Scrubbereffekten øker
Prisen på svovelfattig drivstoff har gått i taket i Singapore i følge Tradewinds. Prisøkning fra 535 til 625 i desember. Shippingselskapene og analytikerne må snart revidere break-even ratene for skip uten scrubbere. Det kan gi utslag på relativ prising mellom selskapene. Kostnadene for skip uten scrubbere øker, mens Hunter fortsatt kjører på billig drivstoff.
I spotmarkedet er det reder som betaler drivstoffet, mens ved bareboat kontrakter er det befrakter.
Om litt vil sannsynligvis betrakteren ønske lengre TC kontrakter på 3-5 år. Ratene stiger først i spot, dernest på lange kontrakter. Da vil Hunter kunne få vesentlig bedre betalt enn redere med skip uten scrubbere.
I spotmarkedet har Hunter kostnadsfordeler, i TC-markedet er det store inntektsfordeler. Dersom Hunter inngår lengre kontrakter, vil inntjeningen påvirke aksjekursen i større grad enn skipsprisene. Samtidig kan skipsverdiene fort øke med 30%. Med Hunters gearing gir det 100% på NAV.
Med handelskrigen foreløpig løst, er det duket for reprising.
Det kan bli en hyggelig jul, og jula varer helt til påske.
I spotmarkedet er det reder som betaler drivstoffet, mens ved bareboat kontrakter er det befrakter.
Om litt vil sannsynligvis betrakteren ønske lengre TC kontrakter på 3-5 år. Ratene stiger først i spot, dernest på lange kontrakter. Da vil Hunter kunne få vesentlig bedre betalt enn redere med skip uten scrubbere.
I spotmarkedet har Hunter kostnadsfordeler, i TC-markedet er det store inntektsfordeler. Dersom Hunter inngår lengre kontrakter, vil inntjeningen påvirke aksjekursen i større grad enn skipsprisene. Samtidig kan skipsverdiene fort øke med 30%. Med Hunters gearing gir det 100% på NAV.
Med handelskrigen foreløpig løst, er det duket for reprising.
Det kan bli en hyggelig jul, og jula varer helt til påske.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Freecashflow
21.12.2019 kl 22:21
5939
De fleste her snakker om kurs dobbling... Men det er jo inntjenigen og utbyttet som er målet når man kjøper seg inn i en bedrift...
Fredly kommer til å dra ut maks av cash i flere år før han går i forhandlinger om salg av skip eller selskap. utbytte og utbytte det er det som teller.
Fredly kommer til å dra ut maks av cash i flere år før han går i forhandlinger om salg av skip eller selskap. utbytte og utbytte det er det som teller.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
canarias
21.12.2019 kl 22:39
5903
Vi stoler helt og fullt på at Fredly vil ta de rette avgjørelser her, vi blir uansett med på seilasen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Onkelskrue
23.12.2019 kl 12:05
5477
I flere år før han begynner å forhandler om salg? Det er helt feil i forhold til det Fredly har sagt, dersom man har fulgt aksjen siden HUNTER ble et asset play på tankmarkedet styrt av AF. Fredly kommer nok ikke til å selge med det første, men at det vil ta flere år er iallfall ikke sikkert. Fredly har sagt han ikke vil være en skipsreder, og tank er syklisk så det er helder ikke heldig å sitte for lenge. Går skipsverdiene nok opp, så kommer Fredly til å selge, slik er det og slik var meningen med HUNT.
For all del kan det ta litt tid før det skjer, men . jeg tror at dersom ratene holder seg på desse nivåene litt til nå, så er det ikke lenge før vi ser en økning i spkipsverdiene og dermed i NAV. Anbefaler deg å ta en titt på da AF eksempelvis var på hegnar tv i 2018.
For all del kan det ta litt tid før det skjer, men . jeg tror at dersom ratene holder seg på desse nivåene litt til nå, så er det ikke lenge før vi ser en økning i spkipsverdiene og dermed i NAV. Anbefaler deg å ta en titt på da AF eksempelvis var på hegnar tv i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Freecashflow
23.12.2019 kl 12:24
5421
Jeg fulgte sendingen på HO med AF. Poenget er at man ikke selger aktiva som gir denne type inntjening bare forde verdiene av dem går opp. Man surfer bølgene. At skip eller selskap blir solgt er sikkert. Så kan vi være uenige om når. Uansett vil dette bli meget god butikk for alle.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Reserven og de dyktige gutta kom inn her på 2 tallet
Jeg har kjøpt fra 3,85 til 4,80 og er fornøyd med det
Hvis den nå fortsetter å gå litt så har vi all nytt godt av AF sin dyktighet, men også fått enormt mye gratis hjelp her fra Volf, Reserven og alle disse proffene
Har aldri tidligere sett så mye flinke folk på et slikt forum som vi har her på Shipping forumet
Jeg var i 7 år på det finans forumet og der var det mest kverulanter og nesten aldri noe nyttig og sann informasjon man kunne bruke
Alle var liksom eksperter, men egentlig bare en haug kverulanter
Her er det helt annerledes, folk er hyggelige og hjelpsomme
Kverulantene er få her inne, eneste jeg har møtt på her er denne øyvindl . Ellers er alle opptatt av å hjelpe hverandre med å tjene penger, det er helt uvanlig uansett forum.
Bare fortsett å være positiv og bring inne relevant informasjon , så ordner AF resten for oss
Jeg har kjøpt fra 3,85 til 4,80 og er fornøyd med det
Hvis den nå fortsetter å gå litt så har vi all nytt godt av AF sin dyktighet, men også fått enormt mye gratis hjelp her fra Volf, Reserven og alle disse proffene
Har aldri tidligere sett så mye flinke folk på et slikt forum som vi har her på Shipping forumet
Jeg var i 7 år på det finans forumet og der var det mest kverulanter og nesten aldri noe nyttig og sann informasjon man kunne bruke
Alle var liksom eksperter, men egentlig bare en haug kverulanter
Her er det helt annerledes, folk er hyggelige og hjelpsomme
Kverulantene er få her inne, eneste jeg har møtt på her er denne øyvindl . Ellers er alle opptatt av å hjelpe hverandre med å tjene penger, det er helt uvanlig uansett forum.
Bare fortsett å være positiv og bring inne relevant informasjon , så ordner AF resten for oss
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Artikkel i Finansavisen i dag spår ny tankfest i 2020 og bekrefter at skip med scrubbere antagelig får 15000 USD bedre rater enn gamle skip. Når drivstoffutgiftene ligger 5-12.000 lavere enn for gamke skip, blir det stor forskjell i inntjening. HUNTER er eneste selskap som kun har skip med scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
d12m
27.12.2019 kl 10:12
4679
Nå nå. ADS har også kun skip med scrubbere. Rett skal være rett.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
awkward
27.12.2019 kl 10:18
4650
Dog har de vesentlig eldre skip, som er modne for skraping etter å ha ridd denne tankbølgen.
Hvilket er helt fair, og stadig et godt case for å melke markedet!
Hvilket er helt fair, og stadig et godt case for å melke markedet!
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
27.12.2019 kl 12:55
4376
50% av flåten ca.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Noni
27.12.2019 kl 13:13
4324
Trodde at jeg hadde tatt feil.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
MarineroMarine skrev 50% av flåten ca.
Når tid skal resten skifte ?
Finnes det en skift plan for det som du vet om ?
Finnes det en skift plan for det som du vet om ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
27.12.2019 kl 23:43
4051
Står litt om dette i her fra Q3: halve flåten innen
Mars/april 2020. Se kommentarer mot slutten.
https://www.google.com/amp/s/www.fool.com/amp/earnings/call-transcripts/2019/11/27/frontline-ltd-fro-q3-2019-earnings-call-transcript.aspx
Mars/april 2020. Se kommentarer mot slutten.
https://www.google.com/amp/s/www.fool.com/amp/earnings/call-transcripts/2019/11/27/frontline-ltd-fro-q3-2019-earnings-call-transcript.aspx
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
27.12.2019 kl 23:48
4044
Robert Hvide Macleod -- Chief Executive Officer of Frontline Management AS
Got it. I'll take that. I had the scrubber part. I'll give you the scrubber straight away which is but one out of three ships that we have on the water now and that's going to increase to about half the fleet within next three, four maybe five months.
Randy Giveans -- Jefferies LLC -- Analyst
Okay. So by end of the first quarter maybe April half the fleet, but no more plans for additional scrubbers thereafter or is this kind of an ongoing strategy?
Robert Hvide Macleod -- Chief Executive Officer of Frontline Management AS
So we -- in terms of we made the call now on scrubbers up to April, May of next year. All the calls we've made have been on ships that were due to dry-dock. So the next ones that will be coming up will be a bit trickier in terms of decision-making because they will be outside of docking. So the whole cost will be scrubber only. I think we'll be in a rate environment, which is a lot stronger. So the off-hire cost will increase, but what we've done is that we've -- obviously we hold the position in FMSI, gives us great access and that company is not going to be even better when the Clean Marine merger is completed.
Got it. I'll take that. I had the scrubber part. I'll give you the scrubber straight away which is but one out of three ships that we have on the water now and that's going to increase to about half the fleet within next three, four maybe five months.
Randy Giveans -- Jefferies LLC -- Analyst
Okay. So by end of the first quarter maybe April half the fleet, but no more plans for additional scrubbers thereafter or is this kind of an ongoing strategy?
Robert Hvide Macleod -- Chief Executive Officer of Frontline Management AS
So we -- in terms of we made the call now on scrubbers up to April, May of next year. All the calls we've made have been on ships that were due to dry-dock. So the next ones that will be coming up will be a bit trickier in terms of decision-making because they will be outside of docking. So the whole cost will be scrubber only. I think we'll be in a rate environment, which is a lot stronger. So the off-hire cost will increase, but what we've done is that we've -- obviously we hold the position in FMSI, gives us great access and that company is not going to be even better when the Clean Marine merger is completed.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Takk takk
Veldig bra forklaring
Her er det bare å holde fast på det man har og håpe på store utbytter og fortsatt kursoppgang
Fredly med HUNT har jo nærmest vert geni her og installert Skrubber på hele flåten før de er på vannet
Tror vi er griseheldig alle vi som sitter lastet med både FRO og HUNT nå
Kan ikke forstå annet enn at disse 2 bare må gå videre
Tør vi håpe på 6 kr for HUNT i løpet av januar?
Veldig bra forklaring
Her er det bare å holde fast på det man har og håpe på store utbytter og fortsatt kursoppgang
Fredly med HUNT har jo nærmest vert geni her og installert Skrubber på hele flåten før de er på vannet
Tror vi er griseheldig alle vi som sitter lastet med både FRO og HUNT nå
Kan ikke forstå annet enn at disse 2 bare må gå videre
Tør vi håpe på 6 kr for HUNT i løpet av januar?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
10.01.2020 kl 19:31
3089
Owners with scrubbers cleaning up
The multi-million dollar question for owners opting to install exhaust gas cleaning systems, or scrubbers, was would the fuel price spread justify the investment with a short pay back period. As of 10 January the answer is a resounding “yes” with the soaring VLSFO price noted in the previous paragraphs and the HFO price actually falling resulting a spread in the $300 pmt plus range currently.
Hentet fra:
https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/imo-2020-smooth-transition
The multi-million dollar question for owners opting to install exhaust gas cleaning systems, or scrubbers, was would the fuel price spread justify the investment with a short pay back period. As of 10 January the answer is a resounding “yes” with the soaring VLSFO price noted in the previous paragraphs and the HFO price actually falling resulting a spread in the $300 pmt plus range currently.
Hentet fra:
https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/imo-2020-smooth-transition
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
forzavinger
10.01.2020 kl 19:38
3063
Fra E24 i dag
Sparebank 1 Markets anbefaler Hunter-kjøp: Har kursmål på 6,4 kroner
Sparebank 1 Markets har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 6,4 kroner for Arne Fredlys tankrederi Hunter Group, ifølge en analyse fra torsdag denne uken.
Hunter-aksjen ligger fredag på 5,85 kroner på Oslo Børs.
Meglerhuset peker på at verdien av Hunters såkalte scrubbere på skipene sine for å møte de nye utslippsreglene for skipsfarten ikke er priset inn i aksjekursen, og at «scrubbernes inntjeningspotensial snart vil bli synlig».
– Vi estimerer betydelig oppsidepotensial fra Hunters scrubber-investering, fremgår det.
Det økonomiske argumentet bak en slik investering er at skip med scrubbere vil få bedre betalt – en såkalt «scrubber-premie» – etter innføringen av IMO 2020, fordi de fortsatt kan kjøre på billig bunkersolje med mye svovel.
Samtidig blir drivstoffet med mindre svovel, som skipene uten scrubber må bruke, dyrere.
Denne premien har allerede materialisert seg i tankmarkedet og sist uke tjente såkalte VLCC-skip med scrubber 24.000 dollar mer per dag enn de uten.
Sparebank 1 Markets trekker også frem at tankselskaper med større markedsverdi har steget betydelig på børs det siste året, mens de med mindre, slik som Hunter, fortsatt henger noe etter.
Sparebank 1 Markets anbefaler Hunter-kjøp: Har kursmål på 6,4 kroner
Sparebank 1 Markets har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 6,4 kroner for Arne Fredlys tankrederi Hunter Group, ifølge en analyse fra torsdag denne uken.
Hunter-aksjen ligger fredag på 5,85 kroner på Oslo Børs.
Meglerhuset peker på at verdien av Hunters såkalte scrubbere på skipene sine for å møte de nye utslippsreglene for skipsfarten ikke er priset inn i aksjekursen, og at «scrubbernes inntjeningspotensial snart vil bli synlig».
– Vi estimerer betydelig oppsidepotensial fra Hunters scrubber-investering, fremgår det.
Det økonomiske argumentet bak en slik investering er at skip med scrubbere vil få bedre betalt – en såkalt «scrubber-premie» – etter innføringen av IMO 2020, fordi de fortsatt kan kjøre på billig bunkersolje med mye svovel.
Samtidig blir drivstoffet med mindre svovel, som skipene uten scrubber må bruke, dyrere.
Denne premien har allerede materialisert seg i tankmarkedet og sist uke tjente såkalte VLCC-skip med scrubber 24.000 dollar mer per dag enn de uten.
Sparebank 1 Markets trekker også frem at tankselskaper med større markedsverdi har steget betydelig på børs det siste året, mens de med mindre, slik som Hunter, fortsatt henger noe etter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
Shagwong
20.01.2020 kl 13:28
2506
TradeWinds skriver at EuroNav revurderer sin tidligere stilling til scrubbers.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »