Hev blikket; det var verre tidligere!

JohnnyBGood
REC 02.07.2018 kl 11:24 4732

Negativ psyke har tatt overhånd blant REC-aksjonærer. Trøsten er at det stod dårligere til med REC ved tidligere anledninger uten at kursen krasjet. Nå er bonds erstattet med nytt, semi-segmentet og dets marked er i positiv utvikling, polylangtidskontrakter er i ferd med å ebbe ut for konkurrentene og det er tross alt noe produksjon i ML. Tidligere stengte de ned ML fullstendig. Samtidig skinner sola som aldri før denne sommeren.

Og noe må skje med handelspraksisen til Kina. Deres politikk er ødeleggende for flere bransjer. Jeg har tidligere rådet å satse først og fremst på RoW-markedet, og dagens nyheter forsterker min holdning. Men man kunne jo ønske at det var en bedre måte å fikse utfordringen enn å Trumpe Kina. Men det ble som jeg sa; bare prat og uthaling fra kinamann.

Diskusjonen omkring REC Silicon her på forumet har, med få hederlige unntak, gått seg fast i tema rundt kursbevegelser og småkrangling. Ikke bra!

REC-aksjekursen har falt som en søkke siden Kina annonserte at de ville redusere PV-subsidiene. I det gjeldende øko-politiske klima er det mange andre faktorer som påvirker RECs resultater nesten vel så mye som kinesisk PV-forbruk (ikke i rangert rekkefølge):

- Taiwanske ingot- og waferprodusenters fleksibilitet og omstillingsevne
- Utløp av taiwanske langtidskontraker med polyprodusenter
- Generell utvikling innen elektronikketterspørsel
- Dynamikk innen TFT-produkter (fokus bort fra flat-TV til andre type display)
- Konkurransen mellom Taiwan, Korea og Japan (Korea stadig mer nasjonalistisk)
- Økt etterspørsel etter produkter innen More-than-Moore devicer og IoT.
- Endringer og tilskudd av ny teknologi innen PV-produkter
- Silangassers anvendelighet utvides stadig

Så lenge kursen har falt nå i juni, har jeg ikke sett noe poeng å investere. Men med siste rykk nedover i dag, må jeg spise masse is for å kunne holde meg unna.
Redigert 20.01.2021 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Skurk82
02.07.2018 kl 13:08 4522

Flott innlegg. Viktig å ikke la seg blende helt av negative nyheter. Vi har nettopp refinansiert og skjøvet gjeld til 2023. Ser mye lysere ut enn da det nærmet seg forfall på bonds og ML var helt nedstengt. REC gjør mange riktige grep, med kutt i produksjon og nedbemanning. Skalker lukene og rir av stormen som så mange ganger før.

Kjedelig selvsagt, men REC har vært ute en vinternatt før og jeg tar dette med knusende ro. Har flere års perspektiv og benytter anledningen til å øke beholdningen med 20%. Det vil nok vise seg å være en god beslutning til syvende og sist.

Det er typisk mennesker å tro at man er inne i den siste konjunkturen og at hvis noe er ille så vil det alltid forbli ille. Eller hvis alt er fint så vil det alltid forbli fint. Sannheten er at det svinger og dette er spesielt tilfelle i REC.
Skurk82
02.07.2018 kl 13:21 4465

Jeg har forøvrig heller ALDRI tapt penger når jeg har fått kjøpe på en RSI på 17...
gmtrade
02.07.2018 kl 13:31 4416

Støtter JBG i at is er godt.

Tror ellers stormen kommer til å fortsette en stund til. Usikkerhet rundt handelskrigen og generelle markedsforhold, vil kunne senke kursen ytterligere - godt hjulpet av aktører som ser sitt snitt til å tøye strikken. Velger likevel ikke å spise masse is, men heller kjøpe aksjer i dag. Har ingen stor tro på å treffe bunnen, men ønsker å komme i en bra posisjon.

Selvfølgelig er mye av den seneste tidens nedgang en direkte konsekvens at store aktører har hatt informasjon vi ikke har. Shorterne har truffet bra og kan nå høste stor gevinst. Småsparerne taper (igjen). Mener likevel at de siste ukers (og dagens) nedgang i stor grad har tatt ut nåsituasjonen, og at grepene selskapet i dag annonserer, ikke nødvendigvis er negative for kursutviklingen fremover.

/Shortie
RGTBJØRN
02.07.2018 kl 15:08 4233

Er typisk med en utbombet aksje at den til slutt kommer med en negativ melding. REC tilpasser seg de. Den siste 10-15% skrellen kom idag. Vedder på at om en 2-3 måneders tid er nok REC over krona igjen.
JohnnyBGood
03.07.2018 kl 09:53 3943

Uff da; jeg er for svak. Ble litt lei av is i dag. Kjøp av I-Pace'n må nok vente. Måtte bare handle litt til dagens priser.

Et selskap med aksjeverdi kr 1800 mill, med Butte som alene genererer kr 560 mill i årlig EBITDA fra produksjonen i et voksende marked, ble bare for fristende. Børsfolka i Norge vet ikke å verdsette en teknologibedrift som dette. De forstår jo ikke hva denne teknologien dreier seg om. Alle analyser er kun fokusert på PV-segmentet, som er ypperlig i seg selv om den bare hadde fri markedstilgang.
Redigert 03.07.2018 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 10:13 3867

Ja, det er totalt galskap - 1,8 milliarder? Stiger vel etter q2.
JohnnyBGood
03.07.2018 kl 10:31 3759

Bare for ordens skyld: Det samme prospektet sier om Butte-anlegget at "Replacement cost: USD 1.25bn", altså kr 10 000 mill.
Skurk82
03.07.2018 kl 10:31 3752

Under 1 800 mill. ja. Cashbeholdning på godt over 300 mill og investeringen i JV i Kina over 600 mill. Så ca 800 mill for resten, rubbel og bit. All teknologi, alle patenter, Moses Lake og Butte. Butte i seg selv hadde vel nylig markedsvurdering på 3-400 mill DOLLAR isolert så prisingen er jo helt hinsides.

Redigert 03.07.2018 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Ramajama
03.07.2018 kl 10:37 3716

Tipper en rekyl etter lunsj, tyder på at vi har sett bunnen og at det kan gå mot en korrigering oppover igjen.
tommy00
03.07.2018 kl 10:39 3704

Produksjonen ved ML er satt ned som forventet av de fleste. Prisutviklingen på poly gjør det nå umulig for REC å selge inn i Kina med toll, slik de kunne ved skyhøye sil priser i Kina og lave i ROW. Når kineserne gjennom politiske vedtak reduserer installasjonene internt i Kina, så skapes det en overproduksjon av poly og dette får selvfølgelig følger for ML. Godt å vite at TT er hands on og tilpasser produksjonen og dermed reduserer tapene til et minimum og godt å vite at vi i en periode kan lene oss til superprofitable Butte!
Nå mangler det bare at kineserne erkjenner at de ikke kan bli verdensmestre i alt og kommer USA seriøst i møte for å løse handelskrigen før den tar overhånd :)
Redigert 03.07.2018 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 10:42 3691

Rama: spot on. Vi må bare la blårussen få regnet seg ferdig først på REC.

så snakker de litt i lunsjen og så kjører vi opp etter lunsj :-)

Enig med JUM som synes dette er forferdelig. Og hans tap beskrevet under var fra i går og i dag tapte REC aksjen seg ytterligere 9%.

Hvor mye kan JUM tåle av dette? Vil han selge til et fond?

Kopi fra den artikkelen:

Styreleder og største aksjonær, Jens Ulltveit-Moe, beskriver selskapet som et offer.

– Det er skjebnens ironi at den aktøren med den beste teknologien blir utestengt fra markedet. Vi kunne tjent veldig gode penger om vi hadde hatt tilgang til Kina. Det er politiske forhold som har skylden, det er det ingen tvil om, sier Ulltveit-Moe.

Han kontrollerer drøye 580 millioner aksjer i selskapet. Børskollapsen på Oslo Børs mandag kostet ham dermed rundt 70 millioner kroner på papiret.

– REC Silicon er i en krevende situasjon. For de ansatte er dette helt forferdelig. Vi kan bare beklage dypt, sier han på telefon fra Sør-Frankrike.
Leoparden1
03.07.2018 kl 10:44 3669

Ramajama, snakker vi ren magefølelse her eller har du noen indikatorer på tippingen?
JohnnyBGood
03.07.2018 kl 10:53 3628

Blårussen vet intet om teknologi bortsett fra det de kan lese om i populærteknologiske publikasjoner. De vet ikke de reelle verdiene vi snakker om her. Norge (og kanskje Europa?) er dessverre såpass akterutseilt når det gjelder kunnskap om halvleder og komponenter, at det er skremmende. "Alt" skjer i Sørøst-Asia for tiden. Se bare på trauste REC Wafer som var verdens største PV-wafer produsent i sin tid. I dag lages wafere i Asia til en brøkdel av kostnaden.
Redigert 03.07.2018 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Ramajama
03.07.2018 kl 10:57 3600

Ingen indikatorer, men handelen har nesten stoppa opp og regner med kursen hadde vært enda mer grusa allerede om det var meningen man skulle mye lenger ned. Vært kun ørsmå bevegelser og små volumer etter de første 40 åpningsminuttene.
Ramajama
03.07.2018 kl 11:08 3572

Og har så langt ikke blitt den trading-dagen mange håpet på.
Perkken
03.07.2018 kl 11:13 3532

Kjøpte meg inn på 1.48 da jeg klarte å klovne til at REC var klar for take-off. Snitta ned siste buffer slik at jeg var totalt på 1.28. Ser ut som jeg ufrivillig blir nødt å være long i REC. Har fremdeles troa på selskapet, men den har vært i frittfall lenge og det virker bunnløst.

Nesten slik at jeg blir mørkredd. Legger denne aksjen til siden og graver den opp på neste kvartalsrapport.
Redigert 03.07.2018 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Investvaldsen
03.07.2018 kl 15:05 3358

Hvis handelskrigen ikke hadde vært et faktum tror jeg det ikke er en gal pris for aksjer hos rec.
Det kommer kanskje en rekyl neste uke som jeg ville ha solgt på.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 15:14 3321

Investvaldsen: Den rekylen kommer denne uken - det er bare å legge sammen to og to.

Pareto har jo satt kursmål på kr 0,80 øre.

Det vil si at vi raskt skal opp 10 øre.
Redigert 03.07.2018 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
stinkapiano
06.07.2018 kl 08:15 3110

Jeg synes det er på sin plass å heve denne tråden. Med alt det innholdsløse pølsevevet som er blitt servert den siste tiden, er det godt at noen med gode kunnskaper både om solenergi og om REC tar seg tid til å bidra.
Takk til JBG.
Slettet bruker
06.07.2018 kl 08:17 3099

Jeg har kjøpt 500k rec aksjer til de siste to dagene og er kjempe happy!