasjement rundt FLNG, men veldig viktig at dere prøver å forholde dere til fakta og ikke drive med "haussing"...
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
larserne
28.06.2018 kl 19:52 6516

Hausing (skrives med en s). Hvis det er en aksje på Oslo børs som sjelden og aldri blir skrevet om, og i særdeleshet ikke er hauset er det FLNG.. Du sier andre må holde seg til fakta? Anbefaler deg å lese deg opp om LNG, og FLNG i særdeleshet??
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 22:56 6394

Jeg refererte til innlegget ovenfor der det er flere fakta feil, FLNG er ikke en aksje som generelt skrives mye om. Det har du rett i, men i innleggene i denne tråden forekommer det "haussing".

Du kan også lese mer om ukjente begreper her:
https://e24.no/aksje-nm/aksjeskolen/aksjeskolen-aksjemarkedet-fra-a-til-aa/23864504
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
larserne
28.06.2018 kl 23:06 6378

De eneste faktafeil jeg ser ovenfor er dine, men det evner du nok ikke å se? Ha en fortsatt fin kveld?
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 23:38 6337

Du må gjerne påpeke hva som er feil, med kildehenvisning. Jeg vil gjerne lære mer!
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Maduro
28.06.2018 kl 23:55 6310

Noen som vet noe mer om neste leveranse? Trodde skip nr 3 skulle vært levert snart...
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 01:34 6254

Flex LNG har en flåte med M-type, Slow-Speed Diesel with Gas Injection (MEGI) fartøy (Info fra: Årsrapport 2017 Flex LNG Group / Board of director's report 2017)

Fremdriftsmaskineriene på de åtte nybyggene Flex LNG har under bygging og i drift, er "two-stroke propulsion (MEGI and X-DF ships)" og disse har "30 % lower fuel consumption than Tri-Fuel Diesel Electric (TFDE) vessels." (Info fra: Flex LNG sin hjemmeside under "Newbuildings")

Videre finner dere en kort introduksjon til "2-Stroke Propulsion" på Flex sin hjemmeside (https://www.flexlng.com/2-stroke-propulsion/). Anbefaler dere å lese denne. Hvis dere ønsker enda mer og utfyllende informasjon om denne typen motorer, så anbefaler jeg at dere ser på "ME-GI Dual Fuel MAN B&W Engines" (https://marine.mandieselturbo.com/docs/librariesprovider6/technical-papers/me-gi-dual-fuel-man-b-amp-w-engines433833f0bf5969569b45ff0400499204.pdf?sfvrsn=34). Alt dere trenger å vite om fremdriftsmaskineriet på flåten til Flex LNG finner dere her.

I følge Flex LNG (2-stroke propulsion artikkelen), så sier selskapet selv at MEGI motorene kan forbrenne en hvilken som helst blanding av NG (Natural Gas) og HFO/MDO (Heavy Fuel Oil/Marine Diesel Oil). De sier videre at reduksjonen av greenhouse gas utslippene, inkl. metan utslipp, har vist seg å være 22 % lavere enn utslippene ved HFO. Selskapet sier videre at fordelen med denne motortypen er muligheten fartøyene har til å justere blandingsforhold (operasjonsforhold fra 10 til 100 % NG) i forhold til endring på drivstoffpriser og utslippskrav (https://www.flexlng.com/2-stroke-propulsion/).

I samme artikkel som nevnt over, så skriver Flex LNG at X-DF teknologien (Low Pressure Gas Injection), når fremdriftsmaskineriet har ett drivstoff forbruk under 1 prosent av det totale utslippet, samt med tilnærmet null svovel i LNG-en, så tror de at X-DF teknologien vil være en bærekraftig løsning for å oppnå 0,5 % kravet for svovel i marine drivstoff.

Uansett når en leser dette så er det klart at hvis Flex LNG ønsker å drive skipene med en høyere andel HFO/MDO så kan de det, og det er også klart at de ser dette som en mulighet hvis det kostnadsmessig gir mening. Hvis dette skjer vil ikke kravene til mindre enn 0,5 % svovel kunne oppnås uten hjelp av scrubber eller annet lignende utstyr.

Siden Flex LNG selv legger hovedvekten på å spare drivstoffkostnader, samtidig som de fyller kommende IMO krav rundt svovelinnhold, så vil det ut fra det selskapet selv skriver være naturlig å tro at de også har scrubber teknologi ombord i fartøyene sine. Hvis denne teknologien mangler vil nemlig ikke Flex LNG ha den fleksibiliteten de selv sier de ønsker i forhold til hva type drivstoff de vil bruke og hvilke miksforhold de ønsker å bruke til en hver tid (for å maksimere drivstoffkostnadbesparelsene).

Men når alt dette er sagt, så har jeg ikke funnet en eneste artikkel eller annet som kan bekrefte uten noen som helst tvil at det finnes scrubbere ombord på disse fartøyene
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
d12m
29.06.2018 kl 09:41 6128

Haussing skrives med to s'er. Litt moro at du lager et innlegg rettet mot faktafeil og så bommer i første sving =)
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
d12m
29.06.2018 kl 09:45 6122

"Trodde skip nr 3 skulle vært levert snart..."

På XI har en bruker lagt ut det som skal være svar fra selskapet angående Ranger og Rainbow

Ranger
"We did take delivery of the FLEX RANGER on 22 June 2018. She left the shipyard on Sunday and is making her way down to Singapore to top up on bunkers and get ready to do her maiden voyage."

Rainbow
"9 July.
She has been chartered to French company Engie ex-yard for 6 months."

Mye god kunnskap om Flex på XI, btw.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 12:07 6033

Flex Ranger's siste AIS posisjon var 74 n.mil øst for det sørligste punktet på Taiwan, med en kurs 207 grader. Fartøyet var på vei inn i Sørkinahavet og det kan se ut som det er på vei mot Singapore (ut fra kursen fartøyet holder). Posisjonsdataene er fra 26/6-18 litt før kl. 20:00, og ifølge AIS-en er det ingen tilgjengelige data etter dette.

Den siste posisjonen til Flex Ranger er ca. 870 n.mil (nautiske mil) SSV (SørSørVest) for verftet, noe som betyr at hvis fartøyet stimer med 16,5 knop (tilsvarende fart som Flex Endeavour stimer med), så forlot Flex Ranger verftet søndag 24/6-18 omtrent kl. 15:00 (16:00). Med dette som bakgrunn er det naturlig å tro at informasjonen om at Flex Ranger forlot verftet på søndag og seiler mot Singapore for å fylle bunkers mv. er en korrekt informasjon.

Dette betyr i tilfelle at Flex Ranger den 26/6-18 kl. 20:00 hadde ca. 1.650 n.mil igjen før de når Singapore. Med en snittfart på ca. 16,5 knop hele veien frem til Singapore, vil vi kunne forvente at Flex Ranger ankommer Singapore den 1/7-18 tidlig på morgenen en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 13:59 5972

Vil du være snill å beskrive hva du mener med hausing,klarer ikke å se det noe sted her. Mukig du mener link'n til skipene, eller er problemet ditt bare at noen skriver noe.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 14:13 5943

Maduro
Ranger er i drift nå fra Juni og Rainbow fra Juli, i følge deres egne opplysninger. Går ut i fra det stemmer.
https://www.flexlng.com/fleet-list/
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 17:42 5856

Flex Ranger har selv logget i AIS-en en ETA (Estimated Time of Arrival) kl. 08:00 søndag 01/07-18. Fartøyet har ikke logget en destinasjon, men som tidligere nevnt, så stemmer dette med Singapore (når en ser på siste posisjon, opp mot cruise fart (ca. 16,5 knop), kurs og distansen fra siste posisjon og frem til Singapore.

Ut fra dette og ut fra det som er innhentet fra rederiet, om at fartøyet er på vei til Singapore for bunkring mv. (se melding fra d12m), tilsier at fartøyet er i transitt og ikke i drift enda.

Nettsiden sier rett nok at fartøyet er tilgjengelig juni 2018, men ikke noe om når i juni. Siden det ikke er uvanlig med forsinkelser på timer, dager, uker og også på måneder og siden nettsiden la ut dette for en god stund siden, så er det godt mulig at det skjedde noe f.eks. i forbindelse med "sea trials" og at dette førte til en mindre forsinkelse, og at selskapet ikke valgte å oppdatere hjemmesiden pga. en dag eller to.

Så per i dag er skipet ikke i operativ drift, men det vil være i operativ drift fra tidlig juli 2018 hvis ikke uforutsette problemer e.l. skulle oppstå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
OilTankers
29.06.2018 kl 23:57 5692

K221B
Det du beskriver i dine innlegg er faktaopplysninger om den operasjonelle driften til selskapet. I tillegg også mulige "kostnadsmessige" konkurransefortrinn i sektoren. Noen av de som skriver i mellom deg her vet tydeligvis ikke mer om aksjen de har investert i enn tickeren på selskapet og leser i ettertid avisartikler om produktet de har betalt for :D

Forøvrig, selv om du ikke nødvendigvis får svar på alle innleggene, er den faglige kontrollen du viser noe mange her nok setter stor pris på at du deler.
Det vil selvsagt komme tider hvor bassiser kommer innom og kritiserer og benekter fakta. Helt naturlig egentlig, siden en shorter er det motsatte av en investor. Når shorten er løst inn, endrer deres mening seg.. Dette forumet gjenspeiler agendaen på børsen.

Igjen, du har glimrende kontroll på selskapets operasjonelle drift, kanskje også regnskap og marked?
Har selv ikke aksjer i Flex, men vurderer. Stå på og husk det er bare å skrolle videre når kvaliteten på innlegg er under kravet til å klassifiseres som informativt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
really
30.06.2018 kl 19:51 5507

K221B, godt å lese innlegg fra en kompetent skribent blant alt sprøytet. Takk for det.

Ut fra hva jeg har lest skal FLNG sine skip ha en økonomisk fordel på grunn av effektive maskiner på mellom 10 og 20 000 USD pr dag sammenlignet med eldre maskintyper. De har to forskjellige maskintyper men de skal være tilnærmet likeverdige mht drivstofforbruk. Hvordan stemmer dette med din informasjon?

Om jeg har forstått regelverket rett har ikke skip uten skrubber lov til å ha tungolje med høyt svovelinnhold ombord når det nye regelverket trer i kraft i 2020. Det vil i så fall begrense fleksibiliteten noe.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
addyfred
30.06.2018 kl 20:47 5472

Flex trenger ikke scrubbers pga ME-GI teknologien.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 06:07 5211

Ja klar over det, bare blanda sammen litt.
Så håper jeg dagen i dag blir bedre, det har vært litt begredelig nå. Men er vel en bra inngang nå, selv for jeg dessverre ikke kjøpt flere akkurat nå.
Så for dere ha en fin dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
addyfred
03.07.2018 kl 08:03 5125

Mulig å få samme inngang som innsidere :)

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Mollen
04.07.2018 kl 23:45 4957

Stille på FLNG tråden for tiden... Når kan vi forvente større bevegelser på kursen oppover ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2018 kl 04:54 4894

Solgte meg ned ved 13-12,7, men lastet opp igjen nå. Tror ikke den skal lengre ned enn dette, men om den kommer over 13 gjenstår å se.
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
d12m
05.07.2018 kl 09:10 4780

Kommer an på rateutviklingen fremover. Med Yamal åpen så er det gjerne litt avventende i markedet kommende tid, men så vil nok ratene stige igjen mot høst og vinter. Kan bli ok inngangsmuligheter for de som er utenfor
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
addyfred
05.07.2018 kl 09:27 4754

For hver 1 mtpa som kommer online kreves 1.7 skip for å frakte gassen. I år kommer det etter planen 30 mtpa online. 2019 blir også et år hvor det kommer MYE ny LNG liquefaction online.

Lykke til gutter!
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2018 kl 15:41 4572

really - Forsøk på svar på dine spørsmål til meg

Men kan begynne med at Flex Ranger ankom Singapore om morgenen mandag den 2. Juni 2018. Skipet er pr. i dag fullt operativt og vil ta om bord sin første last om noen få uker (Informasjon mottatt fra Flex LNG mandag 2/7-18).


ØKONOMISK FORDEL
I mailen fra selskapet datert mandag 2/7-18 stod det videre:

"We do not have scrubbers installed, and as such we have to bunker Low Sulphur Fuel for usage in ECA’s. NOₓ emission is very much controlled by the combustion process, and our first vessels are certified according to Tier II regulations which don’t require further treatment such as a SCR (selective catalytic reactor). Our latest vessel Flex Ranger is build to Tier III regulations and do have a SCR installed.”

Ut fra det som står i mailen er det klart at selskapet satser på å bruke bunkers med lavt svovelinnhold for å holde seg innenfor regelverket, og at selskapet dermed ikke vil benytte seg av skrubberteknologi (i hvertfall ikke pr. i dag).

Pr. i dag betyr dette at Flex LNG sine fartøy kan, ved bruk av ren HFO for å spare bunkerskostnader, bruke bunkers med ett svovelinnhold opp til 3,5 % m/m globalt (MARPOL ANNEX VI regel 14.1.2**), men at selskapet må holde seg til bunkers med ett svovelinnhold på 0,1 % m/m i ECA områdene (MARPOL ANNEX VI regel 14.4.3**). Fra 2020 vil MARPOL ANNEX VI regel 14.1.3** kreve at svovelinnholdet senkes til 0,5 % m/m globalt, mens ECA områdene fortsatt vil ha 0,1 % m/m også etter den datoen. Til etterettning så er det ifølge IMO ett snitt SOx i HFO på ca. 3 % m/m (MEPC.82(43)*).

Ser en videre på f.eks. hva Shell*** tenker i forhold til bunkers etter 2020, så ser en at de forventer en høyere kostnad for de renere alternativene, samt at ett stadig mindre behov for HFO vil kunne føre til at denne typen bunkers vil synke ytterligere i pris. Selskapet ser også for seg at det kan oppstå konkurranse (prisdrivere) mellom HFO, MDO og LNG (Anbefaler å lese linken under til Shell sine tanker om bunkers etter 2020, bl.a. en enkel plansje som viser fordeler og bakdeler med de forskjellige alternativene***).

Ifølge Flex LNG så har fremdriftsmaskineriet til selskapets fartøy ca. 30 % lavere drivstoff forbruk enn TFDE (Tri-Fuel Diesel Electric) fartøy, men selskapet sier ingenting om andre typer fremdriftsmaskineri.

Hva alt dette vil bety i kostnadsbesparelser (kroner og øre), for Flex LNG, vil bli bestemt av mange faktorer som f.eks. alder på maskineriene som sammenlignes, type maskinerier en sammenligner med, steaming/fart (VELDIG VELDIG FORENKLET: ekstra sakte steaming forbruker halvparten så mye som sakte steaming som igjen bruker halvparten så mye som normal steaming), fartsområde (globalt, ECA, kombinasjon av disse to mv), priser på de forskjellige typene av bunkers (Vil variere til dels kraftig med hvilke område fartøyene bunkrer mv), eiernes evne til unngå unødvendig liggetid (vente på å få los, legge til kai, mv.) osv, osv.

For øyeblikket bryr jeg meg veldig lite om å tallfeste i kroner og øre hvilke besparelser Flex LNG vil ha i drivstoffkostnader. Det er for mange variabler jeg enda ikke vet nok om til at jeg kan si noe som gir mening. Men det jeg bryr meg om, og som jeg finner interessant, er den fleksibiliteten som Flex LNG flåten har. De kan velge mange typer bunkers og mange forskjellige blandingsforhold, for på den måten og hele tiden søke å optimalisere besparelser, men også ha fleksibiliteten til å bruke tilgjengelig bunkers i ett hvilket som helst område (ikke alle havner mv. vil ha alle typer bunkers tilgjengelig). De kan også, hvis det skal vise seg at HFO f.eks. skal bli så mye billigere, i fremtiden, enn LNG samt diesel og andre typer bunkers med lavt svovelinnhold, installere skrubbere og dermed få enda ett våpen i arsenalet med tanke på å holde bunkerskostnadene nede. Selskapet har også helt nye fartøy med det siste av teknologi som uansett vil gi ett konkurransefortrinn i forhold til eldre tonnasje. Ikke bare på bunkerskostnader men også andre kostnader mv.


REGELVERK - BUNKERS
Det vil være forbudt fra 2020 å ha om bord bunkers med høyere svovelinnhold enn 0,5 % m/m (ihht. Sj.f.dir). Men MARPOL ANNEX VI regel 4** «Likeverdige løsninger» gjør det (forholdsvis) klart at flaggstater (administrasjoner) kan tillate andre løsninger, hvis disse er minst like effektive når det kommer til utslippsreduksjon som bruk av bunkers med lavere svovelinnhold en 0,5 % (Dette blir gjenntatt i «MEPC.184(59) regel 1.1****). Hvis en ønsker å bruke bunkers med høyere svovelinnhold enn 0,5 % m/m så skal fartøyet ha en SECP (SOx Emissions Compliance Plan). Men MEPC.184(59) regel 2.1.3**** sier også at dette gjelder for fartøy med eksosgass rensesystem. Ett slikt system er skrubbere, men ikke ME-GI. Ut i fra ene samtalen med Sj.f.dir. fikk jeg inntrykk av at ME-GI motorsystemet ikke kom inn under «Likeverdige løsninger», og at fartøy med denne typen motorer derfor må forholde seg til kravet om at bunkersen IKKE kan overskride ett svovelinnhold på 0,5 % m/m etter 2020. MEN som tidligere nevnt, skulle Flex LNG ønske så kan de installere skrubbere, på ett senere tidspunkt, for på den måten å kunne bruke bunkers med høyere svovelinnhold enn 0,5 % m/m også etter 2020.

Som avslutning vil jeg bare si at regelverket som det her er snakk om er enda ikke tredd i kraft, og at selv om det meste er ferdiglaget og deler ikke kan/vil endres på, så kan mindre endringer mv. komme mellom i dag og dagen da regelverket trer i kraft.


* http://www.imo.org/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/Marine-Environment-Protection-Committee-(MEPC)/Documents/MEPC.82(43).pdf

** https://lovdata.no/static/LTI/sf-20161123-1362-07-01.pdf?timestamp=1479995502000 (MARPOL ANNEX VI på lovdata – Norsk)

*** https://www.shell.com/business-customers/marine/fuel/marine-network/_jcr_content/par/textimage_1253347556.stream/1497626896370/1f511fb11dae6ae91ba293a525c0cedb92e68946e70d24adc747f0c91f98a969/shell-marine-imo-brochure.pdf

**** http://www.imo.org/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/Marine-Environment-Protection-Committee-(MEPC)/Documents/MEPC.184(59).pdf

https://www.dieselnet.com/standards/inter/imo.php (En grei innføring i IMO reguleringen av maritimt maskineri – dvs. kravene i MARPOL ANNEX VI)

https://www.maritime-executive.com/article/imo-answers-questions-on-the-2020-sox-regulation#gs.z86ewx0 (IMO svarer på spørsmål om 2020 SOx reglene – God info)
Redigert 21.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare