Forandring av husleie

Slettet bruker
15.12.2019 kl 14:20 2272

I min kommune har kommunestyret eller renholdsverket funnet ut at leieboere også skal betale renovasjonsavgift. Denne avgiften var det bare eier av leligheten som betalte tidligere
Da har utleier funnet ut at han må plusse denne summen på husleien. Kanskje ikke urimelig det, og jeg har akseptert det
Men e rdet juridisk dekning for dette? Husleien skal naturlig nok indexreguleres hvert år, men så kommer denne avgiften i tillegg. Det er vel egentlig bare hvert 3. år at hsleien skal justeres, eller hva? Huseier og jeg bor i samme privatbolig, og han leier ut skattefritt
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
15.12.2019 kl 16:29 2216

Sjekk kontrakten. Jeg har med et punkt hvor det står om at slikt kan legges på leien fra det oppstår eller økes. Husleien kan ellers inndeksreguleres hvert år og settes opp til markedspris hvert tredje.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2019 kl 17:37 2159

Ja, jeg skal se når jeg kommer hjem til Norge. Vi har en standard kontrakt fra Huseiernes Landsforbund.
PSI
Er der en rubrikk for dette, eller er det du skriver noe du har tilføyd ekstra i kontrakten? Kanskje du benytter samme type kontrakt
Forøvrig ser jeg at vi er på linje med indeksregulering hvert år og justering av leie hvert 3.år
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
15.12.2019 kl 18:41 2098

Jeg bruker en kontrakt fra Huseiernes Landsforbund ( mener jeg å huske) som jeg fant ca 1990 da jeg begynte å leie ut og har brukt den samme siden. Jeg har ikke funnet på selv.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2019 kl 19:13 2069

Ok. Da har nok huseier sitt på det tørre og kan øke husleien tilsvarende dette gebyret Og der er sikkert en 'boks' for slikt som dette i kontrakten
Men jeg vil sjekke når jeg kommer hjem. Og jeg har kanskje krav på ekstra bossdunk ? ;)
Går ut fra at betalingen for dette skal skje via huseier siden han vil legge på husleien denne summen
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2019 kl 17:25 1860

Er du her PSI
Siden jeg er medlem av Leieboerforeningen for tiden sendte jeg en mail angående det som er diskutert lenger oppe i tråden
Og i svaret fra dem blir det sagt at huseier i k k e kan legge renovasjonsavgift til husleien uten videre i avtaleperioden (vanligvis 3 år)
Renovasjonsavgift er det bare huseier som skal betale, ikke leieboer
Så det ser ut som husverten min må nøye seg med indeksreguleringen ;)

Har du (eller andre her som leier ut) justering av leien hvert 3. år ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
baltuz
17.12.2019 kl 17:59 1832

Husleieloven er også ganske klar:

§ 3-1. Leien
Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

------------------------
Utleier har etter husleieloven også § 4-3 mulighet til å regulere til gjengs leie etter 3 år. ( med 6 mnd varsel)

Det er imidlertid ikke sikkert gjengs leie øker selv om kommunen endrer gebyrer.

Endring av offentlige gebyrer og avgifter er nok en av de risikoer en har ved å eie en eiendom..

Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2019 kl 18:38 1798

Fint baltuz
da er både du, Leieboerforeningen og jeg helt på linje. Jeg kommer av den grunn bare til å legge til indeksen på husleien jeg betaler fra nyttår
Og det kan bli interessant å se om huseier er kommet på andre tanker , eller om han kommer løpende og banker på døren min og spør hvorfor i Svarte h....... jeg ikke har tatt med renovasjonsavgiften :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Marximat
18.12.2019 kl 06:43 1705

Det stemmer at utleier ikke uten videre kan skyve økte utgifter over på leietaker.

Imidlertid har leietaker et annet problem i denne situasjonen, hvis jeg husker dette rett.

Ettersom utleier leier ut del av egen bolig, er standard ett års oppsigelsestid, og huseier kan endre leieprisen ved utløpet av kontrakten (= forlengelse/inngåelse av ny kontrakt).

Gjør du utleier sur, risikerer du at han legger på mer enn du sparer.

Uansett: I min erfaring er det alltid lurere å ta en prat for å finne ut av eventuelle uenigheter.

PS: Er du for sikker på at utleier er en kjiping? Når jeg leier ut i eget hus, er det viktigste - i tillegg til at husleien kommer inn noenlunde på tiden - å ha et godt forhold til leietaker. Av den grunn indeksregulerer jeg ikke husleien, for eksempel, men lar den bare stå. Så får jeg hyggelige leietakere til å ønske å bli boende lenger.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Odi.1
18.12.2019 kl 06:57 1690

En må alltid klabbe på det stat og kommune legger på, og en god tommelfinger regel, + 15% på det igjen.
Trenger dem mer penger , trenger også utleier mer penger.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
18.12.2019 kl 08:48 1647

Ser du lurer på om jeg er her over her et sted.
Den er jo veldig gammel den kontrakten jeg fremdeles bruker, så det kan være at ting er endret i mellomtiden. Jeg har helt sikkert vært temmelig sløv på å følge med.

Og praksis er en annen ting. Jeg er streng som bare det når jeg skal leie ut. Setter leien i overkant høyt, krever depositum på plass før nøkkel leveres, krever deler av første leie allerede når jeg skriver kontrakten og resten før nøkkel leveres.
Men når jeg ser at ting fungerer så blir jeg greiere. Så jeg pleier i praksis ikke se på avgiftsøkninger i det hele tatt. Er jeg fornøyd med leietager så lar jeg ofte leien stå på samme nivå i flere år. Pga det er det etter hvert sjelden noen flytter, og jeg har nå i to leiligheter noen som har bodd i mer enn 15 år, samt flere som nærmer seg 10 år. Jeg har lurt litt på om jeg skal gratulere når de runder slike årstall, men har kommet på at det fort kan bli oppfattet som en påminnelse om 'du har nå betalt en million i husleie' og det er sikkert mer deprimerende enn gledende for leietager...

Jeg kunne helt sikkert vært litt mer rik ved å tyne og tyne, men jeg setter mye større pris på gode personlige relasjoner og god samvittighet. Jeg tror at selv de jeg har kasta ut har syntes at jeg har oppført meg bra. Så jeg vil anbefale at du følger rådet du fikk lenger opp her om å snakke med utleier og bare si at du oppfatter at han har bedt om noe han antagelig egentlig ikke kan kreve, og forsøk å gjøre det til en hyggelig prat så blir dere nok enige om noe.

Her er teksten jeg har med i min kontrakt under punkt om leieregulering: Dog trer forhøyelser, som skyldes øket eiendomsskatt eller vann,- renovasjons- og feieravgifter, ikraft til samme tid som avgiftsøkningen finner sted, i samsvar med husleiereguleringslovens § 12

Som sagt jeg har aldri praktisert det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
baltuz
18.12.2019 kl 09:11 1624

Husleiereguleringsloven er historie for lenge siden . Den regulerte vel også hvor mye husleien kunne være? I dag er det husleieloven som gjelder og det er ikke lov å avtale dårligere vilkår for leietager enn det som står i loven. Uansett en god ide å ta en prat med ulteier i stedet for bare å ikke betale.
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2019 kl 12:04 1564

Ja, vi er jo på talefot, Det er ikke det. Og jeg kommer vel til å gi beskjed hvorfor jeg ikke betaler. Selv om dette var noe han selv burde vite. Jeg fikk selv bare mail om at husleien fra nyttår blir forhøyet med denne renovasjonsavgiften + indeksregulering uten at h a n spurte om det var greit,
Så jeg vet egentlig ikke om jeg behøver å fortelle at jeg ikke vil betale avgiften før han spør om det.
Oppsigelsestiden er gjensidig 3 mnd.
Og som vi har skrevet over er det trolig ikke mulig for huseier å regulere husleien utenom indeksregulering før det er gått 3 år. ( Til samme leie som er vanlig i området)
Redigert 21.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare