PEN - PSC betingelser

Teed
PEN 28.06.2018 kl 21:04 2084

Jeg har ikke funnet PSC betingelsene på Panoro Energy eller BW Offshore sine hjemmesider. Ei heller i tidligere presentasjoner. Men jeg har funnet noe på https://www.africanlawbusiness.com/publications/oil-and-gas-regulation/oil-and-gas-regulation-2018/gabon/q-and-a og https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-2015-Global-oil-and-gas-tax-guide/%24File/EY-2015-Global-oil-and-gas-tax-guide.pdf . Min forståelse er at Panoro Energy betaler ca. 10% i Royalty. Deretter får de dekket cost oil opp til 55% av gjenværende olje. Overskytende utgifter blir overført til neste år. Deretter blir det en profil oil fordeling mellom stat og selskap på 50% hver. Det er ingen betydelig skatt utover dette.

De første årene så vil et fat olje (antatt salgs pris 60 USD) fordelingen være:
Royalty=6 USD, Cost oil=(60-6)*55%=30 USD, og Profit oil=(60-6-30)*50%=12 USD.
Myndigheten får Royalty+del av profil oil=6+12=18 USD
Selskapet får Cost oil+ del av profit oil=30+12=42 USD hvorav 13-16 USD skal dekke OPEX og resterende skal dekke CAPEX utgifter og fortjeneste.
Dette regnestykket stemmer noenlunde med hva som er presentert på March 2018 Corporate presentasjonen på lysark 13. Sannsynligvis er myndighetenes royalty og profit oil noe mindre enn indikert over.

Er det noen andre med en annen oppfatning?
oto1
28.06.2018 kl 23:41 1952

Dette høres ut til å være helt innafor det som er korrekt.
Helliuhell
29.06.2018 kl 00:27 1872

Supert Teed. SOm du antyder er nok royalty og statens profitoil noe mindre (ev cost limit noe større), siden det i plansjen er antydet 12 i skatt (antar at dette er samlet government take - og det er merkverdig lite). Andel Profitoil for staten kan også være progressiv ved økende oljepris. Men det er ikke tvil om at PEN vil sitte igjen med en del cash så lenge det er cost recovery limit her.

Vil ellers bare gratulere med en meget hyggelig melding i dag. Her er jeg helt på linje med Oto. Kan vanskelig se hvordan dette på noen måte kan være negativt for PEN. - tvert imot!! Vanskeligere å se hvordan DNO får så mye ut av det utover å få aksjer i et selskap som stadig ser mer lovende ut for hver melding. I sum er jo dette fislerier for DNO.
Redigert 29.06.2018 kl 00:28 Du må logge inn for å svare