Natto - kursutvikling frem mot Q2 tallene

livsstil
NATTO 29.06.2018 kl 10:42 24475

Det virker som at kursen har limt seg fast mellom 8,75-9,00 og det er utømmelig med selgere. Det hjelper heller ikke at primærinsidere som CEO og styremedlem kjøper for flere millioner kroner til 16% over siste børskurs. Det sier ikke rent lite hvilken tillit dette papiret har om dagen. Alle er enige om potensiale, men det er bedrøvelig hvor man jobber med IR i dette selskapet. Når selskapets største aksjonær rømmer skuta har de heller ikke noe å melde.

Hva tror vi tallene som blir lagt frem 22/8? Personlig tror jeg de innfrir når det gjelder salgsinntektene, men jeg er mer bekymret for kostnadene. Natto har til vane for å bruke mye mer penger enn de har lagt opp til. Jeg er redd for at det samme skjer i år, og at vi dessverre ikke ser noe effekt av utskillelsen av eg farma selskap. Det har jo hele tiden vært kommunisert at når man velger å skille ut farma så skal kosttilskudddivisjonen tjene gode penger og til og med betale ut utbytte - det gjenstår å se og jeg tviler på at de klare å innfri det løftet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
junope
29.06.2018 kl 12:42 11632

Er enig med livsstil i bekymringen for kostnadene. NattoPharma har etter hvert mange personer på lønningslisten, og det er jo flott siden vi må forutsette at økt salg har gjort disse ansettelsene nødvendig. Men det bør også bli igjen noe til aksjonærene, enten som utbytte - eller gjennom at ledelsen skaper større interesse for aksjen - og at det på grunn av dette blir en stigning i aksjekursen.

Det ble snakket en del om kostnader i presentasjonen for året 2017. ( http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=77778707)
Av foilen CASH fremgår det at investering i arbeidskapital vil fortsette i 2018 etter hvert som økningen i salg fortsetter. Daniel Rosenbaum sier også ( fra ca 38:19) at det er reduserte kostnader pga. at det tidligere var utgifter til R&D, men at det nå er økte utgifter direkte relatert til salg/kundekontakt. Så får vi se da, hvordan dette fremkommer på sluttresultatet.

Herman*
29.06.2018 kl 13:38 11598

Med en Ebidta på 4% blir det ikke penger til utbytte. De kan selvsagt "fikse" litt ekstra likviditet ved å ta opp en kassakreditt, samt sikre seg inntil 10 mill per år fra Kaydence, men dette fikser ikke det grunnleggende problemet med lav lønnsomhet. Håper vi ser et Ebidta på 5-6% for hele H1 da økte kostnader knyttet til produksjon antagelig ble tatt i q1. For 2h håper jeg vi passerer en Ebidta på 12-15%. Dette er mulig hvis omsetningsveksten blir sterk og de praktiserer en strengere kostnadskontroll.
Redigert 29.06.2018 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 18:34 11531

dere må ikke bli overrasket om repeatknappen blir satt på når presentasjonen finner sted. økte kostnader, lavere enn forventet brutto margin, og ikke minst produksjonsproblemer.
i mange av avtalene som natto har inngått, har de gitt bort nesten hele fortjenesten.
når landet natto sist en meget lukrativ avtale som gir mynt i kassa, og ikke bare et klirr?
Redigert 29.06.2018 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2018 kl 21:21 11468

I november, med Fishburg i Kina hvor Nattopharma etablerer seg som markedsleder.
Slettet bruker
30.06.2018 kl 11:21 11388

trad, sikkert november. loversen flytter stadig mnd når det gjelder kursmål, avtaler osv osv
junope
30.06.2018 kl 16:35 11345

https://newsweb.oslobors.no/message/439682
Her er meldingen om avtalen i Kina, fra november 2017.
surplus
03.07.2018 kl 18:23 11234

Startet oppgangen mot Q2 i dag?
Vandregutten
04.07.2018 kl 00:30 11156

Fikk dette spørgsmål fra Iherb...

MK-7, Featuring MenaQ7 Natural Vitamin K2, 100 mcg, 60 Veggie Caps
iHerb Customer asks:

"This product is not soy, therefore what is the m7 ingrediant. I would like k2 with fermented chickpeas"?

Noen der kan give et godt svar? på engelsk helst, da jeg ikke er så stø der heller.
Mvh Vandregutten. Ellers ser jeg frem til Q2, kunne de for en gangs skyld knalde til med kjempetall, nu har de haft mange år til at få dette til, en gang må de rykke mere end 2 frem og 1,5 tilbake...
Slettet bruker
04.07.2018 kl 02:10 11131

vandreboy, blir nok mest knall og fall. selskapet kan ikke rapportere som andre seriøse selskaper, dvs hvert kvartal. ingen seriøse selskaper holder på sånn som det natto gjør. seriøse selskaper legger frem tall ved hvert kvartal, innside kjøpene skjer over børs og ikke bare tildeler seg opsjoner, og de spiller på lag med sine aksjonærer. natto gjør det motsatte. ikke kjøp aksjer. dont't buy stock in this shit company
Redigert 04.07.2018 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
oxion
04.07.2018 kl 09:43 11057

lim inn link til Nattopharmas hjemmeside..
ja det ser unektelig bra ut.
veldig mye nye produkter å se på markedet nå
så tror vi ligger veldig godt Ann til å bikke 100 mill i år.
Slettet bruker
04.07.2018 kl 10:47 11024

surpump, litt av en oppgang. folk rømmerr skuta. aksjen faller og det på 'høyt' natto-volum
Redigert 04.07.2018 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2018 kl 10:56 11019

Faller på høyt volum sier komiske, dette må være dagens beste, ler så jeg rister :-)

Omsatt for KUN kr. 174 806
Sukiyaki
05.07.2018 kl 12:58 11339


Må si jeg er meget skuffet over kursutviklingen og håndteringen fra selskapets ledelse, over manglende vilje til informasjon og være interessert i gjøre noe med den labre interessen for selskapet.
Har selskapet økt salg, hjelper ikke det hvis pengene renner ut av posen. Det er heller ikke noe bedre med den manglende informasjon ut i markedet som viser at selskapet er på rett kurs. Hvis de er på rett kurs da.
Synes fremdeles at selskapet holder ting hemmelig og at det er mye som foregår i det stille/bakrommet.

Jeg lar fortsatt aksjene ligge en stund til i skuffen, men synes bare at aksjene begynner og bli litt vel støvete etter så mange år.

God sommer til aksjonærene som er og har vært tolmodige.
Slettet bruker
05.07.2018 kl 21:41 11249

suzukijakke, støvete aksjer, bedre og selge seg ut med tap og ta tapet. kan ikke skjønne at natto skal stige med det første.

ha en trendi og støvfri kveld
Slettet bruker
10.07.2018 kl 10:25 11004

"Children and adolescents should supplement vitamin K"
"The research which looked at the vitamin D and K status in children with and without low-energy fractures, found that there was a correlation between increased levels of vitamin K2 and reduced rates of low-energy fractures."

https://www.news-medical.net/news/20180705/Research-finds-link-between-increased-vitamin-K2-levels-and-reduced-fracture-rates-in-children.aspx
Herman*
10.07.2018 kl 11:29 10960

Disse tallene er jo ikke nye, men hva spesifikt synes du er bra?
Slettet bruker
10.07.2018 kl 23:41 10875

tallene er da ikke mye og skryte av. alt er rødt. som vanlig pøser loversen på med tull og info uten mål og mening. det postens linker, kursmål i det blå, og dette blir så bra. alle disse tulleinnleggene skulle blitt slettet
Herman*
11.07.2018 kl 00:59 10835

Det er hyggelig at underskuddene i Natto krympet i 2017, og at selskapet nå er Ebidta positiv. Selskapet kan lære mye av Kappa hva gjelder kostnadskontroll. Nå har de ikke pharma kostnader å skylde på heller, og vi kan derfor sammenligne lønnsomheten mellom selskapene. I 2017 gikk Kappa med solid overskudd, men de fikk en vesentlig lavere EBITDA margin enn i 2016 grunnet investering i ny kapasitet. Mens vi kan håpe på at Natto klarer 100 mill og en Ebidta på 7-8% i 2018, tipper jeg Kappa klarer 150 mill og en Ebidta på 15%. Nå selger Kappa mer enn bare K2, men det var det jo virkelig planen at Natto også skulle gjøre. Vi får håpe de snart lanserer en rekke nye ingredienser, og at vi får konkret info om dette i 1h rapporten.
holmes
11.07.2018 kl 13:33 10758

Jeg synes det blir litt urettferdig sammenligning med tanke på at Kappa er gratispassasjer og NattoPharma må gjøre hele jobben med å bygge markedet. Mens jeg har fulgt NattoPharma har omsetningen firedoblet seg; dette er enda ikke reflektert i aksjekursen. Markedet kan ignorere et selskap som vokser og taper penger, men når de nå fremover skifter gir og viser grønne tall vil pipa her etterhvert få en annen lyd.
Slettet bruker
11.07.2018 kl 18:48 10704

holms, kappa gratispassasjer, nope. kappa har kontroll og gode folk i selskapet, mens natto ikke har kontroll og ikke får det til. i natto skal det meste foregå med kun berikelse til seg selv, og ikke opptre som et seriøst selskap og dele goder med markedet. ris til egen ræv. lurer på hvilket gir du mener natto skal skifte til, når det ikke er flere gir fremover men kun flere bakover. ha en trendi og girfri helten
Herman*
11.07.2018 kl 21:31 10662

Holmes: Er vel smart å være gratispassasjer?
holmes
12.07.2018 kl 08:50 10577

Frem til nå har det lønnet seg for Kappa å være gratispassasjer i baksetet, men jeg tror det er bedre å satse på sjåføren i det lengre løp. Det ville fungert veldig dårlig hvis NattoPharma skulle gjøre som Kappa, da hadde vi ikke hatt noen kake å dele på. Det man også bør tenke på er at det har gitt NattoPharma, gjennom Kaydence, en mye bedre posisjon i forhold til å ta farmamarkedet, og dessuten tror jeg NattoPharma blir foretrukket når de store avtalene skal deles ut i årene som kommer.
oxion
12.07.2018 kl 11:28 10525

saken er den at frem til nylig har k2 markedet vært rettet mot benhelse.
hjerte/Kar er et område som kommer før fult nå.
Nattopharma sitter på patenter som sier at skal et produkt inneholde vit k2 og rettes mot hjerte/Kar
Må/skal det brukes Menaq7....
Etter det jeg kan se, så går det veldig bra med Nattopharma..
noen vil sikkert mene det motsatte..
Tallene for 1 halvår vil vise svaret...
Dette er en totalt glemt og undervurdert aksje...
God sommer!!!
Redigert 12.07.2018 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
holmes
12.07.2018 kl 11:35 10518

Selskapet går bra, aksjen går dårlig, men det er jo da man gjerne skal kjøpe...ser man noen år frem i tid så er det ikke umulig at årlig utbytte begynner å nærme seg dagens aksjekurs.
Herman*
12.07.2018 kl 13:43 10481

Oxion: Det du sier om patentene er jeg ikke så sikker på. En hvilken so helst helsekostleverandør kan hevde at K2 kan ha en positiv effekt på hjertehelsen, men patentene på helsepåstnader gjelder vel bare hva som skrives på emballasjen eller hur? Og hvis jeg ikke tar feil, er det mange som har "syndet" mot disse patentene allerede. Dette er interessante spørsmål som vi tidligere har forsøkt å få skikkelige svar på, og det hadde vært fint om du kunne fått noen skikkelige utfyllende svar fra ledelsen som du kunne ha referert til her på HO. Hvis vi beveger oss fra helsekost til Pharma blir jeg enda mer usikker. Hva er patentene på helsepåstander egelig verdt i praksis? Det har blitt sagt tidligere at det vil være veldig vanskelig for andre Pharma aktører å komme rundt dem, men når det gjelder Pharma har ikke NattoPharma vist seg å ha noen troverdighet. Jeg klarer derfor ikke å slå meg til ro med hva ledelsen sa for 3-4 år siden.
holmes
12.07.2018 kl 18:22 10422

Hva mener du med "når det gjelder Pharma har ikke NattoPharma vist seg å ha noen troverdighet"?
Slettet bruker
12.07.2018 kl 18:30 10418

h.mann, begynner du og tvile? natto mangler troverdighet, og uansett hvilken personer som blir ansatt, blir det ingen bedring. det fortsettes i det samme sporet, og da forteller det ganske mye om selskapet og dets holdning og interesse.
Herman*
12.07.2018 kl 21:31 10376

Holmes: Nesten ingenting selskapet har kommunisert om Pharma de siste årene har vist seg å ha rot i virkeligheten. Det er ikke dermed sagt at de vil mislykkes, men veien frem har vært vesentlig mer langdryg og komplisert enn de så for seg.
holmes
13.07.2018 kl 09:13 10298

Nå vet vi ikke mer enn at de har veldig god fremdrift og så får vi se hva som kommuniseres utover året. Jeg tror ikke Rosenbaum hadde tatt sjefsjobben her om ikke det var svært lovende utsikter for denne satsingen. "The Kaydence Pharma Board of Directors is extremely pleased with the progress over the last six months"
Herman*
13.07.2018 kl 13:32 10258

Jeg kan ikke uttale meg om hva some skjer bak lukkede dører, men faktum er at Natto/Kaydence har ikke synlitgjort at de har fått til noe som helst. Etter 4-5 år med lovnader, er ingen pharma partner(e) på plass. De har tidligere sagt at de ikke skal finansiere noen kliniske studier, all FOU skal dekkes av partnere. Nå blir jeg ikke overrasket om de kjører en serie med emisjoner for å kunne sette i gang studier i egen regi. Men det er lov å håpe. K2 kan danne grunnlag for mange legemidler, og Kaydence må da vel være bedre posisjonert enn de fleste andre. At det kan selges k2 baserte legemidler for titalls milliarder kroner innen 2028 er jeg ikke i tvil om. Spørsmålet er hva de ulike løpene vil koste og hvor stor del av kaka "vi" får.
Redigert 13.07.2018 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 18:06 10196

slår h.mann sine spekulasjoner til, kan dere si bye bye til hele natto. kan ikke fatte at dere finner dere i all denne usikkerheten som ledelsen utsetter dere for
oxion
13.07.2018 kl 18:17 10343

takker for din utrolige omtanke for natto aksjonærene, trendi.
er jo ikke lenge siden de oppdaterte markedet.
og har det slått deg, at hvis det er hold i dette, at vi kan stå forran en kraftig reprising.
og du som følger så med , kan vel ikke unngå å se alle nye produktene som har kommet siste tiden.
vi passerer 100mill i år, med god margin!!!
kos deg i sola!!!
Herman*
13.07.2018 kl 19:44 10316

Det er ingenting i mine spekulasjoner som tilsier at NattoPharma er på vei mot avgrunnen. Jeg ser for meg en grei vekst og bedret bunnlinje i årene som kommer. Det må dog være lov å holde et selskap ansvarlig for sin systematisk dårlige guiding over mange år. CEO har nylig kjøpt aksjer for ca. 2 millioner kroner. Tror ikke han gjør det hvis han mener at selskapet ikke har livets rett.
Slettet bruker
14.07.2018 kl 07:24 10237

oxi, 100 mill i oms hjelper ikke når det ikke blir igjen overskudd. selskapet bruker grunkers som om de skulle ha et eget pengetrykkeri. når landet selskapet sist en god avtale? reprising, hmmm, når ledelsen kun beriker seg selv ' bakveien' og med den dårlige infoen ut i markedet, blir det ikke mye reprising. tenker du mener repeat ved presentasjonene, alle de samme unnskyldningene som de kommer med hver gang
holmes
14.07.2018 kl 10:33 10187

Kjære Trendi,

Hva var omsetning og resultat i 2015 og hva blir det i 2018? Hva sier det deg om trenden? Eller skal vi stoppe opp nå på 100 mill per år tror du?

Hva blir cash flow i år? Jeg tror ikke Natto brenner penger i år.
Slettet bruker
16.07.2018 kl 23:32 10048

holms, natto har ikke kontroll på grunkersbruken. om selskapet oms. for 100 mill eller mer, er hullet i sekken blitt større og grunkersen renner ut i høyere fart. når landet Natto sist en kontrakt som ga grunkers i kassa?natto har ikke klart og lande gode kontrakter med gode marginer. mange kontrakter har nesten gitt null i avkastning.
oxion
16.07.2018 kl 23:52 10026

Ett enkelt spørsmål.,, hvordan kan omsetningen gå fra 50 til 100 mill på ett år, uten at det er tegnet betydelige kontrakter???
Slettet bruker
17.07.2018 kl 18:21 9913

oxi, når meldte selskapet sist en god kontrakt? når selskapet ikke kan informere markedet, da er det ikke godt og vite hva som skjer bak lukkede dører? ved hver presentasjon blir repeat knappen satt på, og at de er øktevkostnader og produksjonsproblemer. eneste som blir meldt er berikelse til seg selv