REC Silicon ASA - Solar Trade Dispute with China Forces Layoffs

Sa2ri
REC 02.07.2018 kl 07:03 24364

REC Silicon ASA - Solar Trade Dispute with China Forces Layoffs

Moses Lake, Washington - July 1, 2018: REC Silicon ASA (REC Silicon)

REC Silicon will execute a layoff affecting nearly 40% of its current workforce
in Moses Lake, Washington on July 2, 2018. This layoff will impact approximately
100 employees across the company and is a direct result of the on-going solar
trade dispute between China and the United States. Due to this on-going trade
dispute, the company has not been able to access its critical market in China
since 2014. This has caused successive reductions in REC Silicon's operations in
the United States.

REC Silicon has decided to reduce its production at Moses Lake to approximately
25% of total production capacity. This decision is in response to the solar
trade dispute between China and the United States and reduced demand for solar
grade polysilicon. The actions taken today will help maintain the company's
liquidity, its ability to meet financial obligations, and maintain REC Silicon's
capability to resume manufacturing operations when access to China's polysilicon
markets is restored.

REC Silicon's management regrets today's lay-off of our highly-skilled
colleagues. We have done all we can to avoid today's action, but we have no
choice while the China market remains closed. It is a tremendous injustice that
the hard-working Americans, who have made REC Silicon the polysilicon industry's
technology leader and one of the most competitive producers in the world are now
losing their jobs. REC Silicon can out-compete its foreign rivals, and we can do
it from our manufacturing locations here in the United States. We simply need
fair access to the China market.

REC Silicon invested $1.7 Billion to construct a state of the art, cost leading
solar grade polysilicon production facility in Moses Lake, Washington in 2010.
At its peak in 2011, REC Silicon generated $1 Billion in annual revenues from
its operations in the United States and provided approximately 900 high paying
jobs. Approximately 95% of REC Silicon's revenues are generated from sales in
markets outside the United States. As a consequence of the on-going solar trade
dispute with China, REC Silicon has executed successive layoffs to preserve its
operations in the United States. After the layoff today, the company will
continue to employ approximately 400 people at its facilities in Moses Lake,
Washington and Butte, Montana. As a direct result of the solar trade dispute,
REC Silicon's workforce has declined by a total of 500 jobs since 2011. During
the same period, the company's revenues have declined by over 70% to $272
Million in 2017.

REC Silicon's fluid bed reactor (FBR) production facility in Moses Lake,
Washington produces the lowest unsubsidized cost solar polysilicon in the world.
Because REC Silicon employs a highly cost competitive manufacturing technology,
the company's products are competitive without trade protection. President
Trump and U.S. Trade Representative Robert Lighthizer committed to pursue a
resolution of the AD/CVD measures imposed by the Government of China on U.S.
polysilicon. There has not been a resolution nor any re-opening of the China
market to REC Silicon. It is now absolutely urgent that the U.S. Government
takes steps to re-open the China market for U.S. polysilicon production to avoid
further job losses, avoid the loss of U.S. technology leadership, to preserve
this important part of the solar energy supply chain in the United States, to
allow REC Silicon to re-start production, and most importantly allow us to re-
hire our skilled and dedicated workers.

REC Silicon's markets for semiconductor grade polysilicon and silicon gas
products have not been impacted by the solar trade dispute. REC Silicon's
operations in Butte, Montana will continue to support these markets.

REC Silicon currently has approximately $42 Million in cash deposits and expects
to report approximately $58 Million in revenues for the second quarter of 2018.
Second quarter FBR production is expected to be 2,040 MT or 240 MT below the
guidance on April 26, 2018. The results for the company's semiconductor segment
and silicon gas sales are expected to be near guidance. Current market
conditions will negatively impact the company's profitability and credit risk
exposure. REC Silicon expects to recognize additional impairments to
inventories, accounts receivable, and fixed assets in its second quarter
earnings release on July 19, 2018.

Conference call

REC Silicon will host a conference-call to answer questions from investors,
analysts and other interested parties on 2 July at 8:00 am CET.

To join this event, please use the below Click to Join link 5-10 minutes prior
to start time, where you will be asked to enter your phone number and
registration details. Our Event Conferencing system will call you on the phone
number you provide and place you into the event. Please note that the Click to
Join link will be active 15 minutes prior to the event.

Click to Join >>

Use the Click to Join option above for the easiest way to join your conference
or view the complete list of access numbers and conference start times


For further information, please contact:

Francine Sullivan, Vice President Business Development
REC Silicon ASA
Phone: +1 509 750 1133
Email: francine.sullivan@recsilicon.com

James A. May II, Chief Financial Officer
REC Silicon ASA
Phone: +1 509 989 1023
Email: james.may@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad
IR Contact Europe
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no

About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering
high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries
worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology
with the needs of our customers, and annual production capacity of more than
20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on
the Oslo Stock Exchange (ticker: REC), the company is headquartered in Fornebu,
Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Redigert 21.01.2021 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
bagerhansen
02.07.2018 kl 13:25 5902

Haha, vent å se du. Snart går vi over krona. Da går du og jeg dansende inn i solnedgangen :-p Tog du han?
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
skyfritt
02.07.2018 kl 13:26 5895

Fundamentalt verdsatt kan det bli,men da må de begynne å levere, big sales,high return on equity.( har nevnt dette flere ganger, det fundamentale som holder for meg).
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 13:28 5902

@bager

Vel, jeg har tatt høyde for det. Om vi går til krona så kan jeg selge alt. Det er imidlertid ikke min strategi at vi skal tilbake til krona.

I game-theory så spiller jeg nå på et no-win scenario. Det betyr "...any move a player chooses makes him worse off than before."

Vi spiller på at Topp 20 skal tape alt!

Min strategi fra 1,35 har vært å forsterke det negative sentimentet.


....................

@skyfritt

REC kan aldri bli fundamentalt verdsatt på Oslo Børs. For det første vil aksjekursen aldri gå så høyt opp at vi får en balanse mellom det fundamentale og aksjekursen; for det andre så er det ingen fundamentalister i REC-aksjen til å gi en overvekt av fundamental vurdering i aksjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
02.07.2018 kl 13:34 5883

Anton, du har forfektet at denne stormen i polymarkedet først og fremst rammer 6N-produsentene i Øvre Mongolia, for å sette det på spissen. Idag fikk vi fasit at for øyeblikket er selv REC er rammet av rystelsene, dvs. at stormen har slått ut i ROW også. Så spørs det: vil denne stormen vare inn i evigheten, eller er det en forbigående blipp på en ellers rosenrød oppgang for hele PV-kjeden fremover så fort daukjøttet nå effektivt skrelles bort? Som du har understreket: lavere prisleie fører til øket etterspørsel.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 13:38 5946

@sofa

Ja, nå har tydeligvis REC fått beskjed fra sine taiwanesiske kunder om at de kommer til å kjøpe betydelig mindre fbr i 2H18. Åpenbart stoppet salget helt opp i juni.

Det er ikke noe feil på teorien og signaler man ser mer generelt. I 3Q18 vil starten være svak mens det så tar seg opp igjen. Men for REC er det åpenbart mye mer sensitivt og ustabilt.

Det er psykologisk, men REC er avhengig av at taiwanesiske kunder skal ha sitt volum.

I Kina er det 6N-produsenter som rammes. De øvrige kineserne har mer faste kontraktssituasjoner og in-house. Det er i Kina de blør verst.

Det er skuffende at REC ikke har noen forutsigbarhet hos sine kunder. Det gjør at Moses Lake blir ekstremt høy risiko og bør avvikles pronto.


Når jeg blir servert falsk data fra selskapet, så vil AB ta feil. 50 % av kvartalsrapporten til 1Q18 har i dag vist seg å være falsk informasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
02.07.2018 kl 13:45 5896

Nå må du gi deg, AB! Informasjonen på Q1 var korrekt på det tidspunktet i april. Fra det tidspunkt kom nok utviklingen overraskende både på ledelsen i REC og på deg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2018 kl 13:47 5887

Jeg synes det er svært positivt at ledelsen tar grep, men det kan synes som om markedet er uenig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
02.07.2018 kl 13:49 5861

Skremmende at en ikke ser alvoret, Butte som har verdien i rec er pantsatt til nye långivere for å betale gamle lån.
Verst senario kan bli tungt å svelge for aksjonærene om cash kassen blir slunken nok.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Skurk82
02.07.2018 kl 13:57 5815

Hvordan kan du skrive at en ikke ser alvoret? 2 Mrd er skrellet av børsverdien ila noen uker. Det vil vel si at dette er noe aksjonærene har tatt til seg...
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 14:00 5806

@met

Jeg har ikke tillit til ledelsen. De har rotet det til lenge nok har har åpenbart ingen klar strategi for driften videre. Jeg kan ikke lese en selskapsrapport i april, og så er situasjonen snudd på hodet i juli. Det er ikke første gang TT gir informasjon som han ikke burde gitt.



"Han vil ikke konkludere om fremtiden for fabrikken i Moses Lake, men se an utviklingen i markedet og i forholdet mellom USA og Kina."

Dette viser at Moses Lake bør og skal nedlegges! TT har vrangforestillinger om forholdet mellom USA og Kina. Moses Lake har hele tiden måtte tilpasse seg markedet i ROW. At TT fortsatt ikke har klart det når han nå signaliserer dette er et alvorlig tilbakeslag for REC som bør tilsi at man stenger Moses Lake. Det er ingen grunn til å drive en fabrikk man ikke får god nok margin på.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2018 kl 14:02 5791

The answer is to accumulate and not sell a single share back. This is no longer about REC, it is a waiting game with the shorters. REC just happens to be the commodity (the bad excuse)

Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
rischioso
02.07.2018 kl 14:04 5771

AB

RE - Ja, nå har tydeligvis REC fått beskjed fra sine taiwanesiske kunder om at de kommer til å kjøpe betydelig mindre fbr i 2H18. Åpenbart stoppet salget helt opp i juni.

* Du skal ikke se bort i fra at den spøken er nærmere en sannhet enn det du tror for det REC nå har gjort med å barbere staben - en slik alvorlig og ikke minst viktig beslutning er ikke tatt på luft og betyr at utfordringene ikke er estimert å være kortvarige...
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 14:06 5760

@risch

Det var absolutt ingen spøk fra min side! Det var dødens alvor.
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
milk
02.07.2018 kl 14:16 5711

Jeg vil bare minne om at Donald er en løs kanon på dekk! Hvis handelskrigen plutselig får Donald til å gjøre en retrett,kan REC få en uventet opptur! .... Jeg solgte 80% av beholdningen til 1,41. De 20% jeg har nå,kan jeg sitte med om så REC går i null,uten å ha tap.. Jeg ser ingen grunn til å slukke lyset riktig ennå...
Redigert 20.01.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
anderix
02.07.2018 kl 14:21 5911

Har ingen planer om å slukke lyset, men innser at første kursmål på 1,55 ble med ett litt lenger frem?
AntonBerg
02.07.2018 kl 14:26 5879

@milk

Det er President Xi i Kina og ikke President Trump i USA som bestemmer om det er Kina-tariff eller ikke. Kina-tariffen er i utgangspunktet permanent. Det er flaks og bonus om den avvikles som følge av at handelskrigen fører til noe kompromiss hvor dette eventuelt inngår. Det er imidlertid ikke slik man skal styre et selskap, at man skal håpe på at tariffen avikles... snart, snart og snart... det fører kun til skuffelse i markedet og dårlige vurderinger av TT.

I dag sutrer REC over handelskrigen! Det er SUTRING! REC burde ikke nevnt handelskrigen med et ord og forhold seg seriøst til det som er fakta. REC bruker dagens melding til å lage politiske budskap mot administrasjonen i USA og amerikanske medier. Det blir et PR-stønt.

TT må drive REC basert på at det alltid skal være Kina-tariff og at REC må forholde seg til ROW!

De signaler TT gir i dag tyder på at det ikke er grunnlag for REC å overleve i ROW. Da må han ta konsekvensene av det å eliminere Moses Lake som trekker ned slik at selskapstallene kan gå i pluss på Butte som trekker opp.

Det er på tide å gi opp FBR-prosjektet. REC har ikke de rette eierne til å satse på dette. REC har eiere som er mest opptatt av shorting av egne aksjer.
Redigert 02.07.2018 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2018 kl 14:31 5849

Rec er det, også. Klart man kan selge ML til god pris og leve på lisenser - blir butikk av sånn. Jum har god erfaring med å sitte på andre siden av bordet, ref Burger King, pluss diverse. Kan forhandle en god pris. Haha - henger du med, polioen?
AntonBerg
02.07.2018 kl 14:38 5804

REC har nå en mcap på 1,974 mrd kroner.

Det illusterer at REC ikke har noe på OSE å gjøre.
Teknisk sett er det kun en negativ spiral uten bunn i aksjen. Alle har hatt det gøy med å baisse REC-aksjen for å drive jojo-trading, men når en negativ nyhet slår til så kollapser korthuset.

Topp 20 har tapt sin investering. De ønsket å gjøre REC om til en short-aksje og det har de lykkes med. Nå er det ingen som vil ta i aksjen fremover.
rischioso
02.07.2018 kl 14:39 5801

milk,

det blir jo aldri penger av en nullsum strategi...

Må vel være bedre å starte med blanke ark på et langt lavere nivå nå som det virker å være det mest sannsynlige som vil kunne skje...

Kursmål - lav 70 alternativ høy 60 i løpet av uka og jeg snakker da om ører...:)
Redigert 02.07.2018 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Odi.1
02.07.2018 kl 14:41 5789

Stabil under 80 øre nå, bærplukkersesongen begynte tidligere en antatt ?
Redigert 02.07.2018 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 14:42 6929

Teknikerne normaliserer seg til stadig lavere nivåer.

Nå er 0,80 den nye toppen.
Slettet bruker
02.07.2018 kl 14:43 6920

100 tapte arbeidsplasser er kanskje ikke så mye i amerikansk sammenheng - og fornybar energi er kanskje ikke den næringen som står høyest på agendaen til klimafornekteren Trump. Men, man kan likevel håpe at dagens nyhet kommer Trump for øret, da det tross alt handler om et selskap som er svært konkurransedyktig på pris og kvalitet, men som er i ferd med å gå dukken grunnet kinesisk proteksjonisme.
Odi.1
02.07.2018 kl 14:52 6868

jum sin måte å beise på, å si opp 100 ployers…

Lagrene er bygget opp så det holder, og så brukes politikk som unnskyldning.

Aksjen gruses, og etter q2 er alt rosenrødt igjen. tipper jeg...
Sofafilosof
02.07.2018 kl 14:56 6834

Så nå er også du opplastet long igjen, Odi? Velkommen.
bel68
02.07.2018 kl 14:57 6832

Har du kjøpt deg inn no Odi.1
Sofafilosof
02.07.2018 kl 15:04 6795

Hold på hatten - og gjenværende aksjer - shorterne prøver å dekke seg inn! Men det er lite i tilbudshylla...
Odi.1
02.07.2018 kl 15:30 6721

litt,bel68


så får en vurdere etter hvert, mer på dup under 80 øre har vært strategien

Rec er litt som sandstein, den klasker til buns ,men kommer alltid opp igjen ?
Redigert 02.07.2018 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 15:33 6705

Dere må gjerne kjøper aksjer fremover for 0,80+. Jeg kommer ikke til å gjøre det.

På denne kursen har 99,99 % av aksjonærene i REC solide papirtap. De papirtapene bør øke kraftig!
Redigert 02.07.2018 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
02.07.2018 kl 15:34 6688

Nei du har jo solgt deg ut idag og venter på 0.40 og under, så det er det vel ingen som forventer.
AntonBerg
02.07.2018 kl 15:36 6676

@sofa

Jeg kjøper ikke flere REC-aksjer. Det betyr at jeg er på vei ut når jeg får gevinster på min beholdning.
Sofafilosof
02.07.2018 kl 15:39 6657

Du, for noen timer siden: "Jeg anser aksjen som tapt, alle andre eiere bør også ta tapet." Tolker dette som at du gikk ut idag.
AntonBerg
02.07.2018 kl 15:41 6653

Ja, jeg anser aksjene som tapt. Jeg har null problem med at aksjekursen går i null.

Vi hadde med høy sannsynlighet sett 0,80 uten dagens nyhet på rent teknisk grunnlag. Vi ventet på at vi skulle bryte under 0,90. Dagens nyhet har således kun vært en liten turbo. Men basert på dagens nyhet må vi nedjustere hele det tekniske landskapet tilsvarende.


Et kursfall på bare 13,8 % er altfor lite med tanke på dagens melding som er verdt mye mer.
Redigert 02.07.2018 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Randers
02.07.2018 kl 15:49 6623


AntonFalsk;

Er du autist, eller noe ?

-Du har utvist fullstendig manglende forståelse for at aksjekursen gikk nedover. Og du er SJOKKERT I DAG over at REC melder om redusert produksjon ML.

Nå pøser du på med kommentarer for å skylde på at ledelsen har feilinformert i årsrapport og kvartalsrapport !

Du trodde 100% på at REC var trygge i ROW - IGJEN. Du tok feil - IGJEN.
MENS ALLE ANDRE som legger ut nøytral info om hva som skjer, og påpeker at ting kansje ikke er helt rosenrødt for tiden - har i følge deg vært idioter.

-Jeg hadde ikke planlagt å legge ut noen kommentar på tråden her, men når jeg ser at du ufortrødent fortsetter å spy ut de helskrudde meningene dine - så er det virkelig på sin plass.

Tilbake til første spørsmål - ER DU AUTIST ELLER NOE - siden du tror at noe du leste i April bare MÅ være riktig å forholde seg til i Juni/Juli ?
Slettet bruker
02.07.2018 kl 15:51 6615

AB, Gud bedre, for en uke siden fortalte du at du var blant Rec sine 100 største aksjonærer, og nå viser du at du ikke har baller. Du skulle jo vente til 2020 og hadde råd til det ? Hva er dette for noe piss? Du får melde deg på i gruppa til polion - hahaha .
Redigert 02.07.2018 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Odi.1
02.07.2018 kl 15:55 6594

En bør ha sett hva som kommer lenge nå, spesielt tre ting.
1. Jum salg
2. Stup i sil prisene ww
3. Økende short i en perjode

Torpedoen av en informasjon kom i morges.



edit: hva skal vi legge inn på i auksjonen i dag da? 75 øre, eller blir det for optimistisk ?
Redigert 02.07.2018 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 15:58 6575

@randers

Ja, jeg er autist!

Du har baisset lenge, så du burde da være strålende fornøyd med at REC gjør det dårligere!

Jeg har ikke sagt at REC er trygge i ROW. Jeg har sagt at REC må forholde seg til ROW og gradvis øke salgsvolum. I 2Q18 har salgsvolum i ROW tydeligvis kollapset og prognosene for 2H18 er nedjustert kraftig. REC er for sensitive i forhold til at ROW-kunder påvirkes av kortsiktige markedsendringer. Det gjør at REC kjører med for høy risiko og at grunnlaget for ML er borte.

TT sier det også selv i sin forklaring "...maintain REC Silicons capability to resume manufacturing operations when access to Chinas polysilicon markets is restored". Problemet med denne setninger er at "access to Chinas polysilickon marked" aldri kommer til å bli gjenopprettet. Kina-tariffen er permanent. Det er bonus om den blir avviklet. Det er ingen tegn på at Kina skulle ha noe ønske om å fjerne tariffen per i dag, snarere tvert i mot ønsker Kina å bli selvforsynte. Da er TT ganske naiv når han i dag bruker masse plass på på å sutre om handelskrig.

TT må legge til grunn at REC ikke kommer tilbake i Kina. Så må han bestemme om Moses Lake da har en fremtid eller ikke. Basert på måten han snakker på, har ML ikke en fremtid i ROW men er avhengig av å få tilbake tilgangen til Kina. Siden det aldri kommer til å skje, må TT ta konsekvensene av sine egne slutninger.

ML skal ha nok driftssikkerhet i et kundegrunnlag som tar stabile salgsvolum for at det skal være poeng å drive ML. Samtidig må ML ha nok marginer. Dersom marginene er for små og salgsvolum for utstabilt må ML innstille. REC har ikke faste kunder, derfor kan ikke ML driftes videre på tilfeldig demand og sesongtopper.

Vi tiltrekker oss heller ikke flere kunder i Taiwan med å vise at vi kun produserer 25 % og er på nedtur, og har ustabile eiere. Det gir kundene for høy risiko med å satse på REC som leverandør.
Slettet bruker
02.07.2018 kl 16:06 6538

På dette forumet preges aksjen av mye støy og usakligheter, både når kursen går opp og når den går ned, men la oss slippe personsjikane. Det er ingen som har bidradd med mer kunnskap om både selskapet og sektoren enn AB, så det er ingen grunn til å kritisere ham for dagens melding.

Personlig så ser jeg på dagens melding som positiv, da jeg håper den kan bidra til å legge press på både Trump administrasjonen og kinesiske myndigheter. Men, kanskje er jeg (nok en gang) en smule lnaiv?
Redigert 02.07.2018 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.07.2018 kl 16:15 6500

@met

Jo, det er absolutt grunn til å kritisere meg for dagens melding. Mine fundamentale påstander om REC er basert på selskapsinformasjonen. Markedet styrer aksjekursen basert på det tekniske grunnlaget og ler av meg når jeg snakker om det fundamentale. Markedet driter i det fundamentale og trader i stadig nedadgående spiraler.

Men om jeg tar feil... hva står dere igjen med... da er det GAME OVER.

Teknisk kursmål er 0,40! Dere blir ikke fundamentalister og optimisert over natta, så det er en negativ spiral som kjører videre nedover herfra. På onsdag kommer flere røde tall.
Redigert 02.07.2018 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Randers
02.07.2018 kl 16:28 6458


AntonFalsk, 15:58 - "Ja, jeg er autist!"

-Ok.

Hører det med til diagnosen å stadig spre løgner, hvor hensikten forsøksvis er å sette andre i dårlig lys - samt ved løgner
forsøke å FREMHEVE DEG SELV ?

Har du et digert arkiv for å holde rede på alle fantasier og løgner ?

-JEG PLEIER Å syns synd på sjuke folk, men du kan ryke & reise - bye bye...


----------

*Metus, under - du kan ikke ha fulgt med. Eller har feil briller, vet ikke..

Følgende kommentar var helt på sin plass: https://nytt.forum.hegnar.no/thread/6666/view/101330

Redigert 02.07.2018 kl 17:07 Du må logge inn for å svare