Boeing stanser antagelig produksjonen av Max-flyene.
Ledelsen i flyprodusenten Boeing anser en produksjonspause som det beste alternativet så lenge
den ulykkesrammede flytypen 737 MAX står på bakken. En avgjørelse om kutt eller stopp i produksjonen
kan komme mandag, opplyser kilder til WSJ.
den ulykkesrammede flytypen 737 MAX står på bakken. En avgjørelse om kutt eller stopp i produksjonen
kan komme mandag, opplyser kilder til WSJ.
EliotS
16.12.2019 kl 07:37
1067
Det er vel ikke den fulde historie, som bliver fremstillet her?
Det er midlertidigt og det er fordi de allerede produceret fly ikke kan leveres og fordi de ikke modtaget pre-payment før end flyforbud er ophævet.
Det er midlertidigt og det er fordi de allerede produceret fly ikke kan leveres og fordi de ikke modtaget pre-payment før end flyforbud er ophævet.
Redigert 16.12.2019 kl 07:37
Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
16.12.2019 kl 21:21
945
Jeg møtte en ingeniør fra kongsberg for en tid tilbake som fortalte meg etter noe øl at dette flyet aldri vil komme i luften igjen, jeg trodde ikke på han, men han forklarer videre at motorene som ble utviklet var for tunge for flytypen som ble modernisert og flyet ble for framover lent. På bakgrunn av dette laget boeing et program som skulle kompensere for dette, så begynte problemene..
Vi har diskutert problematikken her før. Motorene er tunge. De er plassert annerledes enn vanlig på vingen. Lengre frem og lengre
opp. Begrunnelsen for dette var visstnok at det var for liten plass mellom vingen og bakken, med det hjulsett flyet var utstyrt med.
Med dette konseptet har flyet lettere for å både vippe ned (pga. fortung) og steile opp (pga. motor plassert høyt oppe og langt fremme,
som gir flyet pga. luftinntaket til motoren sin plassering, en tendens til å trekke oppover).
Flyegenskapene er så mye endret pga. summen av det her nevnte, at kompensering med softwareprogram er nok åpenbart ikke nok,
for å oppfylle de strenge krav til sikkerhet luftfartsindustrien opererer med. Det blir rett og slett for mye ubalansepotensiale å kompensere
ved hjelp av dataprogram og flapsjustering. Slik at luftfartens strenge krav til sikkerhet ikke oppfylles.
De må sannsynligvis ha andre motorer, annet oppheng og annet hjulunderstell. Og spørsmålet er om dette går å implementere ?
Eller lage en ny flytype.
Et moderne trafikkfly i dag må være slik strukturert at alt utgjør en harmoni. Alt er avstemt i forhold til hverandre. Rommet for å kompromisse
i harmonien og avstemtheten er omtrent ikke tilstede.
opp. Begrunnelsen for dette var visstnok at det var for liten plass mellom vingen og bakken, med det hjulsett flyet var utstyrt med.
Med dette konseptet har flyet lettere for å både vippe ned (pga. fortung) og steile opp (pga. motor plassert høyt oppe og langt fremme,
som gir flyet pga. luftinntaket til motoren sin plassering, en tendens til å trekke oppover).
Flyegenskapene er så mye endret pga. summen av det her nevnte, at kompensering med softwareprogram er nok åpenbart ikke nok,
for å oppfylle de strenge krav til sikkerhet luftfartsindustrien opererer med. Det blir rett og slett for mye ubalansepotensiale å kompensere
ved hjelp av dataprogram og flapsjustering. Slik at luftfartens strenge krav til sikkerhet ikke oppfylles.
De må sannsynligvis ha andre motorer, annet oppheng og annet hjulunderstell. Og spørsmålet er om dette går å implementere ?
Eller lage en ny flytype.
Et moderne trafikkfly i dag må være slik strukturert at alt utgjør en harmoni. Alt er avstemt i forhold til hverandre. Rommet for å kompromisse
i harmonien og avstemtheten er omtrent ikke tilstede.
Redigert 17.12.2019 kl 00:15
Du må logge inn for å svare
CS_invest
16.12.2019 kl 22:35
846
Jepp - et "billig" innersving - bestemt ikke av ingeniørene, men av blårussen. Slik 737 plutselig fikk dramatisk økt energieffektivitet - og uten at operatører skulle koste en krone...
Desværre var prisen herfor et feildesign - konstruert med for tunge, for sterke og for store motorer (bla. pga. for stor diameter de måtte flyttes frem og opp), som så skulle kompenseres med software. Dvs. en type design som sees i jager- frem for passasjerfly. Sistnevnte flyves imidlertid av annen type piloter - og i tillegg med passasjerer...
Resultatet av denne "smarting-blårussen" - ble jo veldig klart. Ikke bare økonomisk - men også i et så stort tap av menneskeliv - at egentlig det er rart at ikke noen er tiltalt for mord!
Desværre var prisen herfor et feildesign - konstruert med for tunge, for sterke og for store motorer (bla. pga. for stor diameter de måtte flyttes frem og opp), som så skulle kompenseres med software. Dvs. en type design som sees i jager- frem for passasjerfly. Sistnevnte flyves imidlertid av annen type piloter - og i tillegg med passasjerer...
Resultatet av denne "smarting-blårussen" - ble jo veldig klart. Ikke bare økonomisk - men også i et så stort tap av menneskeliv - at egentlig det er rart at ikke noen er tiltalt for mord!
DB 16122019 23:17Lars Martin Gimse
Stanser produksjon av 737 MAX: Boeing vil midlertidig stanse produksjonen av 737 MAX i januar, heter det i en uttalelse fra flyprodusenten.
I november meldte Boeing at 737 MAX-flyene vil være på vingene igjen i januar 2020.
Boeing 737 MAX var Boeings mestselgende flymodell fram til de to ulykkene i oktober i fjor og mars i år der til sammen 346 mennesker omkom. Ulykkene førte til at om lag 370 slike fly nå står på bakken verden over i påvente av en løsning.
Oppdateres
____________________________________________
Tipper de snakker om midlertidig for å forsøke å dempe skandalen. De vil neppe kunne oppfylle
luftfartens strenge sikkerhetskrav. Og det reisende publikum vil ikke fly med flytypen.
Stanser produksjon av 737 MAX: Boeing vil midlertidig stanse produksjonen av 737 MAX i januar, heter det i en uttalelse fra flyprodusenten.
I november meldte Boeing at 737 MAX-flyene vil være på vingene igjen i januar 2020.
Boeing 737 MAX var Boeings mestselgende flymodell fram til de to ulykkene i oktober i fjor og mars i år der til sammen 346 mennesker omkom. Ulykkene førte til at om lag 370 slike fly nå står på bakken verden over i påvente av en løsning.
Oppdateres
____________________________________________
Tipper de snakker om midlertidig for å forsøke å dempe skandalen. De vil neppe kunne oppfylle
luftfartens strenge sikkerhetskrav. Og det reisende publikum vil ikke fly med flytypen.
Redigert 17.12.2019 kl 00:18
Du må logge inn for å svare
https://www.youtube.com/watch?v=_T5xhHzZjPQ
Her en 4 dager gammel video, sett av en kvart million. Den viser
flyvningen i Indonesia. Flightpathen vipper opp og ned hele tiden.
Her en 4 dager gammel video, sett av en kvart million. Den viser
flyvningen i Indonesia. Flightpathen vipper opp og ned hele tiden.