Scrubbereffekten øker

Slettet bruker
HUNT 17.12.2019 kl 07:23 15274

Prisen på svovelfattig drivstoff har gått i taket i Singapore i følge Tradewinds. Prisøkning fra 535 til 625 i desember. Shippingselskapene og analytikerne må snart revidere break-even ratene for skip uten scrubbere. Det kan gi utslag på relativ prising mellom selskapene. Kostnadene for skip uten scrubbere øker, mens Hunter fortsatt kjører på billig drivstoff.

I spotmarkedet er det reder som betaler drivstoffet, mens ved bareboat kontrakter er det befrakter.

Om litt vil sannsynligvis betrakteren ønske lengre TC kontrakter på 3-5 år. Ratene stiger først i spot, dernest på lange kontrakter. Da vil Hunter kunne få vesentlig bedre betalt enn redere med skip uten scrubbere.

I spotmarkedet har Hunter kostnadsfordeler, i TC-markedet er det store inntektsfordeler. Dersom Hunter inngår lengre kontrakter, vil inntjeningen påvirke aksjekursen i større grad enn skipsprisene. Samtidig kan skipsverdiene fort øke med 30%. Med Hunters gearing gir det 100% på NAV.

Med handelskrigen foreløpig løst, er det duket for reprising.

Det kan bli en hyggelig jul, og jula varer helt til påske.

Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Shagwong
20.01.2020 kl 13:28 2508

TradeWinds skriver at EuroNav revurderer sin tidligere stilling til scrubbers.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
forzavinger
10.01.2020 kl 19:38 3065

Fra E24 i dag

Sparebank 1 Markets anbefaler Hunter-kjøp: Har kursmål på 6,4 kroner

Sparebank 1 Markets har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 6,4 kroner for Arne Fredlys tankrederi Hunter Group, ifølge en analyse fra torsdag denne uken.
Hunter-aksjen ligger fredag på 5,85 kroner på Oslo Børs.
Meglerhuset peker på at verdien av Hunters såkalte scrubbere på skipene sine for å møte de nye utslippsreglene for skipsfarten ikke er priset inn i aksjekursen, og at «scrubbernes inntjeningspotensial snart vil bli synlig».
– Vi estimerer betydelig oppsidepotensial fra Hunters scrubber-investering, fremgår det.
Det økonomiske argumentet bak en slik investering er at skip med scrubbere vil få bedre betalt – en såkalt «scrubber-premie» – etter innføringen av IMO 2020, fordi de fortsatt kan kjøre på billig bunkersolje med mye svovel.
Samtidig blir drivstoffet med mindre svovel, som skipene uten scrubber må bruke, dyrere.
Denne premien har allerede materialisert seg i tankmarkedet og sist uke tjente såkalte VLCC-skip med scrubber 24.000 dollar mer per dag enn de uten.
Sparebank 1 Markets trekker også frem at tankselskaper med større markedsverdi har steget betydelig på børs det siste året, mens de med mindre, slik som Hunter, fortsatt henger noe etter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
10.01.2020 kl 19:31 3091

Owners with scrubbers cleaning up

The multi-million dollar question for owners opting to install exhaust gas cleaning systems, or scrubbers, was would the fuel price spread justify the investment with a short pay back period. As of 10 January the answer is a resounding “yes” with the soaring VLSFO price noted in the previous paragraphs and the HFO price actually falling resulting a spread in the $300 pmt plus range currently.

Hentet fra:
https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/imo-2020-smooth-transition
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 12:24 3600

Takk takk
Veldig bra forklaring
Her er det bare å holde fast på det man har og håpe på store utbytter og fortsatt kursoppgang

Fredly med HUNT har jo nærmest vert geni her og installert Skrubber på hele flåten før de er på vannet
Tror vi er griseheldig alle vi som sitter lastet med både FRO og HUNT nå
Kan ikke forstå annet enn at disse 2 bare må gå videre

Tør vi håpe på 6 kr for HUNT i løpet av januar?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
27.12.2019 kl 23:48 4046

Robert Hvide Macleod -- Chief Executive Officer of Frontline Management AS

Got it. I'll take that. I had the scrubber part. I'll give you the scrubber straight away which is but one out of three ships that we have on the water now and that's going to increase to about half the fleet within next three, four maybe five months.

Randy Giveans -- Jefferies LLC -- Analyst

Okay. So by end of the first quarter maybe April half the fleet, but no more plans for additional scrubbers thereafter or is this kind of an ongoing strategy?

Robert Hvide Macleod -- Chief Executive Officer of Frontline Management AS

So we -- in terms of we made the call now on scrubbers up to April, May of next year. All the calls we've made have been on ships that were due to dry-dock. So the next ones that will be coming up will be a bit trickier in terms of decision-making because they will be outside of docking. So the whole cost will be scrubber only. I think we'll be in a rate environment, which is a lot stronger. So the off-hire cost will increase, but what we've done is that we've -- obviously we hold the position in FMSI, gives us great access and that company is not going to be even better when the Clean Marine merger is completed.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2019 kl 13:30 4289

MarineroMarine skrev 50% av flåten ca.
Når tid skal resten skifte ?
Finnes det en skift plan for det som du vet om ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Noni
27.12.2019 kl 13:13 4326

MarineroMarine skrev 50% av flåten ca.
Trodde at jeg hadde tatt feil.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
27.12.2019 kl 12:55 4378

50% av flåten ca.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2019 kl 11:59 4490

Har ikke FRO montert på det meste da
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
awkward
27.12.2019 kl 10:18 4652

Dog har de vesentlig eldre skip, som er modne for skraping etter å ha ridd denne tankbølgen.

Hvilket er helt fair, og stadig et godt case for å melke markedet!
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
d12m
27.12.2019 kl 10:12 4681

Nå nå. ADS har også kun skip med scrubbere. Rett skal være rett.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2019 kl 01:01 4928

Artikkel i Finansavisen i dag spår ny tankfest i 2020 og bekrefter at skip med scrubbere antagelig får 15000 USD bedre rater enn gamle skip. Når drivstoffutgiftene ligger 5-12.000 lavere enn for gamke skip, blir det stor forskjell i inntjening. HUNTER er eneste selskap som kun har skip med scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2019 kl 12:47 5367

Reserven og de dyktige gutta kom inn her på 2 tallet
Jeg har kjøpt fra 3,85 til 4,80 og er fornøyd med det
Hvis den nå fortsetter å gå litt så har vi all nytt godt av AF sin dyktighet, men også fått enormt mye gratis hjelp her fra Volf, Reserven og alle disse proffene
Har aldri tidligere sett så mye flinke folk på et slikt forum som vi har her på Shipping forumet
Jeg var i 7 år på det finans forumet og der var det mest kverulanter og nesten aldri noe nyttig og sann informasjon man kunne bruke
Alle var liksom eksperter, men egentlig bare en haug kverulanter
Her er det helt annerledes, folk er hyggelige og hjelpsomme
Kverulantene er få her inne, eneste jeg har møtt på her er denne øyvindl . Ellers er alle opptatt av å hjelpe hverandre med å tjene penger, det er helt uvanlig uansett forum.
Bare fortsett å være positiv og bring inne relevant informasjon , så ordner AF resten for oss
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
23.12.2019 kl 12:24 5423

Jeg fulgte sendingen på HO med AF. Poenget er at man ikke selger aktiva som gir denne type inntjening bare forde verdiene av dem går opp. Man surfer bølgene. At skip eller selskap blir solgt er sikkert. Så kan vi være uenige om når. Uansett vil dette bli meget god butikk for alle.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Onkelskrue
23.12.2019 kl 12:05 5479

I flere år før han begynner å forhandler om salg? Det er helt feil i forhold til det Fredly har sagt, dersom man har fulgt aksjen siden HUNTER ble et asset play på tankmarkedet styrt av AF. Fredly kommer nok ikke til å selge med det første, men at det vil ta flere år er iallfall ikke sikkert. Fredly har sagt han ikke vil være en skipsreder, og tank er syklisk så det er helder ikke heldig å sitte for lenge. Går skipsverdiene nok opp, så kommer Fredly til å selge, slik er det og slik var meningen med HUNT.

For all del kan det ta litt tid før det skjer, men . jeg tror at dersom ratene holder seg på desse nivåene litt til nå, så er det ikke lenge før vi ser en økning i spkipsverdiene og dermed i NAV. Anbefaler deg å ta en titt på da AF eksempelvis var på hegnar tv i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
canarias
21.12.2019 kl 22:39 5905

Vi stoler helt og fullt på at Fredly vil ta de rette avgjørelser her, vi blir uansett med på seilasen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
21.12.2019 kl 22:21 5941

De fleste her snakker om kurs dobbling... Men det er jo inntjenigen og utbyttet som er målet når man kjøper seg inn i en bedrift...
Fredly kommer til å dra ut maks av cash i flere år før han går i forhandlinger om salg av skip eller selskap. utbytte og utbytte det er det som teller.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
ruda
21.12.2019 kl 11:10 7017

Ingen tvil om at dette går Hunt sin vei. Tror på en dobling før sommeren
Slettet bruker
21.12.2019 kl 10:03 7120

Fra compassmar sin ukerapport. Ikke bare får scrubberskip høyere rater, de får lavere drivstoffkostnad. Prisene på svovelfattig drivstoff går i taket mens "gammel" type er halvert:

"..The year-end holiday period always has a slowdown effect on S&P activity, but this year has the added "uncertainty" that is being created by the IMO 2020 emissions deadline on January 1st and how those changes will affect ship prices and investment decisions.

Sellers and Buyers are closely watching how things play out in the new year for scrubber fitted vs. non-scrubber fitted vessels and how the bunker price changes and availabilities will affect ship prices. Scrubber fitted vessels are seeing big premiums in the charter market, especially for larger ships such as VLCC's and Capesize bulkers. Fuel represents shipping’s single biggest operating expense and the new "compliant fuels" are trading at several hundred dollars per ton more than the old variety. We are seeing some significant disruptive issues when it comes to sourcing marine fuels in many ports around the world. Extra waiting days and substantial shortages/increased prices of compliant low sulphur (0.5%) fuel are taking place.

With less than 2 weeks before the low sulphur regulations go into effect, Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) is scarce and prices are unpredictable and high. In Singapore VLSFO compliant fuel has shot up from $526 PMT on
December 2, 2019 to $658 PMT as of yesterday. For example, we are hearing of acute shortages of fuel in EC India which is causing headaches for both owners and charterers. It has been reported that Fujairah has run out of VLSFO with no availability until the beginning of next year.
In anticipation of the new regulations, High Sulphur Fuel Oil (HSFO) prices have collapsed. For example, prices in Singapore for HSFO have gone from about $598 PMT on September 18, 2019 to $313 PMT yesterday.

Non-scrubber fitted vessels can carry HSFO until March 1, 2020 when the carriage ban for HSFO enters into force - they have to either remove it or dilute it down with low sulphur fuel. Will fuel non-compliance by ships result in Port State Control punishments and court cases?"
Redigert 21.12.2019 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
20.12.2019 kl 12:07 7614

Kursen kommer nok etterhvert som Hunter viser frem inntjening og melder utbytter.
ruda
20.12.2019 kl 11:30 7706

Hunt burde vært over 6 for lenge siden. Ser nå ut for st den er i god fart, så det skal bli morro i januat
canarias
19.12.2019 kl 15:53 8235

Vi har sittet lenge rolig her, er tungt inne i både Hunter og Frontline samt en god post i Okeanis
Slettet bruker
19.12.2019 kl 15:19 8310

Regner med at rederne må justere break-even ratene på grunn av overgang til dyrere drivstoff. Da kommer innbyrdes reprising. Eksempelvis hvis HUNT tjener 300 mill USD ekstra bør det med PE 7 gi 2 mrd NOK i høyere market cap enn et tilsvarende rederi uten scrubbere. Basert på NAV-beregninger bør skip med scrubbere ligge 15% høyere.
Black Peter
19.12.2019 kl 14:57 8377

Det hadde vært fint om ratene ble meldt mhp hvilke skip/løsning det er, slik det er nå med slutninger meldt så er kanskje ratene 10.000dollar høyere enn snitt f.eks FRO som har mix av skip med/uten scrubb. For HUNT blir det enda verre som har scrubbere på alle skip, men kanskje ikke flere skip enn at dere fanger opp slutninger på de enkelte skipene.
Quepasa
19.12.2019 kl 14:44 8421

Nettop. Det er vanskelig å prise shipping på P/E, grunnet den store volatiliteten i bransjen. Derfor kommer denne pris/NAV (pris/bok) til sin rett, og mange peker på den, og gjør i disse dager et "asset play" som jo er et NAV spill. Jeg prøver å røyke ut risikoen i det.
IMO2020 er et kortsiktig tiltak, utslippene er de samme, bare mer kontrollerbare i tid og sted, og allerede under kritikk. Det kommer flere ESG tiltak. Hva vet en jo ikke, det snakkes om gassdrift, uansett blir det mer kostbart, og investerbarheten i dagens skip blir satt under press. Det var annerledes i 2006, når alle trengte råvarene, ingen snakket om miljlø og verden flommet av villig kredit, da kom NAV. Det kommer et skifte, ESG koster, og prisen må til slutt betales av noen. Tviler på at vi får se brake even priser på 20'/d for ECO 2.0 skip. Hvor lenge får Fredriksen og Fredly osv. med scrubber båter lov til av ESG politikerne til å melke dette vakuumet i markedet, eller blir de skattet ihjel, for å finansiere: https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/12/17/7482780/vil-opprette-milliardfond?redirect
Slapp av, på kort sikt 1-2 år er jeg superbull, dette MÅ slå ut i ratene, men jeg er kanskje ikke like optimistisk VLCC NAV prising slik vi så i 2007/8. Sammenligner med tysk kullkraft. Det sies å være 40% årlig avkastning der, men med høy politisk risiko. Denne politiske risikoen kommer til shipping også er jeg redd.
Slettet bruker
19.12.2019 kl 14:44 8425

Fredly selger helt sikkert ikke på 7 tallet, tror han kanskje selger på 9 tallet👍
Slettet bruker
19.12.2019 kl 14:05 8514

Det blir ca. 5 mill USD pr år pr båt i inntjeningsforskjell. Det blir 300 mill totalt for HUNT

Det må gi effekter på prisingen av de ulike tankaksjene. Kun HUNT har utelukkende skip med scrubbere.
Slettet bruker
19.12.2019 kl 14:00 8528

Inntjeningsforskjellen med og uten scrubbere er nå over USD15 000 pr dag.

https://sysla.no/maritim/tankbater-med-eksosrensere-tjener-na-mer-enn-de-uten/?utm_source=bt&utm_medium=webwidget&utm_campaign=promo
Slettet bruker
19.12.2019 kl 13:29 8611

Fredly har også sagt at han er åpent for alt som er i aksjonærenes interesser. HUNT kan få mye mer hvis alt selges inklusiv lange kontrakter
Cutter
19.12.2019 kl 13:04 8671

HUNT har lenge signalisert at skutene skal operere i spot markedet. Tror ikke vi får se noen lange TC kontrakter her. Skulle selv likt å ha ei skute inne på lang TC, men ser ut som de tenker 'all in' på et salg av alt den dagen siste skute er levert. Under 7 kr blir nok ikke diskutert.
Slettet bruker
19.12.2019 kl 12:46 8718

Enig i at man bør se mer på PE, men det er ikke så lett med volatile spotrater. Derfor håper jeg på bedring i lange kontrakter. Her har HUNT store fordeler. Da blir det mer relevant. Samtidig signaliserer bedre langtidskontrakter at markedet tror på vedvarende høye rater.
Yuri_Milner
19.12.2019 kl 12:15 8788

Ligger an til særs gode nyheter på nyåret med andre ord. Tror ikke vi ser 4-tallet igjen
Quepasa
19.12.2019 kl 12:05 8832

"Forstår ikke helt hvorfor nybyggingsprisene ikke har steget mer."
Kobler det til en av de store usikkerhetene jeg seg ift shipping. (Stort sett ser det jo bull ut, men noen skår er det altids)
Det kan ha å gjøre med marked og etterspørsel. Ved tidligere oppganger, har nybyggprisene økt. Bransjen har som kjent "bygget seg i hjel" hver gang. Det presser prisene på skip, både nybygg, og brukt, men tynger ratene etterhvert som tilbudssiden blir for stor. Denne gangen ser det ut som "alle" har lært, og i tillegg til ESG kravene/usikkerheten til livslengde på eksisterende teknologiplattform, avventer rederne nybygg. Da stiger neppe nybygg-prisene, og antakelig derfor ikke annenhåndsprisen på skip heller. Det blir bygget for lite, og på et tidspunkt kommer ratene. Selv med TC på 100'$/d for en VLCC, tenker man seg om før en investerer 100M$ i en båt, avskrivingstiden strekker seg for langt inn i usikkerheten. Jeg tror dette blir flytter over på konsumentene, i form av å betale mer for frakten, (dag for dag) som jo er bra for de som har båter i vannet. Slik vil det være inntil IMO kommer med en visjon for fremtidig grønn skipsfart, noe de visstnok jobber på spreng med.
Kanskje tenke mindre pris/NAV og se mer på tradisjonell P/E?
Redigert 19.12.2019 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Struts
19.12.2019 kl 11:57 8867

Ingen grunn til at NB-priser skulle øke, verftene har kapasitet - og så er det levering 2 år eller så frem i tid. Resalg-prisene derimot har økt ganske mye fra januar (USD 92 mill) til nå USD 99 mill. Da ville jeg legge til grunn at man vurderer resalg som relativt prompt levering, mao for eksempel resalg pr nå med levering nærmeste få måneder. Hunter solgte vel også et for USD 98 m for ikke lenge siden. Tror jeg.
Slettet bruker
19.12.2019 kl 11:53 8888

Et av skipa gikk jo inn på 45 dagers kontrakt. De 2 andre skal vel inn på nye kontrakter ved årsskifte. Det ser ut til at de kan bli skyhøye.