Gigantisk steinras på E 18 ved Bommestad, Larvik.

Slettet bruker
13.12.2019 kl 23:37 1662

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-steinras-sperrer-e18/71931335

Dette var ikke småtterier. Kanskje vi har hatt flaks så ingen ble truffet ?
Det må skyldes regnværet. Kanskje sånne skjæringer er litt vel bratte ?
At litt skråstilling kunne hjulpet. Sånne skjæringer må i hvert fall sjekkes
for mulig nytt vanntilsig.

De skjæringene der har vært noe betenkelige. Nå bør alle skjæringer fra
Drammen til Kristiansand sjekkes. Særlig de mest betenkelige. Og finne
årsaken til denne.
Redigert 19.01.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2019 kl 23:46 1647

https://www.op.no/vis/direkte/ck3og8wxo00n009cgtr2s72g6?mode=static

I sørgående løp 150 - 200 meter fra inngangen til Larviksporten. Dvs. rett nord
for den ca 3 km lange nye tunnelen i Larvik.

Dette er dramatisk på en så trafikert vei. Visstnok er heldigvis ingen truffet.
Slettet bruker
14.12.2019 kl 00:19 1605

Kanskje det er noe sånt som 200 - 250 m3 grunnfjell.
I flg. yr.no er det 3 plussgrader ved Bøkeskogen i Larvik nå.
Hvilket kan tyde på at det ikke har vært frostspregningsskade ?
Slettet bruker
14.12.2019 kl 14:26 1493

https://www.aftenposten.no/norge/i/RR2R12/stort-steinras-sperrer-e18-i-larvik-det-er-bare-flaks-at-det-ikke-har-gaatt-liv
Her bilde av før raset skjedde. Bilde kan fryses. Det har nok startet i den øvre delen, og tatt med seg mer,
når de tunge kreftene har kommet nedover. Lenger ned er det også et hakk i fjellet.
God geologjobb er viktig. Og ta ned fjell som virker tvilsomt.
Slettet bruker
15.12.2019 kl 01:52 1392

Årsak ?

I og med at så store kampesteiner har kommet så langt ut i veibanen, tyder det på at disse store
kampesteiner må stamme fra høyt oppe i skjæringen.
Hvilket tyder på at det må være stein i bånn som først har sklidd ned. Eller stein et godt stykke nede
i skråningen. Og dermed har stor vekt oppe i skråningen mistet sitt fundament, og kommet deisende
etter. En skive med bakenforliggende sprekk som har pekt ut i skråningen. Og når det oppsto en glideflate
i sprekken, satte hele greia seg i bevegelse.
Bare ved å studere steinene må det gå an å omtrent legge et puslespill som viser fra hvor de ulike
kampesteiner må ha kommet fra.

Det er skremmende med et så enormt ras. Det bør nok være større avstand mellom vei og fjellvegg.
Vi kan ikke ha noe lignende en gang til.

Det gjør er enormt inntrykk å se et så voldsomt ras mot veibanen på en så betydelig trafikert motorvei.
Londonmannen
15.12.2019 kl 13:18 1312

«Vi kan ikke ha noe lignende en gang til.»
Hvorfor ikke? Slik har trafikkantene mellom Bergen og Voss hatt det i flere tiår. Så jeg skjønner ikke helt at det er noe verre med den slags hendelser på Østlandet enn det er på Vestlandet.
Og bare så det er klart, dette skjer ikke bare mellom Bergen og Voss, men på flere veier i Hardanger og i Sogn.

Dere får lære dere å leve med litt spenning i hverdagen på Østlandet også og ikke tro at myndighetene står klar til å sikre veien med en gang noe slikt skjer. Kom heller tilbake når det har gått liv, da kan det være håp om at myndighetene vil lytte til dere.

Eller vent litt. Dette ligger jo på Østlandet. Da er Jondalen en helt annen og prioriteringene også. Vil ikke forundre meg om utbedring og rassikring allerede er i gang. Liv betyr jo langt mer på Østlandert enn på Vestlandet. Det er nok derfor dere er langt flere enn oss på Vestlandet.
Slettet bruker
15.12.2019 kl 20:10 1253

https://www.nrk.no/vestfold/frykter-trafikkaos-etter-steinras-pa-e18-1.14824783
Mulige for korte bolter som har vært brukt ?
Slettet bruker
15.12.2019 kl 20:15 1235

I såfall.....
Da har de kanskje spart noen hundrelapper pr. bolt, trodde de.

Fjompenisser. På sånne ting tar en DUGELIG i slik at en er sikker.
Vedkommende som har dimensjonert dette har aldri vært i praktisk arbeid i hele sitt liv, det kan jeg si sikkert.
freetexx
15.12.2019 kl 21:02 1213

I følge nasjonal handlingsplan så kan det kalkuleres inn 18 dødsulykker på vestlandet pr 3 dødsulykke på østlandet før strakstiltak må innføres. Så slik sett kan man kalkulere med at et liv er mindre verdt langs fjorden på vestlandet enn på sentrale østlandet. Men det handler om kost nytte. Det blir bare for ressurskrevende å skulle <> liv der landskapet er krevende. Nå gikk det bra denne gang og det blir nok fikset opp i fort.
Fevang
15.12.2019 kl 21:06 1207

Det er vel ikke noen tvil om at det er mange rasutsatte veier på Vestlandet. (og svært få på Østlandet)

Men sannsynligheten for tap av menneskeliv ved ras øker jo desto mer trafikkert veien er. Så et ras av denne størrelsen er "verre" enn om det hadde skjedd på en liten vei. Om det skjer på Øst- eller Vestlandet er irrelevant.

Men vi får håpe på mer fokus på rassikring av veier over HELE landet!!!
Odi.1
14.01.2020 kl 08:18 897

Menneskeskapt , sier SV til NRK Dagsnytt 18