Scrubbereffekten øker

Slettet bruker
HUNT 17.12.2019 kl 07:23 14265

Prisen på svovelfattig drivstoff har gått i taket i Singapore i følge Tradewinds. Prisøkning fra 535 til 625 i desember. Shippingselskapene og analytikerne må snart revidere break-even ratene for skip uten scrubbere. Det kan gi utslag på relativ prising mellom selskapene. Kostnadene for skip uten scrubbere øker, mens Hunter fortsatt kjører på billig drivstoff.

I spotmarkedet er det reder som betaler drivstoffet, mens ved bareboat kontrakter er det befrakter.

Om litt vil sannsynligvis betrakteren ønske lengre TC kontrakter på 3-5 år. Ratene stiger først i spot, dernest på lange kontrakter. Da vil Hunter kunne få vesentlig bedre betalt enn redere med skip uten scrubbere.

I spotmarkedet har Hunter kostnadsfordeler, i TC-markedet er det store inntektsfordeler. Dersom Hunter inngår lengre kontrakter, vil inntjeningen påvirke aksjekursen i større grad enn skipsprisene. Samtidig kan skipsverdiene fort øke med 30%. Med Hunters gearing gir det 100% på NAV.

Med handelskrigen foreløpig løst, er det duket for reprising.

Det kan bli en hyggelig jul, og jula varer helt til påske.

Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kroneflipperen
17.12.2019 kl 09:15 10126

Gode nyheter! Takk for info
Slettet bruker
17.12.2019 kl 09:40 10050

Bra og informativt innlegg. Godt du åpnet en ny side.
Slettet bruker
17.12.2019 kl 15:14 9823

Aksjen tar vel ikke av før vi får mer info om ratene skipa går på nå. Alle har vært inne i Gulfen og lastet..
kentove
17.12.2019 kl 16:44 9687

We have booked ~96%* of available days in Q4 2019
at an average estimated TCE** dayrate of USD
~70,100*.
fra q3-rapporten
Yuri_Milner
17.12.2019 kl 20:37 9458

Fredly vet hva han gjør. Scrubbere er vel det største fortrinnet til Hunter p.t
Slettet bruker
17.12.2019 kl 22:27 9326

Jeg mener det største fortrinnet er en passe stor flåte som er fleksibel og kan inngå TC på lenger tid når det er lønnsomt. Det vil synliggjøre verdiene på en helt annen måte. Når kontantstrøm fra 5 års certepartier blir neddiskontert til dagens verdi, kan det bli høye tall. Tenk om hele flåten fikk kontrakter på 70.000 USD pr dag over 5 år! Da går kursen høyt og man slipper å vente i årevis på utbytter
Redigert 17.12.2019 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Realisten
17.12.2019 kl 22:53 9237

Fredly børsmeldte mulighet for utbytte allerede i Q1.
kentove
18.12.2019 kl 00:23 9090

blir fort 100 mill i overskudd på de 3 skipene, selv om det ene kun går halvparten av dagene..
Flipper
18.12.2019 kl 10:50 8797

Hunter group har nybygg, amotisering derefter.

FRO har skip som nesten er avskrevet, derav inntjenning
langt over. IMO
Flipper
18.12.2019 kl 11:37 8712

AVAVAILABLE TONNAGE ... Kun 3 levert, et skip solgt.

Nybygg kommer første MARS 2020 .......

Ditt innlegg er misvisende

https://www.huntergroup.no/fleet
Slettet bruker
18.12.2019 kl 11:48 8683

Neste nybygg, skrog 5465, skal leveres i MIDTEN av mars 2020:
https://newsweb.oslobors.no/message/462711
"5465 shall be advanced to middle of March 2020 (from May 2020)."
Slettet bruker
18.12.2019 kl 14:46 8504

På lang sikt er jeg enig. På kort sikt(6mnd) mener jeg HUNT har større potensiale pga gearing, fleksibilitet og ikke minst fusjon/salg som vil kunne gi en oppkjøpspremie. Så kan man deretter bytte til FRO og høste utbytter. Det kan gi større beløp i FRO og enda høyere utbytter
Redigert 18.12.2019 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
ruda
18.12.2019 kl 15:30 8410

Tror faktisk vi kan passere 6 i løpet av Januar
Slettet bruker
19.12.2019 kl 11:47 8086

Mine julegaveønsker er oppgang i nybyggingsprisene for VLCC pluss rateoppgang for 5-10 års timecharter.

Forstår ikke helt hvorfor nybyggingsprisene ikke har steget mer. Kanskje det tar tid med forhandlinger og formelle forhold, eller rederne er usikre på enda strengere miljøkrav senere. Det vil antakelig være bra for eksisterende flåte ettersom nye fremtidige skip kan bli betydelig dyrere og dra opp annenhåndsverdier og rater.
drekkapilsen
19.12.2019 kl 11:52 8073

Tankmarkedet kommer til å være stramt i mange år nå. Kommer omtrent ikke båter på to år og oljen fraktes over lengre distanser nå som opec kutter enda mer. Når takker Arne Fredly ja til tilbud om kjøp av hele selskapet?
Slettet bruker
19.12.2019 kl 11:53 8297

Et av skipa gikk jo inn på 45 dagers kontrakt. De 2 andre skal vel inn på nye kontrakter ved årsskifte. Det ser ut til at de kan bli skyhøye.
Struts
19.12.2019 kl 11:57 8276

Ingen grunn til at NB-priser skulle øke, verftene har kapasitet - og så er det levering 2 år eller så frem i tid. Resalg-prisene derimot har økt ganske mye fra januar (USD 92 mill) til nå USD 99 mill. Da ville jeg legge til grunn at man vurderer resalg som relativt prompt levering, mao for eksempel resalg pr nå med levering nærmeste få måneder. Hunter solgte vel også et for USD 98 m for ikke lenge siden. Tror jeg.
Quepasa
19.12.2019 kl 12:05 8241

"Forstår ikke helt hvorfor nybyggingsprisene ikke har steget mer."
Kobler det til en av de store usikkerhetene jeg seg ift shipping. (Stort sett ser det jo bull ut, men noen skår er det altids)
Det kan ha å gjøre med marked og etterspørsel. Ved tidligere oppganger, har nybyggprisene økt. Bransjen har som kjent "bygget seg i hjel" hver gang. Det presser prisene på skip, både nybygg, og brukt, men tynger ratene etterhvert som tilbudssiden blir for stor. Denne gangen ser det ut som "alle" har lært, og i tillegg til ESG kravene/usikkerheten til livslengde på eksisterende teknologiplattform, avventer rederne nybygg. Da stiger neppe nybygg-prisene, og antakelig derfor ikke annenhåndsprisen på skip heller. Det blir bygget for lite, og på et tidspunkt kommer ratene. Selv med TC på 100'$/d for en VLCC, tenker man seg om før en investerer 100M$ i en båt, avskrivingstiden strekker seg for langt inn i usikkerheten. Jeg tror dette blir flytter over på konsumentene, i form av å betale mer for frakten, (dag for dag) som jo er bra for de som har båter i vannet. Slik vil det være inntil IMO kommer med en visjon for fremtidig grønn skipsfart, noe de visstnok jobber på spreng med.
Kanskje tenke mindre pris/NAV og se mer på tradisjonell P/E?
Redigert 19.12.2019 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
19.12.2019 kl 12:15 8197

Ligger an til særs gode nyheter på nyåret med andre ord. Tror ikke vi ser 4-tallet igjen
Slettet bruker
19.12.2019 kl 12:46 8127

Enig i at man bør se mer på PE, men det er ikke så lett med volatile spotrater. Derfor håper jeg på bedring i lange kontrakter. Her har HUNT store fordeler. Da blir det mer relevant. Samtidig signaliserer bedre langtidskontrakter at markedet tror på vedvarende høye rater.
Cutter
19.12.2019 kl 13:04 8080

HUNT har lenge signalisert at skutene skal operere i spot markedet. Tror ikke vi får se noen lange TC kontrakter her. Skulle selv likt å ha ei skute inne på lang TC, men ser ut som de tenker 'all in' på et salg av alt den dagen siste skute er levert. Under 7 kr blir nok ikke diskutert.
Slettet bruker
19.12.2019 kl 13:29 8020

Fredly har også sagt at han er åpent for alt som er i aksjonærenes interesser. HUNT kan få mye mer hvis alt selges inklusiv lange kontrakter
Slettet bruker
19.12.2019 kl 14:00 7937

Inntjeningsforskjellen med og uten scrubbere er nå over USD15 000 pr dag.

https://sysla.no/maritim/tankbater-med-eksosrensere-tjener-na-mer-enn-de-uten/?utm_source=bt&utm_medium=webwidget&utm_campaign=promo
Slettet bruker
19.12.2019 kl 14:05 7924

Det blir ca. 5 mill USD pr år pr båt i inntjeningsforskjell. Det blir 300 mill totalt for HUNT

Det må gi effekter på prisingen av de ulike tankaksjene. Kun HUNT har utelukkende skip med scrubbere.
Slettet bruker
19.12.2019 kl 14:44 7835

Fredly selger helt sikkert ikke på 7 tallet, tror han kanskje selger på 9 tallet👍
Quepasa
19.12.2019 kl 14:44 7831

Nettop. Det er vanskelig å prise shipping på P/E, grunnet den store volatiliteten i bransjen. Derfor kommer denne pris/NAV (pris/bok) til sin rett, og mange peker på den, og gjør i disse dager et "asset play" som jo er et NAV spill. Jeg prøver å røyke ut risikoen i det.
IMO2020 er et kortsiktig tiltak, utslippene er de samme, bare mer kontrollerbare i tid og sted, og allerede under kritikk. Det kommer flere ESG tiltak. Hva vet en jo ikke, det snakkes om gassdrift, uansett blir det mer kostbart, og investerbarheten i dagens skip blir satt under press. Det var annerledes i 2006, når alle trengte råvarene, ingen snakket om miljlø og verden flommet av villig kredit, da kom NAV. Det kommer et skifte, ESG koster, og prisen må til slutt betales av noen. Tviler på at vi får se brake even priser på 20'/d for ECO 2.0 skip. Hvor lenge får Fredriksen og Fredly osv. med scrubber båter lov til av ESG politikerne til å melke dette vakuumet i markedet, eller blir de skattet ihjel, for å finansiere: https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/12/17/7482780/vil-opprette-milliardfond?redirect
Slapp av, på kort sikt 1-2 år er jeg superbull, dette MÅ slå ut i ratene, men jeg er kanskje ikke like optimistisk VLCC NAV prising slik vi så i 2007/8. Sammenligner med tysk kullkraft. Det sies å være 40% årlig avkastning der, men med høy politisk risiko. Denne politiske risikoen kommer til shipping også er jeg redd.
Black Peter
19.12.2019 kl 14:57 7787

Det hadde vært fint om ratene ble meldt mhp hvilke skip/løsning det er, slik det er nå med slutninger meldt så er kanskje ratene 10.000dollar høyere enn snitt f.eks FRO som har mix av skip med/uten scrubb. For HUNT blir det enda verre som har scrubbere på alle skip, men kanskje ikke flere skip enn at dere fanger opp slutninger på de enkelte skipene.
Slettet bruker
19.12.2019 kl 15:19 7720

Regner med at rederne må justere break-even ratene på grunn av overgang til dyrere drivstoff. Da kommer innbyrdes reprising. Eksempelvis hvis HUNT tjener 300 mill USD ekstra bør det med PE 7 gi 2 mrd NOK i høyere market cap enn et tilsvarende rederi uten scrubbere. Basert på NAV-beregninger bør skip med scrubbere ligge 15% høyere.
canarias
19.12.2019 kl 15:53 7645

Vi har sittet lenge rolig her, er tungt inne i både Hunter og Frontline samt en god post i Okeanis
ruda
20.12.2019 kl 11:30 7116

Hunt burde vært over 6 for lenge siden. Ser nå ut for st den er i god fart, så det skal bli morro i januat
Freecashflow
20.12.2019 kl 12:07 7024

Kursen kommer nok etterhvert som Hunter viser frem inntjening og melder utbytter.
Slettet bruker
21.12.2019 kl 10:03 6530

Fra compassmar sin ukerapport. Ikke bare får scrubberskip høyere rater, de får lavere drivstoffkostnad. Prisene på svovelfattig drivstoff går i taket mens "gammel" type er halvert:

"..The year-end holiday period always has a slowdown effect on S&P activity, but this year has the added "uncertainty" that is being created by the IMO 2020 emissions deadline on January 1st and how those changes will affect ship prices and investment decisions.

Sellers and Buyers are closely watching how things play out in the new year for scrubber fitted vs. non-scrubber fitted vessels and how the bunker price changes and availabilities will affect ship prices. Scrubber fitted vessels are seeing big premiums in the charter market, especially for larger ships such as VLCC's and Capesize bulkers. Fuel represents shipping’s single biggest operating expense and the new "compliant fuels" are trading at several hundred dollars per ton more than the old variety. We are seeing some significant disruptive issues when it comes to sourcing marine fuels in many ports around the world. Extra waiting days and substantial shortages/increased prices of compliant low sulphur (0.5%) fuel are taking place.

With less than 2 weeks before the low sulphur regulations go into effect, Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) is scarce and prices are unpredictable and high. In Singapore VLSFO compliant fuel has shot up from $526 PMT on
December 2, 2019 to $658 PMT as of yesterday. For example, we are hearing of acute shortages of fuel in EC India which is causing headaches for both owners and charterers. It has been reported that Fujairah has run out of VLSFO with no availability until the beginning of next year.
In anticipation of the new regulations, High Sulphur Fuel Oil (HSFO) prices have collapsed. For example, prices in Singapore for HSFO have gone from about $598 PMT on September 18, 2019 to $313 PMT yesterday.

Non-scrubber fitted vessels can carry HSFO until March 1, 2020 when the carriage ban for HSFO enters into force - they have to either remove it or dilute it down with low sulphur fuel. Will fuel non-compliance by ships result in Port State Control punishments and court cases?"
Redigert 21.12.2019 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
ruda
21.12.2019 kl 11:10 6427

Ingen tvil om at dette går Hunt sin vei. Tror på en dobling før sommeren