Avance fornyer flåten - Kjempebra!

Avanceman
AVANCE 17.12.2019 kl 17:19 6121

Nyheten om at Avance har kontrahert to nye VLGC´er til gode betingelser, kom i går, med det resultat at kursen har sunket forholdsvis betydelig etter at meldingen ble sluppet. Så kan man jo lure på årsaken til nedgangen. En åpenbar forklaring er naturligvis at noen frykter kjøpet av disse skipene skal redusere selskapets utbyttekapasitet samt at frykten for overkapasitet vekkes til live, jf. erfaringene fra 2014/2015 og frem til nå. For meg er nyheten om kontraheringen utelukkende positiv, med mindre man er i aksjen helt kortsiktig. Hvorfor er kontraheringen positiv?
1. Selskapet har understreket at utbyttekapasitet har første prioritet. Jeg stoler på det og ser frem til fine utbytter utover 2020, underforstått at nye skip anskaffes på gode betingelser.
2. Ledelsen i Avance har ansvar for å legge strategien for selskapet fremover. Strategien må være slik at den muliggjør rederiets langsiktige plan. Vi må huske at et selskap i en bransje som Avance har kun to valg i f.t. om de skal anskaffe nye skip eller ikke. Velger de ikke å kjøpe nytt, vil de sakte, men sikkert bli akterutseilt (i dobbel forstand) av konkurrentene. Det andre alternativet er å kjøpe nytt for å holde markedsposisjonen og ta del i den positive utviklingen vi ser. Det finnes ikke noe tredje alternativ. Status quo er ikke et alternativ i et dynamisk marked. (Du må ta del, og bli en av vinnerne eller du kan la være, og ergo taper du.)
3. Markedet er så godt i dag og fremtidsutsiktene viser sunn vekst de kommende årene. En sånn situasjon fører alltid til at det bygges nytt, av vårt selskap eller av konkurrentene. Det viktigste er at veksten er balansert og hensyntar faren for overkontrahering.
4. Et annet viktig moment er at for hvert år som går, blir eksisterende flåte eldre, og verdien synker. I rapporten for Q3 opplyste Avance at de nedskriver verdien av eksisterende flåte (NAV) med 6,5% pr. år. Skal man la det skje år for år, uten å fornye flåten, skjønner alle hva resulatet blir etterhvert.
5. For et par måneder siden fikk markedet info om at Avance er i markedet for å selge sin eldste VLGC. Sannsynligvis skjer det snart, og økningen i deres flåte er redusert til kun ett skip.
6. Sist, men ikke minst, nye skip har moderne driftssystemer der miljøteknologi er prioritert, som for Avance sine nye, som skal ha dual drivstoffsystemer, altså gass og olje (diesel).
Min konklusjon er at en slik fornyelse av flåten som Avance nå har startet med, viser at de prioriterer å ivareta og øke eiernes verdier i et langt perspektiv. Det er jeg kjempefornøyd med og vil gratulere ledelsen med en klok beslutning!
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
17.12.2019 kl 19:49 5977

Først : Innlegget ditt fortjener en TICKER. ( "AVANCE" er jo et opplagt valg...")

Ellers er jeg enig i konklusjonen din.


Som Ulrik Uhrenfeldt Andersen, CEO i Avance Gas uttalte i forbindelse med denne bestillingen av 2 nye VLGC'ere :

“Signing the contracts is a milestone for Avance Gas. The new vessels offer larger intake, lower daily consumption and, naturally, the possibility of burning LPG, which is much cheaper and cleaner than compliant fuel. Together, these features translate into unrivalled levels of operational efficiency.

The investment also means we are delivering on our sustainability agenda. By reducing SOx emission with 97-100%, particulate pollution with 90% and significantly reduce CO2 emissions compared to modern conventional VLGC tonnage, we are taking the first steps towards a low-carbon future...."
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
skerptiker
17.12.2019 kl 19:53 5947

Men markedet likte det ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
17.12.2019 kl 20:00 5928

Hva "markedet" mener om dette vet du først om noen uker/måneder. En stor del av dette markedet består av veldig kortsikta spekulanter/daytradere og aksjehandels-roboter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
BIF78
17.12.2019 kl 20:02 5913

Ja, det er fint for mig, at den falder.

Jeg skal købe til pensionen i morgen, så det er perfekt, at jeg kan købe under 50kr
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Frontman
17.12.2019 kl 20:57 5784

Leveranse om 2 år..rekker mange utbytter innen den tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2019 kl 21:11 5732

Ja Nonoq det er uforutsigbart å være langsiktig på børsen. Men dette er vel en av de sjeldne mulighetene slik jeg ser det. Klarte ikke å stå imot og kjøpte mer på 49,15 i dag. Selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for at jeg har nok nå. Nå er det nok:)
Ratene er utrolig gode og det er utrolig at vi enda vaker under 50. Jeg vil tro at resultatet for Q4 blir bedre enn 0,65 dollar. Det er lenge siden sist og det vil vedvare en stund med gode tider. Ser at flere fond har økt i det siste så det er da og et godt tegn.
Kun 2 måneder til utbytte! Da regner jeg med å få omlag 35000 kroner med et meget konservativt utbytteanslag, er jeg heldig det dobbbelte.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
OB
17.12.2019 kl 23:54 5421

-Man levererade inte den utdelning man borde ha gjort.
-Man har inte ordnat listning i USA.
-Man lyckades inte förhandla fram att köpa Trafiguras skepp
-Man beställde fartyg på varv vilket alltid bör mötas med avsky med tanke på shippings dåliga track record på området.
- Man fortsätter att leverera svaga resultat vs genomsnittligt spot och vs peers. Förklaringen att det handlar om att det blir så när raterna går upp är ologisk när man ligger på höga rater sen början av juni månad.

Jag tittar på nye VDns bakgrund och är inte helt säker på om hans prioriteringar kan väntas matcha de önskemål som jag som aktieägare har. Just nu platsar inte Avance Gas i min portfölj och jag håller inte med om att deras senaste drag skulle ha varit positivt för ägarna som knappast har (eller inte borde ha inom shipping) ett treårigt perspektiv (leverans på de två skeppen och hinna börja visa intjäning).

Avance förblir dock ett intressant företag. Sågar dem inte på något sätt för all framtid. Men nyheterna sen jag låg och köpte mina sista aktier på 40 nok har i mitt tycke varit negativa. Ändå ligger kursen rejält högre. Samtidigt går bolaget nu in kvartal 1 då man kommer ha stor del av flottan i en minst sagt stökig miljö för installation av scrubbers där riskerna för fel tajming och fördröjningar är stora.


Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
msmekk
18.12.2019 kl 08:03 5123

Dehlpi fondene satser på gassfrakt fra USA og tar Avance inn i Dine Penger`s porteføljen. De ser Avance Gas som en indirekte eksponering mot økende oljeproduksjon i USA i forhold til resten av verden. Amerika er nå verdenes største oljeprodusent og oljen/gassen må fraktes helt fra USA til Asia som gir gode inntekter for shipping. Ratene for LPG har gått veldig mye i høst og inntjeningen til Avance er svært gode. Store deler av overskuddet vil bli betalt ut til aksjonærene i form av utbytte, noe som er veldig positivt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
awkward
18.12.2019 kl 08:19 5053

Hvordan kommer du til 0,65 dollar?
Legger du til grunn høyere rater enn de har informert om?
Det har vist seg å være en dårlig strategi med Avance.

Bruk maks 50k som rate, så slipper du å bli skuffet. (Forhåpentligvis)
Det skulle gi ca 35mUSD på kvartalet. Noe som gir ca 0,55 USD per aksje.

Fortsatt en meget hyggelig P/E.
Men greit å ikke styre opp egne, og andres, forventninger for mye i forkant.



Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2019 kl 08:20 5044

54 000 er lagt til grunn og jeg antar ca.2,40 - 2,45 i utbytte. Det er da ikke for mye synes jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.12.2019 kl 08:26 5011

Jeg fonner det også pussig at markedet reagerer som de gjør på en slik positiv nyhet.
Avanceman redegjør på en utmerket måte hvordan ledelsen må tenke for å holde rederiet sin posisjon innen LPG frakt. PG i denne situasjonen har de gjort alt riktig.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor markedsaktørene finner at kontrahering av to nye, topp moderne skip blir ansett som en trussel mot selskapets utbyttepolitikk. Jeg antar at dette er skip som skal kunne ned reale seg selv gjennom arbeidet de er forutsatt å gjøre fra 2022 og fremover. Finansieringen av skipene er trolig en kombinasjon av salg av sitt eldste skip og lån. Lån som finansieres, og vel så det, gjennom frakteinntekter. Slik markedet nå fortoner seg så vil LPG markedet holde seg godt også etter 2021. Ja, det vil komme ny tonnasje inn i markedet, men det vil samtidig bli skrapet eldre tonnasje og fraktevolumet vil stige. Så kontrahering av ny tonnasje trenger nødvendigvis ikke ødelegge balansen i markedet.

Jeg tror ikke denne kontraheringen vil endre utbyttepolitikken fra selskapet, ei heller størrelsen på utbyttene. Dette vil markedsaktørene etterhvert skjønne og kursen vil ta seg opp igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2019 kl 09:06 4877

Jeg forstår at aktørene her inne er svært opptatt av å snakke positivt om sin investering, og jeg har selv i lang tid vært meget positiv til caset - men la oss være realistiske. Bygging av nye skip krever egenkapital - en tommelfingerregel sier 70% fremmedkapital (lån) og 30% EK - dvs helt klart må de redusere utbyttene fremover og konsentrere seg om å betale inn EK/krav til egen likviditet. Og ingen må tror at bankene ikke følger med og forstår markedet - de vil selvsagt kreve avdrag straks skipene er bygget mens det er gode tider slik at lånebeløpene er vesentlig lavere nå markedet igjen snur som det alltid gjør enten pga for stor tilbudsside (rederne i kjent stil bygger alt for mange skip) eller at etterspørselssiden svekkes osv.osv.. Så let`s face the fact. - dette vil redusere utbyttene og det er negativt for en rekke aktører.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.12.2019 kl 09:19 4814

Greit det. Men EK må nødvendigvis ikke være friske penger. Dersom rederiets eldste skip selges så vil nok pengene for dette gå inn som ny EK i nybyggene. Og nedbetalingen av lånefinansierte midler vil nok bli mer enn dekket av inntektene ny tonnasje seiler inn. Såfremt ikke markedet skulle endre seg dramtisk innen den tid. Men denne risikoen ligger i all form for shipping. Se mot bulkmarkedet. Jeg tjente i sin tid (2003 - 2008) gode penger i GOGL. Skulle rett nok solgt meg ut i november 2007 og ikke januar 2008. Men bulkmarkedet har lagt med brukket rygg siden 2008 og det er først det siste året at det er sett antydning til noe som kan bety at markedet etterhvert vil normalisere seg. Et grelt eksempel på at rederienes grådighet sager av den grønne gren de satt på.

Det samme kan selvfølgelig skje innen LPG segmentet. Men dagens marked og det markedet man ser for seg ihvertfall ut 2021 skyldes at der er kontrahert for få skip de siste årene. Så er det bare å håpe at dagens gode marked ikke resulterer i en ny tankeløs overkontrahering. Men at flåten må fornyes til en viss grad, det burde markedsaktørene skjønne. Og det å kontrahert to nye tankere, samtidig som en tanker er på vei ut er godt innenfor det akseptable, etter min mening.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
awkward
18.12.2019 kl 09:20 4806

Da kommer jeg til 0,62 - 0,63 USD - ikke så langt unna det.
De har imidlertid sagt 88% av flåten på over 50k.
Antar resten er lavere. (De har vel minst en lengre kontrakt på priser godt under)

Så igjen, jeg maner til moderasjon vedrørende forventningene.

Fortsatt et flott case!


Edit: Jeg tror imidlertid ikke at du sikter for høyt vedrørende utbytte
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Bettil
18.12.2019 kl 09:20 4803

Det er ikke usannsynlig at det vil påvirke utbyttene, men i hvilken grad er interessant. DNB later på sin side til å tro at det ikke vil påvirke all verdens i det korte bildet:
"Avance Gas declared today that has entered into shipbuilding contracts for two 91,000 CBM, Dual-Fuel VLGCs with DSME in South Korea, for delivery Q4 2021 and Q1 2022. We expect the newbuild price to be close to USD80m, reflecting a USD71m newbuild price, USD5m in additional cost related to dual-fuel engine and USD4m in additional cost due to the size of the vessels.

We argue two newbuilds, given current rate and cash flow should not materially affect dividend capacity for 2020. The company states that they have obtained “tail-heavy payment structure and finance available to us means we maintain our capacity to pay dividend”. We calculate dividend pay-out of USD0.77/share in 2020, representing a 80% payout ratio on our EPS of USD0.94 (USD60.5m net profit), which is based on sailed-in rates of USD35.3k/day. Avance generates USD0.7/share for every USD10k/day increase in freight rates, hence at the current USD60k/day, EPS would increase to USD2.6 for 2020 (USD167.4m net profit)."

Nå skal vel Avance også inn i med 6(? - har ikke tallet foran meg) scrubbere i Q1, som også koster litt.
Ratene holder seg dog høye, og fortsetter det inn i Q1, så er det klart at det er mulig å opprettholde en betydelig utbyttekapasitet i tillegg til disse investeringene.

Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
kodenavn
18.12.2019 kl 09:58 4662

Dette er en voldsom overreaksjon.
De nye skipene koster ca 80 mUSD pr stk.
La oss si at de må betale 20 % på disse skipene nå. Det er 16 MUSD x 2. = 32 mill USD.
Pr rapporteringsdato 26. november hadde Avance 65 mill USD i cash.
Med rater på f.eks 52.000 genererer selskapet ytterligere 12 mill USD pr. måned netto.
Så cashbeholdningen bør ved nyttår være ca 78 mill USD
Sagt på en annen måte: Innbetalingen på de nye skipene, hvis 20 % er riktig, utgjør netto cash flow fra 3 måneders drift.

Så her er det cash til både utbytte og innbetaling på nye skip
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
18.12.2019 kl 10:05 4617

Og 6stk scrubbere da, med 1,5 mnd idletid på haøve flåten i Q1?

Er vel fort $5m per scrubber, pluss nedetidens alternativcost?

Kan vi riskere å måtte vente til Q2 på utbytte?
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
kodenavn
18.12.2019 kl 10:15 4568

Ja, vi får scrubberinstallasjon på 6 av 14 skip i Q1, med nedetid på 4-6 uker, til en kostnad på 4-5 mUSD pr. skip.
Men det er ikke sikkert kostnaden på scrubber-installasjon skal tas over driften.
Og det skal vel tilføres mange mill ferske USD i cash i Q1.
Litt vanskelig å spå hvilket utbytte som blir annonsert i slutten av februar, men noe blir det.
Uansett blir dette kanonbra fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Braincool
18.12.2019 kl 10:30 4499

Men hva er det som gjør at Avance faller så mye som den gjør nå. Har vært over 56, ned til ca 50 kr som den har vært en god stund + -. Har en fin stigning igjen opp til 53 +. Nå har det vært en bratt kurve nedover helt ned igjen til 47.85. Noen med en forklaring?
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2019 kl 10:42 4449

Datahandel så forklaringen er enkel. Kjøp deg innpass i en så går du kanskje være med du og. Tipper det er banker og fond som vil riste av flest mulig. De kjøper seg opp for tiden ut fra aksjonærlister.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Avanceman
18.12.2019 kl 11:15 4338

Det er mange ting jeg kunne ha kommentert i ditt innlegg, OB. La meg kort peke på et par åpenbare momenter: Du kritiserer kontrahering av to nye skip (med moderne og miljøvennlig (lite forurensende) motorer), som vil frakte gass til markedets høyeste priser. Hva mener du selskapet i stedet skulle gjøre? Alternativet er å sitte rolig og se at NAV reduseres med 6,5% pr. år, samtidig som transporten av LPG øker år for år. Noen må jo frakte denne gassen, og i dag er flåteutnyttelsen på topp. Ergo, ny kapasitet må inn. Skal da konkurrentene få vokse og ta Avance sine markedsandeler, eller skal Avance forsvare sin posisjon? For meg er svaret selvklart. Så må vi huske at to nye skip, og salg av det eldste, ikke er noen dramatisk økning av flåten. Du skriver også at man knappest har et 3-årig perspektiv innen shipping. Vel, vi vet at shipping er en syklisk bransje. Men, just nu, er på vi på god vei inn i en periode der nettopp de nærmeste tre årene ser meget bra ut, hensyntatt alle kjente fakta om markedsutvikling, ny-kontraheringer osv. Utsiktene til et marked i relativ balanse, dvs. høye rater, god inntjening og gode utbytter og moderat bygging av nye skip. Din argumentasjon er svak og vitner mest om at du ønsker å bli aksjonær i Avance, men til lavest mulig inngangskurs! :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
msmekk
18.12.2019 kl 11:26 4287

I en ukes chartet utviklet Avance en hode skulder som ble brutt på 51 Kr, noe som kunne gi rom for fall ned mot 48 Kr. Jeg trodde ikke den skulle falle helt ned dit, men 48 Kr tok perfekt imot så tror vi fant bunnen der og mest sannsynlig vil den re-bounde rimelig raskt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
OB
18.12.2019 kl 11:46 4224

Jag har varit aktieägare i princip under hela resan upp med köp som lägst 23 nok. När jag lämnade så försvann Avanza Bank från bolaget lista av största ägare vilket ger dig en indikation vad jag ägde av bolaget (och sålde efter rapporten). Jag är absolut intresserad av Avance Gas även i framtiden till rätt pris men jag är inte nöjd med vad ledningen levererade i senaste rapporten (beskrivet ovan) och att de beställde nya fartyg.

Viktigt att trycka på är att jag äger inte shipping aktier på tre års sikt, jag skulle aldrig råda en vän eller annan att tänka på det sättet. Avance hade precis börjat få ordning på sin balansräkning efter flera svåra år. Då beställer nye VD två nya skepp och lämnar ingen utdelning och jag vet vad som väntar när det gäller lönsamhet under Q1 så jag väljer att passa pga pris och pga tajming. Men du har helt rätt i att jag hoppas kunna komma tillbaka framöver. Fram till dess har jag istället mer fokus på råoljetankers och IMO2020 som jag hoppas går bättre kommande 3-6 månader.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Avanceman
18.12.2019 kl 12:02 4173

Jeg tror deg på det du skriver og takk for din åpenhjertighet! Det jeg gjerne ser at du kommenterer er hvilken alternativ strategi mener du selskapet skal velge gitt de kjente fakta der:
1. Markedet vokser og noen må frakte gassen som produseres et sted og skal brennes et annet sted. Du mener det er feil av Avance å beholde sin relative markedsposisjon (noe som er akkurat det de gjør ved å kontrahere to skip og selge ett.
2. Miljøkrav treffer nå shipping-bransjen hardt, og det vil sannsynligvis øke fremover. Bør ikke da en klok ledelse sørge for at selskapet også på dette feltet er i tet, altså investerer i skip som er så lite forurensende som mulig?
3. Spørsmålet om NAV (reduseres med 6,5%/år med mindre nyere skip kommer inn i flåten). Er det riktig å se verdien av flåten synke uten å ta grep?
Til slutt, velkommen tilbake som aksjonær! :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
18.12.2019 kl 12:13 4134

Husk at Avance-kursen nå er opp med ca. +13% den siste måneden siden d. 18. november, selv etter fallet fra 52-53 kr de siste ukene.

Hvis markedet hadde ment at Fredriksen & Co. i Avance hadde gjort noe idiotisk mot aksjonærene med bestillingen av de 2 nye og "grønne" VLGC'erne, så vil jeg mene at kursen allerede nå ville ha falt mye mer enn denne minimale nedgangen på noen få prosenter.



Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
OB
18.12.2019 kl 12:18 4108

Okej så här ser jag på det:
1. Avance har ingen marknadsposition att försvara. Ingen har det inom shipping, shippingmarknaden fungerar (ännu) inte på det sättet och oavsett är Avance en liten spelare i en marknad med 300 VLGC. Avance har redan en flotta som är mycket yngre än genomsnittet och som är ECO. Visst, sälj gärna undantagen.
2. Återigen, Avance har huvudsakligen moderna ECO skepp. Man kan tillägga att det kommer alltid finnas modernare skepp....
3. Jag kommer se värdet av den moderna flottan när den är levererad eller nära levererad... OM marknaden då ser lovande ut (om inte en mängd andra aktörer följer Avance och gör vad vi med fasa har sett hända inom LNGc).

Ja, Avance lär alltid finnas på min short list och jag ärligt talat så gissar jag många aktieägare klagat på att man inte införde utdelning (dvs jag gissar ledningen inte är immun mot det och kommer införa bra utdelning nästa kvartal). När vi sen är förbi scrubber installationerna och säsongsmässig svaghet så blir det ju skördetid under säsongsmässig styrka (sommaren) igen.

Det som mest talar för Avance nu är sådant som ledningen inte påverkar. Arbitraget mellan MB USA och japanska priset spot+1 månad (dvs tiden för transport) ser fortsatt mycket bra ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Avanceman
18.12.2019 kl 12:41 4018

Avance profilerer seg på flg. måte: "Avance Gas is one of the world’s leading VLGC ship-owners and operators. Avance Gas Holding Ltd. ("Avance Gas") is a leading operator of modern VLGCs and provides LPG transportation services to destinations in Europe, South America, India and Asia."
For meg er det åpenbart at det å ha en posisjon, med en moderne flåte, er et fortrinn innen bransjen. Ethvert selskap, uansett bransje, må kontinuerlig arbeide for å, ikke bare ivareta eiernes interesser (verdier). Jeg forutsetter på bakgrunn av det du skriver, at du har erfaring innen business / investeringer. Er du da enig med meg i at det finnes bare to alternative strategier, der den ene baserer seg på fornyelse, fremgang og vekst og den andre tilbakegang (decline)? Status quo er ikke mulig å ha som strategi, da du automatisk vil tape i f.t. de som ønsker å fornye seg, vokse, ta markedsandeler. For meg er dette usedvanlig viktig, og jeg kan ikke forstå annet enn at Avance her viser at de er "på tå hev", dvs. de passer på slik at de også fremover vil være "a leading operator of modern VLGCs".
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Avanceman
18.12.2019 kl 12:48 3984

La meg legge til flg.: Spørsmålet om utbytte er viktig, men det har selskapet vært helt åpen på, både i Q3-rapporten og senest i børsmeldingen på mandag. Spørsmålet er om selskapet på lengre sikt (to-fem år) vil være bedre i stand til å betale gode utbytter om de ikke sørger for en moderat og balansert fornyelse av sin flåte? Jeg er overbevist om at de (aksjonærene inkl.) er best tjent med en moderne og verdifull flåte. Vi er enige om at arbitrasjen mellom USA og Asia er avgjørende for inntjeningen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
OB
18.12.2019 kl 13:33 3857

Det är intressanta frågor du tar upp. Jag tycker du kanske ser på dessa företagen mer som "companies" snarare än mitt sätt tillfälliga "projects".

Dessa företag har i princip inga anställda (sjömännen följer ju med fartygen) och bolagen sysslar ofta inte ens med kundkontakter utan lägger det på separata aktörer... Det kvittar vem som äger fartygen. Jag garanterar att de anställda på båtarna är helt likgiltiga om BW familjen tog över Avance's fartyg. Det enda som påverkas är CEO och CFO... Fredriksen och alla minoritetsägare, du och framöver kanske jag igen...

Så i princip har du två kvarvarande intressen:
1. Aktieägarnas (minoritetens)
2. Managements (ofta kombinerat med huvudägare som ofta inom shipping säljer tjänster till företagen)

Norge är generellt ett imponerande land när det gäller att ha management /huvudägare som sköter sig medans det finns helt makalösa exempel på motsatsen inom internationell shipping. Men det finns ändå en inbyggd konflikt där management och huvudägaren vill bygga större flotta då de antingen värnar hög lön, anställning eller i fallet huvudägaren då får procent på management av en större flotta.

Ovan är mer ett principiellt resonemang. Jag investerar med Fredriksen och Norge för att de hanterar detta snyggt och korrekt. Men ska man hårddra det så ligger det nästan alltid i aktieägarnas intresse att inte beställa ny fartyg utan att istället maximera saker som återköp och utdelning. Vi har inte det (i mitt tycke inte i alla fall erfarna shipping placerare) fleråriga perspektiv som en CEO eller en huvudägare har = olika intressen. Men management och huvudägaren bestämmer... så då återstår det för oss andra att titta på hur de uppför sig.

Vad jag gör är att påpeka att vad jag sett från Avance i rapporten och beställningen av 24-30 månader ut fartyg och ingen utdelning trots att man enkelt hade råd med det, borde ha gjort det efter de tuffa åren, troligen inte gjorde det pga fartygsbeställningarna... tja... det gjorde mig besviken. Fortfarande norsk kvalitet men ett minus i kanten...

Kan avsluta med att nämna att de vid 25 nok sa till mig att bara kursen och intresset kommer upp så kommer det ordna en ordentlig USA notering... Var är den? Kanske därför noll analytiker bryr sig att ringa på conf callen...
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2019 kl 15:23 3647

Hvis dere i Avance er bekymret for redusert utbytte på grunn av bestilling av 2 nye skip er et alternativ å gå inn i BWLPG midlertidig for der vet vi at det blir gode utbytter. Har allerede mottatt ut bytte for 2 kvartaler.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Avanceman
18.12.2019 kl 15:25 3638

Til det siste, først. Jeg ble også både overrasket og skuffet da det ikke var et eneste spørsmål fra analytikere på conf call ved Q3 presentasjonen. Årsaken kan være at det enkelte meglerhus som følger selskapet allerede hadde avtalt individuelle møter i etterkant av presentasjonen. Slike møter er ganske vanlige. Manglende utbytte v/ Q3 hadde nok flere årsaker, slik jeg tolker situasjonen. De hadde en klausul i top-tranche-lånet om ikke å betale utbytte. Dette lånet er nå nedbetalt. Selskapet viser nå en litt mer tilbakeholden policy vedr. utbytte, og verdsetter i stedet å sitte på noe cash som en sikkerhetsbuffer. Emisjonen sitter friskt i minne hos mange investorer, og selskapets ledelse ønsker ikke en repetisjon. I tillegg var det blant investorene stor usikkerhet om det ville bli et utbytte, altså skuffelsen i markedet var ikke særlig stor da resultatet ble klart. Viktig for meg i denne sammenheng er at John Fredriksen har en meget sterk track record hva gjelder å ta ut gode utbytter fra sine selskaper. Jeg stoler fullt på at han vil fortsette på samme vis. Og i f.t. d 2 ny skipene opplyser de "tale-end"-finansiering. Dette tolker jeg ditten at de betaler lite eller ingen ting ved kontrahering. Dette henger naturligvis sammen med at mange verft i Kina og Sør-Korea er desperate for å få nye oppdrag og strekker seg langt. Vi er nok uenige om hvor godt eller dårlig Q3 var og klokskapen i å bestille 2 nye skip, men takker for interessant og ryddig meningsutveksling. :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
kodenavn
18.12.2019 kl 15:40 3589

Det ser ut som Stolt har solgt seg helt ut. Det er bra, da blir det ikke mer salgspress fra den kanten.
La oppgangen begynne.

https://www.avancegas.com/Investor-Relations/Largest-shareholders
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare