kr 2 mrd erstatning føre jul? Max penger renner inn.

Slettet bruker
NAS 15.12.2019 kl 22:11 9610

55 kr innen 31.12 kan bli fasiten. Dette nærmer seg.
Les. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs blir ikke overrasket hvis Boeing erstatningen til Nas kommer nå før jul, skriver E24.no i dag. Dette vil være en voldsom kurstrigger...Les her: https://min.e24.no/a/0nJKmJ
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
president84
19.12.2019 kl 00:00 4082

Holdes nede for budet kommer i starten av det nye året ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.12.2019 kl 00:48 4030

Erstatning forholder jeg meg ikke til, og tar det heller ikke med i beregningen. Dét, handelsavtale med Kina, og Max 737 flyvetillatelse er så godt som umulig å spå dersom man ikke er på innsiden.

Driften kan jeg relativt mye om, men jeg er en amatørinvestor så noen revisor er jeg ikke. Jeg føler at jeg har lært flyselskapet godt å kjenne i de månedene jeg har vært med. Det som tigeren og deg selv driver med, å spekulere i erstatningssum -og tidspunkt synes jeg ikke er noe interessant. Det blir bare en tendensiøs påstand for å bakke opp sitt eget grunnsyn om selskapet.

Om Norwegian får 1 mrd eller 500 Mill eller 2 mrd før jul; i juli; eller neste jul, mener jeg er nær irrelevant; de har penger nok som det er gjennom 2020 slik trafikktallene har utviklet seg. Folk ser på dette som den store triggeren, og det kan hende at det blir slik, men det er enden på visa om ikke man leverer på drift. Det har man gode indikasjoner på allerede. Især siste måneds trafikktall.

Hvor denne praten om emisjon kommer fra, forstår jeg meg virkelig ikke på. Dersom Max ikke kommer i lufta i 2020, og kredittkortinnløsere ikke løsner på kreditten er det fortsatt greit med penger i kassa.

Kommer Max i lufta igjen før sommeren er DETTE en gigantisk trigger. Her kan man selge unna fly for milliarder samt skru ned kostnadsnivået. Ifølge mine beregninger vil også Nas klare overskudd i 2020 selv med dagens max-utgifter og groundede dreamlinere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.12.2019 kl 01:01 4006

Jøss!
Et kjempefint innlegg fra deg, restplass - og det mener jeg! 👍👍👍

Det eneste jeg reagerer på er at MAX kommer på lufta før sommeren. DET er det nok ingen som vet.
Greit at Boeing er optimister, men de har ikke noe å stille opp med mot de bestemmende luftfartsmyndighetene.
Dato for godkjenning har nå blitt forskjøvet gang på gang!

Sorry hvis jeg har vært gretten mot deg de siste dagene/timene.
Har vært så uendelig oppgitt over all denne hakkingen og kveruleringen fra flere forumdeltakere den siste tiden!
Alt jeg har skrevet har blitt vrengt og vridd på slik at det ikke har vært til å kjenne igjen!

Hilsen Hammers......som nå skal "blinke med lysene"!
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.12.2019 kl 01:14 3973

I like måte, Hammers. Jeg og har brukt skylappene på deg og beklager at jeg har deltatt i hakkingen. Jeg håper vi kan skape flere nyanser på forumet, slik at man kan være litt uenig og litt enig samtidig, ting blir fort satt på spissen og mister sin verdi, jmf tigeren. Man gjør seg fort til motvekt og skaper et polarisert miljø.

Jeg er nas-aksjonær og har deltatt i de to siste emisjonene. Var dog kun smått inne før emi i januar. Hadde jeg ant den gigantiske risikoen som oppstod under Sisseners press ifm obligasjonene feks, hadde jeg holdt meg unna. Det var en situasjon aksjonærene og Nas hadde null kontroll i. Men de løste det godt, til tross for surmuling fra Sissener. Man kan imidlertid styre utviklingen i selskapet videre bedre. Man ser at grepene har hatt god effekt så langt. Synes det begynner å se veldig bra ut nå. Og gleder meg til 2020. Teknisk har jeg satt meg inn i tidligere under utdannelse, men bruker det ikke så mye, så der er jeg svak. Har absolutt respekt for teknisk analyse likevel.

Tror Boeing har tatt alt for lett på dette med Max, ja. De har virket naive og trodd at de kan presse gjennom en godkjenning, noe som ser svært dårlig ut når det kommer til sikkerhet. Ingen er over loven. Geir Karlsen forholder seg til godkjenning i januar og i lufta med passasjerer ca tre mnd etter. Det hadde selvsagt vært flott, uten at jeg kan bidra noe fra eller til om hvorfor akkurat det skulle skje da i stedet for i februar eller mars.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.12.2019 kl 01:33 3951

Unnskyld meg, restplass.......men du har vel ikke møtt Jesus - eller andre tilsvarende "størrelser" de siste timene?
Du er jo ikke til å kjenne igjen! 🤭🤭🤭!

Det er forresten ikke jeg heller - for nå får jeg faktisk stor sympati for deg -
selv om ikke JEG (heller) har hatt noe møter utenom det vanlige!

Hm, det hadde jeg absolutt ikke trodd. Et par saklige meldinger - og ALT er plutselig snudd på hodet!
HER er det mange "hakkespetter" som har MYE å lære!

Hilsen Hammers......som akkurat nå blinket med lysene for SISTE gang!
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.12.2019 kl 01:59 3936

Vi har mer i oss enn hakking, tydeligvis. Kanskje har jeg møtt Jesus uten at jeg vet om det. Han bruker vel Hegnarforum for å diskutere investeringene sine han og, da det er mye tro og håp å finne her.

Snakkes på respektfullt vis en annen natt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Epona
19.12.2019 kl 07:31 3795

Hmmm. Må jo innrømme at jeg etterhvert ser glimt i øyet hos vår alltid tilstedeværende Hammers &Tigers, et glimt som sitter langt inne for mange, - også hittil for undertegnede. Og det å provosere kan være så mangt. Er ikke så sikker på at de godeste Hammers & Tigers er ute for å provosere, men det er jo artig å erte på seg folk som blir eitrende sint for verbale stikkpiller. Dét synes nok mange av oss innerst inne, selv om vi ikke har onde hensikter. Vi vil bare ikke innrømme det.

Uansett; umulig å forutse kursutviklingen framover og til slutt mener jeg det var lite smart av Geir Karlsen å annonsere en enighet med Boeing før nyttår dersom det ikke allerede var spikret på forhånd. Hvis det ikke skjer kan det bli en kurslanding uten landingshjul og en jul uten kursjubel for NAS og man må skuffe på med mer kull på nyåret for å komme i lufta igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
EXTrader
19.12.2019 kl 10:36 3548

Det er noe gale med dette papiret .....Nas burde snart begynne å snu spør du meg, vi burde vært langt over 40 kr med alle den nyhetene vi har hatt i den siste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
19.12.2019 kl 10:44 3510

Nei, ikke noe galt med denne, men spillet på OSE har medført turbulens og lite luft under kursvingene som jeg tror i stor grad skyldes rep.emi’n som forkludrer kursutviklingen. Avlysing av den i seg selv kan sørge for oppsving, men i like stor grad at selskapet annonserer noe positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Barthoma
19.12.2019 kl 10:46 3499

NAS kommer den, det er ingenting galt med papiret annet enn mange BOOTER som beskytter (short) innvesteringer til store fond.
Kommer til å snu kraftig før eller senere, 👍
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
EXTrader
19.12.2019 kl 10:51 3484

Får håpe det, Slik jeg ser dette er det bare utlendinger som sitter short i Nas ! stemmer dette ?

1.
Connor, Clark & Lunn Investment Management Ltd
1.57 % 80.47 M -0.02 M 46.68 NOK 19.54 M
2.
Pdt Partners, Llc
0.68 % 42.09 M -0.01 M 37.76 NOK 0.22 M
3.
Highbridge Capital Management Llc
1.71 % 105.22 M -0.03 M 37.78 NOK 0.62 M
4.
Whitebox Advisors Llc
0.67 % 41.39 M -0.01 M 37.16 NOK -0.44 M
5.
Arrowstreet Capital, Limited Partnership
0.55 % 33.92 M -0.01 M 37.41 NOK -0.14 M
6.
Basso Capital Management
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Epona
19.12.2019 kl 12:38 3338

Tipper det kan skjule seg hvilke som helst nasjonaliteter under disse kryptiske skjulestedene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Ticker
19.12.2019 kl 13:54 3206

Tapene begynne på 38-39,+ for mange shortere så her kan det bli artig om markedet er fornøyd med første pakken ifra Boeing
http://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=NORWEGIAN%20AIR%20SHUTTLE&land=norway
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
EXTrader
19.12.2019 kl 13:55 3197

Hva kan en reell prising på aksjen være med tanke på erstatningen ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.12.2019 kl 14:11 3150

Det er enkelte som uttaler seg om shorterne som om de kun er noen ondskapsfulle BEIST som ønsker alle
NAS-aksjonærene her på forumet dit pepper'n gror! Altså til et SVÆRT varmt sted!
Det er slike som ikke vet at SHORT kan benyttes som en hedge mot kursfall. Dette for å sikre andre verdier man har puttet inn i selskapet.

Eks; den "kronerullingen" som var for ikke så lang tid tilbake. Større investorer hjalp NAS over kneika ved å gå inn med nye midler.
For å sikre seg selv, shortet man samtidig aksjen. Tapte man på kursfall - ja så tjente man tilsvarende på shortposisjonen. Og motsatt.

Uansett satt obligasjonseierne igjen med en god rente på det lånet (eller hva det var) som ble gitt.
Det er trolig disse lånegiverne som framkommer på den lista dere presenterer her inne.

Hilsen Hammers......ingen økonom - så dette etter beste evne.....😅!
Reservasjon mot alle mulige faktafeil. Prinsippet er som beskrevet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Epona
19.12.2019 kl 16:42 2971

... og dermed var siste ord sagt før neste taler ...
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.12.2019 kl 06:46 2596

Det stemmer nok, sissener sa selv at selskapet junioren drifter gjorde dette som en hedge mot at obligasjonen gikk skeis. Så gikk han inn i Nas ved forrige emisjon. Han og sønnen har et sete ved alle bord når det kommer til Nas nå
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Epona
20.12.2019 kl 07:24 2548

Yepp. Spørsmålet er hvilke krefter som er sterkest uten meldinger fra selskapet. Det er nok rep-emi'n nå som er hovedårsaken til at kursen ennå ikke stiger. Satser på at uttalelsen til Geir Karlsen om Boeing holder vann.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.12.2019 kl 07:40 2521

Det gjør faktisk ikke jeg. Men jeg håper på at det kommer en kompensasjon ila Q1 som er proporsjonal med de smertene Nas har hatt pga groundingen. Geir Karlsen har sagt at man har kommet langt i forhandlingene, og håper å få til en løsning før nyttår. Det fokuseres på nyttårsbiten og ikke det at man har kommet langt, fordi folk tenker kurs og ikke selskap. Folk vil ha oppfylt nyttårsrakettspådommen til DNB, mens for selskapet er erstatningen og ikke tidspunktet for erstatning viktigst. Jeg tar heller en bedre avtale i juni 2020 enn en presset og forhastet avtale før nyttår.

Det har ingenting å si cash-messig om erstatningen kommer i 2019, eller i 2020. Norwegian har en trygg cash-posisjon gjennom vinteren.

Går vi inn i 2020 uten avtale er GK plutselig "ikke til å stole på" og retorikken endres på forumet. Men sannheten er at GK har levert vanvittig bra på alle fronter.

Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Epona
20.12.2019 kl 08:10 2456

Er enig i dine synspunkter, men synes likevel at GK skaper uro i markedet dersom de antakelsene han har kommet med ikke går i boks innen nyttår, kortsiktig. Om kursen skulle falle ned mot 33 kroner vil det likevel ikke bekymre meg nevneverdig, - mer et irritasjonsmoment. For som du sier; Geir Karlsen har levert vanvittig bra og kommer sikkert til å fortsette med det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.12.2019 kl 08:23 2417

Ja, jeg tenker at markedet må ta sin del av ansvaret for å sukre dette til å bli "GK lover gigaerstatning før nyttår". Noe annet som er verdt å merke seg er at kursen ikke rørte seg etter uttalelsen. Hadde vært rart om den styrter nedover tidlig i januar uten erstatning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2019 kl 09:09 2328

Dert sømmer seg normalt ikke å prate negativt om konkurrentene, men det er lov å gjengi undersøkelser som tyder på konkurrentene ikke når opp til NAS sin standard vedrørende kvalitet på flyreisene. La oss håpe dette kan reflekteres i resulatene fremover også. God jul!
https://edition.cnn.com/travel/article/which-airline-survey-scli-intl/index.html

Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Barthoma
20.12.2019 kl 11:57 2168

Venter nå på en markedsvennlig oppdatering fra Geir Karlsen om erstatning fra Boeing, regner med den
gir ett kraftig hopp når dette meldes, (innen Max 3-4 handelsdager) hvis CEO får rett. Lykke til,,

Ser også short øker, da må kursen holdes nede så de får minst mulig for aksjene, så blir det TAKEOFF når tiden er klar,,👍
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2019 kl 13:09 2049

Tror man skal kjøpe her nå, i dag..
Børsmelding eller nyheten kan allerede komme til helgen!
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Hammers
20.12.2019 kl 13:16 2032

Hm......jeg trodde det var forrige helg - eller helga før der den meldingen skulle komme.
Ja, ja........det er vel ikke bare på flyplassene det er forsinkelser!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
20.12.2019 kl 13:22 2010

Hvilken melding er det du venter på? I Nas? Du proklamerer at det er en møkkaaksje. Hvilken betydning har det isåfall om det kommer melding eller ikke
Redigert 21.01.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare